Eindelijk: Mercedes onthult CLA 35 AMG met 306 pk

Auteur: , 60 Reacties

Die zagen we niet aankomen! Oh, wacht.

Vroeger waren onthullingen spannend en spectaculair. Het internationale autojournaille werd voortijdig geïnformeerd over nieuwe modellen inclusief enkele persfoto’s. Vervolgens was het wachten op de aflopende datum voor de embargo. Dan kocht je een autotijdschrift (een soort statische website onttrokken uit dode bomen) en kon je daar alles lezen over het nieuwe model.

Tegenwoordig creëren automerken liever wat meer persmomenten dan die ene onthulling. Mercedes is daarin totaal niet anders. Met de nieuwe Mercedes-Benz CLA hebben we al kennis kunnen maken, een chique vierdeurs coupé op basis van de A-Klasse. Van de A-Klasse is al een A35 AMG-versie en nu heeft Mercedes die twee samengevoegd tot één: de Mercedes-AMG CLA 35 AMG 4-Matic. Mocht je de chassiscode willen weten, dat is ‘C118’ geworden.

Mercedes-AMG 35 4-Matic (W118) '19

Was het een verrassing? Nee, natuurlijk niet. Mercedes ‘lekte’ al voortijdig wat informatie over de nieuwe auto. We hebben al in de Mercedes-AMG A35 AMG gereden en de motor is exact hetzelfde. Onder de kap vinden we de sterkste variant van het M260 DE20 LA blok. De motor levert namelijk 306 pk van 5.800 tot 6.100 toeren. Het maximum koppel is 400 Nm van 3.000 tot 4.000 toeren. De CLA 35 AMG is altijd uitgerust met 4-Matic vierwielaandrijving en een zeventraps automaat met dubbele koppeling. Daardoor sprint de auto in 4,9 seconden naar de 100 km/u. De topsnelheid is begrensd op een snelheid precies tussen de 249 km/u en 251 km/u.

Mercedes-AMG 35 4-Matic (W118) '19

Om de boel op tijd tot stoppen te brengen is de CLA 35 uitgerust met het high-performance remsysteem van de A35 AMG. Achter de voorwieln zijn twee 350 mm grote schijven en remblokken met vier zuigers. Achter de achterwielen schuilen nog altijd 330 mm grote schijven. De remklauwen zijn zilverkleurig en voorzien van de letters AMG. Om de torsiestijfheid te vergroten is de CLA 35 voorzien van een aluminium plaat onder de motor. Tevens zijn er twee diagonaal geplaatste balken aan de voorkant van deze plaat. Het doel is om de voortrein steviger te maken, waardoor deze beter is opgewassen tegen zware belastingen.

Mercedes-AMG 35 4-Matic (W118) '19

Aan de buitenkant zie je meteen dat het een CLA 35 AMG is, want deze kleur geel is vooralsnog alleen voor dit model leverbaar. Verder heeft de auto een stoere bumper aan de voorkant met het nodige gaaswerk en een eveneens dikke achterbumper met daaronder een paar vuistdikke uitlaten. Standaard staat de CL35 op 18″ lichtmetalen velgen, 19″ is optioneel leverbaar en toe-val-lig ook de wielen die je ziet op de persfoto’s.

Mercedes-AMG 35 4-Matic (W118) '19

Ook in het interieur heeft Mercedes-AMG er wel werk van gemaakt. Het begint natuurlijk met de ‘frameloze’ deuren, die de A35 níet heeft. Heel trots meldt wordt er gemeld dat je standaard ‘lederlook ARTICO/ microvezel DINAMICA’ sportstoelen meekrijgt. Aardig, maar gezien het ongetwijfeld gepeperde prijskaartje had daadwerkelijk leder niet misstaan. Uiteraard is de CLA 35 AMG ook voorzien van het MBUX infotainmentsysteem. Het volledig digitale combi-instrument (er zijn geen fysieke tellers meer aanwezig) kan in drie unieke AMG weergavestijlen afgebeeld worden.

Mercedes-AMG 35 4-Matic (W118) '19

Mercedes-AMG spreekt over ‘onovertroffen’ prestaties, maar dat is natuurlijk marketing-nonsens. Het is een publiek geheim dat er een nóg snellere CLA 45 AMG aankomt, met zo’n 100 pk méér. De Mercedes-AMG CLA 35 4-Matic beleeft zijn werelddebuut op de New York International Auto Show op 16 april dit jaar. Vanaf 29 april is de auto te bestellen. De eerste exemplaren komen in augustus hier naartoe.



60 reacties

Het is echt behelpen hoor de 35 amg versie. Ik zou voor de 45 gaan.
OT: Ik vind het een erg mooie auto. Ik zou persoonlijk niet deze kleur nemen.
Ik las dit: “Het maximum koppel is 400 Nm van 3.000 tot 4.000 toeren.”
Hoe ziet de rest van het koppelverloop uit dan?
Net zo spuuglelijk als z’n voorganger. Je kan er AMG of BRABUS opzetten het blijft een over de wielen gehangen (gele Sorbo) poetsdoek
-edit: nutteloze bijdrage-
In vergelijking met zijn voorganger een verbetering. Ik vind hem nu niet zo lelijk.
Die interieurfoto, wat een kamp verlichting zeg. Lijkt wel een hoerenkiet.
@camber24: Overduidelijk nooit op een kamp geweest
@87sandyd: Of in een hoerenkiet.
@camber24: 😂

Nu alleen nog zo’n Reeperahn lichtbalk van Audi achterop
@camber24: keer wat anders niet gek toch
Toch jammer dat de vanafprijs van leuke auto’s zoals deze in Nederland zo’n €20k te hoog liggen.
Ik zit liever op mooi kunstleer dat zich ook nog eens beter houd dan op dierlijke huid, Mercedes heeft dat goed afgekeken van Tesla. Deze AMG biedt nét genoeg prestaties om de vooralsnog goedkoopste Model 3 het hoofd te bieden. Maar ja, hij doet wel broembroem, alhoewel, tegenwoordig komt er meer geklapper uit de uitlaat dan dat er daadwerkelijk motorgeluid wordt gemaakt.
@mcshine: mooi is anders..
@lekkaah: maar dat kan je van een Tesla Model 3 al helemaal niet zeggen.. (dat ie mooi is)
@ghost: helemaal gelijk.

Het schijnt dat er een gratis emmer meegeleverd wordt…

Voor als de aanblik van die Tesla je teveel wordt
@wahltiroler: Ikzelf vind van wel, het is zelfs de mooiste leasewagen die ik ooit heb mogen bestellen. W124’s en E46’s doen mij over het algemeen niks, op Autoblog worden ze beter gewaardeerd, ieder zijn meug.
@mcshine: idd ieder zijn meuG
maar ik vind deze meuK niet mooi.

maar smaken verschillen gelukkig maar want als iedereen de zelfde smaak zou hebben zou het mssr saai worden op de weg 😉
@mcshine: Jij vindt het leer in een Tesla mooi? Dat is echt zo slecht afgewerkt, zelfs vergeleken met een Peugeot of een Nissan o.i.d.
Ik heb het in dit geval over Artico, dus het kunstleer van Mercedes maar ja, ook het kunstleer van Tesla vind ik mooi. Voordeel is ook dat het veel stabieler is dan echt leer. Dat wordt na verloop van tijd losser, glanzender en met meer “slijt”.
@mcshine: hoe zit dat dan met de ademende kwaliteiten van dat kunstleer. Ik krijg altijd een zwetend achterste van dat neppe kunststof. Doe mij maar echt, ademend leer.
@sirprize: Ook in écht leder maakt men het vooral ademend door gaatjes erin te prikken. Das met kunstleder niet anders.
@mcshine: volgens mij zitten die gaatjes erin voor stoelverwarming en – koeling. Op een lederen stoel, fauteuil of bankstel krijg ik ook geen zweetreedt.
@sirprize: Ik ben blij voor je. Kunstleer is niet per definitie minder ademend. Kijk maar bij bijv. alcantara.
@mcshine: alcantara is een geweven kunststof en daardoor van nature ademend. De meeste “kunstleren” zoals vinyl zijn gewoon gegoten kunststof en daarom gesloten en niet-ademend. Echt leer ademt wel. Daarom ben ik benieuwd naar dat nieuwe kunstleder, wellicht ademt dat ook maar daar heb ik nog geen antwoord op.
Dan kocht je een autotijdschrift (een soort statische website onttrokken uit dode bomen) 
😂🤣😂

Nu blijft natuurlijk de vraag in hoeverre ICE motoren goed zijn voor moeder natuur en haar, nog levende, bomen🤔

Maar dat weerhoud mij er niet van zowel boekenliefhebber en autoliefhebber te zijn.

OT Erg mooie auto zo wel vsn binnen als van buiten…

Vraagje:
Wanneer komen de Wegenwachtlogo’s erop?
De lijnen kloppen gewoon niet.
Ik zou hem in het geel nemen, en dan zelf nog verder tunen ipv voor de 45 gaan.
Dat gele kleurtje is een fantastische zet!
@dutchdriftking: hebben alle goede bananen
-edit: nutteloze bijdrage-
Zo spannend is 300pk, in 5 sec naar honderd en 4 schijfremmen toch niet?
@spideriv: tja, ik weet niet wat jij rijdt maar ik heb nog nooit een auto gehad die in 5 seconden naar 100 gaat..
@boomhauwer: een alfa rijden is spannender, je weet nooit of je je bestemming bereikt
@lekkaah: zeer belegen opmerking.
Rij al bij 30 jaar vooral in Alfa en nog nooit stil komen te staan door technisch probleem. En dat met tussen de 30 en 45000 km per jaar.
Dus zeer betrouwbaar naar mijn mening.
@boomhauwer: een recht toe recht aan middenklasser van Alfa die met een paar gerichte muisclicken op pakweg 300pk gezet is. Auto van minder dan EUR 50.000 dus absoluut geld maar geen buitensporig dikke bak oid.
Leuke motor, jammer van de verpakking. Dan nog liever een DB7 Zagato.
@Gulli: Appels en peren…
Ik vind hem niet zo geslaagd. Met name de koplampen en achterlichten vind ik maar vreemd vormgegeven. Tel dat op bij de banaan des doods en de frontoverhang en dan krijg je in mijn ogen geen heel lekker ogende auto. Ik zou dan ook lekker voor de sedan of de hatchback gaan. Die zien er wel mooi uit.
Vooral die roze stoel aan de passagierskant gaat het goed doen bij de vrouwtjes!
Ikzelf vind de CLA een stuk mooier dan de A-sedan. De nieuwe CLA is net zo groot als een C-klasse trouwens.
Wel een beetje BMW na-apen qua prestatie. 35i met 306pk, behalve moet het Mercedes het doen met 4 cylinders.
@bmw2coupeeigenaar: En hoeveel cilinders heeft de X2 M35i volgens jou?;)
Bij de vorige CLA en ook bij de huidige heb ik toch het idee dat de wagen iets te ver naar voren op z’n platform staat. Alsof iemand per ongeluk een duw tegen de achterkant van het kleimodel heeft gegeven en Mercedes het daarbij gelaten heeft. Als ik een kleine Mercedes AMG zou mogen uitzoeken, zou mijn voorkeur dan ook naar de A35 Sedan gaan. Die oogt net even wat beter en minder uit verhouding.
@Edge: eens, hij lijkt uit verhouding, Dan lieber een ‘gewone’ A35 AMG, die is wel gelukt imho.
Und wieviel koster der Spas?
@autodrome: selbstverständlicherweise recht viel! Om het in het Duitsachtig af te maken.
Van buiten ziet er best goed uit, maar het interieur vind ik verschrikkelijk lelijk zoals bij meer MB modellen.
Nee MB is niet meer zoals het was, vroeger waren echte Mercedessen.
Oh ja, ben een MB fan.
Ik ben blijkbaar een van de weinigen die hem wel mooi vind. Zal de leeftijd wel zijn. Ik vind een Model X namelijk ook mooi.
@suzikubelona: Wat zegt het dan over je leeftijd als je de CLA en de Model X mooi vindt?
@berlinetta: Ik weet het niet, waarschijnlijk niks. Behalve dat een auto als de Model X waarschijnlijk niet gericht is op jeugdige kopers.
@suzikubelona: Maar deze CLA wel. Betekent het dan dat jij zo tussen de 40-50 bent? ;)
@berlinetta: Klopt! 😆
@suzikubelona: Haha nou dan klopt je verhaal!
Dat “turbo” plaatje op het zijscherm 😂😂😂 Is het weer 1990?
Waarom deelt autoblog nog altijd van die flauwe sneren uit naar tijdschriften? Komt wat puberaal over, alsof je je eigen relevantie probeert op te krikken door een ander medium onderuit te halen. Beetje zonde.
Naast de A 35 AMG Sedan is dit nogal een overbodige auto.
De sedan is 1 praktischer, 2 bied meer ruimte en 3 hij is nog mooier ook dan deze CLA 35 AMG.
En waarschijnlijk is hij nog iets goedkoper ook!!
Misschien door de extreme kleuren, maar wat ziet dat interieur er goedkoop uit? Iets Chinees of Roemeens.


Cla Blijft toch de anti Mercedes. Vorige generatie zie je overal, met hun trotse eigenaars, “lijkt net alsof het echte Mercedes is” moeten die dan denken. De top combo in onze contreien, mini-spaar diesel met veel te grote AMG velgen en namaak (?) uitlaten.

Droevig.. voor dat geld kan je bijna even goed echte auto kopen.
@faithnomore: En wat rij je zelf? Het zijn trouwens geen namaak uitlaten. Komt gewoon uitlaatgas uit i.t.t. vele vag producten die wat chromen vormpjes onderaan de bumper hebben en in de winter zie je de damp ergens onder de auto vandaan komen. Dat… zijn nep uitlaten.
@clubbtraxx: weet niet of dat relevant is, al had ik een Dacia, dan mag ik een namaak Mercedes nog belachelijk vinden. Maar ik heb een BMW g20 met 2 echte uitlaten :-) ook belachelijk, want helemaal niet nodig.
@faithnomore: stoer doen met codes: dat moest g30 zijn natuurlijk

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).