
BMW begrijpt liefhebbers en houdt de V8-motor in leven. Niet eens vanwege het vermogen!
De klanten hebben gesproken. Mercedes zag hoe de verkopen van de C63 AMG kelderden na de wissel van acht naar vier cilinders. Het gevolg? Mercedes gaf een flinke korting op de hybride vierpitter en een tuner lepelde alsnog een V8 in de C-klasse. Aartsrivaal BMW lijkt niet dezelfde fout te gaan maken. Tenminste, niet hier.
Frank Weber bevestigt dat BMW de V8-motor nog even in leven houdt. Weber is het hoofd van de ontwikkeling bij de Beierse autofabrikant. Dat doet BMW niet eens omdat er meer vermogen uit een achtcilinder te putten is dan uit een zes- of viercilinder. Hij zegt: ”Het gaat niet om prestaties. Ze zijn vergelijkbaar op het gebied van acceleratie, maar klanten houden van de zachtheid, het geluid en het gevoel van een V8. We blijven V8-motoren aanbieden.”
Het slechte nieuws
Helaas is er niet alleen maar goed nieuws. Weber zegt namelijk ook: ”Er zijn markten zoals de Verenigde Staten en het Midden-Oosten waar je de V8 niet kunt vervangen door zes-in-lijn hybrides.” Volgens Weber is de toekomst van de achtcilinder afhankelijk van regionale emissie-eisen. Hier in Europa zijn die normen een stuk strenger dan in de door Weber genoemde gebieden. En dan komt 2035 ook nog met de dag dichterbij.
Gelukkig kunnen we nu nog genieten van de S68-motor. Dat is de 4,4-liter twinturbo-V8 met plug-in hybride assistentie. Je vindt deze motor terug in de nieuwe M5 (en M5 Touring) en in de XM. In de sedan levert alleen de verbrandingsmotor al 585 pk. Voeg daar de elektrische hulp aan toe en je hebt 727 pk en 1.000 Nm. De grote XM heeft in totaal 653 pk en 800 Nm.


Dus, wie genoeg van een BMW V8-motor houdt, moet straks Robert Doornbos bellen om er eentje in zijn nieuwe thuisland te bestellen en naar Nederland te verschepen. Of je stuurt een mailtje naar de nieuwe beste vriend van Elon.
Foto: BMW XM – rijtest en video van het monster
Bron: Automotive News
Titel is niet juist. Ze kunnen het wel, maar ze willen het niet ;-)
Persoonlijk denk ik dat als de c63 een 3.0 6 in lijn of v6 had gekregen, met hybride, en evenveel vermogen als de huidige met 4 cilinders, niemand moeilijk had gedaan. Dan was het gewoon: tja de v8 kan niet meer, erg jammer maar deze is ook bloedsnel, en 6 cilinders is ook fijn. Want de c63 is wel echt rap, rapper dan de oude met v8. Maarja, een twee punt nulletje, ik snap wel dat het slecht verkoopt.
Een AMG moet gewoon een V8. Het moet ’t karakter hebben van een luxere/Europese musclecar. Bij andere Europese merken vind ik dat minder. (persoonlijke mening)
Rapper op de sprint sowieso, maar zodra je die accu’s leeggetrokken hebt en je even geen zin hebt om bij te laden… Het totale prestatiepotentieel van de V8 versie ligt daarom gewoon hoger, die levert altijd ongeacht de omstandigheden en hoeveel km je al aan het trappen bent geweest.
Eens met je opmerking mbt I6, Mercedes heeft/had een fijne zes in lijn uit de E53, die hadden ze gewoon moeten pakken idd. Weet alleen niet of die echt goed paste ivm lengte van het blok. Maar: willen = kunnen.
Zou fijn zijn als ze die motor nu ook eens in mooi ontworpen modellen gaan lepelen.
There is no substitute for cubic inches. Je kan het proberen maar je verkoopt niks meer. En als je denk dat dat alleen in ‘Murica geldt, ga eens op een willekeurige zomerse avond in Rotterdam in de buurt van de Meent kijken.
Nu heeft BMW ook een V8 die je moet mijden als de ziekte (ja jij, N63!), maar ze hebben bijgeleerd.
Zeker de non-TU N63 was een slechte motor inderdaad, in de F10/11 community niets dan ellende over meegekregen.
Ze hebben de 760 ook van een v12 naar een 6 in lijn gebracht… prima blok natuurlijk, maar had de v8 leuker gevonden in de 7