Dit zijn de reacties op de officiële Nederlandse Grand Prix

Auteur: , 67 Reacties

De Formule 1 komt officieel terug naar Nederland, en daar vinden heel veel mensen iets van.

Dit zijn de reacties op de Dutch Grand Prix

De wereld staat klaarblijkelijk op zijn kop. Na maanden van speculatie en bijna glasheldere geruchten is het vandaag eindelijk zover: de Formule 1 keert officieel terug naar Nederland. Op het circuit in Zandvoort moet de wedstrijd volgend jaar worden georganiseerd. In een poging de chaos een beetje op orde te brengen, lichten wij hier de reacties van allerlei verschillende figuren uit. Spoiler: de geluiden zijn overwegend positief.

Huidige Formule 1-coureurs, inclusief Max Verstappen
Hoewel menig coureur zich er van bewust is dat inhalen op Zandvoort zelfs met de beoogde aanpassingen aan het circuit een behoorlijke opgave (zeg gerust onmogelijk) zal worden, zijn de rijders het unaniem eens dat het CPZ een geweldige locatie is voor een Grand Prix. Zandvoort heeft de historie, bestraft stuur- en remfouten hardhandig en is daardoor ongelooflijk uitdagend. De meeste coureurs hopen hierom dat de baan zijn notoire grindbakken zal behouden.

In een reactievideo van de Formule 1 echoën en loven Max Verstappen, Valtteri Bottas, Antonio Giovinazzi, Lando Norris en Romain Grosjean ieder de bovenstaande karakteristieken van het circuit. De Formule 1 mag dan lange tijd niet in de Noord-Hollandse badplaats zijn neergestreken, een fors aantal coureurs is niet onbekend met de baan. Afgezien van de Masters of Formula 3 was het circuit het decor van allerlei andere opstapklassen. Van de huidige grid wonnen Hamilton, Hulkenberg, Giovinazzi, Bottas (tweemaal zelfs) en Max Verstappen de belangrijke F3-race.

Dit zijn de reacties op de Dutch Grand Prix

Uiteraard kijkt Max Verstappen ook enorm uit naar de Dutch Grand Prix om de eindeloze horden fans die hem in actie zullen zien komen, volgend jaar in mei. De Nederlander heeft al een halve thuisrace in de vorm van de Belgische Grand Prix, maar verwacht dat de oranje golf in Zandvoort groter zal zijn dan ooit tevoren. Daarnaast denkt de Nederlander, die het CPZ vergelijkt met Suzuka, dat de huidige F1-auto’s onvoorstelbaar snel over het circuit zullen knallen.

De teams en de top
Net als de coureurs hebben ook de teams gigantisch veel zin om volgend jaar naar Zandvoort af te reizen. Hierbij hoeft geen onderscheid gemaakt te worden tussen oude bekenden of nieuwelingen, het enthousiasme is bij beide groepen even groot. Wel doet de aankondiging bij de oudgedienden fijne herinneringen opborrelen. McLaren, bijvoorbeeld, dook in de archieven en dacht terug aan succesvolle tijden met Niki Lauda – de winnaar van de allerlaatste Nederlandse Grand Prix.

Dit zijn de reacties op de Dutch Grand Prix

Alfa Romeo, dat vorige eeuw eveneens heeft deelgenomen aan F1-wedstrijden op Zandvoort, verwelkomt het circuit terug op de kalender. Ferrari negeert het nieuws en gooit gezellig een poll online, om uit te vinden welk andere historische circuit terug moet komen op de kalender. Mercedes voorspelt alvast de toekomst en denkt terug aan de één-twee die ze er in 1955 scoorde.

Aan de andere kant zijn daar de nieuwe teams, zoals Red Bull en Haas. Het bedrijf achter de renstal van Max Verstappen bestond ten tijde van de laatste Grand Prix op Zandvoort niet eens, dankzij de juniorklassen en Jumbo Racedagen is het er wel bekend. Het circuit heeft duidelijk een goede indruk achtergelaten, want Red Bull is naar eigen zeggen nu al klaar voor de strijd. Haas en Racing Point hebben evengoed zin in de wedstrijd. Laatstgenoemde noemt het nieuws zelfs episch!

Uiteraard is de baas van de Formule 1, de besnorde Chase Carey, in zijn nopjes met het nieuws. Na het zien van het succes van de Max-tribune in Oostenrijk was de mediamagnaat geïnspireerd en wilde hij een race in Nederland, om de grote oranje zee een waardige plaats te bieden. Daarbij vervult hij zijn doel nieuwe circuits toe te voegen aan de kalender. FIA-baas Jean Todt staat eveneens achter de keuze. De Fransman kijkt uit naar de Max Mania, maar erkent wel dat er snel de nodige aanpassingen moeten komen om alles in goede banen te leiden. Gelukkig is dit wel de bedoeling.

Bekende Nederlanders en autocoureurs
We beginnen met Jan Lammers, die de rol van zogenaamde Sporting Director vervult. De oud-Formule 1-coureur noemt de baan legendarisch en legt uit dat de veranderingen aan de baan enkel worden gedaan om de koningsklasse in zijn huidige vorm een goede basis te bieden. Of het vernieuwde circuit straks ook voor vermakelijke races zal zorgen, trekt echter zelfs hij in twijfel. Het wordt immers niet voor niets al “Monaco aan de kust” genoemd…

Christijan Albers, die in 2003 nog een DTM-race op Zandvoort won, vindt de terugkeer van de Formule 1 eveneens geweldig, maar pleit ervoor dat de baan niet teveel veranderd moet worden. De autocoureur is bang dat het circuit een gedeelte van zijn historische waarde kan verliezen. Allard Kalff houdt het simpel en noemt het goed nieuws. Uiteraard zijn ook de enthousiaste mannen van Ziggo, Tom Coronel, Robert Doornbos en Rob Kamphues, in extase.

Internationale media
Het Britse Channel 4, dat de wedstrijden telkens met een groot team behandelt, kijkt enorm uit naar de race in Zandvoort. Sky Sports F1 schaart zich bij zijn landgenoot. De media zien dat een Grand Prix op Zandvoort een logische ontwikkeling is voor de sport, daar de aantrekkingskracht en populariteit van Max Verstappen niet genegeerd kan worden. ESPN durft nog een stapje verder te doen en zegt dat de race op het CPZ op exact het juiste moment komt. In een tijd waar Formule 1-fans twijfelen of de sport wel voldoende doet om zijn geschiedenis te bewaren, bewijst de leiding dat dit inderdaad hoog op de agenda staat.



67 reacties

Jeej! Wordt lachen, al die mensen op de zaterdag en zondag naar de plek van bestemming krijgen…. NS, pro-rail; maak uw borst maar nat!
@st220: Hoezo? Je kan toch gewoon met de auto naar Zandvoort?
@gebruikersnaam3: Ja je kan het proberen ja. Net als iedereen dat zal proberen.
@gebruikersnaam3: tussen oktober en maart gaat dat inderdaad prima.
@gebruikersnaam3: Wandelen is sneller.
@gebruikersnaam3: Je schijt alleen een ticket te kunnen kopen als je met de trein komt. Wat ik wel snap, anders streken de files het hele land door.. NS en prorail mogen wel iets verzinnen om non stop treinen te laten rijden daar :))
@st220: ze kunnen beter een veerboot laten varen.
@Soulmaster: het leger met landingsvoertuigen. Is een idee. Of die hovercraft uit Engeland.
@rolov: De luchtmacht komt ook helpen. Je kunt dan bij Lelystad airport kiezen tussen een Antonov of een Chinook. Waarbij je per parachute of abseilend boven het circuit wordt gedropt. Dit alles draagt bij aan het beoogde spectakel natuurlijk. Ook schijnt er een kermis exploitant met een katapult te komen. Ook zijn er recent nog enkele Spanjaarden in rode overalls gesignaleerd. Zij graven momenteel een extra tunnel. Het gerucht gaat dat zij hulp krijgen van enkele enthousiaste Duitse badgasten. Over het verdere verloop volgt later nog meer informatie, aldus een woordvoerder van de organisatie.
@rickthestig: dat is wel een idee. Met de tunnel ontlast je de weg wel.
@rolov: en geen aantasting van het landschap. Ook niet onbelangrijk in die regio.
@rickthestig: Bel Elon, de Boring Company moet aan het werk met de aanbesteding.
Om alle kritische en negatieve reacties toch even voor te zijn:
YES! GAAF! MOOI MAN!

Zo… jullie mogen weer.
@gandini: Pfff en nóg was ik te laat… Echt niet te geloven…
Duck me faddy: Ja… bruut man…
De man met de WC-brillen op zijn neus en eigenaar van het circuit, kan klaarblijkelijk aan touwtjes trekken en deuren openen, die voor anderen onvindbaar dan wel gesloten blijven.
@911targa: money money money…
@911targa: De huur van huizen in Amsterdam zal binnenkort wel weer met een flinke klap omhoog gaan…
Ik vind het slechte zaak, nou was de race van Spanje ook niet altijd een spannende race. Maar een race op Zandvoort gaat een Monacootje worden en dat bedoel ik dan helaas in negatieve zin. Het circuit is smal en inhaalmogelijkheden dus schaars. Ik verwacht oprecht een optocht van een race. We klagen steen en been als een Tilke circuit in een zandbak een optocht race is, maar nu het op een historisch circuit is, is het opeens weer goed? Beetje een dubbele standaard. Het zal echt wel een leuk circuit zijn om op te rijden, dat geloof ik best en gun ik de coureurs van harte. Maar het hele circus rondom Zandvoort voor een optochtrace vind ik gewoon niks.

Mochten mensen dit een uiterst negatieve reactie vinden, voel u vrij. Maar ik hou van de Formule 1 en ik kijk op zondag het liefst een spannende race. Als Zandvoort de perfecte plek was voor een geweldige race dan had ik het als eerste toegejuicht en nam ik alle drukte en commotie voor lief en zou ik zelfs een kaartje kopen voor de race.
@beast95: elk circuit waarop Max Verstappen in een niet allersnelste auto een kans maakt is een topcircuit! Meer langzame circuits en Mickey Mouse baantjes!
@mashell: sarcasme +1 hahahaha
@beast95: Is het al 2020? Neen. Wordt de baan nog breder gemaakt? Ja.
@speedgeek: het is inderdaad nog geen 2020. Maar als we gewoon realistisch zijn: het wordt verbreed maar dat gaat het nog geen breed circuit maken met veel mogelijkheden tot inhalen. Sterker nog, wat ik zoal lees op verschillende fora en interviews zal alleen het rechte stuk richting de Tarzanbocht de enige echte mogelijkheid tot inhalen zijn. Afgelopen race in Spanje hebben we gezien dat men echt een halve seconde vandaan moet zitten om op een flink recht stuk in te kunnen halen met DRS en al. Ik heb mijn scepsis, maar ik laat mij ook graag positief verrassen en zal via de tv zeker kijken omdat ik wel vind dat het op zijn minst een eerlijke kans moet krijgen.
Zandvoort is geen ‘CPZ’ meer. Paar jaar terug hebben ze ‘Park’ uit de naam gehaald.
@bernoulli: Dus eigenlijk hebben we nu een zorgverzekering met een eigen circuit? Wel handig als er wat gebeurt trouwens.
Ik las dat PON Gazelle mede sponsor is.
Wellicht heeft Gazelle een oplossing :-)

Misschien ook alle huurfietsen uit A’dam en R’dam voor een weekend rond Haarlem/Heemstede/Zandvoort parkeren?
@n54coupe: Het lijkt me, serieus, een briljante oplossing. Elk jaar lees ik hier op autoblog wat een bende het is op weg naar Francorchamps, mooie kans om te laten zien hoe het ook kan. Maar het zal wel niet.
@pomoek: ook echt super Nederlands en een goeie reclame voor groen vervoer 😊
Vind het briljant dat er weer een NL GP komt. Mooi positief signaal vooral voor de vaak zo belaagde autocultuur in deze contreien.

Het gaat natuurlijk wel Mad Max achtige situaties opleveren, wat in dit geval niks met Max te maken heeft maar met de gekte om het circuit te bereiken en te verlaten. Dus weet nog niet of ik er zelf ook bij wil zijn. Mss moet het wel als liefhebber zodat je over 50 jaar kan zeggen ‘oh weet je nog die files na de race in Zandvoort…ik was erbij’.
@jaapiyo: de jaarlijkse reünie van alle kinderen met de voornaam Max die in de grote drie-daagse file na de grand prix verwekt zullen worden zal elk jaar aandacht krijgen in Hart van Nederland.
Ik weet nog de leuke wedstrijden van de Opel Ascona’s en achteraf de Ford Sierra. Veel duw- en trekwerk.
@ericc: lol die heb ik ook gereden en niet te vergeten de Truza Cup met Volvos 360, briljant
Tijdens de Masters of Formula 3 in 1991 wist David Coultard namens Paul Stewart Racing de winst mee naar huis te nemen. En PSR is natuurlijk de geestelijke voorvader van RB racing. Dus om nou te zeggen dat ze helemaal geen ervaring hebben op Zandvoort ;-)
@pomoek:
En DC was een van de originele RB rijders.
Om het spannend te maken hoop ik op een achteruitrijrace (is dit een woord?) en een caravanrace
Blijft mooi nieuws. En aan de organisatie om aan te tonen dat het circuit wel te bereiken is (mits goede regelingen met OV, pendelbussen en fietspaden) En dat het circuit ook spannend is te maken.
De klimaatdoelstellingen kunnen we nu ook wel met een korretje zout nemen.
@maotje: doelstelling van Nederland? Ach, nou en, auto’s!

Doelstelling van de FIA? Volgens Lammers moet dit de meest groene grand prix worden. Is ook zeker mogelijk aangezien je wel met de fiets moet komen tenzij je 4 uur+ wilt filerijden. Auto 20 km verderop parkeren en lekker gaan fietsen. Heb er al zin in
@stino: ach nou en? De energieprijs van het geniddelde huishouden is met 360 euro omhoog gegaan per jaar sinds januari. In 2030?iedereen verplicht van het gas af en mag je kosten maken om een warmtepomp aan te schaffen. Het valt niet uit te leggen bij de burgers. Denk dat de gemiddelde burger liever die 360 eur terug heeft en geen f1 dan andersom.
@maotje: wat een rare vergelijking zeg, ik betaald liever ook geen belasting waarmee ik andere aan zorg en hulp voorzie. Maar die 360,00 heeft niks met de F1 te maken. En voor geld koop je geen klimaat en al helemaal niet bij de overheid.
@daniel1975: het is ook geen vergelijking. Maar ze hebben een keuze gemaakt door een weg in te slaan waarom we de uitstoot mee zouden moeten reduceren. Of geld deze afspraak dan ineens niet voor iedereen?
@maotje: hoeveel denk jij dat die 1.6jes uitstoten joh samen met support races er bij is dat alsnog te verwaarlozen.

Of bedoel je de autos die niet bij znadvoort kunnen komen?
@maotje: zo werkt het niet
@stino: alles door je strot geduwd om de co2 uitstoot te beperken. Denk dat de gemiddelde burger dan zegt joh geef mij die 360 euro maar terug dan mag je die f1 in je hol stoppen. En val me ook niet lastig met een warmtepomp over 10 jr.
@maotje: simpele ziel… beschamend
@maotje: de gemiddelde burger is gelukkig niet half zo conservatief als jij nu doet voorkomen. Maak je het fiscaal aantrekkelijk dan stopt de gemiddelde burger zelfs vrijwillig met uitademen van CO2.
VT1 en VT2 wil ik nog wel gaan kijken, de kwalificatie en de race doe ik wel lekker thuis op de bank met een borrel en chips.
Afhankelijk van hoe het qua infrastructuur in 2020 gaat trek ik wel een plan voor 2021
prachtig dit! altijd leuk om te zien en horen wat een klein land als Nederland weet te behalen! ok.. er zullen velen externe problemen ontstaan, en de typische Nederlandse negativiteit komt ook meteen om de hoek. maar ik kijk uit naar de wedstrijd op zandvoort!
@derek306: Ja want Vietnam, Belgie, Azerbeidzjan, Monaco, Bahrein, Oostenrijk, Singapore en Verenigde Arabische Emiraten zijn veel groter…
@gebruikersnaam3: typische Nederlandse mentaliteit..
@gebruikersnaam3: Goed punt, maar ons calvinisme heeft ons extreem nederig gemaakt. Dus er komt altijd een vreemde vorm van chauvinisme om de hoek: ‘zie dat we als klein land ineens meedoen!’

@vonklausenburg: We willen graag een klein land zijn, maar dat zijn we helemaal niet, niet op europees vlak, niet mondiaal.
“The result = Juan Manuel Fangio led Stirling Moss in a Mercedes 1-2! 🏆”

Mooi, kan Mercedes volgend jaar verdergaan waar ze gebleven zijn…
Ik heb zojuist een vergunning aangevraagd voor 400 eettentjes langs de route naar het circuit toe. dat wordt kassa.. al die mensen in de files moeten toch voorzien worden van eten en drinken.
@Soulmaster: bedankt voor de tip! Ik neem mijn koelbox mee.
Altijd dat gezeik wat de rest van de wereld er van denkt. Who cares. Ik heb vanaf dag 1 al gezegd dat dit circus gewoon door zou gaan. Als men echt iets wil dan lukt het ook. Zo sta ik iig in het leven.
@cpp1: Wat heb heb je in de tussentijd nog allemaal verkondigt ? Dan kan ik hier rekening mee houden…
Arme Balkenende, als hij hier de winnaarstrofee had mogen uitreiken was hij helemaal in de wolken geweest 😋 Nu krijgen we hahahaRutte
@gulli: Nee man, de Prins en z’n broer zelf … en de prinsessen + Maxima in een strak leren pakje; zijn we gegarandeerd het nieuws van de dag wereldwijd !
Monaco is toch sowieso al aan de kust? Is CPZ niet eerder Monaco in de duinen?
Dat eeuwige kleinburgerlijke gezeik over files en bereikbaarheid en wat er allemaal niet kan.
Allemaal op te lossen, supermooi nieuws!
Lekker hoor!!
Geweldig! Als jochie zag ik Huub Rothengatter in zijn oranje Spirit als eerste uit de pits rijden voorafgaand aan de race en een soort proloog ererondje rijden. Kon toen blijkbaar nog! Wat maakte dat ding een herrie. Hij wist waarschijnlijk al dat ie het einde niet zou gaan halen… prachtig! Wat een feest zal het na zo’n lange tijd weer worden. Ik kan niet wachten!
Ik neem aan dat de Prins met zijn voorkennis wel menig pand/hotel heeft overgenomen voordat het officieel was
Ben blij dat ie komt, al was het maar omdat Zandvoort een circuit is waar ik zelf ook op gereden heb. Maar dat brengt mij ook bij mijn verbazing: ik hoor niemand over de veiligheid. Wel dat het een baan voor mannen met ballen wordt. Maar blijkbaar houdt niemand er rekening mee dat ze er echt af vliegen in de slotemaker.
Op Spa heb je (bijna) altijd het gevoel dat de vangrails ver weg staan en is er op de spannende snelle stukken (Blanchimont, Pouhon) echt ruimte voor als het mis gaat.
Als ze daadwerkelijk (?) volgas door het Scheivlak of alleen al Slotemaker gaan, hangen ze niet alleen in de hekken, vrees ik.
Luyendijk wordt aangepast want daar gaan nog steeds mensen dood (historische GP), maar ik houd mijn hart vast.
“Het wordt immers niet voor niets al ‘Monaco aan de kust’ genoemd”? En ik heb mn hele leven gedacht dat Monaco aan zee lag…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).