Wat is eigenlijk de meest verstandige én leuke allround hot hatch voor 14 mille? we slingerden de occasionsites aan en gingen op zoek!
Het voordeel van twee auto’s hebben is, dat je twee totaal verschillende auto’s voor de deur kunt zetten en altijd je automobiele behoefte kunt vervullen. Daarom bestaat de droomgarage van ondergetekende uit een Citroen C6 Exclusive en Mitsubishi Lancer Evolution IX GSR. Alleen wat moet je doen als je terug gaat naar één auto? Dan wordt het nogal lastig.
Autoblog lezer Justin moet op dit moment ook terug naar één auto. Hij en zijn vriendin hebben op dit moment een Volkswagen Up en een Passat CC, je weet wel, zo’n fraaie Passerati. Echter, twee auto’s zijn op dit moment totaal niet nodig, dus ze moeten terug naar één wagen. Maar wat wordt het dan? Je zou simpel kunnen zeggen: zet de Up te koop en ga verder rijden in de Passat CC. Dat ís ook een optie. Maar de Passat CC is een grote en luxe auto, Justin wel eigenlijk graag een soort combinatie tussen het kwikzilverige karakter van de Up en nog meer performance dan de huidige Passat. Kortom, een heuse allround Hot Hatch.
De tabel met wensen en eisen van Justin kun je in onderstaande tabel zien:
Huidige auto’s | Volkswagen Passat CC + Up! |
Koop of lease | Koop |
Budget | 14.000 euro |
Jaarkilometrage | 10.000 km |
Brandstofvoorkeur | Benzine |
Reden aanschaf | Van twee auto’s naar één |
Gezinssamenstelling | 2 volwassenen |
No-go merken | Opel en Ford |
Volkswagen Golf GTI
€ 13.000
2011
105.000 km
Deze Volkswagen is de maatstaf in zijn klasse als het gaat om een allround hot hatch. De VW Golf GTI is in elk geval absoluut een geweldige kandidaat. Sinds de Golf V GTI althans (de III en IV waren miskleunen als GTI). De Golf VI borduurt voort op het recept van de V, maar vulde het nog wat fraaier in. Met name het interieur van de VI is een vooruitgang. Het mooie van de Golf GTI is dat je ‘m prima elke dag kunt gebruiken als een mak Golfje, maar als je wilt kun je er ook enorm leuk mee boenderen (bekijk de Golf VI rijtest hier).
Het aanbod in Nederland is enorm groot en er zijn veel mensen die er aan kunnen sleutelen. Onderdelen en upgrades zijn overal te verkrijgen. Kortom, een goed totaalpakket, deze Golf. Alleen kun je met het gestelde budget ook een Golf VII uit Duitsland halen. Die auto is zowel op sportief als comfort nog wat beter. De motor in die auto is ook wat betrouwbaarder (check hier het Golf VI aankoopadvies) en heeft nog betere rijeigenschappen.
Kia Pro_Cee’d GT (JD)
€ 13.950
2013
100.000 km
Nee, het is niet de snelste auto in dit rijtje. Integendeel, de prestaties van de Kia Pro_Cee’d GT vallen tegen als je’m vergelijkt met de Golf GTI (of sneller). Maar Kia was eerlijk met de naam voor de auto: GT en géén GTI. Dat was een beetje de consensus na de Kia Pro_Cee’d GT-rijtest. De 1.6 T-GDI motor is goed voor meer dan 200 pk, dus langzaam is de auto absoluut niet. De wegligging en rijeigenschappen zijn zelfs erg goed. Een hele fijne mix tussen comfort als het moet en sportiviteit als je wilt.
Over het algemeen zijn de Kia’s iets voordeliger in aanschaf en al helemaal in gebruik. Je kunt zelfs exemplaren vinden die nog resterende fabrieksgarantie hebben! De betrouwbaarheid van deze generatie staat sowieso op een hoog peil, getuige het Kia Cee’d aankoopadvies. Ook prettig: de standaarduitrusting. Zonder uitzondering zijn al deze auto’s afgeleverd met een hele hoop uitrusting zoals navigatie, panoramadak, grote wielen, xenon, stoelverwarming, parkeerhulp met camera en nog een hele hoop spulletjes zitten standaard op de snelste Pro_Cee’d.
Mazda 3 MPS (BL)
€ 12.500
2010
100.00 km
Wil je liever wat meer old-school sensaties in je Hot Hatch, klop even aan bij Mazda. De Mazda 3 MPS van deze generatie is in feite dezelfde auto als zijn voorganger, alleen een stuk verbeterd. De motor (een 2.3 DISI Turbo) is hetzelfde. Mocht je tuningsplannen hebben, 400 pk is mogelijk. De Mazda 3 MPS is een beetje bruusk en onbehouwen, mede daardoor is het misschien niet de ideale allround hot hatch, maar wel een heel leuke. Dat onbehouwen karakter geeft auto een zekere charme. Met name het koppel (standaard al 380 Nm!) maakt indruk.
Dat is dan ook meteen de USP van de auto, het relatief lage gewicht en de potige motor. Ondanks de Focus-genen is de Mazda 3 MPS nooit de leukste GTI geweest in zijn klasse. Deze generatie heeft ten opzichte van zijn voorganger wel het voordeel dat ‘ie veel minder roest, met behoud van de betrouwbaarheid (check hier ons Mazda 3 aankoopadvies). Daarmee is het subtiel dikke van de eerste generatie wel wat verloren gegaan. Verder alleen maar positief: de Mazda 3 is betrouwbaar en praktisch (vijf deuren standaard en de bagageruimte is groot.
Renault Mégane R.S. 250 Cup
€ 14.000
2013
125.000 km
Als je de leukste auto wil hebben, dan is de Mégane R.S. de enige optie. Er is een reden dat je de Mégane zoveel op trackday’s ziet. Ondanks dat de motor erg krachtig is (250 pk is standaard), is het het chassis dat het meest imponeert (ook tijdens de Mégane R.S.-rijtest met @Wouter). Zeker met het cup-chassis. Dat is bijna een verplichte optie. Het geeft de auto nóg wat meer scherpte. Qua comfort en verfijning is het geen Golf GTI-rivaal. Het is meer een 911 GT3 onder de hatchbacks, niet een 911 Turbo. Het kan nog wel lastig worden om er in Nederland eentje te vinden.
De paar exemplaren die wij vonden vallen nét in het budget. Wederom kan een bezoekje brengen aan onze oosterburen geen kwaad. Op zich is het erg leuk (en passend) dat de Mégane R.S. er alleen als coupé is geleverd, maar het is niet de meest praktische auto. De bagageruimte en ruimte op de achterbank van deze Renault zijn redelijk beperkt. Echt een allround Hot Hatch is het dus eigenlijk niet, maar als je twee zitplaatsen, een achterbank en heel veel lol zoekt: kijk niet verder! Er zijn wel wat aandachtspunten (check het Mégane R.S.-aankoopadvies), maar de meeste punten niet onoverkomelijk.
Seat Leon Cupra R (1P)
€ 12.950
2012
120.000 km
De Seat Leon Cupra R is een stukje praktischer dan de Mégane R.S. De Leon van deze generatie heeft altijd vijf deuren standaard. Het mooie van sportieve Seats is dat je een leukere aandrijflijn hebt, dan in de vergelijkbare Golf. De Leon Cupra R heeft niet een Golf GTI motor, maar de veel sterkere ‘CDL’, de motor uit de Golf R. De gewone Cupra is al het aanraden waard als allround hot hatch en de Cupra R doet er een schepje bovenop. Maak niet de fout door per ongeluk de Cupra 310 te kiezen, dat is een gechipte gewone Cupra.
Sowieso is het handig om even het Seat Leon-aankoopadvies door te nemen. De Cupra R heeft een straffer chassis, grotere wielen en grotere remmen. De Cupra R is alleen ná de facelift geleverd en had een beter dashboard dan de eerste serie Leons. Heel erg luxueus en fraai was het echter niet in deze Seat en de tijd heeft dat niet in andere perspectieven gezet. Integendeel. De sportkuipen zijn dan wel weer uitermate prettig. Uiteraard hebben we de Spaanse heethoofd gereden, de Leon Cupra R-rijtest bekijk je hier.
Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde (940)
€ 14.000
2011
85.000 km
De Alfa Romeo Giulietta heeft wel wat weg van de Seat Leon. Niet alleen qua uiterlijk, maar ook qua concept. Het is de GTI-benadering, maar dan net op een andere manier. Absoluut ook een allround hot hatch. Ook de Giulietta is praktisch en dociel genoeg om elke dag mee op pad te zijn. Een groot verschil is dat de Alfa Romeo meer sjeu heeft dan de Leon. Het interieur is fraaier dan de Seat (was ook niet zo moeilijk), terwijl de Alfa net zo praktisch is. De Seat heeft alleen een zeer potente motor en de Alfa niet.
De 1.7 in deze Giulietta is op zich meer dan voldoende, ook om plezier mee te hebben. Het blok is alleen een stuk subtieler dan de meeste auto’s in dit lijstje. Lees: langzamer. Qua betrouwbaarheid hoef je je geen zorgen te maken over de Alfa Romeo, dat is conform de klasse. Echter, zo exotisch als de 147 GTA is de auto dan weer niet. Dus betrouwbaarder(check het Alfa Romeo Giulietta-aankoopadvies) en minder speciaal, getuige de Alfa Romeo Giulietta-rijtest die Wouter bijna 10 jaar gelden deed.
Doe de no-go: Opel Astra OPC (J)
€ 15.000
2013
140.000 km
Als je op zoek bent naar een allround hot hatch, is het eigenlijk nooit handig om Ford én Opel op no-go te zetten. Die twee merken zijn juist uitstekend in staat om een puike hot hatches te bouwen. Niet altijd ‘beter’ dan de Golf GTI, maar sowieso leuker. Bij de Opel Astra OPC is dat niet anders. Deze generatie Astra was zeer goed, maar gek genoeg keken niet zoveel mensen ernaar om. Zeker met de juiste opties zijn de specs om van te watertanden: dikke sportkuipen, Brembo-remmen, een sperdifferentieel, 20” velgen en een complete uitrusting.
Oh ja, 280 pk onder de kap! Dit ding rijdt rondjes om een Golf GTI. Qua uiterlijk is de Astra OPC origineler en fraaier. In Nederland zijn ze net niet in het budget te vinden, maar in Duitsland kun je gemakkelijk een mooi exemplaar vinden, verschepen en importeren naar Nederland voor minder dan 14.000 in totaal. Volgens de Opel Astra OPC-rijtest een paar jaar geleden was de prijs eigenlijk het enige nadeel, dus bekijk hier het Opel Astra-aankoopadvies en haal er eentje op uit Duitsland.
YOLO: Dodge Caliber SRT-4 (PM)
€ 11.500
2008
120.000 km
Als we de horizon verbreden, maar de eisen in het achterhoofd houden, komt deze auto in de buurt. De Dodge Caliber SRT-4 is de Muscle Car onder de hot hatches. Nou ja, hatches. Officieel is deze Dodge een soort crossover-hatchback-dinges-geval. De SRT-4 uitvoering van deze Caliber is een rare. Onder de kap heb je een aangepaste 2.4 viercilinder die we kunnen uit de Neon SRT-4 en Chrysler GT Cruiser. Deze is goed voor 280 pk in standaarduitvoering. Heel erg veel meer is prima mogelijk, deze blokken lijken van graniet gemaakt te zijn.
De stoelen zijn zeer prettig: groot, veel steun en comfortabel. De prestaties zijn uitstekend, mede dankzij het sper komt de auto goed van zijn plaats. Qua uiterlijk is de auto helemaal af: lekker dik. Nadelen? Ja, het interieur en de bouwkwaliteit van Dodge rond deze periode is knaak. Het blijft weliswaar heel, maar in Nederland vind je dit soort goedkope plastics alleen bij de Xenos. Sowieso vind je de Caliber SRT-4 zelden in Nederland.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
Johanneke zegt
De golf is ontzettend goed als gti, maar ik toch de minst aantrekkelijke van dit hele rijtje. En dat heeft maar 1 reden: imago. Het is zo standaard om maar weer met een golf gti aan te komen, net als al die anderen, en net als al die drugskoeriers. Zo’n Mazda, Leon, of Megane is gewoon cooler. Heb je nog eens wat te showen en over te praten dan: ja het is een golf GTI. Ja 2.0 tsi inderdaad. Ja. Niks onbekends aan. Rijdt lekker? Ja hoor. Okayyy….. Wil je het zien? Nah ken het wel… Dus… Oh kijk een toyota fj cruiser, die is veel interessanter dan jou 13 in een dozijn golf gti.
W115 zegt
De astra gtc is een karikatuur. Totaal uit verhouding.
elcamino72 zegt
Dat moet je toelichten aub.
okdoei zegt
@w115: Oke goed. Hier gaat het om een OPC maar bedankt voor de info.
SpiderIV zegt
Stap van dat saaie VW af en gun je die Giulietta. Fijne kar, lekkere motor en zit gewoon goed in elkaar. Rare is op dit moment dat de prijzen van leuke uitvoeringen eerder stijgen dan dalen.
PunicaOase zegt
@spideriv: die motor vind ik juist het minpunt van die Alfa en de besturing/wegligging is ook niet super. Het motor-/uitlaatgeluid is compleet ruk.. Hij ziet er wel na al die jaren nog top uit. Die Renault en Opel zijn gewoon de beste van dit rijtje wat je ook van die merken vindt..
E34M5Touring zegt
Ìk heb zelf de 6 GTI. M’n 2e inmiddels. Ff een JD kuurtje erin en je rijdt die Astra helemaal zoek. Bevalt me prima en doet precies wat de aanvrager wil. Ik heb 60k op m’n eerste gezet en net geen 10k nu op de 2e, beide probleemloos. Zelfs na de chip. Persoonlijk vind ik de Astra erg fraai maar hij is echt heel zwaar. 200kg meer dan een Golf 6. Zonde want verder vind ik ze mooier en specialer qua looks dan m’n VW. De Renault is qua rijden wat leuker maar qua afwerking een stuk minder. De Leon is qua looks een 2008 auto dus die oogt in mijn ogen een stuk ouder dan de rest. En ik vind het interieur echt lelijk en saai.
cossiekiller zegt
Ik heb pas m’n Astra J opc verkocht omdat ik meer plaats nodig had. Die was getuned naar 320pk en 490Nm. Ik moest de eerste GTi toch nog tegenkomen die de Astra zoek rijdt. Een Golf R vanuit stilstand wel, maar vanaf rollende start ging het gelijk op.
gloudertje zegt
Perfecte allrounder, ga voor de golf gti. Megane rs is erg hard. Moet je van houden. Voor dagelijks gebruik voor mij te hard. Ben destijds(2012) voor een golf 5 gti gegaan. Alleen de divertervalve is kapot gegaan in 50k. Easy fix
flutterby zegt
@gloudertje: de 5 GTI blijft toch een zwakke plek, mogelijk omdat het de eerste potente auto (met chip) was waarmee ik mocht rijden. Overigens vind ik hem ook beter verjaren dan alle andere keuzes hier.
Net als bij BMW is het alleen even afwachten tot de auto van goedkoop naar klassiek gaat en je niet geassocieerd wordt met wie er nog meer in rijden die zich graag uiten dat ze met criminaliteit te maken hebben.
toyotafortuner zegt
Zo’n Leon ligt toch veel beter op t oog dan een Golf
vaakbenjetebang zegt
@toyotafortuner: Meen je dat nou? Zelden heb ik een auto zo snel gedateerd zien ogen als deze Leon. Echt zo’n ontwerp dat een houdbaarheid van een maand of 6 had. De Golf VI mag dan zijn saaie zelf zijn, die ligt anno 2020 toch een stuk prettiger op het netvlies omdat hij in al zijn saaiheid veel meer tijdloos is. Gelukkig zie ik nog opvallend weinig van deze Leons rijden, en hopelijk worden het er snel minder. Wat een lelijkerd.
toyotafortuner zegt
@vaakbenjetebang: ja ik meen t. Over t algemeen vind ik Seats veel beter ogen dan hun Volkswagen evenknieën
cloverleaf zegt
De Alfa. Niet de snelste, wel de mooiste allrounder. Gewoon een veel fijnere plek om in te zitten.
itiswhatitis zegt
Mini JCW clubman? Misschien iets te klein maar een fun factor die je maar in heel weinig auto’s tegen komt.
PunicaOase zegt
@itiswhatitis: slechte motor en de F54 kost nog twee keer het budget..
Jansen zegt
Bij hot Hatch denk ik altijd meteen aan Peugeot… Raar dat er geen 308 in het lijstje staat, of zijn die te duur?
1audi1 zegt
@jansen: Nee, ze rijden niet lekker
Jansen zegt
@1audi1: ik dacht dat je je juist lekkerder voelt in een Peugeot.
tttijn zegt
Moeilijk opc of Mégane. Ik nijg vanwege t gewicht naar de RS
cossiekiller zegt
Als je echt weinig km’s doet, een goeie rug hebt en al eens een circuitdag doet… Volledig akkoord.
De Astra is wel zwaar, maar die magnetische dempers kunnen vrij comfortabel zijn of net bijna zo hard als de Megane met cup chassis. Die is veel minder vermoeiend om te rijden.
kle500 zegt
Clio 2 RS. Heet, NA en ruim binnen budget..
sanderz28 zegt
Ik werkte bij die kia dealer toen de ceed gt uitkwam, was best bijzonder bij kia. Ding reed prima en opties genoeg. Jammer genoeg valt er weinig meer uit de motor te halen.
Robert zegt
Lekker blijven rijden in de CC, wat mij betreft. Zeker met auto’s uit de VAG stallen, als je er een hebt die niet de bekende en geijkte problemen kent, lekker mee doorrijden; als je hem inruilt op iets wat niet altijd netjes is warm gereden, zit je alsnog met de problemen waarom de vorige eigenaar deze auto waarschijnlijk om heeft weg gedaan. Of de verkopende partij durft (lang) garantie te geven op herstel bij DSG problemen, olieverbruik, etc.
Mocht je desondanks de keuze voor een hot hatch toch doorzetten, die Astra zou toch mijn voorkeur wel hebben. Die Mazda 3 is rationeel gezien misschien de betere keuze, maar qua uiterlijk nog niet op het niveau waarop ze nu staan. Die Mégane is leuk voor een trackday, maar naar het schijnt toch wel érg hardcore voor op de openbare weg. De Alfa en de Dodge zouden bij mij geen kans maken, maar da’s meer onderbuikgevoelens dan ervaring of rationaliteit.
soes750 zegt
Bij hot hatch zou je altijd Ford Focus of Fiesta ST moeten zeggen, maar laat dat nou net een no go zijn.
pjoes zegt
Fiesta of Focus in alle anderen geen interesse. Ford weet wat u beweegt?
Lekker Makkelijk zegt
Inderdaad het eerste wat ik dacht voor dit bedrag de Fiesta ST de benchmark in zijn segment!
christian85 zegt
@pjoes: idd, als er iets als een blok op de weg ligt
moveyourmind zegt
Up! + CC : 2 = Scirocco
Lijkt me de leukste opvolger voor deze twee Volkswagens. De Golf GTi kan natuurlijk ook prima, maar als je al een bijzondere auto als de Passat CC gehad hebt is het wel zo leuk als de opvolger ook een model is waar je na het uitstappen nog een keer omkijkt.
The Stig NL zegt
@moveyourmind: Precies waar ik aan dacht! De Scirocco R is zeer smakelijk, alleen valt die meestal net 1k buiten het budget (je hebt trouwens een door Oettinger aangepakte niet-R voor iets onder de 14 duizend)…
sizedoesmatter zegt
Ik zat te wachten wanneer de Civic type R werd beschreven; staat-ie niet een in het lijstje.
En als Yolo kan natuurlijk ook een Japanse sedan worden genoemd. Iets met Awd en WRX STI of EVO op de achterklep…
arta zegt
@sizedoesmatter: ja! Super leuk en een stuk specialer dan de Golf. De Golf is de logische keuze en een hele fijne daily, maar een Impreza is veel leuker.
s2000vtec zegt
Inderdaad, ik had precies hetzelfde. De Honda Civic TypeR hoort in elk geval in de top-3 van de beste hot-hatches. Dat we hier in Noord-West Europa erg Europees gericht zijn en qua smaak een vreemde eend in de bijt zijn op de wereld, is mij bekend. Op zich kan dat maar om dan de Civic TypeR dan maar helemaal niet in het lijstje op te nemen…..
Dutchdriftking zegt
Hoe praktisch moet het zijn? Een Scirocco R uit Duitsland is een heel leuke optie. Anders de Cupra R. 360pk is kinderlijk eenvoudig er uit te halen. Mocht sturen belangrijker zijn dan vermogen, maak dan een proefrit in een Focus ST.
soundgarden zegt
Hoeveel pk heeft die alfa dan??? Heel verhaal en dan halve info vermelden…
generaalalfa zegt
@soundgarden:
235 pk als ik me niet vergis. En met een leuke uitlaat er onder klinkt het best leuk. Met een chip ga je richting de 250/260 pk.
Meer dan voldoende lijkt mij.
En dan kijk je ook nog tegen een leuk dashboard, zit je in heerlijke stoelen (naar mijn mening) en kijk je iedere keer weer om wanneer je de auto geparkeerd hebt en weg loopt.
EdGaR zegt
Mooie 3 serie coupe misschien een optie?
aschja zegt
Hier krijg je zo’n nektasje en petje gratis bij toch?
giertjuh zegt
VW Scirocco, Audi S3, Honda Civic Type R en YOLO: Subaru Impreza WRX hatchack
tge2 zegt
De MPS hoort eigenlijk niet in dit rijtje thuis. Die is veel venijniger, spannender en (positief) onberekenbaarder dan de brave borsten in het rijtje.
renault4life zegt
@tge2: mps vs Megane rs, denk ik dat de mps de brave borst van dit stel is.
nooffence zegt
Neem een leon fr/ a31.8 tsi wat zuinig en snelheid erg mooi kan combineren maar eentje na 2013
bimmerfan zegt
BMW 130i? Past prima in budget en natuurlijk een goddelijke 6 in lijn!
rolov zegt
Ford no go als hot hatch… blijf maar bij je vw dan. Dan ben je een fanboy ipv een realist . Best sturende hatchbacks en het is een no go.
Tjerk zegt
Leuk dat je de C6 noemt. Heb zelf een Citroën C6 voor het comfort en een C4 VTS 180 als hot hatch. Heerlijke combinatie van 2 uitersten.
BerlingoHdi zegt
Cooper ‘s?
shicomm zegt
Beetje rare opzet.. Wel 2 vw’s kunnen rijden maar als je dan naar 1 auto toe gaat is er 14k beschikbaar ?
Kan nog wel eens lastig gaan worden met een aantal van de opties in dit lijstje, zeker als je er eentje wil die niet ruig is afgetrapt..
De DLD route is in dit geval bijna noodzaak ; meer aanbod zonder het budget te moeten maxxen en in veel gevallen nog netter ook.
Ik zou de mazda pakken , niet alleen houd je nog wat geld over bij de aanschaf maar als je ‘m netjes houd verlies je ook bijna niet als je naar iets anders toe wil.
Is ook wat aantrekkelijker in onderhoudskosten dan bijvoorbeeld de vw en de alfa.