Genoeg om te bespreken, dus ga ervoor zitten.
Sergio Marchionne kijkt tegen het laatste jaar aan, waarin hij bij Fiat Chrysler Automobiles met de staf mag zwaaien. Morgen, veertien jaar nadat de Italiaan aangesteld werd als CEO van het concern, wordt het nieuwe vijfjarenplan gepresenteerd. Er staat veel op het spel, en we hopen dat Ome Sergio de boel niet als een ruïne achterlaat, daar hij er binnenkort toch niets meer mee te maken heeft. Het concern moet talloze ingrijpende aanpassingen doen, wil het meekomen met de andere grote spelers in de automobiele wereld. Of ze de te presenteren plannen ook daadwerkelijk waar gaan maken laten we buiten kijf; hier bespreken we enkel een vijftal zaken waarvan wij verwachten dat ze aan bod zullen komen.
Meer elektrische auto’s
Gezien de inzet van praktisch iedere andere grote autofabrikant, is het eigenlijk van de gekken dat Fiat Chrysler Automobiles tot op heden nog vrijwel niets gedaan heeft met elektromobiliteit. Waar andere fabrikanten tientallen miljarden investeren in de ontwikkeling en productie van elektrische auto’s, blijft het akelig stil bij FCA. Dit heeft vooral te maken met het feit dat Marchionne tot op heden weinig heeft gevoeld voor de stille stofzuigers. Desondanks denken de aandeelhouders er anders over. Zij verwachten bij de aankondiging van het nieuwe vijfjarenplan een duidelijke koers die het concern zal volgens, na het vertrek van de Italiaan later dit jaar. Het is nog maar de vraag of er een uitgebreid, concreet plan zal komen, maar in Maserati heeft FCA in ieder geval een pion die het zal gebruiken om deze toekomst te verwezenleken.
Diesel wordt in de ban gedaan
Het in de ban doen van de dieselmotor is een stuk minder opzienbarend, maar het is desalniettemin een aardige stap voor het merk. Het type krachtbron is een belangrijk aspect geweest in de groei van het merk, dat de ontwikkeling van de diesel vooral in de jaren ’90 hoog op de to-do list had staan. Aan de andere kant, dankzij het dieselschandaal en de alsmaar strenger wordende emissienormen, wordt het voortbestaan van de zelfontbrander omringd door vraagtekens. Mocht het vertrek van de diesel morgen officieel bevestigd worden, dan is dit niet meer dan een formaliteit.
Nieuwe, krachtige Alfa Romeo modellen
Alfa Romeo heeft zichzelf bij talloze autoliefhebbers een warm plekje in het hart weten toe te eigenen. Juist hierom zijn er voldoende mensen die naarstig wachten op een aankondiging van de autofabrikant. Hoewel dit niet altijd evenveel wil betekenen, lijkt een bevestiging van nieuwe modellen in het laatste vijfjarenplan onder Marchionne wel degelijk waarde te hebben. Alfa Romeo zou onder andere een grote SUV op de planning hebben staan, die zich nog boven de Stelvio moet vestigen, evenals een bijzonder krachtige tweedeurs Giulia.
Productie gaat op de schop
Ondanks dat Fiat ooit groot werd door het en masse produceren van goedkope, compacte auto’s, lijkt Marchionne in zijn laatste vijfjarenplan af te willen stappen van deze wagentjes. Onder andere de Alfa Romeo MiTo en de Fiat Punto zouden het moeten vergelden. Daarnaast wordt de productie van de Panda naar verluidt van Italië naar Polen verhuisd. In plaats van kleine bolides, zou FCA zich willen richten op de productie van grotere luxe auto’s. Mochten de geruchten kloppen, dan worden de huidige fabrieken voor compacte auto’s omgebouwd tot geboorteplaats van allerlei Maserati’s en Jeeps.
Chrysler wordt vermoord
Het verschuiven, omgooien of volledig elimineren schijnt niet te worden beperkt tot alleen de modellen die FCA produceert. Volgens Automotive News zit het er namelijk dik in dat FCA één van de twee namen waaruit het concern is opgebouwd uit het raam wil gooien. Hoewel Fiat momenteel zelf ook niet bepaald sterk in haar schoenen staat, schijnt Chrysler de dood niet langer te kunnen ontsnappen. Uit eerdere woorden van Marchionne blijkt dat de focus vooral ligt op Dodge. In verschillende interviews spreekt hij over die ‘andere’ autofabrikant, terwijl er juist niets gezegd wordt over Chrysler. Aangezien stilte regelmatig luider klinkt dan woorden zelf, lijkt er al lang en breed over het lot van het merk besloten te zijn. Jammer, maar het moment maakt het minder erg. Chrysler heeft momenteel maar drie modellen in haar gamma: de ernstig verouderde 300 en de Pacifica, zowel in reguliere als hybride vorm. Dat gezegd hebbende leeft Chrysler, in tegenstelling tot Fiat, wél in de Verenigde Staten. Het verdwijnen van Chrysler zou in het voordeel komen van Jeep en Dodge.
UPDATE: inmiddels is alles officieel, klik verder voor de plannen van Alfa Romeo, de plannen van Maserati en de overige plannen (Jeep, RAM),
47 reacties
Daarbij, wel eens mee gereden ? Zo niet, kan ik je alleen maar aanraden “don’t meet your hero” .
En als jij er wel tevreden mee bent, helemaal top toch. Daar draait het uiteindelijk om!
Waarom? Volgens mij is ‘t geen straf om in een LaFerrari, 918Spyder of P1 te kunnen rijden. Dat zijn ook sportieve hybrides, toch?
Een dikke V12 gaat prima samen met een 100kWh elektromotor er naast!…..
Waarom? In een LaFerrari, een 918 Spyder of P1 rijden is ook geen straf!…
Mee eens!! Niet elke verandering is een verbetering…..
Alleen moeten we constateren dat dat er geen ontkomen is aan de hybride technologie. Niet dat daar iets mis mee is!…
Laat ze eerst eens wat tempo maken met normale auto’s voor ze aan EV escapades beginnen.
D’r komt altijd een hoop geweldige toekomstmuziek uit de mond van Marchionne maar ondertussen loopt drie kwart van het europese modellengamma van FCA al 10 jaar mee.
Breng eerst eens nieuwe B- en C segmenters op de markt voor Alfa en Fiat.
Maar nu is het nog vooral marketing.
1. Ferrari Dino
2. Ghibli coupe
3. Alfa Spider
4. Alfa GTV
5. hybride kan of mag maar dan naast de verbrandingsmotor
6. Maserati GT op basis van de Portofino (de MC12 was ook op het chasis van de Enzo)
7. …..
Inderdaad. Schoenmaker blijf bij je leest. Iedereen probeert het hogerop, maar wie slaagt daar nog in?
Verwezenleken….. echt?!!!
En dan kijken ze naar de toekomst en zagen: kleine auto’s (hun sterkste troef) moeten uit het gamma, elektrisch/hybride rijden doen ze niet aan en ze gaan inzetten op de grote modellen. Het kan aan mij liggen maar dat vind ik nogal ‘old fashion’ denken. Het zou me niks verbazen als dit concern over 10 jaar niet meer bestaat.
Alfa Romeo’s die hybride techniek gaan gebruiken om sneller te zijn, met toch een stukje uitstoot vermindering.
Dus zoals al genoemd een dik KERS systeem voor een Giulia (GTV?). En 48V techniek voor de SUVs. Op deze manier blijft de benzine motor het hart van elke Alfa Romeo.
Maserati helemaal elektrisch maken. Nu is de Ghibli gewoon een ronduit slechte auto en de Quattroporte is mooi, maar dan houdt het ook op. FCA heeft er met elektrische Maseratis een concurrent bij voor de Model S en de aankomende Audi E-tron. En zelfs een stap daarboven qua uitstraling en luxe.
Na 2 jaar ofzo als die techniek goed werkt het volgende:
Lancia terug in het leven roepen met uitsluitend middenklasse elektrische auto’s. Lancia is van vroeger uit altijd een pionier geweest in aandrijflijn techniek, dus nu dan een elektromotor er in. Leuk rijdende auto’s die voor 30-40k een hele nette, fijne en luxe elektrische wagen voor iedereen mogelijk maken.
Chrysler gewoon verkopen is toch allemaal troep en bijzonder laag aangeschreven in Amerika.
Jeep lekker zn gang laten gaan, loopt fantastisch. leuke cash cow om de rest te financieren. Idem voor Dodge.
Ik vindt het gaaf, ben benieuwd!
FCA maakt volgens mij nog altijd winst door oude, goedkopere techniek in een nieuw jasje te verkopen + sterk in het Fiat 500-segment.
En dat willen ze nu wegdoen en naar het luxe segment gaan? Ik wens ze erg veel succes om modellen in de markt te zetten die kunnen concurreren in het luxe segment (ze bedoelen waarschijnlijk BMW, Audi, MB, Cadillac & Lexus in Amerika).
Wat ze moeten doen, is waar ze goed in zijn: paar aandrijflijnen en onderstellen en die vervolgens als 6 merken verkopen: Chrysler, Dodge en Jeep in de US en Alfa, Fiat en Maserati in Europa.
Alle oude techniek kan vervolgens nog prima mee in 3e-wereld landen (qua automarkt) en daar met een Fiat logo of whatever erop.
We zien wel…
Snap wel dat diesel steeds minder word maar vind de 1.9jtd wel een erg fijn blok, en lees overal veel goede verhalen over de betrouwbaarheid. Lekker vaak volgas en alsnog 800km op een tank, heerlijk. Zal met een fmic upgrade en chip straks alleen nog maar leuker worden.
Elektro alfa.. hmm, weet het nog niet. Maar als het stuurgevoel blijft is het prima (voor zover dat kan met elektrische stuurbekrachtiging)
Twee dagen later is iedereen het weer vergeten…
Alphabet, het moederbedrijf van Google, heeft zijn geloof in zelfrijdende auto’s onderstreept door bij autofabrikant Fiat Chrysler 62.000 zelfrijdende taxibusjes te bestellen. De Chrysler Pacifica Hybrid wordt uitgerust met technologie van Waymo, een zusterbedrijf van Google.