Autoblog advies: representatieve leaseauto voor €720 p.m.

Auteur: , 66 Reacties

Vandaag gaan wij met de tijd mee!

BMW

Het leven is als Lucille Werner: het kan soms raar lopen. Zo ook met Autoblog-lezer Guy. In zijn jonge jaren gaf hij nog toe aan zijn geneugten qua automobielen. Maar mannen willen hun wilde haren nog wel eens verliezen, en dat is bij Guy precies het geval. Met twee kinderen + attributen en de broedmachine (© Wouter) moet je ergens concessies maken. Daarbij is Guy ook gaan werken in een andere branche, namelijk die van de alternatieve energiën met als specialisatie in hydro-energie. Dat maakt het een beetje lastig om voor te komen rijden in een Charger Hellcat of S65 AMG.

Dat wil niet zeggen dat Guy saaie auto’s heeft gehad. Diverse Jaguars, snelle Audi’s (A8, S8) en zelfs een heuse BMW M5 van de heilige E39-generatie hebben op de inrit gestaan. Maar na jarenlang vliegen en auto’s huren (voornamelijk in Noorwegen) heeft Guy kennis gemaakt met de ‘dark side’. Namelijk die van de elektrische auto. Guy woont in een dichtbevolkt gebied (m.a.w. een stad) en rijdt niet zo veel kilometers per jaar. Dus een elektrische auto of plug-in hybride is zo’n gek idee nog niet.

Maar wat zijn dan de opties? Want qua elektrische auto’s zijn er óf kleine doosjes (Renault Zoë, Smart Electric, Peugeot iOn) of juist hele grote auto’s als de Tesla Model S en Tesla Model X. Zit daar nog wat tussen? Niet dat de vrouw en kinderen constant mee gaan, maar het is wel lekker dat het gewoon kan, zoals met een normale auto. Om een beeld te krijgen van wat Guy wilt, heeft hij voor ons onderstaande tabel keurig ingevuld.

Huidige /vorige auto's:Ford Focus, Audi A8, S8 (D2), BMW M5 (E39),
Koop / lease:Lease
Zakelijk / privé:Zakelijk (+ een beetje privé)
Budget:720 per maand
Jaarkilometrage:15.000 km (looptijd van 5 jaar)
Brandstofvoorkeur:Elektrisch, Plug-In Hybrid
Reden aanschaf andere auto:Nieuwe auto van de zaak
Gezinssamenstelling:2 volwassenen, 2 kinderen
Voorkeursmerken /modellen:Volkswagen E-Golf, BMW i3
No-go modellen / merken:Geen

Guy heeft zelf al rondgekeken en de eerste auto die hem aansprak was de BMW i3. Ondanks de bijzondere bouwwijze kon de auto hem niet overtuigen. Het interieur was in principe voldoende ruim, maar het rijcomfort ontbrak volkomen. Leuk als tweede auto voor erbij, maar om nu elke dag in te rijden: no, thanks. Een andere auto waar Guy bij toeval (huurauto) in terecht kwam, was de E-Golf. Daar was hij al meer over te spreken. Veel comfortabeler. We trappen af met misschien wel de schoonste Volkswagen ooit:

Volkswagen E-Golf €517 p.m.
In tegenstelling tot de BMW i3 moet je echt drie keer omkijken of dit iets bijzonders is. Kort samengevat: dit is gewoon een Golf met een elektromotor. Is dat erg? Nee, totaal niet. De Golf VII is een uitstekende auto. Ruim voldoende en een stukje volwassener om te rijden dan de i3. De leaseprijs per maand begint rond de €550, dus je kunt hem naar hartelust aankleden. De E-Golf is een beetje een biologische omelet op roggebrood. Goed voor het milieu en je lichaam, maar je hebt niet echt het gevoel je zelf te belonen.

Volkswagen

Nissan Leaf 30kwh Tekna €480 p.m.
De Nissan Leaf gaat al weer een tijdje mee. Toch blijft dat uiterlijk nogal wennen, het ding lijkt nog altijd regelrecht uit Duckstad te komen. Toch valt veel voor de Leaf te zeggen. De auto is compleet, zeer comfortabel en past ruim in het budget. In principe is dit voldoende om 15k per jaar mee te rijden. Maar de auto is al wat ouder, niet echt ruim op de achterbank en de kofferbak stelt ook een beetje teleur. Prima auto van Nissan, maar met de nieuwe generatie EV’s die er aan komt een beetje achterhaald, alhoewel de laatste update een zeer welkome is.

Nissan

Mercedes-Benz B-Klasse Electric Drive Lease Edition (W246) 661 p.m.
Wil je ruim en elektrisch, kijk niet verder. De Mercedes-Benz B-klasse wordt nog wel eens over het hoofd gezien. Een midi-MPV is natuurlijk niet de meest tot de verbeelding sprekende auto. Dat doet geen afbreuk aan de kwaliteiten van de B-Klasse. In tegenstelling tot de A-Klasse ishet sturen en de wegliggin iets minder direct. Geen probleem, je krijgt er wat comfort voor terug. Wat ook prettig is, is dat je meer ruimte hebt. Zowel voorin, op de achterbank en in de kofferbak is het prima te doen. Het is geen fashion statement op wielen, maar wel een bruikbare elektrische auto voor alledag. Toppertje.

Mercedes

Plug-In hybride:

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle 5d (720 p.m.)
Muiterij! Aldus mijn oude elektro-docent. De Metsubsidie Foutlander! Hoe durven wij het symbool van anti-autoliefde en puur subsidiemisbruik aan te raden? Laten we kijken hoe Guy de auto gaat gebruiken. Weinig kilometers per jaar, waarvan een groot gedeelte in de stad. Laden thuis en op laden op het werk. Dat is een situatie waar de Outlander PHEV (rijtest) goed tot zijn recht komt. Daarbij is de auto zéér compleet en ruim. Van alle auto’s is deze het fijnste op vakantie met de kinderen. Ook wat waard.

Mitsubishi

Mercedes-Benz  C350e Lease Edition Avantgarde 7G (699 p.m.)
Je ziet ze overal rijden, die 350e modellen. En terecht. Het totaalpakket is namelijk erg indrukwekkend. Zuinig wanneer het moet, krachtig wanneer nodig. De aandrijflijn is erg geciviliseerd en dat geld ook voor het onderstel. Dit is comfortabel zoeven voor gevorderden. Nog een USP is het interieur. Hier heeft Mercedes overduidelijk zijn best gedaan. Het oogt verzorgd, origineel en luxe. Het ruimte aanbod is ietwat beperkt en de mini S-klasse looks moeten je kunnen bekoren, maar de C350e is een puike auto. Nadeel is zijn prijs. Op de Lease Edition Avantgarde zit in principe wat je nodig hebt, maar verdere opties zijn peperduur.

Mercedes

Kia Optima 2.0 GDi Plugin Hybride Executive Line (€634 p.m.)
Op papier dudelijk de mindere van de ongeveer even grote Mercedes C-klasse. En toch willen de Optima benoemen. Ten eerste vanwege het uiterlijk. Het is een enorm strakke auto, zowel als sedan als stationwagon. Nog een voordeel is de uitrusting. Werkelijk alles zit er op én aan. Dat is ook wel lekker voor de verandering. Qua rijden is het meer dan prima. Het is niet de meest dynamische auto, maar dat pretendeert de auto ook niet te zijn. Gewoon een goede keuze die je absoluut niet hoeft uit te leggen.

Kia

BMW 330e iPerformance (625 p.m.)
Tsja, als je een E39 M5 hebt gehad is een BMW aanlokkelijk. In M-Performance uitdossing lijkt ie er zelfs een beetje op. De prestaties zijn absoluut niet verkeerd, alhoewel het natuurlijk logisch is dat het verbruik er enorm onder lijdt als je het volle vermogen telkens aanspreekt. De 3-serie is duidelijk de rijdersauto van dit setje, zeker sinds de facelift (rijtest). Net als bij de Mercedes moet je enorm voorzichtig zijn met opties. Tip: de Centennial High Executive. Dan heb je lederen bekleding (Dakota), uitgebreide navigatie, LED-koplampen, gescheiden climate control en stoelverwarming plus wat klein grut. Is je 3-serie helemaal af.

BMW

YOLO: Elektrische Smart (en een BMW voor het weekend)
Als je in de energiebusiness zit, kun je natuurlijk niet voorkomen rijden in een Dodge RAM. Dat begrijpt de redactie van Autoblog zelf ook wel. Daarom kun je ook voor 200 p.m. een elektrische Smart rijden. Voordeel: ze zijn veilig en je zal geen afkeurende blikken krijgen. Ook geen jaloerse, maar dat terzijde.

Smart

Dan heb je dat ding voor de zaak, maar privé heb je voor je kinderen een stationwagon nodig met voldoende ruimte. Op de redactie begrijpen we hoe erg je het M5-gevoel mist. Daarom presenteren wij de BMW M5 Touring van de E61 generatie (rijtest). De tank is hopeloos klein, de bak is hopeloos in het algemeen, het verbruik is desastreus en onderin geeft de motor niet thuis. Precies het tegenovergestelde van een elektrische auto dus. Maar het geluid is magistraal en de prestaties indrukwekkend. De prijzen lijken nu te schommelen rond de 35 mille. Veel value for money.

BMW

Wil jij ook advies over je volgende auto? Mail dan naar tips-apenstaart-autoblog-punt-nl met het onderwerp Autoblog-Advies. Voorzie ons dan van de gegevens in de tabel en beschrijf duidelijk eventuele andere zaken die relevant zijn! Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



66 reacties

Die electromeuk hoort op Apparata.nl thuis… daar wordt je niet vrolijk van..

nu het nog kan, geniet er van: Alfa Giulia.. zelfs met diesel meer auto
@hans75: Ga jij maar weer terug naar 1975 Hans
@hans75: heb de 180pk sterke giullia gereden en de 330e (en besteld). Wat viel die alfa dan tegen en langzaam in vergelijking + duurder in de bijtelling.
@loggy: zag vanmiddag nog een rode Giulia staan bij de dealer, geen gezicht met z’n kleine velgjes. Dat je nog bent gaan testrijden tegenover een 330e, respect!
@hans75: … en weer dóór met stofzuigen op de zaterdag.
@hans75: Men moet bij Alfa Romeo wel eerst weten wanneer wat beschikbaar is… Ik zit al sinds augustus op de Giulia 2-liter turbo te wachten om mijn ouwe 156 te vervangen. Helaas weet men nog steeds niet wanneer die beschikbaar gaat zijn (is sinds augustus: ‘Het zal voor héél binnenkort zijn’) Aangezien ik tegen begin februari een nieuwe auto MOET hebben, heb ik uiteindelijk maar een BMW 220i coupé besteld.
@stefan1207: als je tussen die twee twijfelt, en het niet de moeite waard vindt om te wachten… is het beter voor jou om de beamer te kiezen… ;-)
@hans75: Waarom zou je een beamer kopen als je een auto nodig hebt? ;)
@potver7: Nou…het is goedkoper om het te projecteren op je muur en scheelt behoorlijk in de brandstof
C350e snel bestellen!
@basgsi: Toch vind ik het een verrot lastige keuze tussen de 330e en de C350e. Qua interieur wint de Mercedes hands-down, maar qua rijden is die BMW wel verschrikkelijk prettig!
@basgsi:
Ja, sowieso..
Het is namelijk niet echt een lijstje om vrolijk van te worden…
Die Merc is dan toch nog een wagen die enigszins een beetje aanspreekt..
De Yolo. Als je niet te veel km’s maakt kan de de M5 over een paar jaar met winst verkopen. Al is onderhoud van zo’n wagen natuurlijk extreem duur.
Sterkte Guy! :-/
@bluebird: Dankjewel! ;-)
Wat zijn de dagelijkse afstanden die Guy moet rijden? Want de genoemde volledige elektrische auto’s hebben niet de range van een Tesla, maar als de mogelijkheid er is om op het werk en thuis te laden kan het voldoende zijn.

Hyundai heeft sinds kort de elektrische Ionic. Die is hier op het werk (volstrekte liefhebbers van elektrisch rijden!) getest door diverse werknemers. Beviel erg goed, range kon ermee door, maar geen Tesla natuurlijk. Wel werd de voorkeur gegeven aan de elektrische Golf. Toch iets meer auto volgens de genen die beide gereden hebben. Kwa prijs schelen ze elkaar niet dacht ik.
Als je autos gereden hebt als audi s8 etc dan wordt de keuze absoluut c 350….. rest is gewoon b kwaliteit! Bmw i3 100 km met rangextender gaat niet worden..(ervaring) golf en outlander kwaliteit kan mercedes nietn tippen
Correctie:golf hyindai outlander kan niet aan de kwaliteit van mercedes tippen
Voor 720 euro koop je een 15 jaar oude Ford focus ..

Duurzamer gaat het niet worden ..
@lincoln: Je bent een wijs man. Die auto staat namelijk al voor de deur ;)
@willeme: eerste generatie rijdt imo het aller fijnste! Sturen ontzettend strak
@dieselkameel:

Yep .. ding is gewoon de betere E39 ..
Was ook de eerste auto waarbij de ontwikkelingskosten boven de miljard dollar kwam ..
@lincoln: heb nu een 1.6 tdci station uit 2012 voor de deur, maar de eerste generatie voelt nog iets speelser aan.
Ook een proefrit gemaakt in de Golf maar de focus stuurt veel fijner
B-klasse ev is geen praktische auto want kan niet snelladen.
BMW 330e of Mercedes C350e. De enige auto’s die nog een beetje leuk zijn! Van een S8 en een M5 naar een Leaf of B-klasse lijkt me toch een beetje te ver gaan…
@jobberns: ik sluit me hier zonder twijfel bij aan. zijn de enige auto’s die er knap uitzien naar mijn mening. en ze stralen niet alleen maar blaadjes en ijsberen uit.
Stond voor dezelfde keuze, verwacht komende donderdag mijn 330e. Wat een rijdersmachine en full option! Maakt alle andere hybrides slome loche bakken. Heb ze allemaal gereden. Dit is gewoon fun. Heb vroeger een e39 535i gehad, dus geen m5, maar kreeg een gevoel van herkenning. Nog 5 nachtjes!….
geen twijfel, gewoon lekker de Outlander kiezen. 2 kinderen + bagage; de outlander is dan de enige auto met voldoende ruimte, 4wd en (nu nog) een leuke bijtelling. Geen actieradius-stress en als je effe niet zoekt te laden is er ook niets aan de hand.
@bvg001: en je wordt door iedereen als bijtelling schraper gezien, succes ermee :'(
Yolo-advies, for sure. Elektrische auto’s horen in de stad, daar is de Smart perfect voor en blijf je tegelijk een echte autoliefhebber ;-)
Haha Lucille.
@kingdante: inderdaad.

@willeme: van de week al Autoblog artikel van het jaar, nu de openingszin van het jaar!
Is de 330e eigenlijk als Touring te bestellen? Met kinderen is een sedan niet zo praktisch…
@frederik: nee (nog niet?)
@hokeej: Waarschijnlijk past het accupakket dan niet goed.
@frederik: skikoffer?
We blijven Autoblog ;) na álle mogelijkheden om zo min mogelijk CO2 uit te stoten, nog even op het eind als tweede auto een brullend pk-monster adviseren..
@willeme: Dat kan over niemand anders dan Habraken gaan..
@kapitein: Hahaha ja moet wel. Mooie vent met hart voor z’n vak. FYI: hij werkt er nog steeds!
@sportstand: habraken! Haha
Ik mis alleen de passat plugin nog in het lijstje, een maat van mij is hier erg over te spreken.
Zou ook voor een C350e of een 330e gaan in dit geval.
Als je parkeerplaats op overschot hebt, die M5 houden en voor een relatief goedkope prijs een elektrische wagen voor tijdens de werkuren.
Sterkte Guy
Die Mitsubishi is duurder dan een gloednieuwe aardig dikke Mercedes, ben je goed gek als je de phev kiest
De Nissan Leaf beter met een boog omheen lopen. Eerder de Renault ZOE, ondanks gelijke techniek, beter smoelend.

En dan toch die E61 M5 ernaast.
Het is tenslotte vandaag zaterdag.
Kia Optima!
Trolleybus anyone?
Lexus IS 300h
Ik mis de Hyundai Ioniq EV in dit lijstje. Rijdt nog iets prettiger dan een Nissan Leaf. De Mercedes C350e schijnt last van wind geruis te hebben bij hogere snelheden. Op het korte stuk dat ik er mee heb gereden was het een heerlijke auto. Passat GTE was ook heel fijn.
@p406: die miste ik ook inderdaad, al is de kofferruimte niet geweldig groot en het zicht naar achter is belabberd.. verder wel fijne en best luxe wagen.
En oh ja kun je al snelladen bij een Mercedes B-klasse EV? Dat kon niet ik een nabij verleden.
Een bakfiets
Ik zou zeker even bij de Optima gaan kijken. Dat ding is veel luxer dan je zou verwachten van een Kia. Zit ook goed en is echt wel een slag groter dan de C-klasse of de 3 serie. Dus ook ruim zat.
Uit dit rijtje toch de Mercedes of de bimmer
Zo te zien een echt goed lijstje suggesties!
Ik zou gaan proefrijden in al de plug-in opties en degene kiezen die me het beste bevalt.
Mocht ik zonder proefrijden moeten beslissen: de BMW.

Op deze manier hoeft elektrisch niet vervelend te zijn…
Lekker gaan dieselen jóh, mooie 180pk Giulia Eco Business gaan rijden en klaar is kees.
Met de trein naar het werk en een leuke auto voor privé? Dit topic leest als een voorstel voor de beste straf…
De BMW of Merc maar niet die B natuurlijk wat een lelijk hok is dat zeg..
Waarom staat bij de plug-ins de GTE en de A3-etron er niet tussen?
Als je niet te veel in de garage wilt staan tijdens de garantie termijn (leenauto) zou ik lekker voor de Mitsu kiezen. gaat vast (bijna) niet stuk alles erop en eraan, genoeg hoogte/ruimte en ziet er gewoon goed uit. Dat noem ik kwaliteit.
@sracert: serieus, als autoliefhebber wil je toch niet gezien worden in de ultieme bijtellingsschapersbak?
@bluebird: Zonder kinderen de BMW, maar ja geen ruimte op de achterbank.
Representatief, wat een walgelijk woord, helemaal in combinatie met auto’s…
Passat GTE? Prima bak voor Guy.
Nog even geduld en dan een model 3?
Natuurlijk de c350e of 330e, liever niet maar goed. In de praktijk zijn de C180 en 318i ook wel zuiniger.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).