Autoblog advies: eerste lease auto voor 380 p.m.

Auteur: , 75 Reacties

Valt er nog wat te leuks kiezen voor dat geld?

Ford Fiesta ST-Line '19

Leaseauto’s. We hebben er allemaal een mening over. Dat neemt niet weg dat het telkens vaker voorkomt. Het is gemak, een geste van de werkgever. Voor het werk moeten soms kilometers gemaakt worden voor de zaak, dus regelt de zaak de auto voor je. Moet je daar ‘nee’ op zeggen? Natuurlijk niet. Met een leaseauto heb je een paar grote voordelen. Het zijn (bijna altijd) nieuwe auto’s en je hebt er geen zorgen over qua onderhoud en schade. Alles is geregeld, op zich een prettige gedachte.

Uiteraard betaal je er bijtelling over, tegenwoordig 22%. Dat kan bij sommige auto’s behoorlijk in de papieren lopen. Aan de andere kant is het heel eenvoudig te pareren. Voor het bedrag dat je betaalt aan bijtelling rij je never-nooit-niet in zo’n auto. Vandaag gaan we op zoek naar de eerste leaseauto voor Autoblog-lezer Stijn.

Stijn is op dit moment de trotse bestuurder van een Seat Ibiza, maar is er niet heel erg over te spreken. De auto rijdt op zich wel aardig, maar het is een beetje een saaie auto en hij kan er niet goed in zitten. Met name de stand van de pedalen bevallen niet goed.

Stijn is een groot Alfa Romeo liefhebber (zoals wij allemaal) en een MiTo zou op zich een goede optie zijn, ware het niet dat die auto hoogbejaard is. De auto loopt inmiddels achter op die van de concurrentie. Verder heeft Stijn niet veel eisen. Het mag een automaat zijn, maar een handbak is ook goed. Wel kan Stijn een goede geluidsinstallatie waarderen. Zelf zat Stijn te denken aan Ford Fiesta. Zijn er nog meer gegadigden?

De wensen en eisen van Stijn in de inmiddels legendarische tabel:

Huidige /vorige auto's:Huidig Seat Cordoba 1.4 16v, vorig Alfa Romeo 156 2004
Koop / lease:Lease
Zakelijk / privé:Zakelijk (beide)
Budget:+/- € 380 per maand
Jaarkilometrage:30.000 km
Brandstofvoorkeur:Benzine
Reden aanschaf andere auto:Graag een ruime reislimousinKlaar met studeren, nieuwe baan met auto van de zaak
Gezinssamenstelling:Vriendin
Voorkeursmerken /modellen:Ford Fiesta ST-Line
No-go modellen / merken:Opel

Wat mis je door de No Go?
Opel heeft een aantal auto’s die in het budget vallen. De Karl kan makkelijk, maar is een troosteloze Koreaanse bejaardentrolley. De tijden van de Chevrolet/Daewoo Matiz liggen achter ons. De Opel Corsa is een keurige auto en een puike occasion, maar het is bijkans onmogelijk om uit te leggen waarom je juist voor een Corsa moet gaan. Het is gewoon ‘een auto’. Dat geldt niet voor de Opel Adam, dat is gewoon een bijzonder geinige auto. Qua exterieurdesign hebben ze er echt werk van gemaakt. Nog altijd een gaaf ding om te zien. Voor zo’n 380 p.m. heb je de 1.0 Turbo in ‘Blitz’-uitvoering. Dat is geen verkeerde aanbieding en zeker het overwegen waard. Niet de ruimste auto, maar dat mag duidelijk zijn.

Opel Adam 1.0 Turbo Blitz '19

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Titanium
€ 390 p.m.
De Ford Fiesta was jarenlang de leukste auto in zijn klasse om te rijden. Met name het model dat tussen 2008 en 2017 geleverd is, was een pareltje. Het ding zag er kek uit, reed lekker sportief en bood veel waar voor zijn geld. De nieuwe is iets meer een allrounder dan voorheen. Minder sportief, minder uitgesproken en minder fraai om te zien. We hebben het geprobeerd, maar een ST-Line in het budget krijgen was onmogelijk. Een ‘Titanium’ is overigens ook niet verkeerd qua uitrusting, maar ziet er minder smakelijk uit. De Fiesta is overigens wel een stuk volwassener geworden dan voorheen en stuurt nog altijd bovengemiddeld goed.

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Titanium '19

Suzuki Swift 1.0 BoosterJet Sportline
€ 370 p.m.
Een van de leukste hatchbacks komt op dit moment van Suzuki. In tegenstelling tot veel andere B-segment auto’s probeert de Suzuki Swift níet groter en volwassener aan te voelen dan dat ‘ie is. Voor sommigen een nadeel, maar als je een beetje van autorijden houdt, heeft het absoluut zijn charme. De Swift Sportline is eigenlijk een Swift Sport, maar dan zonder de 140 pk sterke motor. De 1.0 BoosterJet is nog altijd een bovengemiddeld krachtig karretje, mede door het lage gewicht van de auto. Nadeel: echt volwassen is het allemaal niet.

Suzuki Swift SportLine '19

Volkswagen Polo 1.0 TSI 85 kW Beats
€ 390 p.m.
Een Polo? Dat is toch VAG en per definitie heel stom? Eh, ja, voor enkele francofielen met bindingsangst wellicht. Feit blijft dat de Volkswagen Polo een bovengemiddeld goede auto is en op veel punten uitstekend scoort. Het interieur is top, beste in zijn klasse. De rijeigenschappen zijn puik, dit schurkt echt tegen het C-segment aan. De uitstraling van de Polo is erg gewoontjes, de Beats uitvoering geeft daar een beetje schwung aan. Ook heb je dan automatisch een heel redelijk klinkende stereo aan boord. In de lease is het verschil met de technisch identieke Skoda Fabia en Seat Ibiza niet zo heel groot. Gewoon een solide optie die je absoluut moet overwegen.

Volkswagen Polo 1.0 TSI Beats '19

Peugeot 208 Blue Lease Active 1.2 PureTech 82 kW
€ 380 p.m.
De Peugeot 208 geldt nog altijd als een van de fijnste auto’s in zijn klasse. Een stukje volwassener dan de Clio, Fiesta of Swift, maar niet zo saai als een Corsa of Polo, De Peugeot 208 is een charmante hatchback met een typisch Franse wegligging: comfortabel, maar vermakelijk. Het motortje zorgt voor prima prestaties. De auto zit aan het einde van zijn carrière, dus zijn er diverse aanbiedingen om de auto aan de man te brengen, in de vorm van actiepakketten met lekker veel uitrusting voor weinig geld. Compleet, uitontwikkeld en chic: prima combinatie. Nadelen zijn er ook. Naast de leeftijd van de auto is het dashboard echt even wennen. Sommige vinden het verschrikkelijk, anderen afgrijselijk.

Peugeot 208 BlueLease '19

Nissan Micra IG-T 100 N-Sport (K17)
€ 390 p.m.
Een auto die we nog weleens vergeten, is de nieuwe Nissan Micra. Dat was voorheen een kleine stadsrakker met een guitig uiterlijk. Tegenwoordig is het gewoon een stoere hatchback. De auto deelt (overduidelijk) veel techniek met de Renault Clio, maar de Micra heeft absoluut zijn eigen smoel. Zover een kleine hatchback ‘mannelijk’ over kan komen, is de Micra geslaagd. De N-Sport uitvoering voegt daar nog wat visuele vreugde aan toe. Scoort op veel punten een ruime voldoende, alleen de Nissan dealers lijken steeds lastiger te vinden. Rijdt verder net zoals een Clio. Navigatie is echter een drama in vergelijking met de VW. Tot slot, check ook even dit lease vergelijk tussen de Ford Fiesta en de Nissan Micra.

Nissan Micra IG-T 100 N-Sport (K14) '19

Mazda 2 1.5 SKYACTIV-G 90 SkyLease GT (DJ)
€ 360 p.m.
Mocht de Suzuki net even iets te jeugdig zijn en de Nissan veel te volwassen, dan biedt de Mazda 2 een gunstig compromis. De Mazda 2 is gebouwd voor rijplezier. Het is zeker geen GTI, maar de basis is aanwezig. Een perfecte kandidaat voor een MPS-behandeling, eigenlijk. De motor is voor de ware purist een verademing: een atmosferische viercilinder. Tsja, dat is complete onzin, want het blok voelt enorm geknepen aan en je moet flink toeren maken voor uiterst redelijke prestaties. De motor mist gemiddeld genomen zo’n 10 pk en 50 Nm, vooral die laatst mis je echt. De uitrusting is verder goed voor elkaar. Qua formaat is de auto wel merkbaar kleiner dan de rest in zijn klasse. Een apart smaakje, dat voor sommigen perfect is, zoals de persoon die een Fiesta concurrent zoekt. Echter, de nadelen zijn aanwezig en verklaren waarom je ze zo weinig ziet.

Mazda 2 Skylease GT '19

YOLO: Ford Fiesta ST-2
€ 14.950
2015
40.000 km

Met een beetje geluk/pech (doorhalen wat niet van toepassing is), ga je ook privé met de auto rijden. Dus ga je bijtelling betalen. Je kan ook gewoon informeren naar de mogelijkheden voor rijden op kilometervergoeding en privé een auto aanschaffen. Natuurlijk hartstikke onverstandig, maar wel leuk! Vandaar de Yolo, want voor 15 mille rijd je tegenwoordig in een heuse Ford Fiesta ST. En dan niet een zeldzaam kaal exemplaar met 200.000 km op de klok, maar gewoon een nette ST-2 met nog geen halve ton gelopen. Financieel ga je er leeg op lopen trouwens, want de 1.6 lust een slok als je het vermogen aanspreekt, wat je gaat doen gezien het karakter van de auto. Ook is het comfort ver te zoeken en kent de auto wat belangrijke aandachtspunten, check die in ons Ford Fiesta ST-aankoopadvies.

Ford Fiesta ST-2 '15

Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



75 reacties

Opel Adam is een chique verschijning ..
Op zeker de mooiste in dat segment ..
Rijdt ook lekker volwassen ..

Zou er nog een keer over nadenken iig ..
@lincoln: alleen de minst praktische auto ooit gemaakt. Heb een weekendje mogen sturen in de Adam S. Bakken met fun, maar nog te krap voor 2 kratjes bier. Als je er af en toe ook een weekendje weg in wil kunnen, moet je de Adam echt laten staan. Wil je de meest volwassen auto in dit rijtje: kies dan de Polo. Qua uiterlijk spreekt op dit moment de Micra mij het meeste aan, maar dat is natuurlijk smaak. En dat moderne spul rijdt tegenwoordig allemaal prima, dus het is maar net wat je zelf prettig vindt.
@henk_he:

Toegeven ..
Heb er toevallig een keer mee gereden ..

Anders had ik van geen van bovenstaande auto’s iets af geweten ..
@lincoln: ik heb het idee dat er een ander persoon op jou account reageert. Hier kan mijn autisme niet goed tegen #bringbackthereallincoln
@kimhung: Ik ben zelfs letters op andere plekken aan het zetten om zn boodschap te ontcijferen.
@fmgarcia:

KO si nataS ..
@lincoln: yellow submarine shit inderdaad. natas evoL..
@lincoln: smaken verschillen. Persoonlijk vind ik het een wanstaltig apparaat mrt hele vreemde verhoudingen en lijnen. Maar gelukkig is dat ook maar een mening.
@lincoln: alleen achterin kan je alleen zitten als je geen benen hebt en bagageruimte bestaat niet. Neem ook alsjeblieft de turbo-motor want de 1.4 voelt gewoon sloom aan.
Ik ga zelf ook al een Fiesta ST Line leasen, zijn goeie auto’s en rijden ook nog eens uitstekend.. heb zelf ook gekeken naar dit soort modellen en proefgereden, maar had daar allemaal persoonlijk niet echt wat mee
Ik heb een vorige generatie Fiesta ST2 (krak dezelfde als op de foto) en heb een reëel verbruik van 8l/100km of voor de Nederlanders 1 op 12.5.
Gezien mijn behoorlijk sportieve rijdstijl ben ik hier zeer tevreden over, het is dan ook geen 3cilinder 1.0…
Heb ook nog een saxo 1.6 16v gehad en die verbruikte net iets meer, met toch 80 pk en 145 (!) Nm minder.
De Polo of fietsta sowieso! Beiden gewoon erg goede auto’s waarbij je geen verkeerde keuze maakt. Niks aan de beschrijvingen in het artikel toe te voegen. De fiesta rijdt perfect en de Polo heeft gewoon een erg mooi interieur dat ook van een klasse hoger had kunnen zijn. De meeste ab’ers vinden dat niet zo belangrijk maar met 30k per jaar is dat toch wel erg fijn.
Hyundai I20. Of is die veel duurder in de lease?
@xanxion: Inderdaad ook een goede keuze. Rijd verassend lekker en het interieur is er echt op vooruit gegaan ten opzichte van het vorige model. De 1.4 is zelfs sportief te noemen
Is in deze klasse echt maar 1 keuze: de Fiesta. Stuurt (zeker als ST line) geweldig en is gewoon echt een leuke auto. Hier stap je met een smile in en uit. Is technisch ook best prima ontwikkeld, hoewel dat in de lease wat minder boeit. Gewoon doen.
Ik zou je vriendin gewoon bezwangeren en thuis blijven als huisvader! Laat die geëmancipeerde mokkels maar lekker werken, gaan wij lekker tennissen op vrijdagmorgen Stijn!
Seat Ibiza FR, het leukere zusje van de saaie Polo
@chauffeur: precies. Is die nog binnen het budget te krijgen met de 150pk TSI? Dat is echt een prima deal als je het mij vraagt (al ken ik de leaseprijzen niet).
@chauffeur: doe maar ‘broertje
@chauffeur: Indd ik heb net even gekeken en het valt onder de leaseprijs. Lekker een Ibiza FR met DSG en een 115pk sterke 1.0 TSI motor nemen.
Mazda 2 of Toyota Yaris.
Rijd zelf sinds een half jaar een Fiesta ST-line van de laatste generatie. Kan niks anders zeggen dan dat het een fantastisch autootje is wat ook nog eens strak op de weg ligt. Als het kan, probeer het Bang & Olufsen geluidssysteem aan te vinken, echt een wereld van verschil
Ik rijd nu de Fiesta zakelijk. Had hiervoor een Skoda Octavia maar omdat die aan zijn maximale kilometers zat moeten inleveren. Opzich een fijne auto met prima multimedia systeem, kijk wel even goed naar de stoelen want die zijn niet heel fijn. Dat is voor iedereen anders, ik rij namelijk 1500km per week en dan is het niet de meest fijne keuze. Dan is de Polo een betere optie.
@jordy206: 1500 km / week in een fiesta..? Wie heb je boos gemaakt?
@ukbob: helemaal niemand, maar was op het moment geen andere auto meer beschikbaar op de zaak. Dus wacht nu mijn nieuwe auto af
Mazda 2 of Swift
Ik ben geen groot Alfa Romeo liefhebber.
@sntial: Je bedoelt de Mazda 2?:p
@1audi1: nee?
Yolo
Suzuki Swift! Een laag gewicht maakt het sturen heel goed, nadeel van het lage gewicht is de zijwind, die je sneller merkt op de snelweg. Maar verder echt een speelse auto! Ik zou em doen en daarna een wat volwassenere auto ;-)
De leukste auto om te zien vind ik de Swift. Maar met 30.000 km per jaar zou ik altijd voor de Polo gaan. Gewoon het meeste auto voor je geld, zowel qua comfort als qua interieur. Wel zo fijn met 300 uur (of meer) per jaar in de auto…
@mark383: of de Seat Ibiza fr
Wat doet een Clio nog in de lease? Het huidige model loopt op zijn laatste benen maar ziet er wat mij betreft in zijn segment nog puik uit en ik stel me zo voor dat je nu dus een met opties afgeladen versie kan krijgen voor dit geld. Fijn autootje ook om mee te rijden wat mij betreft, maar dat is natuurlijk persoonlijk.
@vaakbenjetebang: het is opzich een prima auto, alleen ik persoonlijk vind het interieur en afwerking dan wel zeeer matig, overal hard plastic. Verder zitten er ook niet veel snufjes op, zoals je die bij andere merken wel hebt. Prima auto, alleen concurrentie is beter imo
@janmetdelangeachternaam: Daar ben ik het op zich wel mee eens, maar ik geef persoonlijk niet veel om snufjes die niet veel aan het rijden an sich bijdragen en de ‘perceived quality’ van bijvoorbeeld het interieur een Volkswagen doet mij ook niet zo veel (en daar moet ik bij zeggen dat ik juist in de nieuwe Polo veel onooglijk hard Fisher Price-achtig kunststof tegenkwam waar ik het niet verwachtte). Van het rijden in een Clio word ik eigenlijk altijd wel een beetje vrolijk, en dat vind ik dan weer belangrijker.
@vaakbenjetebang: met alle respect, dat is echt een k*t auto.. heb nu zo’n ding tijdelijk, 2000km oud:

Rijdt en schakelt prima. Maaar boven de 110kmh kun je niet normaal met elkaar praten zonder je stem te verheffen. Je draait continu de radio van zacht naar hard vanwege dat lawaai. Het zicht naar achter is minimaal. De interface van de radio lijkt wel een chinese kloon van android, de rug/stoel verstelling zit onder de midden armsteun- dus daar moet je met je arm achter langs. De 5e versnelling is zo lang dat je vanaf 80kmh zo ongeveer terugvalt naar 1100 toeren en daardoor geen snelheid meer kan maken.

Ik kan uren doorgaan over dat klote ding.. als je een Clio prima vindt, dan zul je een Polo zien als Rolls….

Imho uiteraard :)
@stuko: Ik snap wat je bedoelt, maar een Polo, Ibiza of wat VAG ook op dat platform uitpoept vind ik rijdende Ritalin. Ja, het is stiller, beter afgewerkt, heeft beter infotainment en weet ik veel wat allemaal ten opzichte van een Clio. Maar persoonlijk houd ik mijn ogen er nauwelijks in open en heb ik juist de tering in als er op de sleutelhanger van een huurauto ‘VW Polo’ staat. Het is ook maar met welke verwachtingen je instapt en waar je van houdt natuurlijk.

Naar je lijstje van punten kijkend: ik stel mijn stoel 1 keer in en dan ben ik klaar, ik zit alleen in de auto dus waarom zou ik willen praten (en daarbij ben ik gewend om voornamelijk met ouwe rammelende eighties-barrels te rijden dus iedere moderne auto voelt voor mij als een oase van stilte), er zitten buitenspiegels op een Clio dus zie ik genoeg, ik geef niks om radio-interfaces en eerlijk gezegd vind ik de knoppen achter het stuur voor de volumeregeling bij Renault briljant.

Zo veel mensen, zo veel voorkeuren. Een Cliootje voelt lekker levendig aan qua rijgedrag en dat spreekt me aan. Het lijkt nu haast wel of ik de voorzitter van de Clio-club ben, maar ik hèb zelfs geen Clio.
@stuko: ik onderschrijf je betoog. Laatst een Clio gehuurd, je moet de tijd uitzitten, maar blij dat het er weer op zit. De navigatie was ook een drama, snel overgeschakeld op de mobiel. En er zat een rare waas op de ruiten waardoor tegen de zon in het zicht 0,0 werd. Zag een oud dametje bijna over het hoofd anders had ik haar uit d’r steunkouzen gereden. Maar dat van die ruiten zal wel aan deze auto hebben gelegen? Nog zo’n dingetje is de cruise control; moet je een knopje voor aanklikken ergens in de middenconsole anders doet ie t niet. Anyway, no Clio. Doe mij ook maar een Ibiza in dit segment.
Sws de Swift! Zeker de Boosterjet rijd écht goed.
Uit deze reeks de Fiesta Titanium of de Peugeot 208. Ook een hele fijne auto.
Koop voor de helft een Punto of Punto Evo benzine en je houd een hoop geld over voor als je straks eens een serieuze auto wilt kopen.
@thomasthomas: dat ding met 0 Euro-NCAP sterren?
@menaz: 0 sterren puur vanwege slechte veiligheid voor voetgangers en het ontbreken van slimme veiligheidssystemen. Alsof je daarom een auto koopt.
@menaz: die sterren die worden gegeven op gadgets tegenwoordig?
Ik zou echt liever een jaren 90 Cadillac kopen voor 1000 euro dan een hatchback te leasen voor 380 per maand. Maar ik ben dan weer zo’n type die een dosis tegenslagen in zijn leven nodig heeft om gelukkig te kunnen zijn.
@shiva: Gelukkig betaalt de werkgever die €380 en betaal je als rijder van een leaseauto alleen bijtelling. Die zal een stuk lager liggen dan €380 per maand. Waarschijnlijk zo rond de €150 netto…
Ik zou toch zeker de MiTo overwegen. Rijd er nu een paar jaar mee rond en rij ook regelmatig in andere auto’s maar ben toch elke keer weer blij als ik weer in m’n MiTo mag. Tis gewoon een fantastische auto. Misschien niet modern en state of the art, achterhaald misschien wel, maar het heeft een ding wat veel andere auto’s niet hebben, een ziel, een persoonlijkheid, karakter, sjeu. Italiaans onpraktisch en onlogisch op sommige punten maar dat vergeef ik haar graag. En oh ja. Oer en oer degelijk. 220.000 km met niets dan regulier onderhoud. Betreft een 1.3JTD. Geen strepentrekker maar een heerlijke kilometervreter.
@superfred: blijft ook een fijne auto voor het netvlies, fraaie kar. Goed te lezen dat er weinig aan mankeert; ik schat in dat je een nette rijder bent, als je lief bent voor je auto is die dat ook voor jou (sorry voor het zweverige gezever)
Waarom in godsnaam benzine als je 30K per jaar verwacht te rijden? Maargoed, zou zelf toch gewoon een Corsa aanbevelen. Prima auto met leuke opties als voorruit- en stuurwielverwarming en android auto. Moet je natuurlijk nog wel het budget over geven voor die opties.
@madmarky: je vergist je wat tegenwoordig het omslagpunt is. Zo groot is het prijsverschil aan de pomp niet meer. En benzinemodellen zijn inmiddes een stuk zuiniger. Dan maak je de extra aanschafkosten en duurdere belasting niet zomaar 1,2,3 goed.
@menaz: vergeet de restwaarde ook niet trouwens, ze gaan nog rare dingen doen met diesels.
@madmarky: lease?
@madmarky: in de lease is diesel veeeel duurder ivm zorgen over de restwaarde
@madmarky: bij mijn 40dkm was benzine even duur als diesel maar ik heb wel een lagere bijtelling omdat diesels duurder in aanschaf zijn. Omdat diesels tweedehands onaantrekkelijk zijn schrijven ze harder af en dat merk je dus in de lease. Vandaar benzine.
@madmarky: Er zijn bedrijven waar je domweg geen diesel neer mág leasen, onafhankelijk van het aantal kilometers dat je rijdt. Bovendien is een diesel leasen niet per se goedkoper meer…
De bejaarde 208 volwassener dan de nieuwe Fiesta? Hoe dan?

In het lijstje staat trouwens dat hij nu een Cordoba rijdt. In de intro dat het een Ibiza is. In elk geval een bejaard model dus. De nieuwe Ibiza is daar niet mee te vergelijken. Dat zou mijn keuze zijn. En anders de Fiesta.
Sommige vinden het verschrikkelijk, anderen afgrijselijk. 10000
@kenner: apart bericht, waar slaat het op? Drank gemixt met pillen of zo?
@hotze: artikel niet gelezen?
@hotze: dat altijd maar ik lees dan wel nog het hele artikel ;). Op Android verdwijnen de plus-tekens want het moest zijn plus 10000.
Niets ten nadelen van Stijn, maar van zo’n artikel met alleen maar 1.0L muesli-motoren met sport-bodykit word ik gewoon een beetje treurig; want een armoede voor zoveel geld. Ik ben zo blij dat ik niet meer hoef te leasen, maar gewoon kan kopen als ZZPer; er is vrijwel geen betaalbare leuke auto over…
@dawwg: Die 1.0 van Ford is anders een prima motor hoor…
Wachten op de Skoda Scala
@giertjuh: het is helaas een Skoda maar lijkt wel veelbelovend…
Rijdt Stijn nu een Ibiza of een Cordoba?

Ik zou voor de yolo gaan, kost wat meer maar daar krijg je heel veel meer voor terug.
Die serie van opel vind ik net lijkwagens door dat chrome lijstje aan de zijkant bij de kofferklep
Ben overigens benieuwd wat het gaat worden, bij de meeste bedrijven staan er maar een paar merken op de lijst waaruit je mag kiezen, en daat staat bijna altijd de ubersaaie VW tussen…
De polo is inderdaad niet het meest uitgesproken model maar steekt ruim boven alle concurrentie uit in deze klasse. Zeker de Highline is aan te raden, met adaptive cruise control, drive modus, parkeerassist en fijne extra’s zoals goede stoelen, CarPlay etc. Zeker met het aantal km dat je gaat maken is dit belangrijk!
Ga er is in zitten en je bent overtuigd!

Advies van een liefhebber van dit segment ;)

Opel Adam ziet er kek uit maar is echt klein. Overigens zijn de zittingen imo ook niet echt fijn. Beetje typisch Opel, heel hard. Moet je ding zijn. Helemaal als je 30k gaat rijden.

Dan de beste optie imo, de Fiesta. Ook de Titanium versie rijdt bovengemiddeld goed. Er zit nog steeds een sportief randje aan en het interieur is echt prima in orde. Bovenal is de Fiesta volwassener geworden dan de vorige versie, en tevens een stukje ruimer en praktischer. Maar geloof mij, de vorige versie van de Fiesta was al steengoed. De 1.0 heeft zich bewezen als een prima motor die echt sterk genoeg is om mee te komen jn het verkeer en ook een inhaalactie is geen overdreven moeilijke missie. Daarnaast is het in een Fiesta nooit erg om even terug te schakelen want de versnellingsbakken van Ford zijn vaak de beste in zijn klasse, de handbakken heb ik het dan over. Ik zal gelijk de Yolo even meenemen, niet doen ;). Ik heb zelf een ST en dat is een gaaf scheurijzer maar voor 30k in het jaar niet echt prettig. Je gaat je storen aan het interieur en de kuipstoelen zijn daar ook niet voor geschikt, evenals de praktische bruikbaarheid. Bovendien, zoals gezegd, loop je leeg op de brandstofkosten.

De Polo is een goede keuze. Iets ruimer dan de Fiesta, zijn concurrentie in dit geval. Weet wel dat je ongeveel evenveel betaald voor minder uitrusting. Daar komt dan wel bij dat de Polo gewoon logisch in elkaar steekt zodat je nooit hoeft te zoeken naar knoppen of instellingen, iets wat bij de Fiesta weleens kan gebeuren. Daar wen je natuurlijk wel aan. De motor van de Polo is wel een stuk sterker dan de Fiesta. Met de Fiesta is het absoluut geen ramp, maar de 15 pk extra voegt wel daadwerkelijk wat toe. Kortom, het is een Polo, dat is nooit een misslag.

De Suzuki Swift is echt wel een prima keuze. Mijn moeder rijdt dit model dus ik kan het weten. Qua praktische bruikbaarheid wel een stuk minder. De ruimte is echt klein, vooral de kofferbak. De navigatie en dergelijke zijn echt van een stuk minder niveau dan de Polo en de Fiesta. Daar komt bij dat de algehele sfeer in de auto wat goedkoop aanvoelt. Veel harde plastick op het dashboard. Maar wat krijg je daarvoor terug? Geweldige rijeigenschappen, want het is een heerlijk bommetje. Het hoekt misschien nog wel beter dan de Fiesta, mede door het lage gewicht. Het motortje heeft echt pit genoeg. Jammer is wel dat het doortrappen als snel resulteert in de toerenbegrenzer. Je hebt het gevoel dat je nog 1000 toeren kan doorjagen maar dat is niet het geval. De versnellingsbak is een beetje soeperig, gevoelloos, wat niet bij het sportieve karakter van de auto past. Persoonlijk ziet de Sport versie er leuk uit, maar is het niet echt nodig. De standaard versie is al sportief zat, zonder oncomfortabel te worden. De auto zit vol met opties, LED verlichting, Adaptieve CC, DAB+, Lane-assist, camera, het zit er allemaal op voor een leuke leasprijs.

De Peugeot 208 loopt op zijn laatste loodjes en dat is wel te merken. Het rijdt erg goed, heeft een fijn stuurgevoel en schakelt prettig. Het komt zeker in de buurt van de Fiesta, maar je merkt dat de jaren beginnen te tellen. En dat komt vooral in het interieur terug. Het motortje is prima maar wel erg gehorig. Bovendien moet je er echt even gaan inzitten want het dashboard met de hoge tellers moet echt je ding zijn. Mijn ervarig is dat het erg kleine stuurtje nog steeds in de weg zit van de tellers.

De Nissan is echt een leuke deal. In feite is het nog een Clio en dat is geen schande, dat is nog steeds een leuke auto om te sturen. Echter is snap ik dat die is niet meegenomen in het advies want die loopt verder op alle vlakken achter op alle keuzes. De Nissan onderscheidt zich in een leuk uiterlijk. Het interieur is ook prima te doen, veel beter dan de Clio. De navi is wel een beetje traag maar een drama wil ik het niet noemen. De auto is door zijn hoeken en vouwen wel een beetje onoverzichtelijk.

Mazda heeft met de 2 echt een leuke uitziende en sturende auto gemaakt. Echter is deze echt heel klein. Rijden is wel een plezier met de 2, en het interieur oogt echt chique. Dat is echt van een hoog niveau. De motoren zijn imo een dingetje, turboloos. Alhoewel ze erg licht zijn en dus hoeft de motor niet al teveel te werken. Maar toch mis ik de lichte duw in de rug, vooral met inhaalacties is het een gemis.

Als ik zelf nog een tip mag toevoegen, kijk eens naar de Hyudai i20 en de Kia Rio. Technisch gelijk aan elkaar. Goede motoren, schakelt prettig, goed interieur wat logisch is en prima werkt en veel waar voor je geld. Alhoewel ze niet meer zo goedkoop zijn zoals 10 jaar geleden, zijn ze wel veeeel beter geworden. Het zijn echt leuke auto’s.

Anders zou mijn advies zijn, de Fiesta als je ervan houdt om af en toe even hoeken, de Polo als je gaat voor comfort.
@87sandyd: Mooie argumentatie en ben het met je eens, de Mazda 2 is echter verrassend makkelijk te chippen. Heb al gehoord dat de 90 pk versie zonder al teveel moeite naar 120 pk kan. Daarmee is het volledige turboverhaal niet meer nodig want dan heb je net genoeg power om wel makkelijk in te halen.

De I20 en Rio zijn denk ik de leukste tips die je kan geven. Guitige karretjes die prima rijden. Zouden samen met de Fiesta zeker in het lijstje staan om proef te rijden.
Van al dat ‘volwassener’ worden, worden de auto’s in mijn ogen alleen zwaarder en daarmee langzamer, minder goed in bochten en met remmen, minder wendbaar en dus saaier. Precies wat hij juist niet meer wil…

Dus in mijn ogen is de Swift de enige juiste keuze hierin. Vind echt knap van Suzuki dat ze de auto’s zo licht hebben weten te maken!


Maar ja, een lekker potje sturen interesseert men steeds minder tegenwoordig. Getuigen al die SUV’s en cross-overs en dat alle auto’s blijkbaar ‘volwassener’ aan obesitas moeten lijden….
Zo’n topic als dit blijft gewoon bijzonder om te lezen als je zoals ik net een 20 jaar oud gebakje van 500,- euro hebt gekocht en aan het rondsurfen bent hoe je de ingebouwde FM cassetteradio met 3 presets kan vervangen voor iets met aux in. Ja, dat zou voor mij nou luxe zijn,
Polo
De fiesta st valt reuze mee in verbruik! Rij zelf ook een st2 met aanpassingen maar ik haal met gemak de 550km op een 45 l tank met uitschieters van 600 km gemiddeld ong 7,7 op 100km

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).