Ruig terrein vraagt om serieuze wagens die wel tegen een stootje kunnen. De keuze voor een goede SUV is daarom niet meer dan logisch. Of niet?
Denk hierbij aan de zegevierende Mitsubishi Pajero / Montero, Land Rover Range Rover, Mercedes-Benz G-Klasse, Volkswagen Iltis (Type 183), Pinzgauer, Toyota Land Cruiser (Cygnus), Volkswagen Race Touareg, Bowler Wildcat 200 en Nissan Navara. Ook de Mercedes-Benz M-Klasse, BMW X3 / X5 / X6 en Hummer H1 / H3 reden mee, al dan niet met minder succes.
Toch kent de geschiedenis van Le Dakar een aantal bijzondere creaties die aan haar startlijn verschenen, en zelfs een paar die de finish haalden. Nee, ik heb het niet over praalwagens of ander artistiek spul, maar over auto’s waarvan je het in de eerste instantie niet zou verwachten. Hier de top 10.
10. MINI
Op de tiende plaats omdat we het inmiddels wel gewend zijn om deze auto in de rally te zien rijden, maar vergeet niet dat de MINI van nature een modepoppetje is.
09. Porsche 911
Ik weet het, ik weet het. Porsche is een naam die in alle takken van de autosport wel eens is vertegenwoordigd — en heeft gewonnen. Korte, lange en/of modderige circuits zijn geen probleem voor de 911 met vierwielaandrijving en boxermotor. Toch, als je het puur objectief bekijkt, heeft deze sportauto niet de vormgeving van een woestijn-killer.
08. Peugeot 405 T16 GR
De 405 Turbo 16 GR is een zwaar aangepaste straatversie. Onder de coupé-carrosserie schuilt een middenmotor en een constante vierwielaandrijving met electronisch verstelbare middendifferentieel. Hetzelfde als in de 205 Turbo 16, de homologatie van de beroemde Groep B rallywagen, die ook mee heeft gereden in Le Dakar. Toch, als we terugkijken naar wat de 405 oorspronkelijk was, zou je niet zeggen dat dit een geschikte auto voor de rally’s der rally’s is. Desondanks won hij in 1988 (Kankkunen en Piironen), 1989 (Vatanen-Ickx team) en 1990 (Vatanen-Berglund team).
07. Fiat Panda Cross
Met ‘all-wheel drive’ nog steeds mijlen verwijderd van een volbloed SUV, kan dit boodschappenkarretje verassend goed meekomen offroad.
06. Rolls-Royce Corniche I Coupe Jules
Net als Porsche een luxe-merk, maar met minder sportieve aspiraties. Niet verwonderlijk dat deze auto speciaal voor Dakar gebouwd moest worden! Thierry de Montcorgé creëerde met de hulp van Michel Mokrycki een buisvormig chassis, hing er vierwielaandrijving aan met de twee assen van een Toyota Land Cruiser. De oerbetrouwbare 5,7-liter V8 “small-block” van Chevrolet past bijna overal in, zo ook hier. 350 pk en een enorme hoeveelheid koppel sleepten “Jules” (vernoemd naar het nieuwe parfum van hoofdsponsor Dior) á 1.400 kilo door de woestijn in 1981.
05. Renault 4
De Renault 4 had maar liefst 20 pk en een ophanging die niet echt geschikt was voor sportieve aangelegenheden. Het is dus geen verrassing dat deze auto in de 1962 Monte-Carlo Rally als laatste over de finish kwam. Toch gaf Renault het niet op en schreef het wagentje in voor de “Cross Elf Cup of France” in 1974 en het “Routes du Monde” programma in 1968. Kennis komt met ervaring, dus de Renault 4 Sinpar (een vierwielaangedreven versie) werd klaargestoomd voor Parijs-Dakar. Onder leiding van Bernard en Claude Marreau won hij de vijfde plaats in 1979, en werd hij derde in 1980.
04. Citroën Traction Avant
‘s Werelds eerste voorwielaangedreven stalen monocoque productieauto. In 1980 reed hij mee als coupé, in 1982 met linnen dak op het chassis van zijn opvolger (de DS). Destijds waren de auto’s al minstens 20 jaar oud. Leuk voor huwelijken, maar een rally?!
03. Citroën DS
In een chique dame door de Sahara toeren? Het zou niet in me opgekomen zijn, maar er zijn mensen die het in 1980 en 1981 wel degelijk geprobeerd hebben. Comfortabel? Ja. Handig? Niet zo.
02. Smart ForTwo
Deze wrat zou in de 2013-editie meerijden, maar dit kon helaas niet doorgaan vanwege geldgebrek. Toch leek hij er vreemd genoeg klaar voor, zoals de video laat zien.
01. Citroën 2CV
De stevigheid en het vermogen van een natte krant maken de snelweg al een grote uitdaging voor de Eend, laat staan een offroad parcours dwars door de woestijn. Dit hieldt de Fransozen Cyril Ribas en Georges Marques niet tegen. Zij legden twee 602 cc motoren in het sardineblik om ‘m vierwielaangedreven te maken, één voorin en de ander in de kofferbak. Desondanks vielen ze in 2005 uit vanwege een defecte koppeling, en in 2007 werden ze in elkaar gereden door een andere deelnemer omdat de Sentinal niet werkte.
Bonus:
Geen auto, maar wel zeer bijzonder om door het zand te zien rollen, is de Vespa (Parijs-Dakar 1980).
72 reacties
Ik mis in dit lijst vreemde eenden de 2 motorige Toyota waar onder andere de vader van Ricardo van den Ende mee reed.
@Citrofiel: Ik heb waar mogelijk (copyright) de foto’s aangepast.
Dit is de Toyota die ik bedoelde.
http://images.forum-auto.com/mesimages/689320/1987aAB214VERMUILENHutchinsona.jpg
Echt wel!!!!
Hoe kom je op het idee om op een Vespa Dakar te gaan doen…..
Maar weet iemand of hij het heeft gehaald of niet?
http://4.bp.blogspot.com/-U5tzH3eLtLw/Tm9oGcsttzI/AAAAAAAAJpw/p1I74duq_og/s1600/405_1.jpg
De 205 vond ik eigenlijk een stuk vreemder.
http://www.aia.tartu.ee/~indrek/ralli/peugeot/205/205_dakar_1988.jpg)
http://youtu.be/L2Xar-CD6MM
Lol, legendarische beelden idd, daar hoef ik geeneens voor te jijbuizen.
Hij blies hem voorbij alsof hij stil stond.
Trouwens nog steeds de enige die ooit een proef overall won met een truck, voor zover ik me kan herinneren.
Zal nu niet meer gebeuren met die begrensing.
Dat begon met deze geloof ik. En die past wel in dit topic als zijnde vreemde verschijning:
http://img.photobucket.com/albums/v229/bikkels/bikkel2/daf84.jpg
Toch maar ff een actiefoto….
http://www.tout-le-rallye.be/forum/images/upload/r8_gordiniste/daf_turbo_twin_x1__x2__ii_de_rooy_vs_vatanen_129.jpg
Ik heb verschillende snelheden gehoord van 210 tot ong 240 km/u.
De X1 had een top van 220. Dat was de laatste deelname.
Die heeft de finisch niet gezien omdat het team zich terug trok na het dodelijke ongeval met de 2de truck.
Dat was trouwens het enige jaar dat DAF zelf betrokken was bij het project.
Die Smart zou deelnemen in het 1 zits buggy klassement.
Het zelfde waar Tim Coronel en Jurgen van de Goorberg in mee doen en niet bij de Quads.
Die rijden samen met de motoren op soms afwijkende proeven.
Ok, maar ik heb de fout over het Quad verhaal hier vaker gelezen. Vandaar mijn reactie.
Die werden toch gebouwd tot ergens eind in de 50-er jaren dus dat kan wel.
http://youtu.be/QqqJW8VfGPA
Wiebelig frame, geen remmen en nuja wat voor vering moet doorgaan is mss leuk op het asphalt maar als je een steen raakt.
Nou, de wagens die in de Dakar meestreden waren niet gebaseerd op de homologatie versie van de 205 T16, maar waren daadwerkelijk de echte Groep B rallywagens. Na het verdwijnen van de Groep B waren die wagens/onderdelen ‘over’, en hebben ze die maar ingezet in de Dakar.
http://www.seriouswheels.com/pics-pqr/Porsche-959-Rally-1986-Paris-Dakar-Rally-1024x768.jpg
Vreemde Kangoo van Schlesser:
http://autoreview.ru/new_site/year2002/n02/dakar/800/078_SCHLESSER.jpg
En de Renault 20 die hem nota bene won in 1982:
http://www.renault.com/fr/passionsport/les-vehicules-historiques/images_without_moderation/renault20-4x4-1-zoom.jpg
http://4.bp.blogspot.com/_3DGjMuPrq2M/Sj8xtkrkPnI/AAAAAAAAAGE/BdIZS0FeoNo/s400/19.jpg
http://www.imcdb.org/i048839.jpg
http://images.forum-auto.com/mesimages/708272/cx%204x4%20moteur%20central%20dominique%20wambergue%20dakar83.jpg
Als ik voor een offroad-citroën zou gaan.
http://www.citroenet.org.uk/utilities/autochenille/images/1921-1937-kegresse.jpg
Prachtig gewoon.
Die TA, heeft die de rally uitgereden met enkel de voorwielen aangedreven? Die site die je hieronder gepost hebt weet ook niet meer te vertellen dan dat er wat aan de motor was geprutst.
De Kégresses zijn inderdaad super, de tochten die ze hebben ondernomen legendarisch. Je komt er altijd wel, maar je bent er nooit voor de organisatie de dag beëindigt. ;)
En als we toch aan het mierenneuken zijn: zou jij misschien de @x-functie van autoblog willen gebruiken als je op iemand reageert? Dan komt hij tussen je vermeldingen te staan, niet iedereen is zo actief dat hij alle reacties leest…
Ja, een pickup!
http://k03.kn3.net/665586E5B.jpg
Op deze fantastische site staan nog veel meer foto’s van de Dakars van 1979-1985.
http://fb.projectfive.nl/hoffmannspeedster//img/uploaded/1357576900_PIC_0219.JPG
Ik wist niet dat die Citroëngarage zich daarmee bezig hield, wat een helden!
De 405 was ook specifiek voor Dakar, het eerste jaar reden ze met een verlengde 205T16, ook een speciaal verbouwde ex groep B auto. De ZXen waren niet meer dan een doorontwikkeling van die 205 met een andere body.
Daar zaten wel vreemde ontwerpen bij trouwens.
Dan doel je waarschijnlijk op de laatste ZX, de eerste hadden een redelijk standaard ZX uiterlijk.
De MK4
http://istenbizony.hu/wp-content/uploads/2011/06/Citroen-ZX-Rally-Raid.jpg
De MK5
http://istenbizony.hu/wp-content/uploads/2011/06/Citroen-ZX-Rally-Raid-.jpg
Dat weet ik niet, kan er ook niks over vinden.
Wat ik wel weet is dat Guy Colsoul het in 84/85 met een Opel Manta heeft gedaan. Zijn zoon zit nu bij Gerard in de vrachtwagen trouwens.
http://www.autosmotor.de/wp-content/uploads/2011/11/Opel-Manta-400-Rallye-Paris-Dakar-1984.jpg
http://www.kelsey-forums.co.uk/yabbfiles/jwm/Attachments/4x4_jag.jpg
Die 911 was idd een test voor de 959, die voor de Group B rallycategorie was ontwikkeld, maar die werd net opgeheven. En de Mini’s zijn eigenlijk gewoon BMW X3’s met een andere bodyshell
Jean Louis Schlesser knutselde altijd aparte creaties in elkaar voor de woestijnrace, dit single-seatertje was waar met mee begon.
http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQcR9dJcpvDSOkjsg_85o--CpUpBYK6okVr2P6vWRRzsvofexdW3C2qrAUN
Die Kangoo Buggy hierboven was een miskleun, auto brandde in Marokko uit, de Megane Buggy’s waren eigenlijk veel beter
http://www.lemans-models.nl/2000/2000DAK250_car2.JPG
En zelfs Dakar kan groen. Maris Saukans reed vorig jaar de race uit met een electrische auto: Een Oscar terreinwagen die was verbouwd om accupakketten mee te kunnen nemen. Het grootste probleem was volgens Saukans dat de auto overdag oververhit raakte, ze moesten dus een soort Dakar by night rijden
http://driveeo.com/uploads/2012/07/electric-oscar-eo-during-dakar-2012-630x420.jpeg
Tot slot nog een filmpje van de Marreau-broertjes in het jaar dat ze Dakar in de Renault 20 wonnen:
https://www.youtube.com/watch?v=wV9iO0a1sYA
Verwacht je nu ook niet echt
Leuk, maar die foto stond al in de comments….
De mercedes r107 500 slc (de verbeterde variant van de 450 SLC 5.0) heeft idd meegedaan in 1984 met Albert Pfuhl (155) en Jochen Mass (154) achter het stuur.
Origneel was de het de bedoeling van Mercedes om met die wagens rally te rijden maar toen het project er eenmaal was waren ze niet zo succesvol als moest zijn en is het project verlaten. De wagens zijn dan verkocht en uiteindelijk bij Albert Pfuhl terecht gekomen die er dan mee aan de Dakar heeft deelgenomen.
Ze hadden iets van een 380pk, achterwiel aandrijving en een automaat met 4 versnellingen (die eventueel manueel gekozen konden worden). De wagen was zo zwaar en ondersturig dat ze om snel te zijn altijd moesten driften. Vandaar ook nog eens een sterke handrem een een zwaar sper-diff(80%sper).
Dit zijn de wagens:
http://files.mercedes-fans.de/images/2012/06/001-mercedes-fans-de-mercedes-benz-albert-pfuhl-amg.jpg
http://images.forum-auto.com/mesimages/497412/155_23_1984.jpg
http://images.forum-auto.com/mesimages/689320/a62MASSPers.jpg
http://images.forum-auto.com/mesimages/497412/155_21_1984.jpg
http://www.imcdb.org/i048699.jpg
http://www.dakardantan.com/images/vehicule/1172.jpg
Dat was origineel ook de bedoeling van mercedes geweest met de 450 SLC 5.0 waar deze op gebasseerd is. De SL terug sportief laten lijken. De wagens waren echter niet goed genoeg.
Dan werd Walter Rohrl aangetrokken en werden deze 500 SLC’s gebouwd maar toen die niet wilde garanderen (Mercedes had al enorm veel geld in het project gestoken en wilde dan ook resultaten zien) dat hij ermee kon winnen. Is het project gedumpt en dan zijn deze wagens uiteindelijk via via 3 jaar later bij Albert Pfuhl terecht gekomen. Waardoor mercedes dan uiteindelijk z’n reclame toch een beetje gehad heeft. De wagens zijn gefinnishd maar hebben geen potten gebroken.
http://static.autoblog.nl/images/wp2012/dakarsmart-450.jpg
Hoe kansloos ben je dan, wanneer je het goedkoopste van het goedkoopste hebt en je kan niet meedoen door geldgebrek. Hij zal toch wel ergens €50,- hebben?
http://www.czechlamborghini.cz/wp-content/gallery/lm002-rallye/lm002-rallye4.jpg
http://3.bp.blogspot.com/_leoGYAeiH44/SvTUalmGHgI/AAAAAAAAHlM/aIwnpBwGM8Q/s320/nor845204(2).jpg
@maru: beetje vreemd om in je top 10 ‘vreemde deelnemers aan Paris-Dakar de deux-chevaux’ op nummer 1 te plaatsen.
Want een 2PK door de woestijn is helemaal niet zo vreemde eend in het zand. Citroën produceerde tussen 1958 en 1964 bijna 700 geitjes van het type ‘2 CV Sahara’ allen uit gerust met twee motoren, ééntje extra in de kofferruimte.
Ze werden vooral ingezet door oliemaatschappijen actief in de woestijn en ook nog al wat Zwitserse dokters tuften er winters besneeuwde bergpassen mee op om er hun patiënten mee te bereiken. Faut le faire!
Allemaal logisch, want de 2 PK – met een grote grondspeling – was ontworpen voor een franse boer om met zijn boerin en 7 zakken patatten en 10 paletten eitjes over een veld te dokkeren… maak er dan nog een 4 x 4 van en je komt echt wel een eind ver de woestijn door.
zie ook: http://www.hln.be/hln/nl/927/Auto/article/detail/256822/2008/04/26/Sahara-was-meest-bizarre-model-in-60-jaar-Citroen-2PK.dhtml
@ citrofiel: jij hoort toch je Citroên-geschiedenis te kennen ? :-)