• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Tesla bereikt belangrijke mijlpaal met Model 3

Auteur: willeme, gepost 16 oktober 2018 om 19:58 – 93 Reacties

Afbeelding Tesla bereikt belangrijke mijlpaal met Model 3Afbeelding Tesla bereikt belangrijke mijlpaal met Model 3Afbeelding Tesla bereikt belangrijke mijlpaal met Model 3Afbeelding Tesla bereikt belangrijke mijlpaal met Model 3Afbeelding Tesla bereikt belangrijke mijlpaal met Model 3Afbeelding Tesla bereikt belangrijke mijlpaal met Model 3Afbeelding Tesla bereikt belangrijke mijlpaal met Model 3

Tesla Model 3 '18
Eerlijk is eerlijk: impressive.

Het heeft wat voeten in de aarde gehad, maar eindelijk druppelen de goede berichten over de Tesla Model 3 binnen. We hebben er toch een hoop lol om gehad. Niet iedereen was er over te spreken qua uiterlijk. Het interieur was kaler dan een jaren ’80 Volkswagen. De eerste eigenaren werden ongevraagd automatisch lid van het ontwikkelingsteam. De bouwkwaliteit zou ondermaats zijn. Maar de beste grappen kon @Jaapiyo schrijven over de extreem traag op gang komende productie.

Tesla Model 3 '18

Maar er is goed nieuws! Het hing al een tijdje in de lucht, maar nu is dan eindelijk de 100.000e Tesla Model 3 geproduceerd. Nissan heeft meer dan 4 jaar nodig gehad om de mijlpaal te bereiken. Het is dus vooral de laatste tijd dat Tesla de productie op orde heeft. Op dit moment worden er per dag zo’n 1.000 Model 3’s gebouwd.

Tesla Model 3 '18

Zoals gezegd is Tesla enkel bezig met het leveren van de Model 3 in luxe uitvoering. Het was de bedoeling om er een betaalbare elektrische auto van 35.000 dollar van te maken, maar met moeilijk dure opties die je bijna moet afnemen, ligt de gemiddelde prijs aanzienlijk hoger. Nu kunnen we Tesla heel makkelijk daarom affakkelen, maar het is natuurlijk een gebruikelijke strategie. De nieuwe BMW 3 Serie is er ook nog niet in ‘Nederlandse uitvoering‘ (non-metallic zwarte 316 met wieldoppen en handbediende airco + trekhaak & tennisbal). Zeker bij een klein merk als Tesla is dat volkomen begrijpelijk. Wat niet begrijpelijk is, is dat een klein merk als Tesla nu al 100.000 Model 3’s bouwt en andere merken niets vergelijkbaars in de showroom hebben staan. Erger nog, er staat niets op de planning! Dus voor vandaag even een veertje in de bips van Musk.

Ook interessant!

  • Tesla maakt Model 3 en Model Y nu ook kneiterduur
  • Tesla maakt Model S en Model X kneiterduur
  • Tesla Model 3 station beter dan een Model Y?
    Tesla Model 3 station beter dan een Model Y?
  • Tesla verkoopcijfers Q1 2021 zijn indrukwekkend

Nieuwste artikelen

  • Laadpalen zorgen voor extra werk en een boel irritatie
  • motor-trip frankrijk
    Het wordt iets minder k*t om door Frankrijk te rijden
  • Je auto wassen gaf nog nooit zo’n voldaan gevoel
  • Volkswagen doet echt z’n best voor ons met een nieuwe extra hete GTI
FacebookTweetPinLinkedIn

model-3, Tesla

Vorig bericht: « Steek een vinger onder deze Aventador in Gulf-kleuren
Volgend bericht: De eerste Nederlandse Urus-occasion is monsterlijk duur »

Lees Interacties

Reacties

  1. mikje90 zegt

    16 oktober 2018 om 20:04

    Zijn er al NL prijzen bekend?. Of moet de belastingdienst nog uitrekenen hoe ze iedereen gaan naaien met de bpm bij aanschaf van een model 3?.

    Login om te reageren
    • janmetdelangeachternaam zegt

      16 oktober 2018 om 20:12

      @mikje90: Hahahah

      Login om te reageren
    • kobus1967 zegt

      16 oktober 2018 om 20:12

      @mikje90: bpm is 0, nada, niks.

      Login om te reageren
      • eelco74 zegt

        17 oktober 2018 om 10:55

        @kobus1967: ook alleen maar omdat het ze niet lukt de CO2 van de uitstoot van de kolencentrale te berekenen, die je doet door je tesla daarmee te laden.

        Login om te reageren
        • pramm zegt

          17 oktober 2018 om 11:09

          @eelco74: wel eens bedacht hoeveel CO2 de productie van benzine kost. Die wordt gemakshalve niet meegerekend. Een benzine auto verbruikt ongeveer 1/2 van de elektriciteit van een elektrische auto. Puur vanwege raffinage. Transport, oppompen etc wordt dan nog niet mee gerekend.

          Login om te reageren
    • hijman85 zegt

      16 oktober 2018 om 22:29

      @mikje90: Het probleem is juist dat je geen bpm hoeft de betalen als je dit hok koopt. De bpm -een belasting die je betaalt bij de registratie van een motorrijtuig- zou bij elke auto hetzelfde bedrag moeten zijn. Dan heb je een (soort van) eerlijke markt.

      Login om te reageren
      • vroaaar zegt

        17 oktober 2018 om 00:15

        @hijman85: eerlijk in welk opzicht?

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          17 oktober 2018 om 07:11

          @vroaaar: nou, de bijtelling is de belasting op het voordeel dat je hebt vanwege het privé kunnen gebruiken van de auto van de zaak. Dat privé voordeel is hetzelfde bij een Aygo dan bij een A8. Eigenlijk is dus het onlogisch omdat op basis van cataloguswaarde te doen. Eerlijker zou zijn een vast bedrag per gereden privé kilometer. Maar bij gebrek aan eerlijke mensen (er werd vroeger nogal gesjoemeld met die kilometeradministratie) kan dat zo niet werken.
          De BPM is een procentuele verhoging van de prijs van de wagen op basis van de CO2 uitstoot. Dat betekent dat 10 gram extra bij een Aygo minder kost dan bij een A8. Dat is niet eerlijk, maar wel begrijpelijk, zou je dat gelijk maken zouden de Aygo’s veel te duur worden.

          Login om te reageren
          • sjonniedeluxe zegt

            17 oktober 2018 om 09:40

            @mashell: volgens mij is bpm een bepaald bedrag per gram co2 (getrapt). Niet procentuele verhoging.

            Login om te reageren
          • vroaaar zegt

            17 oktober 2018 om 23:30

            @mashell: BPM is geen percentage van de aanschafprijs maar een bedrag per gram CO2 die per km wordt uitgestoten. Dit bedrag is progressief en getrapt. Heeft helemaal niets met de prijs van een auto te maken.

            Login om te reageren
      • flutterby zegt

        17 oktober 2018 om 11:12

        @hijman85: de wereld is niet eerlijk, want eerlijk is een rekbaar begrip.

        Overigens is de belasting waar je over spreekt de BTW en niet de BPM.

        Login om te reageren
      • pramm zegt

        17 oktober 2018 om 11:13

        @hijman85: als we de markt eerlijk willen maken moeten we ook de subsidies voor Shell etc afschaffen en de belasting op elektriciteit gelijk trekken aan die van benzine. Elektriciteit kost 5 a 6 CT om te produceren. We betalen ca 21. Dat verschil is vooral energiebelasting en BTW . Oftewel van de eindprijs van 21 CT is 29% productiekosten en marge. 71% belasting en BTW. Bij benzine is dit “slechts” 60%.

        Login om te reageren
        • vroaaar zegt

          17 oktober 2018 om 23:38

          @pramm: persoonlijk ben ik voorstander van het principe dat “de vervuiler betaalt”. Dus wat mij betreft geen gegoochel met BPM waarbij het eigendom wordt belast maar gewoon extra belasting op brandstof. Hoe meer je rijdt, hoe meer je uitstoot, hoe meer je betaalt. Moet natuurlijk wel in heel Europa (Wereld!) ingevoerd worden om (ge)smokkel te voorkomen. En niet alleen voor auto’s maar voor alle “energie” verbruik of het nu in huis, onderweg, in de industrie of waar dan ook is. Stroom uit kolen moet gewoon duurder zijn dan windenergie. Dán pas krijg je marktwerking door stijgende vraag naar goedkope – en dus schonere – energie.

          Login om te reageren
          • pramm zegt

            18 oktober 2018 om 08:46

            @vroaaar: helemaal eens. Het zal dan schokkend zijn dat dan blijkt dat duurzame alternatieven zelfs fors goedkoper zijn dan de vervuilende. Als we de wereldwijde subsidies, belastingkortingen en andere voordelen die die olie en energieproducenten jaarlijks krijgen in duurzame alternatieven steken hebben we binnen 15 jaar de hele wereld over op duurzame alternatieven.

            Login om te reageren
  2. mikeyman zegt

    16 oktober 2018 om 20:06

    Ah, hebben ze Nissan ingeschakeld om ze te produceren? Dat verklaart wel iets…

    Login om te reageren
    • moveyourmind zegt

      16 oktober 2018 om 20:37

      @mikeyman: Weet niet of het met Nissan was, maar Musk had het er wel laatst op de radio over…

      Hij had een een soort van Joint venture opgericht, maar dan zonder de venture.

      Login om te reageren
      • 2wheeler zegt

        16 oktober 2018 om 20:47

        @moveyourmind: hahahahaha?

        Login om te reageren
      • smoked zegt

        16 oktober 2018 om 20:52

        @moveyourmind: gerold dus.

        Login om te reageren
  3. cpp1 zegt

    16 oktober 2018 om 20:18

    Schuin van achter lijkt het wel een beetje op een of andere lelijke Opel…

    Login om te reageren
    • Gulli zegt

      16 oktober 2018 om 20:47

      @cpp1: ik vind het eerder net een lelijke Tesla

      Login om te reageren
    • marinepower zegt

      16 oktober 2018 om 23:26

      @cpp1: en schuin van voren op een VW new Beetle

      Login om te reageren
  4. mcshine zegt

    16 oktober 2018 om 20:25

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
    • dunhozzie zegt

      16 oktober 2018 om 20:32

      @mcshine: volgens de tesla productie plannen 5

      Login om te reageren
  5. jorden zegt

    16 oktober 2018 om 20:26

    Lekker toegankelijk bakkie is t geworden!

    Login om te reageren
  6. crepito zegt

    16 oktober 2018 om 20:31

    Het duurde jaren voordat de Model S dit aantal bereikte.
    De volgende 100.000 model 3’s zullen binnen 6 maanden worden geproduceerd. Een indrukwekkende groei.

    Login om te reageren
    • lekkerlinksrijden zegt

      16 oktober 2018 om 20:51

      @crepito: als ze er nu 1000 per dag doen, zijn ze in 3 en een halve maand klaar, maar je hebt gelijk want dat is feitelijk binnen 6 maanden

      Login om te reageren
      • crepito zegt

        16 oktober 2018 om 21:35

        @lekkerlinksrijden: Dat zitten ze niet. Overigens wordt de productie ook weer stil gelegd komende tijd om nieuwe configuraties op te starten (kleine accu etc). Maar 5-6 maanden waarschijnlijk wel!

        Login om te reageren
  7. robert110 zegt

    16 oktober 2018 om 20:41

    Indrukwekkend? Niet echt. Belofte na belofte niet nagekomen, halve smoesjes om het goed te praten. en iedereen behalve zichzelf de schuld geven. Nee, wil de productie van de model 3 nog indruk op mij maken dan moet er een wonder gebeuren.

    Login om te reageren
    • stfu zegt

      16 oktober 2018 om 20:58

      @robert110: Probeer jij maar een automerk (met andere technieken) te beginnen en binnen enkele jaren dit voor elkaar te krijgen. Succes.

      Login om te reageren
      • robert110 zegt

        16 oktober 2018 om 21:25

        @stfu: Die enkele jaren zijn er bij tesla 15, maar dat is mijn punt niet, een productieachterstand kan iedereen gebeuren, geen probleem. Maar de manier waarop tesla en musk er mee om zijn gegaan is gewoon onfatsoenlijk.

        Login om te reageren
    • Edge zegt

      16 oktober 2018 om 21:03

      @robert110: Ik vind het toch wel indrukwekkend, juist om de redenen die je noemt. Gezien de problemen die Tesla de afgelopen tijd gekenmerkt heeft, vind ik het juist enorm knap dat ze nu al op de 100.000 stuks in totaal en 1000 stuks per dag zitten. Dat praat het eerdere gezever wat je terecht aankaart niet goed, maar het maakt deze cijfers ook niet minder indrukwekkend.

      Login om te reageren
    • balboni zegt

      16 oktober 2018 om 21:38

      @robert110: erg benieuwd waar je dan wel van onder de indruk bent als je om je heen kijkt

      Login om te reageren
    • jpoers zegt

      17 oktober 2018 om 06:27

      @robert110: vergeet niet dat andere merken ook zo zijn problemen hebben echter worden die minder nauwlettend in de gaten gehouden. Tesla wordt niet onder de loop gelegd maar het eerder een periscoop.

      Login om te reageren
  8. stfu zegt

    16 oktober 2018 om 20:41

    Oh, en Tesla zou het nooit halen, Tesla zou al 502x failliet zijn etc etc.
    Model 3 schijnt ook nog eens fantastisch te rijden en dat voor een merk dat eigenlijk pas net bezig is. Toch knap.

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      16 oktober 2018 om 21:05

      @stfu: Je zoekt het negatieve natuurlijk wel heel graag op, lijkt het. Volgens mij zijn we vol lof over deze knappe prestatie! Ondanks ons gezever: staat letterlijk in de tekst ;-).

      Login om te reageren
      • stfu zegt

        16 oktober 2018 om 21:25

        @willeme: ik doel natuurlijk op reaguurders en ook AB in het verleden. Nou ja, Jaap vooral ;)

        Login om te reageren
        • rhellema zegt

          16 oktober 2018 om 23:06

          @stfu: dus als ik je mag geloven is Tesla nu zover dat ze niet meer failliet gaan?

          Login om te reageren
          • stfu zegt

            16 oktober 2018 om 23:24

            @rhellema: dat zeg ik niet..

            Login om te reageren
            • rhellema zegt

              17 oktober 2018 om 07:11

              @stfu: want ze zijn er natuurlijk nog lang niet. Jaren achtereen verlies draaien werk je natuurlijk niet weg met 1 kwartaal winst en 100.000 gebouwde model 3’s (wat overigens zeer knap is). Daarbij komen er nog 2 nieuwe modellen aan en als er maar 1 kink in de kabel is dan is het weer huilen met de pet op. Tesla bestaat 15 jaar, ze hebben 15 jaar grote verliezen geleden dus moeten ze minimaal 15 jaar dikke winsten gaan brengen en daar ben ik nog altijd zeer sceptisch over.

              Login om te reageren
              • macready zegt

                18 oktober 2018 om 09:05

                @rhellema:
                ” ze hebben 15 jaar grote verliezen geleden dus moeten ze minimaal 15 jaar dikke winsten gaan brengen ”

                Heerlijke drogredenatie. Met een productie die letterlijk 100x hoger ligt, is het zelfs met een relatief kleine marge vrij eenvoudig om de verliezen van de eerste jaren weg te poetsen. Juist omdat de kosten toen veel lager lagen met de lagere productie. Sowieso zijn de schulde nog relatief laag, zeker in vergelijk met andere Amerikaanse fabrikanten.

              • rhellema zegt

                18 oktober 2018 om 10:13

                @macready: ja, alle investeringen is ook zo’n kleine marge natuurlijk. Of heeft Tesla iedereen zand in de ogen gestrooid door investeringen af te trekken welke nooit gedaan zijn? En wat betreft die drogredenatie, ik mag toch hopen dat je wel door had dat ik die 15 jaar hypothetisch bedoelde of gaat dat stapje dan net te ver voor je slimmigheid?

          • stephane8200 zegt

            17 oktober 2018 om 07:25

            @rhellema: dat risico lopen ze nog steeds.

            Login om te reageren
  9. av_diver zegt

    16 oktober 2018 om 20:41

    Laatst in de San Diego geweest en je ziet ze daar echt met regelmaat langs rijden/geparkeerd staan.
    En in het echt is het een hele nette auto, dat je ook soms 2x moet kijken of het geen Model S is.

    Vooral de laatste opmerking uit het stuk is raak: Waar is de concurrentie? En dan bedoel ik iets dat meer is dan een Ioniq/Leaf/Zoe/Etc.

    Login om te reageren
    • lekkerlinksrijden zegt

      16 oktober 2018 om 20:53

      @av_diver: Kia Nero E en de Hyundai Kona E, die zijn qua prijs vergelijkbaar met de model 3 en de range komt aardig in de buurt

      Login om te reageren
      • stfu zegt

        16 oktober 2018 om 20:59

        @lekkerlinksrijden: geen snellaadnetwerk, slomer, beduidend kleiner van binnen, grote kans dat het ‘ok’ rijdt. Alsof je een Corsa vergelijkt met een 1 Serie.

        Login om te reageren
        • lekkerlinksrijden zegt

          16 oktober 2018 om 21:15

          @stfu: kleiner van binnen weet ik niet, ander soort model en ja slomer is voor 90% vd bevolking geen ding. Als het goed mee kan komen in het verkeer is het voor die groep al prima. Laden is zeker wel een ding

          Login om te reageren
        • siebren zegt

          16 oktober 2018 om 22:47

          @stfu: Snelladers schieten in Nederland overal uit de grond. Daar zou ik me niet druk om maken. Als je slim laadt heb je ze ook niet vaak nodig. Verder ben ik het volledig met je eens

          Login om te reageren
          • kobus1967 zegt

            16 oktober 2018 om 23:10

            @siebren: gratis? Dat heb je bij Tesla gewoon een referral code van iemand met een Tesla vragen en hoppa levenslang gratis rijden.

            Login om te reageren
            • siebren zegt

              16 oktober 2018 om 23:17

              @kobus1967: dat is toch alleen met een model S? En is het niet auto gebonden?

              Login om te reageren
              • porsche928 zegt

                17 oktober 2018 om 00:20

                @siebren: alleen bij de S en X en alleen tot 16 september 2018. Nu krijg je 400kWh per jaar gratis dacht ik.

          • pramm zegt

            17 oktober 2018 om 11:24

            @siebren: het belangrijkste verschil is de integratie met de navigatie. Andere merken geven in de navigatie aan dat er waarschijnlijk wel laders beschikbaar zijn, maar of ze het doen, vrij zijn en aantallen dat weet je niet. Bij Tesla wordt zelfs doorgeplant naar een eerdere of latere Supercharger afhankelijk van de (verwachtte bezetting).

            Login om te reageren
            • siebren zegt

              17 oktober 2018 om 11:58

              @pramm: Daar was ik niet van op de hoogte, klinkt goed, zoals het ook hoort eigenlijk. Weet dat er ook apps zijn die alle laadstations en de bezetting daarvan weergeven maar weet niet hoe goed dat werkt. Volgende stap is natuurlijk om dat ook te integreren in de navigatie van de auto.

              Login om te reageren
              • pramm zegt

                17 oktober 2018 om 15:38

                @siebren: ik kan je uit ervaring vertellen dat die apps voor geen meter werken. Het probleem is dat de laadpaalexploitanten en laaddienstverleners aparte partijen zijn. Bij Tesla is alles in 1 hand.

      • av_diver zegt

        16 oktober 2018 om 21:15

        @lekkerlinksrijden: Die staan voor mij in hetzelfde rijtje als de leaf/zoe/etc. (en schijnbaar nog slechter beschikbaar dan een Model 3)

        Login om te reageren
  10. moveyourmind zegt

    16 oktober 2018 om 20:50

    Dat interieur is wel een enorm gemiste kans, zeker voor een vernieuwend merk als Tesla.

    Dat minimalistische hadden ze gewoon moeten combineren met een futuristisch ogend design, zoals je vaak in conceptcars ziet. Dan had less ook echt more kunnen zijn.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      17 oktober 2018 om 07:18

      @moveyourmind: veel minimalistischer kan toch niet? Natuurlijk zie je in die concept cars van die zwevende dunne stoelen maar die zitten natuurlijk voor geen meter. Die zijn hoogstens ok voor 10 minuten rondje Nurburgring, maar niet voor 30 duizend kilometer per jaar.

      Login om te reageren
  11. 2wheeler zegt

    16 oktober 2018 om 20:51

    Ik vind het indrukwekkend. Vind de Model 3 niet mooi, ook niet in het vlees maar een indrukwekkende prestatie is het zeker. Had Elon af en toe wat woorden in moeten slikken? Absoluut. Maar vokgens mij zit dat niet in de aard van het beestje en ik denk dat het gebrek aan (valse) bescheidenheid zijn bedrijven ook zo ver heeft gebracht. Ik hoop dat de Model 3 een beetje op me in begint te groeien want met mijn woon-werk situatie is het de ideale auto. Voor het weekend pak ik lekker de motor. Just my $0.02, voel je vooral vrij om het er niet mee eens te zijn.

    Login om te reageren
    • lekkerlinksrijden zegt

      16 oktober 2018 om 20:56

      @2wheeler: behalve de motor ben ik het met je eens. In het weekend voor mij graag een ronkende auto met

      Login om te reageren
      • 2wheeler zegt

        16 oktober 2018 om 21:08

        @lekkerlinksrijden: eens hoor! Mijn motor gaat ook plaats maken voor een leuke project Caterham zodra ik de beschikking tor een garage heb! Nog een jaartje volhouden.

        Login om te reageren
  12. branko zegt

    16 oktober 2018 om 20:53

    Hoe je het went of keert, er wordt hier wel geschiedenis geschreven

    Login om te reageren
  13. wahltiroler zegt

    16 oktober 2018 om 20:54

    Wat een lelijk gezwel…

    En als ik het correct begrepen heb ool nog slecht afgewerkt….

    Toch maar even de Europese en Aziatische modellen afwachten

    Login om te reageren
    • stfu zegt

      16 oktober 2018 om 21:00

      @wahltiroler: heb in de Model 3 gezeten. Afwerking is best prima. Het is geen Audi maar verre van slecht.

      Login om te reageren
      • wahltiroler zegt

        16 oktober 2018 om 21:18

        @stfu: thanks maar vond em nog steeds lelijk

        Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        17 oktober 2018 om 09:04

        @stfu: Wat er niet in zit, hoef je ook niet af te werken.

        Login om te reageren
    • av_diver zegt

      16 oktober 2018 om 21:16

      @wahltiroler: In het echt een stuk mooier dan op het plaatje

      Login om te reageren
    • evdw zegt

      16 oktober 2018 om 21:25

      @wahltiroler: De afwerking is zeker niet perfect al zal de 3 wel al weer beter zijn dan de S. Oh en de Aziatische modelen zijn er al, zie hierboven genoemd dus waar wacht je nog op.

      Login om te reageren
      • BaRa zegt

        16 oktober 2018 om 22:38

        @evdw: Ah, is er een elektrische Dreier? Dat is nieuw.

        Login om te reageren
        • BaRa zegt

          16 oktober 2018 om 22:39

          @bara: oeps, sorry, verkeerd begrepen.

          Login om te reageren
        • martijnev zegt

          16 oktober 2018 om 22:57

          @BaRa: er komt een elektrische Dreier.2020 gok ik.

          Login om te reageren
    • wahltiroler zegt

      16 oktober 2018 om 21:49

      @wahltiroler: 1 ding moet id de 3 nageven….

      Hij ziet er beter uit dan de Model X…

      Die is volgens mij geïnspireerd op een profilfoto van Quasimodo

      Login om te reageren
  14. banaan7 zegt

    16 oktober 2018 om 21:09

    Goed bezig. Ik zie veel haat om me heen. Maar ik heb altijd respect gehouden voor Musk en zijn ideeën. Ondanks de problemen waar hij tegenaan is gelopen. Bravo.

    Login om te reageren
  15. stfu zegt

    16 oktober 2018 om 21:26

    @moveyourmind: te duur

    Login om te reageren
  16. martijnev zegt

    16 oktober 2018 om 22:56

    Ik heb op de Autosalon van Parijs in de Model 3 gezeten en de auto ook uitgebreid uiterlijk kunnen bekijken. In real life ziet hij er veel, veel mooier uit dan op de foto’s. Fraaie lijnen en welvingen in de carrosserie. Mooie LED techniek in de achterlichten. Een heerlijk geluid bij het sluiten van de portieren (geen doffe Duitse ‘ump’, maar een heel hoogwaardig degelijk sluitgeluid, met een licht ‘kluisklingeltje’ dat mij een beetje deed denken aan de degelijkheid die je in de jaren ‘80 hoorde bij het dichtgooien een Volvo 240 portier). Ook het minimalistische interieur blijkt als je achter het stuur gaat zitten veel meer te bekoren dan als je het probeert in te schatten vanaf de foto’s. De afwerking van de deurpanelen, het alcantara langs stijlen en plafond, het (nep)leer, de stiksels, de fraaie leeslampjes en de enkele drukknoppen in het plafond, alles voelt uiterst verfijnd aan. Naar mijn idee veel beter dan in een Model S of Model X. Prima zittende stoelen, en een supersnel reagerende user interface op het touch screen. Ruime beenruimte op de achterbank, prima kofferopening, vergelijkbaar met die van een BMW 3. Ruim voldoende bagageruimte – ook in de frunk. Fraai, standaard panoramadak.
    Absoluut geen panel gaps of scheve carrosseriedelen, zoals bij de preproductie exemplaren. Zo strak als een Duitser.
    En gewoon hele gave deurgrepen. Helemaal niet moeilijk. Na 1 keer proberen meteen aan gewend.
    Kortom: ik ben sinds deze uitgebreide kennismaking met de Model 3 in real life veel positiever en enthousiaster over deze auto dan eerder. Terecht een zeer succesvolle auto. Nu nog een keertje er in kunnen rijden…

    Login om te reageren
    • evdw zegt

      17 oktober 2018 om 08:33

      @martijnev: Dank voor deze review. Meteen 1 besteld? :)

      Login om te reageren
      • marting zegt

        17 oktober 2018 om 09:25

        @evdw: Inderdaad één besteld. Komt in het voorjaar 2019. Nog niet in kunnen zitten, maar na een ritje in model X of S was ik verkocht. Zo horen auto’s te rijden. Verfrissend is dat niet allerlei verkopers achter je aan sprinten met folders en aanbiedingen. Nee, na de proefrit nog één vraag. “hebt u nog vragen” nee? De verkoper geeft je een hand en loopt weg. Ik stond daar echt een beetje verloren bij. Zo gewend aan die andere garages. Ik ben nog achter hem aan gelopen. Stel dat ik hem wil kopen, een model drie was mijn vraag? Oh dan kunt alles op internet vinden. Als u geen internet heeft kunnen wij hem voor u bestellen. En dat was het. Ga gerust een ritje maken. Maar ik waarschuw wel bij deze. Daarna stapt u weer in uw eigen auto. Het gevoel zal nooit meer hetzelfde zijn. :-)

        Login om te reageren
        • evdw zegt

          17 oktober 2018 om 10:10

          @marting: Ik heb een tijdje rondgereden met een model S dus ik weet hoe het rijdt. Ik moest heel even wennen natuurlijk maar daarna rijdt het heerlijk en vooral heel clean, lastig uit te leggen. En inderdaad wat je zegt, als je daarna weer in je “vieze” auto rijdt voelt dat best raar.
          Ik had opeens een naar gevoel bij het feit dat je continue allemaal vieze troep de lucht in blaast tijdens het rijden. Daar ben je ook wel weer snel overheen, maar toch.

          Wat mij bij de 3 opviel in een review is inderdaad de achterbank, je knieen zitten heel hoog. Gelukkig zal ik niet veel achterin zitten en mijn kinderen zijn nog klein dus voor hen prima maar als volwassene wil je daar inderdaad niet te lang zitten denk ik.

          Login om te reageren
          • marting zegt

            17 oktober 2018 om 13:33

            @evdw: Leuk dat je het aanhaalt over de “vieze lucht” erger nog. Als je 10 minuten in hetzelfde kamertje met een brandstofmotor verblijft ben je gewoon dood. En de straten rijden vol met al deze uitlaten die dodelijke gassen uitstoten. Eigenlijk toch te gek voor woorden. We zijn er door de jaren aan gewend geraakt, en aanvaart. En nu hoor ik de andere lobby al weer roepen dat de elektra gemaakt is in vieze fabrieken. Nu ga ikzelf rijden op zonne-energie. En ja, die panelen moeten ook gemaakt worden. Maar dit is centraal, en alle vieze fabrieken worden de gassen van gefilterd. Ter plekke, en niet door duizenden uitlaten in de stad uitgeblazen. Het moet anders, en het kan anders. En Tesla is niet de enige fabriek die elektrische auto’s maakt. Alle andere komen er ook aan. En dit is goed. Over tien jaar is het een heel ander plaatje. Het moet nog even tussen de oren komen.

            Login om te reageren
        • martijnev zegt

          17 oktober 2018 om 15:49

          @marting: Bestellen in Nederland kan nog niet. Een reservering maken wel, dat kan al sinds maart 2016.

          Login om te reageren
    • Elja zegt

      17 oktober 2018 om 09:49

      @martijnev: Mooie opsomming!
      Helemaal met je eens. Ik heb er ook nog in gereden en hij rijdt ook echt uitstekend.

      Persoonlijk vind ik het lekkerder rijden dan een BMW, vooral door de directe reactie op het gaspedaal. Daar zit gewoon geen vertraging tussen. Bij de BMW’s die ik gereden heb is het bij een kickdown eerst terugschakelen en dergelijke en komt komt er pas na een seconde of zo een reactie.

      Login om te reageren
  17. rrvliet zegt

    17 oktober 2018 om 08:22

    Ik quote het artikel: maar nu is dan eindelijk de 100.000e Tesla Model 3 geproduceerd. Nissan heeft meer dan 4 jaar nodig gehad om de mijlpaal te bereiken .. Nissan moet Tesla zijn denk ik?

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      17 oktober 2018 om 10:08

      @rrvliet: Of er wordt gedoeld op de Nissan Leaf. Maar hoe dan ook onduidelijk..

      Login om te reageren
    • Elja zegt

      17 oktober 2018 om 10:12

      @rrvliet: Volgens mij bedoelen ze inderdaad echt dat Nissan 4 jaar nodig gehad heeft om met de Leaf op hetzelfde aantal uit te komen.

      Tesla Model 3’s worden nu sinds 1 jaar en 3 maanden geleverd. Zij hebben deze mijlpaal dus veel sneller bereikt dan Nissan dat gedaan heeft met de Leaf.

      Login om te reageren
      • rrvliet zegt

        17 oktober 2018 om 10:21

        @elja: @esprit_de_flandre: Oh, dat is dan erg onduidelijk. Bedankt voor de verheldering!

        Login om te reageren
  18. richard_rosenberger zegt

    17 oktober 2018 om 09:25

    Ik heb een poosje in de 3 mogen rijden, en ook in de S (90D). De S is wat luxer, maar ik vind hem veel te groot, en te kostbaar. De 3 rijd als een zonnetje. Wat ‘snappier’ dan de S. Wat sportiever, zeg maar…. Het interieur is minimalistisch, maar zeer mooi. De achterbank laat wel te wensen over, je knieën zitten relatief hoog, dat komt door de dikke bodem, en het lage dak. Als passagier achterin naar Zuid-Frankrijk is geen optie, zeker niet als je wat groter bent. De stoelen voorin zitten beter dan de model S stoelen. De user interface is razendsnel en het geluid van het (Premium) audiosysteem is werkelijk fantastisch. Ik heb er een in reservering…..

    Login om te reageren
  19. vinz667 zegt

    17 oktober 2018 om 11:06

    Waar stond Tesla ook al weer bij laatste betrouwbaarheids index? https://www.autoblog.nl/nieuws/dit-zijn-tegenwoordig-de-meest-en-minst-betrouwbare-autos-114384
    Mooi dat al die aandrijflijnen, accu’s vervangen worden onder garantie maar zou handiger zijn als dat niet had gehoeven.
    En dan nu een twitter account over nieuw afgeleverde Tesla’s: https://twitter.com/ton_aarts/status/1038089345071304705
    Al wat hier boven staat houd mij niet af om een Tesla te nemen. Nee, het is iets anders. Ik wil knoppen hebben voor klimaatregeling en radio. Niet op een touchpad moeten drukken iets te doen. Daarbij vind het interieur niet in verhouding staan tot andere elektrische auto’s. Er nu keuze!

    Login om te reageren
    • stfu zegt

      17 oktober 2018 om 11:10

      @vinz667: je hebt ook knoppen aan het stuur;)

      Login om te reageren
    • pramm zegt

      17 oktober 2018 om 11:30

      @vinz667: en waar stond Tesla ook al weer in de klanttevredenheid?

      Login om te reageren
    • evdw zegt

      17 oktober 2018 om 12:01

      @vinz667: Verandering door innovatie, stel je voor. Nee hoor bah, hou ik niet van.

      Login om te reageren
    • crepito zegt

      17 oktober 2018 om 12:39

      @vinz667: Zo dan, die vent heeft echt issues.

      Login om te reageren
      • vinz667 zegt

        17 oktober 2018 om 13:57

        @pramm: yep. daarom zou het mij ook niet weerhouden. Klantgericht om issue op te lossen.
        @evdw: @crepito: Ik weet dat lastig is om bericht te lezen dat langer is dan 2 zinnen. Probeer eens heel bericht te lezen voordat je een aanname doet en gaat trollen…oh verdorie- feeding the trolls.

        Login om te reageren
        • crepito zegt

          17 oktober 2018 om 14:57

          @vinz667: Ik heb het hele bericht gelezen en ook dat ‘draadje’ van die vent (met net zo veel issues als Tesla’s zelf).

          Login om te reageren
          • vinz667 zegt

            17 oktober 2018 om 15:04

            @crepito: top. ik denk dat die man een Tesla heeft en niet kan verkroppen. Als er 1000 per week word gemaakt en een paar zijn niet goed. Dan allemaal verzamelen geeft een vertekend beeld.

            Login om te reageren
        • evdw zegt

          17 oktober 2018 om 17:09

          @vinz667: Ik doe geen aannames, ik reageer alleen op een stukje van jouw post, het knoppen verhaal.

          Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North