Deze 8 funmobielen gingen de A1 citycarver voor

Auteur: , 51 Reacties

Voorsprong door techniek. Geen voorsprong door een nieuw idee.

Opel Adam Rocks '14

Op een gegeven moment gaat het er niet meer om wát je doet, maar hoe je het doet. In de automotive wereld is dat heel erg van toepassing. Oude wijn in nieuwe zakken kan voor sommige merken een geweldig resultaat opleveren. Andersom is het ook waar: je kan weliswaar pionier zijn op een bepaald gebied, als de markt het niet begrijpt en er derhalve niet om vraagt, blijf je met onverkochte waar zitten.

Vorige week lanceerde Audi een wel heel bijzondere auto, de Audi A1 citycarver. In principe is het gewoon de Audi A1, maar dan een maatje hoger. Onwillekeurig moet je dan denken aan een ‘allroad’-versie en eigenlijk is dat ook het geval in deze. Iets stoerdere bumpertjes, licht afwijkende uitrusting en lekker hoog op de pootjes. Deze Audi gaat hoogstwaarschijnlijk een hit worden onder de secretaresses (m/v) op de Zuidas. Maar Audi was zeker niet de eerste die een B-segmenter de ‘crossover’-behandeling gaf. Dit zijn nog eens 8 voorbeelden:

Rover Streetwise
2003
Jazeker, Rover was een van de eersten in deze categorie. De Rover Streetwise was gebaseerd op de Rover 25, wat op zijn beurt weer een doorontwikkeling was van de Rover 200. De Streetwise werd (waarschijnlijk) met een budget van zo’n 115 euro bedacht én uitgevoerd. Maar zoals wel vaker met Britten en krappe budgetten: daar komt wat geniaals uit. Natuurlijk is de Rover Streetwise niet de oplossing voor wereldvrede, maar het was zeker een geinig autootje om te rijden. In tegenstelling tot veel van dit soort type auto’s kon je de Streetwise met diverse motoren verkrijgen, waaronder een diesel. De Rover Streetwise was een zeer bescheiden succesje en wist de sterfdatum van Rover te rekken met enkele maanden. Bijzonder: als je wilde, kon je kiezen voor een driedeurs Streetwise.

Rover Streetwise '03

Volkswagen Polo Fun (Typ 9N)
2004
Audi was er relatief vroeg bij met de Allroad quattro. Concerngenoot Volkswagen bedacht het principe op de Volkswagen Polo. Volkswagen Individual voorzag de auto van coole BBS velgjes, stoere zwarte bumpers met grote mistlampen en heuse aluminium dakdragers. De Polo Fun kwam nooit (officieel) naar Nederland. Na de facelift van deze generatie, kwam er een opvolger CrossPolo genaamd. Die auto was een redelijk succesje, mede dankzij het feit dat je bijna alle motoren kon uitkiezen. In tegenstelling tot veel anderen in dit lijstje kreeg de CrossPolo in 2010 zelfs een opvolger, die tot 2017 (!) in de prijslijst zou blijven staan. Geen van die uitvoeringen was ooit leverbaar met vierwielaandrijving.

Volkswagen Polo Fun (Typ 9N) '04

Citroen C3 X-TR
2004
De X-TR was een super ruige variant van de eerste generatie Citroen C3. Sowieso was de C3 al een heel bijzondere auto. Deze net-niet Retro-eend was een van de twee opvolgers van de Citroen Saxo. Dat segment was iets gegroeid, waardoor er een funky driedeurs C2 kwam en dus de C3. Mocht je absoluut vijf deuren nodig hebben, maar mag het er wel een beetje stoer uitzien, kon je vanaf 2004 terecht bij de Citroendealer voor een C3 X-TR. Na vier jaar was het afgelopen voor het stoere model, twee jaar vóór dat de C3 uit productie ging.

Citroen C3 X-TR '04

Hyundai Getz Cross
2006
De Getz is een gigantisch belangrijke auto geweest voor Hyundai. Het was een van de eerste ‘Europese’ Hyundai’s. Ook als het ging om rijeigenschappen, interieur-afwerking en styling. Logisch, want de auto was ontwikkeld in het Duitse Rüsselsheim. Wat dat betreft is het dus niet vreemd dat de auto zich uitstekend kon meten met de toenmalige Opel Corsa (Opel komt namelijk ook uit Rüsselsheim). De Getz was een goede allrounder, maar absoluut niet sportief of stoer. In 2006 veranderde dat met de komst van de Getz Cross. Deze heeft niet meer dan 2 jaar in de prijslijsten gestaan. De gehele Getz-lijn werd toentertijd vervangen door de Hyundai i20.

Hyundai Getz Cross '06

Ford Fusion Crossroad
2007
Kent u deze nog, nog, nog? Wij nemen het je niet kwalijk als je deze auto namelijk écht niet meer kan herinneren. De Ford Fusion was een soort hoge variant van de Ford Fiesta. Op zich geen slecht idee: iets hogere instap en iets meer overzicht, maar wel met Fiesta kosten om de boel rijdend te houden. Perfect dus. Echt stoer was de Fusion niet, maar dat werd opgelost met de Fusion Crossroad. Ondanks de moeite was het niet bepaald een succes. De Crossroad was enkel leverbaar met een 1.6 motor. Na 11 maanden werd het model van de markt gehaald.

Ford Fusion

Peugeot 207 Outdoor
2007
Voor deze variant moeten we een beetje smokkelen. Ja, in de letterlijke zin van het woord klopt het namelijk: een B-segment auto met ‘allroad’-looks. De 207 Outdoor werd echter niet gebaseerd op de 207 Berline, maar de SW. Deze stationwagon-versie werd vervolgens voorzien van de logisch opsmuk: veel plastic bumpers, iets hoger op de pootjes, wat afwijkende details en tada: je hebt een heel hippe 207. Om te rijden trouwens een verrassend comfortabele en relatief ruime auto in zijn klasse. En nog eens hip ook! De Outdoor was een redelijk succesje voor Peugeot. De versie werd aangeboden met een keur aan benzine- en dieselmotoren. Tot 2013 werd deze versie gebouwd. De 207 SW werd opgevolgd door de 2008.

Peugeot 207 SW

Dacia Sandero Stepway
2009
Deze moet Dacia nog even aan ons uitleggen. Het bestaansrecht van Dacia is bekend en volledig terecht. Nieuwe auto’s, voorzien van iets eenvoudigere techniek en styling. Iets meer dan Polo-ruimte voor minder dan Up!-geld. Dat is gewoon een prima deal. Het verfrissende van Dacia’s is dat ze zo lekker nuchter zijn. Geen fratsen of pretenties. Maar de Dacia Sandero Stepway brengt daar op bruuske wijze verandering in. De Sandero Stepway was slechts 3 jaar op de markt. Na de eerste facelift kwam het model te vervallen. Van de compleet nieuwe Sandero is tot op heden geen Stepway variant verschenen.

Dacia Sander

Opel Adam Rocks (A)
2014
De Opel Adam is een chique Corsa. Bij een chique Corsa hoort ook een crossover-derivaat, dachten ze bij Opel. Dat werd de Opel Adam Rocks. Als je denkt de Adam Rocks ietsje hoger staat en voorzien is van stoere bumpers, dan zit je helemaal goed. Dat is namelijk precies wat ze gedaan hebben. De Adam Rocks was leverbaar vanaf 2014. De Adam S Rocks (met dikke 1.4 Turbo) was de laatste ‘primeur’ die op de AutoRAI zou staan.

Opel Adam Rocks '14

Bonus: Skoda Felicia Fun (Typ 796)
1997
We proberen deze auto al jarenlang in een lijstje te krijgen. Deze Skoda is echter zo bijzonder dat dat niet zomaar lukt. De auto mag in dit overzicht staan, want het is een extra stoere B-segment auto. Het was en is misschien wel de ultieme strandmobiel. Nee, niet vanwege de aandrijflijn: een 1.6 met 75 pk voorzag de voorwielen van aandrijving middels een handgeschakelde vijfbak. Prima, maar niet meer dan dat. De stoere bumpertjes, de geel gespoten velgjes, en de gele laadbak waren wel gaaf. In die laadbak kon je trouwens zitten, want de Felicia Fun had een achterbankje, waardoor je achterin ‘open’ zat. Om het geheel af te maken had de Felicia fun een geel stuurwiel en een gele spoiler.

Skoda Felicia



51 reacties

Ik heb ooit eens zo’n Streetwise in moeten ruilen. Diesel ook nog. Wat een hok. Heb tractors gereden die stiller waren dan dat ding. En niet te slijten. Maar echt niet. Zelfs de handel wilde em niet. Die C3 XTR ging dan nog. Toch nog 2 van verkocht destijds. Vind het hele ‘genre’ maar onzin. Plakplaatjes om een 13 in dozijn auto nog wat te laten lijken. Feitelijk heb je er geen drol aan. En meestal draagt de hogere vering niet echt bij aan beter weggedrag.
Ik ken er nog een, de Yaris Heykers: een Yaris met crossover looks, die in Indonesië werd verkocht. T verkocht alleen voor geen meter tussen eind 2016 en januari 2018. Men koos veel liever voor de Rush (in feite gewoon een Daihatsu Terios). Meer bodemvrijheid én ruimte voor 7
@toyotafortuner:

https://i.ytimg.com/vi/zSssM3SRUF0/maxresdefault.jpg

Het ziet er zo uit (inclusief TRD-Sportivo bodykit)
@toyotafortuner: ik zie geen plaatje…
@jeroenwz: nu je t zegt. Kan @willeme of iemand anders van de redactie dit miss fixen?
@toyotafortuner: en @jeroenwz:

probeer het nog eens. Links naar afbeelding deed het nu. Mau als het goed is wel!
@willeme: Wow thx! Vind t wel een strakke plaatje geworden!
@toyotafortuner: 7 personen in een Terios?? Zo klein zijn zelfs Japanners niet
@svenska_aeroplan_ab: de Terios werd al sinds 1999 als langere 7-zitter op de markt gebracht in Indonesië. Overigens eerst onder de naam Taruna. Sinds 2006 heet ie gewoon Terios. Toen had overigens alleen de Terios 7 zitplaatsen en de Rush 5. Een andere verschil was dat de Terios alleen een 1.3 had. En de Rush een 1.5 motor. Sinds 2018 zijn deze verschillen teniet gedaan: Beide auto’s hebben 7 zitplaatsen én een 1.5. De Daihatsu is goedkoper en minder luxe, dan de Toyota
@svenska_aeroplan_ab: Dat gaat daar wel lukken met 7 personen. In een Suzuki Carry busje (angkot) zitten ze daar ook met zo’n 8/9 personen in. Ook met westerse lengte werd daar niet van afgeweken door de chauffeur. Ik hing dan ook vaak hangend uit de open zijdeur.
@toyotafortuner: Peugeot 306, althans in China.
@toyotafortuner: wat te denken van de Toyota Starlet Remix! Met 4wd en reservewiel achterop!
Allemaal heb ik ze wel eens zien rijden, met uitzondering van die Getz Cross. Wat een treurnis allemaal.

Overigens: het verhaal wil dat de Rover Streetwise het gevolg was van de constatering van het management dat niemand van de design-afdeling (of zelfs de gehele productontwikkeling? Nah, dat kan haast niet) van Rover daadwerkelijk zelf een Rover had. ‘Waarom dan niet?’, was de vraag van het management. ‘Niet cool genoeg’, was het antwoord. ‘Maak cool dan!’, was de opdracht. Hence: Streetwise. Goed verhaal wel.
@willeme: Rover een van de eerste? En de Citroën Mehari dan? De Suzuki Samurai? Etc. etc.
@rollingstoned: De Mehari en de Samurai zijn geen simpele stadsbakjes met wat plastiek tegen geplakt. Het zou dus een belediging zijn om die in dit lijstje op te nemen.

Ik vind de Skoda Felicia Fun trouwens ook niet passen hier…
@esprit_de_flandre: Dit artikel gaat toch over “funmobielen”, en dat is iets wat de Mehari, Thing en Samurai wel degelijk zijn.
Waar blijft de tijd…

Vroeger, geloof het of niet kinderen, moest je bij een en nieuwe auto gewoon fors bijbetalen voor een verlagingssetje en meegespoten bumpers, spiegelkappen en andere kunststofdelen…

Snap er niks van dat je tegenwoordig juist geld af mag tikken voor een hok wat veel te hoog op de poten staat en armoedig kaal plastic, ofwel de crisis uitvoering.
@moveyourmind: i hear you.
@moveyourmind: Bedankt! Altijd fijn een reactie te lezen die je gedachten reeds perfect verwoordt.
@moveyourmind: Klopt. Ik mis de pretentieloosheid van zwarte plastieken bumpers…
Jullie vergeten de Panda City Cross
@potver7: En de Panda 4×4, die rijdt menig babyboomer SUV helemaal zoek offroad.
@harrie: Aldus Topgear. In de praktijk gaat het er wel anders aan toe. Hangt er trouwens ook vanaf wat volgens jou de definitie is van babyboomer SUV…

Bedoel je een Evoque of bedoel je een Outback?
@momo: Haha, maar nee. Een Evoque is voor blondjes van 45 die niet willen weten dat ze 45 zijn, en een Outback is voor mannen met haar overal, zelfs op hun tanden.

Babyboom SUV’s zijn dingen als de Renault Captur, VW Tiguan en Ford Ecosport. Je weet wel, die dingen met 110pk en FWD, die moeite hebben als de weg een beetje nat is…
@momo: heb ooit eens met zo’n 4×4 Panda op een demo dag een zeer steile heuvel beklommen. Was best verbaast hoe gemakkelijk dat ging.
@momo: https://youtu.be/zKg2QTjeIn8 vanaf 1:40 een paar op moeilijk begaanbaar terrein. Dat was ten minste een autootje waar je ergens mee kon komen. K zie dat met een C3 XTR of een Streetwise of een A1 met die opsmuk niet doen
@harrie: nee, de City Cross is geen 4×4..
https://www.hofman.nl/voorraad/images/17961366-2.JPG
@tierelier: maar die kon ook echt nog wat in het terrein. Jammer alleen dat het blok zo laag hangt, anders was de bodemvrijheid ook nog beter.
@tierelier: afgelopen week nog 1 zien rijden in Germany. In exact deze kleur. Blijft een mooi appart ding
Ik vind de (Simca/Talbot) Matra Rancho ook wel in dit lijstje passen.
@jtkdm: er mist zoveel. Ook de VW Thing staat er niet bij…
@rollingstoned: het gaat in dit geval om B-segment hatchbacks die opgeleukt zijn. Dat is de VW Thing/Kubelwagen natuurlijk niet. De Rancho eveneens niet ;-)
Hier in buurt staat een. CrossPolo. Ziet er best goed uit. Volvo en Audi hebben er toch ook ooit versies van gemaakt in de vorm van stations? Audi A4 wat hoger op de pootjes en Volvo een XC verlaagd zeg maar
@rammillius: De V70XC (na de facelift XC70) was volgens mij de eerste die dit trucje toepaste denk ik. Hoewel het kan dat ik er oudere over het hoofd zie, het is de eerste die ik mij herinner. En in feite was het geen trucje, dat ding was terreinwaardig. Iets wat de meeste anderen erna negeerden, en gewoonweg een paar cm vering bij staken, wat plastiek en een leuk naampje erop plakken. Lekkere marketing…
@Esprit_de_Flandre: De V70 die de facelift is van de Volvo 850 heet de V70 XC. Het model daarna heeft dacht ik ook nog ff V70 XC geheten, maar dat veranderde toen de XC90 kwam, om die namen meer in pas met elkaar te laten lopen. Ik dacht dat de Subaru legacy Outback net iets eerder was dan de eerste V70 XC, maar kan daar naast zitten. Volvo was er in ieder geval vlot bij.
@Esprit_de_Flandre: zelfs van de Peug 504 was een opgehoogde 4×4 versie beschikbaar. En recenter was er Golf Syncro en anders bijvoorbeeld een Mégane Scenic RX. De V70XC was zeker niet de eerste hoor…
@potver7: bedoel je igv die 504 niet de Dangel 4*4? Dangel bouwt heel veel Franse (bedrijfs)auto’s om naar 4wd, zeker op het Franse platteland zie je ze nog wel eens rijden. Kangoos, Berlingos, etc en allemaal hoog op de poten.
@potver7: Mja, akkoord, maar de 504 en Synchro, dat waren geen zo’n “life style”-bakken, zoals die Crossdingen van tegenwoordig…
Tsja.. de Felica Fun… ik heb de eer gehad met drze Skoda ongeveer de allerlaatste nationale typegoedkeuring te regelen. Iets later kwam de europese typegoedkeuring. Mannetje van de RDW helemaal van zn stuk toen hij in de aanvraagpapieren as dat de carrosserievorm een “dicky seat” was. Ik vond en vind dat nog steeds. Een uitklap zitje in de buitenlucht. Dat was dus sinds WO2 niet meer voorgekomen….
Van de nieuwe Sandero is er geen Stepway beschikbaar? Daar denk ik toch anders over. Los van de Duster is er van elk huidig model een Stepway-variant.
@dubcars: … inderdaad maar goed we zullen het wel mis hebben, dit is geschreven door een autoblogger dus het zal wel kloppen.. of er is een nieuwe Dacia Sandero waar ik nog geen weet van heb..
@knapzuur: je moet niet vaak met @willeme in discussie gaan over wat voor modellen er wel of niet bestaan. Of wat voor kleuren die modellen geleverd kunnen worden, wat dat betreft.

Maar inderdaad, de nieuwe Sandero kun je ook als Stepway bestellen. En naast dat ik de nieuwe Sandero gewoon een zeer nette auto vind, los van de instapprijs, is die Stepway echt een coole versie. Terwijl ik normaal pretentieuze offroad-opsmuk echt walgelijk vind, bewijsstuk 1 tot en met 8 staan in dit artikel.

Vroegah, toen ik alle auto’s nog uit m’n kop aan het leren was, vond ik het juist geweldig. Je had de Partner Tepee (enorm suffe bak) en dan de Grand Raid versie met offroad-goodies. Vet! Of de Scenic RX4 met dat reservewiel op de achterklep. Blegh. En als laatste, niet te vergeten, de Fiat Sedici. Zo stoer dat zelfs je opa en oma hem hebben. Maar als kind vond ik het geweldig.

Stond dan ook als zevenjarig jochie (sorry, ik ben jong) te kwijlen op de AutoRAI bij de 207 Outdoor Concept. Met chromen velgen en Lexus-look achterlichten. Met de rug naar de Peugeot 908 met de V12 HDI FAP motor toe kon ik daar wel uren naar kijken, geen idee waarom.

Gelukkig maar dat dat over is…
Praktisch allemaal niet zo fraai met als dieptepunt de 207sw. Gek genoeg kan ik de Streetwise weer wél erg waarderen. Het dashboard is om te lachen maar altijd een leuk ding gevonden.
Ja. Maar. De A1 Citycarver is wel een Audi.
Dus: priemijum! En die sluitnaden! En die zachte kunststoffen! En het infotainment!
Die felicia blijft leuk!
Bijbetalen voor meegespoten bumpers en dan dit soort ellende op de markt zetten.
De enige auto die ik het wel grappig vind staan is de Picanto X-Line.

De ergste vind ik toch wel de A6 All Road. Zo’n heerlijke auto, zo grandioos verpest door al dat kunststof.
Laten we afspreken dat dat kunststof alleen nog op SUV’s > mag.
En ze zijn allemaal een succes. Not. Hoogstens de Sandero Stepway. Omdat je daar niet 10000 euro extra betaalt voor de looks
Verbaast me dat niemand hier de Golf Country genoemd heeft.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).