• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volkswagen ID4: de elektrische crossover is officieel!

Auteur: michaelras, gepost 23 september 2020 om 17:00 – 38 Reacties

We hebben alle foto’s en informatie over de Volkswagen ID4. Inclusief enkele PR-parels.

Het mag geen verrassing meer zijn dat deze auto eraan zat te komen. We hebben het natuurlijk over de Volkswagen ID4. De compacte crossover is nu helemaal officieel. Zoals de Volkswagen Tiguan zich verhoudt tot de Volkswagen Golf, zo verhoudt de Volkswagen ID4 zich tot de ID3.

De Volkswagen ID4 is de tweede Volkswagen die is gebouwd op het Volkswagen Group MEB-platform. Tevens is het de eerste volledig elektrische crossover van Volkswagen. Na het hele dieselgate-schandaal heeft Volkswagen zijn zinnen gezet op elektrische aandrijflijnen. Eerst arriveerde de ID3. Deze staat inmiddels bij de dealers. Met de tweede EV, deze ID4, kan Volkswagen eindelijk goed geld verdienen.

Crossover

De compacte crossover kan namelijk wereldwijd verkocht worden. Ondanks dat de Volkswagen ID4 een crossover is, bedraagt de luchtweerstandscoëfficiënt slechts 0,28. De eerlijk gebiedt wel te zeggen dat je dat cijfer maal het frontale oppervlakte moet vermenigvuldigen en daar gaat het vaak fout.

  • Volkswagen ID4
  • Volkswagen ID4
  • Volkswagen ID4
  • Volkswagen ID4
  • Volkswagen ID4
  • Volkswagen ID4
  • Volkswagen ID4

Afmetingen Volkswagen ID4

De ID4 is 4,58 meter lang, 1,85 meter breed en 1,61 meter hoogte. De wielbasis bedraagt 2,76 meter en de rijhoogte is 21 centimeter. De ID4 kun je vergelijken met de Tesla Model Y. De Model Y is 17 centimeter langer, maar de ID4 is wat ruimer van binnen. De ID4 heeft een bagageruimte van 543 liter.

Fusion Studio TIFF File

Prachtige Volkswagen ID4 PR-quotes:

Al met al is het een een fraai apparaat geworden. Volgens Volkswagen komt dat door de elektromotor:

Electrification makes SUV’s more elegant and beautiful.

Woordvoerder Volkswagen

Sowieso was Volkswagen lekker bezig tijdens de presentatie. Ook deze parel werd met ons gedeeld:

Taking the ICE out of the SUV is important for the climate

Zelfde woordvoerder, opmerkelijk genoeg nog steeds voor Volkswagen

Prestaties Volkswagen ID4

De motor van de Volkswagen ID4 bevindt zich direct vóór de achteras. Daarmee is het een auto met middenmotor. Zoals het een echte exoot betaamt, is de ID4 ook voorzien van achterwielaandrijving. De elektromotor is goed voor een maximum vermogen van 204 pk en een maximaal draaimoment van 310 Nm. Van 0-100 km/u sprinten is 8,5 seconden achter de rug en de topsnelheid is 160 km/u.

  • Volkswagen ID4
  • Volkswagen ID4
  • Volkswagen ID4
  • Volkswagen ID4
  • Volkswagen ID4
  • Volkswagen ID4

Actieradius Volkswagen ID4

Het meest belangrijke van een elektrische auto is echter de accu. Aan de ene kant moet deze niet te zwaar zijn, anderzijds wil je wel een acceptabele range hebben. Het accupakket weegt 493 kilogram en is dus zo’n 440 kilogram zwaarder dan een volle tank benzine of diesel. Maar het accupakket van 77 kWh heeft nog een voordeel: de actieradius. Volgens Volkswagen kun je op een volle accu 520 km halen.

Vertrouwen

Volkswagen heeft sowieso veel vertrouwen in de accu. Je krijgt namelijk 8 jaar en 160.000 km garantie op de batterij. Volgens de Duitsers moet de accu tot die periode (of afstand) nog altijd 70% capaciteit hebben. Snelladen kan tot 125 kWh. Het is mogelijk om in 30 minuten zo’n 325 km aan actieradius erbij te laden.

ID4 1ST en ID4 1ST Max

Er komen twee versies van de ID4: de Volkswagen ID4 1ST en de Volkswagen ID4 1ST Max. De Duitse prijzen zijn 49.950 euro en 59.950 euro. Aangezien er geen BPM-boete op deze auto’s geheven wordt, kun je ervan uitgaan dat er geen grote verschillen zijn qua prijs voor ons Nederlanders. Er komen ook nog uitvoeringen onder deze twee. De vanafprijs voor de ID4 wordt dan zo’n 37.000 euro. Uiteraard komen er ook nog versies met een elektromotor op de vooras en dus vierwielaandrijving.

Levering Volkswagen ID4

De Volkswagen ID4 1ST is voorzien van dual zone climate control, stuurwielverwarming, Discover Pro-navigatie en 20″ velgen in ‘Drammen’-design. Ook lane assist, adaptieve cruise control en dergelijke zijn allemaal standaard. De ID4 1ST Max heeft 21″ velgen, panoramadak, elektrisch verstelbare stoelen en dergelijke daarbovenop. De eerste 27.000 exemplaren zijn deze volgepakte 1ST-modellen. Deze verschijnen nog dit jaar, daarna volgen de reguliere versies.

Ook interessant!

  • Volkswagen ID.4 GTX rijtest en video
  • Volkswagen ID.4 - Will it drift? [video]
    Volkswagen ID.4 - Will it drift? [video]
  • Volkswagen ID.4 snelladen - waar is dat het snelst?
    Volkswagen ID.4 snelladen - waar is dat het snelst?
  • Volkswagen ID-Life
    Volkswagen ID Life is betaalbare elektrische stadsauto

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

crossover, Elektrisch, ID4, Volkswagen

Vorig bericht: « BMW M3 G80 en M4 G82 zijn officieel [video]
Volgend bericht: Audi is groen bezig met de R8 Green Hell »

Lees Interacties

Reacties

  1. deVia zegt

    23 september 2020 om 17:09

    Haha nu snap ik wel waarom ze hem eerst hadden verkleed als een Grandland/3008

    Login om te reageren
  2. jensoffbutton zegt

    23 september 2020 om 17:20

    Beetje 3008 allures maar ik vind dit design best goed gelukt. Dit ziet er toch veel beter uit dan Tesla?

    Login om te reageren
  3. Dutchdriftking zegt

    23 september 2020 om 17:26

    “Taking the ICE out of the SUV is important for the climate” Tja, je kan ook gewoon in een minder idioot hoge auto gaan rijden. Het is maar een idee….

    Login om te reageren
    • quincy zegt

      23 september 2020 om 22:59

      Of niet sjoemelen…

      Login om te reageren
  4. moveyourmind zegt

    23 september 2020 om 17:37

    Mooie auto geworden. Volkswagen doet het best goed qua design de laatste tijd. Enige model waar ze wat punten hebben laten liggen is de Golf.

    Login om te reageren
    • lekkerlinksrijden zegt

      23 september 2020 om 17:43

      @moveyourmind: en de T-Roc en de T-cross en de ID3, maar de Polo is best aardig gelukt

      Login om te reageren
      • vondick zegt

        23 september 2020 om 18:09

        Nou zeg

        Login om te reageren
  5. mashell zegt

    23 september 2020 om 17:39

    Als je dit ziet dan ga je toch meteen naar de… Skoda dealer voor een Enyaq? Zelfde maar dan mooier.

    Login om te reageren
    • mennok zegt

      23 september 2020 om 18:21

      @mashell: Helemaal mee eens. Ik zie even geen voordelen aan de VW.

      Login om te reageren
      • meetsysteem zegt

        23 september 2020 om 23:34

        Hier ook. ID4 is me te Kadjarrig ?

        Login om te reageren
  6. koeberg zegt

    23 september 2020 om 17:42

    “Zoals de Volkswagen Tiguan zich verhoudt tot de Volkswagen Golf, zo verhoudt de Volkswagen ID4 zich tot de ID3.”
    Die moest ik meerdere keer lezen. Ja, de zin klopt wel, maar makkelijker gezegd wil je dus gewoon zeggen:
    Zoals de ID.3 zich verhoudt tot de Golf, zo verhoudt de ID4 zich tot de Tiguan.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      23 september 2020 om 17:51

      Huh? Je maakt er juist heel wat anders van.

      Login om te reageren
    • kareljansen zegt

      23 september 2020 om 18:43

      @koeberg: Eh, nee dus..

      Login om te reageren
    • donaldjgarrison zegt

      23 september 2020 om 19:30

      @koeberg: ?‍♂️

      Login om te reageren
  7. SvenskaAeroplanAB zegt

    23 september 2020 om 18:21

    Waarom is het verwijderen van de In Car Entertainment boy weer goed voor het milieu???

    Login om te reageren
  8. monsieurleloure zegt

    23 september 2020 om 18:23

    Een lekker nietszeggend modelletje, zal dus weer prima verkopen..
    Das Auto.

    Login om te reageren
  9. flutterby zegt

    23 september 2020 om 18:28

    Ziet er prima uit, maar doe mij voor 60k maar een Model Y LR.

    Login om te reageren
  10. Mercbenz zegt

    23 september 2020 om 18:34

    Een boekenkast van de Ikea heeft meer emotie…

    Login om te reageren
    • meetsysteem zegt

      23 september 2020 om 23:42

      Altijd dat gemauw over emotie. Er staat een auto, jij komt eraan en dan sla je je handen voor je gezicht als Wurst op het songfestival en je schreeuwt van blijdschap terwijl de tranen over je wangen lopen en je de handen ten hemel heft! Niemand weet of het beeld van de voiture dat je netvlies passeert een positieve of negatieve reactie oproept, mooi of lelijk, het maakt niet uit, het is immers EMOTIE!

      Login om te reageren
      • meetsysteem zegt

        23 september 2020 om 23:44

        p.s. Een boekenkast van IKEA kan best emoties oproepen. Vooral als tie gevuld is met boeken

        Login om te reageren
        • joostgrn zegt

          23 september 2020 om 23:57

          @meetsysteem: Of tijdens het monteren en er mist een schroefje..

          Login om te reageren
          • Gulli zegt

            24 september 2020 om 07:29

            of als iemand hem op je teen neerzet

            Login om te reageren
  11. ronaldotour zegt

    23 september 2020 om 19:16

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  12. rve007 zegt

    23 september 2020 om 19:27

    Tjonge, ze hebben bij VW wel heel goed naar de lijn van de peug 3008 gekeken.

    Login om te reageren
  13. janboel zegt

    23 september 2020 om 19:31

    Ik zie veel Peugeot invloeden. Knap hoe VW, desondanks, een dodelijk saaie auto neer heeft weten te zetten. Dan zit er echt geen greintje levensvreugd in je wanneer je hierin gaat rijden.

    Login om te reageren
  14. autopetje zegt

    23 september 2020 om 19:42

    Dat interieur ??. Hoe krijg je het voor elkaar om año 2020 zo’n saai ouderwets en emotieloos interieur op de markt te brengen. Tesla kan wel saai zijn van binnen maar het straalt toch wel meer futuristisch en modern uit.

    Login om te reageren
    • donjunior zegt

      23 september 2020 om 23:00

      Een Tesla interieur is letterlijk 1 houten (fineer) plank en een tablet.. ?

      Login om te reageren
  15. Estate_of_mind zegt

    23 september 2020 om 19:44

    Zullen we ophouden met het licht ironische toontje bij elektrische auto’s @autoblog? Het is 2020, dit is de realiteit.

    Login om te reageren
  16. harrie zegt

    23 september 2020 om 21:06

    Wat een blob.

    Login om te reageren
  17. goodvibrations zegt

    23 september 2020 om 22:58

    Dit gaat volkswagen echt wel helpen ?. Positionering is wel net als bij de ID3 wat lager.. Maar ze zijn erg bereikbaar wat sowieso sales op gaat leveren. De Skoda enyaq vind ik net als anderen hierboven noemden beter geslaagd.. Lijkt wel luxer en mooier afgewerkt… Dus ook een succes nr.. Nu maar hopen (voor VW) dat ze Tesla een beetje bij kunnen houden.. Met Sales zie ik dat wel goed komen, maar met techniek… is het echt wel een challenge… Goed voor de consument trouwens… ?

    Login om te reageren
  18. aschja zegt

    23 september 2020 om 23:34

    Ze garanderen 70% van de accu capaciteit na 3 jaar. Dat mag ik fucking hopen ja. Deze ene zin maakt duidelijk dat ik ver weg blijf van VW-groep. Dan maar een tweedehandse Tesla over een paar jaar. Die hebben hun batterij beter onder controle.

    Afgezien van bovenstaande. Sinds wanneer staat Skoda boven VW mbt het mooier en luxer zijn? 40K en dan met dit interieur aan komen kakken.

    Login om te reageren
    • joostgrn zegt

      24 september 2020 om 00:02

      @aschja: Breek me de bek niet open. Rij een T-roc (41k) van de baas en ook dat interieur is echt bedroevend. Het stuurt overigens wel prima.

      Login om te reageren
    • ronaldotour zegt

      24 september 2020 om 11:26

      @aschja: Volgens mij staat er 8 jaar. 3 jaar zou inderdaad bedroevend zijn

      Login om te reageren
  19. doublechevron65 zegt

    24 september 2020 om 00:37

    Saai, saaier, saaist… Volkswagen!

    Login om te reageren
  20. widodh zegt

    24 september 2020 om 09:15

    Snelladen gaat met 125kW, niet met 125kWh :-) Klein foutje in het artikel

    Login om te reageren
  21. rs62k5 zegt

    24 september 2020 om 09:31

    Ligt het aan mij of ziet de Enyaq er veel premium-er uit?

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      24 september 2020 om 13:12

      @rs62k5: nee, dat ligt aan Skoda. Zij hebben het op de één of andere manier voor elkaar gekregen om hun auto tussen die van VW en Audi te positioneren qua afwerking en uitstraling. Eerst al met de Octavia en nu opnieuw met de Enyaq.

      Login om te reageren
  22. MarcoM zegt

    24 september 2020 om 22:09

    Wat mij verbaasd is dat veel EV’s 204 PK hebben, ik meen mij te herinneren dat de Hyundai Kona EV in 2018 met 204 PK begon, hebben ze spulletjes uit Korea in gebruik?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North