• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Een EcoBoost in een rally-auto: waarom niet?

Auteur: willeme, gepost 16 juli 2017 om 23:09 – 22 Reacties

Afbeelding Een EcoBoost in een rally-auto: waarom niet?Afbeelding Een EcoBoost in een rally-auto: waarom niet?Afbeelding Een EcoBoost in een rally-auto: waarom niet?Afbeelding Een EcoBoost in een rally-auto: waarom niet?Afbeelding Een EcoBoost in een rally-auto: waarom niet?Afbeelding Een EcoBoost in een rally-auto: waarom niet?Afbeelding Een EcoBoost in een rally-auto: waarom niet?Afbeelding Een EcoBoost in een rally-auto: waarom niet?

Merkur XR4TI
Misschien een ideetje voor de Autoblog-Junkyard racer?

Er zijn diverse autosportvormen. Vandaag hebben we uitgebreid kunnen genieten van de Grand Prix van Engeland, bijvoorbeeld. Maar persoonlijk ben ik meer van de rallysport. Dat heeft een paar redenen. Ten eerste zit je veel dichter op de actie. Maar ook het feit dat het nog enigszins herkenbare straatauto’s zijn, maakt het extra leuk. Dan heb je als Volkswagen Polo-bestuurder toch nog iets van streetcred. Nog een voordeeltje is de sfeer: het is allemaal wat vriendelijker en minder hautain.

De hoogtijdagen van het WRC liggen alweer een tijdje achter ons, helaas. Auto’s als de Lancia Delta HF Integrale, Subaru Impreza WRX STI, Toyota Celica GT-Four en Mitsubishi Lancer Evolution zijn vervangen door compacte B-segment hatchbacks. Ongetwijfeld superspannend, maar voor mij mist het iets heroïsch. Gelukkig zijn rally-fanaten er in allerlei soorten en maten. Zo ook in Amerika en Canada. In respectievelijk het ARA (American Rally Association) en CRC (Canadian Rally Championship). Beide klassen hebben tegenwoordig een extra open klasse voor productieauto’s.

Tandarts Dave Clark voelde er wel wat voor om mee te doen. Aangezien de Ford Sierra Cosworth in de VS en Canada nooit verkocht is, moest Dave een alternatief zoeken. Deze vond hij in de vorm van de Merkur XR4Ti, een luxe Ford Sierra die aldaar verkocht werd als premium Sierra. Standaard had deze auto een 2.3 liter turbo met zo’n 175 pk.

Qua uiterlijk heeft Dave zich laten inspireren door de Sierra RS Cosworth. Denk aan de bumpers en spoilers. Maar voor de motor had Dave een ander plan. Een Cosworth blok importeren uit Europa was een oplossing geweest. Maar hoe sterk die blokken ook zijn, het zijn oude motoren. Dus viel de keuze op een 2.0 EcoBoost uit de Ford Focus ST, in standaardtrim goed voor zo’n 250 pk. Dave vond er eentje bij de sloop voor zo’n 1.500 dollar. Kijk, dan is het bijna goedkoop om mee te doen aan rally’s.

Tot nu toe doet de XR4Ti het heel aardig. Qua vermogen komt de auto nog iets te kort, maar het koppel van 360 Nm zorgt ervoor dat je nauwelijks hoeft te schakelen. Daarbij is de betrouwbaarheid veel groter, alhoewel Dave Clark nog wel even moet werken aan de intercooler en temperatuurhuishouding. Van dik hout zaagt men planken, dus werd de motorkap verwijderd. Dat is nu de charme van goedkope rally-klassen. Nu nog een blok vinden voor onze Junkyard racer.

Ook interessant!

  • compleet nieuwe Ford Mondeo
    Dít is de compleet nieuwe Ford Mondeo!
  • Ford Puma Rally1
    Ford Puma Rally1 is hybride rallykanon
  • NL vanafprijs Ford Mustang tienduizenden euro's omhoog
  • Ford Evos
    Ford Evos is heel plausibele Sierra opvolger

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

EcoBoost, Ford, rally, sierra

Vorig bericht: « Dit is de auto-collectie van Zak Brown
Volgend bericht: Fikkende tankwagen brengt chaos op de A27 »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dizono zegt

    16 juli 2017 om 23:42

    Is dit wel echt een Merkur XR4ti? Die had namelijk dezelfde body als de Sierra XR4i met dat extra zijruitje, terwijl deze auto de gewone driedeurs body heeft die ook voor de Cosworth werd gebruikt. Naar mijn weten is die carrosserie nooit als Merkur geleverd.

    Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      17 juli 2017 om 07:02

      @dizono: Goedemorgen. Misschien is dat omgebouwd met het inbouwen van plexi? Even hardop gedacht hoor.

      Login om te reageren
      • dedon zegt

        17 juli 2017 om 21:17

        @svenska_aeroplan_ab: Denk inderdaad zoiets. Want het ruitje van de gewone driedeurs is achter niet zo doorlopend in een scherpe punt.

        Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      17 juli 2017 om 08:23

      @dizono: Correct. Die hebben allemaal die extra achterruit.

      Login om te reageren
  2. rob5nismo zegt

    17 juli 2017 om 06:58

    De kartonnen tellerplaten zijn wel humor

    Login om te reageren
  3. Dutchdriftking zegt

    17 juli 2017 om 07:38

    Dik hoor!

    Login om te reageren
  4. desjonnies zegt

    17 juli 2017 om 07:49

    Hier te lande zijn de Sierratjes nagenoeg uitgestorven en heeft’ie concurrentie van de Escorts Mk I en 2. Wil je hier een rallywagen bouwen met een klein budget zou ik voor de Triumph TR7 gaan, mag je een Rover V8 in bouwen. Vreemd genoeg staan er nog genoeg van die dingen overal in schuurtjes.
    Maar wat Ford betreft, er worden idd vaak Zeta blokken gebruikt, zelf in oude Lotussen!

    Login om te reageren
    • davelepeef zegt

      17 juli 2017 om 08:18

      @desjonnies: bedoel je nou zetec? Zeta zegt me ff niks?

      Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        17 juli 2017 om 08:45

        @davelepeef:
        Sorry dacht aan die brunette !

        Login om te reageren
    • JanJansen zegt

      17 juli 2017 om 08:47

      @desjonnies: de Zetec blokken raken ook al langzaam uit de mode nu de Duratec zo goedkoop te vinden zijn.
      Voor turbo motoren zal de EcoBoost een opmars gaan maken. Dit is daarvan al een voorbeeld.

      Login om te reageren
      • davelepeef zegt

        17 juli 2017 om 10:44

        @janjansen: alleen heeft de ecoboost niet meer dezelfde fitting als de duratec, die weer dezelfde fitting heeft als de Fordbakken tot 30 jaar terug. Duratec is inderdaad een erg goed alternatief maar zetec blijft goedkoop en is volgens mij ook lichter.

        Login om te reageren
  5. Schnor zegt

    17 juli 2017 om 07:50

    Tijdens het lezen vroeg ik mij al af hoe hij het met de versnellingsbak / aandrijving heeft gedaan. Logische oplossing… :)
    Ik snap nu ook direct waarom hij een koel probleem heeft.

    Login om te reageren
    • davelepeef zegt

      17 juli 2017 om 08:25

      @schnor: ik lees er misschien overheen, maar hoe is het dan opgelost?? En wat is de logica van de koelproblemen dan?

      Login om te reageren
      • Schnor zegt

        17 juli 2017 om 09:12

        @davelepeef: motor een kwartslag gedraaid. Ook wel ooit bij een e30 met Volvo motor gezien. Heeft hier nog een keer op autoblog gestaan.
        Omdat het blok gedraaid is krijg je hele lange koelleidingen. Ik vermoed dat dit toch wel een van de grote oorzaken is van zijn motor die (te snel) warm loopt.

        Login om te reageren
        • davelepeef zegt

          17 juli 2017 om 10:48

          @schnor: dat gebeurt heel veel bij ouwe Fords, installatie van motoren die oorspronkelijk dwarsgeplaatst zijn. Koelleiding naar thermostaat wordt dan omgelegd hoofdzakelijk ivm bereikbaarheid dacht ik, maar buiten dat levert het weinig problemen op. Koelleidingen buiten het blok zijn amper kritisch, er zijn ook zat auto’s met radiateurs vóór en motoren achterin. Of zelfs omgedraaid, koeling achter, motor voor.

          Login om te reageren
  6. baserace zegt

    17 juli 2017 om 07:55

    Geweldige Toerenteller ??

    Login om te reageren
  7. mattr zegt

    17 juli 2017 om 08:19

    Golf III voorbumpertje..

    Login om te reageren
  8. E34M5Touring zegt

    17 juli 2017 om 08:26

    Grootste verschil met de Sierra is toch de motor. Die 2.3T komt uit de Mustang SVO/Turbo Thunderbird uit die tijd. Alleen kregen die een intercooler mee waardoor ze net over de 200pk zaten. De Merkur kreeg die motor zonder intercooler wat deels het vermogensverschil bepaalt. Je koopt ze voor een appel en een ei in de states. Als je er 1 kunt vinden.

    Login om te reageren
  9. pomoek zegt

    17 juli 2017 om 08:46

    Goed gebit op die laatste foto. Geen verassing natuurlijk.

    Login om te reageren
  10. cossiekiller zegt

    17 juli 2017 om 09:36

    Met Subaru-sticker op de voorruit voor dat beetje extra ;-)

    Login om te reageren
  11. ericc zegt

    17 juli 2017 om 11:36

    @Willeme. Het is wel jammer dat de FIA de constructeurs niet verplicht om een beperkte reeks (1000 stuks) straatlegale wagens te maken alvorens ze deze inzetten in wedstrijden. Iets minder vermogen, kleinere spoilers maar toch nog sneller dan de GTI uit de folder. Er zouden wagens kunnen komen uit de TRC, DTM, WRC, WTC,….
    Dit deden ze wel in de jaren ’80 en ’90. Jammer!

    Login om te reageren
  12. qoekje zegt

    17 juli 2017 om 22:06

    Familie van Rogger Clark!?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North