• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Van Mossel verwacht schaarste op occasionmarkt

Auteur: hayte, gepost 17 april 2020 om 22:58 – 44 Reacties

Occasions

Wie op zoek is naar een occasion, kan misschien dus maar beter snel gaan kopen voor de schaarste op de occasionmarkt toeslaat…

Geen productie, ook geen vraag. De impact van het coronavirus op de automarkt is inmiddels wel bekend. Althans, niet voor iedereen. Eric Berkhof, algemeen directeur van Van Mossel, zegt namelijk bij de BNR Nationale Autoshow dat het wel meevalt met die teruggelopen vraag. Qua nieuwe orders voor nieuwe auto’s zitten zijn 180 vestigingen op 91 procent van normaal. Niet slecht, dus. De interesse in gebruikte auto’s is wel meer afgenomen, al zit hij inmiddels op zo’n 85 procent van normaal.

Voor Van Mossel is dat natuurlijk nog redelijk fantastisch nieuws, al is dat voor de occasionliefhebber die nog een nieuwe bolide zocht, misschien minder goed nieuws. De groep zegt namelijk nu zo’n 20 tot 30 procent minder gebruikte auto’s binnen te krijgen. Het aanbod loopt dus verder terug dan de vraag. Op den duur gaat dat natuurlijk voor schaarste zorgen op de occasionmarkt, zo denkt ook Berkhof.

Maar of dat ook tot duurdere occasions gaat leiden? “Nou, ze worden zeker niet goedkoper. Ik denk dat nu een goed moment is om een gebruikte auto te kopen”, aldus Berkhof. Een paar weken terug voorspelde ACEA-topman Eric-Mark Huitema al dat er straks meer vraag zal zijn naar auto’s, wat nog meer sterkte geeft aan de woorden van de Van Mossel-baas.

Berkhof denkt overigens niet dat er straks ook een schaarste bij nieuwe auto’s zal ontstaan. Hoogstens dat de levertijd wat langer wordt, naar zes tot acht weken, bijvoorbeeld. Uiteindelijk rolt de auto immers gewoon van de band.

Verder in deze aflevering van de BNR Nationale Autoshow: Olav Mol vertelt over zijn zelfbedachte F1-kalender en verenigingen discussiëren over de vraag of de bijtelling op EV’s volgend jaar nou wel of niet naar 12 procent moet.

Foto: Turbo 3.6 van @Kuifje, via Autojunk.nl.

Ook interessant!

  • Verplichte coronatest als je met auto uit risicogebied komt
  • Wintersport Oostenrijk
    Je kan gewoon met de auto op wintersport naar Oostenrijk
  • Ford bouwt duizenden auto's zonder werkende ruitenwissers
  • Zakenauto minder populair
    Zakenauto minder populair vanwege corona

Nieuwste artikelen

  • Deze F430 op Marktplaats is extreem duur (met een reden)
  • Video: 10x top of flop van de elektrische Porsche Macan
  • Koop de BMW M4 CSL die crashte in Uden
  • Kijk, de échte Smart komt terug
FacebookTweetPinLinkedIn

bnr-autoshow, Carmageddon, Coronavirus, occasion, van-mossel

Vorig bericht: « De Karma Revero wordt eindelijk volledig elektrisch
Volgend bericht: Autoblog Garage: 1 jaar met de Mazda MX-5 ND »

Lees Interacties

Reacties

  1. simonferrari zegt

    17 april 2020 om 23:44

    Wij van WC-eend..

    Zonder gekheid, ik verwacht dat het wel meevalt. Veel veilingen zullen (deels) niet doorgaan evenals dat grenzen wellicht gesloten zijn voor importvoertuigen. Dit betekend echter niet dat de auto’s zelf opeens verdwenen zijn, het betreft dan enkel een tijdelijk, beperkter aanbod.

    Login om te reageren
    • detroitv8 zegt

      18 april 2020 om 10:52

      @simonferrari: idem voor de woning markt. Als (when?) alles weer open gaat willen we wel weer.

      Login om te reageren
  2. raoufff zegt

    17 april 2020 om 23:50

    En gelijk hebben ze, ik ben al maanden op zoek naar een zilvergrijze VW Golf 1.6 FSI Trendline maar kan deze droomauto nergens vinden ??

    Login om te reageren
    • johnhert zegt

      18 april 2020 om 11:34

      @raoufff: Hahaha

      Login om te reageren
  3. W115 zegt

    18 april 2020 om 00:03

    Een autoverkoper zal je altijd vertellen dat nu het moment is.

    Login om te reageren
    • cappie zegt

      18 april 2020 om 03:53

      @w115: Doet een makelaar ook.

      Login om te reageren
      • quinn zegt

        18 april 2020 om 08:05

        @cappie: en een hypotheekadviseur ook, etc., etc.

        Login om te reageren
    • peke zegt

      18 april 2020 om 14:00

      @w115: jij zal je eigen product of dienst nooit aanprijzen hè ;)

      Login om te reageren
  4. thomasthomas zegt

    18 april 2020 om 00:05

    Echt een complete leugen.. ik kom veel bij autobedrijven voor mijn werk en het is echt heel heel slecht. 2e paasdag bijna geen kijkers / kopers. De paar auto’s die toch verkocht zijn gingen met 60% minder marge weg. Maar ik snap Eric Berkhof wel … vooral niet zeggen dat het slecht gaat want anders komt er echt geen hond meer.

    Login om te reageren
    • hehe zegt

      18 april 2020 om 06:17

      @thomasthomas: als de auto’s nu met 60% minder marge verkocht worden, heeft hij wel gelijk dat dit het moment om te kopen is.

      Login om te reageren
      • mp014 zegt

        18 april 2020 om 08:53

        @hehe: oostindische marketing noemen ze dit soort uitlatingen! Ik kan er met momenten een boos over worden! Eerst roepen hoe goed ze het zelf nog doen om dan vervolgens daar aan toe te voegen dat je wel snel moet zijn anders wordt het duurder! Gladde verkooppraatjes zien we helaas nog veel te veel in de auto industrie.

        Als er al een tekort aan tweedehands spul komt heeft dat vooral te maken met de milieu maatregelen. Er zullen steeds minder betaalbare tweedehandsjes zijn die voldoen aan de huidige euronorm.
        Wat je ook ziet is dat steeds meer mensen liever nieuw kopen, private lease is ook enorm in opkomst dus de vraag naar tweedehands wordt ook minder.
        Als het aanbod minder wordt en de vraag idem is er dus geen enkel probleem.

        Salut en de kost ??

        Login om te reageren
        • dakarbemo zegt

          18 april 2020 om 10:33

          Ze leren niets anders daar in bij de IVA in Driebergen, naast het aan doen van een iets te stereotype pak. :)

          Login om te reageren
      • lekkerlinksrijden zegt

        18 april 2020 om 08:58

        @hehe: ik denk dat er nu goed valt te babbelen ja

        Login om te reageren
      • autopetje zegt

        18 april 2020 om 12:21

        @hehe: wat is 60% van de marge ? Blijkbaar ben je helderziend om te weten wat zijn bruto marge in de eerste plaats was. Ik kan je uit de droom helpen. De globale marge op een tweedehands is rond de €1500. Daarvan moet nog een bedrag gereserveerd worden voor de garantie en er moet een auto ingeruild worden.

        Login om te reageren
    • ericd zegt

      18 april 2020 om 09:32

      Nieuwverkopen zijn in elkaar gedonderd, hebben de media het over steeds. Maar ik denk dat het een veel algemener fenomeen is: autoverkopen – nieuw of 2dehands – zijn in elkaar gestort omdat mensen wel wat andere zorgen aan hun kop hebben.

      Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      18 april 2020 om 12:44

      @thomasthomas:

      Mijn vrouw werkt bij de Remarketing van v. Mossel, en bij hun is het inderdaad nog steeds zo druk als voorheen.

      Login om te reageren
      • deredactie zegt

        18 april 2020 om 17:03

        @jack_abarth: lol daar worden de uitgelopen lease auto’s ingenomen, ja daar zal het wel druk zijn met al die ingeleverde lease auto’s idd ?

        Login om te reageren
    • hplh zegt

      18 april 2020 om 19:22

      @thomasthomas: waarschijnlijk telt hij de verkopen van de nieuwe overnames wel mee, maar telt hij alleen van vorig jaar alleen de verkopen dan de toenmalige van mosselbedrijven. Of hij jokt gewoon?

      Login om te reageren
  5. utregter26 zegt

    18 april 2020 om 00:32

    Wat mij opvalt de laatste tijd is dat veel partijen zich focussen op de corona-crisis maar dat er er nauwelijks ingezoomd wordt op de financiële crisis die het gevolg zal zijn van corona (deze financiële crisis zou overigens ook gekomen zijn zonder corona, al dan niet dit jaar).
    Wereldwijde cijfers (met name schulden) wijzen erop dat de volgende financiële crisis groot genoeg zal zijn dat er voldoende mensen geen nieuwe auto zullen aanschaffen. Ik vermoed dat (indien je het geld kan missen) je als autokoper over een tijdje erg leuke auto’s met mooie crisiskortingen kan kopen.

    Login om te reageren
    • wildewesten zegt

      18 april 2020 om 01:47

      @utregter26: misschien wordt het tijd dat je andere bronnen gaat zoeken voor je nieuws want ik lees het echt overal

      Login om te reageren
    • potver7 zegt

      18 april 2020 om 08:44

      @utregter26: Als iedereen maar gaat lopen roepen dat er een crisis aan gaat komen, dan gaat die er zeker komen ook al is er verder niks aan de hand. Dat de Corona-crisis slecht is voor de economie staat buiten kijf, maar we moeten elkaar niet gek maken natuurlijk. En ja, ook zonder deze pandemie zou er wel een keer een financiële crisis komen, zo werkt economie nu eenmaal…

      Login om te reageren
      • Stefje zegt

        18 april 2020 om 08:56

        @potver7: zo werkt het niet helemaal. Het is niet een self-fulfilling prophecy. Door Corona mogen mensen minder naar buiten, veel branches vangen klappen en meer en meer mensen verliezen hun werk. Dat leidt automatisch tot een crisis (al meer dan 20 mio Amerikanen werkloos).

        Na een gezondheidsramp volgt mu eenmaal altijd een crisis. Maar het belangrijkste is dat we die ramp het hoofd weten te bieden, anders is er überhaupt geen economie meer om te redden.

        Login om te reageren
        • potver7 zegt

          18 april 2020 om 13:26

          @stefje: dat is in twee alinea’s geschreven wat ik in één zinnetje deed. Die crisis gaat komen, maar als we nou met z’n allen gaan roepen dat het een hele zware gaat worden, dan wordt-ie er heus niet lichter op. Dus ja, toch wel een self-fulfilling prophecy.

          Login om te reageren
    • ericd zegt

      18 april 2020 om 09:35

      DE grote vraag is, of de rente gaat stijgen met het giga beroep dat overheden zullen moeten doen op de kapitaalmarkten, wat bedrijfsinvesteringen en de huizenverkoop bijv. in gevaar zal brengen. ECB zal de rente zo laag mogelijk willen houden omdat een stijging het economisch herstel zal bemoeilijken. Probleem is dat we al tot over onze nek in de Europese schulden zaten…

      Login om te reageren
      • dwfc zegt

        18 april 2020 om 15:39

        Correcte melding,
        That’s the key factor, als Spanje, Italië de financiële markten op moeten om kapitaal te ontlenen tegen bv 6 % dan ist gedaan met deze landen …. dan moeten ze dit gaan ophalen met belastingverhogingen en brokkelt daar heel de economie af.
        Daarom ook de Eurobonds aan 0.6 % of minder.
        Zelfs van perpetual monetaire financiering of financiering over periodes van 50 jaar is er al gesproken!

        Login om te reageren
  6. jometdebanjo zegt

    18 april 2020 om 00:47

    Advertentie?

    Login om te reageren
  7. pier zegt

    18 april 2020 om 00:50

    Iedereen houdt de hand op de knip. Niemand gaat nu particulier 25k aan een auto uitgeven. Dus dan moet je wat om er toch een paar te slijten.

    Login om te reageren
  8. autopetje zegt

    18 april 2020 om 01:29

    Wat een gekkie zeg. De wereld economie is al 80% teruggelopen. Tegen het einde van het jaar zijn er op z’n minst 100.000 bedrijven alleen in Nederland falliet en deze man verkoopt nog lekker ? Schaarste in koopkracht zal hij bedoelen. Ik denk dat er straks een aantal grote leasemaatschappij en bij hem komen aankloppen die nog wat te vroeg ingeleverde auto’s voor m in de aanbieding hebben.

    Login om te reageren
  9. cappie zegt

    18 april 2020 om 01:39

    Een auto is voor de meeste mensen wel het laatste waar ze aan denken. We zien wel we rijden wel een paar jaar verder is nu de gedachte, het zelfde zul je ook gaan zien in de meubel branche vooral de duurdere merken als bijvoorbeeld Pastoe waar een kast van MDF een paar duizend euro kost.

    Login om te reageren
    • p993 zegt

      18 april 2020 om 05:50

      @cappie: keukens idem dito!

      Login om te reageren
      • cappie zegt

        18 april 2020 om 12:58

        @p993: ????

        Login om te reageren
  10. vpowert zegt

    18 april 2020 om 07:53

    Goh, dan is het bij Van Mossel totaal anders dan bij andere autobedrijven of er klopt niks van het verhaal.
    Zat laatst bij de dealer te wachten terwijl mijn auto voor onderhoud was. De verkoop had die hele vrijdag vrijwel niets te doen. Er kwam één persoon z’n nieuwe auto ophalen en één stel kijken voor een nieuwe auto. De overige klanten kwamen alleen voor onderhoud.
    Zelfde verhaal bij de Renault dealer waar ik met een vriendin een auto kocht. We waren de enigen. De verkoper gaf zelfs aan dat hij verder op zaterdag geen afspraken had.
    En check ook even Duitsland: daar zijn veel dealer bedrijven gewoon compleet gesloten.
    Van Mossel is dus uniek of een beetje aan het jokken.

    Login om te reageren
    • Crosscabouter zegt

      18 april 2020 om 08:59

      @vpowert: Wat had de man anders kunnen zeggen? De vraagstelling van Wouter en Meindert was dusdanig suggestief dat hij weinig anders kon dan zeggen dat t wel meevalt. Hij had de waarheid kunnen spreken (voor zover hij dat niet deed, ik heb geen idee), maar dan was het m.i. sensatieradio geworden ipv een goed gesprek over de autowereld. Er valt op dit moment weinig fleurig nieuws te brengen vanuit de branche, dus het is moeilijk om een uur radio te vullen als de hele wereld om CoVid-19 draait. De directeur gaf iig exact dezelfde antwoorden als een paar weken geleden toen hetzelfde vraaggesprek passeerde tijdens de Nationale Autoshow……

      Login om te reageren
    • deredactie zegt

      18 april 2020 om 17:06

      @vpowert: Berkhof die jokt al als ie hoest ..

      Login om te reageren
  11. tazmania zegt

    18 april 2020 om 08:00

    Geloof nooit een autoverkoper.

    Login om te reageren
    • mastemaker zegt

      18 april 2020 om 08:12

      @tazmania: mwah niet allemaal over 1 kam scheren aub

      *ja, ik voel me aangevallen ?*

      Login om te reageren
  12. potver7 zegt

    18 april 2020 om 08:49

    Ah, hij zoekt gewoon een smoes om een hogere prijs te kunnen vragen voor z’n tweedehandsjes. “Heeft u het niet gelezen meneer, er heerst enorme schaarste in de markt, u heeft enorme mazzel dat ik u deze fantastische auto voor dit bedrag mag aanbieden!”

    Login om te reageren
  13. tttijn zegt

    18 april 2020 om 10:19

    Als thuiswerken ook na de crisis de norm wordt gaat het zéker niet meer goed komen met de occasion markt.

    Login om te reageren
  14. iannuzi zegt

    18 april 2020 om 11:57

    Hmmm…. bij Van Mossel kunnen ze beter doorgaan met slechte radioreclames maken.

    Login om te reageren
  15. amilopro10 zegt

    18 april 2020 om 12:53

    Het lijkt heel erg op de Iraakse minister van voorlichting tijdens de golf oorlog, niets aan de hand hier hoor.

    Login om te reageren
  16. bas77 zegt

    18 april 2020 om 14:39

    Het is op dit moment erg rustig in de showroom. Werkplaats zit 2 weken vol.

    Login om te reageren
  17. deredactie zegt

    18 april 2020 om 16:59

    De cijfers zeggen iets heel anders! 5.5 miljoen verlies voor Van Mossel in maart 2020, betalingstermijn van 60 naar 120 dagen opgetrokken (lekker zaken doen hè?) wel sneu voor de 1500 werknemers..

    Login om te reageren
    • quinn zegt

      18 april 2020 om 21:04

      @deredactie: van mossel zal door grootheidswaanzin ten onder gaan.

      Login om te reageren
  18. Dutchdriftking zegt

    20 april 2020 om 11:28

    Dikke neus. De economie kakt in, veel particulieren gaan straks de tweede of de hobby auto verkopen, of willen deze inruilen op iets met lagere maandlasten.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North