Heeft Ferrari dit jaar een dominante F1-auto gehad?

Auteur: , 23 Reacties

Sebastian Vettel vs. the World.

Ferrari heeft dit jaar geen dominante auto gehad

In het Formule 1-seizoen van 2018 leek het er lange tijd op dat Mercedes na een aantal jaren van pure dominatie eindelijk van zijn troon gestoten kon worden. In zijn competitieve Ferrari kon Sebastian Vettel het vuur écht aan de schenen van zijn rivaal leggen. Nog beter dan in 2017. Inmiddels weten we dat niet de Duitser, maar Lewis Hamilton vijfvoudig wereldkampioen is geworden.

Nog voordat Lewis Hamilton de beslissende puntenscore binnenhengelde tijdens de Grand Prix van Mexico, werd Vettel er al meerdere malen van beschuldigd goede kansen weg te hebben gegooid. De race in Duitsland wordt gezien als het grootste keerpunt in het seizoen, maar fouten in Azerbeidzjan, Frankrijk en Italië hebben evengoed bijgedragen aan zijn mislukte campagne.

Deze fouten zijn extra zuur voor Vettel, omdat Ferrari hem voor het eerst in jaren een schijnbaar betere auto had gegeven dan titelrivaal Mercedes had kunnen bouwen. Sterker: ingewijden en fans waren het er grotendeels over eens dat Ferrari op de meeste circuits beter voor de dag moest kunnen komen dan de Duitse equipe. Vettel deelt deze overtuiging klaarblijkelijk niet. In een interview met Motorsport.com vertelt hij zijn kijk op de zaken.

“I think it is absolutely true to say that we have a very strong car, but I think people’s perception of the fact that we had a dominant car, I don’t think it was true. I think if you look at the results I don’t see where is the dominance.”

Vettel benoemt in het specifiek de Grand Prix van België om aan te geven dat Ferrari niet per se de betere auto had t.o.v. Mercedes. Wanneer hij het seizoen tot nu toe bekijkt, bespeurt hij eigenlijk geen duidelijk moment waar de Italiaanse renstal met kop en schouders boven de rest uitstak.

“I think we had a lot of races that we were very close and we had very good pace in the race, but I don’t think we had a race where we dominated, whereas on the other hand, I think, they had. If you look at Spain, look at France, look at Russia, I don’t think we had any races like that. Don’t get me wrong, because I am not sitting here saying I had a bad car, not at all, because I know I have a strong car. But I don’t think, unlike the people’s perception, I don’t think we had a dominant car.”

Tenslotte reflecteert Vettel op het huidige seizoen en weegt hij 2018 af tegenover het voorgaande jaar. Volgens Vettel zijn er verschillende overeenkomsten, maar hebben ze het dit jaar weggegooid door niet voldoende punten bijeen te kunnen sprokkelen in een tijd waar Mercedes dat juist wel deed.

“Last year it was apparent that we were very good until midway of the season, and then maybe some tracks that didn’t suit us, some DNFs that we had, we lost momentum. But we lost momentum also because we were not fast enough. I think this year, unfortunately in some ways has been similar, that just some races we didn’t have the pace, compared to Mercedes. They were able to win the races, which was obviously a strong point for them in making sure that they get all the points they can. But we were not able to get enough points, so than within two-three-four races – I don’t need to explain to you, you know yourself – there was quite a big gap. So yeah, that has been a shame.”



23 reacties

Wat hij bedoelt te zeggen is: “ I had a car capable of winning races but unfortunately I fucked up in too many races which has cost me the championship”.
@beetec: precies dat!
’t blijft toch een droeftoeter deze vent…
“Het lag eigenlijk niet echt aan mij.”, aldus Vettel.
@chrisvonmeer: Begrijpend lezen niet je sterkste kant, dus.

Hij heeft al toegegeven dat het zijn eigen schuld is dat ie de titel heeft verloren. Er zijn een aantal F1 (Lewis) fans en bepaalde engelse media die proberen door te drukken dat Ferrari een dominante auto is, dat was gewoon niet waar. Een snelle auto, zeker, en 1 die vaak met Mercedes kon vechten. Maar dominant? No way.

De snelle auto betekende dat hij een perfect seizoen nodig had om de titel te kunnen winnen. Dat heeft hij zeker niet gehad. Er waren races dat Mercedes (beide) verre weg sneller waren. Maakt dan niet uit of je Vettel, Alonso of Max in de auto had zitten, die Mercedes ga je dan gewoon niet pakken.
@basjaski: ik heb ook wel de indruk dat mercedes soms aan het sandbaggen was op bepaalde momenten, vooral tijdens de race.
@chrisvonmeer: het lag aan Max en Daniel ;)
Het was voor Vettel inderdaad behelpen dit seizoen.
Hamilton was in een Ferrari ook wereldkampioen geworden
@tvklarenbosch: hoe weet je dat?
@dirkiii: als Vettel geen fouten had gemaakt dit seizoen dan had hij ten opzichte van Hamilton de volgende punten extra gepakt:

Azerbaijan: 20
Frankrijk: 5
Duitsland: 32
Italië: 8
Japan: 7
Totaal: 72 punten

Verschil nu is 64 punten. Hamilton heeft dit seizoen geen enkele fout gemaakt. In dit vergelijk ga ik er vanuit dat hij dat bij Ferrari ook niet zou doen. Verder ben ik in het bovenstaande vergelijk redelijk conservatief geweest.
eindelijk iemand die het snapt, de punten die Vettel liet liggen heeft Hamilton als bonus binnen geharkt. Dat mes sneed voor Hamilton aan twee kanten.
Vettel wilde te graag, is vaak te ongeduldig en het lijkt er op dat hij daardoor teveel risico’s neemt.
@tvklarenbosch: Nu ga ik iets gewaagds zeggen:

Hamilton was ook wereldkampioen geworden in een Red Bull.
@retetikker: nee absoluut niet. De Mercedes is voor ongeveer de helft van de races dit jaar snel genoeg geweest voor een overwinning. De Red Bull alleen in Monaco en Mexico.
@tvklarenbosch: En Oostenrijk en Austin
@fapfap: Austin klopt, Oostenrijk werd door Max gewonnen door de tactische fout bij Mercedes door Lewis niet te pitten bij de VSC toen Bottas uitviel. Daarna viel Lewis zelf ook uit natuurlijk, maar de Merc was dat weekend wel de snelste auto.
@retetikker: kampioen niet. Maar hij had wel een aanzienlijk hoger aantal punten gehad als hij net zo sterk zou rijden.
Volgens SkyTV moest Hamilton het doen met veel minder goed materiaal en was Vettel alleen maar aan het aankloten.

De Duitser heeft een paar cruciale fouten gemaakt en had halverwege het seizoen een snelle auto. In sommige races (Spa) veel sneller dan die van Lewis.

Toen de tweede sensor op de elektromotor van de Ferrari kwam (ter controle van de FIA die ook vond dat de Ferrari’s erg snel waren) was ineens alle snelheid verloren. Ook al zou Vettel het in drie races niet verprutst hebben, dan nog zou hij het moeilijk krijgen met Hamilton. Dan was Lewis een race of twee later kampioen.

Ik vind Vettel alsnog een topcoureur en denk dat hij bij Ferrari volgend jaar het absoluut beter gaat doen dan LeClerc. Vettel is nu gepokt en gemazeld en heeft lekker wat mentale weerstand op kunnen bouwen. Net als Verstappen met pech (vorig seizoen) en met frustratie (begin dit seizoen). Worden ze beter van.

De ‘dominante’ auto had Vettel niet. Lewis ook niet altijd. Wel had Hamilton een dominant team. Ook toen het mis ging bleven ze bij Mercedes rustig en kalm. Leren van fouten en doorgaan. Verlies accepteren en incalculeren, maximaal toeslaan wanneer het kan.

Bij Ferrari is het heibel of hosanna. Misschien een Italiaans dingetje. De laatste echt dominante periode van Ferrari waren drie sleutelfiguren níet Italiaans: Jean Todt (Frans), Ross Brawn (Brits) en Michael Schumacher (Duits).
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@willeme:
SkyTV is leuk om te kijken maar absoluut geen goede bron voor betrouwbare informatie. Over alle races bezien was de Ferrari ongeveer gelijkwaardig aan de Mercedes en kun je absoluut niet hard maken dat Hamilton het met veel minder materiaal moest doen dan Vettel.

Ook de onzinverhalen rondom die zogenaamde 2e sensor, in de wereld gebracht door AMuS, blijkt een broodje aap verhaal. Na de race van Monaco heeft de FIA GEEN EXTRA metingen, sensoren of wat dan ook meer op de Ferrari PU aangebracht. Google maar op de verklaring van Charlie Whiting nadat dit gerucht de wereld in werd geslingerd.
Het punt is dat een aantal updates averechts hebben gewerkt en ze daar simpelweg veel te laat achter zijn gekomen. Dat is Ferrari maar ook de coureurs aan te rekenen.
@willeme: Aanrader is om toch de “autobiografie” van Brawn een keer te lezen.

Waar ik naar refereer is het volgende: In het boek wordt duidelijk waarom Ferrari zo dominant was (voornamelijk discipline) en waarom het nu weer fout gaat. Voordat Brawn kwam werd een wedstrijd gezegevierd in de fabriek maar als een zuiger het begaf werd de man die de deze had gedraaid ontslagen. Bij Brawn werd nooit feest gevierd, ook al won Ferrari een 1-2 dan nog werd gezocht naar fouten om de competitie voor te blijven. Ook had Brawn de luxe positie dat rond ’00 Ferrari een nieuwe Fabriek ging bouwen en Brawn mocht de F1 afdeling naar eigen wens indelen. Toen Brawn uit F1 stapte als eigenaar en teambaas van het Mercedes team na 2013 seizoen bezocht hij de Ferrari fabriek opnieuw. Je zou denken dat de mensen onder bewind van Brawn geen mooie tijd hebben gehad in de fabriek maar veel italianen stonden met tranen in de ogen en smekend dat Brawn weer terug kwam. Het schijnt weer net zo erg te zijn als voor Brawn z’n tijd (althans dat bezoek was rond 2014/2015).
Ferrari heeft ook lopen kutten met bandenstrategie hoor. Dat heeft Vettel zeker een aantal punten gekost. Waar Mercedes bijna foutloos was (behalve een paar races geleden, weet niet meer welke, en Mexico) en zelfs Red Bull betere keuzes maakte en voor de Ferrari’s konden eindigen.
@gulli:
Ferrari heeft na de zomerstop lopen klooien met updates. De achtervleugel en de nieuwe bodem werken niet zoals gedacht en hebben de performance omlaag gebracht. Dit omdat met de updates het verschil (qua afstelling van de auto) in qualifying en race trim te groot is en daardoor teveel concessies gedaan moeten worden. Blijkbaar kunnen ze geen goed compromis vinden en is de auto daardoor over het weekend langzamer i.p.v. sneller.
Ondanks al die shit had het nu nog steeds spannend kunnen zijn als Vettel rustiger was geweest en daardoor minder fouten had gemaakt.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).