
Het is de eerste dag van juli en dat betekent verkoopcijfers van juni 2025. De nummer 1 is terug van weggeweest!
Ja het is zomer! Juli is begonnen, de mussen vallen dood van het dak en de verkoopcijfers van juni 2025 zijn binnen. Ik val meteen met de deur in huis, want de meest geregistreerde auto van juni 2025 is een oude bekende, op nummer 1 staat namelijk de Tesla Model Y!
Nu maakt één zwaluw nog geen zomer, maar zou Tesla er dan weer bovenop zijn in ons land? De bromance tussen Elon Musk en Donald Trump is over en Tesla kruipt kennelijk uit het verdomhoekje.

De toppers van juni
Als we even naar de top 5 kijken dan zien we dat die door twee merken wordt gedomineerd. Tesla en Kia. De magie van de EV3 is kennelijk voor nu wat minder dan de afgelopen maanden en de Kia Picanto blijft onveranderd goed verkopen.
Op nummer 3 dus de Model 3. Ook gewoon hoog in de lijst.
| # | Merk/model | Aantal | Marktaandeel |
| 1. | Tesla Model Y | 1.250 | 3,61 % |
| 2. | Skoda Elroq | 979 | 2,83 % |
| 3. | Tesla Model 3 | 749 | 2,16 % |
| 4. | Kia Picanto | 738 | 2,13 % |
| 5. | Kia EV3 | 657 | 1,90 % |
Toch wel knap van Tesla, want in mei 2025 stond de Model 3 niet in de top 5 en de Tesla Model Y haalde met 648 registraties net plek 4.

Wat valt er verder op in de verkoopcijfers van juni?
Nog een paar random zaken die uit de cijfers blijken? Nou, volledig willekeurig, er zijn in juni 2025 bijvoorbeeld twee stuks van de Lamborghini Revuelto op kenteken gegaan. We zijn een Rolls-Royce Cullinan rijker en driemaal een Ferrari SF90.
Vinfast wist nul auto’s te verkopen en van de Lancia Ypsilon gingen er zeven op kenteken. Relatief nieuwe merken als Xpeng en Zeekr wisten respectievelijk 67 en 150 auto’s te slijten. Kent u de Voyah Free? Twee mensen in Nederland kochten er in juni eentje.

Mag je weer een Tesla kopen?
Betekenen de cijfers van juni 2025 dat je weer een Tesla mag kopen? Elon Musk lijkt wat uit de picture verdwenen en zet zich nu weer af tegenover Trump. Misschien zorgt dat ervoor dat hij weer in het deugende rijtje terecht komt.
Uiteindelijk denken wij dat de Nederlanders gewoon kiezen voor hun portemonnee en als de aandacht rondom het persoontje van Musk is gaan liggen dan kopen alle Nederlanders kennelijk weer gewoon een Tesla. Benieuwd of de trend doorzet in Nederland. En of Europa volgt natuurlijk…





Aangekocht door leasemaatschappij of bedrijven.
Ja en dan? Dat geldt voor alle auto’s toch?
De Picanto is hopelijk geen bedrijfswagen!
Nou moet je eens kijken hoeveel van die kleine wagentjes rijden bij kraamverzorgers en schoonmakers
Sommige thuiszorg organisaties denken daar anders over.
Overgewaaid, Tesla gaat als een malle auto’s afzetten.
Ben benieuwd. Zou het zelf niet durven voorspellen.
Netjes. 4 van de 5 in de top 5 zijn EV.
Ja, maar volgens BNR en Autoblog wil geen mens in en EV rijden en gaan alle OEMs terug naar ICE. Overigens met dit weer nog wel te begrijpen ;-)
Moeten en willen is wel wat anders.
Niks moet alles zijn keuzes
Bij grote bedrijven is het elektrisch of niks. Maar je hebt gelijk, het zijn keuzes.
Nieuw model, tijdje weinig geleverd, alle uitleveringen worden nu even -voor de cijfers- op een hoop gegooid.
Ja. Op alles en iedereen is wel iets aan te merken. Laat gewoon iedereen in zijn waarde. Jij hoeft niet te beslissen wat een ander denkt of doet.
Vrij simpel. Als je geen launch edition wilde, maar wel een nieuwe Y dan moest je wachten tot juni. Specifiek voor de LR modellen.
“Op nummer 3 dus de Model 3. Ook gewoon hoog in de lijst.
– EDIT even aangepast dank –
Hollands opportunisme in het land van PVV, Forum en JA21. We deden ook leuk mee om het onze Oosterburen 85 jaar geleden goed naar de zin te maken.
Ik denk dat we deze nog veel meer gaan zien. Als je 1.000km moet rijden nog steeds zijn de model 3 en de Y degene die deze afstand van alle EV’s het snelste afleggen..
Nee, dan moet je een Nio hebben, of een EQS, of een model S. Dan een model 3, Audi RS of BMW i4. Een model X. Daar achteraan komt een keer de Y.
Dus keuze genoeg wanneer je sneller 1.000 kilometer wilt afleggen dan in een Y of zelfs een 3.
Ik reageer zelden op artikelen als deze, maar in dit geval wil ik toch even iets rechtzetten. Dit gaat namelijk niet alleen om aannames of speculatie, maar raakt aan iets wat ik de laatste tijd vaker zie: het ontbreken van een journalistieke basis in dit soort stukjes.
De plotselinge stijging in verkopen van de Model Y in juni komt grotendeels doordat Tesla op 20 mei weer de instapversie beschikbaar heeft gemaakt. Van de verkochte aantallen zijn er ruim 500 van deze Standard Range, en nog eens ruim 500 van de Long Range. De rest zijn de Dual Motor varianten. Dat is dus geen vage hype of “plotselinge populariteit”, maar het gevolg van een concreet aanbod dat weer op de markt kwam.
Daarnaast: ja, ik snap dat Autoblog nog steeds het liefst schrijft over benzinemotoren met minimaal vier cilinders, en daar is op zich niets mis mee. Maar inmiddels is bijna 1 op de 4 nieuw verkochte auto’s in juni een volledig elektrische. Het zou dus fijn zijn als de toon van zulke artikelen iets minder suggestief en iets meer feitelijk wordt.
Want ook als je zelf misschien (nog) niet warmloopt voor EV’s, kun je ze wel serieus behandelen. Het autopark verandert, en het zou Autoblog sieren als dat niet alleen wordt gepresenteerd als een ‘verrassing’ of ‘bizar fenomeen’, maar als iets dat gewoon gaande is. Met data. En onderbouwing.
En terwijl ik dit schrijf, voel ik me ineens een verschrikkelijke moraalridder. Maar goed, soms moet het blijkbaar even gezegd worden 😂
Mooie aanvulling. Overigens vind ik het helemaal geen verrassing dat de verkopen van de Tesla Model Y aantrekken. Het is logisch en ook verwacht wat mij betreft.
De titel is ook bedoelt om op te klikken hè? Daar hopen we toch een beetje op natuurlijk…