Lease maar: Honda Civic Type R of Hyundai i30N

Auteur: , 66 Reacties

De meest ingetogen hot hatch tegen de meest extroverte. Welke te kiezen?

Honda Civic Type-R - Hyundai i30 N2 Performance

Speciaal voor de kerst een extra smakelijk vergelijk tussen twee top hatches. Normaliter vergelijken we vrij ‘logische’ leaseauto’s. Een keurige sedan, strakke stationwagon of luxe crossover. Allemaal heel representatief en zakelijk verantwoord. Maar wat als dat minder relevant is? Je wilt wel vijf deuren en een bruikbare kofferbak, maar het mag wel iets spannender dan een Germaanse of Scandinavische ‘Wagon? Want laten we eerlijk zijn: zó ruim zijn die auto’s niet. Sterker nog, in vergelijking met een volgroeide C segment hatchback lever je niet eens zo heel erg veel in.

Praktisch, maar veel meer fun. Waar kom je dan op uit? Normaliter komen we dan uit op de het bekende rijtje Hot Hatches: de Volkswagen Golf R, Renault Mégane R.S. of Ford Focus RS. Het kan natuurlijk zijn dat dat nog steeds te standaard keuzes. Zijn er nog opties die iets meer ‘out of the box’ zijn? Jazeker! We hebben twee Aziatische alternatieven die een compleet ander gedeelte van de markt bestrijken. Aan de ene kant hebben we de ingetogen Hyundai i30 N2 Performance, een auto waarmee Hyundai met succes dit segment betreedt. Aan de andere kant staat daar de Honda Civic Type-R. Een auto die direct zijn intenties duidelijk maakt. Kun je deze twee leasen? Natuurlijk? In onderstaande tabel kun je zien hoe beide auto’s zich tot elkaar verhouden.

Merk:
Honda
Hyundai
Type:Civic (FK2)i30
Uitvoering:Type-R GTN2 Performance
Catalogusprijs:€ 59.530€ € 55.095
Fiscale prijs:€ 58.700€ 54.297
Leasetarief:€ 950€ 940
Vermogen:320 pk bij 5.000 tpm275 pk bij 6.000 tpm
Koppel:400 Nm bij 2.500 tpm353 Nm bi 1.450 tpm
Topsnelheid:272 km/u250 km/u
0-100 km/u:5,8 sec.6,1 sec.
Verbruik:1 op 131 op 13,9
CO2 uitstoot:176 gr/km163 gr/km

Wat ons opvalt
Ondanks de verschillen zijn er veel overeenkomsten. Het zij beide Aziatische Hot Hatches met vier deuren, die met gemak de gevestigde orde van repliek kunnen dienen, waarover later meer. De Honda is een tikkeltje duurder in de lease en wat meer euro’s in aanschaf. Dat komt waarschijnlijk door een iets gunstigere restwaarde. Honda’s met het Type-R logo zijn tweedehands nog goede handel, het Hyundai N-label moet zich nog even bewijzen. Qua uitrusting moet de Honda het wel afleggen ten opzichte van de Hyundai. Erg veel opties zijn er niet mogelijk bij Honda: een paar carbon pakketten en metallic lak. Qua accessoires is er vooralsnog niet zo veel mogelijk, maar op sommige markten kun je wat meer goodies krijgen zoals lichtere velgen of een koolstofvezel splitter:

Honda Civic Type-R (FK) '18

De Hyundai wordt namelijk helemaal ‘vol’ afgeleverd door de dealer. Zij-airbags aan de achterkant bijvoorbeeld, op bijna elke Audi een optie, maar de i30 heeft het. Net als stuurwielverwarming, volledig lederen bekleding vermoeidheidssensor, elektrisch verstelbare stoelen en een AUX-ingang voor de radio. Zet al die opties op een van de (goedkopere) concurrenten en het verschil wordt een stuk kleiner. De enige twee opties die überhaupt mogelijk zijn op de i30 N2 zijn metallic lak en een schuifdak. Wil je meer accessoires op je i30 N2 Performance, heeft Hyundai de ‘N Options‘. Vind je de Hatchback niet mooi, dan kun je bij Hyundai sinds kort ook kiezen voor een i30 N Fastback.

Hyundai i30 N Option '18

Uiterlijk
Je kan zeggen van de Honda Civic Type-R wat je wil, maar saai is de auto geenszins. Dat is overigens al sinds 2006 het geval. Voor dit modeljaar lijkt de designafdeling alle registers losgetrokken te hebben. De Civic Type-R heeft enorme spoilers, bumpers, velgen en skirts. Het is één van de auto’s waar je absoluut niet een setje velgen met een grotere diameter onder wil plaatsen. Voor de goede context, standaard krijg je 20″ velgen mee! De gekozen kleur heeft een grote impact op de uitstraling. Rood en felblauw zijn gaaf, maar werken een beetje dubbelop. Deze auto ziet er het beste uit in het zwart, als Darth Vader een Hot Hatch zou ontwerpen, zou het hierop lijken.

Honda Civic Type-R (FK) '18

De Hyundai is veel ingetogener. Bijna anoniem, zelfs. Dat komt voornamelijk doordat de Civic de show steelt. Zet de i30 N naast een standaard i30 en je ziet dat de auto wel degelijk vetter is gemaakt. Het ligt er alleen niet zo dik bovenop. Ook hier zijn de velgen erg groot, maar met 19″ net een maatje kleiner dan bij de Hyundai. Is de Hyundai dan de moeite waard? Jazeker, het is duidelijk dat de Zuid-Koreanen meer de richting op willen gaan van de Golf GTI/R qua uitstraling. Verantwoord, ingetogen en decent dik. Kies overigens bij deze auto juist voor een opvallende kleur. Het baby-blauw en felrood staan uitstekend. Met grijs of zwart maak je van deze auto bijna een sleeper.

Hyundai i30 N2 Performance '18

Interieur
Die knotsgekke designfilosofie wordt doorgezet in het interieur. De Honda heeft een bijzonder interieur meegekregen. Het ziet er overigens vreemder uit, dan dat het is. Over het algemeen blijft het een Honda, dus de meeste onderdelen zitten daar waar je ze verwacht. Het infotainmentsysteem is redelijk, maar absoluut geen reden om deze auto te kopen. Waar we wel erg blij van worden zijn de knalrode sportstoelen. Ze zitten fantastisch en zien er geweldig uit. Qua ruimte merk je wel dat die sportstoelen wat plaats innemen: in de gewone Civic is er meer ruimte voor de benen van de achterpassagiers.

Honda Civic Type-R '18

In vergelijking met de Honda is de Hyundai bijzonder saai van binnen. Normaliter is zo’n opmerking een nadeel, maar in dit geval snijdt het mes aan twee kanten. Het dashboard is heel ordentelijk, er is eigenlijk heel erg weinig op aan te merken. Het is te zien dat Hyundai per generatie grote stappen zet. Het infotainmentssysteem is niet briljant, maar functioneert iets minder frustrerend dan het systeem in de Honda. Ook hier fraaie sportstoelen, maar wat meer ruimte voor de inzittenden achterin.

Hyundai i30 N2 Performance '18

Rijden
Mocht je de Honda niet de mooiste auto ter wereld vinden, wees gerust dat het bij deze auto gaat om het rijden. Dat is dé specialiteit van deze auto en de enige reden waarom deze Type-R er is. Dit is een auto voor de coureurs, niet de poseurs. De Honda Civic heeft een enorm krachtige motor die een groot gedeelte van de beleving domineert. Dat was bij de eerste Civic Type-R wel anders. De Civic Type-R is erg hard afgeveerd en je voelt dat de auto zich op zijn gemak gaat voelen als je er voor gaat zitten. Dat is aan de ene kant karakter (en lekker op het circuit), aan de andere kant kan het vermoeiend zijn voor sommigen. Uiteraard heeft Hot Hatch koning @CasperH ermee gereden, bekijk hier de Civic Type-R rijtest.

Honda Civic Type-R (FK) '18

Voor hen die de Honda vermoeiend vinden, is de Hyundai een geschikt alternatief. Ondanks dat de i30 N2 Performance de eerste Hot Hatch is van Hyundai, hebben ze het meteen goed gedaan. Het is een geweldig rijdende auto. Voorheen was er een keuze tussen een N1 en N2 en wel of geen Performance variant. Die keuze is er nu niet meer. Als je gaat voor zo’n auto, wil je automatisch de N2 Performance hebben. Je gaat ook niet naar de McDonald’s voor de salades. Qua snelheid is de i30 zeker niet verkeerd, maar de explosiviteit van de Honda mis je. De i30 N2 is verregaand foolproof, of je moet het wel heel bont maken. Bekijk hier de i30 N rijtest.

Hyundai i30 N2 Performance (PD) '18

Conclusie
Mocht je jezelf willen verwennen met een dergelijke auto, is het goed om te weten dat er meer dan voldoende keuze is. Je kunt kiezen voor de standaardopties van de bekende Duitse en Franse merken. Wil je iets meer karakter en exclusiviteit, dan zijn zowel de Honda als de Hyundai een uitstekende keuze. Serieus, er is niets zoiets als een verkeerde keuze.

De Honda is veel expressiever, zowel qua uitstraling als rijeigenschappen. Elk moment heb je door dat je in iets bijzonders rijdt. De Hyundai i30 is meer uitgebalanceerd, iets verfijnder en volwassener. Maak niet de fout om de auto soft te noemen, ga er voor zitten en je merkt dat de i30 N2 Performance uit het juiste hout gesneden is. Sinds de WLTP invoering is de i30 N in Nederland helaas een stuk duurder geworden, waardoor je relatief minder waar voor je geld krijgt. Je moet even fors lappen voor de fiscus, dat is wel zuur.



66 reacties

Voor dat geld heb je ook een nieuwe G20 330i, zou ik niet lang over na hoeven denken…
@alcantara: ah, lijd je ook aan slapeloosheid?
@alcantara: dat is geen hot hatch. Iets met appels en peren.
@alcantara: mooie Hot hatch man! Nog niet helemaalwakker of wel mr.appel/peer?
@alcantara: doe mij dan maar de 3 van dat nieuwe merk.
Ik vind de i30 bijzonder geslaagd, vooral het derde remlicht is een leuk detail.
@shibby: was me nog niet opgevallen! 1
Megane RS. Of als ik een oog aandoening had, de Honda.
Sowieso de Hyundai! Ik rij liever niet in een auto die ik moedwillig met de achterkant (in dit geval) tegen een muur aan wil rossen met een veel te hoge snelheid om hem er beter uit te laten zien. Honda is qua achterkant wel echt een verkeerde styling (in mijn ogen), alsof ze een fatsoenlijk design hadden en toen per ongeluk Need For Speed hebben aan gezet met de Autostyle catalogus erbij op een uit de hand gelopen bedrijfsfeest
@rike: Het meest ergelijke vind ik nog dat ze bij de introductie veweerde dat al die spoilers etc functie heeft.
Toen zag ik hem voor het eerst op een beurs… zit gewoon de helft van die ‘luchtroosters’ hartstikke dicht. Echt verschrikkelijk kansloos.
Er is maar 1 hot hatch, Megane RS.
Maar als ik toch zou moeten kiezen, neem ik de i30N., de Honda is te op(af)zichtig.
De Honda! Maakt me niets uit hoe die eruit ziet. Achter het stuur ben je toch weer 18.

En je hebt een grotere Hondamotor dan Max volgend seizoen…
Hyundai klinkt beter dankzij de standaard sport uitlaat met klep die open gaat in de sport standen en er lekkere knallen uit gooit bij overschakelen naar een hogere versnelling.

Helaas in NL super duur maar in onze buurlanden zie je ze vaak rijden omdat de prijs/wat krijg je er voor terug verhouding dik in orde is. Hier in NL betalen we helaas een dikke 15k bpm
Voor 950 per maand mag iedereen weten dat ik het niet zo goed begrepen heb ..

Doe die clowncar van Honda maar dan ..
@lincoln: we weten allemaal dat je traag van begrip bent, hoef je je niet voor te schamen hoor.. kusje..
@lincoln: Lincoln Clowncar
De Honda. De Hyundai is erg gaaf, maar de Civic is een klasse apart. Wanneer zelfs het Engelse EVO de Civic Type R op gelijke hoogte plaatst met de 911 GT3 RS is het wel een heel bijzondere auto.
@jeroenwz: Ik zou zo’n blad dan juist niet meer serieus nemen.
@alcantara: heb je het artikel al gelezen dan? O nee, kritiek leveren is veel eenvoudiger wanneer je er geen hol van begrijpt.
Doe mij maar een kale M140i
Man man wat is die Honda toch lelijk. Ik zou voor de Hyundai gaan, de hot hatch is meer mijn ding dan een vlotte sedan.
Standaard een AUX ingang… Toe maar
@chriscross: tja beetje vreemd in de tekst, de Hyundai heeft gewoon standaard bluetooth, apple car play en wireless charging voor je telefoon
In het verleden had ik zonder twijfel voor de honda gekozen, maar als honda “fanboy” stap ik van mn geloof. Wat is hun huidige modellengamma lelijk. Met civic als dieptepunt. En die hyundai is gewoon een goed apparaat, die er goed uit ziet.
Het is natuurlijk maar mijn persoonlijke mening, maar man man man. In die Honda rijd je als volwassen kerel (of vrouw) toch compleet voor lul? Wat een petjesauto. Als je ouder bent dan 20 zullen mensen vragen of je per ongeluk al in je mid-life crisis zit. Maar goed, het zal ongetwijfeld rijden als de brandweer, maar ik word altijd Calvinistisch als ik ‘m zie rijden.
Voor meer dan 55K koop ik wel een fatsoenlijke D-segmenter met een chippie ipv een schreeuwerige B/C segment hatchback; wat een hoop geld voor weinig auto zeg ! En nee, dat is geen aanklacht tegen de genoemde modellen; de roverheid haalt alle lol eruit, deze modelletjes zul je helaas amper zien in het wild in NL :(
@dawwg: een d segmenter met sompige besturing, slap onderstel en remmen die na een snel genomen bergpas beginnen te faden?
@civicfk3: Zo slecht rijdt een 330i echt niet hoor.
@civicfk3: Nee, mijn D-segmenter heeft de beste remmen in z’n klasse. Veel comfortabeler, RWD, betere restwaarde, minder glimmend plastic, geen vergelijk. Voor het echte scheurwerk heb ik een dedicated R53 Cooper S; veel leuker dan een zware all-in-one hot-hatch … Maar goed, als jij denkt dat een Japanse hot-hatch van 55K een goede deal is, be my guest :)
Absoluut de Honda Civic Type R. De mensen hier die er ook in gereden hebben zullen mij wel begrijpen. De wegligging van die auto kan geen enkele hatchback tegen op.
@techniekmeneer: Al zou het ding sneller/beter zijn dan een Bugatti Chiron, of welke andere willekeurige hypercar dan ook, dan nog zou ik er niet dood in gevonden willen worden. Wat een gedrocht. Lijkt wel getekend door een stel pubers die te veel NFS hebben gespeeld en de catalogus van een goedkope tuner hebben geplunderd. Instant ‘sjonnie’… Dat kan je als volwassen man (of vrouw) toch niet serieus nemen? Ja, serieus voor lul rijden, dat doe je wel in zo’n ding…
Uiteraard de Honda. Ik koop hem trouwens, dit soort auto’s lease je niet.
@tge1: Maar intussen staat er al een Yaris GRMN in de garage voor de hobby.
@tge1: grmn ook zo’n lelijk bejaardenhok met een opgevoerd motortje.
@herbert: Bofkont? :-)
@tge1: natuurlijk wie anders ;)
@tge1: Je hebt helemaal gelijk, liever de Type R kopen ipv leasen
Civic zonder twijfel
Voor 55k koop ik toch liever een Giulia met 200 pk op de achterwielen mooi leer lekkere velgen en een mooie kleur rood.
Liever een Seat Leon cupra of cupra r
Maar als dan echt moet kiezen dan ga ik voor de i30
Anytime de Hyundai i30 N, die rijdt fantastisch.

Al zou ik ooit best een keer een ritje met zo’n Honda willen maken. In het donker. Op een onbewoond eiland.
Civic type r deze ziet er tenminste lekker agresief en ja over de top uit maar moet een hothatch dit niet?
Clio v6,r5 turbo,cosworth(escorth,sierra),impreza’s,evo’s,……..
Tegenwoordig zie ik het verschil niet meer tussen een sportief aangekleed of een werkelijk sportief model.
Eruit met de eenheidsworst!!
Doe mij maar een Vleugel Cossie in de youngtimer lease👌🏼
De Honda is toch echt te duur voor de pubers/petjes, en daarom zie je hem ook maar zelden.
De beste allround Hot hatch is al decennia lang de Golf GTI, onverslaanbaar goed.
@herbert: Daarom zie ik er over het algemeen gegoede liefhebbers in rondrijden. Een Golf (GTi) is vergelijkbaar met een vakantie aan de zuidkust van Frankrijk, de overgrote meute zit er op elkaars lip op dezelfde eenheidsworst camping. De Type R vergelijk ik met een vakantie naar een bijzonder vakantieoord waar je na terugkeer boeiende verhalen over kan vertellen. :-)
@tge1: Je bedoeld een reisje naar de MC donald om de hoek van de straat met je stoere vleugel haha.
Man hou toch op, Frankrijk is prachtig trouwens ;)
@herbert: nee, dan heb je het niet goed begrepen en het artikel niet goed gelezen.
@herbert: Nee, ik bedoel “Friet van Piet” bij de camping. De Type R bezitter geniet liever van de kaiseki keuken.
@tge1: je moet het wel zelf zeggen, afschuwelijk lelijk ding wat ook niet verkoopt.
@herbert: Kaiseki keuken is subliem! Maar aan cultuurbarbaren niet besteed. ;-)
@tge1: Over smaak valt niet te twisten zullen we dan maar zeggen ;)
@herbert: op youtube anders genoeg rijtesten waar de GTI wordt verslagen door de i30N
@civicfk3: de GTI heeft ook niet die ambitie, die is gewoon heerlijk allround. Verslaat de i30N ook de leon cupra? Dat is een golf die iets minder allround is?
@civicfk3: verslagen waarin ?? kampioen afschrijven zeker.
Geen mens die deze wagen rijdt op de grens, hard gaan ze allemaal wel, en in de realiteit staan we allemaal in dezelfde dagelijkse file ;)
@herbert: veel plezier in je Dacia dan.
@reactief: nee sorry een 3.5 V6 benz.
@herbert: ‘Geen mens die deze wagen rijdt op de grens, hard gaan ze allemaal wel, en in de realiteit staan we allemaal in dezelfde dagelijkse file’

Daar reageerde ik op. Dat slaat net zo hard op jouw ‘overdreven’ 3.5 v6 dan toch? Want met een 1.0 litertje sta je net zo hard in de file.
Vind de hyundai echt een verrassing, gewoon een nette auto jammer dat het allemaal zo duur is geworden. Graag een rode aub.
De Hyundai is zeker geen verkeerde auto, maar de Honda is duidelijk gewoon de betere auto hier. Kan begrijpen dat mensen de Honda niet mooi vinden maar ik vind hem gaaf.
Tja… De Honda rijdt vast beter, maar elke keer je ontbijt uitkotsen bij het zien van dat ding gaat snel vervelen. Doe de Hyundai dus maar… Niet gedacht dat ik dat ooit zou zeggen.
De Hyundai , de Honda is te veel Tupperware maar als ik echt in deze klasse zou shoppen de Ford Focus RS ja ik weet het die is nieuw niet meer leverbaar. Dan maar een gebruikt exemplaar
De huyundai vind ik het mooist… maar paarden en Nm’s het belangrijkst…

Dilemma.
Testrit anders geen beslissing!
Zie rijtest? Wil je dit een rijtest noemen…

Sorry maar de Honda is wereldwijd toch wel tot hothatch van de afgelopen jaren betiteld en vergelijkbaar als dikke exoten omdat het zo uitzonderlijk goed is.

En zeggen harde vering? Ding heeft adaptieve vering en is in comfort beter dan een golf gti/r en wordt de meest complete hothatch genoemd, waar voorheen de type r hard en snelste was is deze nu ook meest compleet…

Ach ja als het niet Duits is…gaan ze over McDonald’s praten, VW heeft een golf McDonald’s versie onlangs gelanceerd hahhahaa

Een vag heeft de techniek niet in huis om zo een auto te produceren, gaan ze hier miepen over uiterlijk ipv de techniek te roemen als “auto liefhebbers”…
@johanw: Fanboy alert!!!
Trek het je niet zo aan joh… Als jij liever zo’n Honda hebt, prima toch? Ik vind persoonlijk dat je in dat ding compleet voor lul rijdt, en zou in dit geval dan ook voor de Hyundai kiezen (of nog liever: géén hot hatch, maar een BMW 330i o.i.d.), maar wat kan jou dat schelen? Je leven wordt heel vermoeiend als je je altijd maar wat van andermans mening moet aantrekken…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).