• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

11 redenen waarom de BMW 4 Serie grille briljant is

Auteur: willeme, gepost 4 juni 2020 om 14:55 – 70 Reacties

BMW 4 Serie grille

Ja, we gaan even een paar positieve woorden bezigen over de BMW 4 Serie grille.

Het is altijd een heikel moment wanneer een fabrikant met grote fanschare het rigoureus anders aan gaat pakken. Men houdt van een merk vanwege een bepaalde mix aan merkwaarden en vermeende kwaliteiten. Als een fabrikant dan met iets afwijkends aan komt, is dat altijd even slikken.

Bij de BMW 4 Serie eerder deze week was dat niet anders. De strakke coupé kijkt namelijk als een verbaasde Filemon Wesselink de wereld in. Daar zijn de fans het natuurlijk niet mee eens. Muiterij! Maar is BMW nu compleet gek geworden? Hebben de designer LSD geslikt de afgelopen jaren? Of is er zorgvuldig over nagedacht en is het stiekem gewoon een briljant idee geweest? We hebben onze ‘aanmerkingen’ al subtiel doorlaten schemeren. We zijn immers liefhebber. Maar vandaag bekijken we het vanuit het tegenovergestelde perspectief met 11 redenen waarom die BMW 4 Serie grille tamelijk briljant is.

1. Betere herkenbaarheid

BMW’s hebben een paar design-kenmerken waaraan je ze kan herkennen: RWD-stance, Hofmeisterknik, rechte neus, twee dubbele koplampen, L-vormige achterlichten en natuurlijk de grille. De ronde koplampen zijn al bijna weggevallen, de ‘stance’ is ook geen garantie meer en de achterlichten zijn tegenwoordig LED-balken geworden. Je kan het ook anders zeggen dat BMW juist een design-kenmerk heeft uitvergroot voor een betere herkenbaarheid met de BMW 4 Serie grille.

BMW 4 Serie grille - voorzijde

2. Meer visueel onderscheid met 3 Serie sedan

BMW heeft er een handje van om heel veel moeite te doen om de Coupé erg veel op de sedan te laten lijken. BMW-traditionalist @jaapiyo legde uiteraard al fijntjes uit dat coupé’s geen paneel met de 3 Serie delen. Maar kom op, de E36, E46, (in iets minder mate) de E92 en ook de F32: zijn keurige coupé’s, maar wijken weinig af van de sedan. Vroeger was de Coupé ook je enige optie als je meer sjeu wilde, tegenwoordig is er ook een X3 of X4, bijvoorbeeld. En een 4GC. Plus een Z4. Of een Supra. De gene die nu voor de coupé kiest, kan zich juist meer onderscheiden met de BMW 4 Serie grille.

4 Serie rijdend

3. Historisch verantwoord

BMW heeft al jarenlang de ‘nieren’ als herkenningspunt. Deze nieren hebben allerlei vormen gehad. Sinds de jaren ’80 (ongeveer) zijn ze relatief bescheiden, maar daarvoor kwam een grote neus geregeld voor. In de jaren ’30 (op de BMW 328 bijvoorbeeld) was de neus nog véél groter. Dus eigenlijk werd het weleens tijd dat BMW ermee ging oefenen.

328 + Hommage

4. Het heeft in het verleden (uitstekend) gewerkt

We pakken even Audi en Lexus erbij. Beide merken waren voor lange tijd extreem braaf. Beide merken waren een prima alternatief op de gevestigde orde, maar maakten beide gebruik van een zeer subtiele huisstijl qua design. Audi ging in 2003 over op de Single Frame Grille en Lexus paste recent de Spindle Grille toe. In beide gevallen heeft het uitstekend gewerkt. Audi verkocht beter dan ooit en ook Lexus heeft het geen windeieren gelegd.

Audi A8 6.0 quattro (D3)

5. Automobiel design heeft tijd nodig

We moeten natuurlijk ook even wennen aan de BMW 4 Serie grille. Tegenwoordig is bij bijna elk merk de kritiek niet van de lucht. Elke nieuw model wordt bij introductie lelijk gevonden. “De oude was véél mooier.” Dan komt er 8 jaar later een nieuw model en gebeurt exact hetzelfde. In veel gevallen moet een ontwerp ‘landen’ en moet je het even op je in laten werken. Geef het even een paar maanden. Wacht totdat je er eentje ziet in het donkerblauw, non-M, keurige wielen en cognac-kleurig leer.

BMW 4 Serie grille

6. Autodesign heeft zonlicht en 3D nodig

Laatst keek ondergetekende naar een Saab 9-3 Aero uit 2002 en viel mij een ding op: het design is ‘verrassend twee-dimensionaal’. Er zit een voorkant op, een zijkant en een achterkant. Maar elk gedeelte lijkt apart ontworpen te zijn en er later ‘opgeplakt’. Design is tegenwoordig veel complexer. Een Lexus IS300h op de foto’s ziet er ook niet uit, maar als je’m in het echt ziet, maakt het design juist wél indruk. Het complexer wordende design ‘werkt’ beter met zonlicht. Voor de 4 Serie kan dat niet anders zijn, eigenlijk.

BMW 4 Serie grille

7. Lelijk (en duur) kan erg succesvol zijn

De BMW X6 (E71), 7 Serie (E65), 1 Serie (E87, F20) en Z4 (E85) konden destijds op soortgelijke kritiek rekenen, zoals de BMW 4 Serie grille nu te verduren heeft. Toch waren het auto’s die commercieel gezien wel een succes waren. Fraai en elegant carrosserie-design zijn dus geen voorwaardes voor succes en sterker nog: lelijke auto’s kunnen uitstekend verkopen.

Hamann Tycoon

8. De rest van het design overigens prachtig

Naast de grote nieren mist de BMW 4 Serie nog een opvallende feature: de horizontale lijn bij de C-stijl. Die is nu oplopend en een beetje bol, net als de C-Klasse coupé. Maar eerlijk is eerlijk: het is muggenziften om het muggenziften. De rest van het design is verder namelijk heel erg clean. De auto maakt vrij weinig gebruik van lijntje, spoilertjes, en andere designfratsen. Dat zit allemaal al op de neus.

Achterzijde

9. Check de rest van de auto

Er is overigens nog genoeg te genieten voor de liefhebbers, mocht je de BMW 4 Serie grille helemaal niets vinden. Ten eerste het interieur: dat is gewoonweg beeldschoon. Ook in motorisch opzicht is er weinig reden tot klagen. De 4 Serie zal leverbaar worden met een rits aan puike motoren. Zelfs de meest brave instapper heeft 184 pk (420i). Ook levert BMW nog zijn andere merkspecialiteit: zescilinder lijnmotoren. Deze vind je in de 430d, M440d en M440i. Alleen moet BMW wel even die andere merkspecialiteit terugbrengen: achterwielaandrijving. De M440-modellen zijn namelijk xDrives. En daar hoor je gek genoeg dan geen ‘purist’ over…

Badge

10. Het is slechts de neus

Toen Fiat de Multipla ontwierp, was men briljant bezig. Alles stond in het teken van maximale binnenruimte en minimale exterieur-afmetingen. Zelfs na de rigoreuze facelift zag je deze gekke verhoudingen nog. In dit geval met de 4 Serie is het alleen de neus. Net als de bij de 1 Serie neemt BMW een gok door met een afwijkend design voor de BMW 4 Serie grille op de proppen te komen. Stel dat het een verkoopfiasco blijkt, dan is de neus redelijk aan te passen. Je ziet de lijn al lopen bij de motorkap: het is gewoon slechts een plastic onderdeel dat zo uitgewisseld kan worden. Dat is bij de C-stijl niet mogelijk, die maakt onderdeel uit van het ‘geraamte’ en zal blijven.

BMW 4 Serie grille

Fotoshopcredit: 4 Serie met normale neus door @automotivedesigner

11. Puristen kopen geen nieuwe auto’s

Liefhebbers en puristen zijn zeer belangrijk voor een fabrikant. Het zijn immers de apostelen voor een merk. Maar puristen kopen over het algemeen geen nieuwe auto’s. Saab-rijders bleven in hun 900 uit 1987 rijden en schreeuwden dat alles minder en minder werd, waardoor Saab opgedoekt kon worden. Voor BMW geldt hetzelfde. De mensen die erg veel waarde hechten aan de oude merkwaarden, rijden ook een oude BMW die juist die waarden vertegenwoordigd. Nu heeft een merk als BMW daar niet zo heel erg veel aan.

BMW 323i

Conclusie:

Kortom, ja: de nieuwe BMW 4 Serie grille is zeer discutabel. Denken dat één van de designers obstinaat is (of wil zijn) en zijn zin erdoorheen drukt is natuurlijk onzin. Er worden diverse voorstellen gemaakt en op basis daarvan worden constant keuzes gemaakt. Dit is dus niet uit de lucht komen vallen. Nu is het even afwachten hoe de auto ontvangen gaat worden en of men vol Rowwen Heze gaat of toch even wacht op de facelift…

Ook interessant!

  • Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
    Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
  • Officieel: BMW 4 Serie Gran Coupé
  • Compleet nieuwe BMW 7
    Compleet nieuwe BMW 7 Serie is onderweg (+video)
  • BMW 2 Serie M Performance
    Nieuwe BMW 2 Serie met M Performance goodies

Nieuwste artikelen

  • Video: Mijn knipperlicht staat aan, DUS ik kom
  • Porsche pakt de beste Carrera op de juiste wijze aan
  • Nee maar! Keert de leukste hot hatch terug?
  • De PORSCHE 997.2 Turbo Cabrio van Dick heeft het ALLEMAAL #MijnAuto
FacebookTweetPinLinkedIn

4-serie, BMW, Columns, Coupe, design, lijstjes

Vorig bericht: « Zo denderend gaat het met Aston Martin financieel gezien
Volgend bericht: Mercedes AMG E63 W212 – occasion aankoopadvies »

Lees Interacties

Reacties

  1. ericd zegt

    4 juni 2020 om 14:57

    Huuu… een grille die niet functioneel is. Wat zullen ze nog meer verzinnen?

    Login om te reageren
    • jmeverts zegt

      4 juni 2020 om 18:38

      @ericd: straks krijgen we nog niet functionele uitlaten

      Login om te reageren
      • mwti zegt

        5 juni 2020 om 07:38

        @jmeverts: het moet niet gekker worden. Straks krijg je ook nog sound engineering of fake airintakes.

        Login om te reageren
    • donvincenzo zegt

      4 juni 2020 om 19:52

      Misschien niet functioneel, maar het past goed bij BMW. Het BMW-publiek had altijd al een grote bek, logisch dat de auto’s er ook eentje krijgen…

      Login om te reageren
    • Silverarrow zegt

      4 juni 2020 om 23:23

      @ericd: Hear, hear!

      Login om te reageren
  2. bbfix zegt

    4 juni 2020 om 14:59

    Ben ik dan stiekem de enige die die nieuwe grille wel geslaagd vind?

    Login om te reageren
    • SpeedGeek zegt

      4 juni 2020 om 15:08

      Des te vaker ik de auto zie, des te beter hij er uit begint te zien.
      Ik denk dat het voor BMW goed zal uitpakken als ze een M3 maken met de neus van de g20 en een M4 met bovenstaande neus.

      Login om te reageren
      • flutterby zegt

        6 juni 2020 om 08:22

        @SpeedGeek: Gek genoeg flikt BMW dat bijzonder vaak om auto’s op de markt te brengen waar je altijd aan moet wennen. Persoonlijk vind ik het goed dat ze altijd toch erg onderscheidend zijn tov de bulk van de markt (VAG).

        Login om te reageren
    • Appie64 zegt

      4 juni 2020 om 15:10

      Nope, ik vind hem ook zeer geslaagd, herkenbaar eigen gezicht, ziet er TOP uit!

      Login om te reageren
    • lincoln zegt

      4 juni 2020 om 15:56

      @bbfix ..

      Na die 11 redenen over de “genialiteit” van een stukje plastic op een massa product ..

      Ben jij stiekumpies het meest unieke persoon op aarde ..

      Login om te reageren
      • bbfix zegt

        4 juni 2020 om 16:34

        @lincoln: …niet verder vertellen hè?

        Login om te reageren
    • Christijn zegt

      4 juni 2020 om 17:31

      Ik denk dat veel mensen (inclusief ikzelf) de grille niet mooi vinden alleen als je er langer naar kijkt word hij steeds mooier

      Login om te reageren
    • wimof zegt

      4 juni 2020 om 17:42

      Zeker niet, ik ook.

      Login om te reageren
    • mpgc zegt

      4 juni 2020 om 19:21

      @bbfix: nee ?

      Login om te reageren
    • mauwerd zegt

      4 juni 2020 om 19:32

      Ik vind ‘m ook mooi!

      Login om te reageren
    • joki zegt

      4 juni 2020 om 20:38

      Neen hoor. Als ik die fotoshoot bekijk met gewone grille lijkt de wagen veel ouder. De kleur van de wagen doet er wel toe. Ik zag een witte versie en daarbij vond ik de grille echt te lomp.
      Waar ik echter niks over lees is de stand van de achterwielen… die lijken me te veel naar binnen te staan… het lijkt me alsof er daarover niet klopt

      Login om te reageren
  3. mashell zegt

    4 juni 2020 om 15:03

    Amen! De rest van deze zin is alleen maar compensatie omdat 1 woord reacties niet mogen.

    Login om te reageren
    • Korver zegt

      4 juni 2020 om 16:36

      -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

      Login om te reageren
  4. deeberton zegt

    4 juni 2020 om 15:03

    autobloggers be like:

    “ik als totale leek op design gebied, vanachter mijn computer in zutphen, wil even kwijt dat het design team van BMW echt totaal de weg kwijt is.

    Dat ik over een paar jaar gewend ben aan de nieuwe stijl van BMW maakt niets uit. Ik wil nu gewoon even huilen”

    Login om te reageren
  5. SpiderIV zegt

    4 juni 2020 om 15:05

    De kop boven het artikel is heel herkenbaar ……….. dit moet een creatieve pennevrucht zijn van @Willeme. En inderdaad mijn complimenten maar wat voor een argumenten ook ………….. het blijft een lelijk ding!

    Login om te reageren
  6. deSjonnies zegt

    4 juni 2020 om 15:09

    Is hetzelfde als soort van moeten uitleggen waarom Conchita Wurst een lekker wijf is of Caitlyn Jenner .
    Gaat mij niet lukken, niet in 1000 jaar.

    Login om te reageren
    • davelepeef zegt

      5 juni 2020 om 08:58

      @deSjonnies: op zich ’n goede vergelijking. Vanaf de achterkant lijkt alles nog OK maar als je dan de voorzijde ziet…

      Login om te reageren
  7. Ram-G-maN zegt

    4 juni 2020 om 15:12

    Mooie uiteenzetting @willeme. Bedankt voor de feature. Ik ben heel benieuwd wat de 4-Serie Coupé “LCI” over twee jaar gaat worden.

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      4 juni 2020 om 19:43

      @AutomotiveDesigner: dan wordt die nog groter.

      Login om te reageren
      • Ram-G-maN zegt

        4 juni 2020 om 20:01

        Ik hoop het niet. ? We wachten het maar geduldig af.

        Login om te reageren
        • Richmond zegt

          4 juni 2020 om 22:21

          Dan worden de koplampen in de nieren opgenomen zodat er meer ruimte is op de neus voor de nieren.

          Login om te reageren
  8. HIM zegt

    4 juni 2020 om 15:12

    Ok even eerlijk, ik was zooooo fel tegen de nieuwe nieren en begin het wel een beetje te pruimen. Alleen het kenteken verkracht het hele File in gebit alsof er tandplak op zit en dan nog te bedenken dat er geel tandplak met zwarte stukken erop komt….KLOPT GEWOON NIET !!!

    Het interieur is mooi maar die tellers!!! WTF hoe kom je erbij om Japans dashboard erin te ploffen??? OOK DIT KLOPT NIET!!!

    nog ff en we hebben ook voor de Dreier een FWD.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      4 juni 2020 om 16:04

      @HIM ..

      Japan en China niet verwarren ..

      Zijn ze nogal gevoelig voor ..

      Login om te reageren
  9. Loek zegt

    4 juni 2020 om 15:14

    Overal is wel een punt uit te halen, maar vooral bij 1, 2, 3 en 4 ben ik het er niet volledig mee eens. Je kunt best een interessant design neerzetten zonder deze varkensneus. BMW’s hadden ooit grote nieren maar toen pasten ze beter in het design, ik vind namelijk naast de grille al die lelijke lijnen en vouwen in de bumper ook drie keer niks. Wat er niet vergeten moet worden bij de vergelijking met Audi en Lexus is dat BMW wanhopig op die twee nieren wil vasthouden. Trek maar eens een lijn in carrosseriekleur in het midden van de grille van een Audi. Kan me niet voorstellen dat dat helpt.

    Ik doe mijn best om de 4 Serie een mooie auto te vinden want in essence is dat het ook, bovendien is dit in theorie de ideale combinatie tussen de 3 Serie en de 8 Serie. En misschien dat even wennen en in het echt zien helpt. Maar daarentegen zijn er een ziljoen artist impressions, de Concept 4, de i4, renderings en gelekte plaatjes geweest in de afgelopen 1-2 jaar en nog steeds vind ik het helemaal niks. Dus ik vind dit een erg lastige.

    Edit: ik heb toch een spec gevonden die helpt, naar mijn bescheiden mening: https://i.imgur.com/H9QuhDt.png

    Login om te reageren
  10. lincoln zegt

    4 juni 2020 om 15:18

    Hoop drukte om een stukkie plastic ..

    Login om te reageren
    • cazzo046 zegt

      4 juni 2020 om 15:52

      Precies. Als bijv. Alpina dat stukkie nu eens re-designed wordt het misschien nog wat met dit ding.

      Login om te reageren
  11. petroldrinker zegt

    4 juni 2020 om 15:21

    Ik vind de hele nieuwe 4 eigenlijk niet mooi, maar ik was uberhaupt niet in de markt ervoor, dus boeiend. Ben wel benieuwd hoe de M4 straks word, als die ook zo een gril krijgt, word het geen BMW M meer helaas (AMG dan maar?)

    “Wacht totdat je er eentje ziet in het donkerblauw, non-M, keurige wielen en cognac-kleurig leer” hoe saai wil je een auto configureren, non M, congnac kleur? bejaarden versie zou ik dat noemen.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      4 juni 2020 om 15:36

      Jij snapt het. BMW is een typisch bejaarden merk. Aartsconservatief tot op het bot. Ze maken wagens voor rijke rimpelhuiden om tussen de appartementen in München en de Starnberger see te pendelen. Die ///M modellen zijn er alleen maar omdat je daar een mooi ///Marge op kunt maken met de kernwaarden hebben ze niks van doen.

      Login om te reageren
    • sntial zegt

      4 juni 2020 om 15:36

      dat noemt klasse

      Login om te reageren
  12. scheurbuik zegt

    4 juni 2020 om 15:33

    willeme, dit is (weer) een briljant stukje, om maar even je eigen woord te gebruiken. Na het lezen van de kop kon ik wel enkele redenen bedenken, maar die 11 die je hier opsomt getuigt wel van vergaande kennis van de achtergronden de automobiele wereld. Ik zie dat vaak in je stukken. Hoe doe je dat toch?

    Login om te reageren
  13. bernoulli zegt

    4 juni 2020 om 15:35

    Die grille is maar om één reden briljant: het leidt alle aandacht af van de rest van het ontwerp, want het is by far de lelijkste coupé die BMW de afgelopen decennia heeft getekend.

    Login om te reageren
  14. davido89 zegt

    4 juni 2020 om 15:49

    Als je ontwerp met kenteken mooier is dan zonder kenteken zegt dat volgens mij genoeg..
    Datzelfde geldt trouwens voor de bovengenoemde Audi A8. Ik ben er wel eens een paar tegen gekomen in de States zonder kenteken en dan schrik je je rot..
    Maar om toch met iets positiefs te komen.. Het siert BMW dat ze het aandurven!

    Login om te reageren
  15. ttr6 zegt

    4 juni 2020 om 15:54

    Briljant stuk. Hiervoor lees ik AB. Overigens: reden 4 vond ik gelijk bij de eerste blik van die 4 serie. Zeer retro!

    Login om te reageren
  16. Graafke zegt

    4 juni 2020 om 16:01

    De grille doet mij denken aan de Maserati in de film bad samaritan

    Login om te reageren
    • emping zegt

      4 juni 2020 om 18:12

      @graafke: grappig die heb ik toevallig gisteren even voorbij zien komen tijdens het zappen en dacht al: wat is daar voor een tuner mee bezig geweest? Maar dan zijn de nieren in dit geval nog niet zo erg.

      Login om te reageren
  17. cvoo zegt

    4 juni 2020 om 16:05

    Advocaat van de duivel @ Willeme! Ik ben benieuwd hoe het design rijpt, maar vooralsnog vindt ik die grill verschrikkelijk afbreuk doen aan een verder mooie auto!

    Login om te reageren
  18. RiKe zegt

    4 juni 2020 om 16:06

    Al geef je 100 redenen waarom het design briljant of fantastisch zou zijn, ik blijf hem echt verschrikkelijk lelijk vinden. Net als de achterkant van de Civic ziet deze er vast beter uit na een ongeluk

    Login om te reageren
  19. beast95 zegt

    4 juni 2020 om 16:10

    Ik betrap me erop dat ik de auto inmiddels best geslaagd vind. Nee de gril ligt me nog niet optimaal, maar hij stoort me niet meer zoveel. De rest van de auto is gewoon oprecht mooi en ik denk dat ik over een jaar zelfs de gehele 4 mooi vind, vooral in een mooie uitvoering ipv wit met zwarte velgen en zwarte M-performance onderdelen.

    Login om te reageren
  20. bsxc2 zegt

    4 juni 2020 om 16:16

    Wtf, bijna iedereen hier is al om. Als dit een ander merk was geweest, kochten mensen het niet.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      4 juni 2020 om 16:47

      Dat is natuurlijk niet zo. In 2004 werd er ook veel geklaagd over de single frame grille van Audi maar ze verkochten als warme broodjes.

      Login om te reageren
      • davelepeef zegt

        5 juni 2020 om 09:01

        @mashell: de mondkapjes van Louis Vuitton ook. En niet omdat die nou zo schitterend zijn…

        Login om te reageren
  21. SvenskaAeroplanAB zegt

    4 juni 2020 om 16:33

    Met het meeste eens @willeme. Ik denk alleen dat het onderscheid t.o.v. de 3-serie snel komt te vervallen. Ik denk dat deze 4-serie een soort testcase is, en als hij slaagt, krijgen alle BMW’s deze nieuwe neus…

    Login om te reageren
  22. Dutchdriftking zegt

    4 juni 2020 om 16:44

    Ik vind het net als bij de concept gewoon heel mooi. Op een X5 geen gezicht, maar bij dit design past het.

    Login om te reageren
  23. vaakbenjetebang zegt

    4 juni 2020 om 16:49

    @willeme: je mist denk ik de grootste reden nog om het ‘briljant’ te mogen noemen: werkelijk iedereen heeft het er over en heeft er ook een mening over.

    Login om te reageren
  24. wjeurs zegt

    4 juni 2020 om 17:04

    Deze grille ook illuminated te krijgen?

    Login om te reageren
  25. roland78 zegt

    4 juni 2020 om 17:07

    Puristen. Hahahahaha.

    Login om te reageren
  26. jensoffbutton zegt

    4 juni 2020 om 17:25

    Eerste keer dat ik het zag: lelijk
    2de keer dat ik het zag een dag later: Mm, niet super maar oké
    Photoshop die ik nu zie: Wat saai, eigenlijk best goed dat ze niet zoals VW gewoon ‘saai’ zijn.

    Login om te reageren
  27. cossiekiller zegt

    4 juni 2020 om 17:36

    Misschien een beetje kort door de bocht, maar…

    1 reden waarom je hem niet moet willen… Omdat hij f*cking lelijk is?
    Het lijkt wel foute tuning uit de jaren ’90…

    Login om te reageren
  28. vacano zegt

    4 juni 2020 om 17:48

    Doordat die grille zóóóóó Lelijk is zien de meesten niet dat de auto zelf ferm mislukt is voor een BMW.
    Nu, als je achter het stuur zit zie je die grill niet dus tijd voor ander onderwerp.

    Login om te reageren
  29. Rick-dos zegt

    4 juni 2020 om 17:54

    Toen ik de eerste spyshots zag dacht ik dat ze een 1 april grap maakten. Ik moet zeggen dat ik daar van teruggekomen ben. Ik zal hier niet neerpennen dat het de mooiste auto ooit is maar zo lelijk als dat ik in eerste instantie dacht is het zeker ook niet. Het is gewoon een geslaagde auto geworden.

    Ben het overigens vooral met punt 5 eens. Je ziet het wel vaker maar waar het voorbeeld dat mij het meest is bijgebleven is de M3 E92. Men sprak er schande van want het klonk niet zo lekker als de E46 en was ook niet mooi. Toen de M4 uitgebracht werd zou “niemand overstappen” en iedereen zou lekker in z’n “M3 E92” blijven rijden omdat daar een “geweldige V8” in zou zitten.

    Over een jaartje of 10 zul je wel weer iets soortgelijks krijgen als dit model vervangen wordt.

    Ach ja, uiteindelijk zijn we allemaal dramaqueens. Deal with it.

    Login om te reageren
    • cossiekiller zegt

      4 juni 2020 om 18:16

      Ik heb al spyshots van het 2025 model!!!1!

      https://www.google.com/search?q=bmw+grilles+bigger&client=ms-android-lge-rev1&prmd=isvn&sxsrf=ALeKk03St9koSSRo-M4Ohnki8KeEgKuV-g:1591287117056&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwiI1uO6xujpAhUJCuwKHea-B1wQ_AUoAXoECAwQAQ&biw=412&bih=695&dpr=2.63#imgrc=i8AJSZ9xi-eXHM

      Login om te reageren
  30. smex zegt

    4 juni 2020 om 18:15

    Ja mooi verhaal. Ik ben wel iemand die een nieuwe 4 serie kan betalen (rij op het moment een F36), en weet dat ik voor de opvolger bij de concurrentie uit Ingolstadt ga kijken. Een misbaksel eerste klas is het waar ze met een mooi verhaal het design mooi proberen te lullen.

    Login om te reageren
  31. jaapiyo zegt

    4 juni 2020 om 18:50

    Ik vind de grille te doen. De C Klasse raamlijn daarentegen is echt zonde.

    Login om te reageren
    • mpgc zegt

      4 juni 2020 om 19:27

      @jaapiyo: mee eens! Ik vind dat eigenlijk het minst mooie deel van de auto. Waar het bij de 8 serie werkt, zijn hier de verhoudingen een beetje zoek.

      Login om te reageren
  32. mauwerd zegt

    4 juni 2020 om 19:33

    Goed stuk hoor, ik moest wennen maar vond het na een paar keer kijken eigenlijk steeds fraaier worden. Nu ben ik om: geweldige auto

    Login om te reageren
  33. tjorque zegt

    4 juni 2020 om 20:15

    Ik vind die grille echt kut, euh een grote pruim.
    Not my cup of tea.

    Doe mij maar een fijn neusje, die fotoshop ligt veel prettiger op mijn netvlies.

    Login om te reageren
  34. rbngrt zegt

    4 juni 2020 om 20:19

    Mooi stuk! Spijker op de kop.

    Login om te reageren
  35. davelepeef zegt

    5 juni 2020 om 09:03

    @silverarrow: ik zat te gniffelen :)

    Login om te reageren
  36. davelepeef zegt

    5 juni 2020 om 09:05

    Maar als ik het goed begrijp gaat BMW nu dit als een kenmerk inzetten, want -laten we wel wezen- die grille is niet te missen. Maar wat gaan ze dan doen als een grille überhaupt niet meer nodig is? Zou mij handig lijken daar een beetje op te gaan voorsorteren?

    Login om te reageren
  37. bart1976 zegt

    5 juni 2020 om 10:38

    Zonder die grill is de 4 serie maar erg braaf en voorspelbaar. Prima keuze imho.

    Login om te reageren
  38. nineelevenheaven zegt

    5 juni 2020 om 11:25

    Lol @Willeme!
    “Het is slechts de neus”

    https://image.shutterstock.com/image-photo/profile-woman-huge-nose-260nw-51354697.jpg

    https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/assets.barcroft.tv/96057180-31c7-4b15-9f5e-63f1fcedf465.jpg

    Login om te reageren
  39. cnossen zegt

    5 juni 2020 om 11:47

    ze willen de 4 niet teveel op de 8 laten lijken, thats all…

    Login om te reageren
  40. troljedemoeder zegt

    6 juni 2020 om 10:51

    Fijn artikel, Willeme!

    Login om te reageren
  41. willeme zegt

    7 juni 2020 om 08:30

    @silverarrow:

    Nee, joh! Zijn helemaal geen drogredenen :-D. Er is gewoon over naagedacht ;-)

    Multipla is herkenbaar als Multipla, niet direct als Fiat. 4 Serie is erg herkenbaar als BMW.
    Het is technisch gezien een 3 Serie Coupé, maar BMW wil het graag een 4 Serie noemen. Dan is afwijkend en opvallend design een gebruikelijke optie
    Vorm en functie zijn al jaren niet van toepassing op autodesign, zul je even aan moeten wennen.
    Audi en Lexus grilles zijn ook compleet uit verhouding. Misschien nog wel meer gezien het oppervlak.
    Design heeft wel degelijk ’tijd’ nodig om te wennen. Anekdotisch bewijs: zo’n beetje alle reacties onder nieuwe modellen de afgelopen 15 jaar op Autoblog ;-)
    Nee, uitgangspunt is niet een ‘mooie’ auto. Noem een mooie auto dat een commercieel succes is.
    Ja, achter de grille zit nog een fraaie auto verstopt! Kijk maar goed.
    Rest van auto is schitterend. Zitten fraaie details tussen.
    Het is ook alleen het neusje
    Is misschien wel de belangrijkste. Jij was wellicht niet in de markt voor een 4 Serie en zult dat ook niet worden met de nieuwe neus. Op basis van puristen kun je geen merk runnen, dus je zult het moeten doen met die gekke neus, tenzij ze bij de facelift het licht hebben gezien :-D

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      7 juni 2020 om 22:49

      @silverarrow: neuh, deze kwam er als een natte lange sigaar in één keer uitgegleden, eigenlijk. Soms zit het mee ?

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North