
De sportautobouwer gaat weer in Engeland aan de slag met een nieuwe V8!
Er zijn van die toffe automerken die als onkruid in je voortuin maar blijven terugkomen, wat je ook doet. In Nederland hebben we Spyker en in Engeland hebben ze TVR. Na geruchten over een terugkeer dankzij Amerikaanse inbreng is het nu officieel: TVR is alweer terug en zelfs dankzij een Britse partij.
TVR en Charge Holdings maken de herstart bekend van het door TreVoR Wilkinson in 1947 opgerichte sportautomerk. Daarmee is TVR een dochterbedrijf van de holding waar ook Charge Cars onder valt. Zij zullen in de praktijk de nieuwe werknemers van TVR zijn.

Charge Cars is net buiten Londen gevestigd. Je kunt het bedrijf kennen van de elektrische Mustang ’67 die een G-turn kan doen net als de elektrische G-klasse en een elektrische Mustang Eleanor. Misschien heb je hierdoor al een vermoeden van waar dit verhaal heengaat…
De Griffith V8 gaat in productie!





Nu gaat het nog om een fusie tussen Charge Cars en TVR, maar dat moet in de loop van tijd een overname worden. Het eerste doel dat Charge stelt voor het nieuwe TVR is het bouwen en leveren van de nieuwe Griffith V8. Die werd in 2018 gepresenteerd, maar kwam er uiteindelijk nooit vanwege het gebrek aan een fabriek. Onhandig.
Charge Cars schrijft in het persbericht: “TVR zal zich blijven richten op het leveren van de nieuwe Griffith aan klanten, waarmee het merk zijn erfenis van krachtige sportwagens met verbrandingsmotor voortzet.” Dat duidt er dus op dat de EV-bouwer gewoon aan de slag gaat met een plofmotor! In het prototype uit 2018 lag een 5,0-liter V8 van Cosworth die 500 pk via een zestraps handbak van Tremec naar de achterwielen stuurde. Zalig.
Het slechte nieuws
De Griffith V8 had in 2024 in productie moeten gaan, maar dat gebeurde dus niet. Wat ook niet doorging, waren de andere toekomstplannen van TVR. Het merk zou twee modellen voor de massa gaan maken: een sedan en een SUV. Nog controversiëler in 2018: beide auto’s zouden volledig elektrisch worden.
Zo ver kwam het nooit, maar onder de nieuwe EV-verknochte bazen gaat het wel weer die richting in. Volgens Charge is de V8 meteen ook de laatste verbrandingsmotor van TVR. Hierna zal het merk ”uitbreiden naar elektrische platforms in de toekomst”. Geniet dus nog maar even van de Griffith V8, want daarna zijn TVR’s doodstil.

Paul Abercrombie is de grote baas van het moederbedrijf. Hij zegt: “De missie van Charge Holdings is om iconische performancemerken en productie-expertise van wereldklasse samen te brengen. Deze strategische fusie met TVR zal erfgoed verenigen met innovatie en een nieuwe leider creëren in de luxe autosector met een laag volume.”
Eerlijk is eerlijk: de Mustangs van Charge zien er bijzonder stijlvol uit. Uiteraard missen ze hun hart, maar dat doet niets af aan het uiterlijk. Hoe het na de Griffith V8 verder gaat met het herboren TVR? ”Begin 2026 worden meer details bekendgemaakt”, zegt Abercrombie. Zou je wat zien zitten in een elektrische reïncarnatie van de Sagaris?





Mooi dat de V8 er komt. Maar ook Noble is gestart met de verkoop van de M500. Op hun website vind je persfoto’s en de leverbare kleuren. Griffith of M500?
M500 kan je, volgens mij, niet met de Griffith vergelijken. Natuurlijk ziet de TVR er nu zeer verouderd uit tov de Noble dus dan zegt iedereen “doe mij die Noble maar” maar ik denk, weet het niet zeker, dat die M500 meer dan het dubbele kost dan de Griffith (als die al ooit echt in productie zou gaan).
Ik hoop van harte dat het echt gaat gebeuren want dit soort sportwagens kunnen er, wat mij betreft, niet genoeg zijn maar ik vrees er voor dat dit weer “veel bla bla en weinig boem boem” gaat zijn.
“Nu gaat het nog om een fusie tussen Charge Cars en TVR, maar dat moet in de loop van tijd een overname worden.”
Huh?
Officieel werken TVR en Charge nu samen, maar zodra al het papierwerk achter de rug is, is Charge de baas over TVR.
Of zoals Charge het schrijft: ”In deze eerste fase worden de leden van de raad van bestuur van Charge Holdings benoemd tot lid van de raad van bestuur van TVR Automotive. naast de uitgifte van nieuw aandelenkapitaal aan Charge Holdings. Vervolgstappen omvatten de aankoop van bestaand aandelenkapitaal van de huidige aandeelhouders van TVR als onderdeel van het overeengekomen consolidatieproces.”
Een TVR zonder geluid, is als een BBQ zonder vlees….
Mooi verwoord!
Mjummie!
Eerder als een BBQ zonder kolen. Wel lekker, maar nooit hetzelfde.
Correct me if I’m wrong maar dat ding moet alsnog ergens gebouwd worden….
Ik ga erin geloven als Rory Reid of Chris Harris dat ding dwars over een circuit dendert. Voor dat moment is het vaporware.
Weer de gebruikelijke Engelse bla bla. Het moet nu toch wel meer dan duidelijk zijn dat ze op dat eiland al meer dan 60 jaar vooral in staat zijn rotzooi te maken met kwaliteit 0. Zelfs landen die hebben geprobeerd nog iets te maken van hun kwaliteitsloze rubish, is het niet gelukt. Blijf maar tot in de eeuwigheid je allang verroeste logo’s aan autofabrikanten buiten de UK te verkopen. Ook een verdienmodel.
Van alle wagens waarom zou je een mustang elektrisch maken. De V8 maakt net een mustang een mustang. Bovendien liggen die jaren 60 modellen met zowat de betrouwbaarste motor die Ford ooit bouwde en waar je elk stuk nog nieuw voor kan krijgen. Om een Belgische serie te quoten “een elektrische mustang zou niet mustang mogen noemen want een hengst zonder ballen is het geen hengst meer maar een ruin”
Nadat Peter Wheeler het bedrijf had verkocht was de ziel er bij TVR uit.