Autoblog advies: complete en snelle station voor 20 mille

Auteur: , 87 Reacties

Power voor pappa, ruimte voor de kinderen, opties voor mama. En dat voor het geld van een kale Golf.

Opel Insignia OPC Sports Tourer

Het is het eeuwige compromis. Ga je voor lol of ga je voor maximale functionaliteit? Zeker als er kinderen op komst zijn, zul je concessies moeten maken. Niet alleen omdat de kinderen ruimte innemen, maar ook omdat vrouwlief het eist. Het moet sowieso een ruime en praktische auto zijn. Als ze een beetje op de hoogte is van de ontwikkelingen in autoland zal ze eisen dat je gaat voor een crossover. ‘Dan zit je hoog!’ en ‘is het allemaal superpraktisch’ en zit het er nog ‘stoer uit’. Mwah, dat moet je niet willen, toch @CasperH?

Gelukkig denkt Autobloglezer Mick er hetzelfde over. Mick is op dit moment bestuurder van een zeldzaam potente Break, namelijk een Peugeot 407 SW met de Jaguar V6 HDI in het vooronder (meer dan 200 pk). Een uiterst fijne automobiel, maar er staat nu meer dan 3 ton op de klok en Mick wenst toch even iets jongers. Ook worden er in de toekomst minder kilometers gemaakt. Een diesel is dus niet vereist. Ruimte wel. Ook houdt Mick van veel opties. Zijn 407 SW is zeer compleet uitgerust. Mick wil dat zijn volgende minimaal net zo luxe is uitgevoerd. De eisen en wensen van Mick kun je lezen in de inmiddels overbekende tabel:

Huidige /vorige auto's:Ducati 748/Suzuki GS500 (pekelfiets)
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé
Budget:€ 3.000
Jaarkilometrage:30.000 km
Brandstofvoorkeur:Diesel
Reden aanschaf andere auto:Gewisseld van baan
Gezinssamenstelling:Getrouwd geen kinderen
Voorkeursmerken /modellen:Audi A3, Citroen C3 een Alfa doet het ook altijd goed
No-go modellen / merken:Alles zwaarder dan 1151 k

Mick heeft aangegeven dat hij graag een auto uit Duitsland wil halen. De prijzen zijn er iets vriendelijker en de auto’s zijn vaak een stuk completer uitgevoerd. Er is ook simpelweg meer keuze. De onderstaande voorbeelden zijn Duitse prijzen. Om deze te importeren moeten er kosten worden gemaakt (ophalen, op kenteken zetten, BPM afdragen). Mick is zich er van bewust dat dit kosten met zich mee zal brengen. Het budget van 20 mille is flexibel en kan voor een complete auto die in Nederland staat worden opgehoogd omdat er dan geen kosten voor import zijn.

We geven hierbij de opties. We beginnen met de meest praktische keuze en gaan per auto iets minder praktisch doen, maar dan net even wat leuker.

Mercedes-Benz E350 CGI Estate Avantgarde (S212)
15.950
160.000 km
2010

De standaardkeuze als je een ruime auto wil hebben. Aanvankelijk gaf Mick aan naar een een C350 Estate te kijken. Uitstekende keuze. Een nadeeltje; heel erg ruim zijn ze niet. Het verschil met de E-klasse (rijtest) is echt gigantisch. Zowel voorin, in de breedte, op de achterbank en met name in de bagageruimte van bijna 2.000 liter (met de achterbank neergeklapt). Qua uitrusting zijn er voldoende exemplaren met veel opties, maar in Duitsland vind je ook kale exemplaren met de dikke motor. Let er dus op dat alles erop zit wat je wil hebben. De 350-motor is fantastisch. Op zich voldoende koppel onderin, maar naarmate de toeren stijgen nemen de paardenkrachten toe. Erg prettig, zo’n grote hubraum-motor. Het is geenszins een sportieve auto, maar dat probeert ie ook niet te zijn. De aandachtspunten voor deze generatie Mercedes E-Klasse kun je vinden in dit Autoblog Aankoopadvies.

Mercedes-Benz E350 Estatie (S212)

Skoda Superb Combi Laurin & Klement 3.6 FSI 4×4
€ 17.900
90.000 km
2011

Deze auto volgt eigenlijk het E-klasse recept nauwgezet. Een forse atmosferische zescilinder (jazeker!), automaat en veel ruimte. Het niveau van verfijning staat wel op een lager plan, maar het is bij de Skoda nog altijd behoorlijk hoog. De standaarduitrusting is in de Laurin & Klement uitvoering bizar te noemen. Echt alles zit erop. Net als de Mercedes heeft deze Skoda niet echt sportieve aspiraties. Mick gaf aan wat moeite te hebben met het imago van het rijden van ‘een Skoda’. Allereerst moet dat totaal niet uitmaken wat een ander denkt. Als je kijkt naar de hardware die je krijgt met de Superb (rijtest), dan mag je daar voor dat geld zeker trots op zijn. Een dikke V6, vierwielaandrijving, automaat, alle opties: meer redenen om jaloers te zijn dan medelijden te hebben. @Wouter legt je uit waar je op moet letten bij de aanschaf van zo’n kekke Skoda Super-B in dit aankoopadvies.

Skoda Superb Combi

Volvo V70 T6 AWD Summum
€ 16.800
100.000 km
2010

De Volvo V70 is lange tijd de standaardkeuze geweest als het gaat om ruime familie-stationwagons. Voor de V70 (aankoopadvies) valt veel te zeggen. Ze zijn zeer comfortabel, voorzien van uitstekende stoelen en dankzij de hoekige lijnen is de bagageruimte zeer bruikbaar. Kortom, precies wat je verwacht van een stationwagon. Gelukkig zijn er ook extra smakelijke varianten te krijgen, zoals deze T6 AWD Summum. We lopen de drie termen even door. T6: een zes-in-lijn turbomotor met 306 pk en 400 Nm. Dit is een bijzonder fijne motor: soepel, trillingsvrij en zeer krachtig. Een sportmotor is het zeker niet, maar die 250 km/u haal je met gemak. AWD: leuk, al die snelle Volvo’s van vroeger, maar met enkel voorwielaandrijver ben je redelijk gehandicapt. Deze Volvo kan al zijn krachten moeiteloos kwijt. Summum staat voor het uitrustingsniveau: bijna alles wat erop kan zit er op.

Volvo V70

Cadillac CTS 3.0 Sport Luxury
19.950
55.000 km
2011

We gaan even wat minder verstandig worden. Althans, als het aankomt op puur laadvermogen. Aan de andere kant mogen we niet klagen, het is meer dan voldoende in deze auto. De Cadillac CTS Wagon is een schromelijk onderschatte auto. Qua rij-eigenschappen staat deze stiekem boven de Duitsers: net even wat verfijnder en strakker. Qua uitrusting maakt de CTS het in deze Sport Luxury uitvoering helemaal bont: deze auto’s zijn bijna zonder uitzondering overcompleet afgeleverd. Nog een groot voordeel is de uitstraling: dit is een bijzondere auto, zonder dat het direct protserig is. Nadelen? Alhoewel de 3.0 liter maar liefst 278 atmosferische paarden (ja, dit is een Amerikaans blok met een hoog specifiek vermogen) weet op te wekken, is de 3.6 net even wat fijner in de omgang. Verschrikkelijk veel value for money, want in het budget kun je kiezen voor een exemplaar met zeer weinig kilometers op de klok.

Cadillac CTS Sport Wagon

Alpina B10 4.6 Touring (E39)
€ 17.250
170.000 km
2001

Mocht je een bijzondere Youngtimer wensen, dan is dit een populaire keuze onder eh, enkele tientallen mensen. De Alpina B10 Touring was destijds een klein hitje. De nogal heftige M5 was immers niet leverbaar met automaat of in Touring-uitvoering. De B10 V8 Touring is in het dagelijks verkeer minimaal zo snel en een fijnere metgezel. Ondanks het verlaagde onderstel en de grote velgen met platte banden staat het comfort op een hoog peil. Bij een Alpina hoeft het overigens niet te betekenen dat ze allemaal compleet zijn uitgerust. Sommige exemplaren hebben zelfs stoffen bekleding. Veel B10’s zijn behoorlijk afgeleefd. Houdt er rekening mee dat het een lieve duit kan kosten om dit weer op niveau te krijgen. In het budget kun je kiezen uit behoorlijk nette exemplaren, dus dat scheelt. Ondanks dat de E39 redelijk doorwrocht is, moet je er rekening mee houden dat dit oude auto’s zijn. Qua infotainment is het vrij ouderwets en je kan ondanks de staat behoorlijk wat kuren verwachten.

Alpina B10 V8 Touring

Opel Insignia Sports Tourer OPC (A)
€ 18.350
60.000 km
2011

Net als de Cadillac een topaanbieding van GM. Nieuw was het niet de meest interessante propositie, maar nu de afschrijving zijn werk heeft gedaan, zijn ze een stuk interessanter. De Opel Insignia OPC (rijtest) is een goed alternatief voor een BMW 335i xDrive of Audi S4. Dus een twinturbo zescilinder stationwagon met vierwielaandrijving. De Opel is minder premium, maar wel een stukje ruimer dan die twee Duitsers. Ook zijn de meeste Insignia’s OPC bijzonder compleet uitgerust. Nu moeten we er wel bij aantekenen dat je aan het interieur wel kan zien dat het niet ‘premium’ is, maar echt storend is het allerminst. Alles zit degelijk in elkaar en voelt prima aan in de Insignia. De enorme stoelen zijn geweldig. Nog een reden om voor deze Opel te gaan: het uiterlijk. Dit is gewoon een bijzonder dikke auto. Maakt niet uit welk logo erop staat, deze auto is cool. Aankoopadvies hier.

Opel Insignia OPC

Audi S4 Avant 3.0 TFSI quattro (B8)
€ 19.900
125.000 km
2010

Hij werd al even genoemd. Ga je voor een 335i xDrive of een S4. De BMW heeft een fantastische motor met geweldige rijeigenschappen. Deze Audi S4 (rijtest) is meer de allrounder, maar valt absoluut niet tegen. De motor is een bruut. Standaard voelt deze al erg levendig aan, maar dit ernstig terug-getunede blok kan met gemak meer vermogen leveren (alleen De Vrouw even ervan overtuigen dat die 599 euro wijs gespendeerd worden!) Het interieur staat op een iets hoger plan dan in de 3 Serie. Als allround-pakkage is deze auto bijkans onverslaanbaar. Normaal gedrag voor wanneer het moet, maar indien gewenst kan je er redelijk mee spelen, zeker wanneer het de handbak en het sper achter zijn gespecificeerd. In het budget zijn te vinden, maar goedkoop wordt het niet. De betaalbare exemplaren zijn vaak betaalbaar vanwege een reden. Dit of de 335? Afhankelijk hoe je je aandrijving wenst. Is vierwielaandrijving noodzakelijk? Pak de S4. Maakt het (nog) niet uit? Ga voor een 335i met achterwielaandrijving.

Audi S4

YOLO: Mitsubishi Lancer Evolution IX GT Wagon
€ 15.000
85.000 km
2006

Een ouderwetse YOLO dit keer, want er is eigenlijk geen zinnige reden om voor deze auto te gaan. Het interieur was in 2006 al hopeloos verouderd en basaal. Dat is het anno nu al helemaal. Comfortabel is de auto niet te noemen. Het is geen spijkerharde Evo, maar in dit rijtje is het de meest hardcore van de acht opties. Grootste nadeel: je zit aan de verkeerde kant met het stuur, dat is niet zo prettig. Tenzij je wil afvallen en zo McDrives kan vermijden: dan is dit een ultieme top-tip! De Wagon-variant is ook nog eens niet als GSR te krijgen, dus geen Active Yaw Control of een stoere lederen sportstoelen en carbon afwerking in het interieur. Nu zul je dat laatste niet missen, maar de andere GSR-goodies wellicht wel. De Wagon was er alleen als GT, die beduidend minder luxe is. Wat krijg je dan wel? Vierwielaandrijving, een strakke handbak en die 4G63 motor. Dus een onverwoestbaar stuk graniet waar je zo 400 pk uit kan halen. Ook is de auto zeer ruim. Wat wil een mens nog meer?

Mitsubishi Lancer Evolution IX GT Wagon

Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



87 reacties

Zelf ben ik onlangs voor een Passat R36 gevallen. 300pk, 4motion, ruimte, niet schreeuwerig en zeldzaam. Wellicht ook wat voor jou?
@geenidee1975: heel gaaf een R36, wat een kanonnen!
@bmwfreak038: Tja, ben héél benieuwd, hij staat nu ergens in een loods bij de importeur en gaat volgende week langs de RDW. Nog nooit in gereden, maar ik hou wel van een gokje ;).
@geenidee1975: goed gokje dunkt mij😉
@geenidee1975: wow gaaf! Gefeliciteerd! Jij gaat lekker het nieuwe jaar in!
@geenidee1975: die heb momenteel boven aan het lijstje staan, en had ik ook in de advies aanvraag genoemt. Waarschijnlijk niet meegenomen omdat ik de 20k budget ex btw/bpm bedoelde en dat niet duidelijk heb aangegeven. Lees her en der wel wat verhalen met ketting problemen. Alleen nog niet gevonden of dat met de latere uitvoeringen opgelost is.
@mick407: zodra ik ‘m heb zal ik wel even eea uploaden en je mag ook proefritje komen maken hoor. Kettingproblemen. Zelf heb ik daar weing over gelezen dat me zorgen baarde, het is een ketting, das qua onderhoudskosten al beter dan een riem ;). Hopelijk vind je nog een mooie/goede!
Saab 9-3 Turbo X:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/saab-9-3-2-8-turbox-v6-280-pk-estate-bose-schuifdak-navi-benzine-zwart-6ecbc0a8-811d-42a0-ba44-fe23bef019c8
@peurst: dan ben je beter af met de Insignia OPC uit de lijst. Ik heb 2 nieuw gekochte 9-3’s versleten (beide keren 250.000+ op de teller gezet), maar de Insignia is gewoon meer up to date (zelfde platform als de laatste 9-5), heeft vergelijkbaar stoelcomfort als de Saab en dezelfde V6 als de TurboX. OK, de Insignia heeft geen night panel, maar dat zal zowat het enige voordeel zijn.
@BaRa: de insignia schijnt wel slecht te zijn qua onderstel en bochtenwerk.
@bmwfreak038: Dat klopt inderdaad, de Insignia is een beetje een boot. En bovendien hoog qua zitpositie. Maar met de V6 in het vooronder is ook de 9-3 niet meteen een stuurwonder.
@peurst: dat is gewoon een kleine auto, met name van binnen
Ford focus ST wagon. Als je een ST3 kan vinden heb je veel waar voor weinig geld. In Nederland kom je ze bijna niet tegen, maar Duitsland zal genoeg aanbod hebben. Of toch een Insignia OPC. Heb je in ieder geval geen eenheidsworst.
Jaguar XF Sportbrake. Ruimte, knap ding, altijd goed in de spullen en een lekker aanbod dikke motoren. En in D kosten ze niet veel.
@E34M5Touring:
XF Sportbrake was er alleen als diesel, op de zeer brute XF-R na.
@sabrerator: Oh ja dat is waar ook. Hou ze wel een beetje in de gaten. Zou er graag een willen na de 159. Maar ik moet wel diesel.
Kom op Autoblog. Dit moeten jullie toch beter kunnen?
@coffeecup: nope ..

Dit is het wel zo’n beetje ..

Mocht je een paar leuke aanvullingen hebben is er helemaal niets dat je tegenhoudt ;-) ..

Het is een rubriek waar de lezers ook hun advies mogen geven. Graag zelfs!

@willeme: haha. Je hebt gelijk. Mijn cynisme voerde even de boventoon…
@coffeecup: geen probleem! Soms zijn er zoveel mogelijkheden. En uiteraard zijn er altijd een paar bezoekers die met een optie komen van: “oh ja, verrek, dat is ook een hele goede.”

De aanvraag vandaag was met name een zeer complete auto die ook snel was, niet andersom. Vandaar dat het allemaal vlotte tot zeer vlotte auto’s zijn, maar geen 400 pk-plus kanonnen.

Het zijn altijd echte aanvragen van lezers (waarvoor heel veel dank!!!) en die hebben vaak ook te maken met praktische eisen. Het is dus zeker niet een lijstje van zo veel mogelijk pk’s in het budget. Alhoewel dat soms ook gebeurt ;-).
@willeme: wanneer je naar een volle optielijst gaat kijken, wordt het inderdaad steeds kariger.. Ik denk dat de E-klasse een fijne metgezel is, maar wellicht past een bomvolle Mondeo ook in het rijtje? Zit je qua wegligging goed, uitstraling is prima en ze zijn ruim verkrijgbaar.
@willeme: er komen zeer zeker een paar leuke suggesties voorbij.
@bmwfreak038: klopt!! De Passat R36 is een cool ding en ook de Saab 9-3 is een leuke optie.

De Saab is echter al een beetje oud aan het worden, de Insignia is op alle vlakken beter.

De Passat had erin kunnen staan in plaats van de Skoda. De Skoda biedt nog meer ruimte en opties voor minder geld. De bijna identieke Passat heeft wel 40 pk meer en ziet er VEEL gaver uit.
@willeme: de Saab ben ik geen fan van, maar dat is meer een persoonlijk ding. De superb vind ik weer net iets “saaier” dan bijvoorbeeld een Octavia Rs of een passat inderdaad.
@willeme: oh en wat betreft de insignia “catastrophic understeer” zoals Clarkson bestempelde.
@bmwfreak038: dat was een Vectra, enkel met voorwielaandrijving. Dat is de basis van de Saab. De Insignia stond op een nieuwe platform (wat Saab heel even gebruikte voor de 9-5).
@willeme: ja dat is waar ook.
@bmwfreak038: maar het blijft een Opel die overgewicht uitstraalt. Kun je gezien je nick niet gewoon het beste uitkijken naar een 5 touring?
@coffeecup: ook mooi, alleen ik heb helaas geen bmw geld op het moment.
@bmwfreak038: mijn f11 535d met 345PK en heul veul opties, maar voor jouw budget weg :-)
@willeme: ik beperk me even tot de 300 pk brigade: Saab 9-3 Aero Estate (Autoscout24, 379pk stage 4), Audi A6 4.2 Allroad (2007), Chrysler 300c Hemi V8, Volvo V60 T6. En als yolo een Range Rover.
@coffeecup: en omdat de Peugeot zo goed bevallen is, kijk ook eens naar de C5 Tourer 3.0 v6 Exclusive.
@coffeecup: die 300c heb ik ook naar gekeken. Ruim en veel vernomen, maar toch niet mijn ding. Audi uit 2007 is me te oud.
Ik ben toch voor de 335 gegaan. Voor de vrouw en kleine een ov-jaarkaart.
@335istage1: je had ook een 335 touring kunnen nemen, dat ov word je niet gelukkig van. Of moest je afwassen van de vrouw😂
Ik zou voor de Insignia opc gaan. Meeste waar voor je geld.
Skoda Octavia RS
Ga voor de Opel, heel veel OPC’s zijn unlimited versie’s, lopen doodleuk 270. Blok is oersterk en kan zeker nog even mee!
Mercedes of Cadillac zou het voor mij worden. Imo het meeste auto voor je geld.
Het zal wel aan mijn gsm liggen maar de foto’s zijn echt om te huilen @willeme, het is maar dat je het weet.

Voor de rest leuke wagens die hier voorbijkomen. Ik zou adviseren om naar een Ford Mondeo te kijken, zie link.

https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/ford-mondeo-turnier-2-0-tit-xen-ahk-led-nav-keyfree-navi-benzine-wit-997d4693-d652-4174-8697-2d9f4b53084b
@misterdrogba: foto’s zijn nu inorde.
Arme @CasperH. Elke keer wanneer er over een cross over wordt gesproken is hij de spreekwoordelijke Sjaak. Ik vermoed dat hij in veel tags naar voren gaat komen in 2018.
300C station. In Nederland kan je met je budget van 20K een hele nette 5.7 halen. In DE kan je voor dat budget zelfs de 6.1L SRT-8 versie krijgen met 425pk!

Ongelofelijk betrouwbare (Mercedes) techniek. Gaat echt eeuwig mee.

Enige minpunt is dat het interieur -hoewel best netjes vormgegeven- niet overal uit super zacht plastic bestaat…maar komende uit een Peugeot zal je dat vast wel gewend zijn ;)

Verbruik valt voor de 5.7 ook nog wel mee. Heeft cilinderuitschakeling dus op de snelweg is 1 op 10 goed mogelijk (praat uit ervaring). De 6.1 liter heeft dat niet dus houd daar rekening mee.

Zeker het overwegen waard in mijn optiek.
Waar ik persoonlijk naar zou kijken:
– Volvo V70 T6 Summum (fijne wagen, interieur is heerlijk en de stoelen subliem. Daarnaast fijne reisgenoot);
– Chrysler 300C met V6 (net even wat anders, ruim, excentriek en ook een fijne reisgenoot);
– Citroën C5 V6 (met de Citroën vering een absolute topper qua comfort);
– Saab 9-5 Aero Estate (Yolo, mooie wagen, rijgedrag is fijn en een Saab is altijd mooi om te hebben);
– Mercedes E350 Estate (ruim, comfortabel en de eeuwige partner voor het zoeven op de Autobahn om fris en fruitig uit te stappen na 2000 kilometer);

Als een sedan ook een optie kan zijn:
– Mercedes W221 S350 (comfortabeler wordt het niet, lekker zoeven zonder te willen stampen als een petje met een oude Golf of een leaseslet V40);
– Cadillac STS (ondergewaardeerd en toch een fijne wagen);

Ga helemaal yolo:
Dodge Ram met een V6 en “stationwagen opbouw”, gooi een LPG tank in die enorme ruimte en geniet van alle ruimte en de angst bij mensen als ze die agressieve neus met 130 in de spiegel zien verschijnen.
@vonklausenburg:
De Citroën C5 Tourer was ook het eerste alternatief dat bij mij opkwam:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/citroen-c5-3-0-v6-exclusive-benzine-blauw-755a995c-38b9-a401-e053-e250040ae04f

Op Autoscout is dit de enige 3.0 V6 benzine. V6-jes op diesel zijn iets makkelijker te vinden.
E61 535. Die blijft met 400pk nog heel.
@marc94: De motor wel. Maar de rest?
@pa045: de pré LCI’s zijn idd een nachtmerrie op vlak van storingen maar een LCI E61 535 is gewoon een heerlijk kilometervreter.
@misterdrogba: Valt best tegen. Laatst nog in een LCI 530 gereden. Was zoveel op aan te merken. Ding had 130000 km gereden. Onderstel had echt meer dan een beetje aandacht nodig. Koude start was dramatisch en panoramadak deed ook niet wat ik wilde. Toen had ik er alleen nog maar in gereden. Verder niet technisch gecontroleerd. Om zulke auto’s (hoge specs en hoge uitrusting) goed in orde te houden, vergt kennis en geld. Zijn geen goedkope auto’s om te rijden.
Ik weet ook niet wat ik nou moet 330d ? 335d? 335i? Misschien is een m135i ook groot genoeg met 2 kids! Of toch een 5 serie? man man wat een problemen.
Ik zou voor de Mercedes 350 gaan, comfortabel door het leven zoeven.
Maar wat een plaatje is die Alpina! Zeker in die kleur en met die velgen. En die Lancer EVO wagon, nooit geweten dat die in die outfit leverbaar is geweest. Dat moet lekker knallen zijn.
De tweedehands prijzen van die mooie auto’s vallen me eigenlijk alles mee. Maar qua verbruik en onderhoud ben je wel telkens aan de beurt denk ik.
Maar goed, wel begeerlijke auto’s!
Heel yolo: Audi S6 avant uit 2008. Ja. Die met die 10 cilinder.

https://www.autoscout24.nl/aanbod/audi-s6-avant-5-2-fsi-s6-pro-line-origineel-nl-auto-de-benzine-zwart-1a2b7396-e1e6-4afe-87fd-43c7c9bc2b2c
@olivier420: beste kilometerstand achter de kiezen. Motorisch is een 10 cilinder niet te versmaden maar dit zou ik niet durven.
En peperduur als er iets kapot gaat, en Audi’s zijn nu niet de meest degelijke auto’s.
@rufctr01: huh? Die generatie Audi A6 is bijzonder degelijk. Die 3.2 moet je even ontlopen en de TFSI motoren KUNNEN een fix nodig hebben, maar auto an sich is zeer degelijk. Minimaal op het niveau van de concurrentie.

De S6 overigens is een drol van een auto (trage automaat, geen koppel, hoog gewicht, kneiterharde vering, veel onderstuur, klinkt niet eens zo heel erg goed en lelijk), kwalitatief steken ze goed in elkaar. Je hebt gewoon onderhoudskosten van een auto van 130 mille. Heb je bij de concurrentie ook.
Ik zou zelf voor de E klasse kiezen. de laatste E met nog een heel eigen smoel en je weet dat de E de kern van Mercedes is. Dat is dus bijna altijd meer dan goed.
Ik heb zelf ruim 22 jaar aansluitend alfa gereden, maar sinds dit jaar over op de C klasse estate (s205). Grote verandering, maar er ook geen seconde spijt van gehad .
De E voor de ruimte, voor de rest zou ik zonder twijfel voor de S4 gaan met chipje. Echt snel, in principe ook ruimte zat en een erg mooi interieur. Ook word het geluid niet gedempt door turbo’s en als je de intake origineel laat dan hoor je de supercharger ook nauwelijks dus bijna atmos geluid.
@allesmetturbo: ik dacht altijd dat jij een echte turbo meneer zou zijn maar daarin heb ik me even lelijk vergist zeg.
@fietsenmaker: haha is ook zeker waar, maar bij deze eisen kun je niet om het tuningspotentieel heen van de supercharged tfsi. Daarom ook intake origineel houden zodat je de ‘whine’ niet hoort. Met de 2.0 tfsi in de a4 kom je ook een heel eind maar dat blijft een 4cil (ook niet verkeerd trouwens, ik rij nu ook met dat blok. Maar erg inspirerend is dat geluid niet)
@allesmetturbo: als er ook wel iets saai is is het de 2.0 TFSI wel. Enige voordeel is dat de motor relatief licht is maar heel veel saaier word het helaas niet in een A4. Maar die 6 cilinders zijn weer zo duur hè ..
Al eerder genoemd Ford Focus ST qua ruimte vergelijkbaar met een 3serie / A4 bij Prins staat een mooie https://www.prinsxpert.nl/aanbod/ford-focus-wagon-st-recaro-xenon-el-stoelen-stoelverw-_5965/?order=datum-nieuwst
@alfonso_alfist: heerlijke auto. Alleen is die 250pk op de voorwielen een beetje te veel. Helemaal op winterbanden maakt de ESP overuren. Kan ook wel eens aan mijn zware rechtervoet liggen ;)
Zou het meer in de youngtimer hoek zoeken. Een VW Passat W8 of MG ZT 260 bijvoorbeeld. Of anders een 159 1750 turbo, Mondeo 2.5T en last but not least een Subaru Legacy.
@silverarrow: Legacy 3.0R 👌
@toyotafortuner: Jaa! Spec. B. Super cool!
@silverarrow: Leuk lijstje, vooral zo’n passat met W8 lijkt me wel wat. Maar de beste man wil iets jongers berijden.. een youngtimer valt dus automatisch af.
@misterdrogba: Ah, overheen gelezen. Maar toen ik m’n laatste auto zocht, wilde ik initieel ook iets jongers. Uiteindelijk heb ik een 3 jaar oudere auto gekocht dan ik al had. Soms zijn er opties waar je van te voren nog niet over nagedacht hebt.
S4 all the way. Mechanisch sper, software van JD in voor de DSG, bilstein veren dempers, JD stage 4 motortuning. Kost wat maar de auto kan zeker een software upgrade voor de bak krijgen daar knapt hij enorm van op, een onderstel upgrade maalt het veel meer een rijders auto, en stage 4 JD is ongeveer 500pk. Toch een magisch getal!
@dutchdriftking: dan ben je de helft van het budget al kwijt voor de tuning..
@kareljansen: dat valt nog enigszins mee. En het hoeft niet in 1x. Iedere keer een update is juist leuk!
@dutchdriftking: Jawel, de tuning die jij benoemd is ongeveer 15 mille. Had er laatst ook al naar zitten kijken. Op zich geinig, maar het budget is geen 35 mille, maar 20 ;-)
@willeme: het hoeft niet in een keer natuurlijk. Maar met name de mechanische aanpassingen voor stage 4 tuning zijn inderdaad prijzig. Maar met een AP onderstel en stage 2 tuning heb je ook al iets gaafs.
Misschien niet helemaal binnen de opgegeven specificaties, maar een deftige Volvo V60 plug-in hybrid is ook een fijne metgezel. Wel diesel, maar half tarief in MRB, dus misschien nog wel voordelig ook. Goed ze zijn niet heel ruim, maar ruim zat voor de hond in de kofferbak. Tevens flink goed in de opties.
@volleyrock: een chihuahua zeker? Met dat accupakket onder de bodem kun je daar echt geen reet in kwijt. Bovendien zijn die krengen hopeloos onbetrouwbaar en ivm het hoge gewicht ook niet echt snel. Ja, vlot zat, maar ik zie voor de TS echt geen enkele reden om zo’n V60 boven z’n grote broer te verkiezen.
-EDIT: de plaat blijft hangen.-
Waarom geen fraaie recentere 5-serie? Zo’n F11? Als je ‘m bij een Duitse BMW dealer koopt krijg je nog eens twee jaar garantie ook en het rijdt machtig prachtig. Bovendien ziet het er nog heel hedendaags uit.
Een 6-cilinder 528i: http://gebrauchtwagen.bmw.de/CarSearch/Details/1901186/1 met comfort stoelen, radargestuurde cruise control, etc. Of voor wat meer knaken zelfs een 535i – wow. http://gebrauchtwagen.bmw.de/CarSearch/Details/1825887/2
Ligt het nu aan mij of zie ik nergens in dit artikel een Alfa 159 voorbij komen.. Autoblog is Autoblog niet meer!
Zelf uiteindelijk voor de V70 gekozen. Geem T6 overigens, je bent echt beter af met een T5 of 2.0t (zelfde blok, chip naar t5 spec en gaan). Heerlijke auto, zeker met kids. Die van mij is knalrood in R specificatie. Ga overigens voor het >2014 model. Deze zijn echt strakker en beter uitgerust. Wil je sportiever kijk dan voor een 5 serie. Al is de Volvo vaak jonger en beter uitgerust tov de duitse tegenhangers.
Zie dat iemand me al voor was, maar waarom staat er geen Subaru Legacy bij?
Alfa 159 TI Sportwagon 1750 TBI, mijn trots!
Bedankt voor het advies, er zaten zeker opties bij waar ik nog niet aan gedacht had en me in ga verdiepen. De c350 uit mijn aanvraag was inderdaad een tikfout en had de e350 moeten zijn. Beetje late reactie, maar gisteren de hele dag onderweg geweest en nog zo’n duizend vakantie kilometers gemaakt in de 407. Het blijft een fantastisch blok en een erg fijne kilometervreter.
@mick407: zo’n relaxte V6 is natuurlijk genieten op de autosnelweg. Wel benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden tussen deze overvloed aan adviezen, fijne vakantie!
Best wel wat focus op Awd …
Tip: als je een Awd systeem wenst dat heel blijft moet je die Volvo sowieso vermijden.
Haaksebak geeft vaak de geest na wat kms en de reparaties zijn niet goedkoop.
De OPC … no nonsense knallen en de best-looking

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).