Autoblog advies: leuke youngtimer voor 8 mille

Auteur: , 109 Reacties

Lekker youngtimer shoppen op deze zaterdagmiddag!

BMW 325i (E46) '03

Vandaag gaan we op zoek naar een auto voor Erwin. Deze Autoblog-lezer rijdt op dit moment in een Mazda 6 Sportbreak. Er zitten wat grote kosten aan te komen, dus is het voor Erwin zaak de auto zo spoedig mogelijk te verkopen en een nieuwe gebruikte auto terug te kopen. Hij gaat de nieuwe auto zakelijk rijden. Daarvoor is het handig om gebruik te maken van de youngtimer regeling. Dan kun je tegen 35% bijtelling (van de dagwaarde!) in een leuke auto rondrijden. In het geval van de zoektocht van vandaag scheelt dat enorm.

Daarbij: is het tegenwoordig allemaal wel beter dan vroeger? Auto’s van 15 jaar oud zijn vaak bovengemiddeld goed. In 1973 zag je niet veel auto’s uit 1958 meer rondrijden, maar tegenwoordig zijn de kaarten iets anders geschud. Erwin is aan het kijken naar een luxe auto met eveneens luxe uitstraling. Qua eisen is het overigens een beetje tegenstrijdig, want het liefst heeft Erwin een snelle auto met een V6 die heel zuinig is. Uiteraard heeft Erwin de tabel ingevuld:

Huidige /vorige auto's:Citroen Picasso en Mercedes CLK Cabrio
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé
Budget:€ 25.000
Jaarkilometrage:Minder dan 15.000 per jaar
Brandstofvoorkeur:Benzine, hybride zou ook mogen.
Reden aanschaf andere auto:Picasso is geen zevenzitter
Gezinssamenstelling:We zijn met zijn zessen!
Voorkeursmerken /modellen:Liefst Europees, maar we laten ons verrassen
No-go modellen / merken:Ondanks dat de Picasso hoeven we geen Citroen meer. Toe aan wat anders.

Daarbij onze eerste kanttekening: een zescilinder en 1 op 14 is eigenlijk niet mogelijk. Natuurlijk, als je achter vrachtwagens blijft hangen zul je in de buurt komen. Maar zo’n V6 koop je vanwege de mooie loop, het comfortabele karakter en het geleidelijk inkomende koppel en vermogen. Veel opties die we benoemen zijn overigens ook verkrijgbaar met een kleinere (en zuinigere) motor.

Ten tweede: kijk uit voor het label YOUNGTIMER!!1!!1!. Technisch gezien is een youngtimer een auto van minimaal 15 jaar oud, die nog niet de klassiekerstatus heeft bereikt. Bij een youngtimer kan men denken aan zo’n keurig onderhouden premium auto met weinig kilometers in uitmuntende staat en dat klopt ook: er zijn youngtimer paleizen in Nederland die ze bijna in nieuwstaat aanbieden. Er zijn echter ook voldoende garages die ‘youngtimer!’ Plakken op gewoon een 15 jaar oude auto. Check dus altijd de volgende dingen:

1. Boekjes
2. NAP
3. Staat van de auto

4. Aantal eigenaren

Wat mis je door de no-go’s?
Best een hoop eigenlijk. Voor een appel en een ei kun je een Citroen C5 V6 Exclusive oppikken. Daar is een reden voor: ze rijden verschrikkelijk, de stoelen zijn zeldzaam slecht, de V6 is dorstig, dankzij de automaat is het niet vooruit te branden, ze zijn lelijk, slecht gebouwd en voorzien van hopeloze electronica. Een Citroen C5 is een beetje als een met drollen doordrenkte onderbroek: heel makkelijk te krijgen, maar je wilt er niet mee opgezadeld zitten. Ofzo. Hyundai had 15 jaar geleden nog geen serieuze gegadigden in deze klasse, of je moeten een Sonata-fetish hebben. Bij Renault kun je opteren voor een Vel Satis, die eigenlijk EXACT dezelfde minpunten kent als de C5. Enige auto die het overwegen waard is en die je dus niet wil hebben: een Opel Vectra GTS 3.2 V6. Zeker als GTS met V6 gewoon een erg dikke en vooral fijne auto.

Opel Vectra GTS V6 '03

Audi A4 Avant 1.8T Proline S-Line (B6)
€ 6.450
160.000 km
2003

Dit is de auto waar je je voorkeur aan geeft. Is het een aanrader? Mwah. Eerst even de positieve punten. Het dashboard en interieur zijn van zeer hoge kwaliteit. De afwerking is uitstekend en het ontwerp was destijds nogal behoudend, waardoor het niet heel erg verouderd oogt. Betaal overigens niet extra voor een exemplaar met navigatiesysteem, want dat is namelijk wel verouderd. Het design van de auto kan er ook mee door, ondanks dat opvallend veel ‘fout’ getunede exemplaren tegenwoordig een 15 jaar oude Audi betreffen. Grootste nadeel zijn de rijkwaliteiten. Veel A4’s zijn uitgerust met een sportonderstel, dat gewoonweg veel te hard is. Daarbij is de A4 níet scherp. Er is veel onderstuur, de besturing biedt geen gevoel en feedback en de 1.8T motor is betrouwbaar en vlot zat, maar klinkt niet bijzonder. Daarbij zijn fraaie exemplaren lastig te vinden en vrij prijzig. Een A4 2.4 5v op een niet-sportonderstel met eenvoudige wielen verdient de voorkeur: die rijden véél prettiger.

Audi A4 Avant 1.8T quattro (B6) '03

BMW 325i Executive (E46)
7.450
125.000 km
2003

Ondanks het sportieve karakter van BMW is deze 325i veel minder sportief dan je zou denken. Een standaard 325i op standaard ondersteel op standaard wielen is véél comfortabeler dan de Audi A4. Echter, de auto heeft een veel fijnere balans. Je hebt achterwielaandrijving en een zescilinder lijnmotor. Dat is meer genieten voor hetzelfde geld. Ook bij de 3 Serie staan er voldoende vreselijk foute exemplaren tussen, dus daar zul je even goed moeten zoeken. De motor voelt onderin minder potent aan dan de Audi, maar met een beetje toeren maak je dat allemaal weer goed. Het interieur is niet op het niveau van de Audi, maar de basis is ook een paar jaar ouder. Het is een auto uit de periode dat BMW alles nog goed deed. Echter minder degelijk dan de kwaliteit-badge doet vermoeden, bestudeer het 3 Serie (E46) Aankoopadvies dus goed.

BMW 325i Executive (E46) '03

Jaguar X-Type 2.5 V6
€ 7.250
2003
70.000 km

Volgens ‘kenners’ is de X-Type geen echte Jaguar, vanwege de Mondeo-roots. Het onderstel is inderdaad van een Mondeo. Dat wil zeggen dat de X-Type een uitstekend sturende auto is. Nog een voordeel van de Mondeo techniek: de X-Type is voor een Jaguar zéér betrouwbaar, kijk ons X-Type aankoopadvies er maar op na. Comfortabeler én sportiever dan de Audi A4 en een goede match voor de 3 Serie. De 2.5 V6 levert meer vermogen in de Jaguar (192 pk, er was ook een 3.0 met 234 pk) en levert de krachten af aan alle vier de wielen. Een bijzondere combinatie en en bijzondere auto. Dat geldt ook voor het interieur: dat moet duidelijk een Jaguar voorstellen, maar de materialen verraden de eenvoudige roots van de auto. Maakt verder niet uit, dit is een heerlijk rijdende, luxe en vlotte sedan. Erg zuinig zijn ze niet, dan kun je beter opteren voor de 2.1 V6, die enkel voorwielaandrijving heeft.

Jaguar X-Type 2.5 V6 '03

Saab 9-3 2.0t Vector
€ 6.950
2002
80.000 km


Mocht de Opel Vectra niet chic genoeg zijn, dan kun je beter even kijken voor een Saab 9-3. Het platform komt grotendeels overeen, de motor is wel iets anders. De 9-3 heeft namelijk iets waar Saab erg goed in was destijds: turbomotoren. Soepele blokken met veel vermogen die verrassend goede prestaties leveren op de tussensprint. De 2.0t met 175 pk is daarop geen uitzondering. Het is geen snelle auto, maar wel bovengemiddeld vlot. Bijkomend voordeel is dat als je er rustig mee rijdt, het verbruik redelijk binnen de perken blijft. Onderhoud is niet heel goedkoop, met name specifieke onderdelen kunnen erg prijzig zijn. Bekijk ook ons Saab 9-3 Aankoopadvies. Qua interieur is de 9-3 twee tandjes minder goed dan de A4, de lagere nieuwprijs zie je ervan af. De stoelen zijn echter wel erg prettig.

Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t Vector '02

Mercedes-Benz C230 Elegance (W203)
€ 
6.850
2004
95.000 km

De minst dynamische auto uit het lijstje (tot nu toe) is deze Mercedes-Benz C230. Dat is geen nadeel, integendeel! Het is juist een enorm sterk punt van de auto. De C-Klasse is een zeer prettige metgezel voor de lange afstanden. Comfortabel en relaxed. De V6 snort tevreden in het vooronder en levert meer dan adequate prestaties. Er is een bijna even sterke C200 Kompressor leverbaar, die iets zuiniger is, maar een minder fraaie loop heeft. De Elegance uitvoering past het beste bij de C240. Faux-sportieve attributen passen de C-Klasse geenszins. Bekijk ook ons C-Klasse (W203) Aankoopadvies.

Mercedes-Benz C230 (W204) '04

Lexus IS300 Sportcross (XE10)
€ 7.250
2004
135.000 km

De meest betrouwbare auto uit het lijstje is ook meteen de meest zeldzame. Nieuw werd deze bijzondere Lexus bijna nooit verkocht. In eerste instantie lijkt dat raar: hij ziet er best gaaf uit, rijdt bijzonder goed, is prima uitgerust en de motor is een pareltje. De IS300 Sportcross is echter niet overdreven ruim en er zit geen Duitse badge op. Dat de Lexus veel betrouwbaarder is dan een vergelijkbare BMW, wil niet zeggen dat het onderhoud ook goedkoper is. Met name met onderdelen kan het nog weleens duur uitvallen. De 3-liter zes-in-lijn is erg prettig in de omgang, maar is niet de zuinigste. De achterwielaandrijving snoept wat ruimte op, maar zorgt voor uitstekende rijeigenschappen. Er is ook een minder zeldzame en minder sterke IS200, maar die is nauwelijks zuiniger.

Lexus IS300 Sportcross (XE10) '04

YOLO: Alfa Romeo 156 Sportwagon GTA (932B)
€ 7.900
2003
195.000

De Alfa Romeo 156 GTA is een Europese D-segment stationwagon en in die zin een reuze verstandige keuze. Ok, de motor slurpt enorm, maar geeft daar veel vermogen en een gelukzalig geluid voor terug. Zelfs de meest die-hard Alfist kan niet ontkennen dat de bouwkwaliteit ‘wonderlijk’ is. Die motoren zijn redelijk goed, het is met name het onderstel waar je op moet letten, dat rot gewoon weg. Een goede GTA voor dit geld is eigenlijk niet mogelijk, daarom vonden we een rode bij een hoogst discutabel adresje. Er zit dus ongetwijfeld een hoop werk aan. Eigenlijk wordt je knettergek van dit ding in 9 van de 10 situaties. Maar in nét die ene specifieke situatie (B-weg, open luchtfilter, vers setje banden, niemand op de weg) is het de gaafste en beste auto’s die je kan kopen voor dit bedrag. Bekijk het advies van de Alfa Romeo 156 en het specifieke 156 GTA aankoopadvies.

Alfa Romeo 156 Sportwagon GTA (932B) '03

Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



109 reacties

Zat zelf met een vergelijkbaar dilemma, wilde hooguit nog iets minder aan aanschaf uitgeven. Ruim, niet te duur om te rijden en minimaal meer dan vier cilinders. Ik ben uiteindelijk gezicht voor een Volvo V70 Classic 2.5 10v met LPG-installatie. Zit alles op, gescheiden CC, cruisecontrol, leer, stoelverwarming (ook achterbank). Niet supersnel, maar ook niet traag en nodigt ook niet zo heel erg uit tot trappen, maar wel een super geluid, veel ruimte en (in theorie) zeer betrouwbaar op LPG. Net voor 23 euro de 40-liter onderbouwtank weer volgegooid!
@dizono: ik mis het een van de beste alternatieven (en dat is niet omdat ik een fanboy ben): een S60 2.5T. Heerlijke auto, niet overdreven sportief maar stuurt echt niet verkeerd, vooral de motor is zeker met een goeie tuning een heerlijkheid: heel soepel, betrouwbaar, maar ’t brandstofverbruik is niet mals, maar alleen een kniesoor…
@volvo-s60-adept: – het…
Je zou het niet verwachten maar een 850R/T-5R of een V70R (classic). Simpele stage 1 tuning er over en je hebt een serieus rappe goed klinkende bak met alle luxe die je wilt.
@kennone: nou nou, wat onverwachts van jou!
@kennone: S80 2.5t is ook niet gek
@dieselkameel: als je alleen rechtdoor wilt rijden een heel prettige auto idd! In bochten echt spannend
@kennone: zijn die crosscountry dingen eigenlijk de moeite?
@phdg: van het zelfde bouwjaar zeker. Maar zoek een Italiaanse import. Die hebben een sterkere 2.0T-5 motor, deze scheuren niet in de cilinderkop en zijn goed te tunen. Enige putje wat je moet controleren is het AWD systeem. De haldex koppeling wil nog wel eens stuk gaan en dat is niet goedkoop.
@kennone: we weten nu wel dat je een 500 hebt
@clk63bs: ja klopt, een Abarth😜
In Aalten staat een V6 GTS vectra te koop. Best een knap ding voor een Vectra.
@e34m5touring: hij wil geen Opel toch?
@e34m5touring: als ik moest kiezen zou ik zeker die vectra overwegen. Samen met de Jag vind ik ze nog vrij modern ogen. Daanraast is een 3-serie of zo’n Lexus ook wel heel gaaf. Moeilijke keuzes wel in dit advies!
Ik zou van shoppen in een segmentje hoger, A6,5serie etc.. dan kom je vanzelf in een 166 terecht, de 3.2 is sinds jaar ook als youngtimer te rijden 🕺🏼
Ik zou eens kijken naar een e55 amg w210. Het verbruik is veel minder hoog dan je zou verwachten (ik haalde op de snelweg oprecht 1:12), extreem comfortabel, erg snel en gaaf geluid.
@nvn1993: Zodra je gas geeft is de tank leeg, en dat doe je toch vaker dan je denkt. Euro 98 tanken verveelt ook snel. Het comfort komt nog niet eens in de buurt van een gewone e-klasse. Onderdelen zijn redelijk prijzig. Hij vreet achterbanden, vooral als je gas geeft.

Het is zeker een gave auto, maar zeker niet verstandig en daarmee een gekke vervanger voor een mazda 6. Vooral omdat deze meneer zoals het lijkt niet zo happig is op hoge, of zelfs redelijke gewone onderhoudskosten. En dat hoort toch echt bij zo’n amg.
@lekbak: in dat opzicht heb je helemaal gelijk. Onderdelen zijn inderdaad verschrikkelijk duur en moeilijk te verkrijgen. En had even niet stil gestaan dat meneer van een Mazda komt, zit toch wel een redelijk groot verschil aan kosten dan.
@nvn1993: nou 1:12 nou vergeet het maar.
Van een eerste generatie 9-3NG ga je niet blij zijn. Niet de meeste fijne motor qua reparaties/onderhoud. Ik zou eerder voor de 9-3OG gaan, je hebt evt zelfs een Viggen voor dat geld of een nette 9-5 Aero. de B2*5 motorer zijn heerlijk om mee te rijden en snel zat.
Als je gaat kijken naar een E46: heel goed inspecteren op roest! Willen goed roesten. Ik zou in dit lijstje persoonlijk gaan voor de Lexus. Ziet er nog steeds goed uit, betrouwbaar en rijdt fijn.
@maxidyne: ik had wel wat problemen met mijn e46 (koelsysteem), maar roest?? Niks van gezien en na 335k km zag bijna alles van binnen en buiten er nog vers uit.
@erwh: ik rijd sinds ’04 een 330Ci. Ook geen roest. Wel problemen gehad met het koelsysteem, Vanos en de achterste schokbreker bevestiging. Maar zoek maar eens op roestproblemen E46. Roesten doen ze wel. Die van mij staat altijd binnen en word regelmatig goed schoongemaakt. Laatst nog een 328Ci gezien op de brug met een rotte vloergedeelte boven de achteras.
Inkoppertje deze keer.

Ga gewoon voor die A4 of A6, en ga voor de best onderhouden auto en mooiste die je in je budget kan vinden.

Niet omdat Audi mijn persoonlijke voorkeur heeft, maar wel omdat dat merk bij jou bovenaan de shortlist staat. En met dit bedrag kan je zeker wel een A4 of A6 vinden waar je als Audi en youngtimerliefhebber de vingers bij af kan likken. Gewoon niet verder kijken en daar de tijd en moeite insteken om die te vinden.
@moveyourmind:
Mee eens, de beschrijving geeft duidelijk aan, dat het een Audi A4 of A6 moet worden. Dan is elke andere suggestie vergebene Mühe, het gaat gewoon een Audi worden. Wat ik daar van vind is dan irrelevant.
Beetje zoeken maar een Honda Legend misschien?
@emping: naar de drie ofzo die er te koop staan..
Rijd wel heerlijk, en ALLES standaard aanwezig!
Persoonlijk zou ook een S60 T5 overwegen. Onverwoestbaar en zelden zo’n goede en leuke auto gereden.
@mijnwerker: ik zat hetzelfde te denken. Ze zijn zelfs een tijdje geproduceerd met een 2.0 turbo 5-cilinder. Mooi geluid, vlot, acceptabel zuinig en behoorlijk betrouwbaar.
@mijnwerker: eens. Ik heb een V70 T5 uit 2000 op de kop getikt. Eerste eigenaar en toen 175k op de teller. Fantastisch ding, lekker vlot en je kunt altijd alles kwijt dankzij de zee aan ruimte in de ingebouwde aanhanger.
@mijnwerker: motorisch onverwoestbaar , maar die dingen vreten voorbanden, draagarmrubbers en stabilisator stangen , verder hele fijne wagens idd !
Lexus of anders een nieuwere Mazda 6.
“het onderstel waar je op moet letten, dat rot gewoon weg”

Ik rij al 14 jaar 156, heb daarin ongeveer 400.000 kilometer afgelegd en de enige zwakte van het onderstel dat daarin naar boven is gekomen zijn de draagarmrubbers. Voor de rest is het voor mij een super betrouwbare auto. De paar GTA specifieke onderdelen zullen niet voor een ‘wonderlijke’ bouwkwaliteit zorgen; slechte chauffeurs en het negeren van periodiek onderhoud wel.
@red5: Ik heb toch diverse Alfa’s op de brug gehad waar ik door het subframe en draagarmen heen kon prikken.. En dan nog natuurlijk de dorpels… Bodemplaat…. Dat heeft ook niks met de bestuurders of onderhoud te maken… Gewoon de kwaliteit. Nu zijn er veel meer auto’s van die leeftijden die er last van kunnen hebben, maar ik moet zeggen dat Alfa er wel erg goed in is. Maar Alfisten nemen dat voor lief..
@techniekmeneer: Hoe kan ik iets voor lief nemen wat ik niet heb? Wat jij aanhaalt heeft inderdaad niet met onderhoud en rijstijl te maken, maar de auto wassen na het rijden over de bestrooide wegen en hem droog stallen in vochtige omstandigheden hoort ook bij goed eigenaarschap. Behandel een Alfa goed en hij behandeld jou goed.

Het enige wat ik als Alfisti niet voor lief neem is rücksichtslos Italiaanse auto’s afkraken en Duitse auto’s ophemelen aangaande de bouwkwaliteit. Is beide niet waar en laat daardoor de boodschapper onnozel overkomen.
@red5: Oei deze Alfisti is op z’n pikkie getrapt… Dus een auto na elke pekelrit van onderen wassen en binnen stallen is standaard onderhoud? Elke auto heeft kwaaltjes, is toch niet erg? Ik heb als kind jarenlang mijn slaapkamer volgehad met Alfa Romeo miniaturen, posters en noem het maar op. Zelfs nu ben ik nog groot fan van het uiterlijk. Maar ik geef ook gewoon toe dat het technisch niet de beste auto’s zijn.
@techniekmeneer: Heren, het enkelvoud is dus Alfista. * Grammarnazi drops mike * ;)
@red5: Een auto die alleen heel blijft als je deze droog stalt is een slechte auto. Punt. Dat is zo zwart-wit als ik het hier nu schijf.

Een auto is in eerste instantie een gebruiksproduct. Gaat het kapot tijdens gebruik (dus ook gewoon in de winter) dan is het geen goed gebruiksproduct. Verreweg de meeste mensen kunnen een auto ook helemaal niet droog stallen, en zijn voor het wassen van de auto gebonden aan een wasstraat of box. Verre van ideaal natuurlijk.

Ik snap jou wel dat je als liefhebber graag de auto droog stalt, en uiteraard is dat het best. Maar het zou geenszins noodzakelijk moeten zijn. En dat is het bij het overgrote deel van de auto’s dus ook niet.
@lekbak: “Een auto die alleen heel blijft als je deze droog stalt is een slechte auto”

Helemaal mee eens. Gebeurd bij de mijne ook niet. Hij staat momenteel buiten en moet nog steeds gewassen worden om de rotzooi van de afgelopen week te verwijderen. En ondanks dit heb ik alle problemen van de @techniekmeneer niet. Ra ra. Ik zal wel een vrijdagmiddagexemplaar hebben die handmatig in elkaar gezet is onder toezien van de Paus.
@red5: Dit is gewoon anekdotisch bewijs wat jij levert. Niet élke Alfa heeft er last van. Vele hebben er wel last van. Algemeen bekend, zowel hier bij autoblog, bij monteurs, en de eigenaren zelf. Dat jij er geen last van hebt is mooi, maar ontken niet dat er vele zijn die het wel hebben.
@techniekmeneer: Dat van die bodem en subframe is algemeen bekend. Alfa verkocht zoveel 156’s dat ze een paar short-cuts hebben genomen in het fabricage proces. Daardoor is de auto gevoelig voor corrosie.

De bodem van mijn 166 begon minder te worden na 18 jaar en die heeft z’n jeugd beleefd vlakbij zee in Beverwijk.
@karaya: Na 18 jaar heeft zo’n auto ook absoluut geen schuld, het kán dus wel!
@red5: Ook een kapotte klok staat twee keer per dag goed…
Ik zou gaan voor de C240. In zo’n auto heb ik heel wat tienerjaren op de achterbank gespendeerd. Gelukkig begon ik rijkelijk laat met groeien waardoor de beperkte beemruimte nog niet zo’n probleem was. Maar wat was dat een fijne reisauto zeg.
@pordon: Ook als je wel lang bent was het gewoon prima, zelfs met 4 kinderen op de achterbank (dat kon toen nog…). Alleen die 200cdi motor was een beetje karig volgens mijn pa.
Ik zou voor een Alfa GT met een 3.2 V6 gaan. Hier is er eentje die binnen de prijs valt: https://www.2dehands.be/autos/alfa-romeo/gt/alfa-romeo-gt-coupe-gt-3-2-492306421.html De redactie van Autoblog heeft hier de aandachtspuntjes vermeld, weet je meteen waar je op moet letten: https://www.autoblog.nl/nieuws/alfa-romeo-gt-2004-2010-occasion-video-aankoopadvies-71892
@BaRa: Dan heb je wel 2x die 8000,- nodig, 1 keer voor de aanschaf en 1 keer om hem goed te onderhouden/repareren. Het zijn echt prachtige auto’s om te zien, maar als je een klein, heel klein beetje pech hebt loop je er financieel op leeg.
@techniekmeneer: Er op leeg lopen? Overdrijven is ook een vak. Een Alfa met 3.2 V6 kun je nooit voor een prikkie rijden, al was het maar omdat zo’n ding al gauw 1 op 7 loopt. Distributie moet je relatief vaak doen en is duur, draagarmen voor zul je vaker moeten doen dan gemiddeld, maar verder valt het allemaal echt wel mee. Het is niet per se een heel onderhoudsvriendelijke auto voor de zelfsleutelaar, dus dat kan ook bijdragen aan extra kosten. Roest kan inderdaad een issue zijn, maar dat is ook een kwestie van de juiste auto kopen – bij een goed onderhouden auto zal roest al in een vroeg stadium aangepakt worden en dan loopt het ook niet uit de hand. Maar ja, geld uitgeven aan onderhoud… daar zijn veel mensen helaas niet zo goed in, en als je een auto van zo’n schraper koopt kunnen de rekeningen zich snel opstapelen (en dat geldt echt niet alleen voor een Alfa, al is het wel zo dat door de stevige afschrijving de ‘dikkere’ Alfa’s vaak sneller bij schrapers terechtkomen, een soort vicieuze cirkel). Probleem is dat mensen proberen een ‘dikke’ auto voor weinig te rijden, om lekker boven hun stand te leven voor de buurman. Dat kan ook best een tijdje, maar uiteindelijk haalt deze houding je altijd in. Dat weten die schrapers zelf ook wel, en dus stoten ze zo’n auto dan snel weer door. Maar nogmaals: dat lot treft niet alleen Alfa’s, alleen wel vaak eerder – de BMW’s en Mercedessen komen een paar jaar later aan de beurt.
@vaakbenjetebang: Er komt binnenkort een mazda 6 te koop van zo’n schraper. Als je zelfs een 6 te duur vind in onderhoud is elke auto te duur…
@lekbak: Nu je het zegt… daar had ik glad overheen gelezen! Nou ja, misschien adverteert hij de 6 wel eerlijk en voor een spotprijs, om dan zelf de bespaarde centen in een interessantere auto te steken.
@vaakbenjetebang: Die mensen zijn zeldzaam, maar laten we deze man maar het voordeel van de twijfel geven…
@techniekmeneer: Let wel: ik zeg niet dat een Alfa van de 156/147/GT-serie niet wil roesten, want dat doen ze wel degelijk. Vooral een vroege 156 kan verbazingwekkend hard roesten, maar bedenk dat die auto’s al 20 jaar oud zijn nu. Een GT is al beter, maar niet heilig. Wel is het vaak minder ernstig en beter zichtbaar in vroeg stadium (en dus makkelijker te herstellen). Een vroege 156 kon het vrolijk op een rotten zetten waar je het niet kon zien, en als je het dan eenmaal wel zag was het ook goed mis.

In mijn ervaring zijn er overigens niet veel auto’s die qua roest van onbesproken gedrag zijn na een jaartje of 15.
@techniekmeneer: Dat geldt voor elke auto in deze lijst. Alsof een E46 van die bouwjaren altijd een succes is, of die C Klasse. In deze prijsklasse en bouwjaren is het gewoon een crapshoot, kopen en hope for the best. Alles in die auto’s is oud. Computers, motortjes, electronica etc etc. Als daar wat van knalt ben je al klaar. En roesten doen ze ook allemaal. Is zeker geen Alfa specifiek kwaaltje in deze bouwjaren.
@BaRa: lijkt mij niet handig met dit budget. Ik heb er zelf één, en je kunt het zo duur maken als je zelf wil met upgrades. Maar veel onderhoud is net ff duurder omdat de V6 nu eenmaal alles x6 heeft of duurder wil (olie). En een GTA zou ik dus ook afraden
@BaRa: Alfa GT, dan loop je leeg op onderhoud en ellende..
Zelf jaren een 3 serie touring gereden, comfortabel en een mooi geluid. Zou ik zeker aanbevelen.
Dat wordt dus de Lexus GS450h. Beetje zoeken, maar wel verkrijgbaar in het budget. Met gratis extra kilometers op de teller!

Zonder dollen. Enorme bult luxe aan boord, 340PK aan totaal vermogen, (V6 op zichzelf 290 Pk) bloedsnel, jaarverbruik 8ltr/100km, en de wagen is niet stuk te krijgen.
Nissan Murano kan ook binnen het budget, niet heel snel maar wel een mooi blok dat ook in de 350Z zit.
En luxe zat.
@kobus1967: … en een CVT die bovengemiddeld kwetsbaar is en niet bepaald goedkoop om te vervangen.
@vaakbenjetebang: een CVT die goed is volgens de test op autoweek.
@kobus1967: Autoweek ja. Een organisatie dat ook autonoom rijden verheerlijkt.

@michaelb: ja. En daarom hebben ze geen verstand van cvt’s. De bastards..
Ik zou een ford, opel, honda of Toyota kopen. Als je bang bent voor onderhoudskosten moet je vooral geen premium auto halen. Opel en ford zijn verrekte goedkoop in onderhoud en honda en Toyota heeft bijna niks nodig. Maar autorijden kost nou eenmaal geld…
@lekbak: Ik heb bij Honda gewerkt, er gaat niet veel kapot, maar het periodieke onderhoud volgens schema is écht duur voor een japanner. Dan is Toyota toch een stuk voordeliger in onderhoud.
Poaahh, zou Vectra GTS blijft wel dik hoor, itt een sedan. Weet niet hoe betrouwbaar de V6 is, en als deze hetzelfde is als ik de 159, dan het geen topper wellicht. Dan zou ik eerder een Volvo met 5 cilinder aanraden, een V70 of S60. Of oude S80. Dan heb je toch iets extra’s in de vorm van de 5 cilinder, maar relatief betaalbaar in onderhoud. In ieder geval betaalbaarder als de genoemde 156 GTA.
Leuk altijd die 15 jaar oude pers foto’s in deze rubriek. Maar de bovengenoemde auto’s staan er veelal iets minder florisant bij anno 2019, bij het locale occasion paleis.
@jorden: inderdaad! @willeme : volgende keer actuele plaatjes van autojunk. Jorden heeft een punt.
@eklasse: Klopt. Dat is iets waar wij ook aan gedacht hebben. Ondanks dat we op AutoJunk een enorme hoeveelheid gave platen hebben mogen ontvangen, zijn die vaak van een andere orde. Dat zijn veelal topmodellen en relatief bijzondere spots. Met het advies behandelen we vaak iets minder exotische modellen.

De keuze voor persfoto’s is vrij eenvoudig: die zijn namelijk representatief qua uitvoering. Met de adviezen van de afgelopen jaren kunnen we helaas niet alle foto’s van AutoJunk pakken. In verband met rechten kunnen we ook niet elke advertentie foto gebruiken, dus de persfoto’s die we gebruiken zijn een compromis, maar wel overwogen. Wellicht toch een idee om het nog een keer tegen het licht te houden!
@willeme: ik heb ze even opgezocht op autojunk. Zelfs de Opel Vectra GTS, SAAB 9-3, Jaguar X-type en Lexus IS Sportcross zijn geüpload. Van sommige zijn écht hele mooie foto’s gemaakt zelfs! (SAAB).

Het zal inderdaad niet altijd lukken maar goed dat je het in overweging neemt. Leidt er misschien ook toe dat autojunk geen verzameling PC hoofdstraat vehikels wordt. Én is goed voor jullie eigen clicks. ;)
@eklasse: He zal een beetje het kip of het ei verhaal worden, dan ;-).

Het voordeel met persplaten is dat we elke auto kunnen aanraden, dat we niet afhankelijk zijn van het aanbod op AutoJunk. De Yolo’s en de ‘leuke; verzoeken zullen geen probleem zijn, maar de normale auto’s wel. We moeten bij deze keuze wel écht een keuze maken: we kunnen het niet half om half doen. Vandaar dat we persfoto’s gebruiken: representatief qua model en rechtenvrij. Maar ik zal het zeker even opgooien bij de eerstvolgende vergadering met @autoblogger ;-)
Hij kan beter voor een Citroën C1 gaan als ik het zo lees. Meneer vindt blijkbaar een Mazda 6 te duur om in de vaart te houden en wil een ‘zuinige’ zespitter… dat klinkt als voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.

Nu kan ik niet in z’n auto kijken, maar wat kan er zo verkeerd gaan aan een Mazda 6 dat je er vanaf moet? Volgens mij gaat er maar weinig echt aan stuk aan die dingen. Wordt nog lachen als je een van bovenstaande auto’s gaat kopen…

Achja, succes met de koop, maar wees aub niet zo’n figuur die een mooie speciale youngtimer koopt en ‘m met achterstallig onderhoud weer de deur uittrapt als er wat geld tegenaan gesmeten moet worden.
Wat nog ontbreekt en eigenlijk precies goed is: mazda xedos 6 met kleinste v6 ooit (2.0). Of de grotere xedos 9 met een 2.4 v6. Ze zijn alleen ongeveer nergens te vinden. Dit is er nog eentje.
@ivangrozny: De kleinste V6 ooit is het natuurlijk niet, nota bene Mazda zelf had al een kleinere…
@vaakbenjetebang: klopt, de 1.8! Maar die is nooit gemonteerd in een model dat aan de andere eisen uit dit advies voldoet…
@ivangrozny: Je zette me op het verkeerde been met ‘ooit’. Zo’n Xedos is wel echt een zeldzaamheidje tegenwoordig, terwijl je daar een korte periode toch aardig wat exemplaren van zag rijden
@ivangrozny: Allemaal weggeroest, zoals de meeste Mazda’s uit die tijd.
Ik rij zelf met een GS300 met hetzelfde blok. Snelweg 1 op 14 , provinciaal ook rond die waarde en in de stad moet je niet komen. Maar dat blok is een absoluut pareltje.
@erwinlagcher1977: Ik reed er gemiddeld 1 op 8 mee.
In 2015 ben naar Malaga gereden en weer terug, na 5000km was het gemiddelde 1 op 10. Die 1 op 14 ga je nooit redden. Ik had een GS 300 uit 1998 het tweede model.
Het eerste model heb ik ook gehad en die reed ook gemiddeld 1 op 8
@monsieurleloure: ik kom ook amper in de stad. Snelweg absoluut 1 op 14. Maar als ik in de stad kom hoor bijna de kolk in de tank.
Een Alfa Romeo 156 Sportwagon GTA zonder flinstone bodem wordt een lastig verhaal. Ook een exemplaar wat er nog goed uit ziet van buiten is binnen 5 jaar weg. Een theoretisch scenario dus die je in de praktijk niet gaat vinden.
Skoda Octavia RS?
Dit is niet zo heel moeilijk…de E46 en met afstand. Goede kwaliteit, heerlijke motor, comfortabel, relatief zuinig en genoeg vermogen. Onderhoud is ook prima te doen i.v.m. bijvoorbeeld de Audi of Alfa.
Heb zelf sinds vorig jaar een E46 Touring 330d ‘op de zaak’ gekocht met 250k op de klok. Ik rijd 25-30k per jaar. De prachtige M57 6-in lijn in het vooronder gechipped naar ~220pk. Wat. Een. Feest. Niet de meest praktische wagen qua kofferbak ruimte, maar qua zitcomfort echt heel fijn.

Volgende week voor de grote beurt. Benieuwd of ik ‘m dan nog steeds zo geweldig vind.
Wat ik me vooral afvraag ma het leze van dit artikel, is of er daadwerkelijk mensen met een Sonata-fetish bestaan..
Rij zelf een dikke 2 jaar een C240 combi elegance van 2001 met nu 165k erop. Roest is en blijft een probleem. Momenteel loopt de V6 niet helemaal trillingsvrij stationair, maar wat rijdt het toch lekker. 10x beter dan nieuwe Auris Hybrid die ik ervoor reed. Maar, houd rekening met aardige onderhoudskosten…
@willeme: Een V6 en een mooie loop? Ik had je toch iets hoger zitten eerlijk gezegd. De willeme die ik ken had uitgelegd dat een V6 intrinsiek dynamisch onstabiel is en gebalanceerd wordt voor een specifiek toerental om de trillingen enigszins behaaglijk te houden voor de berijder en inzittenden.
Als je een motor wilt met een mooie loop zal je op zoek moeten gaan naar een 3-cilinder 2-takt, 6-in-lijn, V8 of V12, de rest van de configuraties heeft alleen een mooie loop in de folder.
@erwh: lekkere hoeveelheid vitriool in het toetsenbord :-D.

Start een viercilinder. Geef gas. Rijd ermee.

Start een zescilinder. Geef gas. Rijd ermee.

Dan is een V6 zo slecht nog niet. Zitten ook veel voordelen aan zo’n motor. Natuurlijk is een V6 niet ideaal als je een fraai, gecultiveerd blok wil hebben. Maar een vierpitter kan ‘ie wel hebben. Dat is in dit artikel het vergelijkingsmateriaal.
@erwh: Je hebt gelijk een V6 klinkt soms prachtig, maar geeft vaak wel een rare trilling in je auto. Tenzij je er een balansas bij doet, denk ik. Had die Mercedes V6 dat niet?
Hoedanook, ik mis de Honda 2.4 VTEC, met balansassen: loopt wel heel mooi, maar klinkt (behalve bij 7000 toeren op het tweede profiel) minder dan een 6.
Ik hoorde laatst een 8-in lijn, das nog mooier
Die Saabs, die blijven er toch goed uit zien! Zo’n 9-3 vind ik nog steeds een fraaie bak en ziet er heel wat recenter uit dan een C-klasse uit die tijd.

Ook wellicht een interessante optie is een Subaru Legacy of Outback. Betrouwbaar, verkrijgbaar met mooie 6-cilinder boxer motoren en ik vind ze er voor de leeftijd nog heel goed uit zien. Wel goed zoeken want veel 6-cilinder boxers zijn er niet. Deze is net wat te jong maar wel leuk: https://www.autowereld.nl/subaru/legacy-touring-wagon/3-0r-executive-uniek-aut-trekhaak-leder-pano-28214684/details.html
Mijn vrouw rijdt sinds vorige week zakelijk een W203 C240 omdat ze vaker langere ritten gaat maken.
Heerlijke auto, rijdt zeer comfortabel en is ook eens erg stil.
Rij zelf de voorloper (W202 C280), wat op zich ook helemaal niet verkeerd rijdt, maar een W203 is qua rijden een stap vooruit. En de auto is ook nog eens ruimer van binnen.
Leuk artikel, zeker.. heb alleen een beetje moeite met t feit dat een VelSatis op t zelfde plan wordt gezet als een C5! De stoelen van een VelSatis zijn fantastisch, kan je niet op zeiken, de V6 drinkt misschien wat maar levert wel prestaties en klinkt geweldig (en is dus in niets de V6 uit de C5). En waar een C5 gewoon niet mooi is, kan je over een VelSatis veel zeggen maar uitstraling heeft ie wel, zeker in de goede uitvoering!
Zit net door de reacties heen te scrollen en ik word weer doodmoe van dat gezever over Alfa Romeo overal. Het is een Italiaan. Een perfecte Italiaan is nog nooit gemaakt en zal niet komen ook. Maar kunnen we niet gewoon iedereen in zijn/haar waarde laten? Het is niet zo dat de Duitste auto’s uit dezelfde periode perfect zijn, en Duitste auto’s van tegenwoordig zijn ook niet bepaald foutloos. Leef en laat leven. Een Alfisti zal nooit gelukkig worden van een Audi en vice versa. Ieder z’n ding… Ik hoor bij de eerste categorie en denk dan alleen maar: veel plezier met je Audi, meer Alfa’s voor mij 😉
@superfred: En ik hou niet zo van zgn. ‘Fanboys’. Ieder merk heeft z’n goede en minder goede auto’s gebouwd, mooi of niet mooi is een kwestie van smaak. Een voorkeur hebben voor een merk a la, maar schiet er niet in door. Maar hey, dat is mijn mening. En heb ervaring met verschillende Alfa’s en alle andere Duitse merken.
@skinnybmw: rare reactie, volgens mij stel ik juist leef en laat leven. Hoe is dat fanboy gedrag? Zie je mij andere merken bashen dan? Nee toch?
@superfred: U zegt zelf dat u een ‘Alfisti’ bent…dat is een fanboy. Ik merk in uw reactie een typische klagende ‘fanboy’-ondertoon over het gehaat jegens Alfa. Een Alfa-liefhebber zou nooit een Audi rijden etc. Eigenlijk is dat heel erg kort door de bocht? Je kunt toch pas een oordeel vellen wanneer je ze beide gereden hebt? Daarom hou ik niet echt van ‘fanboys’. Vooroordelen t/m net zo u zelf zegt. Meer wilde ik met mijn reactie niet bewerkstelligen.
@skinnybmw: een Alfisti gelijkstellen met een fanboy vind ik kort door de bocht en mijn weerzin van het geklaag gaat over alle merken, alfa bashen, Volkswagen bashen, tesla, noem maar op. Maar goed. Ik heb zeer veel auto’s gereden van diverse merken. Ik veroordeel niemand en heb m’n persoonlijke voorkeur. Wilde alleen maar aangeven dat het in mijn optiek allemaal wat minder mag links en rechts.
@superfred: Dat ben ik met u eens, minder links en rechts. Maar naast BMW-fanboys zijn Alfisti toch echt wel de meest erge diehard fans. Slecht tegen kritiek kunnen op ‘hun’ merk etc. Ik zelf heb, zoals mijn naam al zegt, een voorkeur voor BMW. Ben opgegroeit tussen de Ali
@skinnybmw: Afetta’s, Giulia’s en Lancia’s en heb ook een zwak voor Italianen. Maar ook andere merken hebben hun pareltjes voortgebracht. Mijn persoonlijke ervaring met moderne Alfa’s is niet heel goed en eigenlijk zelfs cliche-onderstrepend…maar het blijven fijne en mooie auto’s.
Waarom niet kijken naar een Mazda 6 of Ford Mondeo met een lekker blok erin? Betrouwbaar en er staan zeer mooie te koop
De Jaguar is prachtig en tijdloos. Toch zou ik overwegen om in Duitsland of België (Carpas!) te shoppen en dan te importeren. Het aanbod goede auto’s met V6 is daar nu eenmaal een stuk groter
Precies mijn situatie en dilemma. Uiteindelijk een Volvo 940 gekocht voor de helft van dat budget. Rijdt heerlijk en super groot.
@stfm: ik mis alleen een paar cilinders…
@stfm: voor dat probleem hebben ze de 960 ontwikkeld, opgelost

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).