Verkopen Volkswagen Group keihard geraakt door WLTP

Auteur: , 29 Reacties
Verkopen Volkswagen Group keihard geraakt door WLTP

Die zag niemand aankomen.

De eerste helft van het jaar zag alles er nog rooskleurig uit voor de Volkswagen Group en een groot aantal andere merken en concerns. De verkopen stegen zelfs aanzienlijk. Nu de cijfers van september binnen zijn komen wandelen, is het overduidelijk dat dit – zoals verwacht – te maken heeft gehad met het van kracht wordt van de nieuwe WLTP-testcyclus.

Autofabrikanten hebben gedurende dit jaar talloze kortingen of verkooptechnieken toegepast om zo maar van de oude voorraad voertuigen af te komen, die nog niet voldeden aan de nieuwe, strengere eisen. In september, na de invoering van de WLTP-cyclus, is het aantal afleveringen gigantisch gekelderd. Als een baksteen in water daalden het aantal afleveringen binnen de Volkswagen Group.

De Volkswagen Group heeft praktisch de gehele week al cijfers bekendgemaakt van individuele merken en daarnaast hebben verschillende media al bericht over de (eigenlijk niet zo) schokkende daling, maar vandaag presenteren de Duitsers zelf een overzicht van de zaken. Zodoende zijn de gevolgen duidelijk zichtbaar.

Hoewel een totaal aantal afleveringen van 827.700 auto’s in de maand september niet per se slecht lijkt, noteerde de Volkswagen Group vorig jaar in dezelfde maand een totaal van 1.010.100. Een daling van 18,1 procent. Dit betreft echter de gehele wereld en dus niet de locatie waar WLTP in werking treedt. In Europa is de daling namelijk vele malen zwaarder. In West-Europa, bijvoorbeeld, hebben we te maken met een vermindering van meer dan 140.000 auto’s t.o.v. vorig jaar. Dit laat zich vertalen in 41,5 procent. In Duitsland is de daling nog groter; hier hebben we haast te maken met een halvering in de afleveringen. De procentuele daling bedraagt 45,2 procent. Europa in zijn volledigheid nam 36,5 procent minder auto’s van de Volkswagen Group in ontvangst.

Voor wat betreft de merken die onder de VAG-mantel vallen, hebben we de cijfers ook tot onze beschikking. Volkswagen zelf zag de afleveringen dalen van 593.700 auto’s naar 485,000 exemplaren (18,1 procent). Daarmee is het niet de sterkste daler binnen de familie. Nee, die titel gaat naar Audi. De Zuid-Duitsers incasseerden een procentuele daling van precies 22 procent. In absolute getallen betekent dit dat Audi’s afleveringen daalden van 178.400 naar 139.200. SEAT leverde 20,6 procent minder auto’s af en Skoda moest genoegen nemen met een daling van 16 procent. Porsche hield zich nog relatief goed, daar het sportwagenmerk slechts 3 procent minder auto’s afleverde in september.

De Volkswagen Group verwacht ook deze maand nog minder bolides af te leveren. De laatste twee maanden van het jaar moet het alweer beter gaan.

Meer lezen over WLTP? Klik HIER voor de verschillen tussen de nieuwe en de oude testcyclus, of HIER voor de verwachtingen van begin dit jaar.



29 reacties

Als jullie in het artikel ook vermelden waardoor die daling dan kan komen?

WLTP heeft er voor veel fabrikanten gezorgd dat ze t/m juli hebben geproduceerd onder NEDC waardes. Alle auto’s van de productiemaanden, juni & juli moesten uiterlijk in augustus 2018 op kenteken vanwege de typegoedkeuring (overgangsregeling). In augustus zijn veel fabrieken dicht dus de productie voor de WLTP exemplaren komt op gang in september/oktober (gaat ook gepaard met technische aanpassingen voor bijna elk model, dus kost wat tijd. Logisch dat er dan in de maand(en) september en dus ook oktober minder wordt geregistreerd. Het meeste wat geregistreerd is waren leveringen uit voorraad. Meerdere merken zullen Europees een grote daling laten zien in september die t/m augustus nog NEDC auto’s hebben geleverd.
@AnthonyR: ik houd wel van volledige berichtgeving ipv half nieuws zodat mijn waarde oordeel niet alleen negatief is. Of is dat het nieuwe manier van nieuwsverslaan. Net zoals dat alles uit rusland slecht is en amerika onze grote vriend is.
@AnthonyR: Volgens mij wordt er vergeleken met september vorig jaar. Weldegelijk een flinke daling dus.
@rickthestig: zeg suffe, was er vorig jaar in September ook net een wisseling waarom er vele registraties in Augustus waren gedaan? allejezus.
Zoals boven vermeld, het is alles behalve onverwacht.
@anthonyr: je hebt volgens mij helemaal gelijk. Dit is namelijk exact het verhaal dat de dealer mij vertelt omtrent mijn nieuwr auto. Mijn verhaal; Oude voorraad 1.4 tsi is op, fabriek moet omgebouwd worden en wordt dus even niets geproduceerd. Auto wordt geleverd met nieuwere 1.5 tsi. Die laatste moet i.c.m mijn model nog door de WLTP keuring. Ik kan jullie vertellen dat jullie begin november waarschijnlijk een lading aan nieuwe Ateca’s op de weg gaat zien. De meest populaire motor 1.4 wordt al maanden niet meer geleverd.
@chrisvonmeer: Volvo is al om sinds productie april. Het kon dus veel eerder dan wachten tot laatste moment…
@AnthonyR: klopt helemaal. VW heeft in augustus heel veel geregistreerd
Oppassen geblazen, zo wordt zelf de Golf nog eens exclusief . . .
Denk dst dit eerder een gevalletje is hoge bomen vangen veel wind. Ik denk dat er procentueel gezien niet ontzettend veel verschil zit tussen de automakers. Correct me if I’m wrong.
@2wheeler: gewoon mismanagement. Bmw is al helemaal over op wltp, volvo ook, peugeot ook (helemaal of grootendeels). Vw waa gewoon te druk met andere zaken. Vul zelf maar in waarmee.
@sjonniedeluxe: vergeet niet dat die merken veel kleiner zijn dan VAG. VAG maakt met afstand de meeste wagens in Europa, met afstand de meeste modellen en die ook nog eens in de meeste verschillende samenstellingen. En ze moeten allemaal 1 voor 1 door de WLTP test.
@mashell: Precies, de golf alleen al heeft volgens mij over de 12 keuzes in motoren. Vergelijk dat met een 308 die er 6 heeft.
Ik kocht een ander merk… Nu voel ik me schuldig, arm Volkswagen…
@cossiekiller:

Spijt van je Skoda?
@hubert: Tuurlijk niet. Niets zo goed als een Fabia.
Omdat ze natuurlijk hebben zitten klooien met die sjoemelsoftware hebben ze nu een dubbele achterstand. Prestaties op lager niveau dan concurrenten, hardware die de prestaties tijdens sjoemelsoftware niet waar kunnen maken..
Veel modellen bij Audi hebben momenteel maar een beperkte selectie van motoren ter beschikking. (A4, A5, A6, A7). A6 heeft enkel een paar diesels. Bestelling van A4 (diesel) in juni wordt pas einde december geleverd.
Allemaal gejank met de wolven in het bos, Mutti Merkel ( de autmobil kanzler) heeft het bij de EU van de week voor elkaar gekregen dat de emissie eisen wederom zijn bijgesteld.
Duitsland is de baas en daarom zal VAG zich niet echt veel zorgen maken.
@desjonnies: en waarom laat VAG het zo ongeveer als enige daar zo van af hangen? Waarom hebben de andere fabrikanten hun zaakjes wel voor elkaar?
@svenska_aeroplan_ab: Omdat VAG nog elleboog diep in de Bilspleet van Merkel steekt en ze ongestraft arrogant en Großkotzig kunnen blijven 🤔
@desjonnies: de berichtgeving hierover in Duitsland was heel anders. “De nieuwe eisen zijn strenger dan die Duitsland voorstelde, maar haalbaar voor de Industrie.”
Ben wel benieuwd naar een artikel met de prijsverschillen tussen de NEDC auto’s en hun WLTP tweeling broertjes. Hoe hard wordt de consument genaaid door dit geintje?
@civicfk3: inderdaad, wordt nu gewoon geaccepteerd lijkt het
@civicfk3: flink, de staatskas vaart er wel bij.
@civicfk3: maar het was de consument zelf die dit over zich afgeroepen. Omdat iedereen maar liep te roeptoeteren dat de auto veel meer verbruikte dan de fabriekscijfers is er nu een test cyclus met realistischer resultaten. Dus een hoger normverbruik dus een hogere belasting dus duurder. Maar zie het positief, ome Henk die altijd zat te jammeren over de onrealistische normverbruiken die heeft nu eindelijk een nieuwe klaagzang om de verjaardagen mee door te komen.
https://youtu.be/dX5QNZtQXX4

Heerlijk, Prosit 🍻
Daalde het aantal…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).