• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Natuurlijk: accu opladen EV binnenkort schreeuwend duur

Auteur: willeme, gepost 17 januari 2020 om 11:29 – 88 Reacties

Natuurlijk. je moet wel heel naïef zijn om deze niet aan te zien komen.

Elektrisch rijden is hip and happening op het moment. Het biedt vele voordelen. Het is lekker stil, er is geen directe uitstoot, een hoog rendement, veel koppel, veel subsidies en spotgoedkoop laden. Er valt echt veel voor te zeggen. Zeker voor een auto waar je mee moet forensen in de randstad biedt de EV ongekend comfort.

Nu zijn er ook een paar nadelen, zoals een relatief korte range, een hoog gewicht en lange laadtijden. Daar kunnen er binnenkort een paar komen. Dat laden is nu nog spotgoedkoop, met name omdat de techniek in de kinderschoenen staat en om consumenten over te halen te kiezen voor een elektrische auto. De bijtelling gaat binnenkort nu elk jaar omhoog, bijvoorbeeld. Hierdoor wordt het ineens minder interessant om EV te rijden.

Maar het wordt nog veel erger. Ionitiy gaat namelijk zijn prijzen extreem verhogen. Ionity is een joint venture van diverse grote autoconcerns (BMW, Ford, Volkswagen, Daimler en sinds kort ook Hyundai). Samen doen zij wat Tesla in zijn eentje heeft gedaan: het aanleggen van infrastructuur om te kunnen laden. Nu moeten we dat ‘extreem verhogen’ natuurlijk wel in de juiste context zetten. De aanvankelijke prijs was een ‘lokkertje’. Een tijdelijke actie. Toen kon je voor 8 euro je accu volladen, ongeacht de auto. Dat voordeel komt aanstaande 31 januari te vervallen.

De nieuwe prijs wordt namelijk zeer stevig: 79 cent per kWh. Hiermee wordt het laden van je elektrische auto extreem veel duurder. Van 8 euro naar 47 euro. Een prijsstijging die de nationale fiscus niet eens zou durven doorvoeren. Over fiscus gesproken: als het elektrische rijden telkens populairder wordt en de inkomsten op accijnzen dalen, zal de overheid (volgens waarde collega @jaapiyo moet de letter ‘r‘ ervoor) deze verleggen op elektriciteit. Het zou wel heel naïef zijn om te denken dat dat niet gaat gebeuren. Hetzelfde geldt straks met de BPM: als die inkomsten wegvallen, zijn er ineens wél redenen om EV’s zwaarder te gaan belasten.

Nu wordt het lastiger om het thuisladen duurder te maken, dus daar kun je altijd gebruik van maken. Als je echter meerdere afspraken op een dag hebt en door het land met reizen, zul je gebruik moeten maken van een snellader langs de weg. Overigens is Ionity niet de enige leverancier van elektriciteit, je kunt ook nog terecht bij Allego en FastNed, bijvoorbeeld. Die hanteren (nog) wel lagere prijzen.

Met dank aan Wouter en Eric voor de tip!

Ook interessant!

  • gratis
    Arnhem laat elektrische auto opladen aan lantaarnpaal
  • Stellantis bouwt snelweg die auto's kan opladen
  • Porsche gaat accu's maken: opladen in 15 minuten
  • Enorme geluidsoverlast elektrische auto's bij opladen

Nieuwste artikelen

  • De stationwagon van Dacia komt eraan: dit weten we tot nu toe
  • Video: Achtervolging politie vs Porsche Macan
  • Laadprijzen in Nederland: dit zijn de duurste en goedkoopste tarieven in jouw gemeente
  • De Bentley van Ali B is verkocht: zoveel leverde hij op!
FacebookTweetPinLinkedIn

geld, ionity, laadpaal, snelladen, snelladers

Vorig bericht: « BMW komt met een hoop ‘Nederlandse’ modellen
Volgend bericht: Populariteit elektrische occasions zakt dramatisch in »

Lees Interacties

Reacties

  1. av_diver zegt

    17 januari 2020 om 11:36

    79 per kWh, waarschijnlijk bedoel je €0.79/kWh
    Dat is significant hoger dan Tesla…

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      17 januari 2020 om 12:20

      @av_diver: bij nieuwe auto’s van de bij Ionity aangesloten merken is een laadpas te krijgen waarbij het tarief nog maar ~35ct/kWh is.

      Dit is puur marktbescherming om Tesla’s te weren bij Ionity. Voor de Tesla rijders geld liever te duur dan niet te koop of ga naar de Supercharger. Die laatste wordt op zijn beurt ook gefinancierd vanuit de aanschaf van de auto zelf.

      Login om te reageren
      • rulefollower zegt

        17 januari 2020 om 12:55

        @flutterby: exact. En audi (zwitserland) gaf mee een pas voor een jaar gratis laden bij de e-tron.

        Login om te reageren
      • lekbak zegt

        17 januari 2020 om 13:20

        @flutterby: dus als ik over een paar jaar eindelijk een tweedehands ev kan betalen moet ik ook gewoon krom liggen voor het snelladen?

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          17 januari 2020 om 13:34

          @lekbak: jij wel, de rest niet.

          Login om te reageren
        • flutterby zegt

          17 januari 2020 om 13:41

          @lekbak: uiteindelijk zal Ionity niet meer afhankelijk zijn van de geldschieters en hun tarieven verlagen om hun bezettingsgraad omhoog te krijgen.

          Login om te reageren
          • pramm zegt

            17 januari 2020 om 15:47

            @flutterby: ze hebben flinke EU subsidies gekregen om elektrisch rijden te stimuleren… Of ontmoedigen? Belangen zijn mogelijk wel anders dan we hier allemaal denken.

            Login om te reageren
      • dutchneon zegt

        17 januari 2020 om 16:59

        @flutterby: Ionity heeft bij de aanvang van het project al aangegeven dat ze de prijs per kWh gelijk wilde trekken aan een tank brandstof…. niet voor niks ze hebben nog andere auto’s te verkopen ;)

        Login om te reageren
    • crepito zegt

      17 januari 2020 om 13:00

      @av_diver: Volgens mij heeft willeme geen koffie gedronken vanmorgen.

      Login om te reageren
      • dick1980 zegt

        17 januari 2020 om 13:03

        @crepito: Willem is niet zo van de e(v)…

        Login om te reageren
    • dutchneon zegt

      17 januari 2020 om 16:55

      @av_diver: dat is inderdaad een riant verdienmodel voor Ionity….
      Oja en bedenk dat hun inkoop ergens rond de 10 cent zit in NL

      Verder belangrijk om te weten dat je thuis bijna 75% belasting betaald over de kale stroomprijs van 3-5cent
      nog meer belasting dus als op brandstof… dus maak je over de overheid maar geen zorgen, die komen er wel!

      Login om te reageren
      • laptom zegt

        17 januari 2020 om 17:57

        @dutchneon: Precies. De basisprijs van elektriek is zoveel lager. Daar mag het kwartje van Kok wel bij.

        Login om te reageren
  2. Rick-dos zegt

    17 januari 2020 om 11:37

    Daarom zullen we in de toekomst met z’n allen rekeningrijden. Ben je van dat gezeur van BPM en accijnzen af.

    Hoeveel doet een strekkende kWh bij Tesla eigenlijk?

    Login om te reageren
    • mark383 zegt

      17 januari 2020 om 11:42

      @rick-dos: in Nederland 25 cent per kwh. In Duitsland dacht ik 30 cent per kwh. Valt dus heel erg mee.

      Login om te reageren
      • Rick-dos zegt

        17 januari 2020 om 11:56

        @mark383 @av_diver @avalu: Dat is zeer netjes. Begrijp dan niet waarom het bij dit bedrijf zoveel duurder moet zijn.

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          17 januari 2020 om 12:28

          @Rick-dos: omdat de investering vanuit de aanschaf van de auto betaald wordt en dus enkel de operationele kosten in het tarief verwerkt worden.

          Een Ionity snellader (4-8x 350kW) kost al snel een miljoen aan investeringen.

          Login om te reageren
          • dick1980 zegt

            17 januari 2020 om 13:07

            @flutterby: lijkt me ruimschoots overdreven bedrag. Deel even door het aantal laders en krab jezelf eens achter de oren. Productiekosten zullen rond de 20-30K per eenheid liggen. Waar het om gaat is dat die dingen merentijds niets staan te doen (gedorven ROI) en men een incentive wil geven aan eigen merken om daar te laden (en vice versa voor andere merken). En dat lossen ze zo aardig op. Iets wat Willem volledig is ontgaan in z’n hang naar anti-EV-berichtgeving.

            Login om te reageren
            • flutterby zegt

              17 januari 2020 om 13:36

              @dick1980: de stroom moet ook ergens vandaan komen hé. Een netaansluiting van 1 á 2 mW is duur.

              Login om te reageren
            • pramm zegt

              17 januari 2020 om 15:50

              @dick1980: je zou juist verwachten dat de Tesla’s een welkome aanvulling zijn om de vast maandelijkse kosten te dekken. Blijkbaar is het leeg houden van de laadpunten beter dan Tesla’s van stroom te voorzien.

              Login om te reageren
          • pramm zegt

            17 januari 2020 om 15:48

            @flutterby: lader zelf kost ca 20k.

            Login om te reageren
            • simonferrari zegt

              18 januari 2020 om 00:03

              @pramm: Voor een 350 kW? Als je die dingen voor 20k kan krijgen ben je spekkoper. Reken tussen de 80 en 120k exclusief btw, installatie en verzwaring.

              Login om te reageren
              • pramm zegt

                20 januari 2020 om 10:33

                @simonferrari: Veel Ionity laders zijn nog geen 350kW laders, maar 50 of 175. Maar idd een 350 zal inderdaad duurder zijn.

    • av_diver zegt

      17 januari 2020 om 11:44

      @rick-dos: Volgens mij rond de €0.26/kWh en FastNed is €0.59/kWh.
      Thuis koop je het in voor ~€0.23/kWh

      Login om te reageren
      • oxidizers zegt

        17 januari 2020 om 12:01

        @av_diver: Als je een goede aanbieder zoekt kan je makkelijk voor 0.21 cent per kwh laden (of zelfs minder)

        Login om te reageren
        • dick1980 zegt

          17 januari 2020 om 13:09

          @oxidizers: dat denk ik niet, dat levert vrijwel geen marge op. Gemeentelijke tarieven beginnen bij zo’n 35 cent/kW, maar dat zijn dan weer geen echte snelladers zoals ionity of Tesla supercharger.

          Login om te reageren
          • lekbak zegt

            17 januari 2020 om 13:31

            @dick1980: thuis koop je wel degelijk voor 21ct in hoor.

            Login om te reageren
    • avalu zegt

      17 januari 2020 om 11:46

      @rick-dos: Nederland is het €0.25 per kWh. België is het €0.28 per kWh en Duitsland is het €0.33 per kWh met Frankrijk als €0.24 per kWh bij Tesla Super Chargers. Met tier1 prijs “half prijs” (onder 60 kW) en tier2 prijs (boven 60kW)

      Login om te reageren
    • seba zegt

      17 januari 2020 om 13:06

      @rick-dos: Als er helemaal geen bpm, accijns (- ±80 cent p.liter ), wegenbelasting is en prijs p.km word onder de 0.10 cent gezet dan in mijn geval is het rendabel om p.km te betalen, maar ik heb geen vertrouwen meer in onze regering, en denk dat de prijs p.km veel hoger word gezet en bpm,accijns, wegenbelasting niet helemaal afgeschaft word.

      Login om te reageren
    • Edge zegt

      17 januari 2020 om 13:37

      @rick-dos: Ik hoop het toch niet. Ik vind het prima dat je met rekeningrijden de rekening bij de verbruiker legt, maar ik vrees bij rekeningrijden toch voor onze privacy. Niemand zal er moeite mee hebben om vooraf je verwachte aantal kilometers op te geven, op basis daarvan te betalen en dan na opname van de daadwerkelijke kilometerstand (bijvoorbeeld bij de APK) een verrekening te maken. Dat werkt nu ook al zo voor ons gas, water en licht, dus waarom zou dat bij een auto niet kunnen. Maar het probleem waar je dan tegenaan loopt is dat je ongetwijfeld te maken gaat krijgen met een overheid die zwarte dozen in auto’s wil verplichten en dan is het hek van de dam.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        17 januari 2020 om 16:06

        @edge: en je voorstel geeft nog iets anders, nooit meer twijfelen bij een gebruikte auto of de teller teruggedraaid is, dat weet dan gewoon zeker. Aan de tellerstand van de auto fiscale consequenties hangen is vragen om teruggedraaide tellers. Op zich worden we de door de accijns al per kilometer belast (wat mij betreft ruimschoots voldoende), de wegenbelasting is gewoon een grondslag om te voorkomen dat mensen niet hele wijken vol parkeren met een “pret” wagenpark omdat het bezit toch niks kost.

        Login om te reageren
      • rubend zegt

        17 januari 2020 om 22:49

        @Edge: te hard rijden/sportief rijden, zelfs op achteraf wegen kunnen we dan inderdaad ook helemaal vergeten.

        Login om te reageren
  3. hiostu zegt

    17 januari 2020 om 11:39

    Wat een belachelijke prijzen zeg. Blij dat het superchargen bij Tesla zo rond de 26 cent kw/h zit en thuis nog lager.

    Login om te reageren
    • oxidizers zegt

      17 januari 2020 om 12:02

      @hiostu: 0.21 cent per kwh in nederland, genoeg aanbiedingen, zelfs voor lager: https://www.independer.nl/energie/intro.aspx

      Login om te reageren
  4. mashell zegt

    17 januari 2020 om 11:40

    Voor het goed en wel van de grond komt steekt iOnity op deze manier haar nek in de molensteen.

    Login om te reageren
    • pramm zegt

      17 januari 2020 om 15:51

      @mashell: ionity heeft aandeelhouders met mogelijk wel heel andere belangen.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        17 januari 2020 om 16:11

        @pramm: als er nooit iemand laadt omdat het veel te duur is, worden de investeringen van de aanleg ook niet terugverdiend. Een constructie met een laadpas van iOnity waarmee je 50% korting krijgt, om Tesla rijders te weren, is nergens voor nodig want druk is het nog helemaal niet bij iOnity. Aandeelhouders zijn maar zelden fan van het wegjagen van klanten.

        Login om te reageren
        • pramm zegt

          20 januari 2020 om 10:26

          @mashell: Deze aandeelhouders mogelijk wel (VAG, BMW, FORD, DAIMLER), hebben er geen belang bij om het Tesla rijders te vergemakkelijken. Liever voorkomen dat mensen een Tesla nemen.

          Login om te reageren
    • 9000cse zegt

      17 januari 2020 om 17:21

      @mashell: Ionity. Het mag dan een joint venture zijn van VAG, BMW, Daimler, Ford en recentelijk dan ook Hyundai, maar ik vraag me toch werkelijk af waar ze mee bezig zijn. Gezamenlijk investeren deze merken miljarden in de ontwikkeling van EV’s, omdat ze tot het inzicht zijn gekomen dat ze anders geen kans meer hebben om aan de ondergang te ontkomen. Volgens mijn bescheiden mening ben je dan goed op weg met een complete kapitaalvernietiging wanneer je besluit om het “tanken onderweg” van de ene dag op de andere 6x zo duur te maken. Zo’n maatregel zal vele mensen, die een van hun auto’s in overweging nemen, compleet afschrikken met als gevolg dat ze gaan afwachten welke andere maatregelen het elektrisch rijden nog duurder zullen gaan maken. Het gevolg zal zijn dat die merken hun afzet zullen zien dalen en hun voorraden enorm zullen zien stijgen. Dat zal weer tot gevolg hebben dat de productie enorm zal moeten dalen of zelfs stilgelegd moet worden. Wat te denken van het return on investment als dat gebeurt? Het zal leiden tot sterke prijsverhogingen van hun modellen of tot het reduceren van hun modellenrange. Deze absurde prijsverhoging is immers geen maatregel van de overheid, die op den duur ook nog een compensatie zullen moeten zoeken voor het wegvallen van diverse belastingen en accijnzen. Nee, dit doen de deelnemers aan deze joint venture zichzelf aan. Nooit gedacht dat ze zó dom konden zijn!

      Login om te reageren
  5. erce zegt

    17 januari 2020 om 11:45

    Gelukkig is Ionity niet de enige aanbieder van laadpunten. Ik heb een chargenow contract, met €0.35/kwh. Dat zijn inderdaad geen snelladers langs de snelweg, maar ik denk sowieso dat het gros van de elektrische auto’s thuis of op de zaak laden. Daarom zie ik ook problemen in het businessmodel van bijvoorbeeld een bedrijf als fastned. Waar je met een brandstofauto altijd bij een tankstation moest tanken, kan dat met een elektrische auto in heel veel gevallen thuis of op het werk. De noodzaak van veel “tank”plekken langs de snelweg zal dus langzaam vervallen.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      17 januari 2020 om 13:33

      @erce: juist niet. Waar ik nu echt helemaal nooit aan de snelweg tank zou ik met een ev minimaal eens per maand aan de snellader moeten. En dat wil je zo dicht mogelijk aan de snelweg als je onderweg bent.

      Login om te reageren
  6. barchettadriver zegt

    17 januari 2020 om 11:56

    Da’s echt belachelijk duur. Ze kopen die KwH’s in voor 5-7 cent. En zo duur is een laadpaal nou ook weer niet he. Ja, je betaalt voor je aansluiting, maar dat valt straks in de massa ook redelijk weg.

    Gewoon thuisladen dus, of beter nog, een Tesla kopen.

    Bij 5 km per KwH, hebben we het dus over 16 cent de kilometer. Da’s zo ongeveer pariteit met een niet al te zuinige benzine auto. Ter info, met mijn Mondeo heb ik 7,5 cent per km brandstofkosten (en ja, da’s een diesel). Onze Eos komt op 9,5 cent op benzine, en de barchetta komt op 12 cent de km. Duitse benzine, dat dan wel.

    Login om te reageren
    • oxidizers zegt

      17 januari 2020 om 12:08

      @barchettadriver: Dat is wel een beetje appels met peren vergelijken.

      Een Tesla 3,X,S, Audi Etron, Jaguar Ipace, porsche taycan etc. heeft al snel 100en pk’s meer dan een EOS.

      Wil je een benzine auto hebben met dat vermogen dan kijk je al snel naar een hele grote V8 of V12… die rij je ook niet voor 12 cent per kilometer…

      Maar je hebt helemaal gelijk, thuis laden voor 21 cent per kWh is waarschijnlijk het slimste.

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        17 januari 2020 om 13:36

        @oxidizers: ook dat is appels met peren. Die tesla heeft alleen dat vermogen omdat het kan. Het is verder volstrekt nutteloos en slechts een minuscuul deel van de tesla kopers heeft hiervoor überhaupt overwogen om voor een powersedan te gaan.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          17 januari 2020 om 16:16

          @lekbak: klopt. Anders dan bij wagens met een verbrandingsmotor waar je vanwege het grotere motorvermogen door een groter slagvolume ook automatisch een hoger verbruik krijgt maakt het beschikbaar hebben van veel motorvermogen bij elektrisch rijden niets uit voor het verbruik. De inzet van dat vermogen maakt uiteraard wel uit.

          Login om te reageren
    • flutterby zegt

      17 januari 2020 om 12:36

      @barchettadriver: is het je ooit opgevallen dat tanken langs de snelweg ook duurder is? Thuis laden is geen alternatief voor langs de snelweg laden.

      Dit zijn ultra snelle laders (350kW) die zo €1.000.000 kosten om neer te zetten (nog steeds niets vergeleken met een tankstation).

      Login om te reageren
      • barchettadriver zegt

        17 januari 2020 om 12:58

        @flutterby: 1 Miljoen voor het trekken van een kabel naar een locatie waar toch al behoorlijk wat prik aanwezig is; geloof het niet heel hard. En die laadkast kost geen miljoen hoor. Krachtelectro is niet goedkoop, maar dit soort bedragen die je nu noemt, ik geloof er geen steek van.

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          17 januari 2020 om 13:39

          @barchettadriver: de kosten zitten vooral in 1 á 2 mW van het net mogen en kunnen trekken. Daarom zie je dat Tesla met Supercharger V3 werkt met accu’s om zulke vermogens te kunnen leveren.

          Login om te reageren
        • lekbak zegt

          17 januari 2020 om 13:40

          @barchettadriver: dit is niet zomaar een kabeltje en zomaar wat krachtstroom. 4 van die laders (ze staan nooit alleen) hebben net zoveel voeding nodig als een kleine woonwijk. Daar loopt dus gewoon een vuistdikke kabel naartoe. En de componenten die je nodig hebt om zulke enorme vermogens aan te kunnen zijn ook echt niet goedkoop.

          Login om te reageren
      • crepito zegt

        17 januari 2020 om 13:08

        @flutterby: Ik meen ooit gelezen te hebben dat een Supercharger station zo’n 250,000$ kost. Vergunningen en dergelijke is het meeste gedoe.

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          17 januari 2020 om 13:38

          @crepito: Superchargers staan vaak op industrieterrein en Ionity meestal langs de snelweg. Dat betekent langere kabels en duurdere grond.

          Login om te reageren
        • unknown32 zegt

          17 januari 2020 om 13:59

          @crepito: vergunning van een tankstation gaat soms over +10m voor x jaar. Echt bizar. Hangt uiteraard per locatie af

          Login om te reageren
  7. healey zegt

    17 januari 2020 om 12:11

    Voor 80 cent per kWh ben je net zo duur uit als met benzine. Gelukkig worden de palen hier in de wijk beheert door de gemeente. Dus betaal je het standaard electriciteitstarief (ca. 35 cent per kWh). Maar dat kan in de toekomst wel veranderen, de overheid moet toch ergens de gemiste BPM op verhalen.

    Waar ik me nog drukker om maak is om voor nieuwbouwwoningen geen parkeerplaats meer beschikbaar te stellen. Dus thuisladen wordt steeds lastiger. Een kijkje op Funda laat zien dat 99% van de “betaalbare” woningen (<350k) geen eigen parkeerplaats hebben.

    Login om te reageren
    • antielectrischeautos zegt

      17 januari 2020 om 12:25

      @healey: is idd een issue, en laat (1 of meer) prive parkeerplaatsen nou net de enige eis heb aan een huis uberhaupt!! zit er voorlopig nog niet in hier in de regio dus….

      Login om te reageren
    • knoopa zegt

      17 januari 2020 om 13:33

      @healey: Correctie: 99% van de betaalbare woningen in de regio waar jij zoekt. In het oosten van het land staan genoeg woningen met eigen oprit/garage onder de 350.000. Maar heel Nederland wil nu eenmaal op hetzelfde stukje grond wonen en dan wordt het vanzelf duur.

      Login om te reageren
  8. RutgerK zegt

    17 januari 2020 om 12:23

    Maak het verhaal wel af met een berekening van de prijzen als je een abonnement hebt bij Ionity. Dit zijn de tarieven als je geen abonnement hebt namelijk.

    Het is jammer dat Ionity zich desondanks behoorlijk uit de markt prijst op dit moment maar het geeft ruimte voor andere bedrijven om in te stappen als zij een prijsmodel hebben waarmee ze onder de 79 cent per kWh komen.

    Login om te reageren
  9. antielectrischeautos zegt

    17 januari 2020 om 12:24

    Heerlijk nieuws dit zo vlak voor het weekend! gaat het zo net zo duur worden als een ICE maar dan met duurdere aanschaf… lekker ICE blijven rijden dus :)

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      17 januari 2020 om 15:22

      @antielectrischeautos: succes met je ICE thuis vol laden.

      Login om te reageren
      • antielectrischeautos zegt

        17 januari 2020 om 16:11

        @flutterby: is prima te doen hoor, staat genoeg volle jerrycans bij mij in de loods en garage :)

        Login om te reageren
        • RutgerK zegt

          17 januari 2020 om 18:04

          @antielectrischeautos: Alls boven de 25 lieter is strafbaar. Of heb je een vergunning en weten de hulpdiensten als er brand is dat er benzine in jerrycans is opgeslagen?

          Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        17 januari 2020 om 20:20

        @flutterby: Nergens voor nodig. Als je zou willen kun je em elke avond ff voltanken. Kost je een paar minuten. Maar waarom zou je. Als je maar genoeg hebt voor de eerste pomp op je route is er niks aan de hand. Vind dat zo’n non argument ‘ik rij altijd vol weg’… Dat kan net zo simpel met een brandstofauto. Maar die noodzaak is er niet.

        Login om te reageren
        • fanboy zegt

          17 januari 2020 om 22:37

          @e34m5touring: Dat is helemaal niet zo simpel. Ik doe het wel eens voor vakantie, auto dag van te voren helemaal vol tanken bij tankstation.
          Het mooie van altijd vol weg rijden is dat je bijna alle dagen van het jaar geen tijd hoeft te verdoen of zorgen hoeft te hebben over onderweg bijvullen.
          Alleen nog met de echt lange ritten.

          Login om te reageren
          • racerx zegt

            18 januari 2020 om 00:05

            @fanboy: staat weer tegenover dat je je auto als een mobiele telefoon moet behandelen en rekening moet houden met batterij %, waarbij er ook nog eens kans bestaat dat je onderweg moet gaan bietsen om een beetje stroom (net als met je telefoon). Echt geen zin in om ook mn auto nog eens in mn planning mee te moeten nemen. ik tank wel wanneer nodig en ben binnen 5 min weer weg. Zodra dat met een EV kan zonder de accu te verneuken ben ik wellicht om.

            Login om te reageren
            • riel zegt

              18 januari 2020 om 12:56

              @racerx: naja, niet bepaald. Auto staat praktisch elke dag vol met 400km te gaan, in Nederland moet je het dan ook bont maken daar dagelijks overheen te gaan. Ik heb daar in 20k kilometers nog nooit over hoeven nadenken.

              Login om te reageren
          • E34M5Touring zegt

            18 januari 2020 om 08:38

            @fanboy: Ja. Dat is het wel.

            Login om te reageren
        • flutterby zegt

          18 januari 2020 om 10:00

          @E34M5Touring: de eerste pomp op mijn route is langs de snelweg en kost zo 10 minuten extra reistijd in de spits. Dit geld voor zowel heen als terug.

          Tegenwoordig tank ik maar na de zwemles van mijn zoontje, want dat is de enige voordelig pomp waar ik niet 10 minuten voor om hoef te rijden.

          PS: ik woon en werk in de randstad en in een grote stad.

          Login om te reageren
  10. crepito zegt

    17 januari 2020 om 13:02

    Komt natuurlijk ‘premium’ stroom uit, bij die Duitsers… premium afgewerkte laadstations zonder panel gaps.

    Login om te reageren
  11. jorden zegt

    17 januari 2020 om 13:04

    Het zou wel heel naïef zijn om te denken dat thuis laden niet zo makkelijk duurder gemaakt kan worden…

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      17 januari 2020 om 14:19

      @jorden: of heel dom als je denkt van wel.

      Login om te reageren
  12. Dutchdriftking zegt

    17 januari 2020 om 13:19

    Het is een enorme prijsstijging, maar laten we eerlijk zijn, welke auto op benzine doet 400km voor 47 euro? Daar heb je toch écht een diesel voor nodig……

    Login om te reageren
    • antielectrischeautos zegt

      17 januari 2020 om 13:36

      @dutchdriftking: er van uitgaande dat een litertje 1.70 kost, heb je dus ongeveer 27,6 liter brandstof, 400km op 27,6l kom je uit gemiddeld op 14,5km per liter ongeveer, genoeg autos die dat doen tegenwoordig, en niet alleen diesels

      Login om te reageren
      • racerx zegt

        18 januari 2020 om 00:08

        @antielectrischeautos: straks met de nieuwe snelheidslimiet haal ik dat nog met m’n V8…

        Login om te reageren
  13. Donstil zegt

    17 januari 2020 om 13:25

    Ach ja nooit 1 aanbieder nemen als het aankomt op je laadpas. Ik heb er een aantal en er is altijd wel ergens een actie, ik laad onderweg voor een fractie meer dan thuis.

    Check ook: https://laadpastop10.nl/

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      17 januari 2020 om 13:39

      @donstil: Hoe werkt dat dan? Werkt dat net als een bankpas, dus dat je met passen van alle grote aanbieders bij dezelfde paal kunt afnemen, of zijn die passen ook echt aanbieder/paalgebonden zoals de Bonuskaart alleen bij Appie werkt?

      Login om te reageren
      • emping zegt

        17 januari 2020 om 14:10

        @Edge: hij heeft meerdere passen dus die zal nodig hebben voor de verschillende palen. Dus net als de bonuskaart van de AH.

        Login om te reageren
      • flutterby zegt

        17 januari 2020 om 14:11

        @Edge: de meeste passen werken op de meeste palen en de combinatie van beide bepaalt de prijs.

        Login om te reageren
  14. arsimo zegt

    17 januari 2020 om 14:05

    Er zijn pasjes gratis(!) aan te vragen waarmee je ver onder de genoemde tarieven kan laden en zonder abonnementsgeld. Zowel bij FastNed (EUR 0,35 per kWh ipv 0,59), Allegro (idem) en Ionity (nu sowieso nog maar ook zeer vermoedelijk na 31 januari tussen de 0,35 en 0,40 per kWh). Kwestie van enige handigheid. Op lange termijn zal het ongewijfeld allemaal gaan harmoniseren en versimpelen, maar nu doet laden van de auto nog erg denken aan de tijden dat men via diverse sites etc aan het shoppen was naar de goedkoopste manier te bellen, smssen en internetten via de mobiel.

    Login om te reageren
  15. johnwaters zegt

    17 januari 2020 om 14:23

    Hetgeen ik reeds lang aankondigde is aan het gebeuren. Nu de zieltjes gewonnen zijn is het tijd om met de collectebus rond te gaan. EV rijden blijft iets religieus.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      17 januari 2020 om 16:18

      @johnwaters: maar we sponsoren de islamitische oliestaten niet mee dus wellicht is het een leukere religie dan witte rook uit de uitlaat van je verbrandingsauto te hebben.

      Login om te reageren
      • johnwaters zegt

        17 januari 2020 om 17:01

        @mashell: je steunt wel de globalisten van de EU. Momenteel legt de EU aan de fabrikanten zo’n strenge milieu-eisen op met miljardenboetes, dat de fabrikanten gedwongen worden om EV’s te produceren om aan die boetes te ontkomen. Vervolgens wordt de auomobielpers en de EV lobby ingeschakeld om die dingen door onze strot te duwen. Terwijl er helemaal geen klimaatcrisis is en de klassieke auto nog nooit zo schoon geweest is.

        Login om te reageren
        • Edge zegt

          17 januari 2020 om 19:28

          @johnwaters: Klopt, auto’s op benzine en diesel zijn nog nooit zo schoon geweest als nu. Maar je snapt toch ook wel dat dat vrij weinig uitmaakt als er per saldo veel meer auto’s op de weg rijden dan vroeger. Dat is een beetje alsof je in plaats een halve liter bier voortaan drie kleine glazen drinkt en dan roept dat je nog nooit zo weinig alcohol hebt gedronken als nu.

          Login om te reageren
      • Edge zegt

        17 januari 2020 om 19:21

        @mashell: Precies. Ik heb echt niet de illusie dat we het klimaatprobleem als Nederland in ons eentje kunnen oplossen, maar dat is wat mij betreft geen reden om niet op duurzaamheid in te zetten. Door vol in te zetten op onze eigen wind- en zonne-energie en elektrische mobiliteit zorg je in ieder geval dat je alles in eigen hand hebt en niet het hele land op z’n gat komt te liggen als je door een of ander conflict in het midden-oosten ineens het vijfvoudige voor olie moet betalen.

        Login om te reageren
  16. joos straetmans zegt

    17 januari 2020 om 15:58

    Aangezien de meeste EV’s lease-auto’s zijn en dus zakelijk gebruikt worden, zal het de EV-rijders worst zijn hoeveel ze moeten betalen om hun EV op te laden. De kosten worden gewoon doorberekend in hun tarieven of produkten.

    Login om te reageren
  17. spence zegt

    17 januari 2020 om 16:06

    Concern van autofabrikanten…
    Als je ziet hoe die ons al decennia afzetten met hun afspraken en leugenachtige tests (nu nog steeds), verwacht ik zonder twijfel dat ze ons met die laadpalen eveneens gaan afzetten.
    Als je de melk bij de kat zet …

    Login om te reageren
  18. karaya zegt

    17 januari 2020 om 16:33

    Waar moet de overheid straks het geld vandaan halen wat ze met brandstofaccijnzen binnenhalen?

    Dat wordt lachen. (ofwel voor u als consument huilen)

    Login om te reageren
    • riel zegt

      18 januari 2020 om 12:59

      @karaya: naja, ik laad alle stroom thuis en daar zit meer belasting op dan de accijns voor benzine.

      Login om te reageren
  19. probono zegt

    17 januari 2020 om 19:10

    Dit is toch helemaal geen issue voor de leaserts onder de ev rijders (de meerderheid). Laadpas van de werkgever of een Tankpas van de werkgever. Niemand met een Tankpas maakte zich druk om de benzineprijzen, sterker nog, je vergeet gewoon wat een tank kost. Dat is met laden niet echt anders.

    Login om te reageren
  20. jesse_rodenburg zegt

    18 januari 2020 om 13:27

    Deze tarieven zijn lang niet voor iedereen relevant, meeste mensen die thuis kunnen laden moeten dat vooral doen, dat is nu eenmaal het goedkoopst. Vooral bij lange afstanden kunnen de verhoogde tarieven bij Ionity merkbaar zijn. Uitzondering voor degenen die bij Tesla onbeperkt gratis stroom kunnen laden bij de Superchargers, dan is het nog goedkoper.

    Login om te reageren
  21. subzero079 zegt

    25 januari 2020 om 09:03

    Ik rij nu 6 maanden in een EV en heb 1x een snellader gebruikt..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North