• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nederlandse autoverkopen juli 2020 nemen verrassende wending

Auteur: willeme, gepost 2 augustus 2020 om 11:58 – 29 Reacties

Nederlandse autoverkopen juli 2020

Wie had dat verwacht van de Nederlandse autoverkopen juli 2020?

De hele coronacrisis heeft een behoorlijke invloed gehad op de autoverkopen. Niet alleen in Nederland, maar wereldwijd.

Verkopen = registraties

Je zou denken doordat het komt omdat de consument natuurlijk de hand op de zak houdt. Dat is ten dele waar. De occasionverkopen zijn nog niet eens zo heel erg slecht. Ondanks dat we altijd spreken van ‘autoverkopen‘, gaat het in Nederland technisch gezien om ‘registraties’. Elke handtekening voor een nieuwe auto bijhouden is gekkenwerk, terwijl elke nieuwe kentekenregistratie juist erg eenvoudig is.

Nederlandse autoverkopen juli 2020

Stop op registraties

Dus pas op het moment dat de auto geregistreerd wordt, dan pas ’telt’ deze mee. Ook al is de handtekening op het koopcontract een jaar eerder getekend. De coronacrisis zorgde voor zowel een stop op nieuwe orders als daadwerkelijke registraties. Vanwege veiligheidsmaatregelen werden bij veel fabrikanten en wellicht belangrijker, alle toeleveranciers, deproductie en levering tijdelijk gestaakt.

VW Polo - Kever

Nederlandse autoverkopen juli 2020

Dat zien we terug in de Nederlandse autoverkopen in juli 2020. Er zijn namelijk twee plussen te noteren. Ten eerste vanwege de vorige maand (juni 2020) of die maand daarvoor (mei 2020). Ten tweede in vergelijking met verkoopcijfers van juli 2019. Het gaat weer een stuk beter.

Nederlandse autoverkopen juli 2020

Lichte stijging

Is de economie dan weer zo hard aan het aantrekken? Niet helemaal. In veel gevallen gaat het namelijk (hoogstwaarschijnlijk) over auto’s die al een tijdje geleden besteld zijn, maar nog geleverd moesten worden. Sterker nog, de auto’s moesten nog gebouwd of afgebouwd worden. Juist omdat dit gehele proces weer op gang is gekomen, stijgen de Nederlandse autoverkopen in juli 2020. Dat is 4% meer dan het jaar ervoor.

Volvo XC40

Daling ten opzichte van 2019

In totaal zijn er nu 192.868 auto’s verkocht in Nederland. Dat is een overduidelijke daling ten opzichte van vorig jaar. Toen stond de teller rond deze tijd namelijk op 259.319 nieuwe auto’s. Daar kunnen de Nederlandse autoverkopen in juli 2020 niet zoveel aan veranderen. De automtive instanties BOVAG en RAI hebben dan ook hun prgonses een beetje naar beneden bijgesteld. In eerste instantie gingen ze uit van 425.000 nieuwe automobielen, maar nu denken ze dat het zou blijven steken op 350.000 exemplaren.

Nederlandse autoverkopen juli 2020

Best verkochte merken Nederlandse autoverkopen juli 2020

Dan kijken we nu wat specifieker naar de Nederlandse autoverkopen juli 2020. Het levert altijd leuke lijstjes op. Volkswagen staat fier aan kop. Een breed assortiment aan producten die de Nederlandse consument kunnen welbehagen, is al jarenlang een beproefd recept. Opmerkelijk is de nummer 2, BMW. De 1 Serie is net nieuw (en populair) en minstens zo belangrijk: de meest relevante varianten van de 3 Serie zijn nu leverbaar. Verder heeft BMW een arsenaal aan modellen, dus als ze van elke een beetje verkopen, kom je alsnog uit op een leuk aantal.

1. Volkswagen

4.075 exemplaren

Volkswagells

2. BMW

2.726 exemplaren

Nederlandse autoverkopen juli 2020

3. KIA

2.511 exemplaren

Kia

4. Skoda

2.380 exemplaren

Nederlandse autoverkopen juli 2020

5. Peugeot

2.336 exemplaren

Peugeot

Nederlandse autoverkopen juli 2020, best verkochte modellen

De Volkswagen Polo is de nieuwe Golf qua verkopen. Qua afmetingen ook bijna, maar dat terzijde. De Polo spreekt een enorme doelgroep aan en dat zie je terug in de verkopen. De Golf VIII moet nog duidelijk op gang komen. Houd er rekening mee dat de Golf VII-cijfers (inclusief de e-Golf warmee gestunt wordt) ook bij deze cijfers kunnen zitten. Wat verder opvalt: Kia blijft scoren met de (e-)Niro en de relatief prijzige XC40 staat in de top 5.

1. Volkswagen Polo

1.371 exemplaren

Nederlandse autoverkopen juli 2020

2. KIA Niro

1.126 exemplaren

Kia Niro

3. Opel Corsa

973 exemplaren

Nederlandse autoverkopen juli 2020

4. Volvo XC40

971 exemplaren

Volvo XC40

5. Volkswagen Golf

930 exemplaren

Volkswagen Golf

Ook interessant!

  • Autoverkopen 2021
    Autoverkopen 2021: zó weinig werd er verkocht
  • Best verkochte EV's wereldwijd
    Best verkochte EV's van 2020, wereldwijd
  • Kia en Skoda winnaars in november, inclusief verrassing!
    Kia en Skoda winnaars in november, inclusief verrassing!
  • Kia EV6 is nu al een succes

Nieuwste artikelen

  • Welke Porsche met turbo kies jij?
  • Autoblog-lezer showt z’n dikke Fiesta
  • Video: BMW X5 koppen voelt zo
  • Deze Bentley is de beste wintersportbeuker, hier is het bewijs
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, BMW, bovag, Coronavirus, corsa, e-niro, golf, Kia, Opel, Peugeot, polo, Skoda, Volkswagen, Volvo, xc40

Vorig bericht: « Suzuki Jimny Defender look is superschattig
Volgend bericht: Yes! Yes! Yes! M3 CSL ein-de-lijk met handbak! »

Lees Interacties

Reacties

  1. rulefollower zegt

    2 augustus 2020 om 13:44

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  2. jelmer zegt

    2 augustus 2020 om 13:45

    Voor de mensen die bij een autodealer werken: hoe verhouden de handtekeningen in de afgelopen maand zich tot juli vorig jaar?

    Login om te reageren
    • mistermini zegt

      2 augustus 2020 om 18:29

      @jelmer: Verrassend genoeg is er een stijging genoteerd. Zelfs de maand juni was beter ten opzichte van vorige jaar.

      Login om te reageren
    • jcjc zegt

      3 augustus 2020 om 16:32

      @jelmer: hier nog niet heel veel beter geworden. Gebruikt trekt wat aan, nieuw minder dan voorheen. De nieuwe auto’s die ‘verkocht’ worden zijn nu veel vaker nog dan voorheen via private Lease.

      Login om te reageren
  3. ghost zegt

    2 augustus 2020 om 13:46

    Het is natuurlijk niet te danken aan de verandering van nedc naar wltp en de verandering van de tariefschijven..

    Login om te reageren
    • v60germany zegt

      2 augustus 2020 om 13:55

      @ghost: vooral dat dus. Gemiddelde C/D segmenter stijgt toch ruim 3-5K.

      Login om te reageren
      • bruinwerker zegt

        2 augustus 2020 om 14:11

        @v60germany: Is gecorrigeerd, de auto’s zijn niet duurder geworden.

        Login om te reageren
        • Erik zegt

          2 augustus 2020 om 18:21

          Maar wel goedkoper, in ieder geval wel mijn nieuwe Dacia Logan MCV 15 th Anniversary Stepway. Scheelt toch weer € 800,00 t.o.v. juni 2020. Toch wel 4,7% verschil….

          Login om te reageren
        • v60germany zegt

          2 augustus 2020 om 23:11

          @bruinwerker: ik heb hier nog een tweetal offertes liggen;
          A5 Sportback 2.0 TFSI 190pk beide op 19 inch. Verschil is net geen 4200 euro tussen oud en nieuw.

          Een Up of een auto zullen ongetwijfeld goedkoper zijn geworden.

          C/D Segment vast niet… tenzij jij met 10 verschillende Segmentes het tegenbewijs kunt laten zien. Dan neem ik m’n woorden terug…

          Login om te reageren
          • bruinwerker zegt

            3 augustus 2020 om 15:01

            @v60germany: Ik heb helemaal niks te bewijzen. Uit onderzoek van de overheid blijkt ’t zo te zijn.

            Login om te reageren
  4. alloallo zegt

    2 augustus 2020 om 14:22

    Well spotted! En de aantallen van Skoda en Peugeot lijken ook hoger

    Login om te reageren
    • lekkerlinksrijden zegt

      2 augustus 2020 om 14:33

      @alloallo: er was nog iemand een beetje wazig van gisteren denk ik bij de redactie van AB of het telraam is stuk. Zullen we Kia dan maar op 2 zetten en BMW wat lager

      Login om te reageren
  5. lekkerlinksrijden zegt

    2 augustus 2020 om 14:37

    De Polo is de nieuwe Golf, qua afmetingen en verkoopaantallen. De ID3 gaat ook nog een kanaliseren in het Golf segment, dus zal mij benieuwen hoeveel Golfjes er nog worden verkocht in Nederland t.o.v. 2 jaar geleden

    Login om te reageren
  6. kevertje zegt

    2 augustus 2020 om 14:57

    Het gaat er heel hard vanaf hangen wat in de komende maanden op ons af komt. Als de overheid daarbij terug lockdowns en beperkingen invoert zoals in België, de vrijheid terugdringt tot alleen nog alles wat essentieel is – gaat onze volledige economie in een ongeziene plunge. Daar kunnen we zeker van zijn en werklozen kopen geen nieuwe VW of BMW. Om eerlijk te zijn, ik hou mijn hart vast want hoe meer ik rond mij zie, hoe meer mensen ik stilaan in problemen zie komen.

    Login om te reageren
  7. arta zegt

    2 augustus 2020 om 15:18

    Als het echt een gevolg is van de veel eerder bestelde auto’s, zouden we dan helemaal geen dip hebben gehad in Q2? Bestelde auto’s zouden dan toch ook al in maart, april en mei geleverd worden? Een echte dip zou je dan ook een pas na 3 tot 6 maanden verwachten….

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      2 augustus 2020 om 16:32

      Gaat om de bestelde auto’s voor en tijdens de corona uitbraak die vertraagd zijn geweest door de sluiting van de fabrieken. Die zijn alweer een tijdje opgestart dus nu worden die auto’s allemaal uitgeleverd. De dip was er daarom ook in maart / april / juni en nu in juli zien we extra veel leveringen door de vertraging die wordt ingehaald

      Login om te reageren
  8. baklava zegt

    2 augustus 2020 om 16:14

    Nederlanders hebben echt slechte smaak

    Login om te reageren
    • RiKe zegt

      2 augustus 2020 om 17:46

      @baklava: Nederlanders hebben op zich geen slechte smaak denk ik, ze worden vooral gestuurd door prijskaartjes en beperkingen van leasemaatschappijen

      Login om te reageren
    • techniekmeneer zegt

      2 augustus 2020 om 20:23

      @baklava: Met de smaak is niks mis. De Nederlandse roverheid maakt het echter vrijwel onmogelijk om een nieuwe ‘leuke’ auto te kopen.

      Login om te reageren
    • dirkv zegt

      2 augustus 2020 om 22:24

      @baklava: De meeste Nederlanders kopen hun auto niet met hun hart maar met hun verstand.
      Ik weet het, dat is erg saai…

      Login om te reageren
  9. smex zegt

    2 augustus 2020 om 17:11

    Toch doet het pijn om te lezen dat de nieuwe 1 serie populair is. Dan heb je echt 0,0 smaak.

    Login om te reageren
    • VeniVidiVici zegt

      2 augustus 2020 om 17:49

      @smex: Dacht je dat dat particulieren verkoop was?! Allemaal leasespul. Zag er laatst 1 rijden en dacht gelijk ‘hey muilkorf waar ga je met de auto heen!’

      Login om te reageren
    • karhengst zegt

      3 augustus 2020 om 09:35

      Yep, jarenlang werd het model toch wel een beetje gemeden als de pest. Ze brengen nota bene de meest zouteloze 1-Serie uit die ze konden bedenken, steriliseren alle merkwaarden en ineens is het een hit.

      De vorige 1-Series waren ook geen natuurlijke schoonheden, maar karakter hadden ze wel. Zelfs met een ander logo wist je wat het was en als je goed keek klopten de lijnen gewoon.

      Login om te reageren
  10. grasvreter zegt

    2 augustus 2020 om 18:14

    Ik blijf het bijzonder vinden dat de Volkswagens zo hard gaan qua verkopen. Een zeer saai tot zeer lelijk uiterlijk (t-roc en t-cross zijn echt braakopwekkend, zeker die 4 nutteloze plastic vlakken op de achterbumper), geen bijzondere motoren, in tegendeel, tsi’tjes die nou niet echt bekend staan als probleemloos, er is geen hybride of elektrische polo. Of eerdergenoemde opgehoogde polo. Ze zijn nogal negatief in het nieuws geweest de afgelopen jaren qua dieselschandaal, olieverbruik, plastic motoronderdelen, vertraging van de golf en ID3 door software perikelen, de nieuwe golf die kariger is als de vorige.

    Achja, zullen wel veel bedrijfsauto’s zijn. Als ik voor mijn werk moet rijden krijg ik ook een machtige golf met 1.0 3 pitter mee. Rijdt niet verkeerd, maar voor 25k verwacht ik persoonlijk meer. Laatst in de nieuwe hybride corrola gezeten, kost hetzelfde, ook niet heel spannend, maar wel sneller, zuiniger, betrouwbaarder. Ik zou het wel weten als ik zou moeten kiezen tussen die en een golf.

    Login om te reageren
    • RiKe zegt

      2 augustus 2020 om 19:54

      @grasvreter: je benoemt exact een punt waarom deze cijfers altijd een vertekend beeld geven. Deze cijfers maken geen scheiding tussen zakelijk/private lease en daadwerkelijke verkochte auto’s aan particulieren. Het gros van al deze auto’s zullen vast en zeker in de schraap versie als lease auto op kenteken gezet zijn.

      Login om te reageren
    • dijan zegt

      3 augustus 2020 om 14:34

      Wat ben jij een zeurkous als om bashen gaat van VAG . Man ,laat de mensen kopen of leasen wat ze willen en dring je negativiteit niet zo op . Kleutergedrag keer op keer! Je ziet zelf dat het niets helpt ,Mensen hebben gelukkig meer goede keuzes als jij.

      Login om te reageren
  11. jippie zegt

    2 augustus 2020 om 19:48

    Apart: de Tesla 3 is blijkbaar alwwer

    Login om te reageren
    • jippie zegt

      2 augustus 2020 om 19:48

      @jippie: de lol van af.

      Login om te reageren
    • stekkerkoning zegt

      2 augustus 2020 om 21:28

      de leveringen van de Tesla Model 3 zijn sterk afhankelijk van het moment waarop de scheepslading aan wal wordt gebracht. De voorbij maanden zag het er zo uit: maart 1.350 eenheden, april 189 eenheden, mei 157 eenheden, juni 717 eenheden, juli 31 eenheden. Het eerstvolgende schip gaat over een paar dagen voor anker in Zeebrugge, augustus wordt weer een betere maand.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North