Porsche Taycan eerste leaseprijzen: zo veel ben je kwijt

Auteur: , 28 Reacties

Ook op maandelijkse afbetaling kan je een elektrische Porsche op de oprit zetten.

Taycan blauw

Leasen is op papier de oplossing voor al je financiële problemen. Ook als het gaat om auto’s. Kennelijk kunnen veel mensen zich geen gloednieuwe auto permitteren, tenzij ze een maandelijkse vaste som kosten mogen overmaken. De leasemarkt breidt zich dan ook snel uit, zo snel dat je van elke nieuwe auto wel mag verwachten dat er binnen de kortste keren een maandelijkse prijskaart op te plakken is. Neem de Porsche Taycan. Maak hem of kraak hem, maar dat is gezien de aandacht die de auto krijgt zo’n beetje de belangrijkste auto deze week. Daarom dat meteen bij introductie de prijzen bekend werden. Maar dat is als je hem particulier koopt: nu biedt Mobility Service Nederland ook de (bedrijfs)leaseprijzen aan.

We vallen maar gelijk met de deur in huis: voor minder dan 2.000 euro per maand hoef je niet vol verwachting de leaseconfigurator aan te klikken. Zoals bij elke auto is dat het basistarief, dan zit je op 10.000 kilometer per jaar over een traject van 60 maanden op de Taycan Turbo. Pak je de Taycan Turbo S, zet je de teller op 36 maanden en 60.000 km, dan mag je 4.410 euro aftikken per maand. Dan heb je echter een Taycan zonder opties, zoals we al hebben gezien in de toffe configurator heb je ook nog een breed scala aan goodies die je op de Taycan kan krijgen. Pakken we de Taycan Turbo S en zetten we bij alle duurste opties een vinkje, dan komen we uit op 5.707 euro per maand. Opvallend genoeg vallen alle kleurtjes onder de standaarduitrusting, behalve Karmijnrood. Als dat je lievelingskleur is mag je bijbetalen.

Doe je die 5.707 keer 36, dan kom je uit op plusminus 205.000 euro. Maar goed, zoals bij alle producten die je kunt leasen is soms het verschil dat 150.000 tot 200.000 euro een hele smak geld is om op te kunnen hoesten, terwijl die 2.000 euro per maand misschien net te doen is. Of de Taycan een leasetopper wordt kunnen we niet zeggen, hij zit namelijk ver over de 50.000 euro-grens heen en de bijtelling wordt van vier naar acht procent geschroefd.



28 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Lijkt me een erg onlogische leaseprijs. Je betaald dus de nieuwwaarde in 36, maanden, en als je de auto koopt betaal je geen of weinig wegenbelasting, net als weinig onderhoudskosten (zoals bij alle EV’s) Apart!
@michiel_vandelft: P.S. Het deel afschrijving zal in de leaseprijs wel een heel stuk hoger zijn omdat elektrische auto’s zo hard evolueren. Echter vraag ik me af of dat het goed praat
@michiel_vandelft: mwah, met die aanname over de afschrijving zou ik voorzichtig zijn, is van veel (markt) factoren afhankelijk die nu verre van inzichtelijk zijn voor ons leken. De restwaarde calculatoren hebben echter beter zicht op de planning van nieuwe producten die in deze berekeningen worden meegewogen.

Verzekering van dit gevaarte is een belangrijker onderdeel. Ik ben noet bekend hoe MSN de auto verzekert namelijk: WA en rest in eigen beheer (zoals het gros van de operationeel verleasde auto’s, of WA-Casco .. en er zijn weinig maatschappijen die deze cataloguswaarde als risico accepteren.
@michiel_vandelft: Afschrijving is juist lager omdat EV markt nog niet heek groot is, is er vraag.
Leaseprijzen gaan zeer binnenkort, soms nu ook al, lager uitvallen voor elektrische auto’s. Maar goed, dit is even andere koek dan een Hyundai of Model 3 o.i.d.
@michiel_vandelft: weleens gekeken wat een tweedehands Tesla Model S doet?
Zijn weinig auto’s zo waardevast als een Tesla.
@kobus1967: dat heeft meer met resterende lage bijtelling te maken dan met Tesla, niet helemaal eerlijk dus
@michiel_vandelft: en 180.000 km op de teller, de nodige schade gehad, 60 banden gewisseld, het andere nodige onderhoud etc.
@michiel_vandelft: Die hypothese klopt niet, EV’s juist waardevast. Oa ING heeft hier uitgebreid onderzoek naar gedaan
Als je dit soort bedragen per maand wil/kan aftikken als particulier aan een wagen dan heb je toch echt wel een probleem. Leasen is voor mensen die een nieuwe wagen niet in 1x kunnen betalen (mezelf incl.).
@dromedaris: als je met die 150k op de bank iedere maand 10k kunt maken, ben je onder aan de streep beter af door je auto te leasen
@serialchiller: niet als je die 150 k op de bank laat staan.
@dromedaris: ik ken er veel met een veelvoud van dit bedrag ‘op de bank’ (lees belegd hebben) en om heel andere redenen leasen i.p.v. kopen.
@bischero: inderdaad, die hebben het belegd en moeten dus leasen 😉
@dromedaris: was even geïnteresseerd, toch maar besloten even door te rijden.
@dromedaris: mijn moeder overweegt ook private lease. Ze kocht altijd nieuwe auto’s, maar met de concurrentie in de lease sector is het gewoon goedkoper. De leasemaatschappij kan prima zijn marge halen uit het uitknijpen van autodealers, garages en verzekeraars.
@flutterby: PL gebakjes zijn alleen WA verzekerd, zit weinig muziek in om uit te pulken.

Marges op PL zijn bijzonder, bijzonder klein.
@bischero: iets met snelle dubbeltjes en langzame kwartjes. Als het echt zo beroerd is zoals jij aangeeft probeerd niet elke leasemaatschappij een graantje mee te pikken van het aanbieden van PL gebakjes. Daarnaast kan een leasemaatschappij prima 30% op de consumentenprijs bedingen.
(Uitloopmodellen, gecancelde orders, bijsturen kwartaalcijfers, etc)1
Alweer een artikel over de Porsche Taycan. Ik ben hem nu al zat
@sonnybonds: ach, het is weer eens wat anders dan een Tesla of wat is er nu weer over Max Verstappen gezegd artikel.
@sonnybonds: dan ga je een zware tijd tegemoet.
@hotze: kan iemand mij dan uitleggen wat er zo bijzonder is aan deze auto? Ik zie het niet
@sonnybonds: een fraai gelijnde elektrisch aangedreven auto met een sublieme afwerking, die zijn er nog niet veel.
@hotze: nee die zijn er nog steeds niet is mijn mening….
@sonnybonds: ik kan er ook niet Taycan😂 behalve dat ie net uit is is het ook niet echt vernieuwend. Design was al grotendeels bekend en kwa specificaties stelt die ook niets voor vergeleken met de Model S.
Kijkt wel alsof mensen uit bovenstaande reacties ook niet snappen dat veel mensen deze binnen een bv o.i.d met leuke belastingconstructies van zichzelf leasen
De kosten per maand gaan dus boven de dagwaarde van mijn bolide…
Wat hangt er een Hollandse spruitjesgeur om dit artikel. Er zijn genoeg fiscale, werkkapitaal- of balanstechnische redenen om te leasen, daarnaast is het als particulier zelfs ook interessant om te doen vanwege de gunstige rente, verzekeringsvoordeel van leasemaatschappijen, etc. Het is fijner om je te ton op de bank te hebben, dan om hem op de oprit te hebben staan.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).