Autoblog advies: vrijetijds cabrio voor €25.000

Auteur: , 101 Reacties

Als de kinderen van huis zijn, dansen de ouders op tafel!

BMW Z4 Roadster

Een cabriolet. We staan er niet zo echt bij stil, maar het is een bijzondere koetswerkvariant. Niet alleen vanwege de technische complexiteit die daarbij komt kijken, maar vooral vanuit praktisch oogpunt. Bij een cabriolet lever je namelijk enorm veel gemak in. Ze zijn krapper, zwaarder en duurder in onderhoud dan een gesloten variant. Dan hebben we het nog niet eens gehad over de verminderde stijfheid van een open auto. Kortom, je moet wat concessies doen, zeker als het je eerste auto is.

Maar is dat nu wel zo relevant? Op het moment dat de lentezon doorkomt en je het dakje laat zakken, bevind je je in een totaal andere wereld. Alles wordt ineens een stuk relaxter. Het is eigenlijk onthaasten in 30 seconden, zo’n dakje inklappen. Maar ja, waar laat je de boodschappen? En als er kinderen mee moeten, wat doe je dan? En als laatste: open rijden is veelal iets duurder.

Mocht je maar één auto op de inrit willen hebben, dan zijn er niet veel opties. Voordat het kroost ter wereld komt, zou het kunnen. Maar veelal ben je dan nog niet in het bezit van de benodigde pecunia om een dergelijke open variant te kunnen bekostigen. Een ander moment is wanneer de kinderen het huis verlaten en je het rijk weer alleen hebt. In die situatie bevind Joost zich. Op dit moment heeft hij een van de meest praktische auto’s ooit gebouwd, een Volvo XC70. Maar nu de kinderen op eigen benen zijn gaan staan, mag er weer iets leuks voor de deur. Een Cabriolet, graag. Of wij een advies kunnen geven. Maar natuurlijk!

Om een beeld te krijgen betreffende de wensen en eisen, heeft Joost de tabel voor ons ingevuld:

Huidige /vorige auto's:2012 Volvo XC70
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé
Budget:€25.000
Jaarkilometrage:10.000 km
Brandstofvoorkeur:Benzine
Reden aanschaf andere auto:Kinderen zijn allebei het huis uit
Gezinssamenstelling:2 volwassenen
Voorkeursmerken /modellen:Geen
No-go modellen / merken:Geen

Gezien het feit dat Joost niet heel erg specifiek is in wát voor type cabriolet, geven we in dit geval diverse alternatieven die in het budget passen. Houd er rekening mee dat de exemplaren met een voorheen hoge nieuwprijs in onderhoud nog altijd duurder zullen zijn. Bij de jongere auto’s is het zaak de afschrijving in te calculeren. We beginnen met de verstandige keuze. om vervolgens bij de spannende keuzes te eindigen!

Volkswagen Golf GTI Cabriolet (5K)
€21.950
2012
20.000 km

Is dit nu wel een ‘leuke cabrio’? Het is maar hoe je het bekijkt. In vergelijking met een Cadillac XLR of Lotus Elise is het nogal gewoontjes, maar de Golf heeft wel degelijk een paar pluspunten. Ten eerste is het een Golf. In het normale verkeer heb je dus een prima auto waarmee je overal kunt komen. Zonder nukken en nog behoorlijk praktisch ook. De Golf Cabriolet in GTI uitvoering is een beetje misleidend, want echt sportief is deze auto niet. Het geeft er wat extra sjeu aan: mooie wielen, fijne stoelen en een soepele motor. Check wel even of de zuigerringen een fix hebben gehad (aankoopadvies), want deze TFSI lust anders nog wel een slokje olie. Nog een voordeel is dat je in het budget heel verse exemplaren kunt uitkiezen met een lage kilometerstand. Gezien het jaarkilometrage blijft de afschrijving dan ook binnen de perken.

Volkswagen Golf GTI Cabriolet

MINI Cooper S Roadster Chili (R59)
€23.950
2014
20.000 km

Als het wel iets spannender mag, is deze MINI een leuke optie. Qua rijeigenschappen staat de MINI Roadster op een hoger plan dan de Golf. De MINI is ook aanmerkelijk minder comfortabel, alhoewel dat relatief is. Maak dus even een proefritje om te kijken of dat ook voor jou geldt. De motor heeft zo zijn issues, dus lees ons aankoopadvies om deze punten te kunnen tackelen. Ook hier een hele jonge auto met weinig kilometers, waar je jaren plezier van kunt hebben. Echt praktisch zijn ze niet, maar daar was het niet om te doen. Ook hier zijn er voldoende in het budget te vinden. Men kon destijds deze auto’s op allerlei manieren samenstellen, waardoor de kans aanwezig is dat je letterlijk in een unieke auto rond rijdt.

Mini Cooper S Roadster

Alfa Romeo Spider 1750 TBI (939E)
€22.950
2009
45.000 km

Als het een maatje groter mag, is dit een fantastische auto. Het is een beetje een verwarrende auto, deze Spider. Een GM-platform, ontwerp van Italdesign, cabrio-conversie van Pininfarina, maar dan wel met een Alfa motor erin. Het eindresultaat is an sich goed, alleen is de naam Alfa Spider misleidend. Dit is niet een auto om de bergwegen van Costa Di Amalfi op hoge snelheid te ronden. Of om een oudere docente het hof te maken. Neen, zie het als een soort Riva met wielen. Stijlvol cruisen. De latere Spiders waren kwalitatief een heel stuk beter dan de eerste, alhoewel er wel degelijk wat aandachtspuntjes zijn. @Wouter neemt ze graag met je door in deze video.

Alfa Romeo Spider 1750 TBI

Volvo C70 T5
€21.000
2008
45.000 km

Er zijn heel veel vierzits cabrio’s te vinden in dit budget, check dit Autoblog Advies om ze te bekijken. Aanrader voor deze keer is de Volvo C70. Is deze dan beter dan de Duitse alternatieven? Nee. Betrouwbaarder dan de Japanners? Ook dat niet. Maar het totaalplaatje klopt gewoon. Bizar fijne stoelen, een comfortabel weggedrag en een koppelrijke motor is precies wat je nodig hebt. Een andere reden is het imago: met een Volvo Cabrio maak je volgens sommigen een sympathieker statement dan met een Duitser. In het budget zijn er voldoende te vinden van ná de facelift met weinig kilometers op de klok. De aandachtspunten voor deze auto vind je in dit aankoopadvies.

Volvo C70 T5

BMW Z4 sDrive 23i (E89)
€22.000
2009
85.000 km

Aanvankelijk was de tweede generatie BMW Z4 niet echt de sportieve roadster die je van BMW zou verwachten. In plaats daarvan hebben de Beiers er een soort Mini-SL van gemaakt. Over het uiterlijk kunnen we positief zijn: een bijna perfect geproportioneerde roadster. Het klapdak detoneert niet eens! Qua karakter veel breder inzetbaar dan voorheen. Qua motor kun je gaan voor een viercilinder (iets te karig) of een dikke zescilinder turbo (iets te veel van het goede). Ga voor de specialiteit van BMW, namelijk atmosferische zescilinders. De ‘23i’ heeft 204 pk, meer dan voldoende om met het verkeer mee te kunnen komen en zorgt met zijn turbine achtige gehuil voor beleving onder de motorkap.

BMW Z4 Roadster sDrive23i

Mercedes-Benz SL350 (R230)
€24.000
2006
125.000 km

Wat? Geeneens een SL met V8? Maar dat heeft de SL toch minimaal nodig? Nou, nee, eigenlijk niet. Natuurlijk is een AMG of V12 (of een combinatie van die twee) bruter en sneller, maar de SL350 is zeker de moeite waard. Laat ons het even uitleggen. Het is namelijk de lichtste SL van de R230 serie. Daardoor stuurt de auto net even wat prettiger. Natuurlijk is het de langzaamste R230, maar dat zegt niets. De meest voordelige wijn bij De Librije in Zwolle smaakt namelijk ook nog top. Dus qua prestaties zit het nog altijd snor (0-100 in 6,6 seconden en een top van 250 km/u). In het budget zijn ze ook goed te vinden. Tip: ga voor de latere 3.5 versies, niet de 3.7 modellen. De 3.5 heeft meer vermogen en verbruikt minder. Maar het grootste voordeel is de transmissie, want deze heeft dan 7 verzetten vooruit en, weetje van het weekend, 2 (twee!) versnellingen achteruit.

Mercedes-Benz SL350

Porsche 911 Carrera 4 Cabriolet (996)
€24.500
2002
120.000 km

Stel je wil een sportwagen, maar dan eentje met manieren? Dan is het misschien een idee om te kijken naar een 996 Carrera 4 Cabriolet met Tiptronic. Dat waren destijds de duurste uitvoeringen, maar tegenwoordig zijn ze juist goedkoper. Het is een sportwagen die wel elke dag inzetbaar is. Hoogtepunt blijft toch wel die zescilinder boxermotor die je achterin hoort brullen. Helemaal perfect is de 996 generatie niet, maar @CasperH legt haarfijn uit waar je precies op moet letten bij het aanschaffen van een 996 in dit aankoopadvies. Voordeel van een 996 is dat je veel Porsche voor relatief weinig geld hebt.

Porsche 911 Carrera 4 Cabriolet

YOLO: TVR Griffith 500
€22.000
1999
85.000 km

Harstikke leuk al die verantwoorde keuzes, maar gaat je hart daar nu sneller van kloppen? Nee? Kijk dan naar deze TVR Griffith. Ok, het is niet het laatste woord in betrouwbaarheid (andersom wel trouwens). Items als ABS, ESP en ASR zitten er niet op. Dus je zult wel alert moeten zijn. Dat gezegd hebbende is de Griffith 500 minder tricky dan een Cerbera of Tuscan. Nog een voordeel: dankzij het hoge koppel kun je de auto lekker lui rijden. Roesten voor de body is geen issue: die zijn namelijk van polyester. Het chassis daarentegen kan wel oxyderen, dus check dat goed. De fix daarvoor is namelijk erg prijzig. Zie het als een E-Type (daar is de Griffith op geïnspireerd) met extra attitude.

TVR Griffith 500

Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



101 reacties

Begin de week met Mercedes-AMG, bekijk het HIER!
Hoe kan hier nu géén Mazda MX-5 bij staan. Dat is toch dé benchmark in dat segment (er van uitgaande dat je geen exoot met massa’s power wil). Voor dat geld heb je al een knappe ND met de kop eraf.
@eunosroadster:

Kids zijn het huis al uit ..
Kerel is dus al over zijn midlife crisis heen ..
Voor dit geld kun je een (vrijwel) perfecte Honda S2000 kopen, dus dat zou ik dan ook onmiddellijk doen! Maargoed, die is misschien iets te “hardcore”. Een late Alfa Spider met de TBI is een prachtig alternatief. Hoewel ik dan ook nog zou twijfelen over een BMW Z4, wél met zescilinder natuurlijk.
@trustmeiamanengineer: als je een Z4 en een 160pk MX-5 vlak na elkaar rijdt, dan valt voor mij de z4 meteen af. de Mazda is dan gewoon de fijnere om mee te rijden. die tovert gewoon meer een smile op mn gezicht dan de z4
@saxoke: ons, de Z4 die ik toen reed was ook een 6 cilinder.
@saxoke: De Z4 is top en de 23i is op zich prima, maar ik zou proberen om een 30i te vinden. Zal wat lastiger gaan, want die zijn veel minder verkocht. Een 30i kost nu nauwelijks meer dan een 23i, kost hetzelfde aan wegenbelasting, heeft (volgens opgave althans) hetzelfde verbruik als de 23i en zal qua onderhoud ook ongeveer hetzelfde kosten. Alleen de verzekering zal een paar euro duurder zijn. En… met de 30i krijg je 52 pk meer (256 ipv 204). Bijna gratis 52 pk extra dus, wie wil dat nou niet?
@donvincenzo: ik.
zoals ik het hier lees is da je bij de Z4 al 100pk meer nodig hebt dan bij de Mazda om de Z4 leuk te maken.
een MX-5 is met 90pk al leuk om te rijden.
Als ik een roadster zoek, dan zoek ik niet naar een Z4 maar naar een MX-5. Dat is gewoon een fijnere auto
@saxoke: Als je mijn post niet begrijpt mag je hem gerust nog eens lezen hoor. Ik heb het toch helemaal nergens over een MX-5 gehad? Sowieso is die vergelijking onzinnig. De Z4 zit in een totaal andere klasse, is een totaal ander type auto dan de Z4. Het zijn beide roadsters, maar daar houdt de vergelijking wel op.

Mijn punt was dat in het artikel de 23i wordt aangeraden, terwijl je voor hetzelfde budget ook de 30i kunt rijden.
@donvincenzo: Je hebt volkomen gelijk. De reden waarom toch de 23i is gekozen is eigenlijk simpel. De 30i is bijna niet te vinden, terwijl er in het budget veel 23i modellen te vinden waren. Pk’s waren niet heel erg relevant in dit vraagstuk, dus vandaar de 23i.
@willeme: Fair enough. Ik heb zelf de 30i en dan ook nog eens met handbak, maar daar heb ik inderdaad 2 jaar naar moeten zoeken. Zal zo ongeveer de minst verkochte Z4 zijn geweest. Mijn exemplaar is niet eens gemaakt omdat een klant ‘m besteld had, maar is z’n leven begonnen als persauto van BMW AG in München.
@willeme: Ik vond er genoeg…
@e1000bmw523i: Toch wel? Ten tijde van de zoektocht stonden er in Nederland maar twee ’30i’-modellen in het land. Eentje bij een handelaar en eentje bij een particulier. Van de 23i stonden er veel meer (in betere staat, met minder kilometers en bij dealers).
@willeme: Het is goed zoeken, toegegeven, maar niet ondoenlijk. Niet alleen via Scout en/of Marktplaats zoeken doet een hoop. ;)
@donvincenzo: ik begrijp je post wel. En dat je beter een 3.0i kan aanschaffen dan een 2.3 is logisch. zeker als ze even veel kosten. (in gebruikskosten merk je het verschil hier in België wel, 3.0 is duurder in belastingen dan een 2.3, maar dat zou voor mij geen reden zijn om niet voor de 3.0 te gaan)

maar… de Z4 in een totaal andere klasse? die begrijp ik niet goed. Daar mag je uitleg over geven. De z4 is met dikkere motoren te leveren geweest dan de mx5, maar verder? Een andere klasse omdat het een BMW is?
@saxoke: De MX-5 is een veel kleinere auto, opererend in een andere klasse. Geen goed of fout, maar gewoon een ander type auto. De BMW Z4 is sneller, comfortabeler, luxer en gewoon meer auto. De Mazda MX-5 is een fantastische auto voor de enthousiasteling.
@saxoke: Simpelweg een ander soort roadster. Er zullen weinig mensen zijn die twijfelen tussen een MX-5 en een Z4, vooral als het gaat om nieuwe auto’s. De concurrenten van de Z4 zijn de TT, de SLK en de Boxster.
@saxoke: Nee, maar omdat het simpelweg een kleinere auto is en daarmee in een ander segment valt (ook qua prijs).
Het is een beetje alsof je een Ford Mondeo met een 5-serie vergelijkt in plaats van met een 3-serie.
@saxoke: Heb je ooit een Z4 gereden dan?? ga je heel snel op terug komen als je de geneugten van de zes lijn kent, de Mx5 is de veilige saaie budget keus.
@bofkont: ik heb ze beiden gereden, op dezelfde dag, met een klein uurtje tussen de 2 auto’s in. de z4 was een 2.3 , de MX5 een 2.0 met 160pk.
met de MX5 had ik veel meer lol. IK vond die gewoon veel fijner. Op alle gebied.
@saxoke: Nou ja dat is je goed recht uiteraard.
@saxoke:

OK .. dus het zijn geen retards achter het stuur van een Mazda ..
@saxoke: niet iedereen is nu eenmaal fan van een mx5, persoonlijk ben ik eerder geneigd om voor de Volvo te kiezen. Geen johny wachen, trekt niet te veel aandacht en beetje comfort.
@acizane80: daar kan ik je ook geen ongelijk in geven. 4 zits cabrios zijn heel iets anders dan roadsters. mn schoonouders hebben bewust gekozen voor een 307cc omdat een roadster voor hun ni praktisch was (mijn kinders moeten met hun mee kunnen rijden haha)
Nou als we t dan toch over de XLR hebben: deze valt net in t budget, met nog geen ton gelopen.
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=286365258.
@toyotafortuner: hoe kun je het kiezen “dat interieur”
zonder na te denken zou er voor mij een MX-5 komen als ik geen 3 plaatsen in een auto nodig had, en als het een cabrio moest zijn.
dat die geweldige cabrio hier niet vernoemd wordt is gewoon weg een schande!
@saxoke: Een MX-5 had gekund. Alleen is het karakter van die auto net iets te puristisch voor deze aanvraag. Dat is niet erg, maar zo als in de tekst staat vermeld is de MX-5 de ideale auto vóór dat je kinderen krijgt. Voor erna leken deze ons geschikt. Daarbij is er voor 25.000 heel veel anders leuks te krijgen dan alleen de Mazda MX-5.

Mocht je een MX-5 willen tegenkomen in een AB Advies, klik dan op onderstaande links:

http://www.autoblog.nl/archive/tag/mazda+mx-5+autoblog-advies
@willeme: de MX5 rijders die ik ken zijn ofwel oud genoeg om mn pa te zijn, of ze hebben zelf kids.
zelf zie ik mezelf er eventueel ooit 1 bezitten, wel pas als de kids groot genoeg zijn om niet altijd meer in die 2e auto te moeten… en dan ben ik de 40 ook alweer ver voorbij.
mn schoonouders hebben enkele jaren geleden een 307cc gekocht. eerst keken ze ook voor iets mx5/z3/z4/…. achtig, maar om de klein kinders mee te kunnen nemen is het een 307 geworden.

het is en blijft toch altijd een persoonlijke keuze ….
@saxoke: Jij houdt echt van de MX5 he?
@ikbenmnzus: als roadster is
@ikbenmnzus: als roadster is de MX5 voor mij gewoon DE keuze. zeker als het een “voor de lol” ding mag zijn.
als het comfortabel en luxueus (dus niet sportief en niet “voor erbij” moet zijn dan valt de MX5 af.
dan zal het een grotere 5 zits cabrio zijn.
@ikbenmnzus: ik heb net 30.000 posts gelezen van iemand die de mx-5 boven de Z4 verkiest….
Ik zat meer aan dit te denken… http://samvandalen.com/auto/maserati-spyder-42
Opel Cascade ..
Audi A5 ..
Zijn ook alternatieven ..

Jammer dat de wensen niet echt specifiek zijn om een zinnige suggestie te doen ..
De 996, alhoewel die TVR ook wel aanspreekt….
Full on Yolo. Looks zijn absoluut niet je van het.
Maar het is toch wel een Mustang. En wat voor een: 400pk in je Mustang! Een 4e gen Mustang Cabrio met krap 400pk. KOOP DAN! http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=233253509
Ik zou de SL nemen. Die vind ik het mooist en het is een Mercedes wat voor mij heel belangrijk is als Mercedes-fan.

Je kunt ook de R129 SL en de W124 Cabriolet eens overwegen. Het zijn beide -ik spreek uit ervaring- hele fijne auto’s. Voor dit budget kan je een superstrak exemplaar met weinig kilometers kopen.

Het mooie aan deze auto’s is ook dat ze mits je ze goed onderhoudt alleen maar in waarde zullen stijgen in plaats van afschrijven.
335i cabrio!
De Alfa of Porsche uit dit rijtje. Helaas zijn de eisen niet specifiek genoeg om een goed advies te geven. Bv een twee of vierzits cabrio maakt nogal een verschil.
6 serie cabrio?
Wil je de poser uithangen of ga je voor je eigen plezier? Voor 25k is er zat leuks te vinden denk ik zo. Ik zou voor de dikste MX-5 NC gaan en een bak met geld overhouden om de Dolomieten onveilig te maken. Yeehaaaa!!
@zwepp: Ik heb voor mijn eigen plezier de Z4 gekozen.
Een 2005 tm 2009 Ford Mustang GT Cabrio met heerlijk ronkende V8 en misschien zelfs wel een shelby (als je in dld een beetje geluk hebt)
Dit is wel een heel erg algemene vraag….
Als het om het rustig cabrio rijden gaat, dan ga ik met @lincoln mee; Cascada of A5.
Als het wat specialer/opvallender/sportiever/onhandiger mag, dan Opel GT/Pontiac Solistice of aankloppen bij Burton (als je er de humor van inziet).
@rob:
Opel GT, begin een hekel aan je te krijgen, (gebbertje), idd eigenlijk veel waar voor je geld, leuke wagen, meer voor mensen die niet badgig zijn ingesteld.
En hoe die motorkap opengaat is voor mezelf reden genoeg er eentje te keaupen.
@desjonnies:
Ben al vanaf den beginnen fan van het ding (nog meer van de Pontiac trouwens!). Ziet er gewoon top uit en heeft een lekkere pleer vermogen.
Ding is wel ontzettend onhandig. Er zijn bijvoorbeeld gewoon geen opbergvakjes in het interieur. Gewoon echt nergens! Een kofferbak is er ook niet: kratje pils moet je op schoot meenemen. Maar als weekend wagen blinkt het ding gewoon uit. Exact de goeie uitstraling, rijdt exact goed en exact de juiste prijs.
@rob en @desjonnies: Autoblog top tip: houd vandaag de site goed in de gaten ;)
@desjonnies: Ooit in een GT gezeten, mijn hemeltje de goedkopigheid straalt je tegemoet, interieur is met 60k volledig ingezakt etc etc goedkoop plastic, nee dankje.
@bofkont:

Klopt .. elke auto die jij niet kan kopen is kut .. en slecht ..
En die gare meuk die jij koopt is “fijngevoelig” ..
@lincoln: lol een GT is best betaalbaar tegenwoordig , je weet er zoals gewoonlijk weer bar weinig vanaf .
@rob: Tja als plastic fantastic en een bar slecht interieur je voorkeur heeft en een onbehouwen turbo motor moet je zeker de gt nemen.
@bofkont:
Oke. Ik kan er mee leven. Daarbij, ik kijk toch liever naar buiten in plaats van dat ik de hardheid van het gebruikte plastic ga onderzoeken.
Over het motorkarakter kan ik weinig zinnigs zeggen. Heb slechts een piepklein stukje gereden met een GT van een collega. Het leek mij wel een blok waar je zonder al te veel moeite lekker vlot mee kan rijden.
@rob: Vlot is hij zeker, die turbo motor kan zonder problemen naar 300pk gechipt worden, maar ook erg onbehouwen, kwaliteitsbeleving vind ik erg belangrijk in een auto, de GT ontbeert dat echt naar mijn mening.
En zo goedkoop zijn ze nu ook weer niet gebruikt.
@rob: Vlot is hij zeker, die turbo motor kan zonder problemen naar 300pk gechipt worden, maar ook erg onbehouwen, kwaliteitsbeleving vind ik erg belangrijk in een auto, de GT ontbeert dat echt naar mijn mening.
En zo goedkoop zijn ze nu ook weer niet gebruikt.
Cabrio of Roadster ?

Modern of klassiek?

Zelf handig of oelewapper op dit gebied?

4 of 6 pitter?

Hard of softcore?

Boulevard Poser of Bergpas rijder ?
@desjonnies: De Z4 kun je voor je hele lijstje inzetten win win toch.
996! Toen ik de dag na een geweldige dag in een MX-5 ND een ritje maakte in een 996 bleek het geen vergelijk. De power, het geluid, de grip, karakter. Een echte sportwagen. De Mazda voelde bijna als speelgoed. Inmiddels staat er een 996 in de garage en ik word er nog elke dag blij van!
@lvdo: Ja dat kan gewoon ook voor dit geld! Geweldige wagen.
Pff waar blijft de s2000??
XK cabrio. Km vreter en prachtig: http://www.autotrader.nl/auto/jaguar-xk/carrosserie–cabriolet/

@willeme: of is hij expliciet uitgesloten?
@dunhozzie:

Ik zal het voor je toelichten, want er was inderdaad twijfel. Het budget van 25 mille is toereikend voor een fantastische cabriolet. Het probleem is, niet voor een Jaguar. Qua comfort, luxe en stijl had het perfect gekund.

Alleen voor 25 mille heb je of een fantastische XK8 Cabriolet met weinig kilometers. maar 25k stuk slaan op een 21 jaar oude Jag (in dit geval), daar moet je wel heel erg voor het merk warm lopen. Perfecte auto voor jou dus.

Dus de X100 werd hem niet, maar een nette X150 was gewoon te duur. Als je 25 mille uitgeeft aan een auto wil je niet 2,5 ton op de klok hebben. En dat is ook lastig aan te raden. De Mercedes SL350 R230 is daarbij een fantastisch alternatief als je een comfortabele cruiser wilt hebben en is goed te verkrijgen met redelijke kilometerstanden, bevindend in een goede staat. Vandaar dat de SL350 de voorkeur heeft gekregen.
@willeme: helder, Thx!
Lexus IS250c
135i cabrio?
Weet nog een leuke z4 te koop staan (35i). 306 pk, iets meer dan het budget. Auto wordt onderhands verkocht. leuk ding!
Ff muggenziften : de 350 is niet de lichtst gemotoriseerde R230 SL, die “eer” komt toe aan de SL280 (later SL300 genaamd). 231 pk, 1-100 in 7,2 sec en ook een top van 250 km/u. Kan uit ervaring zeggen, dat dat voor zo’n soort auto meer dan snel genoeg is, zeker omdat maximaal koppel al bij 2500 toeren beschikbaar is. En dat voor een NA !
Waar ik zelf op zou letten:
– Altijd benzine, nooit diesel in een cabrio. Het laatste heb ik gehad, dat tractorgeratel raak je echt wel beu met het dak open (ook met het dak dicht, trouwens).
– Geluid van een motorblok is bijna altijd fijner met meer dan vier cilinders (de S2000 niet te na gesproken, die wint het op toerentalgejank). Een turbo nekt het geluid dan weer. Een atmosferische in-line-five of -six is bijna per definitie fantastisch.
– Als vier plaatsen niet hoeven, ga dan voor twee plaatsen. Het ziet er bijna altijd beter uit, geeft een beter stuurgevoel, en als de auto een hard klapdak heeft neemt het dak ook minder plaats in de koffer in. Nadeel van een roadster: je voelt de turbulenties meer dan in een vierzitscabrio omdat je de achterste ruiten mist bij het open rijden.
– Speaking of which: ga voor een stoffen dak. Een hard klapdak is nergens goed voor. Niet voor de looks (behalve dan bij de Mazda MX-5 ND RF). Niet voor het gewicht. Niet voor de gewichtsverdeling.
– Als stuurgevoel belangrijk is – en als het dat niet is waarom rij je dan cabrio? Voor de extra zon? Voor meer lawaai op de snelweg? – vermijd dan voorwiel- of vierwielaandrijving. Een cabrio heeft het best achterwielaandrijving.

Ik wil daar nog één uitzondering op maken. De Daihatsu Copen is zo hard van de pot gerukt dat ik hem toch in mijn shortlist zou zetten. Hij staat er dan naast bvb. een Tesla Roadster, een Esprit, een Caterham met een mid-range-blok, een Alfa Spider – en nog wat van die typische hokken :-) Maar momenteel is die shortlist niet relevant, want mijn Mazda MX-5 ND 2.0 heeft net de 30.000 km aangetikt en moet dus nog even een paar jaartjes dienst doen. Happy hunting :-)

Ah, en voor de de Staedler, Waldorf aka Lincolns onder ons, die graag de werkelijkheid fileren aan de hand van vooroordelen: ik ben 46, heb een zoon van vier die het fantastisch vind in z’n kinderstoel rechts van z’n pa, ben kapper noch gay, en doe 40.000 km/jaar met een MX-5. Nem! ;-)
@bara: ik zou het nog bijna vergeten. Als het wat heftiger mag, kijk dan zeker ook naar de 370Z roadster. Dijk van een bak, klinkt beter dan een doorsnee 911 dankzij geen turbo, rijdt als op rails, en is niet te zwaar aan de prijs (in verhouding tot wat je krijgt). Het design zou een struikelpunt kunnen zijn, maar zoals altijd met smaken en kleuren: doe wat je zelf leuk vindt.
@BaRa: Voor 25k is die 911 zeker turboloos. Een sportuitlaat lukt wel binnen het budget.
@bara: edit-functie, waar ben je als we je nodig hebben… niet Lotus Esprit, maar Lotus Elise, dus…
@bara: Zonde de Z4 3,0 had je nog veel meer plezier gegeven tegen bijna dezelfde kosten.
De zes lijn en handeling zijn geweldig.
@bofkont: Ik heb met de Z4 3.0i eerste generatie gereden (een paar maand). De klank is geweldig. De handling van een MX-5 is beter – zelfs als je de runflats van onder de Z4 haalt en er normale banden op laat zetten. Friet vs. patat, I know… :-)
@bara: Ik vind juist de Z4 beter rijden kwa handeling, maar dat zal dan wel weer dat persoonlijke zijn.
@BaRa: geweldige keuze, die MX5!
Ik zou altijd een vierzitter kopen. Kunnen er altijd nog twee (klein)kinderen mee.
Al heb ik geen idee hoe lang de aanvrager daar nog op mag/moet wachten :)
@crosscabouter: daarom hebben mn schoonouders een 4 zits cabrio gekocht
@crosscabouter: Volgens mij is het voordeel van een tweezitter nou juist dat er géén kinderen meekunnen…
@willeme, afgezien van die TVR is dit wel een errûg standaard (en saai) lijstje. :P
Laten we met deze zoektocht beginnen in Zweden in de vorm van een kanariegele Saab 9-3 2.0T Aero (team geel hoor ik nu al juichen), maar een chique Champagnekleurige kan ook.
Via Duitsland middels deze Opel GT 2.0 Turbo, gaan we razendsnel door naar het Verenigd Koninkrijk. En dan niet voor een TVR, maar voor een “simpele” Lotus Elise 1.8-16V. Is dat net iets te spartaans voor Joost, dan heb ik nog een Britse troef in handen; een Jag XJ-S. Al zal een XK-8 toch net wat verstandiger zijn…
Onze reis eindigt vandaag in de States. Wil je klassiek en en tikkeltje fout, of modern? Het kan allebei. Sterker nog: die moderne zit al richting de youngtimer-leeftijd.


Zo, en nu duik ik weer in de Alpina’s…
Willeme leg me deze even uit??? latere 3.5 versies, niet de 3.7 modellen. De 3.5 heeft meer vermogen en verbruikt minder. Maar het grootste voordeel is de transmissie.
De 350 is in in alle gevallen een 3.5 V6, de oudere met 245pk en die vanaf 2006 is juist sneller met 272pk.
@bofkont:

Naar mijn weten heeft de eerste serie 350’s een 3.7 V6 met 245 pk en een vijftraas automaat.
Begin 2006 was er een lichte update. De SL350 kreeg een 272 pk sterke 3.5 V6 met een 7G-Tronic bak.

Die laatste is sneller en zuiniger, absoluut way to go. Staat dus ook in de tekst.
@willeme: M272 is nooit groter geweest dan 3.5.
Zie idd dat de 7g tronnic 2 versnellingen achteruit heeft, maar dat is de winterstand, ook is deze bak breed ingezet bij MB niet alleen in de SL.
@bofkont: De SL350 tot 2006 had niet de M272, maar de M112.
@willeme: Ja dat klopt dat weet ik, de 3.2 V6 zelfde 320 als mijn SLK, daar hoor je toch mij ook niet over.
Maar de 350 is nooit groter geweest dan 3.5, daar heb ik het over.
@bofkont: Vergeef mij als ik het niet duidelijk heb vermeld.

2002 – 2006:
SL350 (M112) 3,7 liter, 245 pk, 5-bak.

De latere versie waar ik op doel:
SL350, M272, 3,5 liter, 272 pk, 7-bak

De 3.7 liter M112 is volgens mij alleen in de SL, ML en S geleverd. Hoop dat het nu duidelijker is.
@willeme: Hey idd , zie idd dat de M112 variant ook als 3.7 geleverd is, dat wist ik dan weer niet!
De verwarring is weer weg en duidelijk voor mij!
Die 2 versnellingen achteruit moet je me trouwens ook even uitleggen of is dat een verlate 1 april grap Willeme.
@bofkont: De 7G tonic bak heeft twee versnellingen achterruit, zoals staat beschreven in de tekst.
@willeme: enig idee waarom er twee op zitten? Hadden ze bij merc gedacht dat het achteruitrijden van ter land ter zee en in de lucht terug zou komen?
@tjorque:

2 ratio’s .. zal een gladheidsveiligheidsding zijn ofzo ..
MB maakt zelf die bakken .. ook voor de vrachtwagens ..
en daar zitten 4 reverse gangen op ..

Omdat het kan dus ..
@willeme: dat heeft toch alleen de oudere 5 traps? Volgens mij heeft de 7g-tronic 1 versnelling achteruit
@phevtreb: @willeme

Het is al weer ruim 10 jaar geleden dat ik overstapte van de 5 traps naar de 7 g-tronic (en inmiddels rijd ik de 9 g-tronic) maar ik herinner me dat de 5 traps een winter en zomer stand had (W en S), in de winterstand gebruikte hij dan inderdaad de 2e achteruitversnelling. Bij de overstap naar 7 traps was dat knopje veranderd in comfort en sport (C en S) en was er volgens mij geen 2e versnelling achteruit.

In mijn zoektocht op internet stuit ik op de site van een versnellingsbak revisiebedrijf, die inderdaad hetzelfde als jou beweren Willeme, maar om eerlijk te zijn, ik twijfel toch of dit wel klopt..
@bofkont:

En die 7 vooruit ..
MOET hij dat “weetje van de week” ook uitleggen ??
@lincoln: Ja graag ;)
Audi A4 cabrio, mooie auto is dat v/d 1ste lichting.
E46 M3 cabrio is ook leuk ;)
@328ci:

3 stappen terug voor die beste kerel ..
Volvo 850R met schuif/kanteldak zou ik nemen
@kennone:

Heeft ie al .. lezen eitje ..
De Mercedes Porsche of de alfa als je het mij vraagt

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).