De 13 fraaiste klassieke Touring ontwerpen op een rij

Auteur: , 48 Reacties

Het verzoek lag er al een tijdje. In navolging tot de Zagato artikelen (mooi & lelijk) of we ook een licht konden schijnen op de creaties van Touring. Maar natuurlijk: u vraagt, wij draaien!

Alfa Romeo 1900 C52

Carrozzeria Touring wordt in 1926 opgericht als Felice Anderloni en Gaetano Ponzoni Carrozzeria Falco overnemen. Net als @autoblogger besluiten de twee advocaten van hun hobby een onderneming te maken. In het begin zijn het nogal low-key opdrachten die ze doen. Plaatwerk maken in opdracht van met name Alfa Romeo, dat werk.

In de tussentijd is met name Anderloni bezig om na te denken over het ontwerpen van sportauto’s. Anderloni was erg onder de indruk van het werk van Charles Terres Wyman. Wyman was vliegenier en wist succesvol vliegtuigtechniek toe te passen bij de bouw van automobielen. Hij had zelf diverse ondernemingen, maar verdiende het meeste geld aan het verstrekken van licenties om gebruik te maken van zijn patenten, waaronder dus Touring.

Op basis van dat project ontwikkelde Anderloni zijn eigen techniek. Zonder er heel diep op in te gaan: lichtgewicht buizenchassis voor extra sterkte met daarover lichtgewicht aluminium plaatwerk, welke een mate van ‘flex’ toestonden. Deze constructie was niet alleen erg sterk, maar ook zeer licht. Vandaar dat deze methode Superleggera (superlicht) werd genoemd. Laatste voordeel was de enorme flexibiliteit die er was qua ontwerp. De mooiste staan hieronder vermeld.

Alfa Romeo 6C 2500 S Berlinetta (1939)
Dit is een van de auto’s welke de bijzondere status van Alfa Romeo bevestigt. Het is de laatste tijd een beetje kwakkelen, maar wat een merk. Voordat Enzo Ferrari dacht aan auto’s, waren Alfa’s al tot de verbeelding sprekende auto’s. De 6C 2500 was de laatste Alfa 6C straatauto en destijds een van de duurste auto’s die je kon kopen.

Alfa Romeo 6C 2500 Berlinetta

BMW 328 Touring Coupe Mille Miglia (1939)
Niet alleen de 2002 en E30 M3 hebben BMW het sportieve imago gebracht, de 328 legde daarvoor het fundament. De 328 is een klassieke BMW: een atmosferische zes-in-lijn met achterwielaandrijving. Ook in de motorsport was de 328 competitief. Successen werden behaald op Le Mans. Het grootste wapenfeit was het winnen van de Mille Miglia. De zespitters werden opgevoerd naar 135pk. Dankzij het leeggewicht van slechts 780kg en de lage luchtweerstand haalde de 328 een gemiddelde snelheid van meer dan 160 km/u.

BMW 328 MM

Ferrari 166 Inter Berlinetta (1948)
De eerste Ferrari voor de straat was de 166 Inter. Deze had een chassis ontwikkeld door Lampredi, een V12 getekend door Colombo en een koets ontworpen door Touring. Dát zijn nog eens namen. Het resultaat mocht er zijn. In plaats van een race-auto voor de weg was de 166 Inter een ware Gran Turismo, met een 110pk sterke 2 liter V12.

Ferrari 166 Inter

Alfa Romeo 1900 Super Sprint Superleggera (1951)
Als er één auto wel is waar er talloze coachbuild versies van zijn, dan is het de Alfa Romeo 1900 wel. De 1900 kun je zien als een verre voorvader van de Alfa 166. Het was een zeer sportieve auto voor zijn tijd. Niet alleen vanwege het vermogen van maar liefst 100pk (de 1900 TI had zelfs 115pk!), maar ook vanwege het onderstel (onafhankelijke voorwielophanging, telescopische dempers, trommelremmen). Deze solide basis was het platform voor vele creaties, waaronder de BAT series van Bertone, en de uitvoering van Touring was een van de meest elegante.

Alfa 1900

Alfa Romeo 1900 C52 ‘Disco Volante’ (1952)
Een auto is pas echt legendarisch als de typenaam niet eens genoemd wordt, maar de koosnaam wel. Denk aan de Ferrari Daytona of Ruf Yellow Bird. Net als de Sprint is de C52 gebouwd op het briljante platform van de Alfa 1900. Het koetswerk was zeer  zo bijzonder te noemen dat het een bijnaam kreeg: Vliegende Schotel.

Disco Volante

Pegaso Z-103 Berlinetta (1955)
Pegaso was een Spaanse fabrikant van bussen en vrachtwagens, maar ze hebben een korte periode bijzonder fraaie auto’s gemaakt. Echt succesvol was het niet, want de auto’s waren nogal zwaar, waardoor competitief zijn in de autosport erg lastig werd. De motoren waren overigens flink: dikke 8-cilinders met veel vermogen. Ware GT’s dus. Vanwege het feit dat Pegaso’s nog over-engineerd waren, ging de autotak na 7 jaar kopje onder.

Pegaso

Hudson Italia (1954)
In navolging van Chrysler besloot Hudson contact te zoeken met een Italiaanse koetswerkbouwer. Chrysler had een paar prachtige prototypes en Hudson wilde ook wel wat elegantie aan het gamma toevoegen. Snelheid was niet nodig, want met de Hornet had Hudson een winnaar in huis. Zie het als de Hellcat van de jaren 50. De Hudson Italia stond op het platform van de compacte Jet en was eigenlijk de eerste Pony Car, 10 jaar voor de Mustang. Van de 50 geplande eenheden zijn er daadwerkelijk 26 geproduceerd.

Hudson Italia

Maserati 3500GT (1959)
De 3500GT was de opvolger van de Maserati A6. Deze zescilinder auto was er als coupe (Touring) en iets later ook als cabriolet (Vignale). In tegenstelling tot veel andere ontwerpen: hier zijn er lekker veel van gebouwd, en dit is een Touring welke je eventueel zou kunnen aanschaffen, als je ongeveer twee ton stuk kunt slaan op een auto. Dit of een Bentayga? In tegenstelling tot de Bentley kreeg je in de 3500GT standaard klokken van een hoogstaande fabrikant (Jaeger le Coultre). De kleinere variant mocht er ook zeker zijn.

Maserati 3500GT

O.S.C.A. 1600 GT Touring (1961)
Op aanraden van @Dizono. Een van de meest cleane en geslaagde schetsen aller tijden. Het is een zeldzaam goed geproportioneerd geheel. De versie van Zagato (welke gebouwd werd bij Touring) was al bijzonder mooi, overigens. Ook de versies van Fissore en Morelli waren tranentrekkend mooi, maar de Touring versie sloeg alles. Dit is de laatste auto gebouwd door de gebroeders Maserati.

O.S.C.A. 1600GT Touring

Lancia Flaminia Convertible (1963)
Uit de tijd dat Lancia’s nog echte Lancia’s waren. De Flaminia was de opvolger van de legendarische Aurelia, dus een grotere sedan met de bijzondere V6 motoren van Lancia (Lancia was de eerste met een V6). De Flaminia was er als Berlina (sedan) of Coupe (Pininfarina). In opdracht van Lancia bouwde Touring de GT, GTL en Convertible. Deze stonden op een ingekort chassis van de Flaminia. Gek genoeg was bij de Flaminia de open versie mooier dan de gesloten exemplaar. Van de Convertible zijn er 180 stuks gebouwd.

Lancia Flaminia Convertible

Lamborghini 350 GT (1964)
Het verhaal van Lamborghini mag bekend zijn: Feruccio was niet tevreden, Enzo bleef koppig en zo geschiedde. Of het 100 procent waar is, valt nog te bezien, want Lamborghini was al langer bezig met het idee van sportwagen. Maar ook zonder het romantische verhaal is de 350 GT een absolute parel. Vanuit elke hoek is het een bijzonder mooi ontwerp. Om Ferrari extra dwars te zitten, moesten alle onderdelen van de 350GT extra sterk uitgevoerd worden. Ze stonden te boek als zeer betrouwbaar. @CasperH zal binnenkort een Autoblog Aankoopadvies geven. De Espada heeft hij al behandeld.

Lamborghini 350GT

Aston Martin DB5 (1964)
Misschien wel de meest iconische auto, zeker met kenteken BMT 216A. Dat was namelijk de auto van de zaak van een alcoholverslaafde rokkenjager uit Schotland. Maar ook zonder dat onliner-orakel is het een auto welke nogal altijd bijzonder oogstrelend is te noemen. Naast de DB5 was Touring ook verantwoordelijk voor de bouw van de DB6, van de DB4 werd ook het ontwerp gedaan.

In het groen eigenlijk mooier dan in het grijs

Lamborghini Touring Flying Star (1966)
De Lamborghini Touring Flying Star was een Shooting Brake versie van de Lamborghini 400 GT. Het idee was om een ideale GT te ontwikkelen. Een snelle auto, met voldoende luxe en ruimte voor alle bagage. Het bleef helaas bij een prototype. Dit was de laatste échte Touring. De vraag naar coachbuilders verdampte en Touring besloot zijn deuren te sluiten.

Flying Star

Uiteraard is mooi, fraai en schitterend zeer subjectief. We hebben helaas niet alle modellen toe kunnen voegen, want in tegenstelling tot Zagato zijn het allemaal zeer geslaagde ontwerpen. Mocht je er toch eentje missen, mag je deze zeker vermelden in de comments!



48 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Maar stiekemweg heeft die alcohol verslaafde Schotse rokkenjager het bed gedeeld met de lekkerste wijven van de wereld toen en heeft’ie en passant het merk Aston Martin begeerlijk gemaakt.
Hier ex-bondgirl Honor Blackman, ook wel bekend hier als @willeme zijn zus !
http://snappa.static.pressassociation.io/assets/2015/10/22084245/1445499764-7975ff147433a8658d35c05595712a9c-1038×576.jpg

Ja, ook Bondgirls worden ouder en is de -voor mijzelf- enige echte Bond, Sean Connery nu aan het dementeren.

Van die andere auto’s wil ik zeggen best mooi maar er zit weinig onderscheid in qua ‘idee’ en helemaal geen vernieuwende concepten !
Traditionalisma !
@desjonnies: Roger Moore en George Lazenby waren ook geweldig! (snap eigenlijk niet dat George alleen ”on her majesty’s secret service” heeft mogen acteren) Timmothy Dalton en Daniel Craig vind ik persoonlijk dan weer iets minder, Pierce Brosnan was ook een goede bond.
@henkhupelschoten:
Mooi interview gezien met Diana Rigg zijn tegenspeelster en Bond girl.
Lazenby was een Australiër die -geloof het of niet- tweedehands auto’s verkocht toen hij werd ontdekt.
Ze hebben Diana Rigg naast hem gezet omdat men bang was voor zijn kwaliteiten als acteur.
Maar Diana Rigg vertelde dat het 100% meeviel en dat hij niet is geslaagd als acteur omdat de man onmiddellijk vervelende ster allures kreeg, terwijl de rest gewoon hun werk deden !
Zet ze maar voor me op de boot naar Kaapstad. Hier geweldig mooie wegen om ermee te toeren…
@horza: Als je ze in februari laat aankomen, mag ik dan zo brutaal zijn en mezelf uitnodigen om mee te rijden?
Vanuit Johannesburg naar Cape Town is best goed te doen namelijk! ;)
Ik ben even naar de wc Brb……
Potverdikke wat een lijst lekker zeg! Die Pegaso is echt prachtig. Mijn favoriet uit dit lijstje. Die Lambo 350GT is wat mij betreft een van de mooiste Lambo’s allertijden. Wat een schitterende auto vind ik dat.
@E34M5Touring: Mooier dan de miura? Die vind ik nl. net iets sleaker en beter in verhouding.
Ik vind de stationwagon versie van de Maserati Quattroporte ook erg geslaagd, maar dat is natuurlijk geen model op zich
@svdv: Ja die is ook van hen! Prachtig ding inderdaad!
@svdv: er is trouwens ook een soort stationwagon/shooting brake gemaakt van de aston martin rapide door bertone. Wat mij betreft ook zeer goed geslaagd.

http://www.autoblog.nl/gallery/Aston_Martin/Rapide_Bertone_Jet_2_plus_2/Aston-Martin-Rapide-Bertone-Jet-2-plus-2-003.jpg
Meenemen
Die Pegaso… oh my world what an astonishing beauty! De Maserati 3500GT is ook zonder twijfel de mooiste van dat merk. De Lamborghini 350GT… ook prachtig net als de Aston Martin DB5. De enige echte Bond-car van de enige echte Bond.
Two-tone Alfa Romeo 1900 SSS by touring

http://www.fantasyjunction.com/img/cars/medium/29527.jpg
@Pulizano: Geweldige wagen maar die benaming ook “SSS” waar komen we het nog tegen?
@henkhupelschoten: Nissan gebruikte het tot 2001 en de Chevrolet South Africa tot 2011 volgens mij. Dus nee, kom je nergens meer tegen ;-).
Zie hier mijn liefde voor klassiekers! Er gaat toch niets boven dit :)
Lamborghini 350Gt.
Toen ik zag dat’ie de koplampen had geleend van de Ford Taunus ‘bananenbumper’ (badenwanne = badkuip in het duits) kon die wagen geen goed meer doen bij een jonge desjonnies.
http://img2.auto-motor-und-sport.de/Ford-Taunus-17-M-P3-Frontansicht-fotoshowBigImage-4a95a3a1-683203.jpg
@desjonnies: lol, daar komt sjonnie weer met zijn koplampen fetisj!
@desjonnies: waarom denk je dat ik een foto van de achterzijde heb geplaatst? ;-).
Wat is die Alfa Romeo 1900 C52 ‘Disco Volante’ (1952) toch mooi van de zijkant!

Maar eigenlijk past het front niet bij de rest van de auto. Daar waar het front een vriendelijke labradoodle is straalt deze auto en profil veel meer gespierde Staffordshire-bulterriër uit die labradoodles voor ontbijt eet.

Zo zie je maar dat de half dichte wielkasten voor, hoe mooi ook, wel effect hebben gehad op de voorkant.

Maar zonder dollen, alle voorbeelden zijn inderdaad prachtig.

Omdat we nu direct de mooiste hebben voorgeschoteld gekregen, betekend dit dan dat er geen lijstje (zoals voor Zagato wel mogelijk was) komt van de meest slechte ontwerpen van Touring? Of hebben ze deze gewoonweg niet gemaakt?
Ik weet het mede auto-bloggers, ik ben verschrikkelijk.
Echt waar……..
http://13252-presscdn-0-94.pagely.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2015/11/s-l720339.jpg
@desjonnies: Ach, de US-spec had 4 ronde pitjes, dus dat is ook nog een optie. ;)
@desjonnies:
Die koplampen waren inderdaad geen wonder van schoonheid, maar…. De zoon van mijn eerste werkgever reed met zo’n 350GT en als ik hem met dat ding hoorde wegrijden liepen me de rillingen over m’n rug! Met dat geluid kon ik hem die lelijke koplampen best vergeven. En de eigenaar? Die zat erin, genoot en kon die dingen toch niet zien.
Ligt het aan mij of zijn het bijna alleen maar Italianen
@lodeverboom: 4 van de 10 zijn niet Italiaans?
-edit: excuseer! In de war met de 5000GT ;-) Is inmiddels gefixt!-


P r a c h t i g articlel trouwens. Meer hier van graag.
Ps: alfa 1900. De mooiste: 1900 ss zagato. Porno. Ik ruil er mijn 360 Modena voor in. Wie biedt er?
Het heeft effe geduurd maar dan hebben we ook iets, geweldig @willeme:! van de 2500 berlinette hadden ze ook nog een aerodynamica versie, met z’n gebogen kentekenplaat. man man man wat een plaatje is dat! meer ga ik er eigenlijk niet aan toevoegen. Valt me eigenlijk wel op dat Touring niet echt veel wagens verbouwd heeft in tegenstelling tot Zagato en Pininfarina.
Hey vrind….je moet mijn reactie niet wegpoetsen.😁 Laten syaan:DE 3500 GT IS EEN 6 IN LIJN.

-edit: dat staat er nu toch ook? ;-)-
@ttr6: Ha ha. Ja nu wel. OT: Meer van dit soort artikelen graag. Dit is toch de mooiste auto porno. Zagato….Touring…..man man mooier wordt het niet. Bereid je maar voor op Eenheids-worsten-die-iedereen-moet-behagen-incl-de-Aziaten……brrrr. Maserati A6 Zagato of Alfa 1900 ss Zagato……kan geen super legara tegen op.
@ttr6: hey ik rij graag in een coachbuilt door één of andere sexy Italiaanse studio, maar een Focus past nou eenmaal beter in de gemiddelde portemonnee…
-edit: zeer scherp! Dank! is inmiddels gefixt!-

Ontopic: Touring is wat mij betreft misschien wel mooier dan Zagato. Ook de 8C Disco Volante is adembenemend, de F12 Lusso zelfs nog mooier dan het origineel. Laat ze daar in Maranello de designers van Touring weer eens inhuren, ’t wordt hoog tijd dat er weer een mooie Gran Tourer de poorten uit komt rollen.
De laatste echte touring mag hier ook niet ontbreken m.i.: de jensen interceptor.

Zo zie je, praktisch alle van de meest begeerlijke klassiekers zijn van de hand van touring (in mijn bescheiden mening). De allermooiste? De Z102 berlinetta. De ‘voorganger’ van de hier genoemde Z103 en destijds de snelste productieauto ter wereld.
Vroeger was alles beter…
De Carrozzeria Touring lijn bij Ferrari introduceren. Als een apart onderdeel van het gamma lijkt mij een top plan. Dat je auto’s als de F12 Lusso gewoon bij Ferrari kan bestellen. Dat er een Touring variant komt van de California T. Misschien zou je zelfs een Touring variant op de 488GTB kunnen maken.
Stuk voor stuk bijzonder mooi!
Ik mis de allermooiste met afstand: Alfa 8C 2900 Spider
Allemaal mooi prachtig
Zelf al kon of mocht ik niet kunnen rijden, dan wil ik ze nog hebben. Stuk voor stuk fraaie wagens, ontworpen op een manier die ze de dag van vandaag niet meer kunnen. Meer stijl en passie dan tegenwoordig op efficiëntie, zuinigheid, veiligheid en comfort. Jammer eigenlijk want die bovenstaande wagens zijn rijdende kunstwerkjes. Ik vraag mij trouwens af of we binnen 20-40 jaar hetzelfde zullen vinden van de hedendaagse wagens.

Ergens blijft het een droom voor mij om zo’n replica te bouwen van een prachtige klassieker en die uit te rusten met moderne aandrijving en techniek. Tuurlijk liever origineel dan replica met bv een elektromotor. Maar de toenemende waarde-verhoging, het uitfaseren van de fossiele brandstof, de overgang naar ev en de steeds strengere wordende veiligheids-eisen verdoemen deze kunstwerkjes tot een museum. Het zou leuk zijn om de ooit de originele te bewaren en een moderne replica te rijden op moderne aandrijvingen zoals elektriciteit of iets anders.
Het zal een droom blijven jammer genoeg.
@scaglietti612: neh, de hedendaagse toppers worden geperst en afgebakken in ovens… Komt weinig handwerk bij kijken, de interieurs zijn dan nog het meest ambachtelijk. Daarbij is de techniek te klinisch… De romantiek achter deze oudjes komt nooit meer terug!
Tja, dan is iedere moderne auto spuuglelijk. de Lamborghini 350 GT voor mij graag.
@dutchdriftking: Moderne wagens zijn absoluut niet lelijk, er zitten er ook kunstwerkjes bij alleen niet meer op die manier zoals je vroeger had. Ik zag op de tentoonstelling Italian Cars in Autoworld/Brussel begin dit jaar een oude en een nieuwe Disco Volanté naast elkaar staan. Vond beide prachtig om te zien, maar je zag duidelijk een verschil in bv. de grootte. Afzonderlijk is de moderne disco volanté erg mooi om te zien, maar naast de oude oogde die moderne variant nogal ja dik eigenlijk. Het is een forse wagen vergeleken met de oude, waardoor ie wat lomp oogde. De dag van vandaag moeten wagens aan verschillende eisen voldoen die op hun beurt invloed hebben op het design. Natuurlijk kunnen ze er ook prachtwagens van maken, alleen niet meer op dezelfde manier als toen. Tijd gaat natuurlijk niet achteruit, dus we moeten er het beste van maken en dat lukt ook.

De Lamborghini 350GT? Goeie smaak, voor dan de beemer of de 166 Inter.
@scaglietti612: ‘ voor mij dan de beemer of de 166 Inter.’
Prachtig die alfa’s 😍
Was de Alfa Romeo 8C 2900 B Lungo ook niet van Touring?
in een recenter verleden heeft Touring ook een Bentley Flying spur verbouwd tot Flying Star. Persoonlijk vind ik die ook wel geslaagd

Image

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).