Autoblog advies: wat is de fijnste familie-sedan voor 20 mille?

Auteur: , 84 Reacties
Kia Optima (JF) '13

Belangrijk: het moet wel een beetje leuk zijn voor papa!

Het is typisch een carrosserievorm waarvan we in Noord-Europa helemaal blij van worden: de stationwagon. Het is de meest praktische uitvoering op basis van een reguliere sedan of hatchback. Door de verlenging van de daklijn creëer je een veel grotere bagageruimte. In tegenstelling tot een crossover gaat dit niet gepaard met een stijging van de luchtweerstand, het leeggewicht en dus het verbruik. Kortom, het is eigenlijk het beste compromis. Je moet er alleen wel van houden.

Autobloglezer Erwin is er niet heel erg gek op. Hij is op zoek naar een vervanging voor zijn huidige auto, een jonge Mazda 2. Dat zijn overigens bijzonder leuke auto’s om een haarspeldbocht mee te pakken. Erwin zou dat vast kunnen onderkennen, maar zijn prioriteiten liggen nu ergens anders. Zijn vrouw en hij zijn namelijk in blijde verwachting van een derde familielid. Erwin begrijpt als geen ander dat zo’n klein mensje gepaard gaat met een enorm ruimtegebrek. De baby zal zelf niet zoveel ruimte innemen tot de puberteit, maar de benodigdheden doen dat wel. Dat is de reden waarom @CasperH met een tot de nok toe gevulde stationwagon rondrijd. Het complete assortiment van Olvarit, Huggies en Zwitsal moet er immers inpassen.

Erwin begrijpt dus dat er iets ruimers moet komen. Maar omdat hij op dit moment een Mazda 2 heeft, wil hij graag wederom een auto die prettig stuurt. Het mag ook wel een beetje leuk voor papa zijn. Volkomen begrijpelijk. Erwin is zelf niet zo’n fan van stationwagons en wil het liefst een ruime, grote en praktische sedan. In het uiterste geval mag het een hatchback of liftback zijn. Zolang het maar geen stationwagon is. De wensen en eisen van Erwin zijn te lezen in onderstaande tabel:

Huidige /vorige auto's:Mazda 2
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé
Budget:€ 20.000
Jaarkilometrage:Zo'n 13.000
Brandstofvoorkeur:Benzine
Reden aanschaf andere auto:Komst van een baby
Gezinssamenstelling:2 volwassen en de baby
Voorkeursmerken /modellen:Audi, Hyundai, Ford, Toyota
No-go modellen / merken:Renault, Peugeot

BMW 320i Sport High Executive (F30)
€ 19.950
2012
95.000 km

De BMW 3 Serie is een van de meest logische antwoorden op de gestelde vraag. Nu geven we eerlijk toe dat het accent meer ligt op de bestuurder blij maken dan de rest van de inzittenden. Ondanks dat je met een baby voldoende ruimte op de achterbank hebt, is het een van de krappere auto’s in de klare klasse. Ook de kofferbak kan ruimer. Waarom dan toch deze auto aanraden? Omdat de rijeigenschappen uitstekend zijn. Dankzij de achterwielaandrijving en de prettige motor wordt elke rit een feestje. Kijk onze rijtest met de 3 Serie (F30) er maar op na. In het budget is er keuze uit diverse modellen van de laatste generatie, dus je rijdt niet in een verouderd model rond. Zorg wel dat je een wat luxere uitvoering hebt (minimaal Executive), want in Nederland staan er ook een redelijk aantal ‘crisis 3 Series’ te koop. Wel even een puntje: voor de fijnste rijeigenschappen moet je een ‘Sport’ of ‘M-Sport’ hebben, pas na de facelift werd de gehele range wat sportiever. Het interieur is erg volwassen en de zitpositie voorin is uitstekend. Andere aandachtspuntjes vind je in dit AutoBlog Aankoopadvies over de BMW 3 Serie (F30).

BMW 320i Sport (F30) '12

Suzuki Kizashi 2.4 Exclusive Sport
€ 17.950
2012
90.000 km

Er zijn van die redactielievelingen die wij mij maar wat graag aanraden. Van die auto’s die nieuw door niemand gekocht worden, terwijl het eigenlijk best goede auto’s zijn. Denk aan de Alfa Romeo 159, Honda NSX, Toyota GT86 en alle Subaru’s. De Suzuki Kizashi past ook in dat rijtje. Het eerste en laatste wapenfeit van Suzuki in deze klasse was een zeer ambitieuze. Volgens Suzuki was de Kizashi beter dan een Audi A4 en als je betrouwbaarheid, rijkwaliteiten en uitrusting belangrijk vindt, dan ben je beter uit met de Kizashi. Aangezien Erwin alleen op zoek is naar een sedan, komt de Kizashi in beeld (er is namelijk geen stationwagon versie). Er is geen keuze uit een motor, je krijgt altijd een 2.4 viercilinder die op zich prima is, maar niet bijzonder krachtig of zuinig. Ze zijn wel zeer compleet uitgerust en behoorlijk praktisch. Vermijd de AWD versie, die heeft niet die fijne handbak maar een trage CVT automaat. In het budget zijn er genoeg Kizashi’s te vinden, maar ze zijn wel vrij prijzig. Een beetje onderhandelen moet vast mogelijk zijn, want de animo voor een Kizashi zal laag zijn. Bijna niemand heeft er van gehoord en nog minder mensen zijn ernaar op zoek.

Suzuki Kizashi 2.4 Sport '12

Lexus IS250 F-Sport (XE20)
€ 19.950
2011
95.000 km

Deze auto is een goede optie als ‘het iets meer mag zijn’. De IS250 is het antwoord van Lexus op de BMW 3 Serie. Eerlijk is eerlijk, daar zijn de Japanners voor een groot gedeelte in geslaagd. Qua rijkwaliteiten kan de auto zich minimaal meten met de 3 Serie. Net als de Beierse concurrent is de IS250 niet bijzonder ruim, maar ook hier zul je met een baby, Maxi Cosi en een Kuub luiers de komende jaren prima uit de voeten kunnen. In vergelijking met de 3 Serie in dit lijstje is de IS wel bijna een volle generatie ouder. Heel erg storend is het niet, maar je ziet bijvoorbeeld aan het multimedia systeem dat het basisontwerp van de auto iets ouder is. Wel prettig: je kan kiezen uit hele late varianten van de XE20-generatie, compleet met alle optiepaketten uitvoeringen en F-Sport aankleding. Daarbij is het een Lexus, dus zeer betrouwbaar. Net als de Kizashi is de IS250 niet bijzonder zuinig, terwijl de prestaties ook niet opzienbarend zijn. Wel heb je in de IS250 de beschikking over een puike zescilinder.

Lexus IS250 F-Sport (XE20) '11

Ford Mondeo 1.6 EcoBoost Titanium Sport
€ 17.495
2013
60.000 km

We proberen hier een attractief beeld te schetsen van de opties in het gestelde spectrum. Bij sommige auto’s, zoals hierboven, ligt het accent op het rijden zelf. De Ford Mondeo is de absolute allrounder. Het onderstel, de besturing, de bediening van de transmissie: in principe uit de kunst. Qua rijden laat de auto nergens een steek vallen, getuige deze rijtest van de Ford Mondeo. Behoorlijk dynamisch zonder oncomfortabel te zijn. Qua formaat is de auto wel een stuk ruimer dan de andere alternatieven. Ga wel op zoek naar een Liftback als je een beetje smakelijke en sportieve uitvoering wenst. Er is ook een Mondeo Sedan, maar dat zijn geen varianten die de oudere Ford-enthousiast blij maakt. Qua motoren kun je alle kanten op. Mensen zullen roepen ‘ga voor de vijfcilinder!”, die zijn echter alleen in oudere Mondeo’s geleverd. De latere EcoBoost motoren zijn sneller, zuiniger en lichter in de neus. Je mist alleen de vijfcilinder broem-broem-roffel. Wat je niet moet missen is dit AB Aankoopadvies van de Mondeo.

Ford Mondeo Sedan '13

Honda Accord 2.0 iVTEC Lifestyle (CU)
€ 18.950
2013
45.000 km

Voor deze Honda moet je even goed zoeken, maar ze zijn er wel. De Honda Accord was vroeger altijd een mega populaire verkooptopper, maar deze generatie sloeg in Nederland niet zo goed aan. Dat had meer met bijtelling en premium imago te maken dan met de kwaliteiten van de auto. Dat betekent dat de auto in een soort niemandsland zit. Er staan er verscheidene facelift-modellen te koop van een paar jaar oud, die gemakkelijk in het budget passen. Dan heb je een auto met uitgebreide uitrusting en nauwelijks kilometers op de klok. Dit is typisch zo’n auto die je koopt om de komende tien jaar er nauwelijks zorgen aan te hebben. Sterker nog, met het gestelde kilometrage kan dat vast nog wel langer duren. In technisch opzicht staan ze zeer hoog aangeschreven. De 2.0 is niet heel erg snel, maar voldoet prima. Het uiterlijk is niet spectaculair, maar het is in elk geval wat anders dan een Passat. Niet de meest spannende keuze uit dit overzicht, maar wel een degelijke en verstandige keuze.

Honda

Kia Optima 2.0 CVVT Hybrid Super Pack (TF)
€ 17.000
2014
75.000 km

De eerste Kia Optima heette in Nederland Kia Magentis. Een generiek en troosteloos hoopje plastic en blik waar niemand warm voor liep. Kia heeft in twee generaties mega-sprongen vooruit gemaakt met de Optima. De Optima is nu een auto die zich op bijna elk vlak wel kan meten met de Europese en Japanse concurrentie. Misschien nog wel belangrijker is dat je niet het gevoel hebt een ‘budgetkeuze’ gemaakt te hebben. Dat komt ook door de aanschafprijs, want zo goedkoop als voorheen zijn Kia’s niet meer. Ze schrijven tegenwoordig ook veel minder desastreus af, dus in tegenstelling tot in 2004 moet je nu meer dan 5 mille meenemen voor een 4 jaar oud exemplaar. Qua sportief rijden legt de Optima het wel af tegen auto’s als de Mondeo en 3 Serie. Dat niveau haalt de grote Koreaan nog niet. De betrouwbaarheid staat wel op een hoog niveau en ook de uitrusting is bijna zonder uitzondering heel goed te noemen. Ook het uiterlijk is dik voor elkaar. Dit is gewoon een fraaie sedan. Het is overigens wel een model dat een setje 18″ of 19″ velgen nodig heeft om goed te smoelen, daarom heeft deze Autobloglezer dat ook gedaan.

Kia Optime (JF) '14

Volkswagen CC 2.0 TSI
€ 18.950
2012
110.000 km

Vertrouwd, maar toch anders. De Volkswagen ‘Passerati’ CC is in technisch opzicht gewoon een Passat. Het is echter wel een Passat waar ze een beetje hun best op hebben gedaan. Zonder stuiterend te worden, stuurt deze CC net even wat aangenamer. Bekijk deze rijtest van @Wouter om je oordeel erover te vellen. De 2.0 TSI-motor is een zeer prettige. Veel vermogen én veel koppel, terwijl het verbruik redelijk binnen de perken blijft. Na een eenvoudig chipje is het zelfs een behoorlijk snelle auto. Mocht het olieverbruik net zo hoog zijn als de benzineverbruik, er is een issue met de schraapveren, check dit Aankoopadvies om te zien waar je op moet letten. De eerlijkheid gebied te zeggen dat de meeste auto’s de fix hebben gehad en dat de latere CC’s hier minder last van hadden. Het uiterlijk is nog steeds erg fris, naast de nieuwe Arteon oogt het absoluut niet verouderd. Het interieur is ook erg fraai. Leuker en luxer dan een een gewone Passat en zeer goed afgewerkt met mooie materialen en een perfecte ergonomie. De CC is alleen ietsjes minder praktisch dan een Passat sedan, maar wel veel leuker.

Volkswagen Passat CC 2.0 TSI '13

YOLO: Mercedes-Benz CLS 500 Prestige Plus
€ 19.950
2008
145.000 km

Je kan kiezen voor een relatief jonge sedan waarmee je nog jaren vooruit kan, of een nog iets oudere Mercedes waaraan je óók een lange tijd plezier zal hebben. De post-facelift CLS van de eerste generatie is nog altijd een plaatje om te zien. Je kan bijna niet geloven dat onder het exotische koetswerk een normale E-klasse huist. Qua rijden doet de CLS er een klein beetje aan denken, alhoewel de CLS aanzienlijk strakker en sportiever is afgestemd dan de E-Klasse. Daarmee is de CLS overigens absoluut geen plankharde auto. De 5.5 liter grote V8 is een juweeltje en het bewijs dat er eigenlijk niets boven een atmosferische achtcilinder gaat met een groot slagvolume. Veel vermogen, nog meer koppel, een directe gaspedaalrespons en een aangenaam geluid. Zuinig is de CLS500 nooit te noemen en ook de beurtjes kunnen wat duurder uitvallen dan bij de andere alternatieven, vandaar YOLO. Aan de andere kant, met de weinige kilometers die Erwin maakt kun je hier nog erg lang in door rijden.

Mercedes-Benz CLS 500 (C219) '08

Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



84 reacties

Sport high executive ..
Exclusive sport ..
F-sport ..
Titanium sport ..
Lifestyle ..
Super pack ..
Prestige plus ..

alleen ouwelullen sedans kunnen zulk soort namen dragen ..

keuze te over in dit segment en deze prijsklasse ..
succes iig ..
@lincoln: die gasten van de merketingafdeling moeten toch iets te doen hebben?
Wel keurig die Alfa 159 genoemd in een tussenregel maar is die auto niet gewoon de oplossing? Ook als sedan met 1750 motor !
@SpiderIV: je neemt me de woorden uit de mond! Het perfecte antwoord op de vraag. Neem een rode of donkerblauwe met bruin of beige leer, en je zoon of dochter zal over 10 jaar naar het fotoalbum kijken en je complimenteren met je goede smaak.
@SpiderIV: ja dit is gewoon de beste oplossing, en dat weet iedereen toch wel. En als de beste zoekende autoblogger dit nou niet vind. Dan zou ik eens een kia optima overwegen 1 7 jaar garantie 2 comfort 3 verbruik 4 hybrid dus lagere wegenbelasting 5 alle luxe.
@mikje90: lage wegenbelasting geldt toch niet meer? In mijn veronderstelling is een hybride juist onvoordelig in de wegenbelasting omdat het gewicht hoger ligt.
@SpiderIV: of het nu om een SUV van €100k+, een klassieker, trouwauto, lijkwagen, gezinsauto, sportwagen, een A-segmenter, Hot Hatch of… Er is altijd wel iemand die zegt: “Een Alfa 159”. Maar kom op… Als dit echt zo’n goede auto was/is, dan zou je ze toch vaker in het straatbeeld moeten zien, niet?

Ps. @SpiderIV: Niks persoonlijke, maar jij was de eerste die er in dit topic over begon..
@nathanael: beste man, grappig hoor al die voorbeelden die jij noemt maar het gaat hier om een sedan in de klasse van de 159 ………….. dus eenvoudig!
Of een auto echt goed is of niet daar zit veel subjectiefs in. Om het iets objectiever te maken: ik geloof dat “vriend en vijand” het er over eens zijn dat Toyota met stip de beste auto’s maakt maar toch staan die in dit kikkerlandje niet op plaats 1.
Wij kopen hier kennelijk graag VW of daarvan afgeleide exemplaren. Olieverbruik, grote problemen met DSG bakken, lakproblemen, importeur die niet thuis geeft en vooral aantoonbaar gesjoemel maakt het publiek kennelijk niet uit. Voor de marketingmachine van dat VW heel veel respect, voor de autobouwer heb ik dat in ieder geval absoluut niet. Maar ik realiseer me dat ik tot de minderheid behoor, dat doe ik graag en met overtuiging.
@SpiderIV: heb die zelf ook en je zal minder dan 20000 moeten betalen maar je houd beter enkele duizenden over want alles mat aan de motor zit is na 100000km wel eens of meer vervangen!
Kijk eens naar een Saab 9-5 Aero, voor een paar piek extra naar Hirsch brengen en je hebt een fijne wagen. Plus je komt over als een zeer verstandig man die voor veiligheid kiest, eenmaal bij het stoplicht laat je het gros der inadequaten achter je en zoef je in comfort over des lands snelwegen. Op dat punt komende is de Yolo keuze natuurlijk ook gewoon een Mercedes E-Klasse met minimaal een V6, kies dan wel voor eentje met het lagere en straffere onderstel (ergo: de Avantgarde) en de flippers achter het stuur. Ook fijn is dan de grotere benzinetank (met mijn W211 reed ik bij 200 km/u al zo’n 1 op 7 en kwam die 95 liter tank echt uit). Het is geen Ringmonster en ook niet zo sportief als een BMW, maar het is een fijn beest.
Nog een pré van de Kia: je hebt met dit bouwjaar nog 3 jaar fabrieksgarantie over.
Citroën C5 Tourer met Hydractive 3 veersysteem.
Een fijnere auto vind je niet in deze klasse.
@rufctr01: of een gewone C5 natuurlijk.
@rufctr01: geen Peugeot. Dan valt citroen automatische ook af.
@xiran: want? Dan hadden ze dat er neer moeten zetten. Als je geen VW wilt valt Audi en de rest dan ook af?🤔
@rufctr01: De No-Go’s zijn er voornamelijk om aan gegeven in welk spectrum men zoekt. Als iemand al 5 Skoda’s heeft versleten wil die misschien geen 6e. Het kan ook zijn dat mensen met een bepaald merk slechte ervaringen heeft gehad. Daar komen, in de aanvragen althans, vaak de Franse merken om de hoek kijken. De Fransen hebben een enorm slechte periode gekend van 2001 tot 2006 ongeveer op het gebied van betrouwbaarheid. Nu is het dat als met de VAG TSI motoren en de DSG bakken. Tegenwoordig zijn de Fransen betrouwbaarder dan ooit en kun je prima een Golf TSI met DSG rijden.

Daarbij is het ook nog eens dat het overgrote gedeelte van de VAG TSI + DSG rijders, net als de PSA en Renault rijders gewoon probleemloos zijn kilometers heeft gemaakt in die auto’s het zijn bepaalde percentages die veel hinder ondervinden. Dat zijn al gauw duizenden auto’s en eigenaren.
@willeme: “betrouwbaarder dan ooit” ik zou het liever minder onbetrouwbaar noemen.
@sleepyj: Nee, dat is complete, suggestieve en ongefundeerde onzin. Laatst bezig met het in kaart brengen van alle technisch mankementen van de Clio IV en Peugeot 2008. Dat was serieus lastig om mankementen te vinden. Auto’s die vandaag de dag gebouwd worden zijn echt steengoed.

Een paar kleine elektrische storingen, het vervangen van sensoren en wat afwerkingsmissers. Vaak worden die dingen ook nog eens aangepakt bij een facelift. Auto’s zijn wat dat betreft nog nooit zo goed geweest als nu.
@willeme: Ik werk er dagelijks mee, en waar de 2008 redelijk foutloos is op wat vervuilde 1.2’s na, gaat er nog veel mis bij andere modellen. bijvoorbeeld de 308t9. Ik zeg niet dat Peugeot/Citroen slecht is, of slechter dan anderen, maar ik zie dagelijks nog zoveel dingen voorbij komen die niet horen bij een dergelijke leeftijd en kilometrage.
Wil best in detail treden maar niet hier. Maar, een gebruikte 308t9 kopen, ik durf het niet aan.
@rufctr01: ja tot je een bocht tegen komt. Met zo’n hok op wintersport geweest. Nul gevoel in je stuur.. wel goeie stoelen!
Zonder meer de CLS of een (haast niet te vinden E500 5.5 met 387pk). Overigens is die 5.5 liter V8 behoorlijk zuinig in tegenstelling tot wat hierboven staat. Ik heb een E500 zo’n 10.000 km met 1 op 9.5 gemiddeld gereden (en daarbij het vermogen geregeld benut!).
Het onderhoud valt ook reuze mee maar zoek er dan wel een met een duidelijke historie.
Menigeen denkt dat je in een taxi rijdt maar zelf weet je wel beter…0-100 in 5.3s voor de E500 (5.5) met RWD en 7-Tronic automaat.
@T5Power: Of een 2008 650i als we toch op de yolo-tour gaan. Maar die moet je natuurlijk wel mooi vinden…
@skinnybmw: Oeps, coupé…my bad.
@skinnybmw: 550i dan ;-)
Veel leuks te vinden voor dit geld.

Een Jaguar XJ van deze generatie bijvoorbeeld:

https://goo.gl/images/MMYG7A

Of een XF, iets minder uitgesproken maar zeker een echte Jag…

Maar zou ook zeker een proefrit maken met een. Citroën C6. Lijkt mij een erg goede optie, praktisch én fraai gelijnd tegelijk.
@moveyourmind: prachtige suggestie die Jag en binnen budget te vinden uit 2009 met LWB. Alleen, allemaal diesels https://www.autotrader.nl/auto/jaguar-xj/bouwjaar-van-2009/?zoekopdracht=prijs-tot-21000%2Fkilometerstand-tot-200000

Als ik de kofferbak niet teveel nodig had gehad, was ie er allang geweest.
Lexus IS 250? Fijne V6 , ziet er uit als een mini Maserati ; vol opties met o.a Mark Levinson sound en gaat nooit stuk. Voor 20K zijn er toppers te vinden met minder dan 100 k op de teller ( niet dat dat iets uitmaakt )
Ik rij zelf een F31 waar ik heel tevreden over ben maar een IS 250 of een Infinity is wel een keer wat anders..
@gokartmozart: voor 20k kan dr ook gewoon een maserati gekocht worden…
Het vraagteken was een uitroepteken, damn
Een S80 T6 of een V8. Lusten wel een slok maar rijden erg aangenaam
Waarom geen mooie Volvo S60 met die heerlijke 5-cilinder https://www.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/114554446/Android?s=336-50-74-26-1-7
@henk_he: NO WAY dat deze auto 75000km heeft gelopen. Automaatpook, knopjes van de ventilatiebediening en ook de logo op het stuur zijn versleten of het was onderdeel van een optiepakket. Volgens mij is er iets verkeerd gegaan bij het importeren.
@diablogt: Dat nieuwe kenteken zit er niet voor niks op..
@diablogt: ik heb de foto’s niet bekeken, was meer ter illustratie. Er zijn er wel een paar te vinden, dus dan zal er vast een met NAP tussen zitten.
@henk_he: deze heeft NAP staat er
@hassani: vanaf invoer dit jaar 😄
@diablogt: dat zijn echt onvergeeflijke typische Volvo kwaaltjes
@diablogt: jeetje idd. Onze v70 met 180k op de klok ziet er 10x netter uit binnen. En dat met 2 kleine kids
De BMW zou mijn eerste keus zijn, vervolgens de CC alhoewel deze inmiddels wel wat verouderd overkomt. Een mooie Audi A4 sedan zou denk ik ook nog binnen het budget passen. Zou dan eigenlijk m’n eerste keus zijn.
Een recente Cadillac CTS? RWD, enkel geleverd met vlotte motoren, mooi interieur (zeker ten opzichte van de oude) en je rijd een luxe wagen die eens iets anders is dan de zoveelste BMW.
Een 3 serie is achterin een stuk minder ruim dan een passat of een superb. Die zijn echt een stuk ruimer, zeker met 3 groeiende kinderen.

Leuke auto de 3 serie, maar dat wordt al snel krap.

@unknown234: Voor kinderen is het prima achterin een Dreier. Ik zou zelf de Touring nemen maar goed.
@unknown234: Je gaat je autokeuze toch niet aanpassen vanwege kinderen?
@unknown234: Achterhaald. Tenzij je met vier kerels van 1.90 gemiddeld op pad gaat is het ruim genoeg. Ook met de premium D-segmenters kan je sinds de huidige generatie probleemloos 800 km afleggen met vier volwassenen, zeker als er vrouwen of kinderen op de achterbank zitten.
Begrijp dit soort vragen nooit zo.
Je weet wat je niet wilt, de rest is lezen, sites afstropen, kijken, vergelijken, voelen, vragen, zoeken en keaupen.
@desjonnies: niet iedereen heeft daar zin of tijd voor, of wil graag een onafhankelijk advies. En het is ook altijd vermakelijk leesvoer en voer voor discussie. Prima toch?
Wat een lelijke suggesties voor een auto van 20000!! Behalve dan de CLS.
Zelfde vraag die wij half jaar geleden zelf hadden. Onze uitkomst: mazda 6 uit 2013. Voor 20.000 zijn er hoop exemplaren te vinden. Superveel ruimte, genoeg voor deze gezinssituatie (ik spreek uit ervaring). SkyActiv met 165 pk maakt m sportief en dat zo’n mazda goed rijdt hoef ik aan een mazda rijder niet uit te leggen.
F30. Rij nu een jaar met de mijne en heb weinig meer te wensen. Kijk inderdaad goed naar de uitvoering. Vaak toch ex lease en vrij kaal uitgevoerd. 3 kinderen lijkt me wel aan de krappe kant achterin. Als de andere 2 uit de luiers en stoeltjes zijn moet het gaan lijkt mij.
3E = 1 baby geen 3 baby’s @gloudertje:
@alloallo: als je er drie op rij hebt, heb je kans dat de oudste nog in de luiers zit anders. Hoewel die van mij met 2,5 zindelijk waren.

3 Stoeltjes is wel een uitdaging bij de meeste auto’s. Dan zit je toch gauw aan de Mazda 6, Ford Mondeo of Skoda Octavia/Superb.
het artikel is verwarrend maar het betreft 1e kind. Niet het 3e kind. Papa en Mama zijn de eerste 2 familieleden. De baby is nr 3 @dunhozzie:
@alloallo: aahhhh got it
Lexus IS F
@rubend: voor 20K???
Ik kan inderdaad beamen dat het erg goed stuurt.. erg goed in de spulletjes zit en dan ee. Beetje velgen het comfort niet slechter maakt! Leuk de verwijzing “daarom heeft deze Autobloglezer dat ook gedaan.” Thnx
Jaguar XF, met zescilnder, mooier em ruimer dan alles dat hierboven staat.
Of je gaat voor een échte 3 serie, een E46! Als je goed zoekt vind je een 330i met weinig km’s en M-Sportpakket. Zoals deze:
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/bmw/m1282617551-bmw-3-serie-330ia-executive-m-sportpakket-youngtimer.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr
@zesinlijn:
Ik heb niks tegen de E46, fijne auto.
Maar welke gek geeft er nog 18990€ aan een E46?
@e28forever: jij en Erwin misschien niet. Maar als je zakelijk rijdt en je kunt kiezen tussen dit (een échte auto met een héérlijke zescilinder) of een Golf E (om maar iets te noemen) dan is je baas blij want kost maar de helft en jij want weinig bijtelling (youngtimer) maar wél genieten!
@zesinlijn: dan nog blijft het een hoop geld, 12k is geloofwaardiger.
Ik word helaas zo moe van het standaard regeltje dat ik kan samenvatten als: “Geen Fransen”.
Alsof elke Franse auto per definitie ruk is, en elke Duitser sowieso top. Daarom verplaatsen hele volksstammen zich in Franse auto’s….
@noudjuh: klopt helemaal.
@noudjuh: Het kan toch gewoon zijn dat je daar minder mee hebt? Bij mij zou er staan “Geen Frans, Duits (behalve BMW), Amerikaans of Aziatisch”. Waarmee eigenlijk alleen Brits, Zweeds en Italiaans overblijft.
@noudjuh: het kan ook zo zijn dat de zoekende al wat Franse auto’s heeft gehad en nu eens wat anders wilt.
@noudjuh: Ik snap dat regeltje heel goed, zou het er zelf ook bij zetten. Franse auto’s zijn auto’s zonder charisma en karakter. Als je niet snapt wat ik daarmee bedoel dan koop je idd een Franse auto. En daarom zijn er idd ook hele volkstammen die er in rijden. Op een paar uitzonderingen na worden Franse auto’s ook nooit klassiekers. Een BMW E38, prachtige auto en een echte klassieker (to be). Zoek uit het zelfde jaar maar eens een Franse tegenhanger die hetzelfde in mensen los maakt.
@noudjuh: er zijn genoeg mensen die gewoon een hekel hebben aan alles wat uit Frankrijk komt. Dat komt vooral door de Fransen. Ik heb dat ook maar kan bepaalde dingen toch wel waarderen.
Gauloises, eten maar auto’s meh..
Ik zou voor de CC gaan. Interieur is helemaal top. Stijloze portieren. En lekker vlot .
Volgens mij kan 1 baby prima in een mazda2, kan ie die 20k mooi sparen voor als t wil gaan studeren.
Mazda 6 2.5 GT-M?
Weet je, ik heb nu alle suggesties en iedereen hierboven gelezen en er is één belangrijk aspect waar iedereen overheen heeft gelezen: er komt een kleine! Zo’n frummel in een maxicosi, met een kinderwagen en een XXL luiertas. Het is natuurlijk f**king awsome als papa z’n Mazda 2 straks heeft ingewisseld voor een yolo CLS, maar tien tegen één dat -ie spijt heeft als haren op z’n hoofd als blijkt dat er geen iso-fix aanwezig is op de achterbank of dat die kinderwagen in opgevouwen toestand niet in de kofferbak blijkt te passen.

@willeme: ik herinner me dat bovenstaande Autoblog advies enkele maanden geleden ook voorbij is gekomen (alleen een ander budget) en ook toen werden dezelfde valkuilen benut ipv vermeden. Jammer. Als vader van twee spreek ik uit ervaring; als liefhebber van de klassieke sedan rij ik al jaren in een (eveneens gewaardeerde) stationwagen juist vanwege de bovengenoemde redenen.
Heeft een baby zoveel ruimte nodig?
@tge1: geen kids zeker… ;)
@agdesigns: “Kids”? Geen idee. Kinderen in ieder geval niet.
@tge1: zoals ik hierboven heb beschreven: ja. En o wee als nummer twee er binnen twee jaar achteraan komt. Dan kun je pas écht je lol op.
BMW 3 serie.
Ik heb altijd met heel veel plezier in mijn Passat cc gereden, zou er zo weer één kopen!
Eindelijk iemand die het snapt, station auto’s zijn gedrochten die je van de weg af wilt hebben.
De KIA Optima is echt een fijne auto. Boven mijn verwachting gepresteerd op kwaliteit van rijden, verbruik, comfort enz. Het enige echt grote nadeel is dat er op de Hybrid geen trekhaak kan en volgens mij ook zelfs geen dakdragers, dit i.c.m. een wat krappere achterbak maakt de auto onpraktisch als vakantieauto.
Achterwielaandrijving en een heerlijke 6cilinder. Voor mij de Lexus. Rijplezier, luxe en vergeet de redcarpet service.
De vraag is om een sedan. Als comfort en binnenruimte belangrijk voor je is kan je een Citroën C6 overwegen. Comfortabeler gaat het niet worden en de binnenruimte is riant. De Kofferbak dan weer wat minder maar ja, er zijn weinig sedans waar kinderwagens in passen…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).