
Welke afsluitingen zijn er door de NAVO top en hoe kun je ze het beste omzeilen? Je leest het hier!
Komende week is Den Haag het middelpunt van de wereldwijde aandacht. Tientallen staatshoofden en regeringsleiders komen er samen in het World Forum om te overleggen over internationale veiligheid en actuele wereldwijde ontwikkelingen. De vergadering van de Noord-Atlantische Verdragsorganisatie staat bekend als de NAVO top.
Het is je vast niet ontgaan dat het organiseren van deze tweedaagse meeting meer vergt dan genoeg koffie en wat lekkers erbij. De komst van de hoge heren van over de hele wereld is breed uitgemeten in de media. Vooral vanwege het grote aantal afsluitingen en omleidingen vanwege de NAVO top. Ook wij deden al een duid in het zakje. Nu vertellen we je precies waar je de komende tijd beter wel en niet kunt rijden.
Inhoudsopgave
Wanneer is de NAVO top in Den Haag?
Nederland organiseert op 24 en 25 juni de NAVO top 2025 in Den Haag. Maaarr weggebruikers tussen Amsterdam, Den Haag en Rotterdam moeten vanaf zondagmiddag 22 juni al rekening houden met de eerste hinder op de weg. Dat komt door de voorbereidingen, zoals het plaatsen van afzettingen.
Sterker nog: vannacht ondervinden zeelieden mogelijk al de eerste hindernissen. Aan de kust van Den Haag gelden vanaf donderdag 19 juni 23:59 uur speciale veiligheidsmaatregelen. Zo mogen snelle motorboten niet in het zeegebied komen en mag er vanaf het strand geen boot de zee op gaan.
Lees ook: Blijf weg van de A10 als je gezondheid je lief is
Na het vertrek van de ministers en andere belangrijke mensen is het nog niet gedaan met de files. De afsluitingen gelden van zondag 22 tot en met vrijdag 27 juni. Tijdens deze periode zet Rijkswaterstaat extra personeel in, zoals weginspecteurs, verkeersregelaars en wegverkeersleiders, om het verkeer in goede banen te leiden.
Afsluitingen vanwege de NAVO top
Waarom worden wegen afgesloten tijdens de NAVO top?
Helaas leven we in een tijd waarin er alleen op locatie vergaderd kan worden. Was er maar zoiets waarmee je met meerdere mensen met beeld kunnen bellen en we videobellen noemen. Hoe dan ook, de wereldleiders landen allemaal op Schiphol.
Vanuit de luchthaven moeten ze veilig naar hun hotels en het conferentiecentrum worden gebracht. Om vervelende situaties voor de controversiëlere staatsmannen onderweg te voorkomen, worden de wegen afgezet. De NAVO-toppers kunnen zo zonder problemen in rap tempo naar de plaats van bestemming.
Overzicht van wegafsluitingen
Het is voornamelijk de Randstad die last gaat hebben van de NAVO top. Naast de grote steden zijn Wassenaar, de Bollenstreek, Noordwijk, Katwijk, Leiden en Haarlemmermeer slecht bereikbaar. Rijkswaterstaat zet de A5, A4, A44 en N44 dicht voor het topoverleg. Tevens dreigt Extinction Rebellion om de A12 te blokkeren. Hieronder zie je waar en wanneer deze wegen zijn afgesloten.
- A5: tussen knooppunt Raasdorp (A9) en knooppunt de Hoek (A4) in beide richtingen
- van zondagmiddag 22 juni tot vrijdagmorgen 27 juni.
- A4: 2 rijstroken dicht tussen knooppunt De Hoek en knooppunt Burgerveen in de richting van Den Haag én de verzorgingsplaats Den Ruygen Hoek aan de A4 in de richting van Den Haag
- van zondagmiddag 22 juni tot vrijdagmorgen 27 juni.
- A44/N44: tussen knooppunt Burgerveen en Wassenaar in de richting van Den Haag
- van zondagavond 22 juni tot vrijdagochtend 27 juni.
- A44/N44: van de Rozenweg in Wassenaar richting Amsterdam
- woensdag 25 juni in de loop van de ochtend tot middernacht
- N44: tussen Den Haag en de Rozenweg in Wassenaar in beide richtingen dicht
- van zondagavond 22 juni tot vrijdagochtend 27 juni.
- N440: vanaf de N44, via de Hubertustunnel naar het World Forum in Den Haag in beide richtingen
- zondagmiddag 22 juni tot vrijdagochtend 27 juni.
- N434: in beide richtingen
- op woensdagmiddag- en avond 25 juni

Zo omzeil je de afsluitingen van de NAVO top
RWS waarschuwt voor gigantische opstopping als we de afzettingen negeren. Als iedereen dezelfde routes kiest als anders, krijgen we een ”verdrievoudiging van de normale verkeersdrukte tijdens de spits”, denkt Rijkswaterstaat. Daarom zijn er meer dan duizend verkeers-, omleidingsborden en tekstkarren geplaatst om het verkeer om te leiden.
Let op: dit is bedoeld voor het verkeer dat GEEN bestemming heeft tussen Schiphol en Den Haag. De grootste problemen worden dus in het westen van het land verwacht. Vandaar dat het verkeer via het oosten van de Randstad wordt geleid. Weggebruikers worden opgeroepen de omleidingsroutes via de borden boven en langs de weg te volgen. Je vindt ze ook in je favoriete navigatieapp.
Omleidingen vanuit het noorden
- Groningen naar Den Haag en Rotterdam: via de A28, de A50 en de A15
- Joure naar Amsterdam: via de A6 en de A1
- Joure naar Den Haag en Rotterdam: via Almere/Lelystad via de A6, A27 en A12
Omleidingen vanuit midden-Nederland
- Utrecht naar Rotterdam: via de A27 en de A15
- Arnhem en Nijmegen naar Amsterdam: via de A50, A12, A30 en A1
- Arnhem en Nijmegen naar Den Haag en Rotterdam: via de A50 en A15
Omleidingen vanuit het zuiden
- Breda naar Amsterdam: via de A27 en de A2
- Eindhoven naar Den Haag en Rotterdam: via de A58 en A16

Advies: blijf weg van de Randstad, ik herhaal…
De dikste tip is natuurlijk om jezelf tussen 23 en 26 juni op te sluiten en geen spier te bewegen. Mocht je er toch op uit gaan, blijf dan zoveel mogelijk weg uit de Randstad en van de bovengenoemde omleidingswegen. Mocht de conducteur gewoon aan het werk zijn, neem dan de trein. Of gebruik je fiets, wij zijn niet voor niets Nederlanders.
Werk je – net als ik – in de Randstad, werk dan waar dat kan thuis. Om het goede voorbeeld te geven, werken ook alle rijksambtenaren tijdens de NAVO-afsluitingen thuis. Heb je toch een overleg dat fysiek moet plaatsvinden of plan je een feestje? Doe dat dan buiten de Randstad, wil je?





Het is nu even doorbijten maar achteraf kijken we er vol trots op terug dat de derde wereldoorlog in Den Haag begonnen is.
Den Haag, stad van vrede en recht…
Ik lees je comment met enig sarcasme maar je zit hoe triest het ook is best dicht bij de waarheid op dit moment. Buiten dat is het complete NAVO circus echt te belachelijk voor woorden.
Ik zou het wat rustig aan doen met RT. Hoe zie jij het voor je? We ontmantelen de NAVO en we zingen allemaal ‘Kumbaya’ rond het kampvuur en overal ontstaat er vrede? Ik denk dat je dan zeker in Oost-Europa heel snel een heel harde wake-up call gaat krijgen . Binnen de kortste keren staan er ‘vredesmissies’ met Russische vlaggetjes in de o.a. de Baltische staten waarbij de bevolking de Russky mir in levende lijve kan gaan ondervinden in allerhande kampen en het zal dan heus (zoals de geschiedenis keer op keer toont) niet daar stoppen. Er zijn eeuwen geweest met conflicten en grote oorlogen in Europa, vervolgens is het (mede dankzij de navo, internationaal aanvaarde regels enzovoort) 80 jaar grotendeels rustig geweest. Maar blijf vooral Russische propaganda consumeren dat de Navo de oorzaak van hun territoariale expansiedrift is. Of waren het nu de Oekrainse nazi’s? of was het nu toch weer die “genocide” tegen de Russische bevolking”. Of de biolabs?
Zo iemand slikt alle anti Russische propaganda voor zoete koek. Rusland slaagt er al drie jaar niet in Oekraïne te veroveren, Rusland is zwak en alleen nog relevant omdat ze kernwapens hebben. Nadat Trump een handelsoorlog begon en dreigde uit de NAVO te stappen begonnen Europese politici opeens over bewapening en verhogen van defensie budgetten. Die derde wereldoorlog gaat niet met Rusland zijn maar met de VS!
Waarom slaagt Rusland er niet in? Omdat de NAVO landen Oekraïne helpen met wapens zodat ze een kans maken, maar helaas maar juist genoeg zodat Rusland net niet de bovenhand haalt.
Wat jij lijkt te impliceren, de noodzakelijke ontmanteling van de NAVO “als oorlogszoekers” maakt juist dat het elk land voor zich wordt. En dan kan Rusland heel makkelijk winnen tegen landen als Estland, Letland, Litouwen, Oekraïne en waarbij Rusland (net als Duitsland in de vorige eeuw) vervolgens steeds sterker wordt door de economie, bevolking, wapens, territorium van de overgenomen landen mee tegen het volgende slachtoffer te gebruiken. Je maakt knak dezelfde fouten als bij de aankoop naar wereldoorlog 2, veel Europese landen die neutraal proberen te blijven en toekijken hoe de andere een per een worden opgeslorpt om vervolgens zelf het slachtoffer te worden. De NAVO is juist opgericht met de lessen uit WW2 om dit te voorkomen.
De strategie van het westen is heel simpel. Zowel Rusland als Oekraïne mag de oorlog niet winnen. Rusland mag niet winnen want dat geeft het signaal dat iedereen kan doen wat die wil en Oekraïne mag niet winnen want dan wordt Rusland vernedert, wat een situatie zoals na de eerste wereld oorlog oplevert. Het doel is een patstelling, dan kan er vrede komen. Estland, Letland en Litouwen hebben NAVO lidmaatschap die zitten veel veiliger dan Oekraïne.
Ik wil niet de NAVO ontmantelen. Ik wil alleen een rem op de oorlogspraat en de enorme toename in defensie uitgaven. Van meer leger komt meer oorlog, dat is een les die je uit de tweede wereldoorlog kunt trekken. Vrede moet altijd het doel zijn.
Vrede moet het doel zijn, volledig akkoord. Maar je gaat opnieuw de mist in qua de tweede wereldoorlog. Nazi Duitsland was zich in spoedtempo aan het het bewapenen (iets wat Rusland trouwens ook doet, met hierbij nog eens de hulp van Iran en Noord Korea). Frankrijk en het Vereningd Koninkrijk hebben juist gedaan wat jij voorstelde, de kat uit de boom kijken en niet in meegaan in de bewapeningsrace uit angst voor escalatie en oorlog, en nadien zelfs grondgebied van derden afstaan wat de Duitsers extra motiveerde om ambitieus te zijn. De les uit de tweede wereldoorlog is dan ook het omgekeerde, het ontbreken van een geloofwaardige militaire afschrikking en appeasement nodigt uit tot agressie. Net om dezelfde reden is er nog geen NAVO land binnengevallen maar kunnen de niet NAVO landen rond Rusland streepjes zetten.
Komt hierbij dat Europa er grotendeels overeens lijkt te zijn dat het huidige Amerika totaal onbetrouwbaar is en we onafhankelijker willen zijn. Militair zijn we echter afhankelijk van bepaalde capaciteiten die enkel Amerika heeft en dit zal bijkomend geld kosten om deze te vervangen.
En niet te vergeten dat Amsterdam komende weekend een eigen feestje viert, met het sluiten. Van de ring West, Zuid en Oost. Hoe verzin je het.
Dat is best bizar ja. Gelukkig hoef ik de komende 8 dagen maar 3x naar Schiphol of Amsterdam. Dat scheelt weer.
Precies ze wisten al 750 jaar wanneer Amsterdam jarig was maar toch juist dan de NAVO top organiseren…
En leukste komt nog, want die Strump, die komt helemaal niet. Let maar op.
Aan de ene kant gaat hij veel liever golfen maar dit biedt wel de kans om de belangrijke wereldleider te spelen en met de koning te dineren en dat vind zijn ego erg fijn.
De Marine One staat al klaar op Schiphol. Die is er echt niet voor niets.
Helaas vergeten jullie een aantal belangrijke alternatieve routes welke ook afgezet worden. N201 vanaf De Hoek tot Rozenburg, N205 vanaf Hoofdorp tot Boesingheliede, N207 tussen Nieuw-Vennep en Leimuiderbrug, en de N232 tussen Boesingheliede en Lijnden. Feitelijk alle N wegen strak rond de Polderbaan.
En alle (ook fietspaden) wegen welke over en onder de A4 en A44 heen gaan.
Op Schiphol zijn tenslotte geen Hotels en congresgebouwen waar de top gehouden kan worden, en met een helikoper de gasten heen en weer vliegen is ook te ingewikkeld…. Ik ben wel weer benieuwd wat de traject controle op de A4 straks met die rare kentekens zal gaan doen.
De gasten met een helikopter heen en weer vliegen is toch veel te gevaarlijk?
Op Schiphol zou natuurlijk logischer zijn maar er komen nogal veel mensen. Allemaal ambtenaren die jaren lang op hun pretreisje hebben gewacht.