• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Tesla kent slechtste maand in 7 jaar, maar er is een lichtpuntje

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 2 april 2018 om 19:58 – 35 Reacties

Tesla kent slechtste maand in 7 jaar, maar er is een lichtpuntje


En nee, het is niet de V8-swap.

Tesla bevindt zich momenteel niet bepaald in het meest zonnige weer. De maand werd getekend door niet één, maar twéé tragische Autopilot-ongelukken en een terugroepactie van de Model S. De plek waar we de effecten van dergelijke incidenten vrijwel direct terugzien, is de aandelenmarkt. Toch is het lastig te zeggen of iemand had kunnen voorspellen dat de gevolgen dusdaning groot zouden zijn, dat Tesla haar slechtste maand in zeven jaar tijd zou beleven.

Hoewel Elon Musk nog aan de wandel ging met het nieuws, en er een komische draai aan probeerde te geven door te zeggen dat zijn bedrijf failliet was, zijn de keiharde cijfers niet te vermijden. Een expert van Bloomberg vat het bondig samen met de rake zin: “In humor, there is truth“. Dit blijkt wel degelijk te kloppen, want op de beurs daalde het aandeel Tesla de afgelopen maand met liefst 22,4 procent (ruim 10 miljard dollar); de heftigste daling sinds 2010, het jaar dat Tesla de beurs op ging.

Elon was found passed out against a Tesla Model 3, surrounded by "Teslaquilla" bottles, the tracks of dried tears still visible on his cheeks.

This is not a forward-looking statement, because, obviously, what's the point?

Happy New Month! pic.twitter.com/YcouvFz6Y1

— Elon Musk (@elonmusk) April 1, 2018

Tesla sluit de maand echter niet totaal in de duisternis af. Waar de Amerikanen de laatste tijd juist voortdurend getergd werden door productieproblemen, lijken deze inmiddels tot op zekere hoogte te zijn opgelost. Dit is maar goed ook, want het geduld van de klanten begint aardig op te raken. Een uitgelekte e-mail van Musk schijnt licht op het relatief kalme water waarin Tesla zich momenteel bevindt, op het gebied van het productie.

EXCLUSIVE: emails from a source inside Tesla show Musk and Tesla management rallying the troops and trying to accelerate sales as sentiment on the company turns negative. pic.twitter.com/u55MnJ8jsP

— E.W. Niedermeyer (@Tweetermeyer) April 2, 2018

In de e-mail wendt Elon zich tot de werknemers van het bedrijf, en laat hij weten trots te zijn op de gemaakte progressie. Tesla produceerde tot voor kort amper 1.000 Model’s 3 per week, maar inmiddels is dit getal gestegen tot rond de 2.000 per week.

“It has been extremely difficult to pass the 2000 cars per week rate for Model 3, but we are finally there. If things go as planned today, we will comfortably exceed that number over a seven-day period! […] It took five years to reach the 2000/week production rate for S and X combined, but only nine months to achieve that output with Model 3. Mind-blowing progress!”

Desondanks kan en moet Tesla de druk nog even op de ketel blijven houden. De doelstellingen die de Amerikanen voor het eerste kwartaal hadden staan, zijn immers niet gehaald. In de ideale wereld had Tesla in die periode maandelijks ongeveer 2.500 Model’s 3 willen produceren.

Ook interessant!

  • Tesla maakt Model S en Model X nog veel duurder
  • Tesla Model Y
    "Elon Musk wilde stuur achterwege laten voor Tesla Model Y"
  • Tesla Model S en Model X krijgen geen gewoon stuur
  • De nieuwe Tesla Model S is nog steeds niet af

Nieuwste artikelen

  • Autoblog Spots Uploterij: win een cadeaubon t.w.v. €100
  • Groter, sneller of bizar: BYD doet het
  • Is de nieuwe Mercedes GLB stiekem een omgebouwde Smart?
  • Nieuwe 5 Serie-concurrent met verbrandingsmotor komt uit zeer onverwachte hoek!
FacebookTweetPinLinkedIn

aandelen, Elektrisch, Elon Musk, geld, model-3, Tesla

Vorig bericht: « BMW M5 First Edition (F90): rijtest en video
Volgend bericht: Treur! Brullende SL65 AMG binnenkort uit de schappen »

Lees Interacties

Reacties

  1. loserboi932 zegt

    2 april 2018 om 20:03

    “We’ve reached our goal of #### cars per week.” Not surprising, als je er maar geld tegen aan blijft smijten is alles mogelijk. Kijk maar naar een stad zoals Dubai.

    Login om te reageren
    • laptom zegt

      2 april 2018 om 22:34

      @loserboi932: Wat is er mis met Dubai?

      Login om te reageren
      • cloverleaf zegt

        3 april 2018 om 08:27

        @laptom: waar kan ik beginnen…
        Slavernij?

        Login om te reageren
      • mrniesoe zegt

        3 april 2018 om 11:59

        @laptom: Vrouwenhandel?

        Login om te reageren
  2. fanboy zegt

    2 april 2018 om 20:09

    Tja het draait er allemaal om of ze die auto’s uit kunnen leveren. De rest is allemaal heisa erom heen.
    Want orders hebben ze genoeg.

    Login om te reageren
    • unknown234 zegt

      2 april 2018 om 20:26

      @fanboy: Inderdaad, al die heisa stelt niks voor, want er zijn (nu nog) genoeg orders.

      Gelukkig leveren ze nu zo snel dat ze leningen kunnen afbetalen en er dus meer geld binnenkomt dan dat er uitgaat.

      Soms doe je net overkomen alsof tesla heilig is..

      OT: Dit nieuws was gewoon te verwachten natuurlijk. Hoort er allemaal bij, zal wel ingecalculeerd zijn. Vraag mij alleen af hoe lang dit allemaal nog goed zal gaan. Het vertrouwen hebben ze nog wel. Ook natuurlijk doordat tesla telkens iets nieuws naar buiten brengt, maar ook dat zal op een gegeven moment afremmen.

      Login om te reageren
  3. monsieurleloure zegt

    2 april 2018 om 20:13

    Ik vind zo’n Model3 zo van driekwart van achteren gefotografeerd echt wel een mooi apparaat.

    Login om te reageren
    • jzaero zegt

      2 april 2018 om 23:13

      @monsieurleloure: vind hem van alle kanten walgelijk. Te bol, te kort, te hoog.

      Login om te reageren
  4. amg65 zegt

    2 april 2018 om 20:15

    Wat is het tweede ‘tragische’ autopilot ongeluk dan?

    Login om te reageren
    • moveyourmind zegt

      2 april 2018 om 20:53

      @amg65: Dit ongeval:

      Lhttps://mobile.nytimes.com/2018/03/31/business/tesla-crash-autopilot-musk.html

      Waar ik wel benieuwd naar ben is hoe de veiligheid van Tesla zich verhoudt tot andere merken, cijfers zoals het aantal fatale ongevallen per miljoen kilometer. Ik verwacht haast dat Tesla daar niet veel slechter uit zal komen dan andere merken, ondanks dat Autopilot nog verre van perfect is.

      Login om te reageren
      • moveyourmind zegt

        2 april 2018 om 20:56

        @moveyourmind: *
        https://mobile.nytimes.com/2018/03/31/business/tesla-crash-autopilot-musk.html

        Login om te reageren
        • amg65 zegt

          2 april 2018 om 21:48

          @moveyourmind: Dit is inderdaad ‘de crash’ waar iedereen het over heeft. Maar wat is de andere crash van deze maand?

          Login om te reageren
          • moveyourmind zegt

            2 april 2018 om 22:04

            @amg65: Nou je het zegt, dat andere ongeluk met de Autopilot dat ik dacht dat het moest zijn was al in januari, maar daar waren gelukkig geen slachtoffers bij.

            Login om te reageren
      • amg65 zegt

        2 april 2018 om 21:44

        @moveyourmind: 2 dodelijke ongevallen over 500 miljoen miles, zoiets las ik.

        Login om te reageren
        • moveyourmind zegt

          2 april 2018 om 21:52

          @amg65: Dank je. Dan wijkt de Tesla niet veel af van de statistieken voor de auto in het algemeen: 5,5 doden per miljard kilometer.

          Login om te reageren
      • amg65 zegt

        2 april 2018 om 21:55

        @moveyourmind: “In the US, there is one automotive fatality every 86 million miles across all vehicles from all manufacturers. For Tesla, there is one fatality, including known pedestrian fatalities, every 320 million miles in vehicles equipped with Autopilot hardware. If you are driving a Tesla equipped with Autopilot hardware, you are 3.7 times less likely to be involved in a fatal accident.”

        500mln km’s was het.
        https://electrek.co/2018/03/30/tesla-autopilot-fatal-crash-data/

        Login om te reageren
        • hijman85 zegt

          2 april 2018 om 22:57

          @amg65: tja, blijft lastig om hier iets zinnigs over te zeggen. Het gemiddelde wagenpark is veel ouder (dus onveiliger) dan een Tesla. Andere fabrikanten maken minivans waar mensen met z’n achten in zitten. Beter zou zijn om de Tesla ongevallen te vergelijken met 5serie, A6, Eklasse ongevallen vanaf 2013.

          Login om te reageren
          • amg65 zegt

            3 april 2018 om 09:06

            @hijman85: Dat is ook zo, maar de Model X is ook niets anders dan een mini-van.

            Login om te reageren
  5. w0o0dy zegt

    2 april 2018 om 20:51

    Als ze in 7 werkdagen echt 2000 auto’s kunnen bouwen dan zullen ze ongeveer 6000 auto’s in een maand kunnen bouwen. Dan zijn ze een maand te laat maar wel gelijk ruim over het target van 2500.

    Ik ben ergens tegen gekomen dat het grootste probleem in de vergaande robotisering zit. Niet alleen carrosserie werk maar zelfs het interieur zou met robots in elkaar gezet gaan worden. Dat bleek echter stukken minder succesvol. De meeste mensen met kennis van moderne autofabricage verklaren Musk voor gek dat hij het robotiseren zo ver doorvoert. Teveel investeren tov de productiesnelheid die gehaald (kon?) kan worden..
    Maar wie weet.

    Login om te reageren
    • kobus1967 zegt

      2 april 2018 om 21:25

      @w0o0dy: er zit ook veel minder in een Tesla dan in de oldschool auto’s.
      Mocht het de komende maanden goed op de rit komen dan kan Tesla net zo’n revolutie zijn als Ford met de eerste lopende band.
      We gaan het zien, het zijn spannende tijden.

      Login om te reageren
    • amg65 zegt

      2 april 2018 om 21:50

      @w0o0dy: Dat is inderdaad gewoon een kosten/baten analyse. Je kunt er wel vanuit gaan dat ze dat wel hebben uitgerekend bij Tesla… Lekker makkelijk om als buitenstaander te oordelen dat die keuze niet rendabel is.

      Login om te reageren
  6. stfu zegt

    2 april 2018 om 21:05

    Autopilot kan niet if nauwelijks de schuld zijn. Als je als bestuurder er 100% op vertrouwd en maar een beetje zit te chillen in je auto, kan een ongeluk gebeuren. Let wel dat de belijning in USA vaak ook niet fantastisch is. Ik rij op de snelweg 90% van de tijd op AP en zou echt nooit, dan echt nooit meer zonder willen.

    Login om te reageren
    • hijman85 zegt

      2 april 2018 om 23:02

      @stfu: en dan zit je dus de hele tijd met je handen een centimeter van het stuur op te letten en te wachten tot je auto misschien iets verkeerd doet en je in moet grijpen? Want “chillen” of de andere kant op kijken mag niet begrijp ik. Maar het stuur aanraken ook niet want hij staat op de driver assist. Ik zou denk ik gesloopt zijn na 20 minuten…

      Login om te reageren
  7. desjonnies zegt

    2 april 2018 om 21:11

    Ik heb een artikel gelezen van een echt financieel guru die beweert dat Tesla over een jaar geschiedenis zal zijn, qua productie wil Musk zoveel zaken door robots laten uitvoeren wat niet economisch verantwoord is en waar zelfs de toonaangevend Japanse autofabrieken nog handmatig doen, Ford heeft over 2017 4,6 miljard dollar verdiend en verkocht 5.5 miljoen voertuigen GM 9.4 miljard en verkocht 9.8 miljoen voertuigen, Tesla verloor 1 miljard en verkocht 76000 voertuigen, Tesla en Musk is één grote ponzy.

    Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      2 april 2018 om 21:15

      @desjonnies: eens. De beurs heeft Tesla tot nu toe aardig boven water gehouden, maar daardoor is het ook verworden tot een beursspeeltje in plaats van een autobouwer. En dat kan elk moment over zijn…

      Login om te reageren
      • stfu zegt

        2 april 2018 om 22:12

        @svenska_aeroplan_ab: Opel maakte tig jaar geen winst. Mazda heeft ook jarenlang verlies gedraaid. Groot verschil: Tesla investeert enorm.

        Login om te reageren
        • rhellema zegt

          2 april 2018 om 23:55

          @stfu: als je als bedrijf niet veel verkoopt maar je investeert wel heel veel…zal dat handig zijn?

          Login om te reageren
    • fanboy zegt

      2 april 2018 om 23:08

      @desjonnies: Weet je hoe lang het duurt voor die grote nieuwkomende bedrijven winst maken? Alleen maar kijken naar winst is te kortzichtig.

      Neem Zalando. Die zijn echt megagroot geworden, die zijn nu echt massaal aanwezig in de kledingmarkt.
      Maar Zalando bleef maar rode cijfers schrijven. Toch bleven er ook mensen die er geld in investeerde.
      Hun doel is totaal niet winst maken (op korte termijn), hun doel is groeien.

      Login om te reageren
      • rhellema zegt

        3 april 2018 om 07:24

        @fanboy: een investeerder investeert altijd met als doel dat bedrijf te laten groeien…

        …om er vervolgens winst uit te halen.

        Of denk je echt dat de investeerders Elon Musk zo enorm aardig vinden dat ze alleen maar willen dat hij groeit?

        Login om te reageren
        • fanboy zegt

          3 april 2018 om 08:14

          @rhellema: Tja en in de afgelopen jaren zijn ze dus heel erg gegroeid.
          En ondanks hickups en soms weer dalende aandelen groeien ze op lange termijn nog steeds. Als ze hun productie problemen op orde krijgen maken ze winst en heb je het over een mooi bedrijf wat voorop loopt.
          Maarja je weet niet welke kant het op gaat.

          Login om te reageren
  8. amg65 zegt

    2 april 2018 om 22:04

    Dit verbaasde mij wel:

    “The whole world is talking about Tesla’s inability to produce cars, Elon Musk’s unrealistic timelines, and “broken promises.” But the facts are different:

    Fact — 9 months after start of the assembly line, GM had produced about a 1,000 Bolts.

    Fact — 9 months after start of the assembly line, Tesla had produced about 10,000 Model 3.”

    https://cleantechnica.com/2018/04/01/tesla-pr-disaster-10-times-as-good-as-chevy-bolt-ramp-up/

    Mocht het qua cash flow niet lukken, dan trekt Tesla de trukendoos open om extra kapitaal aan te trekken. Enig nadeel is dat financiering nu een stuk duurder is geworden, door de ratings en lagere aandeelprijs.
    Maar blijkbaar benadert men Tesla nog steeds op de ouderwetse manier.

    Login om te reageren
    • Crosscabouter zegt

      2 april 2018 om 22:20

      @amg65: GM bouwt bewust minder bolts, omdat de kosten hoger liggen dan de opbrengsten. Ik hoop toch dat Tesla een beter rekensommetje gemaakt heeft

      Login om te reageren
    • w0ut zegt

      2 april 2018 om 23:54

      @amg65: En in de 3 maanden er na produceerden ze bij GM 22.000 Bolts? Ze hebben er op een jaar tijd meer dan 23.000 gemaakt. Niet dat ik een fan ben van de Bolts. Maar ik word zo moe van die fan artikels waarin ze met handige nuances, pseudo statestieken en voorgeselecteerde cijfers, ‘feiten’ produceren om hun mening/bedrijf/verkoopcijfers op te hemelen. En idd hierbij doel ik niet alleen op Tesla…

      https://electrek.co/2018/01/03/chevy-bolt-ev-delivery-record/
      http://uk.businessinsider.com/tesla-cant-catch-up-to-chevys-wildly-successful-bolt-2017-12?r=US&IR=T
      https://www.forbes.com/sites/brookecrothers/2018/02/25/chevy-bolt-2018-vs-tesla-model-3-best-small-ev-and-most-popular-ev-cheat-sheet/#2c997caa5578

      Login om te reageren
      • amg65 zegt

        3 april 2018 om 09:10

        @w0ut: Dit is gewoon allebei de eerste 9 maanden. En met de huidige versnelling in productie, denk je niet dat Tesla de 23k auto’s in het eerste jaar overschrijdt?

        Login om te reageren
      • amg65 zegt

        3 april 2018 om 09:14

        @w0ut: En ik probeer alleen een nuance aan te brengen aan volledig niet-fan artikels.

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North