Autoblog advies: comfortabel en praktisch voor 16 mille

Auteur: , 69 Reacties

Stel: de aanvrager heeft veel eisen. Is er dan nog voldoende keuze?

Bij elk Autoblog advies dient men de tabel in te vullen. Op deze manier kunnen wij een beeld krijgen van wat de mensen zoeken en binnen welke kaders er gekeken kan worden. Voor velen is dat voldoende, maar sommige mensen hebben nu eenmaal meer eisen. Maikel is zo’n persoon. Hij is op dit moment aan het kijken naar een vervanger voor zijn huidige auto, maar is er nog niet uit welke.

Op dit moment rijdt hij een Volkswagen Up!, en daar is hij redelijk tevreden over. Maikel gaat echter meer kilometers maken. Voornamelijk meer snelwegkilometers. Wat Maikel betreft is de Volkswagen Up! niet voldoende op die taak berekend. Op hogere snelheid valt het verbruik tegen en is het comfort niet toereikend. Ook is de auto niet ruim en praktisch genoeg. Kortom: er moet iets anders komen. Maikel heeft de tabel ingevuld:

Huidige /vorige auto's:Volkswagen Up! (2012)
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé
Budget:€16.000
Jaarkilometrage:15.000 km
Brandstofvoorkeur:Benzine
Reden aanschaf andere auto:Vanwege meer snelwegkilometers, een meer snelweg geschikte auto. Up heeft maar 60 PK en verbruikt veel op de snelweg.
Gezinssamenstelling:2 volwassenen
Voorkeursmerken /modellen:Audi-BMW-Mini-Mercedes - A1/1-serie/A-klasse
No-go modellen / merken:Stationwagon

Maar dat is nog niet het hele verhaal. Maikel heeft nog meer noten op zijn zang. Maar natuurlijk, geen probleem. De auto mag niet meer dan 100.000 km achter de kiezen hebben. De auto moet praktisch zijn. Een A-segmenter komt nicht im frage. Ook is het van belang dat de auto is uitgerust met cruise control, airconditioning en xenon koplampen. Maikel is zelf 1,96 meter groot en er moeten diverse weekendtassen meekunnen. Dat was het? Nou, bijna. De auto mag niet meer verbruiken dan 1 op 10 en niet ouder zijn dan vijf jaar. Als laatste het leeggewicht: in verband met de MRB (denken wij) mag dit niet hoger zijn dan 1.200 kg.

Maikel geeft zelf al aan naar 4 auto’s te kijken. De MINI Cooper (R56), Audi A1 (8X), BMW 1 Serie (F20) en Mercedes A Klasse (W176). De MINI Cooper (aankoopadvies) is een guitig ding, maar als je ruimte, praktisch gemak en een complete auto wilt, is het niet de beste keuze. Ook het comfort is niet om over naar huis te schrijven. Begrijp ons niet verkeerd: het is een karaktervolle premium go-kart, maar gezien de eisen niet de beste keuze.

Hetzelfde geldt voor de Audi A1 (aankoopadvies) Echt ruim is Audi’s kleinste niet en bijzonder comfortabel ook niet. Tevens is het lastig om een compleet exemplaar in het budget te vinden. Daarbij: ondanks dat het best een doorwrochte auto is, voelt het aan als een dure Polo. Niet gek natuurlijk, daar het dat in essentie ook is.

Mini Cooper - Audi A1

Een klasse hoger (C-segment) vinden we de andere twee gegadigden en eigenlijk hebben ook deze auto’s dezelfde voor en nadelen. De BMW 1 Serie is premium tot en met, want je krijgt zelfs achterwielaandrijving. Onderschat niet hoe fijn dat kan rijden. Geen aandrijfreacties in het stuurwiel en een neutrale balans. Maar het heeft ook zijn nadelen. De ruimte op de achterbank en in de kofferbak stelt behoorlijk teleur voor dit formaat auto en het toppunt van comfort is het niet. Ook zijn opties erg duur.

Dan blijft over de Mercedes-Benz A-Klasse (aankoopadvies). Van de vier auto’s die je aandraagt de beste keuze, maar het is geen zaligmakende optie. Binnen de eisen is het namelijk bijzonder lastig om een compleet uitgerust exemplaar te vinden. Qua rijcomfort is dat overigens zo verkeerd nog niet: met kleinere velgen en dikke ballonbanden geeft het relatief straffe onderstel iets meer mee.

BMW 1 Serie - Mercedes-Benz A-Klasse

Kortom, de premium aanbiedingen zijn niet zo zeer slecht, maar bieden niet echt veel waar voor hun geld. Maikel geeft aan dat ruimte, comfort en praktisch gemak erg belangrijk zijn. Team AB ging in beraad om te kijken naar opties die beter voldoen aan de eisen. De enige eis waarin wij wat liberaler zijn, is het gewicht. Aangezien je pas bij 1.251 kilogram in een hogere klasse terecht komt, hebben we 1.250 Kg als absoluut maximum aangehouden. Op de YOLO na, uiteraard. Die weegt een goede zwangere volkszanger meer.

Ford Focus 1.6 EcoBoost Trend Sport (DYB)
€ 14.000
2012
70.000 km

De Ford Focus (aankoopadvies) kennen we al jaren als een fijn rijdende auto. Het sportieve randje wordt per generatie wat bijgeschaafd, maar nog altijd is het een van de betere in zijn klasse. Ook qua ruimte zit je meer dan goed, de Focus is beduidend ruimer dan de BMW 1 Serie, bijvoorbeeld. Een Focus heeft altijd vijf deuren, plus een ruime kofferbak. Qua veelzijdigheid kom je dus niets te kort.

Deze uitvoering is wat sportiever met 17″ velgen, sportstoelen en een ruim bemeten 1.6 EcoBoost motor die goed is voor 182 pk. Hiermee wordt de auto meer dan vlot, terwijl je nog steeds met gemak de 1 op 10 kunt halen. Mocht de motor iets te veel van het goede zijn: er zijn kleinere motoren leverbaar. In dat geval kan je voor hetzelfde budget opteren voor een jonger exemplaar.

Ford Focus EcoBoost Sport

Citroën C4 1.6 THP Exclusive
2013
€ 14.900
40.000 km

Mocht rijcomfort op de snelweg het meest belangrijke zijn, dan is dit de beste optie. De Citroen C4 is een schromelijk onderschatte auto. Het is zeker niet de absolute vedette in zijn klasse, maar de citroen voldoet perfect aan de eisen. Om te beginnen het al eerder genoemde comfort. Dat is uitstekend voor elkaar. Dit is niet een auto die pretendeert sportief te zijn, wat wel zo verfrissend is. Het is net als de Focus altijd een vijfdeurs en de kofferruimte is groot. Als klap op de vuurpijl krijg je op deze uitvoering alle opties die je je maar kunt wensen. De motor is een fijne metgezel. Dat kunnen we helaas niet zeggen van de automaat waar deze altijd aan gekoppeld is in deze uitvoering. Het is niet zo dramatisch als vroeger, maar er zijn fijnere automaten op de markt. Verder gewoon een toppertje deze bak.

Citroen C4 Exclusive

Honda Civic 1.8 Sport
€ 13.500
2012
50.000 km

Mocht de Citroën iets te belegen zijn qua uiterlijk, dan is de Honda Civic een goede optie. Vreemd genoeg zag de vorige generatie er moderner uit, alhoewel dit ook zeker geen muurbloempje is. De Civic is wel aanmerkelijk sportiever dan de C4, meer op het niveau van de Focus, hoewel de Japanse Brit diens comfort niet evenaart. De 1.8 motor is een ouderwets lekkere VTEC. Een soepel spinnende machine die een gezonde 140 pk weet te mobielere. Ondanks dat 1 op 10 absoluut te doen is, is de Civic minder zuinig dan de concurrenten met downsize-turbomotoren. De uitrusting voldoet eveneens aan je eisen, alhoewel ‘ie niet zo uitbundig is als in de Citroen.

Honda Civic 1.8 Sport

Fiat Bravo 1.4 T-Jet Sport (198)
€ 14.000
2012
45.000 km

Nog zo’n auto waar we vaak overheen kijken is de Fiat Bravo (aankoopadvies). Nu borrelt de vraag op: is dat wel terecht? Nee, niet helemaal. De Fiat Bravo is namelijk een prima auto. Qua ruimte kom je niets te kort en de standaarduitrusting is van een on-Duits niveau. Dat wil zeggen: erg compleet. Ook on-Duits is het interieur. Het is op zich niet verkeerd en het toont origineel, maar het lijkt wat goedkoper in elkaar te zitten. Dit is een terugkerend fenomeen als je premium auto’s vergelijkt met normale auto’s: je hebt mooiere knopjes, maar wel minder functies ervoor. De Bravo is opvallend sportief. Voor snelwegritten absoluut toereikend. De auto reageert vlot op stuurbewegingen en het gaspedaal.

Fiat Bravo 1.4 T-Jet Sport

Hyundai i30 1.5 GDI i-Catcher (GD)
€ 15.000
2012
45.000 km

We hebben uiteraard gedacht aan de Opel Astra, maar deze was te zwaar volgens de gestelde eisen. Dus wil je een goede no-nonsense auto: kijk eens naar deze Hyundai i30. Rationeel gezien is dit eigenlijk de beste keuze, want ze staan te boek als zeer betrouwbaar. De i-Cather uitvoering heeft een rare naam, maar met de uitrusting is niets mis. Ook hier heb je vijf deuren en veel bagageruimte. Vroeger waren de Koreanen duidelijk de budget-aanbieding. Zeker als je erin zat kon je direct zien waar er bespaard was. Niet in deze i30: gewoon netjes. Dat geldt ook voor de rij-eigenschappen. Bijzonder comfortabel of extreem sportief is het allemaal niet, maar de wegligging is heel ordentelijk. An sich valt er niet veel aan te merken op de motor. De 1.6 zonder turbo moet echter wel behoorlijk toeren maken om tot acceptabele prestaties te komen.

Hyundai i30 1.6 GDI i-Catcher

Renault Megane TCE 130pk Bose
€ 14.000
2013
80.000 km

Een gigantisch aantal Megane’s van deze leeftijd hebben de kleine dieselmotor onder de kap. Dat was destijds een gunstige bijteller. Er zijn ook gelukkig voldoende benzinevarianten van de Renault Megane (aankoopadvies) en met name de 130 pk sterke TCE is een fijne. Pakt al bij lage toerentallen soepel op om smeuïg door te trekken. Je zou niet geloven dat deze auto slechts 1.200 cc’s onder de kap heeft. De Bose uitvoering heeft een audio-installatie van, hoe kan het ook anders, Bose. Uiteraard niet dezelfde installatie die je krijgt in een Audi A8, maar absoluut een prima stereo. Wat valt er verder over de Megane te zeggen? Het interieur is niet onaardig (maar kon beter), het comfort is prima en je kan met gemak je weekendtassen meenemen.

Renault Megane TCE 130 Bose

Volkswagen Golf 1.4 TSI Highline (Typ 5G)
€ 15.500
2013
70.000 km

De standaardkeuze. Dat is niet voor niets. De Golf zal je broek niet in vuur en vlam zetten. Maar op alle vlakken scoort Volkswagens bestseller meer dan goed, vergeleken met de andere auto’s uit deze lijst. Het 1.4 TSI motortje presteert prima en verbruikt niet al te veel. Het onderstel is van grote klasse. De Golf voelt bijna aan als een klasse groter. Het ruimte aanbod is meer dan voldoende. Binnenin is het goed toeven in de Golf. Zeker als je langer bent, zul je de ruim bemeten stoelen goed kunnen waarderen. Het dashboard is ook uitstekend. Duidelijk een klasse hoger dan de rest van de concurrenten. Zorg er wel voor dat het een Highline uitvoering is. Ondanks dat dit de meest luxe uitvoering is, valt de luxe in vergelijking met bovengenoemde auto’s wel mee.

Volkswagen Golf TSI Highline

YOLO: Mercedes-Benz CL500 (C215)
€11.500 (Dld.)
2002
115.000 km

Eens even kijken. Voldoende ruimte voor lange mensen: check. Een ruime kofferbak: check. Ongeëvenaard comfort: dubbelcheck. Zo op papier is de CL500 (aankoopadvies) niet eens zo’n slechte keuze. Uiteraard zijn we niet compleet gestoord: deze auto kan je bankrekening laten verdampen. Daar staat tegenover dat de afschrijving voor het grootste gedeelte al achter de rug is. Het enige grote nadeel naast de onderhoudskosten is het wat hogere verbruik, maar daar staat dan weer een op 250 km/u begrensde topsnelheid tegenover. Tip: laat alle Brabus-umbau en AMG-uitgevoerde CL’s links liggen. Zoek de bordeauxrode, donkergroene of beige exemplaren met kleine velgen. Zo zou een fijnproever hem namelijk samenstellen. Die geven liever geld uit aan onderhoud bij een dealer dan aan een gare imitatie-bodykit.

Mercedes-Benz CL500

Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



69 reacties

-edit: nutteloze bijdrage-
Yolo advies is wel erg Yolo deze keer…

Koper: Ik zoek een comfortabele leesstoel met bekerhouder..
Verkoper: Hier heb je een hele mooie praktische hangmat
@2505: maar wel een hele goeie keuze. Weer wat anders dan een Golf. En goedkoper in de aanschaf, dus meer geld over voor het wat duurdere onderhoud, en ik denk toch nog wat comfortabeler dan de A-klasse!
Als je persee premium wilt zou ik een w169 a-klasse aanraden. Laag gewicht en geringe buitenmaten maar ruimte te over. En premium dus. Maar eigenlijk wil je gewoon een Ford focus…
@lekbak: als je 1 meter 30 groot bent een prima optie…
@lekbak: Geen fijne rijdersauto zo’n Aklasse van die generatie.
@fiestacruizer: opzich klopt dat. Maar het is redelijk comfortabel en gaat wèl verrassend hard een bocht door omdat er slimme dempers in zitten. Het is een auto die vol zit met verrassingen.
Je wilt ruimte, max 1200kg en het moet (uiteraard) premium zijn voor max 16k. (én 5 jaar oud én 100k op de teller) Dat is toch helemaal niet realistisch? Laat die premium ongein vallen en je komt goede auto’s tegen!
@peewee05: idd, ik denk dat een VW UP de beste keus is
Typisch weer iemand die zich ‘gedwongen’ voelt naar alle premium merken te kijken waar je niet verder dan een kaal karretje komt (op dit niveau uiteraard) terwijl er zoveel leuke auto’s van andere merken te vinden zijn. Aanzien krijg je niet meer met je Duitser hoor, daarvan rijden er al veel te veel.
@joost1234: Niet helemaal waar hoor. Zijn nog genoeg brandwhores op de wereld die de kwaliteit van een auto alleen afmeten aan het logo dat er op zit.
@torsen: Merken gaan steeds dichter bij elkaar zitten qua kwaliteit. Toch een net wat beter onderstel, isolatie stuurgevoel, en binnenbekleden kunnen wel een gigantisch verschil maken in rij-ervaring in deze klasse.
@joost1234:

Misschien wil hij zich wel de leasebakkneus attitude aanmeten ..
@joost1234: premium draait niet om aanzien, maar om bouwkwaliteit en afwerking. Natuurlijk is het veel leuker om populistisch te roepen dat premiumrijders allemaal merkneukers zijn, maar het is meer dan een lege huls. Ga maar eens in een 15 jaar oude BMW/Mercedes/Lexus zitten die netjes is onderhouden, dan weet je het wel. Kwaliteit is een feit. Of het je smaak is, is wat anders.
Een mini f56 moet ook wel te doen zijn hoor! Leuk, praktisch, zuinig (3cil), genoeg power en best ruim voor een mini!!
In plaats van een Golf kun je ook naar de Leon met de 1.4 tsi kijken.
Zeker met de volledige LED verlichting en wat leuke wieltjes eronder ziet het er al snel spannender uit dan de Golf.
Evt. binnen de eisen met ook nog volledig leer, navi, pdc, licht regensensor etc.
@torsen: mijn schoonmoeder ziet er nog spannender uit dan een VW Golf.
Opel astra GTC kan, zit ook nog mooi binnen het budget


http://www.autowereld.nl/opel/astra-gtc/1-4-turbo-sport-22557264/details.html
@realracing3: maar dat is geen marktplaats ;)
@realracing3: nee kan niet. Te zwaar namelijk. 1250 is de bovengrens die gesteld is. Wel een veel reëlere yolo, maar wat mak voor een yolo
@dunhozzie: Een auto die niet meer leuk is zodra die ook de hoek om moet.
De optie van de Fiat Bravo is een goede. Auto is prima, genoeg ruimte voor jouw 1.96m en dat motortje loopt heerlijk. Mijn vrouw had die motor in haar Punto, heerlijk torretje. Vergeet die Premium handel want dat is niet realistisch en je bent niet beter af qua ruimte
Hagelnieuwe Suzuki Ignis ..

Bij Suzuki weet je iig zeker dat de kwaliteit ver boven de zelfbenoemde Duitse priemiejum meuk uitstijgt ..
@lincoln: Misschien wel even vermelden dat het ding het uiterlijk van een uitvergrote brommobiel heeft vanaf achteren gezien.
@torsen: inderdaad! Wat is die verschrikkelijk lelijk, dacht echt serieus dat Suzuki in de brommobiel handel was gestapt de eerste paar keer dat ik zo’n ding zag.
@lincoln: Nee, die heeft geen xenon koplampen…
@potver7: Klopt, maar heeft wél LED verlichting
@lincoln: suzuki is vaak lawaaiig op de snelweg. Ik ken de ignis niet goed wat dat betreft maar kan me niet voorstellen dat dat een uitzondering is. Maar het zal vast heel blijven, daar is suzuki goed in.
Ietsjes boven het budget gaan en je kunt een mooie volvo v40 kopen, of je moet diesel geen bezwaar vinden dan zijn er genoeg.
Simpel, de Civic met 16 of 17 inch wielen ivm comfort.
Oerbetrouwbaar, vlot genoeg en de 1.8 heeft niet super veel dorst.

Elke auto met een 1.6 THP motor links laten liggen, absurd slechte motoren.
Kettingen rekken uit, cilinderkop vervuilt ontzettend snel en ga maar door.
@senne: ketting rek is een modificatie voor geweest. dat de cilinderkoppen vervuilen ligt aan de bestuurder (ook bij TSI motoren het geval). Als je een benzine rijdt zoals je benzine moet rijden (toeren maken om een hogere verbrandingstemperatuur en meer benzine inspuiting te hebben) dan zijn die moderne blokjes betrouwbaar. kameraad van me heeft een TSI en een andere kameraad heeft een THP gehad waarvan de ketting gerokken was, de garage wou meteen de hele motor reinigen zodat koolaanslag verwijderd kon worden, bij hun blokken bleek dat niet nodig te zijn, reden: er wordt met die auto’s gereden zoals met benzine gereden moet worden. Schakelen op 2000tr hoort daar zeker niet bij!!!!
Bij veel C5jes met THP blok lees je dat van de bomaanslag. 99 van de 100 bestuurders ervan zijn ouwe zakken die alleen maar aan een zuinig verbruik denken.
Giulietta 1.4T? Wat mij betreft de mooiste in deze klasse!
Je maakt me niet wijs dat de Civic 1 op 10 verbruikt. Onzin. Mijn huidige 2007 Accord met K20z2 motor (2.0 i-vtec) met automaat heeft een praktijkverbruik van 1 op 12. Eel goede vriend van me heeft een 2012 Accord met R20 motor met een praktijkverbruik van 1 op 14 (handgeschakeld). En dan zal de doorontwikkelde 1.8 i-vtec opeens 1 op 10 verbruiken? Kom nu, beetje bronnen checken aub.
@nasty: De eis was dat de auto niet meer verbruikte dan 1 op 10. Dat moet die Civic toch wel redden ;)
@willeme: tekst was wat vreemd in die context, maar ik snap het ;)
@nasty:

de voorganger 1.8 civic hebben wij ook staan, die doet met gemak 1 op 14 a 15 en dan rijdt je vlotter dan de rest van het verkeer qua snelheid en snelweg zo 130-140kmh.
Volvo 850R
@kennone: voldoet nauwelijks aan de eisen, maar wat een kar!
-edit: nutteloze bijdrage-
2.2 ltr stinkdiesel.
Met een beetje zeuren bij de dealer moet een Mazda 3 uit 2014 ook nog net kunnen. http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=311614760
De Fiat Bravo Sport is het allemaal net niet. Te weinig power en irritante bediening dashboard, zelf een gehad als lease hok. Ziet er wel erg mooi gestileerd uit.
@sracert: Ik vind hem anno 2017 wel wat verjaard en annoniem eruit zien eigenlijk.
Jammer dat ie max 5 jaar oud mag zijn, anders had IJburg een c klasse van de vorige generatie aanbevolen
Deze; https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volvo/m1160399722-volvo-850-2-3-r-aut-1996-rood.html?c=dc19031229f6638c93974e145c5889d4&previousPage=lr&pos=6

En die km stand? Dat is gelijk aan < 100.000 bij de auto's die je 'normaal' zoekt.
In het geel is ie nog leuker, maar die zijn ondertussen niet meer te betalen…
Ik zou echt niet aan die premium hokken gaan beginnen als je jou was
Citroen C4 Cactus:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/citroen-c4-cactus-1-2-e-vti-feel-benzine-wit-9cd17a4e-007a-b968-e053-e250040a41cc?cldtidx=4

Ruim, licht (950kg), luxe, zuinig, leuk gestyld en binnen budget.
@Rob: mijn eerste gedachte ook! Maar ik heb er dan ook een. Wel voor de 110pk motor gaan, dan gaat het nog erg goed van zijn plek.
@2wheeler: weet je wat ik persoonlijk dan een misser van Citroën vind? Dat ze die 110 niet kunnen combineren met de automaat. Dat zou je zo’n tof bankje voorin krijgen.
Gemiste kans m.i.
@crosscabouter: de gerobotiseerde bak was vanaf het begin te krijgen (met bank) en vanaf dit jaar gaan ze hem ook met volwaardige automaat leveren (net als de nieuwe C3), maar die schijnt wel de snelheid eruit te halen… ik blijf nog even zelf roeren!
Volgens mij is de Megane 130pk tce een 1.4 destijds.
Zelf heb ik 2 jaar het vorige model 116d gereden. Superrr tevreden van waarvoor jij hem wil gebruiken.
Als auto enthousiast kun je deze ook in de bochten smijten; zeer leuk! Nooit problemen mee gehad.
Mini rijdt voor geen meter (in cabrion one gereden), A1 ook niet, Ford no way,… Ik hoef geen FWD meer.
Wel praktisch, maar geen station? Juist.
Waarom niet kijken voor de Kia C’eed. Voor 16900 euro (akkoord boven het budget, maar dan heb je ook wat en zeg nu zelf 900 euro??) heb je dus een quasi splinternieuwe wagen. Bouwjaar 02-2016, full-option Sense uitvoering dus xenon, automatische klimaatregeling, verwarmbaar stuur, etc….. Alles erop en eraan. Verbruik mag niet meer dan 1 op 10 zijn, wel met zijn 1 liter motor met een wopping 120 pk zou het verbruik liggen op 5 liter gecombineerd, smijt daar gerust nog 2 liter erbovenop. Maar boven de 10 liter denk ik niet dat je zal uitkomen, tenzij je een sleurhut meepakt. En het gewicht ligt op zo’n 1204 kg. Oke 4 kg teveel, maar smijt de hoedenplank eruit en nog wat onderdelen en je komt er wel :) . Volgens de advertentie krijg je nog eens 12 maanden wettelijke garantie erbovenop, maar bij Kia is de fabrieksgarantie normaal gezien overdraagbaar naar de volgende eigenaar. Dus normaal gezien heb je nog voor een goeie 6 jaar garantie. Enne een kofferruimte van 380 liter zit je wel goed denk ik voor je weekendtassen. Meer ruimte in de koffer dan de Focus.

http://nl.ww3.autoscout24.be/classified/307521830?asrc=pl|as

Voor een Nederlandse wagen: (Deze heeft wel 60 000km achter de kiezen).

https://www.autoscout24.nl/aanbod/kia-cee-d-1-6-gdi-sup-p-prem-full-options-xenon-leder-nav-benzine-grijs-e3ddd876-8322-4811-b837-7820413518db?cldtidx=1

Kortom, de Kia C’eed is zeker eens het overwegen waard. (Let wel op de onderhoudsgeschiedenis i.v.m fabrieksgarantie).
Ik kan me prima in de aanbevelingen vinden, ditmaal. Vooral de Citroën en Fiat.
O ja – voor Citroën kan je natuurlijk ook Peugeot invullen, en voor Fiat Lancia. Wat dacht je van deze fraaie Delta?
http://www.handelsprijzen.nl/advertentie/auto/lancia/delta/7581115/lancia-delta-14-turbo-140pk-hardblack.html
Lexus CT200h. Super zuinig, extreem comfortabel en prima binnen budget. Alleen 20kg te zwaar maar dat compenseer je aan de pomp wel weer.
@mynameisjeroen: ik heb hem eerlijk gezegd alleen nooit mooi kunnen vinden. Vraag me alleen af of hij (net al bij alle andere hybrides die 99% snelweg km rijden) echt zo zuinig is….
@dunhozzie: Kwestie van het lood uit de rechterschoen halen. En vloeiend leren rijden. Geldt voor alle auto’s.
@oxymoron: als je als een bejaarde gaat rijden is elke auto zuinig. Vloeiend rijden doet lang zoveel niet als rustig rijden.
@lekbak: nee hoor, een N/A blok met 200+ pk zal nooit zuinig zijn.
@flutterby: zuinig is relatief. Met genoeg inhoud en in een zware auto kan dan zomaar de zuinigste oplossing zijn. Wat zeker niet zuinig is dat is een downsize turbo motor in een zware auto.
@lekbak: Wel als je conform de uitstoot test ermee rijdt.

En ook bij constante snelheid en stadsverkeer is die downsized turbo blok zuiniger.
@dunhozzie: het is een Pruis met een ander jasje. Een efficiëntere brandstof motor vind je niet.
Een MINI Clubman voor als je iets meer ruimte wil dan in een gewone MINI! Heb ‘m nu anderhalf jaar, geen moment spijt
Binnen dit budget misschien nog wel lastig te vinden, maar ik zou geduld hebben en op zoek gaan naar de Mazda 3, en dan de uitvoering vanaf 2013 (3e generatie) met SkyActiv motor: zeer fraaie lijnen, praktisch, zeer goede rijeigenschappen, degelijk en zuinig (m.n. de kleine 1.5 4-cilinder).
Citroën DS4
BMW 1 serie natuurlijk dat is serieus de beste keus hier. Wat ruimte betreft echt wel ruim genoeg hoor er wordt wat overdreven door mensen over hoe krap hij wel niet is. In tegenstelling tot de A class die is wel behoorlijk krap en rijd niet zo lekker als de BMW. De BMW doet qua ruimte niet veel onder voor de golf. En heb alle genoemde auto’s gereden. Dus BMW! En op de tweede plaats zou ik de golf aanraden. De A class laat ik even voor wat het is vond hem maar krap en dat in combinatie met dat harde onderstel is niet prettig.
Geen eens een Giulietta in het lijstje? Of een Seat Leon, die vaak wat luxer is en qua onderstel en motoren gelijk is aan de golf.
Ik weet zeker dat als je niet als een oma rijdt, die atmosferische civic zuiniger is dan die turbotorretjes.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).