Kom je echt altijd op een Porsche 911 uit? Of zijn er ook alternatieven?
Er zijn meerdere honden die Fikkie heten. Dat was de conclusie na het lezen van de mail van Wouter. Nee, we bedoelen niet onze Zilveren Vos @Wouter, maar bezoeker Wouter. Hij is in de bijzonder fortuinlijke positie om voor zichzelf een enorm gave auto aan te schaffen. Zelf zit hij te denken aan Porsche 911, maar hij vroeg zich af of hij pareltjes miste door de tunnelvisie. Als gezinsvervoerder is er al een Peugeot 508 en zijn vrouw heeft een BMW X1. Voor zakelijk gebruik wenst Wouter een sportwagen voor dagelijks gebruik. Ondanks dat het een sportwagen moet zijn, moet er er ruimte genoeg zijn voor zijn kinderen. Die zijn nu nog 8 weken en 2 jaar oud, dus heel veel ruimte nemen die (nog) niet in.
Aangezien Wouter afspraken heeft door heel Nederland én België, moet het absoluut een betrouwbare auto zijn waar hij van op aan kan. Ook zijn een goede automaat en een deugdelijk navigatiesysteem twee vereisten. Omdat Wouter van plan is om er flink mee te gaan rijden mag de auto tweedehands zijn, maar moet deze niet teveel gelopen hebben en ook niet te oud zijn. Een kilometerstand van 70.000 is het hoogste en de auto moet minimaal van bouwjaar 2013 zijn.
Wouter is naar eigen zeggen statusgevoelig, hij geeft toe dat het aanschaffen van de Peugeot in een vlaag van ratio is gebeurd. Een snelle Mazda of Lexus is dus niets voor hem, maar daar komen we heel snel op terug! Aangezien klanten hem aan zien komen rijden, is ook een Muscle Car niets voor hem. Ook daar komen we later op terug. De eisen en wensen staan overzichtelijk in onderstaande tabel:
Huidige /vorige auto's: | BMW 1 cabrio, BMW X1, Peugeot 508 |
Koop / lease: | Koop |
Zakelijk / privé: | Zakelijk |
Budget: | € 90.000 |
Jaarkilometrage: | 35.000 |
Brandstofvoorkeur: | Benzine |
Reden aanschaf andere auto: | Zakelijke Sportwagen |
Gezinssamenstelling: | gezin met 2 kleine kinderen |
Voorkeursmerken /modellen: | Porsche |
No-go modellen / merken: | Amerikaanse musclecars |
Wat mis je door de no-go’s?
Om eerlijk te zijn: heel erg veel. Gezien de scherpe eisen waar de auto aan moet voldoen, slinkt de keuze enorm. Waarschijnlijk zagen we de eis dat de motor achter de as moet liggen over het hoofd. Uiteraard staat het iedereen vrij om te bepalen waar deze of gene zijn geld aan wil uitgeven. Echter, er zijn wel een viertal auto’s die absoluut benoemd moeten worden. Het gebruikelijke Duitse spul wordt daarna vermeld.
NO GO NR.1: Lexus LC500h
€
89.900
2018
20.000
Misschien wel de gaafste auto die op dit moment gebouwd word. Oh, wacht, aangezien ondergetekende zijn mening mag geven: dit is de gaafste auto voor het geld. Waarschijnlijk is het kwalitatief ook nog eens de meest hoogstaande. Als je geen zin hebt in reparatieperikelen en alles moet functioneren: ga voor de Lexus LC500h. Het koetswerk moet je in het echt aanschouwen om het te waarderen, het interieur is zo mogelijk nog indrukwekkender. Je hebt echt het idee in iets bijzonders te zitten. De rijbeleving komt niet in de buurt van de 911, de Lexus is een ander type auto. Meer een Gran Turismo dan een sportwagen. De aandrijflijn is in de omgang best prettig, maar zonder de ‘h’ is de auto meer in zijn element, helaas valt die (ver) buiten het budget.
NO GO NR. 2: Maserati GranTurismo Sport
€ 84.950
2013
55.000 km
De Maserati GranTurismo is een van de mooiste auto’s van de afgelopen 10 jaar. Er zijn weinig auto’s met een fraaier silhouet. De kinderen zijn nu weliswaar nog jong, maar de ervaring leert dat deze zullen groeien als kool. De Maserati GranTurismo Sport is daar redelijk op voorbereid, want qua ruimte is het heel aardig voor elkaar. Aan het dashboard is te zien dat het basisontwerp uit het vorige decennium afkomstig is. Echter, dan mis je het punt bij deze auto. Het is namelijk een échte Maserati. De motor is hitsig en spectaculair, alhoewel de prestaties niet indrukwekkend zijn. De beleving is dat wel. Zie het als een junior Ferrari 612 Scaglietti. Qua betrouwbaarheid staat de GranTurismo niet zo hoog aangeschreven als een jaar oude Lexus, maar er zijn exemplaren te vinden met dealergarantie. Altijd doen.
NO GO NR. 3: Chevrolet Camaro SS 50th Anniversary Edition
€ 69.950
2016
30.000 km
Praktischer dan een F-Type. Betrouwbaarder dan een GranTurismo. Het is eigenlijk van de zotte dat je voor een bruikbare, degelijke en geweldig rijdende auto voor de purist uit moet wijken naar Chevrolet. De Camaro SS beschikt over een goudeerlijke en onverwoestbare 6.2 liter V8. Nu zat het motorisch wel snor bij de Amerikanen, maar deze V8 is een waar kunstwerkje. Het interieur is niet hoogstaand, maar alles wat je nodig hebt zit erop. Waarom drukken we de Camaro erdoor terwijl een muscle car niet gewenst is? Tsja, dat ligt dat dan echt aan de klanten? Een vette AMG, Porsche 911 of een ‘Dikke BMW’ kan immers ook associaties oproepen. Ze vergeten je in elk geval minder snel als je met een Camaro komt voorrijden. Dat rijden gaat overigens voortreffelijk. De Camaro SS heeft een uitstekend chassis en een prettige besturing. Met name dankzij dat laatste distantieert de Camaro zich in positieve zin van de Duitsers. We weten het: een Amerikaanse Muscle Car is nicht im frage, maar deze auto voldoet uitstekend aan alle gestelde eisen.
NO GO NR. 4: Nissan GT-R Premium (R35)
€ 89.500
2014
69.000 km
Deze auto voldoet aan alle eisen, op eentje na. Er is geen ‘merkbeleving’. Graag willen wij dat pareren. Ja, het is een Nissan. Maar wel eentje die van top tot teen is ontworpen en ontwikkeld om de concurrentie een stevige dreun te verkopen, iets wat uitstekend lukte. De Nissan GT-R is geen snelle versie van een reguliere Primera. De achterbank is niet reuze praktisch, maar handiger dan die in de Porsche 911. Qua betrouwbaarheid staat de auto hoog aangeschreven, kijk alleen even uit met getunede exemplaren. Het interieur is niet enorm luxueus of fraai, maar alles zit erop en werkt. Qua rijden zijn er weinig auto’s die erbij in de buurt komen. Dit technologische hoogstandje maakt gehakt van alles wat er in dit overzicht staat. En ook van de GT-R vonden we exemplaren met dealergarantie.
Porsche 911 Carrera S Coupé (991)
€ 84.950
2013
55.000 km
Dankzij de wensen en eisen is de Porsche 911 natuurlijk de meest logische keuze. Als je een 911 kan en wil kopen, altijd doen. De combinatie van gebruiksvriendelijkheid, kwaliteit en sportiviteit is ongekend. Het is een sportwagen met manieren, niet een op-een-sedan-gebaseerde coupé met steroïden. Ja, er zit een achterbankje in, maar daar kun je heel erg weinig mee. Geweldig om spullen op te bergen, maar niet voor het vervoeren van kinderen. Dan is het de vraag: welke 911 moet je pakken? Gezien de mogelijkheden zijn er twee opties: een late 991 (‘991.1’) of de faceliftversie ‘991.2’. De 991.1 heeft een atmosferische motor die meer beleving biedt. De 991.2 heeft een turbomotor die zorgt voor betere prestaties en verbruik. Ook is de elektrische stuurbekrachtiging véél prettiger dan die in de 991.1. Ondanks dat de kwaliteit op een hoog peil staat, kent de 991 wel wat betrouwbaarheidsissues. Altijd eentje kopen met dealergarantie. Die 5.000 die je bespaart door ‘universeel’ te shoppen heb je er zo weer uit.
BMW M4 Competition Individual (F82)
€ 89.900
2017
8.000 km
Al jarenlang past BMW Motorsport hetzelfde recept toe met de M3 en M4. Ja, in basis is het een gewone 4 Serie, maar de hardware is grotendeels aangepast. In dit geval heb je een 3 liter zes in lijn met dubbele turbo. Dat is een behoorlijk onbehouwen blok dat overduidelijk zijn vermogen wel haalt. Gelukkig heeft BMW wat aanpassingen gedaan met de Competition, waardoor de auto op de limiet prettig te besturen is. Als je normaal wilt rijden met de BMW M4 Competition, kan dat ook. Dan is het gewoon een sportief aangeklede 4 Serie. Dat is zowel een voordeel als een nadeel, overigens. Aangezien je 35.000 km op jaarbasis rijdt, neigt het naar het eerste. Items als navigatie en infotainment werken uitstekend.
Mercedes-AMG C63 S Coupé (C205)
€ 88.950
2016
45.000 km
Eigenlijk is deze Mercedes gebrouwen volgens hetzelfde recept als de BMW, maar dan alles een beetje meer. In plaats van een zescilinder heb je hier een V8 met 510 pk tot je beschikking. Die motor domineert de beleving. Ook als je rustig rijdt, hoor je de motor op een volvette wijze blaffen. Er is een tijd geweest dat een Mercedes die door AMG onder handen was genomen, vooral snel was in een rechte lijn, maar met deze C63 kun je prima een B-weg pakken en een trackday doen. Omdat het gewoon een C-klasse is, kun je er ook prima 35.000 km per jaar mee rijden. Ondanks dat het een Dikke Bak is en je niet moet afvragen wat anderen ervan vinden, de auto wordt namelijk al vrij snel ordinair. Zeker een Edition1 is net even te uitbundig.
Audi TT RS quattro Coupé (8S)
€ 84.900
2017
30.000 km
Aanvankelijk wilden we de Audi RS5 benoemen, maar die is nog saaier en trager dan de M4 en C63. Goede auto, maar veel te gewoontjes. Dus in plaats daarvan kiezen we voor veredelde Golf? Jazeker! Ondanks dat de auto componenten deelt met de Golf, zijn het er vrij weinig. Zelfs de wielbasis is anders. Bij de TT is er er veel meer gebruik gemaakt van aluminium. Verder heeft de Audi TT RS vrij unieke hardware. Die motor is een absolute heerlijkheid. Veel kracht onderin, maar je kan (en wil!) er heel veel toeren mee maken. De roffel die de vijfcilinder laat horen verveelt nooit. Verder sluit de TT RS behoorlijk goed aan bij de eisen. Het interieur is zeer hoogwaardig, infotainment is wellicht het beste wat er is en je hebt een achterbankje voor kleine kinderen. Ook kun je ‘m uitstekend inzetten als daily. Als kers in de appelmoes kun je ook nog eens kiezen uit jonge exemplaren met weinig kilometers.
YOLO: Jaguar XK-RS (X150)
€ 62.900 (Dld)
2012
50.000 km
De Jaguar XKR-S is een oldschool GT met een flink randje. Ergens kan de Jaguar alle spoilers beter hebben dan een Mercedes, zoals een VVD’er net even wat meer schandaaltjes kan verwerken dan een D66’er. Alles bij deze auto draait om die geweldige V8. Koppel en vermogen zijn voldoende aanwezig. Sterker nog: het Traction Control lampje draait overuren. Als je wil kun je elke bocht dwars. De ‘gewone’ XKR is wellicht een betere allrounder, maar is minder snel en speciaal. Qua infotainment is het niet rampzalig, maar wel duidelijk wat ouderwetser dan de F-Type.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
posthumus zegt
Nissan zou er verstandig aan doen om van GT-R een apart merk te maken. Dan is het eindelijk klaar met dat geneuzel of ‘gebrek aan merkbeleving’ en ‘dan heb je de gaafste auto, tot je je sleutels op de bar gooit’.
donald zegt
@posthumus: don’t drink and drive ;)
cloverleaf zegt
@posthumus: ik heb de “poor men’s gtr gehad” en die sleutel interesseerde me echt geen ene reet! Heb nu een “premium” sleutel maar ik heb die, of welke sleutel dan ook, nog nooit op de bar gegooid.
pa045 zegt
@cloverleaf: ik begrijp je. Maar toch ‘beleef’ je nu dat je een premium sleutel hebt. Het is helaas perceptie en geen kennis.
cloverleaf zegt
@pa045: eeuh nee. Ik houd m gewoon in mn zak. En daarnaast ga ik op eigenlijk altijd fietsend naar de kroeg ;)
vaakbenjetebang zegt
@posthumus: Dat is sowieso geneuzel, want welke droeftoeter gooit nu met een groots gebaar zijn autosleutels op de bar om daarmee een statement te maken? Dit is toch echt één van de vreemdste scenario’s die ik ooit uit de autopers heb mogen vernemen.
posthumus zegt
@vaakbenjetebang: dat van de sleutel op de bar was een quote van ene Jeremy Clarkson toen hij het enige ‘nadeel’ van de GT-R benoemde. Ik ben niet zo’n lul die z’n genoegdoening haalt uit de “status” van een sleutel. Dan zou ik wel Audi rijden en geen Alfaatje ;-)
560pk zegt
@posthumus: ik heb me nooit gerealiseerd dat een Audi sleutel statusverhogend zou werken.
posthumus zegt
@560pk: volgens Audi-rijders wel
vaakbenjetebang zegt
@posthumus: Ook in de AutoVisie en allerlei buitenlandse bladen wordt dit scenario nog wel eens letterlijk gebruikt, en ik heb in 41 jaar echt nooit iemand ostentatief zijn autosleutels op de bar zien gooien, laat staan dat er vervolgens iemand aandacht schonk aan het logo op die sleutel. Ach ja, net zoals hieronder al aangehaald: het is net zoiets als het hypothetische stoplichtsprintje. Je moet denk ik wàt, als autojournalist.
750i zegt
@vaakbenjetebang: net zo’n geneuzel als stoplichtsprintjes die in het dagelijks leven haast nooit voorkomen.
nopetrolnofun zegt
De Granturismo is de enige auto waarvan ik de slechte prestaties vergeef, de sound en looks zijn voor mij overtuigend genoeg.
pignon zegt
@nopetrolnofun: daarmee ben ik het helemaal eens!
lekkaah zegt
@nopetrolnofun: inderdaad, eigenlijk zonde, want ik denk dat als deze ook nog de prestaties had, de concurrentie het erg zwaar had gekregen
alfablog zegt
@nopetrolnofun: voor de helft staat bij MILANO.NL een grancoupe 4.2 te koop.
spykerboy zegt
@alfablog: is ook half zo mooi om te zien, en nog niet eens half zo’n mooi geluid, ik kan het weten mijn vader had zowel de grandsport als een spyder vd 4200….
alfablog zegt
@spykerboy: mooie combi hoor.
rolov zegt
@alfablog: milano… Ik zou verder kijken
750i zegt
@nopetrolnofun: hele mooie auto maar ik heb er al twee gezien die spontaan door hun achterste hoeven zakten.
shibby zegt
Ik vind de Lexus flink overdesigned en zou zelf in deze fortuinlijke positie voor een Elfer gaan
560pk zegt
@shibby: ga maar eens kijken naar, en rijden met, die Lexus: het is eerlijk waar één van de indrukwekkendste ervaringen op autogebied die ik de afgelopen jaren heb meegemaakt.
shibby zegt
@560pk: ik geloof direct dat het fantastisch rijdt, maar het design is niet mijn smaak
seba zegt
Ik zou Nissan of Lexus nemen. Ga naar de dealer en neem een proefrit. Het zijn erg fijne autos en Lexus ook nog eens bijzonder op nl wegen.
kareljansen zegt
@seba: zo’n Nissan is qua onderhoudskosten ook wel echt buitencategorie hoor, zeker met zoveel kilometers per jaar..
seba zegt
@kareljansen: daar betwijfel ik niet aan. Ik hoop dan wel dat iemand die €90k aan een daily sport auto wil besteden van de top premium merken rekening wil houden met onwijs dure onderhoud kosten. Kopen is een, onderhouden is twee ;)
flatsixx zegt
911, verstandige en geweldige keuze.
rovadepo zegt
@flatsixx: wel duur nog voor 6 jaar oude auto. Maar ook de beste restwaarde .
flatsixx zegt
@rovadepo: eens, kijk regelmatig maar voor een exemplaar met 130k op de teller ben je al snel 70k kwijt.
tge1 zegt
Nissan of Lexus. De wegen zijn al bezaaid met Duits “premium” blik.
spykerboy zegt
@tge1: en niet die japanse meuk wou je zeggen? XD
tge1 zegt
@spykerboy: Ik kan de GT-R’s en LC, RC op één hand tellen, terwijl de 911, M ,(R)S, AMG (station)bakken hier dagelijks met bossen voorbijkomen.
supercarboy zegt
De bmw of de mercedes
tge1 zegt
Als ik “911 geld” zou uitgeven komt er meteen Lexus RCF of Nissan GT-R voor de deur. De magie van een 911 vind ik met de jaren steeds verder afgezwakt.
slickrick zegt
@tge1: totdat je er weer vanaf moet, wel fijn als een auto beetje courant en waardevast is
rolov zegt
@slickrick: ja dat is idd het ding.
tge1 zegt
@slickrick: Van een goede auto hoef je niet “af”.
rolov zegt
@tge1: maar een 2e hands lexus is lastiger te verkopen dan een 2e hands porsche terwijl een lexus echt wel heel goed is. Maar een stuk minder waardevast.
appeltaartislekker zegt
@slickrick: gewoon met je hart kopen. Dat fleurt de straatbeeld op.
reactief zegt
De Lexus LC500h!
Als je één van de andere auto’s in dit lijstje daarboven kiest ben je niet helemaal goed.
-Mooier van binnen en buiten
-Chiquer
-Betrouwbaarder
-Specialer
-Representatiever, als je status dan toch belangrijk vindt…
En dan ook nog mooier! Ja nogmaals ;)
elemento zegt
@reactief: lc 500 cabrio gaat wel bom worden, ik zou op die wachten. Nissan gt-r kan je 65k motor revisie doen( ja wij hebben 1 bezit gehad. Maar super auto) porsche rijdt veel mensen erin.
reactief zegt
@elemento: Hmm een cabriolet lijkt me minder geschikt en zal te duur zijn. Ik vind hem ook minder fraai dan de coupé.
De GTR heb ik persoonlijk niet zoveel mee.
nopetrolnofun zegt
@reactief: Bij deze auto’s gaat het om de motor, de emotie. Het is bijna complete waanzin als je dan voor de Lexus kiest.
reactief zegt
@nopetrolnofun: Een heerlijke soepele hybride aandrijflijn in een uiterst fraai jasje en exact inzetbaar zoals de aanvrager wilt.
Lijkt mij geen waanzin, maar blijkbaar ga jij voor iets anders. Prima toch!
tge1 zegt
En als “status” een rol gaat spelen wordt het eigenlijk al meteen ontzettend oninteressant… :-)
Silverarrow zegt
Een Nissan 370z. De overige 75k zou ik gebruiken om een fatsoenlijke gezinsvervoeder te kopen. Een 508… Gott im himmel…
Silverarrow zegt
@silverarrow: In het geval dat die Franse, ondermaatse rammelbak echt de deur niet uit mag, dan een Jaguar F-type.
307-2.0-chipped zegt
@silverarrow: Idd. Liever een dikke Zweed.
michaelb zegt
@156v6power: Het moet sportief zijn. Niet saai
kennone zegt
@michaelb: 850R jonge!!!
bmw1cabrio zegt
@silverarrow: ik weet ‘t… die 508 rijdt voor geen meter, is lelijk en supertraag. Maar extreem zuinig (1400km op een tank) en ruim. Dat was belangrijk destijds. Hij wordt nog even volgespuugd, besmeurd en volgepropt met rommel. Daarna gaat hij eruit ;)
vaakbenjetebang zegt
Wat mij betreft een aanvraag van niks. Wouter weet dat hij een 911 wil, willeme begrijpt dat hij een 911 wil en wij, eenvoudige reaguurders, zien dat Wouter 90K te besteden heeft. Lekker boeiend.
Ben ik dan zuur? Welnee. Sla die 90K stuk op wat je wilt en word er heel blij mee. Maar als je al zo ongeveer de ‘design brief’ voor een 911 instuurt en een ‘no go’ voor vrijwel al het andere dat aan deze eisen voldoet, dan heb je geen advies nodig, hoogstens de kortse route naar het Porsche okkasie-paleis. Of je moet alsnog van mening veranderen en een F-Type halen. Dan heb ik niks gezegd. Je kunt ook het begrip ‘sportwagen’ wat oprekken en een Giulia Quadrifoglio nemen. Dan heb je in ieder geval wat bijzonders.
ottosk zegt
@vaakbenjetebang: Zeker nooit een 911 gehad?
bmw1cabrio zegt
@vaakbenjetebang: het lijkt inderdaad of ik een 911 wil, maar dat komt doordat ik een eisenlijst heb genaakt en daar komt bij mij vooral een 911 op uit.
Dat is precies de reden van dit advies: welke pareltjes mis ik?
De Gulia is gaaf, maar ook vooral anoniem en een sedan. Ik wil nu een sportwagen rijden, nu die kids nog klein zijn en niet als ik 50 ben.
Ik ben positief verrast door de Lexus, GT-R en Jaguar.
Ik had bijv alleen naar de F-type gekeken en die heeft geen achterbank
taricani_mario zegt
@bmw1cabrio: Met kleine kids is de Giulia Quadrifoglio net wel interessant. En ik vind een Giulia Quadrifoglio toch wel een echte sportwagen, geweldige prestaties en een geweldig onderstel!! Veel succes met het vinden naar een mooie sportwagen!
vaakbenjetebang zegt
@bmw1cabrio: Dan blijft er domweg bar weinig over.
Een M3/4, C63AMG, RS5 of alles wat in die klasse zit is ook een verbouwde ‘normale’ auto en valt dus af.
Sportwagens met een (bruikbare) achterbank zijn niet dik gezaaid, en al helemaal niet als je 2013, 70K km en 90K als randvoorwaarden stelt.
Een Evora 2+2 zou in theorie kunnen maar daar moet je echt met een schoenlepel weer van de achterbank gepulkt worden. Is ook niet voor iedereen een acceptabele auto als daily driver, het is wel echt heel erg een sportauto met alle bijbehorende nadelen (al vind ik dat eigenlijk een aanbeveling). Zou ook niet weten hoe zo’n ding zich houdt als je er 35K km per jaar mee gaat doen.
Dus wat dat betreft is een 911 een aardig uniek apparaat dat eigenlijk geen concurrentie kent, al is dat op de achterbank ook geen feestje.
Zo beschouwd zou ik dan vooral een GT-R gaan proberen. Die kan een 911 op alle fronten de baas en je kunt er met 4 man redelijk OK in zitten. Wel is het een zwaar ding dat bij normale snelheden niet echt tot leven lijkt te willen komen (just my 2 cents, misschien beleef jij dat anders) – wat dat betreft geeft hij niet echt een sportwagensensatie, maar een moderne 911 doet dat ook al heel wat minder dan, zeg, een 964. Wel heb je steeds het gevoel dat je in een bijzonder stuk techniek rondrijdt, een auto die iets onwerkelijks kan als je maar eventjes de ruimte hebt.
hanselegans zegt
@vaakbenjetebang: toch eens een testritje doen met de Evora. Ik heb het ook gedaan en het heeft me op alle vlakken verrast: comfort, beleving, gps met Apple CarPlay , zelfs de achterbank. Zwaar ondergewaardeerde middenmoter (!) van Toyota die echt betrouwbaar is. Veel eigenaars gebruiken hem als daily.
henrie zegt
@hanselegans: Een middenmoter? Dat is iets/iemand dat/die zich in de middenmoot bevindt… ?
rolov zegt
@bmw1cabrio: een guilia anoniem? Die is nooit anoniem in dit land van Duits en grijs. Maar idd wel en sedan en dat zocht je niet.
x1f48 zegt
Zou nog eens nadenken over het nut van de achterbank. Want voor dit geld kun je ook een amg gt halen. Of natuurlijk en r8
bmw1cabrio zegt
@x1f48: twee kids moeten erin om naar de opvang te brengen of halen. Kan ze moeilijk in de kofferbak leggen
pignon zegt
@bmw1cabrio: dan toch nog eens de GranTurismo overwegen. Je rijdt dan onderscheidend stijlvol, snel, hebt prima kinderplekken achterin en het is comfortabel genoeg voor 35.000km per jaar
donald zegt
@bmw1cabrio: Dat moet met hun leeftijd en nog wel passen toch. De gtr dan maar doen?
tttijn zegt
@x1f48: juist, R8 V10 een oude Mondeo station voor de opgroeiende kids. Kijk, dan maak je imo de juiste keuze.
E34M5Touring zegt
Sowieso de Yolo maar gezien het verhaaltje, wordt zeker een 911.
bmw1cabrio zegt
@e34m5touring: die Lexus vind ik ook nog gaaf
burninrubber zegt
@bmw1cabrio: Als ik niet midden in de stad woonde had ik direct die Lexus gehaald, elke keer dat er een voorbij komt (eens in de drie maanden ofzo) merk je dat mensen echt blijven staren. Het is absolute prachtverschijning
burninrubber zegt
@burninrubber: het is een*
spidermann zegt
Alfa Guilia QV
taricani_mario zegt
@spidermann: Hij zoekt een Sportcoupe.. Maar toch, voor mij liefst een Giulia Quadrifoglio als ik in deze prijsklasse een wagen kon kiezen :D
unknown32 zegt
C63s… Liefst in estate maar dat is hier de vraag niet:-)
kobus1967 zegt
Een BMW i8 importeren, zit heel weinig bpm op.
Zijn er genoeg in Europa te vinden mer lage km standen.
racerx zegt
@kobus1967: Da’s minder een sportwagen dan het uiterlijk doet vermoeden, kan ik je uit ervaring vertellen…
kennone zegt
@kobus1967: schaam je! Een i8??♂️
moveyourmind zegt
Een Aston Martin V8 Vantage. Veel mooiere sportwagen waar je ook zakelijk mee voor de dag kan komen ga je niet vinden. Ben je voor zo’n 50 á 60 mille klaar en de rest van het budget hou je achter de hand voor onderhoud.
Enige concessie die je moet doen is het bouwjaar. Een eigenschap waar net als vaak de kilometerstand teveel waarde aan wordt gehecht.
bmw1cabrio zegt
@moveyourmind: durf ik niet aan vanwege betrouwbaarheid. Meerdere vrienden hebben hem gehad en allemaal problemen gehad. Ik moet er echt elke dag van op aan kunnen zonder gezeik
moveyourmind zegt
@bmw1cabrio: Een beetje gevoelig kan zo’n Aston Martin inderdaad wel zijn, dus misschien niet zo handig.
pcooperworks zegt
Panamera, passen kiddo’s ook nog goed in.
volvo480gtt zegt
De Jaguar. Zonder twijfel.
hanselegans zegt
En niemand denkt aan een Lotus Evora 2+2? Ik zou die nemen.
Rob zegt
@hanselegans:
Daar noem je wat. In Lochem staat een fraai exemplaar te koop:
https://vanderkooisportscars.nl/voorraad/item/?voorraad=17887408:lotus-evora-3.5%202%202
E34M5Touring zegt
@Rob: Niet meer in Lochem helaas.
hanselegans zegt
@Rob: sowieso de 400 nemen. De versies ervoor missen power en het interieur is vanaf de 400 sterk opgewaardeerd.
toyotavenray zegt
Koop gewoon de nieuwe Toyota supra. Heeft gewoon het navi systeem van bmw en motor is samen ontwikkelt tussen bmw en Toyota. Dus meer betrouwbaar. En je rijd een auto die je niet vaak gaat zien.
screamgt zegt
Ligt het aan mij of zie ik tegenwoordig teveel 911’s? Ik ben Porsche fan, echt! Maar zodra ik een GT-R zie slaat mijn hart toch wat sneller dan bij een 911.
bluebird zegt
@screamgt: ik woon in ’t Gooi en hier staat op zo’ ’n beetje iedere straathoek een 911, variatie in kleur is grijs of zwart ?
E550 zegt
@bluebird: dat is misschien ook de enige plek waar je ze veel ziet. In Amsterdam west en zuid zie ze niet zo veel.
bluebird zegt
@e550: vind ik serieus jammer dat ik ze hier zo vaak ziet in onopvallende kleuren ook nog. Ik snap dat Wouter hem op 1 heeft staan, gezien zijn wensen. Ik hoop alleen dat ie een bijzonder kleurtje kan scoren ?
burninrubber zegt
@e550: Zuid staat vol met Porsches man, alleen al op de Apollo staan er iets van 5 geparkeerd
mperformance zegt
@screamgt: Wees blij, zo krijgt Porsche geld genoeg om speciaaltjes zoals de 918 te bouwen ;)
Dutchdriftking zegt
Pfoe een Jaguar of een Masserati V8 in je daily, ik zeg doen zo lang het nog kan!
dunhozzie zegt
Uiteraard is mijn keuze de Jaguar, XK nog iets liever dan de F ivm de kilometers. Ik denk dat een GT met 35000km beter is.
Toch zou ik serieus de Camero SS overwegen en de GT-R. De eerste omdat een top reiskameraad is geweest, daar kan ik van zeggen dat je prima vermakelijk in kunt reizen. En die brom is verslavend. De GT-R is gewoon een beest.
De 911 is prachtig, toch zou ik hem eerder als traktatie auto voor het weekend gebruiken.
dunhozzie zegt
@dunhozzie:
https://m.mobile.de/auto-inserat/jaguar-xkr-5-0-v8-special-edition-np-ca-140-teur-1a-münchen/261509963.html
https://m.mobile.de/auto-inserat/chevrolet-camaro-ss-coupe-6-2l-v8-modell-2019-münchen/273642004.html
https://m.mobile.de/auto-inserat/nissan-gt-r-premium-edition-2te-hand-serie-kein-tuning-wien/274917846.html
fmgarcia zegt
F355 gtb hoorde ik gisteren.
bmw1cabrio zegt
@Willeme: dank voor het advies! Je hebt me zeker aan het denken gezet met de Lexus, GT-R en Jaguar. Ik ga die toch eens meenemen in mijn zoektocht
hooesi zegt
@bmw1cabrio: als je voor de Lexus in de markt bent kan ik wel wat voor je regelen. Stuur maar bericht voor een proefrit of andere info!
Joustra zegt
@bmw1cabrio: je kan ook voor een Audi R8 kijken, zelfs met V10 in dit budget…
tttijn zegt
Leuk budget om mee te proefritten.
baklava zegt
Echt een no-brainer dit. De GTR.
flutterby zegt
Tesla Model 3 performance. Ja het is een sedan en geen coupe, maar de hoeveelheid torque die altijd beschikbaar is rijdt als een droom.
frederik zegt
@flutterby: Slaat toch nergens op als sportauto. Een verstandige auto kan altijd nog, lees ik hier tussen de regels door.
sanderp zegt
@flutterby: Nee, hartstikke fijn als daily zo’n elektrische bak, maar niet met een sportcoupé met v8 gaan vergelijken.
flutterby zegt
@sanderp: een zakelijke sportwagen als daily is de vraag. Dan is een Tesla toch perfect? Gaat als brandweer in een oase van rust. Daarnaast moet hij ermee voor de dag komen. Met een Tesla kijkt niemand je aan als een armoedzaaier en ook niet als een patser (Porsche).
bluebird zegt
@flutterby: status was hier een dingetje, Tesla heeft het imago van bijtellingschraper… bij mij dan ?
flutterby zegt
@bluebird: Een bijtelling schrapper rijdt in een Niro of Kona, misschien de Model 3 instapper, maar niet de performance versie.
Groninger zegt
@flutterby: toevallig deze week een ritje in gemaakt. Echt bizar snel…
niet echt een sportwagen maar je komt er wel goed mee voor de dag.
detroitthemotorcity zegt
Die XKR-S is pure porno op wielen.
Hij is chique, maar net zo ordinair als dat hij chique is. Zeker in het zwart, met zwart interieur. Mensen zullen je nooit raar aankijken als je met een Jaguar voor komt rijden terwijl die dikke kont met 4 pijpen iedereen toch laat glimlachen als je weer wegrijdt…
sudbina zegt
Ik zou voor een Alfa Gulia QV gaan.
Of voor een Audi S8 als t een maatje groter moet.
Of uit dit lijstje voor de Maserati.
1audi1 zegt
Wat ik altijd vrij frappant vindt, en dat wil niet zeggen dat ik het er mee eens ben is dat iedereen hier reageert met dat een auto kopen naar aanleiding de status ervan iets heel raar is en dan de landen ophemelen waar dat juist gebeurt.
In Italië zie je buiten overheidsinstanties bijna geen alfa’s die willen allemaal Audi.
Een Fransman verklaard je voor gek als je liever een Peugeot dan een Mercedes hebt.
En in de vs zijn “Foreign cars” ook een heus statussymbool.
Ja leuk verhaal ik weet t, maar kan dan niemand hier toegeven er zelf ook een beetje gevoelig voor te zijn. Of willen alleen de niet-kopers zoals Lincoln dat altijd zo mooi zegt een alfa o.i.d
Juist in landen zoals Duitsland zie ik veel vaker de “spannende keus” als een alfa Romeo quilia.
spykerboy zegt
@1audi1: Ik durf best toe te geven dat ik dat wel belangrijk vind… ik zou juist bijvoorbeeld een xbow and ariel atom etc laten staan voor een lotus, puur omdat lotus vaker herkent word dan de anderen.
Zelfde geld een beetje voor supercars, doe mij maar een Ferrari of Lambo ipv een Wiesmann zolang ik er maar 1 kan betalen…
spykerboy zegt
Maserati zonder een moment twijfel, de mooiste kwa looks en motor van het hele rijtje in mijn optiek.
Snap niet dat er zoveel mensen allemaal sedans gaan aanbevelen, er word duidelijk gevraagd naar sportcoupes, iets wat we de hemel in moeten prijzen ipv een sedan in proberen te praten…
cossiekiller zegt
De Jag natuurlijk! Ook als ‘gewone’ XKR al een magnifieke auto met dito geluid. Dat die dan zijn vermogen net niet zo goed als een GT-R op de weg krijgt, whatever. Je hebt Stijl, sportiviteit, snelheid en in occasie kan je echt de beste examplaren zoeken en nog veel geld overhouden.
cortinaracing zegt
Ik dacht dat Wouter de nieuwe M340i ging kopen?!
menaz zegt
Krijg je een Maxi Cosi op de boekenplank achter de stoelen in een 911 of TT?
barry355gtb zegt
Ik heb in dezelfde situatie wel voor de 911 gekozen en dat ging prima toen de kids nog erg klein waren. Daarna toch wel een M3 en nu die de deur uit zijn heb ik de F355 voor de fun erbij. De M3 is nu een E coupe.
racerx zegt
Ik zou direct voor de GT-R of de Camaro gekozen hebben, toch wel de wat rebelsere keuzes… Gezien het doeleind + no-go’s denk ik dat betrokkene het beste af is met een M4 + competition pack. Kunnen de kids ook nog fatsoenlijk achterin.
racerx zegt
@racerx: Valt een geïmporteerde Mustang GT350R binnen budget? Die zou ik zonder met mn ogen ye knipperen gekocht hebben. Oh wacht, geen automaat voor Wouter… Jammer.
geenidee1975 zegt
Neem de C43 AMG. Vermogen zat, zelfde briljante rij-eigenschappen, regelbaar uitlaatgeluid en een ingetogener/chiquer uiterlijk. Bovendien: voor dat geld koop je een nagenoeg nieuwe full options versie en hou je voldoende over voor 2 weekjes Curaçao met de familie.
por100 zegt
@geenidee1975: ind een heel goede optie. Ik dacht zelf dat hij het iets te min zou vinden maar deze had ik ook voor hem in gedachten. Mocht hij 367 pk toch iets te weinig vinden dan kan ie ook uitwijken naar naar Duitsland voor een E53 AMG coupé. Met import zit de vakantie er dan overigens niet meer in.
Foramen zegt
Beetje afdingen, krijg je deze voor 90k ook wel mee!
https://www.autoscout24.nl/aanbod/mercedes-benz-amg-gt-4-0-s-edition-1-benzine-geel-7f8122a0-a4cf-4106-860d-a1a1eac4ac19
BaRa zegt
@foramen: kinderen moeten achterin meekunnen, dus die valt af.
Foramen zegt
@BaRa: ah, niet gelezen. Skibox op het dak dan maar.
por100 zegt
@bara: die verrekte kids ook, verder dikke pluim voor jouw voorstel!
Joerek zegt
Heb de tt-rs coupe gehad, nu de roadster. Absoluut een voldoende praktische auto. Ikeakasten, sjoelbak, 4 banden… alles mee verhuisd :) Perfect als daily (wel de stronic nemen ipv handbak, past de 5cilinder goed). En eenmaal op het gas is het gewoon supercar territory.
jochempie zegt
@joerek: echt zo groot? Klinkt als een RS3 rivaal!
kennone zegt
Sierra Vleugel Cossie met een stage 3!
cloverleaf zegt
Een Alpine en een nanny met rijbewijs (en goeie jopen)…
mwti zegt
90K is eigenlijk te weinig want je koopt toch wel veel oud spul. Bij Porsche wil je toch wel het sports chrono package al is het alleen maar voor het klokje bovenop het dashboard, en de standaard stoelen zien er niet uit dus daar ook de duurdere variant, en een sportuitlaat want je wilt beleving en……. dan toch wel iets wat open kan want dat geeft nog meer beleving…. Ik ben op zoek naar en Targa 4S of gts 991.2. De meeste waardevaste 911.
jochempie zegt
@mwti: is een 997.2 GTS met handbak niet nóg waardevaster?
mwti zegt
@jochempie: ik wil geen handbak omdat ik vind dat iedereen elkaar napraat. Een 991.2 GTS met handbak kom je weinig tegen. Ik ben waarschijnlijk niet de enige die er zo over denkt. Laatst in een Cayman GT3 gezeten, daar is de koppeling zo zwaar dat je snel klaar bent. Niet leuk meer.
Jochempie zegt
@mwti: Lijkt me niet verstandig om de keuze voor de transmissie af te laten hangen van wat iemand anders er van vindt..
lincoln zegt
Ford Mustang uiteraard ..
Voor de status kan je er altijd nog leasemaatschappijkentekenhouders op plakken ..
jochempie zegt
Beetje gekke keuze, maar ik zou voor een Aston Martin Rapide gaan.
por100 zegt
Ik zou de alpina B4 en B6 nog willen meegeven. Moet je waarschijnlijk wel in Duitsland shoppen want het aanbod is karig.
Daarnaast zou ik de SL63 AMG nog willen opperen (alleen in Duitsland te betalen) of als het wat minder mag een SL500 of SL400 en ik zag ook nog een E53 AMG in Duitsland voor 72K —> wel nog even 20K BPM bij optellen als je hem invoert (die heeft dus een biturbo V6 ) .
niex zegt
De GT-R als je hem koopt voor jezelf, maakt op de echte liefhebben ook veel meer indruk als de miljoenste 911. De GT-R heeft een imago dat boven alles uit steekt wat onder de vage term “merkbeleving” valt. Maar wat je ook denkt, een proefrit zal de keuze aanzienlijk makkelijker maken. Het gaat in elk geval goed als dit je problemen zijn.
mwti zegt
@niex: Ik denk dat bij jouw de exclusiviteit de doorslag geeft. Mijn buurman heeft een GT-R. Daarom zie ik ‘m elke dag en ik kan je vertellen dat het dan niet meer zo bijzonder is. De reden waarom ik geen GT-R wil is dat het van binnen net een flipperkast is, hij is heel zwaar, niet leverbaar als cabrio of targa en heb je wel eens achter zo’n ding gereden. Als hij gas geeft dan lijkt het wel of je in een James Bond film bent beland. Dat doen ze allemaal. De uitlaten en erom heen zijn gewoon zwart van de zooi, het lijkt wel een diesel.
niex zegt
@mwti: ik zal toegeven dat je een punt hebt ik zie dat ding amper. ik heb er ook nooit zelf in gereden en daarom zeg ik ook proefrit maken. er zal geen slechte wagen tussen zitten voor deze prijs maar een 911 is voor mij de meest afgezaagde sportwagen ever. Op elke parkeerplaats staat er minimaal eentje. Ikzie echt 10x liever een GTR en ja, die wordt niet gekocht door mensen met geld die dat willen laten zien.
mwti zegt
@niex: die laatste zin is denk ik meer jou eigen perceptie. Tevens een compliment aan Porsche. Los van status denk ik dat Porsche de beste sportauto’s maakt die er zijn. Ik heb het niet over supercars. Het maakt niet uit wie ‘m test – het is altijd top. Daarnaast zijn de running-costs laag en de restwaarde hoog. Dat is zeker prettig. Het is dus geen gebakken lucht zoals bij Audi vaak het geval is.
giertjuh zegt
Zal wel gaan voor een 4deurs variant, met 2 kids een stuk praktischer
kniesoor zegt
Heb een M4 coupé als daily driver, bevalt goed. Van alles aan te verstellen (zit een adaptief onderstel op) en de NL auto’s hebben alle navi en een fatsoenlijke stereo. Met de hele boel op standje ‘Sport Plus’ is-ie ook nog hard en luid(achtig), voor als je eens wat enthousiaster wil karren. Grote voordeel t.o.v. de 911 : je hoeft geen slangenmens te zijn om je kinderen in/uit de Maxi Cosi te zetten/halen. En er kan desgewenst ook eens een volwassene mee als dat zo uitkomt. Kortom : goeie, flink snelle allrounder. De 911 is als sportauto wel nog een tandje scherper, maar indien een Carrera (S) is het verschil niet heel groot. Een GTS / GT3 (RS) is een ander verhaal.
kle500 zegt
Heeft de f-type geen achterbank? Anders die? Miss objectief niet de beste, maar zooo sexy en dat geluid… En zovaak rijd je toch niet op de limiet.
autospotterkerkrade zegt
Nissan is de snelste, verstandigste en goedkoopste keuze en de beste ! ; )
povel zegt
Camaro ss is echt niet zo geweldig. Heb er een keer een gehuurd in Florida en hij heeft gerust wel zijn charmes, maar ik vond hem vooral log en lui aanvoelen. De bouwkwaliteit is ook niet geweldig. Deze auto is gewoon een totaal andere categorie dan een f-type of maserati gran tourismo.
frank2b zegt
Lexus dus. Tot in het kleinste detail doordacht.
galgootje zegt
“Ergens kan de Jaguar alle spoilers beter hebben dan een Mercedes, zoals een VVD’er net even wat meer schandaaltjes kan verwerken dan een D66’er.” Ik kwam serieus niet meer bij!! Geweldig @willeme!!
peurst zegt
Bentley Continental GT 6.0 Supersports 630 PK Bentley Quartzite grey|
https://www.autoscout24.nl/aanbod/bentley-continental-gt-6-0-supersports-630-pk-bentley-quartzite-grey-benzine-grijs-01fcc574-4bba-414a-95c7-5d3e5ec7bc2b
ghost zegt
Yolo 2:
Mercedes AMG GT.
Importeren uit Duitsland, na invoer zit je op circa €90k.
Ik zou het wel weten!
O plaat zegt
Ik kan mij echt geen enkele job inbeelden waar je niet met een Mustang mag afkomen maar wel met zijn BMW kloon. Toch zeker geen job die ik zou willen doen. In elk geval veel success met je 911.
blag zegt
zonder aarzelen: de xkr-s: vermogen, klasse, motor brult lekker, geen turbo maar wel een supercharger, mooie lijn, een Brit en geen Duitser waarmee iedereen rond rijdt, kinderen: 1 op de achterbank en de andere in de koffer …
kareljansen zegt
508 eruit en een panamera erin. Kinderen zijn groot voordat je weet.
monsieurleloure zegt
De 159SW, makkelijk met kinderen dat is een nederlands woord voor kids.
emping zegt
GT-R of de Lexus.