Autoblog advies: vlotte leaserakker voor €800 per maand

Auteur: , 83 Reacties
Insignia

Ruime kilometervreter met maximaal vermogen: we gaan op zoek!

Het is verfrissend. Dankzij de nieuwe fiscale regelingen in Nederland is het overduidelijk dat men anders gaat shoppen. Bijtelling? Binnenkort toch allemaal (bijna) gelijk. Persoonlijke voorkeuren nemen weer de overhand en dat is een prettige bijkomstigheid. Want 3 jaar geleden zou het antwoord standaard zijn: ga voor de Mitsubishi Outlander PHEV. Zo veel auto voor zo weinig geld met zulke fiscale voordelen ga je nooit meer tegen komen.

De Outlander PHEV (rijtest) verkocht in NL beter dan alle andere Mitsubishi’s bij elkaar de afgelopen jaren. Enfin, daar hebben we nu niets meer van doen. Dat bleek ook wel uit de aanvraag van Patrick. Hij vroeg ons om eens een kijkje te nemen naar de fijnste stationwagons van dit moment. Nu rijdt hij een Renault Megane Estate in de smakelijk sportieve GT-Line uitvoering. Hij heeft een budget van zo’n €800 per maand, dus we kunnen lekker shoppen. Het gaat om een termijn van 4 jaar met een jaarkilometrage van 40.000 km.

Patrick heeft verder vrij duidelijke wensen. Volkswagen is een “nono, want dat zijn inspiratieloze modellen.” Helder. Het liefst met zo veel mogelijk vermogen. Check. Auto’s waar hij zelf al aan dacht zijn de 308 SW GT met 200 pk of de Renault Talisman Estate met evenveel vermogen. Een beetje jeu mag het dus wel hebben. De eisen duidelijk in een tabel:

Huidige /vorige auto's:Renault Megane estate GT line
Koop / lease:Lease
Zakelijk / privé:Zakelijk
Budget:800 p/m (lease bedrag) (excl brandstof voorschot)
Jaarkilometrage:40.000 km, looptijd 4 jaar
Brandstofvoorkeur:Benzine
Reden aanschaf andere auto:Contract verloopt
Gezinssamenstelling:Alleenstaand
Voorkeursmerken /modellen:Ruime break met voldoende vermogen en een mooi interieur
No-go modellen / merken:Volkswagen

De redactie ging op zoek naar geschikte aanbevelingen voor Patrick. Zoals jullie weten is de leaseprijs niet altijd in verhouding met de catalogusprijs. Dit kan diverse redenen hebben waarvan afschrijving en verwachte onderhoudskosten veel invloed hebben. Om toch een goed overzicht te houden, hebben we gezocht met de Leaseprijsvergelijker. Hier kun je de zoekgegevens invullen en krijg je de alternatieven op je scherm. Vervolgens kun je dit nog verder filteren. Heb je je auto gevonden? Dan kun je deze aankleden met opties zoals jij wenst. Klaar? Klik dan op ‘leaseprijs berekenen’ en je krijgt de leaseprijzen van verschillende leasemaatschappijen. Zo kun je in één opslag zien waar je de beste deals kunt doen.

Ford Mondeo Titanium 2.0 Ecoboost
Het blijft gewoon een zeer goede aanbieding in zijn segment. De Mondeo (rijtest) is nog altijd één van de best rijdende middenklassers. Daarbij ziet de stationwagon er goed uit. Gek genoeg is de huidige Mondeo ietsjes krapper dan de vorige, maar je hebt nog altijd meer dan voldoende bewegingsvrijheid. De Titanium uitvoering is prima maar het lekkerste is toch de 2.0 Ecoboost motor. 243 pk is lekker overdadig.

Mondeo

Opel Insignia Sports Tourer 2.0 Turbo 4×4 Innovation
Ten opzichte van de Mondeo is de Insignia Sport Tourer (rijtest) flink wat ouder, maar aan het uiterlijk is dat niet te zien. Het design van de Insignia is zeer geslaagd te noemen, ook na de facelift is de Insignia (rijtest) een fraaie verschijning. Qua rijden is de Insignia prima, niet zo goed als de Mondeo, maar nog altijd voldoende. De Insignia is wat zwaarder, wat zijn stempel drukt op het verbruik en de prestaties, maar met de 250 pk sterke 2 liter kom je niets te kort. Het navigatiesysteem is wel wat ouder, maar zit wel standaard op deze uitvoering.

Insignia

Audi A4 Avant 2.0 TFSI S-Tronic
Als je flink wat vermogen wilt is dit een goede optie. De 2 liter motor van de Audi A4 Avant (rijtest) levert namelijk 252 pk. In combinatie met de S-tronic bak is het een vlot accelererende voorwielaandrijver. 0-100 in 6 seconden en een op 250 km/u begrensde topsnelheid is gewoon erg snel. Uiteraard is er een dikke anaconda onder het gras: standaard is de A4 behoorlijk kaal uitgerust en de opties zijn zeer prijzig. In het budget valt alleen het instapmodel, met nauwelijks ruimte voor opties, alhoewel een automaat en Xenon koplampen dan wél weer standaard zijn. Maar als je veel power wilt is dit je keuze. Met een TomTom op de voorruit geplakt.

A4

Skoda Octavia vRS Combi 2.0 TFSI
Ok, het is een Volkswagen, maar wel een sympathieke. In Duitsland is dit type Octavia erg populair. Op zich erg logisch, want de Octavia vRS biedt alles wat je maar wilt. Voldoende power, uitrusting en ruimte tegen een aangename prijs. In de lease doet deze auto het zeer goed. GAls occassion ook, wat gunstig is voor de leaseprijzen. Gewoon een heel dikke auto zonder pretenties. Deze is gekozen in plaats van de Peugeot 308 SW GT. Ze zijn aan elkaar gewaagd. De Peugeot is een stuk fraaier om te zien, alhoewel de Skoda niet echt lelijk te noemen is. @Robbert01 wees op het interieur van de Peugeot: daar moet je namelijk van houden. Het kleine stuurtje op schoot is niet iedereens ding. Ander groot verschil is de motor en diens prestaties. De Skoda is aanmerkelijk sterker, zonder duurder te zijn.

Octavia

Renault Talisman Initiale Paris 1.6 TCE
In het budget kun je ook wegrijden in de meest complete Talisman met de dikste motor. Volgens Casper is dat sowieso de beste keuze die je kunt maken als je voor Renaults D-segmenter gaat. De Talisman (rijtest) is minder Frans dan zijn voorganger. Of dat een voor,- of nadeel is, is aan jezelf. Feit is dat de Initiale Paris helemaal door de assen zakt van de standaarduitrusting. Motor en prestaties zijn ook meer dan prima. De schraapdiesels met 14% bijtelling rijd je er met gemak uit. In stijl, want het is een ‘Taa-lies-máhn’. Check hier nog een aantal zaken die gewoon bij de prijs zijn inbegrepen.

Talisman

Mercedes-Benz C200 Estate Prestige
Mocht je premium willen gaan, biedt Mercedes-Benz met de C-klasse top optie. De C200 is een keurige stationwagon. Het interieur is een groot pluspunt van de C200: zeer fraai vormgegeven en opgetrokken uit uitstekende materialen. Hier zie je dat ‘premium’ geen holle frase is, je krijgt gewoon een fijnere werkplek. In het leasebudget is een C200 Estate mogelijk in de Prestige uitvoering. Dit klinkt luxer dan dat het is, maar zo kaal als de Audi is de Mercedes niet want gescheiden airco, lederen bekleding, fatsoenlijke velgen en navigatiesysteem zitten er hier gewoon op.

C-klasse

Mazda 6 Sportbreak 2.0 SkyACTIV GT-M
Als er een auto vaker geleased moet worden is het de Mazda 6 wel. Eigenlijk heeft deze auto geen nadelen. Ze zien er fraai uit, zowel van buiten als van binnen. In het Soul Red met ivoorwit lederen bekleding is het gewoon een beauty. De ruimte is meer dan voldoende. Het grootste voordeel van de Mazda 6 is de combinatie van alles: nergens laat de auto een steek vallen. Rijden doet de 6 opperbest: sportief met voldoende comfort. Fijne mix. In vergelijking met de andere auto’s in deze lijst is de Mazda beduidend minder sterk. De turboloze motoren lopen mooi, maar missen vermogen en koppel. In het leasebudget kun je ze allemaal kiezen, dus ga voor de GT-M met alle opties.

6

Volvo V70 T4 Polar
Als de naam Polar voor een stationwagon wordt gebruikt bij Volvo weet je één ding zeker: dit is een oudje. Dat klopt, de V70 gaat al weer een tijdje mee. We hebben er zelfs een Autoblog Aankoopadvies van gemaakt. Je kunt er wel een uitstekende deal mee doen, want ze zijn zeer compleet uitgerust en je hebt de 190pk sterke T4 motor. De stoelen zijn erg prettig, evenals de audio installatie. Ruimte is er ook voldoende, alhoewel de auto minder groot is dan je aanvankelijk zou denken. Niet spannend om te rijden, noch om naar te kijken. Gewoon een prima stationwagon.

V70

Yolo: BMW 535d Touring
In plaats van de leaseauto kun je ook kijken naar een jong gebruikte power station en met kilometervergoeding. Kom je minder voordelig uit, vandaar de Yolo. De BMW 535d Touring zou onze keuze zijn, zeker met het M-sportpakket. De motor is echt heel erg sterk. Al vanaf lage toeren sleurt ie er enorm uit. Zelfs sportauto’s als een 911 moeten serieus hun best doen op de tussensprint. De 5-serie is verder helemaal perfect: gewoon een heel erg goede auto. Misschien een beetje saai, je ziet ze werkelijk overal, maar wel goed.

5-serie

Wil jij ook advies over je volgende auto? Mail dan naar tips-apenstaart-autoblog-punt-nl met het onderwerp Autoblog-Advies. Voorzie ons dan van de gegevens in de tabel en beschrijf duidelijk eventuele andere zaken die relevant zijn! Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



83 reacties

Seat leon St Cupra (290pk)
@martijn_rouw: Ook het eerste waar ik aan dacht. Valt dat niet binnen het budget?
@BaRa: kom op 835 bij leaseplan. De 1.8tsi is ook een optie. 180 pk, en sneller dan veel soortgenoten met dat pk aantal.
Absoluut de Talisman
@parttimeautospotter: mooi om te zien dat er zoveel
Likes zijn op de Talisman… Laat wel een beetje zien dat bijvoorbeeld de nieuwe A4 toch best wel keihard zuigt qua design…
@freezzr: of omdat in tegenstelling tot de Duitsers de Fransen afgelopen jaren wel wat hebben gedaan op het gebied van comfort en opties. In plaats van spiegeltje en koplampen veranderen een nieuw model uitbrengen dat het wel goed gaat doen ofzo ;)
@freezzr: ja tuurlijk, het a4 ontwerp zuigt maar de talisman niet, is zowaar een van lelijkste autos die momenteel verkrijgbaar is…
@parttimeautospotter: heb er laatst mee gereden en ik vond het een deceptie… Uiterlijk is mooi, maar de rest…
@rudyv: daar was ik al bang voor…
Zijn we de 3-serie touring vergeten? Misschien wel de beste keuze.
@e550: Nee, niet vergeten. Ditmaal gaven we de voorkeur aan de Mercedes C-klasse. Niet dat de 3-serie slecht is, integendeel, maar de C-klasse is een stuk moderner en net even wat meer premium.
Ik heb gekozen voor de A4. Volgens mij het beste wat er op het moment is, al was ik daar wel 10k aan opties voor nodig….
@siemi: en het saaiste!
@freezzr: hmmm spannend of de beste. Lastig lastig :-)
Talisman viel bij mij oa af op de ondoordachte ACC.
Eigenlijk is de Yolo optie de beste optie als je voor power gaat!
Machtige machine die 535d! Vreselijk sterke blokken, zeker met een automaat lijkt de acceleratie niet op te houden.
Alleenstaand in een ruime break? Als ik nog alleenstaand was koos ik mooi iets anders…. Vraag me overigens Of bovengenoemde wagens realistisch berekend zijn…
@freezzr: voor het werk nodig mss? Vroeger was ik vertegenwoordiger met teven 40.000km/jaar, koffer stak altijd vol hoor!
@dromedaris: tevens* hoewel ik wel van teven hou.
@dromedaris: sorry ff niet aan gedacht. Ik rijd lease om mijn eigen reet + tas te vervoeren ;p
@freezzr: jij rijdt dus een c1?
@87sandyd: leg maar even uit Sandy
De Ford, Mazda of een 3 serie touring. Vooral de touring is een erg fijne auto, helemaal i.c.m. de 8 traps automaat. Het navigatiesysteem werkt ook een stuk fijner dan in de Ford en Mazda heeft de kunst een beetje afgekeken van BMW met hun infotainment. Bmw heeft ook het mooiere scherm van de 3.
Goed, misschien een beetje bevooroordeeld, maar ik vind de Mondeo (samen met de 6) de mooisten uit dit lijstje.
Mondeo of Skoda voor mij. Die vRS-Tsjech lijkt me echt fijn om in te rijden, Mondeo heb ik gehad en was ook heerlijk.
@crx: Jammer dat de RS sinds kort uit de prijslijsten is gehaald, succes met bestellen @autoblog
@atrak: De Skoda Octavia vRS is overigens nog altijd te bestellen. De 220 pk modellen zijn voorraad, maar als je een nieuwe bestel krijg je maar liefst 230 pk! Succes met bestellen heb je niet nodig, €42.390 is voldoende, dan heb je namelijk een nieuwe Octavia vRS!
Een Giulia natuurlijk!! Is dan wel geen break, maar wat moet je daar mee als je alleen bent? Of wil je vrouwen met rammelende eierstokken lokken? ;)
@trustmeiamanengineer: dan zou ik eerder zeggen neem de 330e, liefst nog dit jaar op kenteken.
@flutterby: voor dit budget lijkt me dat een redelijke uitdaging!
Toyota Prius Shooting Brake
De Skoda is geniaal, maar het interieur valt wel een klein beetje tegen TOV de rest van het segment. De Mazda is schitterend maar heeft geen heel dikke motoren. Ik zou voor de yolo gaan.
Als Mazda 6 rijder zeg ik kies de Mazda 6!
Ford mondeo
Sowieso geen VAG mobielen. Die zijn veel te geliefd bij de boeven voor de onderdelen of de auto zelf.
@werf76: als dat je angst is: blijf weg van BMW. Zelfde probleem maar een paar magnituden groter.
De Renault Talisman en de Mazda 6 zouden mijn voorkeur hebben.

Beide merken laten zien dat ook een ‘doorsnee’ merk een premium auto kan bouwen. De 6 met zijn sierlijke voorkomen, vooral de chique neus is nog steeds bloedmooi. De kwaliteit staat buiten kijf en de rij-eigenschappen zijn van het hoogste niveau.

De Talisman is al even zo chique en een onvervalste Franse reiswagen. De auto is nog maar net op de markt, maar ook bij de Renault twijfel ik er niet aan dat de kwaliteit op een hoog plan staat. De laatste generaties Renaults beloven in elk geval veel goeds.
@moveyourmind: waar baseer je dat op dan? Boekjes of heb je beide gereden? Die Mazda 6 is leuk, maar je ziet ‘m nauwelijks. Heb er ook ff in testgereden maar het deed mij echt niks.
@freezzr: Met de Talisman alleen meegereden. Met de 6 wel een aantal keer het genoegen gehad om zelf te rijden, ik vind het wel een fijne uitgebalanceerde auto.
@moveyourmind: rijden was idd goed in de 6, vind alleen de uitstraling van het interieur en het design iets Europeaans missen. Als je op het het vooruitzicht Mazda 6 2017 zoekt lijkt het er overigens op dat er een mooie sedan aankomt…
@moveyourmind: ik vond die 6 echt niet goed rijden dus, maar wel mooi
@moveyourmind: als ze zo goed zouden zijn zouden ze toch niet zo idioot hard afschrijven? Iedere Renault van 5 jaar of ouder kost helemaal niks meer, en dat is logisch want dan zijn ze gewoon op. Als je zo’n 535 netjes onderhoud en er een beetje netjes mee omgaat draait die minimaal 500.000 kilometer. Renault en kwaliteit passen niet in 1 zin als je het mij vraagt.
@964yellowbird: De laatste generatie Renault Laguna is een van de meest betrouwbare auto’s ooit. Ze hebben een enorme kwaliteitsslag gemaakt toen. Wil natuurlijk niet zeggen dat dat voor de nieuwe ook geldt, maar ik denk dat het wel snor zit.
@trustmeiamanengineer: hoe kan je dat nou zeggen? ik spreek je over 5 jaar wel.
Juist …….de BMW 535d ….puike station die inderdaad zo goed is, dat veel mensen ervoor kiezen.
@willeme lekker op de hoogte gast. De Skoda Octavia staat niet meer in de prijslijsten, dus hoe kun je iets wat niet te koop is aanbevelen?
@atrak: klopt! Skoda Nederland heeft alle Octavia’s met een smaakje (Scout, vRS, Laurin en Klement) onlangs van de prijslijsten gehaald. Er zijn nog wel enkele voorraadmodellen leverbaar die je gewoon kunt leasen. Zal het er voor zo even bij zetten.
Mag ik weten waar de leasetarieven vandaan komen? Want alhoewel ik werk voor een bedrijf met één van de grootste vloot leasewagens, kom ik met hetzelfde budget én minder kilometrage niet aan deze wagens.. De meeste zijn voorzien van platte banden en grote velgen, een ware aanslag op je leasebudget..
@mcshine: dit is exclusief brandstof. Is ongeveer €120-140 maand ongeveer gok ik. Verder is het afhankelijk van of de verzekering in jouw tarief wordt meegenomen.

Heb zelf meegemaakt dat exact dezelfde auto bij het ene bedrijf €300/maand meer kostte (incl. verzekering o.a.) dan bij het andere toen ik een auto meegenomen heb bij notabene dezelfde leasemij. Zit heel veel verschil in wat je voor je budget krijgt.
@stephane8200: ook ik krijg bovenstaande helaas niet in €800,-, exclusief brandstof en winterbanden.
Onze berekening gaat dan nog eens uit van 35dkm/48mnd.
@stsv8: ik denk dat het voor 80% van de gevallen ook niet of krap gaat passen. Dus ik snap waar je vandaan komt.

Ik heb echt al veel significante verschillen gezien in wat je voor je … Euro budget krijgt. Wat dat betreft is het echt serieus appels met peren vergelijken.
@mcshine: goed punt. Grote wielen, vooral brede, zijn enorm duur in de lease omdat je daarmee meteen in een andere BPM staffel valt. Die staffels zijn wel erg fijnmazig gedefinieerd. Door die extra BPM heffing knallen bijtelling en leaseprijs omhoog.
Vandaar dat een loei van een auto als de Mondeo af fabriek altijd met kleine 16″ wielen komt. Volvo idem dito. Renault Nederland lijkt dit overigens nog niet door te hebben.
Bmw 335d touring lijkt mij nog een betere keuze
@ronald: ook een 320! Dat mensen geen tegenwoordig nog hun euro’s vuil maken aan auto’s als Renault, Mazda, Skoda… Onbegrijpelijk.
@964yellowbird: Pardon?? Ik rij zelf met een 535i Touring High Executive (F11), maar vind een Renault Megane Estate GT ook een fantastische wagen voor het budget. Zelfde geld voor de Talisman en Clio Estate, hele sterke auto’s voor het budget. Vind het alleen jammer dat ze de Talisman (nog) niet als RS uitvoering aanbieden, met een lekker dikke 6-cylinder en AWD.
@vondick: ja het zijn leuke auto’s, maar je hebt niet voor niets een 335 gekocht en geen megane rs :). Voor het geld van een nieuwe megane rs heb je ook een nette gebruikte 335, waarom kiezen mensen dan toch voor een megane??? Dat begrijp ik niet.
@964yellowbird: omdat je met een megane rs veel harder kunt hoeken;)
Zowat alle opties vallen bij mij al in standaard trim buiten het leasebudget, laat staan met hier en daar wat opties. via welke maatschappij doen jullie de berekening? Daarnaast gaat 40.000 km in zo’n benzineauto en met een contract van 4 jaar, er bij veel maatschappijen niet in
@jeanclaude: hele bijzondere lease maatschappij idd, je krijgt nooit een a4 met 252 pk voor €800 per maand…
@jeanclaude: inderdaad. Vreemd advies
@jeanclaude: ex brandstof moet het lukken
@jeanclaude: eigen risico van 2000 euro waarschijnlijk en 2 euro per meer/minder kilometer… voor een degelijk leasecontract zijn deze tarieven inderdaad echt te laag
Voor mij geen FWD meer… In het lijstje staat niets anders, behalve de yolo dan!
Heb zelf de insignia gehad met 160pk (diesel). Vond dit al erg veel op de voorwielen…
Ik zweer voortaan bij awd of rwd!
@unknown32: de Mercedes heeft achterwielaandrijving. Voor de rest heb je gelijk, met dit soort vermogens is rwd of awd veel fijner.
@unknown32: Opel, dan noem je ook wat.
@michaelb: golf en passat ook gehad maar die hadden geen vermogen lol… :-)
@unknown32: haha true, enkel bij Opel heb je weer het extra gewicht ?
@unknown32: De Insignia die hier voorgesteld wordt heeft wel degelijk vierwielaandrijving.
Een Mini Clubman S lijkt me ook wel wat
@aambei: mij niet. Heb dit weekend een Mini Clubman ter beschikking maar ik ben er niet van onder de indruk. Als je de deur dicht doet klinkt het blikkerig. Kofferruimte is (te) beperkt. Bediening van de multimedia unit vind ik niet heel fijn terwijl ik van BMW weet dat het beter kan.

Rijdt verder best aardig maar dat is dan ook alles.
Met 40.000km/jr wil je toch een rappe diesel lijkt mij? Ford heeft volgens mij in die Mondeo nu ook een bi-turbo diesel.. En die schijnt redelijk rap te zijn.. Dat zou mijn keuze worden denk ik maar de 6 is er volgend mij ook met een 185pk diesel. Verder zijn er nog best wat andere vlotte diesels en zou mijn keuze met die km’s simpel zijn
Voor dit budget rij ik via Athlon net een 308 SW BlueHDI, dus het complete lijstje lijkt me een beetje onrealistisch…
Geen werkgever die je benzine laat rijden met min 40k per jaar op een nieuwe leaser. Mag je fijn dieselen. Dan begin je met een aantal vanaf €900 te tellen ex brandstof..
Als je de skoda superb combi en de audi a4 avant allebei vanaf de zijkant bekijkt zie ik (bijna) geen verschillen
Ik ga het ook niet redden met deze leaseprijzen… Bij ons kost een 214d al €950
60 maanden… Ik denk dat het reëler is om een klasse eronder te zitten, of hele kale mondeo , mazda 6 , Skoda te nemen. Zo’n 535 is nog behoorlijk prijzig in aanschaf onderhoud en wegenbelasting. Ook een klasse te hoog voor de Yolo, eerder het type hiervoor. Met deze budgetten dan.
De Skoda in het Skoda race groen.
Die Audi kan ik nergens vinden voor die prijs, zelfs niet bij de goedkoopste leasemaatschappijen. Zit allemaal boven de € 900.- klopt dit artikel wel?
De Yolo keuze want 6 cilinder :-)
Wat een onzin, voor 800 euro en 40.000km lease je geen BMW 535 of Mercedes C
@730ld: tweedehands wel.
Kom op redactie, wel even serieus blijven met deze adviezen graag. 40dkm, 48 mnd en benzine voor €800,- per maand en dan met deze auto’s aankomen?
Zelfs zonder brandstof gaat dit niet lukken…
Bedankt voor de adviezen voor mijn aanvraag. Maar geen 1 past inderdaad in het budget.
Ik heb echter wel een keuze kunnen maken en de auto ook al besteld. Het is toch een diesel geworden. En dan de Renault Talisman estate 130 met EDC. Deze is bijzonder gunstig in de lease, 780 euro inclusief alle mogelijke opties die ik aan kon vinken (van stoelmassage tot stoelverkoeling en panorama dak). Vergelijkbare auto’s met de zelfde prijs gaan over de 1200 euro heen (3 serie, c klasse enz). De peugeot 308 gt diesel en de seal leon waren ook 800 euro, maar dan vind ik de Talisman in alle opzichte een betere auto.

Na 3 proefritten te hebben gemaakt, kan ik zeggen dat ik nu al verliefd op de auto ben. Hij is werkelijk geweldig en ga dolblij zijn als ik hem in november in ontvangst ga nemen.
Met 40.000 ga je toch lekker dieselen?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).