Tesla bereikt belangrijke mijlpaal met Model 3

Auteur: , 93 Reacties

Eerlijk is eerlijk: impressive.

Het heeft wat voeten in de aarde gehad, maar eindelijk druppelen de goede berichten over de Tesla Model 3 binnen. We hebben er toch een hoop lol om gehad. Niet iedereen was er over te spreken qua uiterlijk. Het interieur was kaler dan een jaren ’80 Volkswagen. De eerste eigenaren werden ongevraagd automatisch lid van het ontwikkelingsteam. De bouwkwaliteit zou ondermaats zijn. Maar de beste grappen kon @Jaapiyo schrijven over de extreem traag op gang komende productie.

Tesla Model 3 '18

Maar er is goed nieuws! Het hing al een tijdje in de lucht, maar nu is dan eindelijk de 100.000e Tesla Model 3 geproduceerd. Nissan heeft meer dan 4 jaar nodig gehad om de mijlpaal te bereiken. Het is dus vooral de laatste tijd dat Tesla de productie op orde heeft. Op dit moment worden er per dag zo’n 1.000 Model 3’s gebouwd.

Tesla Model 3 '18

Zoals gezegd is Tesla enkel bezig met het leveren van de Model 3 in luxe uitvoering. Het was de bedoeling om er een betaalbare elektrische auto van 35.000 dollar van te maken, maar met moeilijk dure opties die je bijna moet afnemen, ligt de gemiddelde prijs aanzienlijk hoger. Nu kunnen we Tesla heel makkelijk daarom affakkelen, maar het is natuurlijk een gebruikelijke strategie. De nieuwe BMW 3 Serie is er ook nog niet in ‘Nederlandse uitvoering‘ (non-metallic zwarte 316 met wieldoppen en handbediende airco + trekhaak & tennisbal). Zeker bij een klein merk als Tesla is dat volkomen begrijpelijk. Wat niet begrijpelijk is, is dat een klein merk als Tesla nu al 100.000 Model 3’s bouwt en andere merken niets vergelijkbaars in de showroom hebben staan. Erger nog, er staat niets op de planning! Dus voor vandaag even een veertje in de bips van Musk.



93 reacties

Zijn er al NL prijzen bekend?. Of moet de belastingdienst nog uitrekenen hoe ze iedereen gaan naaien met de bpm bij aanschaf van een model 3?.
@mikje90: Hahahah
@mikje90: bpm is 0, nada, niks.
@kobus1967: ook alleen maar omdat het ze niet lukt de CO2 van de uitstoot van de kolencentrale te berekenen, die je doet door je tesla daarmee te laden.
@eelco74: wel eens bedacht hoeveel CO2 de productie van benzine kost. Die wordt gemakshalve niet meegerekend. Een benzine auto verbruikt ongeveer 1/2 van de elektriciteit van een elektrische auto. Puur vanwege raffinage. Transport, oppompen etc wordt dan nog niet mee gerekend.
@mikje90: Het probleem is juist dat je geen bpm hoeft de betalen als je dit hok koopt. De bpm -een belasting die je betaalt bij de registratie van een motorrijtuig- zou bij elke auto hetzelfde bedrag moeten zijn. Dan heb je een (soort van) eerlijke markt.
@hijman85: eerlijk in welk opzicht?
@vroaaar: nou, de bijtelling is de belasting op het voordeel dat je hebt vanwege het privé kunnen gebruiken van de auto van de zaak. Dat privé voordeel is hetzelfde bij een Aygo dan bij een A8. Eigenlijk is dus het onlogisch omdat op basis van cataloguswaarde te doen. Eerlijker zou zijn een vast bedrag per gereden privé kilometer. Maar bij gebrek aan eerlijke mensen (er werd vroeger nogal gesjoemeld met die kilometeradministratie) kan dat zo niet werken.
De BPM is een procentuele verhoging van de prijs van de wagen op basis van de CO2 uitstoot. Dat betekent dat 10 gram extra bij een Aygo minder kost dan bij een A8. Dat is niet eerlijk, maar wel begrijpelijk, zou je dat gelijk maken zouden de Aygo’s veel te duur worden.
@mashell: volgens mij is bpm een bepaald bedrag per gram co2 (getrapt). Niet procentuele verhoging.
@mashell: BPM is geen percentage van de aanschafprijs maar een bedrag per gram CO2 die per km wordt uitgestoten. Dit bedrag is progressief en getrapt. Heeft helemaal niets met de prijs van een auto te maken.
@hijman85: de wereld is niet eerlijk, want eerlijk is een rekbaar begrip.

Overigens is de belasting waar je over spreekt de BTW en niet de BPM.
@hijman85: als we de markt eerlijk willen maken moeten we ook de subsidies voor Shell etc afschaffen en de belasting op elektriciteit gelijk trekken aan die van benzine. Elektriciteit kost 5 a 6 CT om te produceren. We betalen ca 21. Dat verschil is vooral energiebelasting en BTW . Oftewel van de eindprijs van 21 CT is 29% productiekosten en marge. 71% belasting en BTW. Bij benzine is dit “slechts” 60%.
@pramm: persoonlijk ben ik voorstander van het principe dat “de vervuiler betaalt”. Dus wat mij betreft geen gegoochel met BPM waarbij het eigendom wordt belast maar gewoon extra belasting op brandstof. Hoe meer je rijdt, hoe meer je uitstoot, hoe meer je betaalt. Moet natuurlijk wel in heel Europa (Wereld!) ingevoerd worden om (ge)smokkel te voorkomen. En niet alleen voor auto’s maar voor alle “energie” verbruik of het nu in huis, onderweg, in de industrie of waar dan ook is. Stroom uit kolen moet gewoon duurder zijn dan windenergie. Dán pas krijg je marktwerking door stijgende vraag naar goedkope – en dus schonere – energie.
@vroaaar: helemaal eens. Het zal dan schokkend zijn dat dan blijkt dat duurzame alternatieven zelfs fors goedkoper zijn dan de vervuilende. Als we de wereldwijde subsidies, belastingkortingen en andere voordelen die die olie en energieproducenten jaarlijks krijgen in duurzame alternatieven steken hebben we binnen 15 jaar de hele wereld over op duurzame alternatieven.
Ah, hebben ze Nissan ingeschakeld om ze te produceren? Dat verklaart wel iets…
@mikeyman: Weet niet of het met Nissan was, maar Musk had het er wel laatst op de radio over…

Hij had een een soort van Joint venture opgericht, maar dan zonder de venture.
@moveyourmind: hahahahaha😂
@moveyourmind: gerold dus.
Schuin van achter lijkt het wel een beetje op een of andere lelijke Opel…
@cpp1: ik vind het eerder net een lelijke Tesla
@cpp1: en schuin van voren op een VW new Beetle
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@mcshine: volgens de tesla productie plannen 5
Lekker toegankelijk bakkie is t geworden!
Het duurde jaren voordat de Model S dit aantal bereikte.
De volgende 100.000 model 3’s zullen binnen 6 maanden worden geproduceerd. Een indrukwekkende groei.
@crepito: als ze er nu 1000 per dag doen, zijn ze in 3 en een halve maand klaar, maar je hebt gelijk want dat is feitelijk binnen 6 maanden
@lekkerlinksrijden: Dat zitten ze niet. Overigens wordt de productie ook weer stil gelegd komende tijd om nieuwe configuraties op te starten (kleine accu etc). Maar 5-6 maanden waarschijnlijk wel!
Indrukwekkend? Niet echt. Belofte na belofte niet nagekomen, halve smoesjes om het goed te praten. en iedereen behalve zichzelf de schuld geven. Nee, wil de productie van de model 3 nog indruk op mij maken dan moet er een wonder gebeuren.
@robert110: Probeer jij maar een automerk (met andere technieken) te beginnen en binnen enkele jaren dit voor elkaar te krijgen. Succes.
@stfu: Die enkele jaren zijn er bij tesla 15, maar dat is mijn punt niet, een productieachterstand kan iedereen gebeuren, geen probleem. Maar de manier waarop tesla en musk er mee om zijn gegaan is gewoon onfatsoenlijk.
@robert110: Ik vind het toch wel indrukwekkend, juist om de redenen die je noemt. Gezien de problemen die Tesla de afgelopen tijd gekenmerkt heeft, vind ik het juist enorm knap dat ze nu al op de 100.000 stuks in totaal en 1000 stuks per dag zitten. Dat praat het eerdere gezever wat je terecht aankaart niet goed, maar het maakt deze cijfers ook niet minder indrukwekkend.
@robert110: erg benieuwd waar je dan wel van onder de indruk bent als je om je heen kijkt
@robert110: vergeet niet dat andere merken ook zo zijn problemen hebben echter worden die minder nauwlettend in de gaten gehouden. Tesla wordt niet onder de loop gelegd maar het eerder een periscoop.
Oh, en Tesla zou het nooit halen, Tesla zou al 502x failliet zijn etc etc.
Model 3 schijnt ook nog eens fantastisch te rijden en dat voor een merk dat eigenlijk pas net bezig is. Toch knap.
@stfu: Je zoekt het negatieve natuurlijk wel heel graag op, lijkt het. Volgens mij zijn we vol lof over deze knappe prestatie! Ondanks ons gezever: staat letterlijk in de tekst ;-).
@willeme: ik doel natuurlijk op reaguurders en ook AB in het verleden. Nou ja, Jaap vooral ;)
@stfu: dus als ik je mag geloven is Tesla nu zover dat ze niet meer failliet gaan?
@rhellema: dat zeg ik niet..
@stfu: want ze zijn er natuurlijk nog lang niet. Jaren achtereen verlies draaien werk je natuurlijk niet weg met 1 kwartaal winst en 100.000 gebouwde model 3’s (wat overigens zeer knap is). Daarbij komen er nog 2 nieuwe modellen aan en als er maar 1 kink in de kabel is dan is het weer huilen met de pet op. Tesla bestaat 15 jaar, ze hebben 15 jaar grote verliezen geleden dus moeten ze minimaal 15 jaar dikke winsten gaan brengen en daar ben ik nog altijd zeer sceptisch over.
@rhellema:
” ze hebben 15 jaar grote verliezen geleden dus moeten ze minimaal 15 jaar dikke winsten gaan brengen ”

Heerlijke drogredenatie. Met een productie die letterlijk 100x hoger ligt, is het zelfs met een relatief kleine marge vrij eenvoudig om de verliezen van de eerste jaren weg te poetsen. Juist omdat de kosten toen veel lager lagen met de lagere productie. Sowieso zijn de schulde nog relatief laag, zeker in vergelijk met andere Amerikaanse fabrikanten.
@macready: ja, alle investeringen is ook zo’n kleine marge natuurlijk. Of heeft Tesla iedereen zand in de ogen gestrooid door investeringen af te trekken welke nooit gedaan zijn? En wat betreft die drogredenatie, ik mag toch hopen dat je wel door had dat ik die 15 jaar hypothetisch bedoelde of gaat dat stapje dan net te ver voor je slimmigheid?
@rhellema: dat risico lopen ze nog steeds.
Laatst in de San Diego geweest en je ziet ze daar echt met regelmaat langs rijden/geparkeerd staan.
En in het echt is het een hele nette auto, dat je ook soms 2x moet kijken of het geen Model S is.

Vooral de laatste opmerking uit het stuk is raak: Waar is de concurrentie? En dan bedoel ik iets dat meer is dan een Ioniq/Leaf/Zoe/Etc.
@av_diver: Kia Nero E en de Hyundai Kona E, die zijn qua prijs vergelijkbaar met de model 3 en de range komt aardig in de buurt
@lekkerlinksrijden: geen snellaadnetwerk, slomer, beduidend kleiner van binnen, grote kans dat het ‘ok’ rijdt. Alsof je een Corsa vergelijkt met een 1 Serie.
@stfu: kleiner van binnen weet ik niet, ander soort model en ja slomer is voor 90% vd bevolking geen ding. Als het goed mee kan komen in het verkeer is het voor die groep al prima. Laden is zeker wel een ding
@stfu: Snelladers schieten in Nederland overal uit de grond. Daar zou ik me niet druk om maken. Als je slim laadt heb je ze ook niet vaak nodig. Verder ben ik het volledig met je eens
@siebren: gratis? Dat heb je bij Tesla gewoon een referral code van iemand met een Tesla vragen en hoppa levenslang gratis rijden.
@kobus1967: dat is toch alleen met een model S? En is het niet auto gebonden?
@siebren: alleen bij de S en X en alleen tot 16 september 2018. Nu krijg je 400kWh per jaar gratis dacht ik.
@siebren: het belangrijkste verschil is de integratie met de navigatie. Andere merken geven in de navigatie aan dat er waarschijnlijk wel laders beschikbaar zijn, maar of ze het doen, vrij zijn en aantallen dat weet je niet. Bij Tesla wordt zelfs doorgeplant naar een eerdere of latere Supercharger afhankelijk van de (verwachtte bezetting).
@pramm: Daar was ik niet van op de hoogte, klinkt goed, zoals het ook hoort eigenlijk. Weet dat er ook apps zijn die alle laadstations en de bezetting daarvan weergeven maar weet niet hoe goed dat werkt. Volgende stap is natuurlijk om dat ook te integreren in de navigatie van de auto.
@siebren: ik kan je uit ervaring vertellen dat die apps voor geen meter werken. Het probleem is dat de laadpaalexploitanten en laaddienstverleners aparte partijen zijn. Bij Tesla is alles in 1 hand.
@lekkerlinksrijden: Die staan voor mij in hetzelfde rijtje als de leaf/zoe/etc. (en schijnbaar nog slechter beschikbaar dan een Model 3)
Dat interieur is wel een enorm gemiste kans, zeker voor een vernieuwend merk als Tesla.

Dat minimalistische hadden ze gewoon moeten combineren met een futuristisch ogend design, zoals je vaak in conceptcars ziet. Dan had less ook echt more kunnen zijn.
@moveyourmind: veel minimalistischer kan toch niet? Natuurlijk zie je in die concept cars van die zwevende dunne stoelen maar die zitten natuurlijk voor geen meter. Die zijn hoogstens ok voor 10 minuten rondje Nurburgring, maar niet voor 30 duizend kilometer per jaar.
Ik vind het indrukwekkend. Vind de Model 3 niet mooi, ook niet in het vlees maar een indrukwekkende prestatie is het zeker. Had Elon af en toe wat woorden in moeten slikken? Absoluut. Maar vokgens mij zit dat niet in de aard van het beestje en ik denk dat het gebrek aan (valse) bescheidenheid zijn bedrijven ook zo ver heeft gebracht. Ik hoop dat de Model 3 een beetje op me in begint te groeien want met mijn woon-werk situatie is het de ideale auto. Voor het weekend pak ik lekker de motor. Just my $0.02, voel je vooral vrij om het er niet mee eens te zijn.
@2wheeler: behalve de motor ben ik het met je eens. In het weekend voor mij graag een ronkende auto met
@lekkerlinksrijden: eens hoor! Mijn motor gaat ook plaats maken voor een leuke project Caterham zodra ik de beschikking tor een garage heb! Nog een jaartje volhouden.
Hoe je het went of keert, er wordt hier wel geschiedenis geschreven
Wat een lelijk gezwel…

En als ik het correct begrepen heb ool nog slecht afgewerkt….

Toch maar even de Europese en Aziatische modellen afwachten
@wahltiroler: heb in de Model 3 gezeten. Afwerking is best prima. Het is geen Audi maar verre van slecht.
@stfu: thanks maar vond em nog steeds lelijk
@stfu: Wat er niet in zit, hoef je ook niet af te werken.
@wahltiroler: In het echt een stuk mooier dan op het plaatje
@wahltiroler: De afwerking is zeker niet perfect al zal de 3 wel al weer beter zijn dan de S. Oh en de Aziatische modelen zijn er al, zie hierboven genoemd dus waar wacht je nog op.
@evdw: Ah, is er een elektrische Dreier? Dat is nieuw.
@bara: oeps, sorry, verkeerd begrepen.
@BaRa: er komt een elektrische Dreier.2020 gok ik.
@wahltiroler: 1 ding moet id de 3 nageven….

Hij ziet er beter uit dan de Model X…

Die is volgens mij geïnspireerd op een profilfoto van Quasimodo
Goed bezig. Ik zie veel haat om me heen. Maar ik heb altijd respect gehouden voor Musk en zijn ideeën. Ondanks de problemen waar hij tegenaan is gelopen. Bravo.
@moveyourmind: te duur
Ik heb op de Autosalon van Parijs in de Model 3 gezeten en de auto ook uitgebreid uiterlijk kunnen bekijken. In real life ziet hij er veel, veel mooier uit dan op de foto’s. Fraaie lijnen en welvingen in de carrosserie. Mooie LED techniek in de achterlichten. Een heerlijk geluid bij het sluiten van de portieren (geen doffe Duitse ‘ump’, maar een heel hoogwaardig degelijk sluitgeluid, met een licht ‘kluisklingeltje’ dat mij een beetje deed denken aan de degelijkheid die je in de jaren ‘80 hoorde bij het dichtgooien een Volvo 240 portier). Ook het minimalistische interieur blijkt als je achter het stuur gaat zitten veel meer te bekoren dan als je het probeert in te schatten vanaf de foto’s. De afwerking van de deurpanelen, het alcantara langs stijlen en plafond, het (nep)leer, de stiksels, de fraaie leeslampjes en de enkele drukknoppen in het plafond, alles voelt uiterst verfijnd aan. Naar mijn idee veel beter dan in een Model S of Model X. Prima zittende stoelen, en een supersnel reagerende user interface op het touch screen. Ruime beenruimte op de achterbank, prima kofferopening, vergelijkbaar met die van een BMW 3. Ruim voldoende bagageruimte – ook in de frunk. Fraai, standaard panoramadak.
Absoluut geen panel gaps of scheve carrosseriedelen, zoals bij de preproductie exemplaren. Zo strak als een Duitser.
En gewoon hele gave deurgrepen. Helemaal niet moeilijk. Na 1 keer proberen meteen aan gewend.
Kortom: ik ben sinds deze uitgebreide kennismaking met de Model 3 in real life veel positiever en enthousiaster over deze auto dan eerder. Terecht een zeer succesvolle auto. Nu nog een keertje er in kunnen rijden…
@martijnev: Dank voor deze review. Meteen 1 besteld? :)
@evdw: Inderdaad één besteld. Komt in het voorjaar 2019. Nog niet in kunnen zitten, maar na een ritje in model X of S was ik verkocht. Zo horen auto’s te rijden. Verfrissend is dat niet allerlei verkopers achter je aan sprinten met folders en aanbiedingen. Nee, na de proefrit nog één vraag. “hebt u nog vragen” nee? De verkoper geeft je een hand en loopt weg. Ik stond daar echt een beetje verloren bij. Zo gewend aan die andere garages. Ik ben nog achter hem aan gelopen. Stel dat ik hem wil kopen, een model drie was mijn vraag? Oh dan kunt alles op internet vinden. Als u geen internet heeft kunnen wij hem voor u bestellen. En dat was het. Ga gerust een ritje maken. Maar ik waarschuw wel bij deze. Daarna stapt u weer in uw eigen auto. Het gevoel zal nooit meer hetzelfde zijn. :-)
@marting: Ik heb een tijdje rondgereden met een model S dus ik weet hoe het rijdt. Ik moest heel even wennen natuurlijk maar daarna rijdt het heerlijk en vooral heel clean, lastig uit te leggen. En inderdaad wat je zegt, als je daarna weer in je “vieze” auto rijdt voelt dat best raar.
Ik had opeens een naar gevoel bij het feit dat je continue allemaal vieze troep de lucht in blaast tijdens het rijden. Daar ben je ook wel weer snel overheen, maar toch.

Wat mij bij de 3 opviel in een review is inderdaad de achterbank, je knieen zitten heel hoog. Gelukkig zal ik niet veel achterin zitten en mijn kinderen zijn nog klein dus voor hen prima maar als volwassene wil je daar inderdaad niet te lang zitten denk ik.
@evdw: Leuk dat je het aanhaalt over de “vieze lucht” erger nog. Als je 10 minuten in hetzelfde kamertje met een brandstofmotor verblijft ben je gewoon dood. En de straten rijden vol met al deze uitlaten die dodelijke gassen uitstoten. Eigenlijk toch te gek voor woorden. We zijn er door de jaren aan gewend geraakt, en aanvaart. En nu hoor ik de andere lobby al weer roepen dat de elektra gemaakt is in vieze fabrieken. Nu ga ikzelf rijden op zonne-energie. En ja, die panelen moeten ook gemaakt worden. Maar dit is centraal, en alle vieze fabrieken worden de gassen van gefilterd. Ter plekke, en niet door duizenden uitlaten in de stad uitgeblazen. Het moet anders, en het kan anders. En Tesla is niet de enige fabriek die elektrische auto’s maakt. Alle andere komen er ook aan. En dit is goed. Over tien jaar is het een heel ander plaatje. Het moet nog even tussen de oren komen.
@marting: Bestellen in Nederland kan nog niet. Een reservering maken wel, dat kan al sinds maart 2016.
@martijnev: Mooie opsomming!
Helemaal met je eens. Ik heb er ook nog in gereden en hij rijdt ook echt uitstekend.

Persoonlijk vind ik het lekkerder rijden dan een BMW, vooral door de directe reactie op het gaspedaal. Daar zit gewoon geen vertraging tussen. Bij de BMW’s die ik gereden heb is het bij een kickdown eerst terugschakelen en dergelijke en komt komt er pas na een seconde of zo een reactie.
Ik quote het artikel: maar nu is dan eindelijk de 100.000e Tesla Model 3 geproduceerd. Nissan heeft meer dan 4 jaar nodig gehad om de mijlpaal te bereiken .. Nissan moet Tesla zijn denk ik?
@rrvliet: Of er wordt gedoeld op de Nissan Leaf. Maar hoe dan ook onduidelijk..
@rrvliet: Volgens mij bedoelen ze inderdaad echt dat Nissan 4 jaar nodig gehad heeft om met de Leaf op hetzelfde aantal uit te komen.

Tesla Model 3’s worden nu sinds 1 jaar en 3 maanden geleverd. Zij hebben deze mijlpaal dus veel sneller bereikt dan Nissan dat gedaan heeft met de Leaf.
@elja: @esprit_de_flandre: Oh, dat is dan erg onduidelijk. Bedankt voor de verheldering!
Ik heb een poosje in de 3 mogen rijden, en ook in de S (90D). De S is wat luxer, maar ik vind hem veel te groot, en te kostbaar. De 3 rijd als een zonnetje. Wat ‘snappier’ dan de S. Wat sportiever, zeg maar…. Het interieur is minimalistisch, maar zeer mooi. De achterbank laat wel te wensen over, je knieën zitten relatief hoog, dat komt door de dikke bodem, en het lage dak. Als passagier achterin naar Zuid-Frankrijk is geen optie, zeker niet als je wat groter bent. De stoelen voorin zitten beter dan de model S stoelen. De user interface is razendsnel en het geluid van het (Premium) audiosysteem is werkelijk fantastisch. Ik heb er een in reservering…..
Waar stond Tesla ook al weer bij laatste betrouwbaarheids index? https://www.autoblog.nl/nieuws/dit-zijn-tegenwoordig-de-meest-en-minst-betrouwbare-autos-114384
Mooi dat al die aandrijflijnen, accu’s vervangen worden onder garantie maar zou handiger zijn als dat niet had gehoeven.
En dan nu een twitter account over nieuw afgeleverde Tesla’s: https://twitter.com/ton_aarts/status/1038089345071304705
Al wat hier boven staat houd mij niet af om een Tesla te nemen. Nee, het is iets anders. Ik wil knoppen hebben voor klimaatregeling en radio. Niet op een touchpad moeten drukken iets te doen. Daarbij vind het interieur niet in verhouding staan tot andere elektrische auto’s. Er nu keuze!
@vinz667: je hebt ook knoppen aan het stuur;)
@vinz667: en waar stond Tesla ook al weer in de klanttevredenheid?
@vinz667: Verandering door innovatie, stel je voor. Nee hoor bah, hou ik niet van.
@vinz667: Zo dan, die vent heeft echt issues.
@pramm: yep. daarom zou het mij ook niet weerhouden. Klantgericht om issue op te lossen.
@evdw: @crepito: Ik weet dat lastig is om bericht te lezen dat langer is dan 2 zinnen. Probeer eens heel bericht te lezen voordat je een aanname doet en gaat trollen…oh verdorie- feeding the trolls.
@vinz667: Ik heb het hele bericht gelezen en ook dat ‘draadje’ van die vent (met net zo veel issues als Tesla’s zelf).
@crepito: top. ik denk dat die man een Tesla heeft en niet kan verkroppen. Als er 1000 per week word gemaakt en een paar zijn niet goed. Dan allemaal verzamelen geeft een vertekend beeld.
@vinz667: Ik doe geen aannames, ik reageer alleen op een stukje van jouw post, het knoppen verhaal.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).