• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW: “Je kunt V8 niet vervangen door zes-in-lijn hybride”

Auteur: Bas Leesberg, gepost 11 februari 2025 om 13:05 – 8 Reacties

BMW begrijpt liefhebbers en houdt de V8-motor in leven. Niet eens vanwege het vermogen!

De klanten hebben gesproken. Mercedes zag hoe de verkopen van de C63 AMG kelderden na de wissel van acht naar vier cilinders. Het gevolg? Mercedes gaf een flinke korting op de hybride vierpitter en een tuner lepelde alsnog een V8 in de C-klasse. Aartsrivaal BMW lijkt niet dezelfde fout te gaan maken. Tenminste, niet hier.

Frank Weber bevestigt dat BMW de V8-motor nog even in leven houdt. Weber is het hoofd van de ontwikkeling bij de Beierse autofabrikant. Dat doet BMW niet eens omdat er meer vermogen uit een achtcilinder te putten is dan uit een zes- of viercilinder. Hij zegt: ”Het gaat niet om prestaties. Ze zijn vergelijkbaar op het gebied van acceleratie, maar klanten houden van de zachtheid, het geluid en het gevoel van een V8. We blijven V8-motoren aanbieden.”

Het slechte nieuws

Helaas is er niet alleen maar goed nieuws. Weber zegt namelijk ook: ”Er zijn markten zoals de Verenigde Staten en het Midden-Oosten waar je de V8 niet kunt vervangen door zes-in-lijn hybrides.” Volgens Weber is de toekomst van de achtcilinder afhankelijk van regionale emissie-eisen. Hier in Europa zijn die normen een stuk strenger dan in de door Weber genoemde gebieden. En dan komt 2035 ook nog met de dag dichterbij.

Gelukkig kunnen we nu nog genieten van de S68-motor. Dat is de 4,4-liter twinturbo-V8 met plug-in hybride assistentie. Je vindt deze motor terug in de nieuwe M5 (en M5 Touring) en in de XM. In de sedan levert alleen de verbrandingsmotor al 585 pk. Voeg daar de elektrische hulp aan toe en je hebt 727 pk en 1.000 Nm. De grote XM heeft in totaal 653 pk en 800 Nm.

Dus, wie genoeg van een BMW V8-motor houdt, moet straks Robert Doornbos bellen om er eentje in zijn nieuwe thuisland te bestellen en naar Nederland te verschepen. Of je stuurt een mailtje naar de nieuwe beste vriend van Elon.

Foto: BMW XM – rijtest en video van het monster
Bron: Automotive News

Ook interessant!

  • Video: nieuwe BMW M5 gaat biem in Deventer
  • Gespot - Alpina XB7 of BMW XM?
  • Gespot - Nieuwe BMW M5 heeft heerlijk interieur
  • Video: Je nieuwe BMW M5 instellen doe je zo

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, BMW-M5, m5, V8, xm

Vorig bericht: « Marechaussee betrapt RS4 met kenteken dat ‘uit’ kan
Volgend bericht: Renault wil iedereen laten rijden als een invalide »

Lees Interacties

Reacties

  1. cossiekiller zegt

    11 februari 2025 om 13:48

    Titel is niet juist. Ze kunnen het wel, maar ze willen het niet ;-)

    Login om te reageren
  2. Johanneke zegt

    11 februari 2025 om 14:11

    Persoonlijk denk ik dat als de c63 een 3.0 6 in lijn of v6 had gekregen, met hybride, en evenveel vermogen als de huidige met 4 cilinders, niemand moeilijk had gedaan. Dan was het gewoon: tja de v8 kan niet meer, erg jammer maar deze is ook bloedsnel, en 6 cilinders is ook fijn. Want de c63 is wel echt rap, rapper dan de oude met v8. Maarja, een twee punt nulletje, ik snap wel dat het slecht verkoopt.

    Login om te reageren
    • lekkaah zegt

      11 februari 2025 om 14:16

      Een AMG moet gewoon een V8. Het moet ’t karakter hebben van een luxere/Europese musclecar. Bij andere Europese merken vind ik dat minder. (persoonlijke mening)

      Login om te reageren
    • racerx zegt

      11 februari 2025 om 15:09

      Rapper op de sprint sowieso, maar zodra je die accu’s leeggetrokken hebt en je even geen zin hebt om bij te laden… Het totale prestatiepotentieel van de V8 versie ligt daarom gewoon hoger, die levert altijd ongeacht de omstandigheden en hoeveel km je al aan het trappen bent geweest.

      Eens met je opmerking mbt I6, Mercedes heeft/had een fijne zes in lijn uit de E53, die hadden ze gewoon moeten pakken idd. Weet alleen niet of die echt goed paste ivm lengte van het blok. Maar: willen = kunnen.

      Login om te reageren
  3. DeWitteCondor zegt

    11 februari 2025 om 14:36

    Zou fijn zijn als ze die motor nu ook eens in mooi ontworpen modellen gaan lepelen.

    Login om te reageren
  4. rwdftw zegt

    11 februari 2025 om 15:30

    There is no substitute for cubic inches. Je kan het proberen maar je verkoopt niks meer. En als je denk dat dat alleen in ‘Murica geldt, ga eens op een willekeurige zomerse avond in Rotterdam in de buurt van de Meent kijken.

    Nu heeft BMW ook een V8 die je moet mijden als de ziekte (ja jij, N63!), maar ze hebben bijgeleerd.

    Login om te reageren
    • racerx zegt

      11 februari 2025 om 16:29

      Zeker de non-TU N63 was een slechte motor inderdaad, in de F10/11 community niets dan ellende over meegekregen.

      Login om te reageren
  5. alpina007 zegt

    11 februari 2025 om 17:59

    Ze hebben de 760 ook van een v12 naar een 6 in lijn gebracht… prima blok natuurlijk, maar had de v8 leuker gevonden in de 7

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North