
Alle informatie die je nodig hebt bij de lunch: de stand na de GP Spanje 2022 en diverse dingen die ons opvielen.
De GP van Spanje is voor ons Nederlanders vaak een bijzondere race. Het is immers toch de GP waarbij we en masse Formule 1-fan werden. En de Nederlandse Formule 1-fans die er al waren, werden nog meer fan van het fenomeen Max Verstappen.
Onlangs dat Red Bull het altijd goed deed op het Circuit van Barcelona-Catalunya, was Mercedes hier altijd oppermachtig. Sinds de winst van Verstappen in 2016 won Lewis Hamilton elk jaar deze race. Tot gisteren! Daarnaast gebeurde er een enorme hoop in alle rangen, standen en overzichten. Voordat we beginnen hiermee, zijn er zes dingen die ons opvielen aan afgelopen weekend:
Rollen omgedraaid
De betrouwbaarheid van de auto’s is dit jaar iets minder. Dat levert wel meer spektakel op in de races en uitslagen. Verstappen viel dit jaar al twee keer uit. Charles Leclerc kon gisteren vanuit leidende positie de zure vruchten plukken. Bij Ferrari was het tot nu toe juist de stabiele auto en hoge mate van betrouwbaarheid die indruk maakte. Het zal hopelijk een toevalstreffer zijn, maar het zorgt er wel voor dat bij Red Bull iedereen er van profiteert.

Leclerc en Verstappen klasse apart
Nog even terugkomend op Leclerc en Verstappen, die twee zijn wel een klasse apart. Het is dat Verstappen een uitstapje pakte door wat wind in de rug (net als Sainz) en dat Leclerc uitviel, maar anders reden die twee kemphanen gewoon weg bij het hele veld. In de kwalificatie heeft Ferrari de overhand, maar in de race is het erg close. Dit zal nog wel het seizoen zo doorgaan.

Mercedes is weer terug?
Iedereen wilde graag het belangrijkste nieuws duiden, wij ook dus bij deze. Mercedes is weer terug! Ja, echt: Mercedes had kunnen winnen! Eh, nee. Dat niet, maar de achterstand is aanzienlijk minder geworden. In de kwalificatie zaten Hamilton en Russell er goed bij. In de race was het verschil alsnog vrij groot, want Leclerc en Verstappen reden bijna een seconde per ronde weg van Russell in de openingsfase.
Dan is Mercedes niet ‘weer terug’. Aan de andere kant hebben ze duidelijk een stap gemaakt. Houd er ook rekening mee dat op Spanje Mercedes veel meer data heeft om mee te werken (het is ook het wintertest-circuit). Verstappen kwam niet voorbij aan Russell door een haperende DRS en weinig inhaalmogelijkheden. Mercedes heeft overduidelijk een stap in de goede richting gezet, maar qua positie verandert er vooralsnog weinig.

Perez is ook een geweldige vent
Sergio Perez kan nu eindelijk doen waarvoor hij is aangenomen. De perfecte ‘wingman’ zijn voor Verstappen. En ja, dat zorgt ervoor dat hij zijn eigen race moet opofferen. Dat deed Cal Naughton Jr ook voor Ricky Bobby. Dankzij het uitvallen van Leclerc moest Verstappen winnen om zo maximaal te kunnen profiteren van de pech van de Monegask. Perez zat precies op het goede niveau qua sipheid/zakelijkheid. Als coureur moet het je namelijk wel wat doen, maar hij maakte er verder geen groot issue van. Is het de mooiste overwinning op deze manier? Nee, maar dit soort buitenkansjes moet je op deze wijze aangrijpen zoals Red Bull heeft gedaan. En voor de mensen die het sneu vinden voor Pérez: dan moet hij maar vaker vooraan meestrijden.

Hamilton is nooit weggeweest
Ja, Hamilton wilde opgeven na de eerste ronde. Niet omdat hij er geen zin meer had, maar uit een puur zakelijke beslissing. Als er geen kans is op scoren, konden ze niet beter de motor sparen voor volgende race? Dat is een nuchtere afweging van de Brit. Gelukkig rook het team punten en zette Hamilton een dijk van een race neer. Hij gleed als een mes door de spreekwoordelijke boter. Nu is het verschil met de andere teams en Mercedes alsnog vrij groot, maar op Spanje is het alsnog erg knap. Hij moest een plaats aan Sainz teruggeven om de motor te sparen. Maar voor alle twijfelaars: Hamilton is er altijd nog en hij is nog altijd bovengemiddeld goed. Zijn auto werkt alleen niet elke race mee.

De nieuwe regels helpen echt!
Uiteraard waren we uiterst sceptisch met de nieuwe regels. Zeker omdat je weer duidelijk twee favorieten ziet voor de titel. Maar ja, daar doen de regels niet zoveel aan. Er zullen altijd verschillen zijn. Normaal gesproken was de GP van Spanje altijd erg saai, maar nu waren er meer inhaalacties dan voorheen. Met name die inhaalactie van Verstappen op Bottas was een pareltje.
De auto’s kunnen elkaar nu beter volgen. Ook gaaf is dat de bandenstrategie vrij onvoorspelbaar is. In plaats van 1 stop en rustig banden sparen, was het de twijfel tussen 2 of 3. We zijn af en toe erg ‘streng’ naar de GP van Spanje, maar op deze wijze mag ‘ie gewoon op de kalender blijven staan, met dank aan de nieuwe regels.

Rijderskampioenschap
Eigenlijk verandert er wel wat in dit overzicht. Max Verstappen pakt de leiding van Charles Leclerc, die alsnog ferm tweede is. De strijd is nu weer bijna gelijk. Opvallend is dat Russell beter presteert dan Sainz, ook over het hele seizoen. Achter de coureurs van de Top 3-teams zien we drie constant presterende rijders: Norris, Bottas en Ocon halen bijna elk weekende het maximale uit de auto. Meervoudig kampioen Alonso stijgt twee plaatsjes en heeft nu evenveel punten als meervoudig kampioen Vettel.

De stand na de GP Spanje 2022 in het rijderskampioenschap is als volgt:
Positie | Coureur | Team | Punten |
1 | Max Verstappen | Red Bull | 110 |
2 | Charles Leclerc | Ferrari | 104 |
3 | Sergio Pérez | Red Bull | 85 |
4 | George Russell | Mercedes | 74 |
5 | Carlos Sainz | Ferrari | 65 |
6 | Lewis Hamilton | Mercedes | 46 |
7 | Lando Norris | McLaren | 39 |
8 | Valtteri Bottas | Alfa Romeo | 38 |
9 | Esteban Ocon | Alpine | 30 |
10 | Kevin Magnussen | Haas | 15 |
11 | Daniel Ricciardo | McLaren | 11 |
12 | Yuki Tsunoda | AlphaTauri | 11 |
13 | Pierre Gasly | AlphaTauri | 6 |
14 | Fernando Alonso | Alpine | 4 |
15 | Sebastian Vettel | Aston Martin | 4 |
16 | Alexander Albon | Williams | 3 |
17 | Lance Stroll | Aston Martin | 2 |
18 | Guanyu Zhou | Alfa Romeo | 1 |
19 | Nico Hülkenberg | Aston Martin | 0 |
20 | Nicholas Latifi | Williams | 0 |
21 | Mick Schumacher | Haas | 0 |
Constructeurskampioenschap
Ook hier zien we hetzelfde beeld. Red Bull scoorde dit weekend maximaal en gaat nu voorbij aan Ferrari. Omdat Ferrari alleen met Sainz punten kon pakken, is de schade aanzienlijk: 26 punten. Die achterstand kan Ferrari in een enigszins normaal weekend niet goedmaken. Verder zijn er geen mutaties. Wel is duidelijk dat er een duidelijke top 3 is met daar achter drie teams die constant presteren: McLaren, Alfa Romeo en Alpine. De rest van de teams zwalkt nog behoorlijk. Gezien de snelheid in de trainingen en kwalificaties had Haas met twee auto’s punten (moeten) kunnen pakken.

De stand na de GP Spanje 2022 in het constructeurskampioenschap is als volgt:
Positie | Team | Punten |
1 | Red Bull RBPT | 195 |
2 | Ferrari | 169 |
3 | Mercedes | 120 |
4 | McLaren Mercedes | 50 |
5 | Alfa Romeo Ferrari | 39 |
6 | Alpine Renault | 34 |
7 | AlphaTauri RBPT | 17 |
8 | Haas Ferrari | 15 |
9 | Aston Martin Mercedes | 6 |
10 | Williams Mercedes | 3 |
Kwalificatieduel
Hier zien we een paar interessante dingen. Yuki Tsunoda doet het in de races beter dan Gasly en begint zowaar ook te presteren in de kwalificaties. Dit terwijl het verschil vorig jaar enorm was (in het voordeel van Gasly). Verder, Russell en Hamilton houden elkaar in evenwicht, evenals het rijdersduo bij Alpine. Ricciardo pakt voor het eerst zijn teamgenoot, die de hele week erg veel last had van zijn amandelen.

De stand na de GP Spanje 2022 in het kwalificatieduel is als volgt:
Team | Coureur | Coureur |
Mercedes | Lewis Hamilton (3) | George Russell (3) |
Red Bull | Max Verstappen (5) | Sergio Pérez (1) |
Ferrari | Charles Leclerc (6) | Carlos Sainz (0) |
McLaren | Lando Norris (5) | Daniel Ricciardo (1) |
Alpine | Fernando Alonso (3) | Esteban Ocon (3) |
AlphaTauri | Pierre Gasly (4) | Yuki Tsunoda (2) |
Aston Martin | Lance Stroll (2) | Sebastian Vettel (2) |
Aston Martin | Nico Hülkenberg (1) | Lance Stroll (1) |
Williams | Alex Albon (5) | Nicholas Latifi (1) |
Alfa Romeo Racing | Valtteri Bottas (6) | Guanyou Zhou (0) |
Haas | Kevin Magnussen (4) | Mick Schumacher (2) |
Snelste raceronde
Eindelijk een nieuwe naam! Sergio Pérez was uiteindelijk de snelste man. Hij reed op een andere strategie en kon aan het einde van de race behoorlijk vrij racen met een lichte auto en verse banden. Waarschijnlijk als doekje voor het bloeden, want hij moest zijn ‘winstpositie’ opgeven aan zijn teamgenoot.

De onderlinge stand na de GP Spanje 2022 qua snelste racerondes is als volgt:
Coureur | Team | Aantal snelste rondes |
Charles Leclerc | Ferrari | 3 |
Max Verstappen | Red Bull | 2 |
Sergio Pérez | Red Bull | 1 |
Driver of the Day
Ook hier eindelijk een nieuwe naam! Lewis Hamilton reed een snaarstrakke race. Nogmaals, zijn voorstel om op te geven was een puur zakelijke: zo kon men een motor sparen. Het feit dat hij aan het einde op halve kracht moest rijden en Sainz moest laten inhalen, lijkt dat te bevestigen. Lewis Hamilton kan heel ongemerkt extreem stabiel rijden. Ronden lang perste hij er keurige rondetijden uit, zonder de banden over de kling te jagen. Ook waren zijn inhaalacties koelbloedig en kordaat. Lewis Hamilton kreeg terecht de Driver of the Day-troffee! Chapeau!

De onderlinge stand na de GP van Spanje 2022 qua Driver of the Day nominaties is als volgt:
Coureur | Team | Aantal nominaties |
Charles Leclerc | Ferrari | 3 |
Max Verstappen | Red Bull | 2 |
Lewis Hamilton | Mercedes | 1 |
Heeft de redactie de GP van Spanje 2022 goed voorspeld?
Nee, dit keer zaten ze er vrij ver vanaf. Alleen @wouter zag goed in dat Verstappen zou gaan winnen. Alle drie de redactieleden dachten dat Ferrari het hier goed zou doen. Als je kijkt naar de rondetijden, trainingen en de kwalificatie, dan hebben ze zeker een punt. Dat is het mooie van Formule 1, een paar kleine gebeurtenissen en de race-uitslag is compleet anders.

De stand na de GP Spanje 2022 in het redactie-klassement is als volgt:
Redacteur | Punten |
Michael | 27 (+1) |
Wouter | 26 (+5) |
Jaap | 18 (+1) |
Deze Grands Prix zijn al verreden:
- 20 maart | GP van Bahrein
- 27 maart | GP van Saudi-Arabië
- 10 april | GP van Australië
- 24 april | GP van Emilia Romagna
- 8 mei | GP van Miami
- 22 mei | GP van Spanje

Deze Grands Prix staan nog op de kalender:
- 29 mei | GP van Monaco
- 12 juni | GP van Azerbeidzjan
- 19 juni | GP van Canada
- 3 juli | GP van Groot-Brittannië
- 10 juli | GP van Oostenrijk
- 24 juli | GP van Frankrijk
- 31 juli | Gp van Hongarije
- 28 augustus | GP van België
- 4 september | GP van Nederland
- 11 september | GP van Italië
- 2 oktober | GP van Singapore
- 9 oktober | GP van Japan
- 23 oktober | GP van de Verenigde Staten
- 30 oktober | GP van Mexico
- 13 november | GP van Brazlië
- 20 november | GP van Abu Dhabi

De eerste meters van de GP van Monaco worden verreden op 27 mei 2022 om 14:00.
Genoten van Russell, snaarstrak verdedigd tegen Max.
Russel had stiekem de afstandsbediening van Max z’n DRS gepakt. Wat een lolbroek.
Bedoelde Hamilton opgeven of bedoelde hij een andere motorstand gebruiken om de motor wat te sparen?
Het wordt nu gespind als spaarstand, maar het klonk als opgeven…
@rijnousdoor: Genoeg mensen zullen dit natuurlijk zien als gemiep van Hamilton, maar het was gewoon een terechte opmerking. hij weet als geen ander dat een kampioenschap een kwestie van lange adem is. Dan moet je soms je verlies nemen en kan het slimmer zijn om je auto te parkeren om zo je motor te sparen. Het team verwachte overigens P8, dus p6 is boven verwachtingen.
@rijnounsdoor Hamilton zei letterlijk over de radio: “I would save the engine if I was you” en dat kun je op meerdere manieren uitleggen. Uiteindelijk heeft Hamilton gewoon met 100% motorvermogen gereden. Vandaar dat hij zo ver vooraan eindigde, maar ook hitteproblemen had in de laatste paar rondes.
Aston Martin moet investeren in een betere scanner!
Gasly gaat niet echt lekker dit seizoen terwijl Perez de smaak te pakken heeft.
Die contract onderhandelingen van Checo gaan wel goed komen, zeker na gisteren.
Eerlijk gezegd ben ik niet zo positief over de nieuwe regels. Het verschil tussen team 3 en 4 in het kampioenschap is alleen maar groter geworden. Ferrari heeft zijn hele ontwikkelingsbudget van 2021 in de 2022 auto gestopt en is op dit moment gelijkwaardig aan RB. Die gaan in 23 weer gewoon inkakken.
Het was ook al bekend dat de nieuwe regels dat niet in 1x gaan oplossen, juist omdat sommige teams al miljoenen in de 2022-auto’s hebben gestoken. De budgetcap heeft z’n effect daarom nog niet gehad. Dat kan nog wel 1 of 2 seizoenen duren.
Ik ben wel benieuwd of Mercedes de problemen structureel heeft opgelost of dat dit een ‘lucky’ shot was.
Monaco is nogal een a-typisch langzaam circuit dus daar zullen ze vast ook sterk voor de dag komen, Baku wordt de echte test voor ze.
En aangezien Ferrari dit jaar beter is dan de RB, die juist op snelheid beter zijn, zou Ferrari zomaar kunnen gaan winnen in Monaco..
Mits Leclerc zijn auto uit de muur weet te houden 😉
Nog wel, maar dat duurt ben ik bang niet lang meer, ik denk dat redbull beter kan ontwikkelen dan Ferrari en na de zomerstop redbull weer moet vechten met Mercedes.
Ferrari heeft veel langer kunnen ontwikkelen maar zijn niet heel veel sneller san redbull.
Ik denk inderdaad dat Red Bull het zwaar gaat krijgen in Monaco, zal wel even wennen voor ze worden.
Daarna weer een rijtje snellere banen, Baku, Canada en Silverstone.
LH44 liet zien dat als de situatie er daar naast is, een F1 eigenlijk 1 lange timetrial is.
Zijn auto is nog altijd zoveel sneller dan autos 7-20, dat er weinig ‘racen’ aan is. Gewoon 66 rondjes rijden en pas denken als je vast zit.. en dat zat ie niet. Dat wisten de analysten thuis bij MBF1 natuurlijk ook.
Als je de rij-tijd van ronde 3 tot ronde 63 erbij pakt, staat LH44 misschien wel bovenaan; zeker omdat de top 3 af en toe langzamer reed door tactiek.
Mooie theoretische bespiegelingen, maar je kan er verder niet zoveel mee. Behalve er, als MB/Hamilton zijnde, hoop uit putten voor de komende races misschien.
“Waarschijnlijk als doekje voor het bloeden”
Wel iets meer dan dat, want dat puntje telt gewoon keihard mee voor het WCC @willeme ;-)
“Dat deed Cal Naughton Jr ook voor Ricky Bobby.”
Dat móest ik toch ff googelen… Wel nu, dit vond ik hierover:
“Cal wishes that Ricky would let him win sometimes, but you can’t have two number ones; that makes eleven!” (bron)
Ik ben na deze geweldige vergelijking overigens gewoon gestopt met het lezen van de rest van het artikel. Het was wel goed zo, met dit pareltje als mooie afsluiter van het Formule 1 weekend. @willeme, ik dank je voor deze wijsheid die m’n algemene kennis weer fijn heeft opgepoetst en ongetwijfeld óóit weer te pas gaat komen bij een potje Triviant of een willekeurige pubquiz. Dank!
Ik raad je aan de volledige film te kijken.
https://m.youtube.com/watch?v=j0xj33PgjSM
@okdoei: top! Dat ga ik vanavond eens fijn checken.
@willeme: “Hij moest een plaats aan Sainz teruggeven om de motor te sparen.”
Dat is onjuist. :)
De enige reden dat hij die plek moest teruggeven was omdat Mercedes de auto’s had “underfueled”. Men ging er bij Mercedes namelijk vanuit dat er minimaal 1 safetycar situatie zou zijn, waardoor RUS en HAM dan weer wat brandstof konden besparen.
Daarom moesten zowel Russell als Hamilton zoveel mogelijk lift & coast toepassen in de laatste twee rondes omdat ze anders de finish mogelijk niet zouden halen. Dat zou helemaal desastreus zijn geweest en had Toto weer een headset kapot gegooid. :)
@stefanvts16v:
Heb je daar een bron van? Tijdens de race werd gezegd dat men het rustig aan moest doen om een DNF te voorkomen omwille van de betrouwbaarheid (temperatuur oid). Heeft Wolff of een andere Mercedes-honcho dit bevestigd? Niet dat we je niet geloven, integendeel! Maar met de juiste bronnen kunnen wij het ook vermelden (ik kan het zo snel eventjes niet vinden).
@willeme : het werd live tijdens de race op F1TV aangegeven door Martin Brundle etc toen de radioboodschap voor Russell en Hamilton doorkwam in die laatste ronden om lift & coast toe te passen om een DNF te voorkomen.
Maar wellicht dat zij (commentatoren) de boodschap zo hebben geïnterpreteerd dat de auto’s underfueled waren en dat de uiteindelijke reden inderdaad toch anders bleek te zijn. Heb nog geen tijd gehad om andere bronnen te checken. :)
Volgens mij werden de radioberichten aan Russel en Hamilton vergezeld van waarschuwingen over oplopende temperaturen, niet over lage brandstofniveau’s. Waarschijnlijk zullen we het nooit weten, want teams praten regelmatig codetaal met de rijders.
Vindt het gat tussen Mercedes en RB / Ferrari nog best erg groot 0,7 sec is in een normaal seizoen een jaar ontwikkeling als ze het goed doen
Norris was ziek dus die deed niet mee en Klerk viel uit , Bottas zat er vlak achter , ze zouden dus ook zomaar 3 plekken naar achter hebben kunnen staan ( Mercedes )
Ik snap niet waar de compassie voor Perez ineens vandaan komt. Hij is nog altijd niet beter dan Verstappen, en hij doet ook niet (echt) mee voor het kampioenschap. Zijn enige taken zijn rugdekking geven aan Max (dat doet hij al veel te weinig, Sainz staat er regelmatig tussen. Vorig jaar lukt het Perez al helemaal niet om de Mercedessen het hoofd te bieden) én zo veel mogelijk punten scoren voor het constructeurskampioenschap. Perez mag pas winnen, als Max geen kampioen meer kán worden, of als het kampioenschap hem niet ontnomen kan worden. Dat is het lot van de tweede rijder, en dat is geen verrassing voor hem. Teleurstelling mag hij zeker tonen, hij is maar een mens, maar die collectieve verontwaardiging hier snap ik werkelijk niet.
@willeme Heerlijk, dat Hamilton vakkundig uit de tabel des Driver of the day wordt gehouden.
Verder leuk artikel om te lezen, maar beetje jammer dat elke race hetzelfde opvalt (Max en Leclerc, RB en Ferrari, Mercedes, Hamilton).