Autoblog advies: episch trage diesel voor 15k

Auteur: , 133 Reacties

Hoeveel zin heeft het eigenlijk om haast te hebben in Nederland?

Volvo S80 D2 Summum '12

Kars heeft voorheen altijd benzine of LPG gereden. De laatste jaren gaat hij telkens meer kilometers maken. Aanvankelijk had Kars het er wel voor over om een paar keer extra te tanken, om zo te kunnen genieten van die benzinemotoren, maar nu hij zo’n 45.000 kilometer per jaar maakt is het niet leuk meer. Gezien het feit dat de prijzen van dieselauto’s onder druk komen te staan, leek Kars het wel een goed idee om eens te gaan shoppen.

Hij komt niet zo vaak in de randstad, het heeft naar eigen zeggen te maken met wat blokkeerfriezen, verdwaalde hunebedden en FC Groningen supporters. Kars is zijn wilde haren kwijt en hoeft niet zozeer een snelle auto. Een standaarddiesel voldoet perfect voor hem. Hij maakte onlangs een ritje in een oude E220 Diesel (W210) en eigenlijk vond hij dat al voldoende. Zolang de auto maar zuinig is en een grote actieradius heeft. Qua luxe hoeft er niet veel op te zitten, het mag wel, maar goede stoelen zijn veel belangrijker dan xenon verlichting of elektrisch bedienbare oorschelpwarmers.

Kars heeft voornamelijk zescilinders gereden. Nu is het mogelijk om een zescilinder diesel te kiezen, maar voor Kars hoeft dat niet: het verbruik neemt dan toe en de extra performance gebruikt hij toch niet. En hij gaat er vanuit dat de geluidsisolatie redelijk voor elkaar is in deze klasse. Met deze klasse bedoelt hij het E-segment. Hij heeft twee grote kinderen en Kars houdt van een ruime auto die niet alleen in de lengte, maar ook in de breedte voldoende bewegingsruimte biedt. Premium hoeft niet per se, het mag wel.

Huidige /vorige auto's:Opel Omega 3.2 V6, Audi A6 2.4,
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Beide
Budget:€ 15.000
Jaarkilometrage:45.000 km
Brandstofvoorkeur:Diesel
Reden aanschaf andere auto:Graag een ruime reislimousine
Gezinssamenstelling:Twee volwassenen, twee bijna volwassen kinderen
Voorkeursmerken /modellen:Duits!
No-go modellen / merken:Aziatisch

Wat mis je door de no go’s?
Je hebt geluk! Je geeft aan dat Aziatisch niet gewenst is en dat gevoel is waarschijnlijk geheel wederzijds: er zijn namelijk nauwelijks opties. De meeste merken in dit segment gaan voor benzine of een hybride aandrijving, geen diesel. Laat staan een instapdieseltje. De enige optie is een hele zeldzame auto, de Infiniti M30 3.0d. Deze automobiele witte raaf is zeer beperkt verkocht geweest en ze staan ook bijna niet te koop. De meeste exemplaren zijn superluxe en altijd voorzien van een schofterig dikke V6 dieselmotor. Erg gaaf, maar niet wat er gezocht wordt.

Infiniti M30d '10

Volvo S80 D2 Summum
€ 14.950
2012
135.000 km

Dit is de eerste auto die bij ons naar boven kwam. Volvo heeft een periode gekend waarin ze de zeer kleine 1.6 diesel met 109 pk in het vooronder van de enorme S80 lepelden. Is het voldoende? Volgens @Wouter komt de motor een slordige 200 pk tekort. Of dat ook in dit geval zo is, valt te bezien. De Volvo S80 (rijtest) is uitstekend geschikt voor grote afstanden en als je je best doet, kún je bijzonder zuinig rijden. Maar de D3 is eigenlijk altijd de meerprijs waard. Theoretisch gezien minder zuinig, maar veel fijner in de omgang en in het echt waarschijnlijk even dorstig. Verder valt de S80 (aankoopadvies) helemaal in de smaak: geweldige stoelen, non-sportief onderstel (ondanks Mondeo-genen) en in Summum uitvoering lekker compleet.

Volvo S80 D2 Summum '12

Audi A6 2.0 TDI (C6)
€ 13.900
2011
140.000 km

De ‘meh’-keuze. Als Avant 3.0 TDI quattro zijn het geweldige kanonnen, maar een viercilinder diesel met voorwielaandrijving verlaagd het sex-appeal van de A6. De meeste 2.0 TDI’s (in dit geval 136 pk) in deze prijsrange met niet al te veel kilometers hebben die kleine vlekjes en zelfs stoffen bekleding. Het rijdt zeker niet slecht, maar zo zacht als de S80 is de Audi A6 (rijtest) niet, terwijl het geenszins een sportieve auto is. Het interieur is fraai, maar je mist de aankleding en opties van de luxere modellen. De Audi A6 (aankoopadvies) is verder veilig en zeer koersvast tijdens snelweg ritten. De motor (gewoon uit een Golfje) is adequaat, maar niet meer dan dat. Minder stil dan de Volvo motor. Het is een vrij saaie optie, vandaar dat de meeste die wij in het budget vonden voorzien waren van een grijze lakkleur.

Audi A6 2.0 TDI (C6) '11

Mercedes-Benz E200 CDI Elegance Business (W212)
€ 14.500
2012
165.000 km

Natuurlijk is het maken van een taxi-connotatie heel erg gemakkelijk. Of dat waar is valt te bezien. Daar de E-klasse behoorlijk aan de prijs is de laatste tijd, is de auto niet altijd de eerste keuze voor taxibedrijven. Daarbij: is het zo erg dat deze auto als taxi gebruikt wordt? De E-Klasse (rijtest) is zeer comfortabel, heeft een stille, zuinige en betrouwbare motor (met 136 pk) en is bovendien erg ruim. Het zijn waanzinnig geslaagde kilometervreters. Waarbij je bij de Audi een dik blok en AWD nodig hebt om het idee te hebben van een geslaagde auto, biedt een standaard E200 CDI dat op zijn eigen manier ook. Meer dan dit heb je niet nodig. Let wel heel erg goed op: import altijd links laten liggen en de NAP stand checken. Geen NAP? Laten gaan. Omdat je de kilometers zo moeilijk aan de E-Klasse (aankoopadvies) af kan lezen, wordt de kilometerstand hier nog wel eens op aangepast. Ga altijd voor een Elegance, dat past het beste bij de auto en ziet er het meest sierlijk uit.

Mercedes-Benz E200 CDI Elegance (W212) '12

BMW 520d EDE Executive (F10)
€ 15.000
2012
160.000 km

Bij de BMW is het een beetje zoeken. In het budget staan een enorm aantal modellen van de zogenaamde ‘E60’ generatie te koop. Aangezien je uit bent op comfort is de zogenaamde ‘F10’ generatie van de 5 Serie (rijtest) verreweg de beste keuze. Deze is ruimer en minder sportief dan zijn voorganger. Qua motor is en blijft het een BMW, in dit geval hebben we het over een geknepen 2.0 dieselmotor met 163 pk, nog altijd meer dan de rest, alhoewel de standaard 520d maar liefst 184 pk levert. Mochten die 163 paarden te veel zijn, later kwam er een 518d bij met 143 paarden. Net als bij de Mercedes is het een fijne auto om mee onderweg te zijn. Er heerst enorm veel rust aan boord, de stoelen zijn prettig, de navigatie werkt feilloos en deze ‘F10’-generatie 5 Serie (aankoopadvies) wordt met de dag fraaier. Nadeel is om een goed exemplaar te vinden dat in het budget valt. Je ziet ze al met imitatie M-velgen, donkere achterlichten en foute bumpers. Dat moet je niet willen: het doet afbreuk aan een van de laatste elegante BMW’s ooit gebouwd.

BMW 520d EXE Excutive (F10) '12

Jaguar XF 2.2D (X250)
€ 15.950
2013
155.000 km

Hoe fraai de BMW volgens sommigen ook is, tegen het cleane lijnenspel van Ian Cullum is weinig te doen. De Jaguar XF is een van de fraaiste auto’s in zijn klasse, ondanks dat meningen verschillen. Met name het model ná de facelift, met de strakke koplampen (in plaats van die rare bobbel), was het goed ogende verschijning. Ook het interieur voldoet aan de verwachtingen, alhoewel het qua ergonomie niet haalt bij de Duitsers. De 2.2 viercilinder is met 163 op papier behoorlijk sterk, maar in de praktijk voelt de BMW potiger aan dan deze gefacelifte Jaguar XF (rijtest). Gelukkig is dat in dit geval minder relevant. In het budget zijn veel pre-facelift modellen te vinden, maar dat zijn allemaal dikke biturbo zescilinders. De viercilinders kwamen pas later. Qua betrouwbaarheid zit het met de Jaguar XF (aankoopadvies) redelijk snor.

Jaguar XF 2.2 D '12

Citroen C6 2.2 HDiF Exclusive
€ 13.500
2010
170.000 km

Als je relaxed wil cruisen, dan moet je eigenlijk wel een Citroën C6 overwegen. Het is de ultieme relax-auto voor mensen die de reis net zo belangrijk vinden als het arriveren zelf. Veel stijlvoller is niet echt mogelijk, met de C6 maak je altijd een statement. Ze zijn echter lastig te vinden, zeker met de ‘kleine’ 2.2 viercilinder diesel, die qua power geheel tegen de verwachting sterker is dan de bovenstaande auto’s. Dat merk je niet in de prestaties, want de Citroen C6 (rijtest) is schofterig zwaar, dus je hebt die extra paarden ook wel nodig. Daardoor is het niet de zuinigste auto, maar je krijgt er wel veel voor terug in de vorm van comfort. Kwalitatief kent de Citroen C6 (aankoopadvies) wat eigenaardigheden die Citroën nooit heeft aangepakt, dus is het wijselijk om te kijken naar specialisten.

Citroen C6 2.2 HDI Exclusive '10

YOLO: Mercedes-Benz S 250 CDI Prestige Plus (W221)
€ 13.950
2011
320.000 km

Waarom niet gewoon gaan voor Das Beste Oder Nichts? Als er een auto geschikt is om veel mee te rijden, dan is het wel een Mercedes-Benz S-Klasse. In het kader van downzsizing is deze generatie ook tijdelijk geleverd met een viercilinder diesel. Dat klinkt erger dan dat het is. Met 204 pk en 500 Nm ben je uitstekend bedient en komt deze Mercedes-Benz S-Klasse (rijtest) prima van zijn plek. Je hoort dat de motor niet zo soepel is als een V6, maar de geluidsisolatie is uitstekend voor elkaar. Eenmaal op de snelweg hoor je dat blok nauwelijks meer. Maar je geniet wel van de lange wielbasis: we vonden zelfs LWB’s in het budget, waarschijnlijk zijn die auto’s ingezet voor luxe personenvervoer. Qua kilometers heb je te maken met auto’s die wat achter de kiezen hebben. Betreft die kilometers, je hoeft je je geen zorgen te maken bij de Mercedes-Benz S-Klasse (aankoopadvies), check de NAP en de boekjes.

Mercedes-Benz S250 CDI (W221) '11

Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



133 reacties

Als het traag en comfortabel moet zijn, en stuurgedrag geen reet boeit (zoals voor 90% van de weggebruikers in NL) dan absoluut voor Volvo gaan. Misschien is het merk daarom ook wel zo populair hier…
@alcantara: Niet sportief staat niet gelijk aan traag of slecht stuurgedrag. Volvo heeft gewoon een andere balans dan bijv. BMW of Audi en ja, daar kiezen veel mensen voor.
Beste Kars, waarom niet op gas rijden? Pijp in je achtertuin slaan en klaar. Ben je nog zuiniger uit.
@michaelb: op gas wordt er gekookt, niet gereden.
@mk7r: diesel blijft goed
@mk7r: kook jij nog op gas??
@ptothem: gas word mee verwarmd. nu goed? oh wacht…..
@prototip99: met gas worden gasturbines aangedreven om stroom op te wekken, om weer elektrische auto’s mee op te laden.

Gelukkig is de wereld zo mooi rond!
@michaelb:

Actieradius is een criterium. Iedere 500 km bijvullen zal hij niet waarderen denk ik zo
@por100: Het was een grap. Omdat de beste meneer in Groningen woont. No hard feelings verder hoor.
Een advies dat schreeuwt om een model van das Haus, al vind ik de jaguar en volvo wel erg fraai, waarbij de volvo ook uitstekend aan de eisen voldoet.
@tijgerhaai: die 1.6 PSA schraapdiesel moet je gewoon echt niet willen in dit segment. Hoe weinig haast je ook hebt, dit is verkeerde zuinigheid.
@coffeecup: Opzich een prima blok om mee te rijden, mits hij heel blijft. Helaas is dat vaak niet het geval en heb ik dat zelf in een V60 D2 mogen ervaren. Hele motor in de soep na 120k op de klok en dit schijnt met enige regelmaat voor te komen bij die PSA dieseltorretjes. Volvo kan ik van harte aanraden, maar pak er wél eentje met een Volvo blok erin!
@cvoo: Je hebt gelijk dat er minstens een 2 liter voor in de S80 moet liggen.
Maar ik moet er wel bij zeggen dat het 1.6 dieseltje helemaal niet slecht is.
Ik heb dat torretje in mijn V50 liggen en de teller staat nu boven de 350.000 km.
Wel heb ik rond de 220.000 km het roetfilter laten verwijderen en de egr klep uit laten schakelen.
Dit heb ik gedaan omdat er een probleem was met het regenereren van de katalysator en daardoor het oliepijl steeg.
Dat probleem was daarna verholpen, de motor liep beter en was zuiniger. Als je zo’n roetfilter ziet snap je niet dat de uitlaatgassen daar doorheen kunnen.
@dirkv: Beste Dirk, dan heeft u mazzel en geluk. Dit zijn werkelijk uitzonderlijk slechte motoren. Hier worden sommige monteurs gewoon onzeker van omdat ze zó vaak terugkomen met de één na de andere storing…
@johnhert: niet helemaal waar. Ja ze kunnen stuk gaan. Maar bekijk het eens via een andere hoek: heel veel verschillende auto’s en Volvo’s zijn ermee uitgerust. En heel veel met meer dan 300000 km op de teller. De horror verhalen zijn makkelijk te vinden. Maar hoe vaak gaat het goed?
@johnhert: het is heel wisselend, je hoort van veel storingen maar ook van probleemloze loop. Ik heb drie wagens gehad met die motor, de eerste had verstuivers die af en toe vast gezet moesten worden, de 2e had af en toe een smerige EGR klep en de derde heeft 2 ton gelopen zonder enige storing.
-edit: nutteloze bijdrage-
@dirkv: wij hebben hier een v40 d2, 2013 ook met psa motor. Perfecte motor voor de snelweg. Maat als wij die auto veel voor stadsritjes gaan gebruiken ligt dat blok(nu op 220k) met 20k in de soep
@gasskaas: Maatje van mij heeft bewust voor de D3 5 cilinder gekozen en die is ook aardig zuinig. Heb de 1.6 in een Focus gehad en vond hem daar al vrij langzaam. De D3/D4 zijn ook makkelijk op een verbruik van 1:17 te krijgen en je hebt alle gewenste souplesse.
@dieselkameel: ja voor ons word dat ook de volgende. Maar D3 is toch een 2.0 diesel vierpittert en de D4 is toch de 2.0 5 pittert? Ik dacht dat d3 altijd 4 pits was.
@gasskaas: Ja dat zit nogal vaag in elkaar, een kentekencheck geeft uitsluitsel en het geluid natuurlijk
@gasskaas: Herkenbaar, daarom heb ik ook dat roetfilter laten verwijderen.
Korte ritjes zorgen er voor dat het regeneratie proces niet volledig of niet gebeurt (Dit gebeurt +/- om de 1000km) en kan de motor in de soep lopen.
@dirkv: Dat is waarom ik steeds stel dat mijn klanten geen reet geven om het klimaat.
Filters eruit, egr kleppen blokkeren.
Men is VW voor veel minder gaan bashen.
@wimof: Ik denk dat je gelijk hebt, veel mensen hebben andere prioriteiten.
Maar het is altijd wat. Ik ben nu 42 en op de lagere school leerde ik dat olie, gas en kolen bijna op waren dus dat we snel andere energiebronnen moesten vinden. Ik werk nu in de mining en olie en gas industrie en leer nu dat we de komende honderden jaren makkelijk vooruit kunnen als we dat willen. Kolen nog wel 1000 jaar.
Tegen mijn opa vertelde ze vroeger dat treinen en auto’s duivelse machines waren.
Nu leren we dat we het klimaat beïnvloed hebben en we het positief moeten gaan beïnvloeden.

Ik koop een auto en kom er achter dat ze in de fabriek een prop in de uitlaat hebben gestopt dus ik laat het ding er uit halen.
Nu ben ik een milieu delinquent, proost!
@dirkv: Wat je denk ik eigenlijk wil zeggen, is een bevestiging van @wimof’s verhaal dat het je geen reet intereseert allemaal.

En we gaan echt wel stoppen met de fossiele brandstoffen, ruim voordat ze op zijn. Kwestie van tijd.
Kolen zijn inderdaad altijd wel beschikbaar en dus goedkoop, maar men wil er toch vanaf stappen. Zelfs in landen als China.
Hoe dan ook, al die politiek doet er al niet meer toe als de nu nog zo dure groene alternatieven gewoon de boel op prijs verslaan.
@cvoo: Volvo bouwt geen eigen diesels….
@rufctr01: Wie doet dat voor ze dan, volgens jou? Alleen de 1.6 D2 is van PSA…De D3-D4-D5 5 cilinders zijn allemaal Volvo blokken en bij mijn weten de 4 cilinder opvolgers daarvan ook. Ze ontwikkelen alleen geen nieuwe diesel motoren meer.
@rufctr01: VEA dieselmotor wordt toch bij Volvo gebouwd?
@rufctr01: jawel hoor de D3 en D5 5 cilinder varianten zijn allemaal volvo motoren. Sinds 2013 bouwen ze 4 cilinder diesels. Ze hebben toen ford nog eigenaar was van Volvo ook een aantal jaar een 1.6 en 2.0D gebruikt van PSA.
@rufctr01: tuurlijk wel. Wel pas sinds 2000. Introductie in de eerste S60. Maar wel degelijk echte, degelijke Volvo motoren.
-edit: nutteloze bijdrage-
Citroën C5 break. Reed ik 1.300km mee op een volle tank, kid you not.
@dromedaris: klopt. Heb ik ook gehad. Fijne 2-liter diesel. Ik kwam zo’n 1200km op een tank. De C5 Tourer is ontzettend goed gebouwd, rijdt fantastisch, is goed geïsoleerd en heeft smeuïge dieselmotoren. Die optie had hier een stuk beter gepast dan de C6 (hoe geweldig statement die auto ook is)
@coffeecup: De C5 heb ik echter altijd meer als S60 / C-klasse concurrent gezien. Of is het een ruimtewonder zoals de Superb?

De C6 zou in dat geval naar de YOLO mogen.
@karhengst: klopt ook wel, alleen qua ruimte doet deze er niet voor onder. Het luxe gevoel wat een E-klasse of C6 kan bieden, zie je een beetje terug in de duurdere uitvoeringen van de C5.
De sedan is geen ruimtewonder. Maar dat is een 5-serie sedan ook niet echt.
De Tourer is mooier, ruimer en praktischer.
@dromedaris: ligt eraan wat voor tank erin ligt… 130 liter?
@dromedaris: Haha. Ik haal net 400 in de MR2
@redneckdarian: o
@kilum: mijn eerste zak post. Mag dus weg
@dromedaris: ik zou ook een C5 Tourer met de 2.2 Hdi nemen. Probleemloze motor en erg vlot…
Verder heb je alle opties er op en er aan.
@dromedaris: Netjes! Hoeveel liter tank?
Skoda Superb. Kwa ruimte doet ie weinig onder voor de genoemde opties. Maar wel een stukje lichter (=minder kosten). En onderhoud zou waarschijnlijk wat goedkoper zijn, dan bij de topklasse merken.
Bijvoorbeeld:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/skoda-superb-1-6-tdi-greenline-arctic-active-xenon-leder-navi-diesel-zwart-23efec33-0a85-47f2-8993-a8efc32c7b59
@Rob: is de combinatie van geen dikke motor en dan ook zo’n sobere en sombere Skoda niet wat teveel masochisme?
@mashell:
Misschien. Maar als ik de wensen doorlees wil meneer vooral veel auto voor weinig. Kun je niet om de Skoda heen.
Als Kars toch niet zo ‘ons bint zuunig’ is als ik vermoed, dan moet hij de 5-serie hebben. Perfect uitgebalanceerde wagen en best een statige sedan.
En Kars kan natuurlijk ook voor max 5k een Jaguar S-type halen.
@Rob: zelfkastijding zeg! Wat een ongelofelijke saaie slaapverwekkende auto is dit🙄
@rufctr01:
Er is een mooie donker rode kleur geleverd op de Superb. En fraaie spaaks wielen. Dat maakt het een stuk meer auto. Dan vind ik hem niet onder doen voor de Audi of Volvo eerlijk gezegd:
https://www.netcarshow.com/Skoda-Superb-2009-800-06.jpg
Van binnen wel akelig grauw inderdaad. Maar ach, Skoda’s kun je blindelings bedienen door de echt goed bedachte Volkswagen ergonomie, dus kijk je toch lekker naar buiten? ;-)
-edit: nutteloze bijdrage-
Skoda Superb Combi 1.6 TDI DSG
@raoufff: en dat is wel degelijk? DSG is als ze wat ouder verre van probleemloos.
Ford Mondeo, 2.0tdci :) toevallig nog eentje te koop staan.
De vaste saaie meuk…. Aangezien Aziatisch niet gewenst is, heb ik geen tips. :-)
Ik zou zelf voor een Mazda 6 diesel of de genoemde Infiniti.
@tge1: Wel effe checken op roest dan…..
Prachtig die spook verhalen… hier staan al jaren twee Mazda’s 3 en een 6. Beide doen 35k km p.jaar. Recent nog onder autos gekeken tijdens wielen wissel, geen een plekje met rust. Bij mij golf gti had ik wel rust, hele achter klep moest twee keer gespoten worden. Elke verhaal heeft twee kanten.

Ik vind jaguar prachtig, maar na een gesprek met mij vriend die hetzelfde auto had vind ik heb iets minder mooi. Veel problemen met hoge reparatie kosten.

Zelf heb ik een Mazda 6 en die zou ik ook nog een keer kiezen. Maar als je voor Duits spul gaat kijk dan naar Skoda Super. Fijne en grote auto!
@seba: Bij roest is spuiten niet voldoende, en terloops je VW dealer had een zeer uitgebreide kulanzregeling klaarliggen.
@wimof: och een goeie spuiter red echt wel met roest. Voor nabehandeling en je kunt rustig 10 jaar mee zonder dat het weer roest. Kost wel meer dan de kulansregeling maar geeft wel kwaliteit… werk nu al 5 jaar met een spuiter en heb nog nooit iets rot teruggekregen van een klant…
@peug206: Dan zijn we collega’s, enig verschil dat ik mijn eigen garage-koetswerk had.
In het geval van de Golf 3 was het kofferdeksel echt rot onderaan en waren herstellingen lapmiddelen.
@wimof: denk ik niet, zit in een andere tak van de metaalbewerking dan auto’s. Maar blik blijft blik.
@tge1: Een Mazda 6 sedan is qua ruimte gerust een concurrent voor het E-segment. Qua Laufkultur kunnen de Duitsers daar nog wel in de leer voor hun diesels. Maar qua rust en luxe denk ik dat de bovengenoemde merken tot aan de recente facelift een streepje voor hebben.
C6 was het eerste wat in mij opkwam. Verder is het Yolo advies ook wel een hele goeie.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Ikeaparkeerplaatsvulling ..
@lincoln: Die staat tegenwoordig vol met ultra-hippe SUV’s.
De Jaguar is prachtig, maar voor de infotainment gebruikte ik Bluetooth en mijn telefoon (spotify, waze en Flitsmeister). En stiekem best klein achterin (ook in de kofferbak!), maar ook de E, 5, S80 en Faudi hebben last van dezelfde kwaal qua zitruimte achterin.

Die S is ook gaaf (LWB!) maar wel een slag duurder met 45k km. Mijn keuze zou de XF of S LWB met V6 zijn.

Qua advies is het echter duidelijk: @rob heeft gelijk. De laatste generatie Superb is eigenlijk perfect als je naar je eisen kijkt. Compleet, prima cruiser, goedkoop, neutraal, geluidsisolatie is prima en ruim zelfs met 2 kinderen/volwassenen achterin. Ik heb er 25k in 6 maanden in gereden en me nergens aan gestoord. Alleen heb ik kleine kinderen en kon ik een Kodiaq krijgen voor hetzelfde geld. Dat is nog meer ruimte ;-)






Gewoon een nette W211 kopen met alles erop en eraan!
@racerx:

De wat latere modellen van dit type zijn gewoon goede auto’s, deze is net ingereden en voldoet prima. Houd je ook nog wat knaken op zak voor eventuele reparaties. Voor 15K heb je ook een hele nette 320CDI met V6.

https://www.autoscout24.nl/aanbod/mercedes-benz-e-200-cdi-avantgarde-nieuwstaat-73-000-org-km-holla-diesel-zilver-3f32bd61-37ae-4971-9ccf-d95ca6f35dd4
Ik had bij de Yolo toch echt de 159 sedan verwacht. Of mag ik dat anno 2019 echt niet meer zeggen?
@gandini: mijn idee ook, maar hij wil een trage diesel… de 159 is dat niet…
@hans75: met de 115pk diesel wel hoor…
Ik zou persoonlijk geen E-segmenter aanraden, ik ben altijd teleurgested als ik op de achterbank van een E klasse of A6 terecht kom, voor zo’n grote auto is daar echt niet veel ruimte. Waneer ik de eisen lees zou ik eerder danken aan een grote D-segmenter zoals een Pasaat, Mondeo of Superb, afhankelijk van hoe “Duits” het moet zijn. Meer dan genoeg ruimte, en met de 70 lieter tanks van de Pasaat en de Mondeo doe je makkelijk 1200 km.
@pel96: Qua comfort is het andersom… Als je vanuit een E-segmenter in een D stapt, vind ik dat altijd tegenvallen eigenlijk
@svenska_aeroplan_ab: behalve als je in C5 Tourer stapt. Mega comfortabel, en veel ruimte op de achterbank.
Of nog effe door sparen en voor de Lancia Thema 3.0 V6 gaan ..
@lincoln: Ik zou John Deere kopen. Traag én diesel.
@tge1: hij heeft geen trekvermogen van 35 ton gevraagd he 😋
@lincoln: subliem idee! Zijn volgens mij niet eens slecht (want basis is een Mercedes). Elke handelaar die zo’n ding heft staan doet hem waarschijnlijk graag weg als je 15 biedt. Zeker een diesel.
@dper4mance:

Ding heeft van alles wat ..
Behalve van Lancia ..
@lincoln: het embleem… De rest is Chrysler of Mercedes. Maakt het geen minder dikke auto trouwens. Ik zou alleen gewoon de chrysler logo’s erop plakken.
@dper4mance:

Thema logo op de billen vind ik prachtig ..
Hoop er zelf nog een aan te schaffen dit jaar ..
Jammer dat Aziaten worden uitgesloten, want als je een Honda Accord met dieselmotor kunt vinden, is dat volgens mij een van de betere keuzes in dit prijssegment
Met die kilometers die je per jaar rijd kun je net zo goed een hybride van Toyota gaan rijden. En dan hou je in de maand nog geld over voor de benzine. Tegenover de diesel die erg duur is in de maand. En de bmw moet je niet hebben vanwege de vele gevallen met kettingproblemen.
@toyotavenray: het mocht traag zijn. Niet lelijk.
Ahem, @willeme er was ook een Hyundai Grandeur 2.2 diesel te koop! Nog een grote aziaat met een bescheiden dieseltje.
@jochempie: Ik weet het, stiekem vond ik dat altijd best wel aardige auto’s. Met name die achterkant vond ik altijd best smakelijk eruit zien! Die 3.3 V6 past wel het beter bij die auto’s, vond ik.
@willeme: Ik heb geen ervaring met de diesel, maar als eigenaar van de 3.3 V6 ben ik het helemaal met je eens :)
@willeme: Even een kleine backstory waarom ik in godsnaam een Hyundai Grandeur heb aangeschafd.. Ik was in oktober in Hong Kong, en dan zie je allemaal zakenlui gechauffeurd worden in van die keurige Aziatische limousines (denk Toyota Century). Ik was eigenlijk helemaal verkocht aan het idee van zo’n Century, dus omdat ik aan een comfortabele reiswagen toe was besloot ik voor iets te kijken wat dicht in de buurt kwam. En dit is het geworden! Lekker raar zo’n Grandeur, maar da’s precies de bedoeling. Ik zie het als mijn maatschappelijke plicht om andere weggebruikers op de hoogte te brengen van wat er nog meer bestaat naast de hier in Zwitserland grijsgedraaide langspeelplaten als een zwarte 3-serie Touring of een Ford Kuga ST-line.
@jochempie: Herkenbaar. Juist een obscure auto heeft wel wat. Ten opzichte van de XG350 was het echt een gigantische verbetering, alhoewel zelfs die auto wel wat heeft. Groot vind ik altijd een voordeel, meer dan 5 cilinders is ook altijd lekker. Helemaal als het niet sportief hoefde te zijn. Dat zijn de fijnste auto’s.
@willeme: Toevallig keek ik eerst naar een XG350, omdat ik die karakteristieker vind. Lijkt meer op zo’n maffe Aziaat, zo’n Yakuza-bak. Ik was al aan het browsen naar vlaggetjes voor op de spatborden! (noord-Koreaans vlaggetje anyone?) Maar helaas, het netste exemplaar was al redelijk aan het rotten (echt een Aziatische ziekte, ze beschermen hun plaatwerk nou eenmaal niet voor Europees weer), dus ik ging voor de iets normalere Grandeur.. Ongetwijfeld is de Grandeur een betere auto dan de XG350… Zeker qua specificaties. Sneller, zuiniger, ruimer.. Maar de archetypische sedanvorm is een beetje verdwenen. Ach ja, obscuriteit is tof!
Lexus GS 300 Hybrid! Verbruik net zo goed als de genoemde diesels, rij je prima 1 op 20 mee. En qua comfort onovertroffen
@svenska_aeroplan_ab: Dat heet een 450H toch?
@dper4mance: dat is de V6, de 4-cilinder is de 300h
C6 Diesel.
Comfort
Comfort
Comfort
En gewoon knetter goed
@desjonnies: De C6 is wel een beetje yolo met z’n aandachtspunten, gewicht en verbruik. Er is een reden dat ze niet goed verkochten en dat komt niet alleen omdat het niet Duits is.
@frederik: welke aandachtspunten? Bijna een probleemloze auto!
Auto’s uit de VAG stal hebben ook meer dan genoeg aandachtspunten, dus jouw opmerking gaat niet helemaal op!
De Jaguar XF (post-facelift). Je ziet er de leeftijd niet aan af, nu niet en dat gaat zo blijven ook. Mooiere auto dan zijn opvolger en de XE.
No-brainer. Tesla P75D. Met de Pompverstuiver Diesel met 75PK.
Ik zou voor de 5 laten liggen en een 320d touring nemen. Ruim zat. 1200km op 1 tank vrij makkelijk te halen. Xenon zou ik wel nemen met 45k per jaar. Beetje licht s avonds is best handig. Stoelen zijn goed. Zou niet voor een M obnderstel gaan. E91 is alles wat je wenst!
@cloverleaf: oja. En je steekt nog 4 a 5k in je zak voor een vakantie met 2 vrienden naar de filipijnen!
@cloverleaf: je hebt alvast gelijk dat ie alles behalve sportief is, ondanks BMW en op papier goede prestaties. Maar ook alles behalve ruim….
@Onehp: hij is sportiever dan de hele lijst bij elkaar. Wil niet zeggen dat hij sportief is. Hij is als touring ruim zat. Rijdt lekker.
@cloverleaf: ruimte is afhankelijk van behoefte, vraagsteller spreekt van lange bijna volwassenen, die achterin plaats nemen. Dan is een E91 NIET ruim. Een Superb of een S klasse is dat wel…
@cloverleaf: 1200 op een tank? Ik zit altijd rond de 950 á 1000 dat er weer 52 á 53 liter bij kan.
@f31bmw320d: overigens wel erg tevreden mee, heb drie koters waarvan één nog in het kinderstoeltje en qua ruimte wil dat maar ’t houdt niet over.
@f31bmw320d: ik heb een E91 320d EDE en ik haal wel 1 op 20. Ik rijd wel bijna alleen maar snelweg en nauwelijks files. Dat scheelt natuurlijk. Daarentegen rijd ik echt geen 90 achter vrachtwagens ;)
Gewoon een zuinige benzine, evt hybride aanschaffen. De brandstofbesparing die een diesel oplevert kun je weer uitgeven aan roetfilters, egr kleppen en verstuivers, die achterlijk duur zijn. En de restwaarde van een diesel is over een paar jaar om te janken gezien de milieubullshit waar we in leven.
@techniekmeneer: nee hoor. Gewoon dicht laten zetten
Ik zo zoals eerder is gezegt naar een SuperB kijken
Ik denk echt dat je bij deze lijst eigenlijk geen verkeerde keuze kan maken. Allemaal fijne, goede auto’s, Persoonlijk zou ik de Superb nog toevoegen aan de shortlist.

Welke het moet worden zou bij mij van de proefrit en het specifieke aanbod afhangen.
Die S klasse is de enige goede keuze in mijn optiek.. 500nm koppel, riant in de opties.

Dat is gewoon wat je wil toch?!
@stuko: betaalbaar onderhoud…
Ford mondeo 1.6 tdci uit 2011/2012/2013? Prima auto, luxe met titanium uitvoering en voor 12 k een met 100-150 dkm op teller.
@dndeeef: Heb ik gereden. Due motor is echt veel te licht voor die auto. Veercomfort viel me ook erg tegen. Ik zou m niet aan durven raden.
Pak een niet fijngeknepen 520d automaat met de High Executive stoelen. 1200km op een tank en koppel zat om heerlijk te rijden. Laat opties zoals adaptieve cc links liggen, het camera pakket met parkeren is wel erg fijn om te hebben.
@twiggaa: en dan een keer een dure rekening krijgen voor een ketting vervanging. Kwaliteit.
@toyotavenray: dat is bij de eerdere generatie N47 blokken toch, latere bouwjaren hebben daar veel minder last van bij mijn weten.
@f31bmw320d: de problemen begonnen in 2006 tot heden. Dus dat zijn een hoop auto’s. N20 n47 n46. Vooral de 2.0 diesels en benzine hebben daar veel problemen mee. En daar hebben ze een aankoopadvies van gemaakt van de f30 serie en e90.
@toyotavenray: Die rekening is inderdaad duur, zelf voor m’n kiezen gehad bij mijn vorige E87. Dus eentje zoeken waar de ketting al aantoonbaar vervangen is! :)
De Volvo! Heerlijke reisauto. Maar wel liever met de V8 uit het xc90 filmpje hier boven
@eggiebirdie: zelfs met een 70l tank kom je daarmee niet verder dan gemiddeld 500km, of tanken elke 4e dag ofzo en na 1,5 jaar heb je dan reeds de aankoopprijs nogmaals in benzine verstookt…
De D3 van Volvo gebruikt in de praktijk geen druppel meer dan de de D2 en loopt op lange afstanden gewoon veel mooier en stiller op de snelweg. En hij is nog betrouwbaarder ook.
@zelfbenoemdingenieur: wij rijden zelf al sinds 2014 in een v70 d2 2012 (114pk) op papier veel te weinig maar kom goed mee met het verkeer en 1:20 gemiddeld over 1000den km is wel een goed voordeel. Onderhoud bij de dealer en eigelijk nooit problemen mee. D3 wilden we toen eigelijk maar deze waren toen nergens te koop toen we zochten. Achteraf nooit echt spijt gehad.
Meneer kan best zeggen dat hij ‘de extra performance’ van de zescilinder niet gebruikt, maar de souplesse wel vermoed ik. De 1.6 in de Volvo heeft die souplesse niet, daarmee moet je altijd bovenmatig op het gas om m fatsoenlijk van zn plek te krijgen. Als meneer een 2.4 en zelfs een 3.2 heeft gereden, dan zal m dat tegenstaan. Daarom de Volvo laten staan, of iig voor de tweeliter versie gaan (of hoger).
Ja ik geloof er weinig van dat je 200 pk niet zou gebruiken, al is het maar voor kleine correcties tijdens het invoegen op de snelweg.
Ik heb zelf ca. 60.000 km in een Mondeo 2.0cdti afgelegd. Erg fijne reisauto en verrassend economisch.
Hee naamgenoot! Zoals hierboven ook al eens is aangegeven, wellicht de Skoda Superb.
Een Audi A8 D3 uit 2004, dus met de beschaafde grille zou ik nemen. De 3.0 tdi is redelijk betrouwbaar en is een veel auto’s geleverd.

http://bestcarmag.com/sites/default/files/93413502004_audi_a8_4_dr_l_quattro_awd_sedan-pic-7269630489280131879.jpeg
Eerlijk gezegd zou ik voor de Volvo gaan ik rij zelf ook een s80 D3 2.0 5 cilinder met 163 pk aan boord een echte aanrader wat mij betreft lekker zuinig ik rij gemiddeld 1 op 17.5 en dat voor een auto die 1500 kg weegt gewoon super een d2 is in mijn ogen net even te weinig voor het voormaat auto.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).