Hier, 12 zeer onderschatte auto’s

Auteur: , 105 Reacties

Van de afgelopen 20 jaar. Die worden nu even in het zonnetje gezet!

Honda NSX

Het blijft toch altijd even billen knijpen voor een fabrikant. Hebben ze wel de juiste auto gelanceerd? In het verleden behaalde successen bieden immers geen garantie voor de toekomst, om even een dooddoener uit de kast te halen. Er zijn diverse redenen waarom een model faalt. Denk aan vernieuwende concurrentie, imago, economie of politieke wijzigingen, ander koopgedrag of gewoonweg een verkeerde interpretatie bij het marktonderzoek.

Daarom ging de redactie van Autoblog speciaal voor jou op zoek naar 12 zeer onderschatte auto’s. Auto’s die nieuw niet het succes brachten dat hun makers er van hadden verwacht, en nu ook op de occasionmarkt vaak onterecht over het hoofd gezien worden. Mede dankzij de input van @Jaapiyo en @Dizono kon er één ding worden vastgesteld: bijna allet grote sedans zijn miskende talenten. In dit segment koopt men Duits premium. Dus auto’s als de Citroen C6, Lexus GS, Volvo S80 en dergelijke hadden er tussen kunnen staan, maar behandelen we een andere keer. Op eentje na dan. Hetzelfde geldt overigens voor veel (wederom grotere) Koreaanse en Japanse auto’s. Die worden ook (onterecht) vaak genegeerd.

Het grote voordeel van onderstaande auto’s is dat relatief weinigen er weet van hebben, dus je kunt er ook nog eens een goede deal mee doen!

Renault Laguna (X51)
De carrière van de Laguna was allesbehalve saai. De eerste generatie was een uiterst gracieuze en charmante auto. Goed geprijsd, ruim en uiterst comfortabel. De tweede generatie was bloedmooi en technisch gezien zijn tijd ver vooruit. Dit zorgde wel voor een hoop kinderziektes. Ondanks dat Renault de auto enorm verbeterde mocht het niet meer baten. De derde generatie was dusdanig goed dat onze Casper nauwelijks iets op aan kon merken.

Renault

Hyundai Genesis Coupé
Wouter kon echter wél wat aanmerken op deze Koreaanse coupé (rijtest). Het interieur was redelijk, maar het bood niet echt een luxe gevoel. Op zich terecht want een navigatiesysteem ontbrak en de gebruikte plastics waren niet al te best. Maar waar gaat het om bij een dikke coupe? Looks, power en wegligging. Het uiterlijk moet je ding zijn, maar origineel is het zeker. De V6 biedt lekker veel vermogen (303 pk, 350 na de facelift) en de wegligging is uitstekend. Maar ja, een ‘H’ op de neus is niet Premium dus koos men liever een A5 1.8 of 320i voor hetzelfde geld.

Hyundai

Opel Astra (J)
Maar de Opel Astra is toch een auto die veel verkoopt? Hoe kan het dan een onderschatte auto zijn? Omdat met deze generatie de verkopen enorm kelderden. Vroeger kon de Astra rekenen op minimaal een half miljoen exemplaren per jaar, met de Astra H werd dat slechts een derde daarvan. Dat is opmerkelijk, omdat het gewoon een steengoede auto is, getuige deze rijtest en dit aankoopadvies. De Astra is een beetje zwaar, OK. Maar het reed uitstekend en het interieur ziet er nog steeds goed uit, ook in vergelijking met dat van de nieuwe Astra. Zeker de GTC is een enorm leuke auto. En als OPC al helemaal.

Opel

Suzuki Kizashi
It’s a Giant Suzuki! En die verkopen bij voorbaat niet. Met de Kizashi was het niet anders. De auto werd met gepaste trots gepresenteerd in 2009, om in 2014 met stille trom van de markt te verdwijnen. En dat is volkomen onterecht, want er was niets mis met de Kizashi. Sterker nog, het was een topper. De motor, een 2.4 viercilinder, was een pareltje. Hing heerlijk aan het gas en boven de 6.000 werd je getrakteerd op een fijne snerp. De wegligging was uitstekend, minimaal op het niveau van de Mazda 6 en een stuk beter dan onze geliefde 159. Allemaal waren ze supercompleet afgeleverd, dus daar lag het ook niet aan. Was er dan niets slecht aan de Kizashi? Jawel. De sluiting van het handschoenenvakje kon het begeven bij een crash. That’s it. Dat is precies de reden dat er geen Autoblog Aankoopadvies is van deze auto, want dan zou @CasperH na 25 seconden al klaar zijn.

Kizashi

Cadillac CTS-V Wagon
Waarom Cadillac dit ding in hemelsnaam bouwde is volstrekt onduidelijk. De Amerikanen vonden het niets. De auto was veels te stug geveerd en hard gedempt. Daarbij, in de Nieuwe Wereld belieft men geen stationwagon. Dus de auto werd in powerwagon-liefhebbend Europa een hit? Nee, ook niet. We kozen massaal voor de Audi RS6 met die epische tiencilinder (rijtest). En toch moet dit de auto voor elke liefhebber zijn. Een geweldig chassis, Corvette ZR1 blok, handbak en achterwielaandrijving. Dat het ook daadwerkelijk de hoek om wilt bewijst de ‘Ringtijd van 7:59. Dat blok levert weliswaar 560 pk, maar is ernstig teruggeschroefd. Een peekaatje of 800 is geen enkel probleem.

Cadillac

Volkswagen Phaeton
Het is niet de eerste keer dat we de Phaeton (rijtest) aanhalen. Toen de auto net uitkwam was het journaille onder de indruk. Het kopende publiek niet, want die kozen en masse voor een A8, 7-serie of (met name) een S-Klasse. Hebben deze mensen de verkeerde keuze gemaakt? Nee, natuurlijk niet. Het zijn allemaal topautomobielen. Maar het mooie van de Phaeton was dat deze heel bijzonder was, zonder dit van de daken te schreeuwen. Verder kon de auto zich kwalitatief minimaal meten met de concurrentie. Het mocht niet baten. Nog altijd is het een fraaie auto om te zien. Ons epistel daarover lees je hier.

Volkswagen

Honda NSX
Het prototype onderschatte auto. Een overontwikkelde Japanner die vrij van pretenties is, scoort goed bij de liefhebber, maar niet bij het grote publiek. In 2002 kreeg de NSX een zeer geslaagde facelift en werd alles bijgepunt. De pers was het er over eens: dit was nog altijd een zeer indrukwekkende sportwagen die zich met gemak kon meten met Europese toppers als de Ferrari 360 Modena, Porsche 996 Carrera en Lotus Esprit. Allemaal leuk en aardig, maar het kon werkelijk niemand interesseren. Slechts 53 stuks werden er in Europa verkocht van dit type. Dat is inclusief autogek Engeland en alle dealers + importeurs…

Honda

Opel Omega (B2)
Dit is de inzending van @Jaapiyo. “Maar Jaap houdt toch van BMW?”. Klopt, de dieseluitvoering heeft een BMW hart, een heuse zes-in-lijn. De Opel Omega was de laatste achterwielaangedreven Opel in een lijn van grote sedans als de Kaptitän, Senator en Rekord. De Opel Omega was niet eens zo’n slechte auto, integendeel. Het was een grote, comfortabele en nuchtere sedan of uiterst ruime stationwagon. Maar als je een luxe uitvoering bestelde kwam je niets te kort. Met name de post-facelift modellen waren erg geslaagd.

Opel

BMW i3
Onlangs behandelden we deze kleintjes. Het geluid was unaniem: de Audi A2 was een onbegrepen auto. Die zou tegenwoordig veel beter verkopen. Maar is dat ook zo? Want de A2 heeft al een spirituele opvolger in de vorm van de BMW i3 (rijtest) in de prijslijsten staan. Op de redactie zijn we enorm verdeeld. @Dizono, @Nicolasr en ondergetekende vinden hem geweldig, de rest vind het afgrijselijk. Een tussenweg lijkt er niet te zijn. Maar de kwaliteiten van de auto staan buiten kijf. Met name de bouwwijze is indrukwekkend. De BMW i3 combineert de bouwkwaliteit van een 7-serie, de ruimte van een 5-serie met de prijs van een 3-serie. Misschien niet de meest tot de verbeelding sprekende BMW, maar een wel een onderschatte auto, want verkopen doet ‘ie niet.

BMW i3

Volvo C30
Toen Audi de A3 lanceerde was het een schot in de roos. Een premium hatchback op basis van reguliere Golf techniek. Toen Volvo nog bij Ford hoorde gebeurde hetzelfde, maar dan beter. De Volvo C30 (rijtest) stond op het platform van de Ford Focus, het beste wat er te krijgen was. Dat gold ook voor de motoren. Van de zuinige 1.6D tot de T5 met grandioze vijfcilinder. Het blijft jammer dat de Polestar er niet kwam, gelukkig hebben we de rijtest nog. De styling was een combinatie van een S40 front en een achterkant die invloeden had van de P1800ES en 480. Toch bleek de auto lastig te verkopen. Dat bewees Volvo zelf met de opvolger, de V40. Al in het eerste anderhalf jaar verkocht de V40 beter dan de C30 (aankoopadvies) in zijn gehele loopbaan.

Volvo

Porsche Cayman (981c)
Niet alles wat Porsche aanraakt veranderd in goud. De 928 en 968 zijn daar goede voorbeelden van. Kijken we naar recentere Porsches valt de Cayman op. De eerste generatie van de Cayman deed het nog aardig (zo’n 6.000 exemplaren per jaar), maar de tweede generatie haalt nog niet eens de helft daarvan. Volkomen onterecht. De Cayman S (rijtest) en Cayman GT4 (rijtest) zijn uitstekende sportwagens, maar de 981 is in standaarduitvoering al een bijzonder goede auto. Er zijn snellere en goedkopere alternatieven, maar dat maakt niet uit. De combinatie tussen rij-eigenschappen, looks en motor is geweldig.

Porsche

Ferrari 612 Scaglietti
De 612 heeft het niet makkelijk gehad. Vierzits twaalfcilinders zijn traditioneel al lastig, maar de concurrentie was moordend. Aston Martin had de DB9 en met name Bentley liet zien hoe je dit gedeelte van de markt bediende met de succesvolle Continental GT. Maar waar de Bentley een luxe en bloedsnelle Phaeton is, gooit de Scaglietti het over een andere boeg. Het is een getemd raspaard, een volbloed, getuige de atmosferische V12 (540 pk!), ideale gewichtsverdeling en zelfs de mogelijkheid voor een handbak! Dit is typisch zo’n auto die telkens mooier word hoe langer je erna kijkt. Verrassend betaalbaar ook. In aanschaf althans.

Ferrari



105 reacties

Ik ga even vol gas vloeken in de kerk: de multipla is ook zwaar onderschat! Weet je hoe leuk het was om als 8 jarige tussen je ouders te zitten voorin!!!
@timobac: eens! Top kar! Echt onderscheidend en superslim ontwerp.
@timobac: ik ben, met terugwerkende kracht, stikjaloers!
@RRRobert: Op zn buurman, die er geen had? ?
@timobac: jij doet niet meer mee.
@timobac: hij past ook nog eens over een bussluis, als er tenminste niet zo’n paal omhoog komt.
@kobus1967: van het uiterlijk van de multipla zullen er eerder palen naar beneden gaan…

Maar het is idd een onderschatte auto…
Wat mag die Honda NSX kosten?
@t0astyyy: Tegenwoordig een geliefd object en daardoor hartstikke duur. Denk richting een ton voor een net exemplaar.
@t0astyyy: 60k
@joostvd: voor een pre-facelift. Die van na de facelift zijn mooier, beter en zeldzamer en daardoor duurder.
Wij hadden vroeger de eerste twee generaties Laguna. Vooral de tweede in een soort grijs metallic met daarin paars/blauwe vlokken. Goed stel lichtmetalen velgen eronder van juist formaat. Zeer comfortabel achterin voor de lange ritten!
@dennisjuh95: achterin bijna beter als voorin, zolang je maar achter iemand zat die max 1m85 was. Daarboven was de beenruimte nogal krap.
@peug206: Ik was toen 12 ongeveer. Dus zo veel ruimte had ik niet nodig :)
De 612 Scaglietti wordt met de dag mooier! Wat een elegante pracht bak is dat!
@pechweg: ik heb dat sowieso de laatste jaren met Ferrari. De 612 vond ik ook nooit mooi, maar begin hem steeds meer te waarderen, net als de FF, wat een heerlijke kont heeft die! Zelfde laken in pak met de 458 t.o.v. de F430. De F430 blijft een parel, de 458 weet ik zo zeer nog niet. Al begin ik de Speciale wel steeds gaver te vinden! De GTC4Lusso of de California T vind ik er nog niet mooier op worden, maar dat zal over 5 jaar wel weer anders zijn ;-). Wel knap van Ferrari dat hoe ouder de auto wordt, hoe mooier en eleganter hij er uit gaat zien!
Cayman is volgens vele ook de betere Porsche doordat de motor meer in het midden ligt ipv achterin. Anyway heerlijke wagen!
Zwaar onderschat; de Mercedes R-klasse. Iedereen heeft het over A6 stations, Panamera’s en noem ze maar op om vol gas over de autobahn naar je skivakantie te rijden. Maar de R-klasse doet dat in ultieme comfort en zeeën van ruimte voor jou, je vrouw, je kids en bagage.

Zwaar onderschat; de FIAT Multipla. Over ruimte gesproken. Een auto waar je alles mee kon doen terwijl je alles en iedereen mee kon nemen. De mensen beoordelen alleen op hoe hij er uit ziet, maar niet op wat hij goed doet en goed kan. Een misverstand als je het mij vraagt.

Maar wat mij betreft het allergrootst onderschat; auto’s als de Cayman, Z4, TT bestempelen tot kapperauto’s. Onder andere deze drie auto’s van respectievelijk Porsche, BMW en Audi zijn de leukste auto’s gebouwd door deze fabrikanten van de laatste 20 jaar. Rijden erg leuk en sportief en zijn prima gooi en smijtauto’s. Met name de Cayman. Echt, ik vind dat ding zo veel leuker dan elke 911. Doe maar een Cayman S van rond 2007. 265 pk, middenmotortje, handbak. Alle ingrediënten voor een topauto.
@viezefreddyw: Heerlijk zo’n R-klasse inderdaad.. Een soort Duitse über-Espace.
@viezefreddyw: Graag het niet meer hebben over hoe goed de R-klasse is. Ze zijn nu nog iets boven mijn budget. Als teveel mensen lezen dat het een geweldige auto is duurt het nog véél langer voordat ik er een op mijn oprit heb staan. De koning van de ondergewaardeerde auto’s.
@pomoek: Sorry, ik zal het voortaan voor me houden. Maar de R-klasse is echt een goede auto mensen! Kopen dat ding!
@viezefreddyw: Inderdaad! Daarbij komend ken ik geen kapper die met dat salaris zo’n auto kan kopen.
@michaelb: dan ken jij de verkeerde kappers . De huis tuin en keuken kappers verdienen idd niet genoeg. Maar er is een bovenlaag he. En geloof me, die verdienen schofterig veel geld.
@viezefreddyw:
Multipla, dat ding lag toch ook nog eens als een blok op de weg? Omdat FIAT Bravo onderstel?
@Rob: Klopt, het Fiat C-platform als ik het goed heb. Het was volgens mij een doorontwikkeling van het Type Two Platform en op dit platform hebben wel meerdere fraaie auto’s mogen staan.
@rob: Zeker. Ik had er eentje, en kan dat bevestigen. Moet ik wel bij aantekenen dat die goede wegligging mede kwam omdat er vrijwel geen vering in zat. Je kon voelen welk merk verf ze hadden gebruikt voor de witte strepen op de weg, zo stug was ie. En doordat de motor laag lag. Het meest verkochte motoronderdeel is… de carterpan die je af en toe stukrijdt op een verkeersdrempel.
Kortom, het rijcomfort had wat van een verlaagde Sjonnie-Golf. Sportief, maar nou niet bepaald logisch voor een MPV.
@viezefreddyw: wat is dit voor raar topic, het lijkt wel alsof iedereen uit de kast komt!
@viezefreddyw: wat mij altijd aan die R-klasse verbaast is dat die niet enorm is afgenomen door de uitvaartbranche. Het was een prijzige auto, maar een E-klasse ombouwen tot uitvaartauto lijkt me ook geen goedkope hobby. Gezien het formaat van de R hoeven er volgens mij weinig carrosserie-aanpassingen gedaan te worden.
@viezefreddyw:

Iemand die het woord kids gebruikt kan niet serieus genomen worden…
@hupke: Nu heb je me toch wel nieuwsgierig gemaakt met wat er mis is met het woordje kids…
Die Phaetons kan je nu voor een appel en een ei in Duitsland kopen met zeer lage km-standen, bomvol opties en aantoonbare historiek en garantie. Spijtig dat ze worden bekeken als poorman’s Audi A8, want op bouwkwaliteit doet hij niet onder, enkel het interieur huppelt een beetje achterop de rest.
@misterdrogba: onderhoud…
@misterdrogba:
dat soort limos worden veelal gekocht door bedrijven voor “vip” vervoer en niet door mensen die ze voor hun eigen vervoer gebruiken. Die bedrijven durfden het gewoon niet aan om bij hun “vip” klanten in een volkswagen voor te komen rijden, als er een ander merkje op had gezeten had iedereen het prima gevonden.
@misterdrogba: ik denk dat de Phaeton niet word gezien als een poor mans Audi. Die auto werd gekocht voor de anonimiteit. En daarnaast was het goed voor de klanten.
Pff wat een pareltjes. Dat wordt lekker dromen vannacht!
Prachtig lijstje met mooie automobielen. Vooral de omega… wat een ruimtemonster was dat.

Ik zou alleen zelf de c30 niet vergelijken met de v40. 2 deurs tegen 5 deurs en uiteraard de invloed van de lease markt op de ‘verkopen’.
@vrs18vt: en nog steeds passen er maar 4 personen in. Mooie auto maar hopeloos gefaald met zn functionaliteit …
@henkhupelschoten: Komt dat niet omdat het ooit de bedoeling was dat er ook maar 3 mensen in de v30 konden? Zo was de xoncept meen ik mij te herrineren
Suzuki Kizashi, Hyundai Genesis, Renault Laguna, en de rest van het rijtje ook wel. Jammer dat ze niet goed verkocht werden. Voordeel is dat ze tweedehands zacht geprijsd zijn en dat je daarmee een kwalitatief goed stukje techniek in handen hebt
Helemaal gelijk wat Scaglietti betreft en Laguna.

vind ook dat de mensen teveel naar standaard premiums gaan terwijl ze bij andere merken veel leukers en vollediger aangekleed kunnen schoppen.

ben de scaglietti beginnen waarderen door zijn geluid…:
https://www.youtube.com/watch?v=HVxn-R7sqxo
Toplijstje. En helemaal mooi dat de C30 erbij staat, dat wordt echt een future classic, net als zijn spirituele voorgangers (p1800 & 480es)
Wat een onzin dat die Suzuki een betere wegligging heeft dan de Alfa 159. Het onderstel is zeer uitgebalanceerd en hoogwaardig. Kijk maar weer eens naar het Duitstalige video op YouTube. Ook die heilige bmw drie laat hij achter zich.
Ahh, de Suzuki Kizashi. Die auto was voor mij een schot in de roos toen deze uit kwam. Ik vond ‘m direct al ontzettend mooi en dat is na 7 jaar nog altijd niet veranderd. Die auto klopt.

Dan de Omega B2. Ik heb het eerder aangegeven, maar wát vind ik dát een stijlvolle en mooie auto om te zien zeg. Het enige wat de B2 voor mij beter had gemaakt was als de 5.7 V8 waar Opel mee getest heeft uit was gebracht.

Als laatste de C30, dat vind ik al een gaaf ding voor zolang ik het me kan heugen. Zonde dat de T5’s met handbak zeldzaam zijn en de D5 in Nederland alleen met automaat beschikbaar was.
Ik heb die Suzuki van buiten altijd wel een leuke auto gevonden. Jammer dat het interieur niet zo mooi is als de buitenkant.

Het valt mij trouwens wel op dat 4×4’s, pick up’s en busjes dit soort lijstjes niet of nauwelijks halen, de meest vergeten auto types misschien?
Grappig, dit zijn juist auto’s die ik allemaal interessant vind. Maarja, wat auto’s betreft ben ik ook wel tengenstooms…
de peugeot RCZ hoort er ook bij.
Die C30 blijft geweldig.
Tja de C30. Ondergewaardeerd? Als Volvo man: Ik weet het niet. Eigenlijk hetzelfde verhaal als met de 480. Het is het gewoon net niet helemaal. De lijnen kloppen net niet, de prijs is net te hoog en de auto is ook net niet gek genoeg om bijzonder te zijn.
@pomoek: ik heb er eentje gehad, ondertussen al weer een tijdje geleden. Vrij complete uitvoering met leer, auto airco, R-line, premium audio en nog wat spul. Comfort en stoelen waren goed, wegligging was goed. Prima voor 2 personen maar niet ideaal voor iemand met kinderen. Kofferbak is ook lastig en mijn golftas (…) kon er alleen in met de achterbank (deels) ingeklapt. Dan heb ik het ook nog niet eens over het afdekzeil wat niet in lijn was met de rest.

Maar ik vond/vind het wel echt een hele fijne auto waar ik zo mee naar Zuid-Spanje zou rijden.
@pomoek: ik heb tussen 2008 en 2016 drie C30’s gereden. Het is een briljante wagen. Natuurlijk is de kofferbak veel te krap, is de foto met 4 volwassenen in de wagen zoals die de folder staat een bijzonder knappe fotoshop, want dat past echt niet. En het tentje in de kofferbak, daar willen we het niet eens over hebben. Maar dat design, er is geen compacte 3 deurs die zo mooi vormgegeven is als de C30. De vorm van dat achterste zijraam, de deur, het kofferdeksel. En die schouders, dat zie je alleen ook in een 911 in je buitenspiegels. Afgelopen vrijdag haalde in het donker op de Autobahn met mijn nieuwe BMW een rode C30 in en merkte dat ik toch even moest omkijken. De C30 is een meesterwerk.
De Kizashi had een verouderde techniek en was om zijn uitstoot daardoor veel te duur geworden. Verder mooie auto maar te laat op de markt gekomen.
@massarati: Klopt, en hij was er ook maar in 1 smaak: bomvol en met die motor, helaas
Maar @Jaapiyo toch, heb je die front-overhang van de Omega wel eens gezien? ;-)
http://www.youngtimerfanaten.nl/images/Nieuws/Kies-maar-Opel-Omega-of-Opel-Insignia/Opel-Omega.jpg
“Auto’s die nieuw niet het succes brachten dat hun makers er van hadden verwacht”

Ach, in 2026 staat op Auto3Dhologram.nl misschien de Giulia in dit lijstje ;) Duimen dat ik ongelijk krijg!
ik voeg graag de mitsubishi 3000gt toe
CTS-V Wagon vind ik toch wel jammer, zelfs in de States een zeldzaamheid als Wagon. Vind ik echt de leukste versie, deze generatie vond ik als sedan niet super qua looks en de coupe is erg klein vanbinnen. Je zou met een Omega station een soort budgetversie kunnen maken. Een V8 past er wel in en je koopt ze echt voor een appel en een ei. Mooie sleeper!
Avantime.
De C30. Met de wetenschap dat ie rijdt als een Ford Focus zou ik hem laten staan. Niet omdat een Ford Focus slecht rijdt, integendeel: die rijden als een tiet! Echt fijne karretjes.

Maar de C30 is gewoon krap. Onaangenaam krap. Voorin zit je nog wel oké. Maar de stoelen achterin, de kofferbak; nivootje MINI Cooper…..
@Rob: Ach, wat dat betreft zijn het toch ideale auto’s voor mensen zonder kids, alleenstaanden, jonge vrouwen etc?

Net als de DS3. Volgens mij vind jij dat ook wel een geinig ding. Maar erg krap als je meer dan twee personen wilt vervoeren.
@viezefreddyw: ik heb beide gehad. DS3 heel kort, maar wel ongeveer 10K mee gereden. Rijden allebei prima. Kofferruimte van een DS3 is groter dan de C30.

Beide ongeschikt voor kinderen achterin en dan de Volvo met name om 2 redenen:
– deuren zijn veel te lang. Om voldoende ruimte te hebben om een kind achterin te zetten moet de deur ver open, dat is lastig als de deur zo lang is.
– naar voren geklapte stoel klapt heel snel terug. Als je dan met een kind in je armen zo’n stoel in je rug krijgt is dat niet ideaal. Zeg maar gewoon irritant en vervelend.
@stephane8200: Aah okee, dat wist ik niet. Ik dacht dat de ruimte binnenin ongeveer gelijk zou zijn. Dat valt dus tegen.

Ik rij nu zelf ook een DS3, bijna twee jaar al en inmiddels de 180.000 kilometer aangetikt. Uiterst tevreden over het karretje.
@viezefreddyw: ik vond de DS3 echt ook een fijn karretje wat goed stuurde. Bij de C30 en ook de V40 is de kofferklep en wat daar doorheen kan ook een beperkende factor. De laaddrempel is hoger en door de vorm ook wat onhandiger.
@stephane8200: Ik heb altijd het idee gehad dat de Volvo V40 goed draaide omdat het de leaseslet van Nederland was. Op elk bedrijventerrein stikt het van de V40’s. Als hij redelijk is aangekleed met onder andere R-pakket en een leuke kleur, vind ik het nog wel een aardige auto om naar te kijken. Maar qua binnenruimte laat hij zeker een hoop steken vallen.
@viezefreddyw: Die wordt ook volop geleased. Zeker de D4 was een leasetopper een aantal jaar geleden. En ergens vind ik dat jammer, want je ziet de auto zoveel en het komt regelmatig voor dat ze op de linkerbaan zitten te bumperkleven. Daardoor heb ik toch een beetje een hekel gekregen aan die auto.
@berlinetta: Dat heb ik eigenlijk met een hele hoop auto’s. Een hekel heb ik er niet aan, maar het zijn de typische dingen. De V40-rijders, de Megane-rijders, de Passat-rijders, de 308-rijders, de Octavia-rijders en noem ze allemaal maar op. Het zijn allemaal dezelfde auto’s die bereden worden door rijders met dezelfde rijstijl.
@viezefreddyw: dat kwam door die 14% op de diesels. Zijn ook gewoon goede auto’s. Ruimte op de achterbank in een V40 is natuurlijk beter dan een C30.
De Astra snap ik wel dat deze weinig verkocht werd. De auto’s waren niet allen zwaar, de motoren waren nou ook niet echt verfijnd. Elke Kia, Fiat, Ford en ga zo maar door had betere en vooral ook zuinigere motoren
Onderschat? Alles van de huidige Mazda lijn op dit moment.

Onderschat? Alfa 4c, pure circuitauto; er wordt niet naar de kwaliteiten gekeken van de auto zelf maar juist wel naar de kwaliteiten van vermeende concurrenten, die daar graag de spinnen op garen.

Overschat? Alles van VAG.. want we weten alles, alles is voorgekauwd, alles is gespindoktert, alles is een halve of hele leugen.
Bij de prestaties van de auto’s weet je al dat er gesjoemeld is. Van laag naar hoog. Van Audi sqtdi tot de zwaarste diesels van Porsche. Er klopt geen bal van. het verbruik is laag en de prestaties zijn hoger dan een vergelijkbare bmw, die niet sjoemelt.
@giulio: En het verbruik van welke auto klopt wel? Het zit je diep he, dat VAG. Denk aan je bloeddruk en laat het los
Het gaat niet om het verbruik maar het uiteindelijke aankoopbedrag. Gebruik je verstand eens.. @87sandyd:
@giulio: Die is dus lager omdat het praktijkverbruik hoger is dan in de papieren, dus minder uitstoot, dus minder CO2 tax, dus lagere prijs. Maar ik bemoei niet…
En omdat VAG een lagere prijs bedingt (ik bedoel besjoemelt) bijvoorbeeld in de lease, kan het meer afzetten want de klant koopt de auto met de beste prijs. Ooit eens van oneerlijke concurrentie gehoord? @87sandyd:
BMW i3 top auto! Voor de mensen die het er niet mee eens zijn, ga er is een middagje in rijden en je bent het met me eens
@simonderuiter: fijne auto maar ook betrekkelijk weinig ruimte. Deuren achter die alleen open gaan als de voordeur open gemaakt wordt is ook niet ideaal als iemand achterin zit. Die kan dan namelijk niet zelf uitstappen.

Met het ‘oude’ model was de range ook te kort en de benzine REX ook te onzuinig. Met de nieuwe accu is dat beter.

Heb de i3 een week gereden en had zelfs eentje in pre-order staan maar geannuleerd.
Nog een onderschatte auto die graag wil toevoegen aan dit rijtje is de Infiniti q50. Wist je dat je een q50 met 405pk kan kopen voor 61k…NIEUW!!!! Waar vind je dat nog dan? En het is veelal beproefde Mercedes techniek, weinig mis mee dus. Helaas verkopen ze niet, erg jammer
Ik snap eigenlijk wel waarom ze geflopt zijn. Het is het allemaal net niet en in enkele gevallen nog wel erger dan dat. Misschien vloeken in de kerk, maar wel waar. Zo’n laguna is best aardig, maar kwalitatief was he huilen.
De nsx is erg goed, maar wat design betreft niet echt gelukt.
De 911 is stukken mooier dan de cayman, kan die cayman wel beter sturen, maar qua uitstraling redt hij het niet.
De overige auto’s lijken me verder wel duidelijk. Zo’n scaglietti, die klopt ook niet.
@kempenaer: of een design gelukt is, is natuurlijk subjectief. Ik vind de Scaglietti op plaatjes niet echt mooi, in het echt wel. En de nsx kan mij ook zeker bekoren, net als een aantal anderen op autoblog. Een auto afrekenen omdat het uiterlijk niet helemaal klopt lijkt mij wat kort door de bocht.
De Suzuki Kizashi, een auto die ik al lang weer vergeten was. Laatst toch eentje mogen rijden, dat viel absoluut niet tegen. Nee, geweldige originele keus!

De laguna 3 heb ik ook ervaring mee, naar mijn smaak is de demping op slecht wegdek net wat te stijf. Maarja, ik ben dan ook citroen en volvo gewend. Dat interieur van de Renault kan mij ontzettend bekoren. Dan hebben we het nog niet eens gehad over die fijne 2.0 dci!

De omega is voor mij een auto met sentiment. Ik weet nog dat mijn opa er een had met een heerlijke 6 cilinder diesel, wanneer hij een goede dot gas gaf klonk er een fijne roffel in combinatie met een turbo fluit door het interieur!

Maar de auto die ik nu wel graag op de oprit zou zetten is toch echt de c30, wat een geweldig wagentje lijkt mij dat!
Zo veel leuke wagens… de Genesis, NSX, CTS-V, Kizashi.

Maar we blijven trouw aan de Duitsers… zucht.

Blij dat ik niet zo ben.
Heb de kizashi altijd een leuk model gevonden. De i3 is de nachtmerrie van bmw, dat dit het productiestadium heeft gehaald! Bah! De C30 stuurt erg goed, helaas nog niet in een cayman gereden maar vind die er erg tof uitzien!
De NSX is niet onderschat vind ik. Iedereen weet de kracht van deze auto. Dat de verkopen dan meevallen, tsja, geen idee. Maar elke “alleged-petrolhead” die ik ken, weet alles over hoe goed de NSX is.

Daarbij wordt over de Phaeton zijn kwaliteit geprezen, waarbij ik terug denk aan een filmpje van een Hongaar die een 2013 model had die toendertijd nieuw was (15k km) en last kreeg van roestplekjes. Ik weet niet hoe algemeen erkend dit is, maar omdat VAG altijd zo goed in elkaar steekt ontkent VW natuurlijk dat zei het gedaan hebben en vergoeding op het plaatwerk vervangen, ho maar. Ik vind de Phaeton een uiterst mooie auto om precies de reden die dit artikel beschrijft, maar ik zou dat filmpje in acht nemen als je er daadwerkelijk eentje zou kopen. Wat ik overigens ook niet afraad, gezien de gigantische daling in prijzen, zoals elke grote Duitser.

De Kizashi, wat heb ik een zwak voor die auto. Die auto kan Japanse styling combineren met een goed rijdende auto die nog eens lekker ruim is, ook. Ik denk dat het premium prijskaartje de auto genekt heeft, maar als je een zeldzame Japanner wilt moet je hem gewoon kopen. Ze kosten nog maar 15k, en het is Japans dus stuk gaat het ook niet. Gave wagen vind ik dat, echt waar.
@mercedesclk350:
Inderdaad! De NSX was erg goed maar gewoon duur, zelfs (zeker richting het einde van zijn carrière) flink duurder dan een 911. Zat in België tussen de prijs van de 911 en 911 Turbo in, dan maak je het jezelf als underdog niet eenvoudig.
Zo’n NSX was gewoon duur. Mooi maar duur.
Zo’n caddi station: was ook niet goedkoop en de afschrijving zal gigantisch zijn: kortom: te duur.
Kizashi: oude motor met veel theoretische uitstoot = te veel belasting = te duur.
I3: blijft duur voor een auto op fietsbanden; die er raar uitziet en met een korte range.
Cayman: kon je er 1 nieuw kopen, dan kon je waarschijnlijk ook wel een 911 kopen. De Cayman hiervoor heeft een vriend van me. Het lijkt net een lapjeskat vanbinnen met erg oude apparatuur. Het rijdt als een kart: de hele auto beweegt als je stilstaat en aan het stuur draait. Leuk? Vast. Een Alfa 4c is ook leuk.
Ferrari 612? Hoezo onderschat? 4-zitter Ferrari’s. Het is niet echt een grote markt waar je die dingen af kan zetten. Ik zou er wel naar kijken, maar ik kijk nu eigenlijk eerder naar de Vanquish van het artikel van @Willeme; ik kan me voorstellen dat ie in principe niet heel veel meer hoeven af te schrijven.
Eens! @gregorius:
Zo´n Kizashi vind ik echt een prachtige wagen.. Staat nog steeds op het lijstje als potentiele opvolger van de huidge auto.
De i3 ben ik mijn mening van aan het bijstellen, in het begin vond ik het een vreselijke wagen maar hij wordt in mijn optiek steeds mooier.
Ik snap best dat de C30 op dit lijstje komt, maar ik snap ook prima dat ie niet geweldig verkocht. Een van Volvo’s merkwaarden was ruimte. En dat bood ie echt helemaal niet. ‘Tuurlijk, een A3 is een kleine Golf, en een C30 een kleine Focus. Maar Audi kwam er al jaren mee weg om tot de krapste in hun klasse te behoren. Voor Volvo was het een trendbreuk.
@mout: En de C30 is gewoon echt heel erg krap!
Achterbank: wil je niet zitten. Bagageruimte? Is er nauwelijks en je kan er moeilijk bij.

Jammer, wat vind het nog steeds een leuke auto! Een fase 1, gebroken wit met bruine skirts, dubbel pijpje onder de achterbumper en T5 of D5 erop. Leuk hoor!
@mout: toen een collega van mij mijn C30 zag zei hij “Ohh, je hebt een halve Volvo”.
Ferrari 612 is een zeer ondergewaardeerde auto… je hebt alle comfort… Alle luxe… v12 met 540pk! Nadeel… onderhoudskosten zijn moordend en je hebt geregeld problemen met die geschakelde automaat. Je moet telkens bij overschakelen, beetje het gas los laten. Doe je dit niet, kun je na 15.000km je bak laten vervangen. Daarnaast moet je je goed bedenken hoe je de auto wil gebruiken. Het is een auto die op top en onderin zeer snel is, maar handling is een stuk minder als bijvoorbeeld een f430 ( uit die tijd). Normale remschijven zijn bij hoge snelheid net sponzen, maar keramische remmen voor deze wagen zijn ook niet aan te raden qua comfort.

Voor de rest… is het bij deze auto…Smaak. Hier valt niet over te twisten, je houdt van dit model of niet…
@willem1987: Een 612 zou je nu kopen om een Ferrari te hebben die je ook allerdaags zou kunnen gebruiken; voor de gebruiken die zn auto misschen 15-20000 km per jaar rijdt. Met de 612 kan je prima een weekendje weg en als het moet kan je met 4 man nog best een half uurtje van A naar B.
Wil je een Ferrari voor ritjes op de zondag, dan koop je geen 612.
Maar zo’n 612 is dus nog steeds niet geschikt om 15000 km per jaar te rijden, als ik het zo lees!!???!
@gregorius: ja daar is de 612 wel voor geschikt… maar die geschakelde automaat is niet één van de beste bakken voor dagelijks gebruik. Vriend van mijn pa had in de periode van 2006-2007 een 612 voor de deur staan. heeft er 40.000km mee gereden… zoals het ook moet! Maar klaagde over de frequentie van de garage bezoeken. In vergelijking met een Porsche PDK of DSG bak, dat zijn verder ontwikkelde versnellingsbakken die voor elke gebruik, (sport/stad) ideaal zijn.

Maar… dit is de ervaring van 1 man… wellicht heeft deze man geen idee hoe hij een Ferrari 612 moest berijden…
Er zijn de laatste tijd al wat meer rare lijstjes voorbij komen, maar de Honda NSX in een lijstje van zeer onderschatte auto’s te zetten dat spant wel de kroon.
Vind e Kizashi en de Genesis beide leuke auto’s die nu ook erg betaalbaar zijn geworden. Ik mis alleen de VW CC in het rijtje..
Laguna, top auto met echt comfort en turbo power, ik denk er sterk over na. NSX need no further comment en de Opel vooral de OPC, erg mooie auto, moeilijk, moeilijk Ik zou ze alle drie willen hebben.
Onze Stilo. Model na de facelift is gewoon hondsbetrouwbaar. Mooi is ie niet, maar hij brengt ons tegen minimale kosten overal heen in voldoende comfort.
hmm er ontbreekt nog een Ford Puma (de 1.7 dan wel)
Geniaal wagentje om mee te rijden
@willeme, ik wil niet flauw zijn ,maar je vergelijking met de genisis coupe V6 klopt niet, een instapper 330ci koste net zoveel destijds, dus de hyundai was bij voorbaat al kansloos in NL.
@bofkont:

Helemaal niet flauw! Het staat iedereen vrij om te verbeteren. Het kan altijd gebeuren dat je er naast zit. Ik ga het even uitzoeken voor je:

De Hyundai Genesis Coupé kostte in 2010 zo’n 49 mille. Een BMW 325i zat op 50 mille, een 330i op 55 mille en een 335i op 63 mille (give or take een paar euro’s).

Ondanks dat de Genesis niet direct een ‘rijk’ gevoel gaf, was de auto compleet uitgerust. Automatische airco, alarm, 19″ velgen, sportstoelen, lederen bekleding, 6 CD-wisselaar, Park Distance Control, elektrisch inklapbare spiegels en licht/regensensor was allemaal standaard, in tegenstelling tot de BMW. En 19″, leer, sportstoelen en dergelijke zijn dure opties bij de Beier.

Dus met een 320i Coupe met een paar opties zat je dichtbij de prijs van een V6 Genesis. Jouw stelling lijkt derhalve niet te kloppen. Een 330i Coupe met enkele opties die de Genesis heeft zat over de 62 mille. Dat is 13 meer dan de nog altijd sterkere Genesis. En dan heeft de Genesis standaard een sperdifferentieel, iets wat niet mogelijk is op de 325i, 330i of zelfs 335i.

Als laatste is de E92 een van de meest saaie coupe versies van BMW ooit ontworpen terwijl de Genesis er bijzonder geslaagd uitziet. De neus is niet mijn ding, maar ze hebben tenminste hun best gedaan. De Genesis is zeker niet perfect, dat staat ook beschreven in de tekst. Maar als je bij een coupé waarde hecht aan betrouwbaarheid, value for money, wegliggin, vermogen en styling (wat goed te begrijpen is!), dan is het absoluut de moeite waard. Het feit dat niemand hem kocht geeft aan dat de auto onderschat is. En daar ging het om in dit lijstje ;)
@willeme: Volgens mijn info koste een kale 330ci in die tijd 53k en een Hyundai genesis coupe 48k beide handgeschakeld, verschil van 5k, wat je snel hebt terug verdiend als je de afschrijving van de hyundai meeneemt.
Maar idd wat opties op de bmw zijn stervensduur.
@bofkont: en dan valt het bij BMW nog enigszins mee. Standaard 17″, optioneel 18″ (1.000 euro) of 19″ (2.000 euro). Maar als je een M-pakket met High Executive pakket bestelt zit alles er wel op wat je nodig hebt.

Bij Audi hebben ze een nieuwe cashcow gevonden. 19″ wielen op een A5 is gewoon 5 mille en een beetje. 22″ op een Q7? 8 mille… dan moet je nog S-Line en Pro Line aanvinken!
@willeme: VAG zit duidelijk verlegen om centen ;)
Maar idd bizar.
De i3 ben ik het toch niet mee eens. Bouwkwaliteit van een 7 serie, binnen ruimte van een 5 serie en prijs van een 3 serie? Bij mij is bijgebleven 1) interieur kaler dan het hoofd van Humberto Tan 2) actieradius waarmee je de stad niet uit durft. 3) Rare achterdeur waarbij je uit moet kijken met dichtslaan dat je de voordeur niet beschadigd.
Die BMW i3 is ook nog eens spuuglelijk van opzij. Die Caddy stationwagon is daarentegen is wel mooi en supersnel, daar rij je rondjes mee om die raar gevormde NSX, wie koopt hem? Dan neem ik hem wel over na 4 jaar voor een vierde van de nieuwprijs.
De phaeton was een leuke auto maar om nu te zeggen dat ik dat mis…

Geen idee of de kwaliteit van zo’n genesis hier hoger ligt dan in Korea (waar ze meer dan de helft goedkoper zijn) maar qua kwaliteit is het rommel. En de automaat komt rechtstreeks uit een ’50s cadillac.
Prachtige auto’s, stuk voor stuk.

Ik wil ze allemaal, maar dan laat ik de Astra, Genesis, Kizachi, C30 achter.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).