• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Stand na GP Spanje 2023 en 7 dingen die opvielen

Auteur: willeme, gepost 5 juni 2023 om 07:00 – 14 Reacties

Stand na GP Spanje 2023

Om mee te kunnen sparren in de espresso-corner hebben we de stand na de GP Spanje 2023 voor je. Daarnaast vielen ons 7 dingen op.

We keken allemaal uit naar deze race. De GP van Spanje moest de baan worden waar Nyck de Vries voluit kon pushen en laten zien wat ‘ie kan. We waren benieuwd hoe de aanpassingen aan de baan gingen uitpakken. Oh, en natuurlijk of de weersvoorspelling een keertje uitkwam?

7 Dingen die opvielen

In dit artikel zullen we alles uitgebreid behandelen, zodat je weer helemaal up-to-date bent over het afgelopen weekend. Uiteraard hebben we alle rangen, standen en overzichten voor je, maar we beginnen met 7 dingen die ons opvielen aan de GP van Spanje 2023:

McLaren snel in de kou

Van hekkensluiters tot de top 3. McLaren doet het in 2 races. Maar dat is toch heel vreemd? Er is namelijk niets aangepast aan de auto sinds de GP van Azerbeidzjan 2023. Het komt door de omstandigheden. Als het koud (en vochtig) is, is de McLaren een raket. Helaas ging alles meteen mis voor Norris: hij had schade bij de start en kon meteen naar de pits.

Lando

Pérez toch niet titeluitdager

Uiteraard heeft de pers – en wij dus ook – hem te veel zitten hypen. We WILLEN allemaal een spannende strijd om de titel. En het is vrij duidelijk dat de Scuderia Ferrari en Mercedes AMG GP Petronas niet gaan leveren dit seizoen. Grote kans dat die hun pijlen op volgend jaar richten. Dus komt alles aan op Checo. Pérez is bijzonder sterk op stratencircuits en heeft een paar geluk gehad met pech voor Max Verstappen.

Stand na GP Spanje 2023

Toch is er iets dat ons opviel aan het afgelopen weekend. Dat Verstappen orde op zaken ging stellen, was logisch. Maar dat Pérez twee weekenden achter elkaar in de fout gaat met kwalificeren? Dat zagen we niet aankomen, zeker omdat het absoluut niet nodig was gezien de overspeed van de Red Bull RB19. Dat is ook meteen de reden waarom we niet onder de indruk waren van de ‘inhaalrace’ van Checo.

Mercedes flinke stap vooruit

De updates van Mercedes kon je niet echt beoordelen op Monaco. Het blijft toch een stratencircuit waarbij je vooral niet moet crashen en mazzel hebben. Met name in de race werd duidelijk dat Mercedes een hele flink stap gezet heeft. De rondetijden waren behoorlijk puik te noemen. Dat niet alleen, ook de bandenslijtage was keurig. Nog altijd is het geen match voor Red Bull, maar het verschil is echt een klap kleiner geworden.

Mercedes

Verstappen exceptioneel

Max Verstappen is in 2023 onaantastbaar. Hij is relaxed doch scherp. Een gevaarlijke combinatie voor de concurrentie. Het grootste machtsvertoon was de laatste ronde in Q3. Verstappen maakte zijn ronde niet eens af, het was namelijk een verbetering. Zijn engineer Giampiero Lambiase adviseerde de ronde te laten voor wat het was om de banden te sparen voor de race. Dat is een extreme luxe en overmacht die doet denken aan de dominante jaren van Michael Schumacher en Lewis Hamilton. In de race was het machtsvertoon zo mogelijk nog indrukwekkender.

Stand na GP Spanje 2023

Aston Martin is het ‘kwijt’

Nou, de voorspellingen ‘een volledig Spaanstalig podium’ of ‘Alonso kan de race weleens winnen’ konden vrij snel de prullenbak in. Het moest afgelopen weekend gaan gebeuren. Maar ergens ging het voor geen meter voor het team uit Silverstone. Met name voor Alonso was het een rampenweekend. Nu is alles relatief, want vorig jaar zou een Aston Martin-coureur tekenen voor een puntenfinish. Pas in de tweede helft van de race kwam de Aston Martin van Alonso in zijn element.

Aston Martin

Nyck de Vries ‘meh’

Let wel: ‘meh’ is niet slecht! De Vries reed redelijk namelijk een solide race. Yuki Tsunoda lijkt in bloedvorm te verkeren. Dat mag ook wel na 2 seizoenen. De Vries deed het in de kwalificatie best aardig, alhoewel de P14 een vertekend beeld geeft. De Vries heeft een paar goede inhaalactie achter de rug, ondanks de lage topsnelheid van de AlphaTauri. Het probleem is vooral Yuki, want het verschil is alweer te groot. Er is sprake van een stijgende lijn, maar het lijkt te laat en te weinig te zijn wat Nyck naar de F1 brengt. AlphaTauri is een juniorenteam en dan kun je beter een 18-jarig talent laten aan klungelen dan een 28-jarige.

Stand na GP Spanje 2023

Nieuwe layout circuit pakt goed uit

Dan nog even over het circuit: dat was normaal gesproken uitdagend om te rijden, maar saai om naar te kijken. Dat is op zich nog altijd het geval, maar er is nu wel meer te beleven. Dankzij het feit dat de chicanes in sector 3 weg zijn, is de entry-snelheid van het rechte stuk hoger en is er meer kans op inhalen. Dat gaat tot nu toe meer dan uitstekend.

Ferrari

Rijderskampioenschap

Verstappen is nog altijd de leider in het kampioenschap! Veel spannender is wat daarachter gebeurt. Er verandert niets aan de volgorde, die blijft gelijk. Wel is het gat tussen Verstappen en Pérez ‘ineens’ 53 punten. Dat moet pijn doen. Verder loopt Lewis Hamilton lekker in op Fernando Alonso. Stroll maakt een lekker sprongetje naar Leclerc. Sargeant en De Vries zijn de enige twee coureurs zonder punten.

Stand na GP Spanje 2023

De stand na de GP Spanje 2023 in het rijderskampioenschap is als volgt:

PositieCoureurTeamPunten
1VerstappenRed Bull170
2PérezRed Bull 117
3AlonsoAston Martin99
4HamiltonMercedes87
5Russell Mercedes65
6SainzFerrari58
7LeclercFerrari42
8StrollAston Martin35
9OconAlpine25
10GaslyAlpine15
11NorrisMcLaren12
12HülkenbergHaas6
13PiastriMcLaren5
14BottasAlfa Romeo4
15ZhouAlfa Romeo4
16TsunodaAlphaTauri2
17MagnussenHaas2
18AlbonWilliams1
19De VriesAlphaTauri0
20SargeantWilliams0

Constructeurskampioenschap

Dat Red Bull eenzaam aan de top staat, is geen verrassing. Dat is niet in één race te achterhalen. Maar er zijn nu wel een paar extra spannende battles. De strijd tussen Aston Martin en Mercedes gaat een leuke worden. Alpine zit in een soort niemandsland, ondanks de puike prestaties van vorige week. Een klein mutatie onderin ten opzichte van afgelopen weekend is Alfa Romeo dat Haas voorbij gaat. Belangrijker is dat Mercedes P2 van Aston Martin heeft afgepakt.

Max

De stand na de GP Spanje 2023 in het constructeurskampioenschap is als volgt:

PositieTeamPunten
1Red Bull Honda RBPT287
2Mercedes152
3Aston Martin Mercedes134
4Ferrari100
5Alpine40
6McLaren17
7Alfa Romeo8
8Haas Ferrari8
9AlphaTauri Honda RBPT2
10Williams Mercedes1

Kwalificatieduel

In Spanje viel het op dat er een groot verschil was tussen de coureurs in de kwalificatie. Meestal is het zo dat de auto’s redelijk dichtbij elkaar zitten, maar er waren nu flinke gaten. Die zie je niet in dit overzicht, dus benoemen we het wel eventjes. Wat verder opvalt:

  • Stroll is voor het eerst sneller dan Alonso
  • Hamilton heeft momentum op Russell, wederom sneller in kwali.
  • Sainz (heel erg veel) sneller dan Leclerc
  • Gasly en Ocon zijn aan elkaar gewaagd
  • Hülkenberg overhand in kwalificatie op Magnussen.
  • De Vries mazzelt door overschrijden tracklimits Tsunoda
  • Albon enige coureur die op 100% staat
Stand na GP Spanje 2023

De stand na de GP Spanje 2023 in het kwalificatieduel is als volgt:

CoureurCoureur
Verstappen5Pérez2
Alonso6Stroll1
Russell4Hamilton3
Leclerc4Sainz jr.3
Norris6Piastri1
Ocon4Gasly3
Hülkenberg5Magnussen2
Guanyu3Bottas4
Tsunoda5de Vries2
Albon7Sargeant0

Snelste raceronde

Verstappen vroeg enkele ronde voor het einde wat de snelste raceronde was. Giampiero Lambiase gaf aan dat Verstappen zich moest focussen op uitrijden van de race, daar Max al 3 maal track limits had overtreden. Uiteraard dacht Verstappen er het zijne van en pakte hij op 12 ronden oude C3-banden de snelste ronde: 1:16.330 in ronde 61. Het geeft vooral aan hoe veel marge de combinatie Verstappen en de Red Bull heeft.

Red Bull

De onderlinge stand na de GP Spanje 2023 qua snelste racerondes is als volgt:

CoureurTeamAantal snelste racerondes
VerstappenRed Bull3
ZhouAlfa Romeo1
RussellMercedes1
PérezRed Bull1
HamiltonMercedes1

Driver of the Day

Lewis Hamilton! Met 24% van de stemmen pakte hij deze trofee. En ook wel een beetje terecht. Lewis lijkt toch meer uit de auto te halen dan George. In de race kon Hamilton geen vuist maken tegen Verstappen, maar je kan het ook anders zien. Er gebeurde niets vreemds in de race (safetycar, regen oid) en geen enkel moment kwam de P2 van Hamilton in gevaar. Keurig gedaan van de Britse kampioen die nog lang niet klaar is in deze sport.

Stand na GP Spanje 2023

De onderlinge stand na de GP Spanje 2023 qua Driver of the Day nominaties is als volgt:

CoureurTeamAantal nominaties
Sergio PérezRed Bull2
Max VerstappenRed Bull2
Fernando AlonsoAston Martin1
Lewis HamiltonMercedes1
Esteban OconAlpine1

Heeft de Autoblog-redactie de race goed voorspeld?

Nee. Absoluut niet eigenlijk. Ja, de winst voor Verstappen was een goede gok. De tweede plaats van Pérez gebeurde niet in het echt. Aangezien de drie redacteuren alledrie VER-PER hadden voor P1-P2, ging de P3-voorspelling de doorslag geven. Geen van de drie redacteuren had verwacht dat Mercedes zo’n stap zou zetten.

Stand na GP Spanje 2023

De stand na de GP Spanje 2023 in het redactie-klassement is als volgt:

RedacteurPunten
Jaap (VER, PER, STR)52
Wouter (VER, PER, ALO)40
Michael (VER, PER, SAI)25

Goede coureur = 1 punt, goede coureur op juiste positie: 5 punten.

Deze Grands Prix zijn al verreden:

  • 5 maart | GP van Bahrein
  • 19 maart | GP van Saudi-Arabië
  • 2 april | GP van Australië
  • 30 april | GP van Azerbeidzjan
  • 7 mei | GP van Miami
  • 28 mei | GP van Monaco
  • 4 juni | GP van Spanje
Ferrari

Deze Grands Prix staan nog op de kalender:

DatumRace
16 jun. – 18 jun.GP van Canada
30 jun. – 02 jul.GP van Oostenrijk
07 jul. – 09 jul.GP van Groot-Brittannië
21 jul. – 23 jul.GP van Hongarije
28 jul. – 30 jul.GP van België
25 aug. – 27 aug.GP van Nederland
01 sep. – 03 sep.GP van Italië
15 sep. – 17 sep.GP van Singapore
22 sep. – 24 sep.GP van Japan
06 okt. – 08 okt.GP van Qatar
20 okt. – 22 okt.GP van Verenigde Staten
27 okt. – 29 okt.GP van Mexico
03 nov. – 05 nov.GP van Brazilië
17 nov. – 19 nov.GP van Las Vegas
24 nov. – 26 nov.GP van Abu Dhabi
Stand na GP Spanje 2023

De eerste meters van de GP van Canada worden verreden op 16 juni om 18:00.

Ook interessant!

  • stand na GP Australië 2023
    Stand na GP Australië 2023 en 6 dingen die ons opvielen
  • Stand na GP Azerbeidzjan 2023 plus zes dingen die opvielen
  • stand na GP Miami 2023
    Stand na GP Miami 2023 en 7 dingen die opvielen
  • Uitslag Formule 1: Grand Prix van Spanje 2023

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

barcelona, Formule 1, lijstjes, Racing, spanje

Vorig bericht: « Video: man in BMW M2 houdt zich keurig aan snelheidslimiet op Isle of Man
Volgend bericht: Auto-bende rooft BMW’s volledig leeg »

Lees Interacties

Reacties

  1. pomoek zegt

    5 juni 2023 om 08:21

    unpopular opinion: zonder Verstappen was dit een heel leuk kampioenschap. Net als 2022 overigens.

    Login om te reageren
    • superfred zegt

      5 juni 2023 om 08:45

      Met Verstappen is het nog altijd een erg leuk kampioenschap, daar het simpel indrukwekkend is wat hij laat zien. Dan heb ik er geen moeite mee dat alle actie pas vanaf nummer 2 begint 😉

      Login om te reageren
      • Johanneke zegt

        5 juni 2023 om 09:17

        Zo kijk ik ook. Eigenlijk negeer ik Verstappen voor de stand, dan is het een prachtseizoen. Ferrari valt mij wel erg tegen. Zag ook dat de Q3 lap van leclerc in Monaco dit jaar langzamer was dan vorig jaar. Niet wat je wilt zien.

        Login om te reageren
    • maarteno zegt

      5 juni 2023 om 10:45

      Dat geldt bijna voor elk F1 seizoen als je de #1 en soms ook #2 als van hetzelfde team is eruit haalt…

      Login om te reageren
    • fapfap zegt

      5 juni 2023 om 10:52

      En ik zat laatst te denken: dit seizoen zou ook zonder Red Bull nog steeds dodelijk saai zijn. Het is niet zo, dat de andere teams het erg spannend maken. Vooral Ferrari valt gewoon elke race weer door de mand.

      Login om te reageren
    • Flutterbear zegt

      5 juni 2023 om 11:23

      Het is pas leuk als die achteraan start, verder let ik zelf meer op AlphaTauri. De Vries komt weinig uit maar Yuki is duidelijk erg jong dus daar gebeurt nog wel eens wat.

      Login om te reageren
  2. martingtv zegt

    5 juni 2023 om 09:10

    Mercedes was vorig hier relatief ook goed. Het koelere weer hielp ook mee. Dus of de mercedes updates werken weten we nog niet.

    1 ding wel zeker, de ferrari updates werken niet.

    Login om te reageren
    • ronnys zegt

      5 juni 2023 om 09:23

      Ik vind het ook wat opvallend dat iedereen roept dat Mercedes het lekt boven heeft. Het voelt een beetje als na Brazilië. Het gat naar Max is nog steeds emens, en dan heeft hij nog rustig zitten cruisen door niets en niemand opgejaagd.
      Volgens mij is het meer dat Alo, Per, en Ferrari de bal hebben laten vallen als dat Merc de bal nu zo zeer heeft opgepakt.
      Ze lijken wat stabieler, maar verwacht dat Alo en Per er in Canada weer gewoon voor staan.

      Login om te reageren
  3. harrie zegt

    5 juni 2023 om 09:13

    Ik moet het nog zien met Mercedes, vorig jaar deden ze het in Spanje ook goed om de rest van het seizoen weer grotendeels te sukkelen.

    Login om te reageren
  4. flatsix010 zegt

    5 juni 2023 om 09:37

    Ik vraag me af wat het effect is van de afwezigheid van echte concurrentie voor een top coureur. Talent zal blijven maar met twee vingers in de neus op de eerste plek rijden kan toch niet goed zijn voor je ontwikkeling?

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      5 juni 2023 om 10:57

      Ik kan me voorstellen dat, nu Max niet meer iedere race het maximale uit de auto te persen, meer tijd overhoudt voor andere dingen, bijv. de ontwikkeling van de auto of het testen van een andere strategie. Ik denk dus dat ontwikkeling nog steeds mogelijk is.

      Login om te reageren
    • Benny_Weisz zegt

      5 juni 2023 om 12:28

      Welke tweevoudige wereldkampioen zit nog in de ontwikkelingsfase?

      Login om te reageren
  5. flyerbunch zegt

    5 juni 2023 om 10:03

    Max is een klasse apart! Het gevecht gaat idd meer om p2 en wat er achteraan komt.

    Login om te reageren
  6. ericbmw2000 zegt

    5 juni 2023 om 10:05

    Ben niet onder de indruk van de Vries maar ben het niet eens met de stelling dat de Vries ‘mazzelt’ in de kwalificatie tov Tsunoda. Dankzij overschrijding van de track limits weet Tsunoda een tijdswinst te halen en hem word terecht de ronde afgenomen. De Vries was meerdere malen de snellere tijdens de kwalificatie en staat er dus verdient voor.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North