Eindelijk meer duidelijkheid over serie dikke sedans

Auteur: , 15 Reacties

Ze zijn in elk geval interessanter voor Nederland dan ooit.

Cadillac V range '19

Het was een beetje onduidelijk, een paar weken geleden. Cadillac introduceerde de CT4-V en de CT5-V. De motoren waren aanzienlijk minder krachtig dan voorheen, wat veel liefhebbers van snelle auto’s in het algemeen en rijdeursauto’s in het bijzonder (terecht) teleurstellend vonden.

Niet veel later toonde Cadillac een paar foto’s met daarop ‘gecamoufleerde’ versies van de CT4-V en CT5-V. Het was direct te zien dat deze snelle Cadillacs er aanzienlijk dikker uitzagen dan de reeds voorgestelde CT4-V en CT5-V. Het zorgde voor de nodige verwarring. Gelukkig, in het Amerikaanse The Globe and Mail doet Mirza Grebovic een boekje open. Grevobic bekleed de functie van Cadillacs Performance Variants Manager en dus de uitgelezen persoon om duidelijkheid te verschaffen.

Elektrisch

Ondanks dat het er nu nog niet op lijkt, moet Cadillac echt de Tesla-tegenhanger gaan worden. Cadillac moet het voortouw nemen als het gaat om premium elektrische auto’s. Echter, deze modellen zijn nu in ontwikkeling. Verwacht in elk geval een SUV en eventueel een sedan. Grebovic is er vrij duidelijk over dat tót die periode komt, Cadillac nog een paar modellen wil uitbrengen voor de petrolhead. Zoals hij zelf zegt: ‘Go out with a bang.’

Cadillac SUV EV Concept '19

Vsport wordt V
Een korte tijd heeft Cadillac de ‘Vsport’ modellen in de aanbieding gehad. Zie het een beetje als de M40i-modellen van BMW of de 45/53-AMG modellen van Mercedes. Duidelijk boven de normale range qua luxe, sportiviteit en prestaties, maar aanzienlijk lager gepositioneerd dan de ‘echte’ V-Series. Nu komt het verwarrende, de Vsport badge komt te vervallen en wordt vervangen door de V-modellen. Een voorbeeld: de Cadillac CT5-V (355 pk) vervangt eigenlijk de CTS V-Sport (425 pk), niet de CTS-V (met 640 pk).

Cadillac CTS Vsport '14

Beide modellen worden lager geplaatst
Van 425 pk naar 355 pk is alsnog een downgrade. Het is immers 70 pk minder. Echter, niet alleen de badges veranderen, ook de concurrentie. De Cadillac CT4 is NIET de directe opvolger van de ATS, maar wordt er iets onder gepsotioneerd. Volgens Mirza Grebovic is de CT4 meer een concurrent voor de BMW 2 Serie, Audi A3/S3 en Mercedes-Benz CLA. Met deze auto moeten ze de jeugd wat meer aanspreken. Vandaar ook een bereikbaar sportmodel in de vorm van de CT4-V. Hetzelfde geldt voor de CT5. Dat is geen 5 Serie tegenhanger, maar moet het de 4 Serie en Audi A5 lastig gaan maken. Er zit logica achter: Cadillac is ervan overtuigd dat de goedkopere en sportievere sedans meer aanspreken naar jonger publiek. Als deze ouder worden, kunnen ze altijd nog overstappen naar een SUV.

Cadillac CT4-V '19

V wordt Blackwing

Deze is niet bevestigd, maar lijkt een zekerheidje. Een kleine slag om de arm dus. De snelle CT6 heeft een ‘Blackwing’ V8 onder de kap. Diverse bronnen achten het zeker dat deze naam gebruikt gaat worden voor de heftigere versies van de CT4 en CT5.

Cadillac Blackwing

SUV

Hier kunnen we kort over zijn. Er komen V-modellen van bestaande SUV’s. Logisch, want dat zijn regelrechte toppers in de Boston Matrix: ze verkopen geweldig én er zit lekker veel marge op. Een no brainer dus.

Cadillac XT5 Sport '19

Meer lezen? Check deze 12 zwaar onderschatte auto’s!



15 reacties

Blijven prachtige wagens die nieuwe Cadillacs!
@jeroenwz: “het zijn” prachtige wagens.
@mikje90: dat zijn ze inderdaad. En dat blijven ze ook!
Yes, eindelijk weer een artikel met echt autonieuws 👍🏼
@iannuzi: Nu nog inhoudelijke reacties en we zijn rond!
@aerotic: Een betere commentsectie begint bij jezelf ;-).
@Willeme
Zozo! Boston Matrix er even bijpakken, ouwe marketingreus?
@skid: Jazeker! Even de bijbel van Kottler afgestoft. Er gaan er nog meer komen: Maslov behoeftepiramide, waardeketen van Porter, DESTEP-analyse, vijf krachtenmodel (ook van Porter), waardestrategie van Treacy en Wiersema. Doen we daarna nog een SWOT analyse met daarop een confrontatiematrix en er kan niets meer mis gaan ;-)
Dit of een S3. Lastig.
Sinds wanneer zijn Tesla’s premium?
@johnwaters: De titel ‘premium’ is hoe je het in de markt zet. Het is geen titel die je moet verdienen, ofzo. Het zegt niet eens iets direct over de betrouwbaarheid.

Hoge kwaliteit + hoge prijs = premium.

Met kwaliteit bedoelen we niet de panelgaps. Denk aan de elektrische aandrijflijn waar de Duitse en Britse concurrentie zich enorm op stuk bijt. Of het enorme paneel. Of de autonome functies. Of een Tesla nu je ding is of niet (ik vind zelf de Tesla fanboys doodeng, maar kan de techniek en styling waarderen) het is gewoon een premium product. Anders kan ik @skid nog wel vragen om een paar marketingmodellen om het punt duidelijk te maken ;-).
@johnwaters: Sinds heugenis
@mcshine: sinds herinnering dus? Ik herinner mij veel praatjes van Musk. En ik herinner mij ook dat ze Tesla’s in een tent AKA gigafactory in elkaar schroeven. En ik herinner mij ook dat de aandelen van Tesla flink gekelderd zijn. Allemaal sinds heugenis.
Snap er niks van

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).