Autoblog advies: Porsche 928 opvolger voor 35k

Auteur: , 59 Reacties
Jaguar XKR-S (X150) '08

Een gave zoektocht met leuke uitdagingen. Kom maar op!

Soms heb je al zolang een ‘auto voor erbij’ dat je niet eens doorhebt dat je diverse waardedalingen én stijgingen mee aan het maken bent. Het overkwam Wesley. 20 jaar geleden kocht hij als hobby-auto een Porsche 928 S4. Niet zo maar eentje, maar een puntgaaf handgeschakeld exemplaar met onder andere het sportstuurwiel, de sportstoelen en een sportonderstel. Toen hij de auto kocht, hield hij er rekening mee dat de auto nog enigszins zou afschrijven. Dat gebeurde ook. Het kon hem eigenlijk niet interesseren, want hij had lol met de auto. De jaren vlogen voorbij en op duur onderhoud na, waren er weinig zorgen. De 928 bleek een uitstekend gebouwde auto. Omdat het de tweede auto is, worden er niet zoveel kilometers meegemaakt. In de tussentijd veranderden er wel een paar dingen…

Ein-de-lijk kreeg de 928 de erkenning die de auto absoluut verdiende. Was in 2000 een luxer afgestelde 928 met automaat in trek, het zijn nu juist de sportieve varianten die de voorkeur genieten. Ondanks dat Wesley meer dan tevreden is met zijn 928 S4, kijkt hij wel een beetje rond. Hij kan de auto nu met gemak met winst verkopen. Zo vond hij al twee keer een briefje onder zijn voorruit met een telefoonnummer en een bedrag dat hoger was dan het aanschafbedrag.

Maar ja, wat doe je dan? Zijn er toffe GT’s of soortgelijke sportwagens te koop? Daarom vroeg hij ons om advies. Wesley heeft wel een idee wat hij wil: het moet een coupe zijn, geen cabrio, geen sedan of snelle stationwagon. Het moet een leuke en vooral originele auto zijn. Destijds kocht hij de 928 omdat het iets uniek was en daar heeft hij naar eigen zeggen altijd veel lol aan gehad. Een duidelijke no-go is een Duitse auto, of het moet echt iets bijzonders zijn. Een Wiesmann bijvoorbeeld, maar dat is waarschijnlijk te duur. Hij heeft geen zin om de zoveelste BMW, Mercedes of Audi te rijden. Tot nu was zijn auto zelfs op meetings vrij uniek en dat wil hij graag zo houden.

Wat te doen? De eisen en wensen van Wesley zien er als volgt uit:

Huidige /vorige auto's:Porsche 928 S4 (daily een Mercedes)
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé
Budget:€ 30.000
Jaarkilometrage:7.500 km
Brandstofvoorkeur:Benzine
Reden aanschaf andere auto:Opvolger voor de 928
Gezinssamenstelling:Met zijn drieën (niet relevant voor de auto)
Voorkeursmerken /modellen:Amerikaans, iets bijzonders
No-go modellen / merken:Het standaard Duitse spul

Wat mis je door de No-Go’s?
Heel erg veel en eigenlijk ook weer niet. De meeste auto’s uit Duitsland zijn van het kaliber been there, done that. Ze hebben absoluut hun kwaliteiten, maar het meeste is wel bekend. Je zou nog door kunnen sparen kijken voor een vroege Audi R8. Dan heb je een bijzondere aluminium sportwagen met V8, maar helaas ook met veel kilometers en de R-Tronic transmissie. Bij BMW is er veel meer keuze. Een M3 van de E36-, E46- of E90 generatie is binnen bereik. Niet de meest originele keuzes, wel erg goede. Maar het blijven snelle versies van een normale middenklasser. Voor 35.000 komen de eerste M6‘en tevoorschijn en die auto’s zijn verre van perfect, maar je hebt wel een zeer bijzonder uiterlijk met die epische tiencilinder. Nu een foute auto, maar over 15 jaar een geheide klassieker, net als de 928 destijds eigenlijk… Bij Mercedes-Benz is er een enorme reeks aan CL en CLK modellen met dikke acht- of zelfs twaalfcilinder motoren. De meesten zijn wel afgestemd op maximaal comfort in plaats van beleving. Dan blijft als laatste Porsche over. Een 911 van de 996-generatie is nu nog het lelijke eendje van de 911-familie, maar begint langzamerhand wat meer erkenning te krijgen. Een betere optie is misschien nog wel de Cayman S (987), ook een beetje een miskende Porsche.

Audi R8 - BMW M6 - Mercedes CLK - Porsche Cayman

TVR Cerbera 4.2
€ 34.800
2000
95.000 km

TVR’s staan bekend als waanzinnig onbetrouwbaar. Gek genoeg zijn er in Nederland best veel exemplaren te vinden. De meeste hebben er behoorlijk wat kilometers op zitten. Niet in de regio van 3 ton ofzo, maar er zijn veel TVR’s die een kleine ton hebben gelopen. Dat is op zich wel begrijpelijk, want het zijn geweldige rijdersauto’s. De Cerbera is voor een TVR zelfs behoorlijk praktisch, met een kleine ‘achterbank’. Zie het meer als aflegruimte voor spullen dan een plaats om twee personen te vervoeren. Net zoals bij de 928 dus. De TVR is veel sneller dan het meeste uit het rijtje en ook het meest spectaculair. Of de auto nog gaat stijgen in waarde is nog maar de vraag. TVR’s zijn minder bekend dan Porsches en er is gewoon minder vraag naar. Het is vooral een auto die je voor jezelf moet willen. De Cerbera is altijd rechtsgestuurd, daar zul je mee moeten (kunnen) leven. Een Chimeara (cabrio) of Tuscan zijn wel met het stuur aan de linkerkant te vinden.

TVR Cerbera 4.2 '00

Maserati 3200 GT Assetto Corsa
€ 29.750
2003
55.000 km

Bij deze Maserati is dat anders. Precies deze uitvoering is namelijk best een significante. De 3200 GT staat voor de wedergeboorte van het merk Maserati. De 2+2 coupé was een hele grote stap in de goede richting voor het merk met de drietand. Het karakter van de auto hinkte te veel op twee gedachten. Aan de ene kant was het een comfortabele cruiser, aan de andere kant een sportwagen. Bij de Assetto Corsa is er duidelijk gekozen voor een sportievere setup. Uiteindelijk zou deze ook zijn weg vinden naar de Maserati Coupé. Je hebt nog wel de Maserati motor, dus een 3.2 V8 met twee turbo’s, goed voor 371 pk. De laatste Maserati met Maserati motoren, want daarna maakte Maserati gebruik van Ferrari blokken. In het budget is een goede Coupé overigens ook redelijk te vinden, mocht je niet van koppel houden.

Maserati 3200GT Assetto Corsa '02

Chevrolet Corvette Z51 Victory Edition (C6)
€ 32.995
2007
65.000 km

In het bedrag kun je ook op zoek naar een goede Corvette van de zesde generatie, de C6. Vanaf deze generatie werden de Corvettes echt een goed alternatief voor de gevestigde orde. Het Z51 pakket zorgt voor een betere wegligging, remmen en stuurgedrag. Origineel Nederlandse exemplaren hebben standaard het Z51 pakket, maar er zijn importauto’s die het niet hebben. Goed op letten dus! Er waren ook diverse Special Editions van de Corvette C6, zoals de Competition Edition of Victory Edition. Die twee zijn in het budget te vinden, maar dan houd je niet veel geld over. Over het algemeen zijn dat soort exemplaren over een jaar of 20 wel een stuk meer waard. Qua rijden is de auto vrij ondergewaardeerd. Die V8 is geweldig. Zowel qua koppel, vermogen en geluid stelt ‘ie niet teleur.

Chevrolet Corvette Coupe Victory Edition Z51 (C6) '07

Dodge Challenger SRT-8 (LC)
€ 33.750
2008
75.000 km

Als je helemaal de Amerikaanse toer op wilt, kun je ook kiezen voor een retro-style muscle car. Je hebt in het budget drie keuzes: de Mustang, de Camaro en de Challenger. De Mustang is het meest origineel en komt het meeste voor. De Camaro is het best sturende alternatief. De Challenger is eigenlijk het meest hopeloos, maar gewoonweg het gaafste om te zien. Het is alleen absoluut geen GT. De verfijning valt tegen en ondanks dat alles aanwezig is, voelt de auto niet luxe aan. Het is wel een machtig apparaat met voldoende tuningsmogelijkheden. De Challenger SRT-8 is zo’n auto die alleen maar beter wordt van tuning. Met name vanuit de VS kun je fantastische onderdelen over laten vliegen, maar ook Duitse tuners als GeigerCars hebben smakelijke upgrades.

Dodge Challenger SRT-8 '08

Jaguar XKR-S (X150)
€ 35.000
2008
115.000 km

Aanvankelijk waren we op zoek naar een reguliere XKR. Er is namelijk een behoorlijk ruime keuze uit verschillende modellen. Dat betreft dan de generatie van 2005 tot 2008, dus met de 4.2 liter V8 met 420 pk. De XKR is geheel van aluminium en redelijk licht, dus qua voorwaartse drang zit het wel goed. De XKR-S is een speciale uitvoering waarbij het uiterlijk net even wat heftiger is gemaakt. Zoals gewoonlijk kan een Jaguar dat érg goed hebben en wordt deze auto naar verloop van tijd alleen maar mooier. De XKR-S heeft geen pk’tje meer dan de standaard XKR, maar je hebt wel grotere remmen (met zes zuigers), een strakker onderstel (10 mm verlaagd) en een veel luxer interieur met Bowers & Wilkins stereo. Kortom, de XKR zoals die het eigenlijk had moeten zijn. Mocht je de kilometerstand te gortig vinden, dan kun je voor 35 mille ook voldoende reguliere XKR versies vinden. Die gaan net zo hard.

Jaguar XKR-S (X150) '08

Nissan 370Z (Z34)

€ 29.000
2009
70.000 km

Of de 370Z een collectors item gaat worden is nog maar de vraag. Het is wel een van de laatste auto’s in zijn soort. Net als de Porsche 928 heeft de Nissan 370Z een atmosferische motor met meer dan 300 pk, achterwielaandrijving en een handbak. In vergelijking met de Porsche is de Nissan eenvoudiger te bedienen, maar qua karakter komen ze gek genoeg behoorlijk overheen. Ook qua design is het nog steeds een originele auto, ondanks het feit dat de 370Z al weer een paar jaartjes meegaat. Vanaf 25 mille vind je ze al op het web en voor 30 mille heb je echt een keurig exemplaar. Ondanks dat de standaarduitvoering prima is, kun je enorm veel onderdelen ervoor vinden. Of ietsjes doorsparen en gaan voor een van de eerst R35 GT-R’s…

Nissan 370Z (Z34) '09

YOLO: Aston Martin DB7 Vantage
€ 35.000
2001
115.000 km

Soms zijn auto’s absoluut niet perfect en is er van alles op aan te merken. En toch wordt je er hopeloos verliefd op en maakt het je niets uit. De Aston Martin DB7 Vantage is zo’n auto. Natuurlijk, er zitten Ford knopjes in en er zijn wat afwerkingsmissers. Het dak is te laag en de stoelen zijn te hoog, bijvoorbeeld. Maar dankzij dat lage dak is het wel een van de mooiste auto’s die de afgelopen 30 jaar zijn gebouwd. Zelden was een motorkap fraaier. Daaronder vind je een 6.0 V12 met maar liefst 420 pk en 560 Nm. Het is niet eens zozeer die cijfers, dan wel de manier hoe ze ter wereld worden gebracht. De wortels van de V12 zijn eenvoudig (twee Mondeo V6 blokken aan elkaar), maar het geluid is glorieus en hemels. Het onderhoud kan vrij prijzig zijn (understatement), maar dat vergeef je de V12 onmiddellijk. Luister er alleen naar!

Aston Martin DB7 Vantage Coupé '00

Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



59 reacties

Goede grap wel, van dat briefje onder de voorruit schuiven met een dik bod erop.
Die 370Z, wat een oerlelijk ding. Hou op alstublieft.

Wesley is zo te zien iemand die wel van iets bijzonders houdt, naast die TVR (wat een heerlijke wagen is) is de lijst verder best degelijk..

Is dit iets?
-Dodge CHALLENGER SRT8 HEMI 6.1 V8 431pk
-Ford Mustang met bj+-65 met een 4.7 V8. Baas boven baas. Of eentje uit een recenter bouwjaar, in Duitsland staan er een paar voor een degelijke prijs!
-Chevrolet USA Camaro vanaf bj 13
@screamgt: De Challenger staat toch gewoon in het overzicht ;-).
Mijn vrouw zegt dat het de Corvette wordt. Ikzelf zou de Jaaaaaagggg kiezen.
@dondeboer: lees jij autoblog met je vrouw?!
@teun_broeren: Als ze naast me zit en er komt zo’n dilemma langs, dan leg ik ’t ‘r wel ff voor ja. Ze heeft wel een andere smaak dan ik, maar gelukkig vindt ze auto’s wel leuk.
Als het puur om de lol gaat zou ik persoonlijk voor de TVR gaan. Wat moet dat een heerlijk contrast zijn met je dagelijkse Mercedes.
Over een paar maanden doe ik mijn handgeschakelde blauwe 370z de verkoop in, ik ga nu maar eens voor het ‘standaard Duitse spul’
@nopetrolnofun: RS5 🤭
@nopetrolnofun: misschien moet je ook eens op dieet gaan, zware auto’s die RS5’jes. En altijd maar die trekmuur gaat ook vervelen.
Is een Lotus Exige niet wat? Bijzonder, exclusief en sneller dan al het bovenstaande. Verder redelijk betrouwbaar door de Toyota motor.
@tvklarenbosch: deze is van een vriend van me, welliswaar een Elise maar met het stuur aan de goede kant!
@tvklarenbosch: verdomd! Goede optie zeg! Compleet anders, maar past perfect in het plaatje 👍
Er is genoeg moois te koop:
Lotus Evora
Artega GT
@janjansen: voor 30k?
@janjansen: de luxe lotus is het net niet. Geen snelle sportauto en ook geen luxe gt. Eigenlijk nergens heel goed in. (Je koopt ook geen lotus voor de luxe)
@xiran: Als het maar leuk rijdt. Een paar pk meer en een wat hogere topsnelheid is onbelangrijk, want die snelheid haal je toch nooit. Dus Lotus lijkt me wel een goeie keuze als het om fun gaat…
@Esprit_de_Flandre: ik doel alleen op de evora. De rest is Spartaans en snel.
In deze dan de Challenger. Persoonlijk zou ik voor een M6 gaan. Die v10 is ultiem.
Een Porsche 928 kent geen opvolger 😉
@porsche928: Ik denk ook dat dat de beste conclusie is met deze vraag, ik ken geen alternatief voor dat budget wat in de buurt komt. Een 370z en Jaguar XK zijn niet te vergelijken met de 928
@porsche928: de supra mk4 kwam in de buurt. Daarna is er niks meer geweest wat in de buurt kwam.
@porsche928: een mooi alternatief is de bmw 850
@dirkiii: dan zou ik bij de Porsche blijven.
@xiran: beide gave auto’s als ze alle 2 voor mijn neus staan en ik moest kiezen dan zou ik een halve dag twijfelen.
Neem aan dat je er weer 20 jaar plezier van wil hebben ..
En rare onderhoudskosten uit de weg wil gaan ..

Altijd voor de Corvette gaan ..
TVR: instant klassieker en bijzonder verschijning.

6 serie: gewoon dikke prima, mits de juiste uitvoering. Ik vind de M6 eigenlijk té, maar bied wel de beste restwaarde.

Camaro: de Challenger is toch te gewoontjes.
@flutterby: ik denk dat de andere een betere restwaarde hebben. Weliswaar eel een kleiner koopnpubliek.
@xiran: binnen de 6 serie reeks bedoelde ik eigenlijk. De keuze tussen een Brit, Duitser of Amerikaan is puur emotie en smaak.

Zelf zou ik voor de TVR gaan. Geld moet rollen!
Lekker de 928 houden!
Wat dacht je van de 928 houden. Je gaat er spijt van krijgen als je ‘m weg doet!
@hallobanaan:

Ding staat te koop ..
Wat let je ..
Ik zou absoluut voor de Corvette gaan. Betrouwbaar en een zeer goed sturende topsporter!
Een hoop nieuwe auto’s, terwijl de 928 natuurlijk ook gewoon een klassieker is. Ik zou proberen het kunstje te herhalen en nu iets te kopen wat over een tijdje zomaar meer waard zou kunnen zijn. Dan zit je ook nog eens in de hoek van ondergeschoven kindjes, iets dat Wesley sowieso leuk lijkt te vinden (en terecht!)

Jaguar XJS
https://www.autotrader.nl/auto/voertuig/-/55d10f3c-60e0-4e33-8a61-981c27161abb
https://www.autotrader.nl/auto/voertuig/-/1bc7c8be-65e2-43ad-8fe9-3f91aff8d395
https://www.autotrader.nl/auto/voertuig/-/f6e320c5-fd48-4c89-b541-2f6fc41a4c13

Een bijzondere uitvoering met l6, een nette V12 en een l6 met handbak! Vooral die laatste is heel bijzonder en sowieso is de zesinlijn een fijn blok. Rechtstreekse afstammeling van de C- en D-type motoren.

Fiat 130 Coupe
http://www.witmerodijk.nl/for-sale/fiat-130-coupe-manual-1972/773

DeTomaso Guara
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=269007778

Alpine GTA
https://www.autotrader.nl/auto/voertuig/-/fd32f716-c65e-4e25-b729-5f83b5b99700/?utm_source=gaspedaal.nl&utm_medium=coop&utm_campaign=listings-thirdparty

En misschien wel de leukste: een schitterende A310 V6
https://www.nederlandmobiel.nl/tweedehands-auto/renault/alpine-a310-v6-phase-2-gerestaureerd/8654552

Of, als je echt iets bijzonders uit de States wil, heel klein beetje doorsparen en een eerste generatie Viper kopen. Wordt geheid een echte classic
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=269817393

En nog een zeer bijzondere Amerikaan die ietsjes boven budget is, maar sowieso nog wel gaat stijgen in prijs: Studebaker Avanti
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=257783910
Zou in ieder geval een keer met een C6 Knorvette gaan rijden. Uit-ste-kende stuurmanswagen. Bovendien :

– relatief laag gewicht, daardoor niet te prijzig qua MRB en
– relatief zuinig

Zoals hierboven al gezegd stuurt een C6 ook nog eens heel scherp, mede doordat de auto laag en breed is (laag zwaartepunt) en door z’n lage gewicht minder last heeft van massa als je ‘m een bocht doorjoekelt. Ja, zeker de eerste C6-en zitten niet zo strak in elkaar geschroefd als een Europese auto. Maar heel dramatisch is dat niet, je krijgt er veel driving-substance voor terug.
@amghans:

TVR .. Aston Martin .. Maserati ..
weet je het wel zeker over die schroefjes ??
Tvr!!!! natuurlijk
Hou de Porsche aub. Dit is een icoon de resr allemaal niet.
Mocht je toch nog willen wisselen dan voor iets met passie gaan. Italiaans en iets ouder.
De jaguar of de corvette. Een kennis van me is super tevreden met zijn corvette maar je ziet binnenin wel dat het amerikaans is: lees slecht en goedkoop afgewerkt. Desondanks gaat dat ding goed voorruit en klinkt het wel gaaf.
De jaguar vind ik zelf de voorkeur hebben omwille van de looks!
Betrouwbaarheid geen idee van
De enige auto die echt een bijzondere verschijning is, buiten de TVR en de Corvette, uit dit artikel is de R8.
De Corvette is tegelijkertijd bijzonder en een tikkeltje ordinair qua uitstraling. TVR’s zijn grof gezegd veredelde kitcars. Om te bezitten niet altijd de makkelijkste en fijnste auto’s. Wel zo bijzonder dat 60 procent van de bevolking denkt dat je een hogesnelheidstrein uit Frankrijk gekocht hebt. Persoonlijk vind ik de Tuscan overigens gaver dan de Cerbera.
Maar de eerste R8 is toch erg goed aan het opdrogen.
Een getunede Toyota GT 86 of Subaru BRZ.
Deze Wesley zou gaan voor de Jag
De Jag of de Corvette!
Uit de nog-lijst de Cayman S. Rest is wachten op hoge rekeningen..
Ondanks dat ik alles dat zijn ontstaan kan terugvoeren op dat gekke land aan de overkant van het Kanaal een zeer warm hart toedraag en zowel de Cerbera, de XKR én de Aston Martin met vreugde op mijn oprit zou begroeten, is er maar één advies dat ik kan geven.

Hou de 928.

Je hebt een van de beste auto’s ooit gebouwd, in zo’n beetje de meest begeerlijke uitvoering.
Als je die verkoopt zal je nooit meer in staat zijn dat ding voor een beetje redelijk geld terug te kopen. Ik ben namelijk erg bang dat je na korte of langere tijd spijt krijgt.

De 928 is uniek. Eigenlijk door Porsche veel te goed gemaakt. Door Duitse supertechneuten tot in de kleinste maniakale details uitontwikkeld. Bijzonder vormgegeven. Destijds een soort ruimteschip en nu een auto zoals geen enkele andere. Al het hier genoemde, misschien met uitzondering van de Aston Martin, zal minder speciaal voelen. En vergeleken met de 928 is zo’n DB7 (en ik zeg het met pijn in mijn hart) eigenlijk gewoon bagger.

Je hebt een schitterende 928. Het is eenzaam aan de top. Wen er maar aan.
@sabrerator: op den duur verveeld elke auto (zelfs een 928). Ik zou de 928 ook houden en af en toe een weekend een snelle coupe huren of leasen voor een week. Dan hou je je 928 en zie je ook andere auto’s.
Van dit lijstje de 370Z zonder twijfel voor mij. Koop m wel ff lekker bij de buren.
Toyota Supra TT of een Nissan R33 GTR?
@kennone: ik moest ook meteen aan de R33 denken. Supra is ook een goed alternatief.
Ik kan zelf niet oordelen of het een opvolger voor de Porsche 928 is maar kijk eens naar een Infiniti G37. Dezelfde motor als de 370Z maar nog exclusiever.
Een 911 (997) begint ook bij 35k!
-EDIT: klopt helemaal! Vergist met de Chimeara (maar dat is een cabrio). Is inmiddels aangepast, thanks!-
Af fabriek zijn er, en dat is onbevestigd, 1 of 2 LHD versies gemaakt.
De anderen zijn omgebouwd door de zwitserse importeur, en zijn dus erg zeldzaam en veel duurder.
Hier kan je er enkele vinden;
https://www.tvrblog.com/register-of-tvr-cerbera-with-left-hand/
even een paar jaar wachten en/of doorsparen en dan een Alpine kopen.
Aston, jazeker daar zou ik voor gaan!!! Tijdloos en stijlvol😋
Ik ga mee met de tip om even door te sparen voor een vroege Nissan GT-R
Zal voor een mooie Cayman gaan
De Porsche wordt alleen maar meer waard.

Ik zou nog liever gaan fietsen dan ‘m verkopen.
@Willeme: De foto van de Jag is een XKR met speed pack, geen XKR-S. Die is nog iets uitbundiger (maar niet zo mooi als deze)

ot: De Corvette als je de beste wil. Een TVR of een R33 GTR als je iets speciaals wil en er niet mee zit om rechts in de auto te zitten…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).