De 13 duurste gebruikte stationwagons van Nederland

Auteur: , 70 Reacties
Audi RS6 Avant Performance (C7) '18

De duurste varianten van jullie favoriete autotype!

Het is een type dat blijft boeien: de snelle stationwagon. Het is de combinatie van talenten. Natuurlijk willen we allemaal een Ferrari, Aston Martin of Porsche, maar die auto’s zijn niet echt praktisch. Dat is het voordeel van die Power-wagons. Als je wilt kun je waanzinnig knallen, maar dan wel met eega, drie kinderen, twee Labradors en een dakkoffer. Ter lering ende vermaak hebben we de 11 duurste gebruikte stationwagons voor jullie geselecteerd en in een lijstje gezet.

Om te voorkomen dat het hele lijstje armvol staat met enkel RS6-en, pakken we van elke generatie de duurste. Sowieso kunnen we als spoiler-alert mededelen dat je aan Audi’s niets te kort zult komen in dit lijstje. Ook laten we alle crossovers buiten beschouwing. Dat klinkt vrij logisch in een ‘stationwagon’-lijstje, maar vaak worden deze officieel als stationwagon aangemerkt op het kentekenbewijs. We beginnen met € 82.950 en vanaf dat moment wordt het alleen maar dikker, sneller en prijziger:

Volvo V60 T6 AWD Inscription
€ 82.950
2018
9.155 km

Dit is een nieuwe auto die nog maar net uit is. Uiteraard is smaak subjectief, maar wat is dit een goedsmoelende auto geworden. Zeker deze uitvoering is werkelijk blubberig te noemen. Een groot voordeel van een dikke Zweed ten opzichte van een dikke Duitser is dat het minder protserig overkomt. De Volvo V60 is stoer en statig, zonder arrogant te zijn. De motor is dat bij deze V60 T6 Inscription ook niet, nog geen twee liter slagvolume staat er tot je beschikking. Dankzij een turbo én mechanische compressor heb je toch even mooi 310 pk onder je rechtervoet.

Volvo V60 T6 Inscription '18

Volvo V60 Polestar
€ 86.595
2015
21.888 km

Nummer twee is wederom een Volvo. Grappig om te zien hoeveel verschil er tussen een generatie kan zitten, qua uiterlijk. De V60 Polestar is een speciale variant van de niet al te misselijke T6. Polestar pakte werkelijk álles aan bij deze versie, niet alleen de motor. Maar nu we het toch over de motor hebben, de Polestar is geleverd met twee motoren. De eerste serie had een zes-in-lijn met 350 pk, daarna kwam er een viercilinder met 367 pk en achttraps automaat. Deze Volvo V60 Polestar is de 100 kg zwaardere zescilinder met ouderwetse zestraps automaat. Ondanks alles wil men graag de zescilinder vanwege de ‘vroem-vroem’-geluidjes uit de motorkap. 86 mille lijkt een hoop geld, maar vergeet niet dat een nieuwe destijds 100.000 euro kostte!

Volvo V60 Polestar '15

Mercedes-AMG C63 S Estate (S205)
€ 89.750
2016
13.222 km

Tsja, we kunnen wel zeuren om vier- of zescilinders, maar in Affalterbach lachen ze daar gewoon om. Daar geven ze hun D-segment stationwagons nog gewoon een overdadige V8 mee. Gewoon, omdat het kan. Zo schofterig lekker als de 6.2 V8 is de nieuwe 4.0 niet, maar het is nog altijd een uitstekend klinkende motor. In deze ‘S’-uitvoering wordt je beloond voor de goede smaak en krijg je 510 trappelende paarden op de achteras. Dit exemplaar zit helemaal vol met opties (het zal je verbazen hoe kaal deze auto’s standaard worden afgeleverd). De combinatie van witte lak met zwarte velgen moet je ‘smaak’ zijn. Maar ja, als je er in zit hoef je daar niet naar te kijken en kun je genieten van die hemelse V8.

Mercedes-AMG C63 S Estate (S205) '16

BMW 340i Touring M-Sport High Executive (F31)
€ 86.900
2018
4.000 km

Ondanks dat Volvo en Audi geregeld grossieren in dikke stationwagens, en Mercedes er ook niet vies van is, wil het bij BMW niet zo lukken. Ja, BMW heeft het twee keer geprobeerd met de M5 Touring, maar daar zijn er gezamenlijk nog geen 2.000 van verkocht. Wil je zoveel mogelijk een M3 Touring benaderen, dan is deze auto een optie. Achterwielaandrijving en een zescilinder turbomotor met veel vermogen. In dit geval goed voor 340 pk, maar de paardenfluisteraars van AC Schnitzer kunnen daar met gemak meer vermogen uit halen. Bij deze occasion heeft de vorige eigenaar waarschijnlijk last gehad van een spastische arm, want er zijn bijzonder veel opties aangevinkt.

BMW 340i Touring High Executive M Sport (F31) '18

Audi RS4 Avant (B8)
€ 94.950
2015
8.136 km

De Audi RS4 Avant is de dikste Audi uit de A4 range. Al sinds de eerste generatie RS4 (de B5) is het de auto die alles kan, overal en altijd. Dat maakt deze alleskunner een droomauto voor velen. Het is een gezinsauto, zakenauto, wintersportauto en mobiele pinpas in één. Deze RS4 is nog niet gestolen, gelukkig. Godzijdank heeft de vorige eigenaar besloten dat de auto niet in het zwart gespoten hoefde te worden, maar in het blauw. Onder de kap huist de 4.2 V8 uit de RS5, goed voor 450 goddelijk klinkende paarden. Ok, je hebt je handen vol aan een licht gekietelde S4, maar die biedt niet het auditief genoegen van de RS4. Check hier het aankoopadvies.

Audi RS4 Avant (B8) '15

Mercedes-AMG CLA 45 Shooting Brake (X117)
€ 97.145
2016
18 km

Is dit nog wel een stationwagon? Voer voor discussie. De CLA Shooting Brake komt eigenlijk nog het meest overeen met een liftback. Enfin, voor de afwisseling zetten we hem ertussen. Je kunt je afvragen of een auto met 18 kilometer op de klok geclassificeerd kan worden als ‘gebruikt’, maar het feit is dat deze CLA 45 al twee jaar lang stof staat te happen in de showroom. Waarschijnlijk omdat elke aangevinkte optie doorberekend wordt aan de nieuwe klant. Ook zal die klant moeten kunnen leven met de looks van de auto. Wederom wit met zwarte velgen, getinte ramen en zwarte sierlijstjes geven de auto een nogal goedkope uitstraling. Strookt niet helemaal met de vraagprijs van bijna een ton. Voor een C-segment auto.

Mercedes-AMG CLA 45 Shooting Brake (X117) '16

BMW M550dA xDrive Touring High Executive (G31)
€ 109.875
2018
4.063 kmkm

Jazeker, het is de tweede generatie van jullie favoriete wintersport stationwagon. De BMW M550d is de ideale kilometervreter voor huisvaders met haast. Dankzij het ruime interieur, de krachts- en vermogensreserves (400 pk en 780 Nm) van de zes-in-lijn met vier (!) turbo’s en een acceptabel verbruik is dit de auto om continenten mee te doorkruisen. Volgens de advertentie is de M550d gespoten in ‘Saphir Schwarz’, maar dankzij de donkerblauwe gloed lijkt het meer op ‘Azuritschwarz’. Wie het weet mag het zeggen. Het bruine interieur met zwart gelakte pianohout-inleg ziet er (eigenlijk) best wel chique uit.

BMW M550dA xDrive Touring High Executive (F31) '18

Audi A6 Avant 50 TDI quattro S-Line (C8)
112.949
2018
3.501 km

De nieuwe A6 is verser dan een ongebakken croissant, maar de eerste occasions dienen zich alweer aan. Bij dit exemplaar was de klant het na amper 3.500 kilometer zat. Misschien kwam het ook omdat de auto een beetje verkeerd is samengesteld. Het zwarte optiepakket werkt bij een zwarte auto nu eenmaal minder goed. Zo van een afstandje lijkt het alsof ze enorme (21″) jetsers op een kale basis-A6 hebben gezet. De motor in deze Audi A6 Avant is een 3.0 diesel met enkele turbo, die 286 pk en 600 Nm levert (vandaar de naam ’50 TDI’). In principe snel voldoende, maar wellicht dat je voor 112 ruggen meer verwacht dan in 6 seconden naar de 100 km/u.

Audi A6 Avant 50 TDI quattro (C8) '18

Audi RS4 Avant (B9)
€ 124.890
2018
8.706 km

De nieuwe RS4 is er nog niet eens zo lang, maar nu al zien we de eerste occasions op Autotrack staan. Dit exemplaar heeft er inmiddels bijna 9.000 kilometer op zitten. Na twee generaties RS4 met een V8 zijn we weer terug bij de V6 met dubbele turbo. Ditmaal is niet Cosworth met het blok bezig geweest, maar Porsche, dat de motor ook levert in de Panamera S en Cayenne S. In de RS4 is het blok goed voor 450 pk en 600 Nm. Die Audi A6 van net rijd je dus met gemak zoek. Vandaar dat de politie ook dat soort auto’s rijdt… Qua uitvoering is het wederom niet heel spannend, de RS4 van de rijtest was veel gaver. Daytona Grey is niet zozeer lelijk, maar wel een beetje saai. De tweekleurige velgen lijken zo uit een Sloveense ‘Auto Style’ gids van 1995 te komen, maar daar is vast wel een oplossing voor te vinden.

a href=”https://www.autotrack.nl/tweedehands/audi/rs4/40430975″>Audi RS4 Avant (B9) '18

Alpina B5 BiTurbo Touring Allrad (F31)
€ 152.900
2018
10 km

Dat BMW moeite heeft om snelle Tourings te verkopen wil niet zeggen dat er totaal geen vraag naar is. Al sinds de E34-generatie kun je terecht bij de familie Bovensiepen in Buchloe. We smokkelen wel een beetje, want strikt genomen is dit geen gebruikte auto en we hebben de ‘F31’ hierboven al behandeld. Toch wilden wij jullie deze Alpina B5 BiTurbo niet onthouden. Het is namelijk het showmodel geweest dat Alpina tentoonstelde op diverse beurzen. Dat betekent dat de meeste opties er wel op zitten en dat de auto zeer fraai is uitgevoerd. De kleur, Alpina Blau is een dure optie en uiteraard is de ‘Dekoset’ aanwezig. Zowel op de voorbumper als op de zijkant. Het hóórt gewoon op een Alpina en mocht je het eraf willen hebben, is dat geen enkel probleem. Gaafste detail zijn die 20″ twintigspaak-velgen. Alleen interessant voor onze Belgische lezers, want deze prijs is exclusief BPM. Voor de snelle rekenaars onder ons, de CO2 uitstoot van de Alpina B5 bedraagt 247 gram per kilometer…

Alpina B5 BiTurbo Touring Allrad (G31) '18

Audi RS6 Performance (C7)
€ 189.100
2018
501 km

Uiteraard moet er een Audi RS6 in het rijtje staan. Als je een jaren ’90 filmmarathon gaat houden moet je Pulp Fiction er ook bij hebben, ondanks dat je alle dialogen moeiteloos uit je hoofd kent. Dankzij AutoJunk kunnen we concluderen dat zwart, grijs en wit verreweg de meest populaire kleur is op een RS6. Gelukkig is deze RS6 veel fraaier samengesteld. Donkerblauw, zilveren velgen en aluminium sierlijsten geven de auto een veel stijlvoller voorkomen. Het is de Performance, dus je hebt 605 pk om over vier wielen te verdelen. De uitlaten zijn dit maal standaard, niet de Akrapovic herrieschoppers. Past wel bij deze auto.

Audi RS6 Avant Performance (C7) '18

Porsche Panamera Sport Turismo Turbo S E-Hybrid (971)
€ 199.500
2018
3.664 km

Ook bij de Panamera Sport Turismo kunnen we debatteren of dit nu wel een stationwagon is. Het is voornamelijk een esthetische kwestie om te kiezen voor de Sport Turismo. De standaard Panamera heeft namelijk ook een behoorlijk ruime kofferbak. De Sport Turismo biedt slechts 50 liter meer. Maar dat zal niemand uitmaken. Het gaat om de moddervette looks en specs van de auto. Het is de enige vooruitstrevende auto in dit lijstje, dankzij een hybride aandrijflijn. Gelukkig is het de ‘Turbo S E-Hybrid’, dus 680 pk is het resultaat. Het kleurtje (‘Krijt’) van deze Panamera Sport Turismo moet je ding zijn, maar het is in elk geval helemaal hip!

Porsche Panamera Sport Turismo Turbo S E-Hybrid (971) '18

Brabus E63S B800 (S213)
€ 262.500
2018
10.398

Je hebt altijd baas boven baas. De opperbaas is deze Mercedes-AMG E63 en het is er niet zo maar eentje. De standaard E63S is al niet een misselijke auto, maar bij Brabus doen ze daar een paar vorstelijke schepjes bovenop. Voor wie 612 pk niet voldoende is, heeft Brabus een paar leuke opties. Bij deze auto is het hele pretpakket uitgekozen. Dat houdt in dat deze auto maar liefst 800 pk levert. In een stationwagon! Daarmee zijn de prestaties uitstekend: 0-100 km/u is gedaan in 3,1 seconden, terwijl de topsnelheid begrensd is op 300 km/u. Benieuwd hoe hard ‘ie zal lopen zonder die begrenzer.

Brabus E63S B800 (S213) '18



70 reacties

Leuk hoor, maar is garantie op je auto nog steeds belangrijk? Check het HIER!
Jup, enkel pareltjes in dit lijstje. Overigens zijn de drie duurste precies de drie waartussen ik het hardst twijfel, mits die RS6 in Nogaroblauw, de Panamera ook in het blauw en die E63S zonder Brabus pakketje als witte Edition 1 zouden zijn. Moeilijke keuze…
@720s: Ik denk alvast wat verder, welke zou ik over 6-8 jaar kunnen betalen en welke zou er dan nog een beetje betrouwbaar zijn…. hmmm nee laat maar die Volvo is dan ook z’n pré kwijt die hij nu qua looks nog heeft
@720s: De Mercedes heeft alleen een motorische update gekregen van Brabus. En het betreft een edition 1.
Heb een enorm zwak voor de BMW M550D. Doe mij die maar… ideale reiswagen
@cloverleaf: ik heb 550d en ik zou voor geen ander auto willen ruilen. Alle logo,s verwijderd. Ideale familie auto, sleeper.
@elemento: wees er zuinig op! Ik heb er ook een zwak voor!
Geen Volvo 850R in het rijdje?🤔🤪
@kennone: ze benoemen stationwagens. Geen bakstenen;)
@room850: nee, 2 Volvo’s in het verder Duitse rijTje niet genoeg?!

Al zijn die 850’s de laatste tijd wel idioot duur…
@volvo-s60-adept: ik had nog een jag xfr-s station verwacht, maar die zijn nog goedkoper tegenwoordig?
@room850: 😂😂😂 strekkende grond lach oftewel ROFL
@kennone: die is net weggereten helaas
@kennone: gelukkig niet ;)
En in Duitsland zijn de prijzen makkelijk een kwart lager, Nederland belasting land!
Bijna 100k voor een 2j oude CLA… Die staat nog wel even vrees ik. Holy crap.
@e34m5touring: Wanneer je de CLA koopt alleen rond mogen rijden met een doos eromheen. De Nissan Juke of Multipla is er niks bij.
Wat?! 112k voor een A6?!
@pindakoning: Heeft wel heerlijke velgen moet ik zeggen. Sportief maar niet overdreven.
@pindakoning: persoonlijk vind ik een v60 met een 2 litertje voor 82k schokkender, maar beste prijzen inderdaad.
Voor mij de alpina en m550d. undercover maar toch rete snel!
@bimmerfan: Die Alpina vind ik ook fantastisch, maar ik schrok wel van het gewicht dat vermeld staat in de advertentie. Ledig gewicht: 2.120 kg.
Porsche, BMW of toch de Mercedes of doe ze maar alle drie 😂
Hoe lelijk is die brabus?!
@hplh: ja. 2012 wil z’n matzwart terug. Pff
@lippie: ongelofelijk he!! Heb mat als niet begrepen maar mat zwart is het ergst, gister nog een bijna nieuw cayenne turbo in mat grijs… god allemachtig wat afzichtelijk goedkoop maar dat zo’n auto. rare lui!
Alpina en de blauwe RS4, BVD!
Ik vraag me wel eens af hoe t komt dat autos beneden de 10k aan km al weer te koop staan, dan zijn ze net ingereden?!
@jerry: De meesten zijn dan vaak demo auto’s geweest.
@viezefreddyw: die dan door journalisten flink aan de tand gevoeld zijn…
Als ik mij niet vergis heeft de porsche panamera turbo s e-hyrbid (sport turismo) 680pk of heb ik het fout? Correct me if I’m wrong
Hoe kunnen auto’s met 18, 10 en 501 kilometer op de teller nou gekwalificeerd worden tot gebruikte auto’s? Zijn gewoon nieuwe dingen wat mij betreft.

De prijzen zijn gewoon grote grappen. Bijna een ton voor een CLA… Ruim een ton voor een A6 diesel… Ruim 260.000 Ekkermannen voor een E-klasse station met een kuurtje… Gekkenwerk man.
@viezefreddyw: Geef even door bij welke km stand een auto wel als occasion mag worden aangemerkt dan passen we het aan…
De porsche turbo se hybrid had 680 pk toch?
De rode kadett Aero op de achtergrond maakt dit artikel nog enigszins visueel aantrekkelijk. Wat is de markt voor grote auto’s schraal geworden, met als triest dieptepunt een mercedes in de grondlak.
Bijna een ton voor een CLA? Zijn er mensen die dat er ooit aan uit willen geven? Wat blijft dat een afschuwelijk hok zeg. Voor de rest alleen maar dik spul in het rijtje.
“Gelukkig is het de ‘Turbo S E-Hybrid’”
Wat is er mis met de 4S E-Hybrid?
@larsyboy1997: De naam, het is namelijk panamera 4 e-hybrid zonder S dus
Wat is het toch met wintersport en stations op deze site. Was een keer in Val Thorens. Flink gesneeuwd. Zag je alles stations klooien en de ladderchassis suvs hadden nergens last van.
@loserboi932: een diesel station met vierwielaandrijving is voor wintersport de beste combinatie. Praktisch, meer dan krachtig, relatief zuinig, rijgedrag en door quattro/xdrive/4matic sta je ook je mannetje op een besneeuwde bergpas (wel met goede winterbanden).
@loserboi932: voornamelijk gierend hard blaffen naar Oostenrijk (dus door Duitsland).
Ik zou niet weten waarom ik de A6 50TDI boven de M550D zou kiezen…voor dezelfde prijs, bouwjaar èn km.-stand.

Uit dit lijstje zet ik het liefst de Brabus op de oprit (wel in een standaard trim) en daarna de Alpina. De Panamera op de derde plek.
@willeme Bij die Alpina refereer naar de BMW 5 serie (G31) erboven, maar zet je er per ongeluk twee maal F31 bij (3 Touring). Typo?
Doet u mij maar een Jag XF-R Sportbrake. Ook veel te duur maar o zo gaaf.
Er staan dus ook nieuwe auto’s tussen Hahah dacht dat jullie wel wisten wat occasions waren 🤣
@3246cm252kw: als een auto een andere eerste eigenaar heeft gehad, is ’t volgens mij een occasion. Ook al is er nauwelijks mee gereden. Je bent gewoon niet de eerste eigenaar.
@3246cm252kw: bij AutoTrack kan de verkoper aanvinken of het een occasion of nieuwe auto betreft. Ze hebben ‘occasion’ aangevinkt ;-).
@willeme: dat snap ik maar het is toch bekend bij jullie dat dealers dit met nieuwe autos doen… zeker de Alpina en de CLA waar de stand extreem laag is. Veel dealers zetten de km’s stand op 500 kilometer terwijl ze het niet hebben gereden en toch nieuw zijn. Misschien is het kenteken al aangevraagd maar dan is de auto nog wel nieuw….
@3246cm252kw: Die Alpina is een show-model. Reken maar op links en rechts wat kleine plekjes waar je dat kan zien. Helemaal nieuw zal die niet meer zijn. Die CLA is inmiddels al 2 jaar oud, ook niet echt te verkopen als nieuwe auto. Vandaar dat de auto gekenmerkt staat als occasion ;-). Daarbij waren die twee te leuk om niet te vermelden :-D Het is ook een beetje vermaak, he?
Alpina of de Porsche.

Eigenlijk hoef ik niet zoveel pk maar zou ik gaan voor een lekkere dikke diesel. Echter de keuze in dit rijtje kunnen mij niet bekoren. Waar ik de vorige A6 in het full black met s-line wel kon waarderen is deze echt te anoniem geworden. De m550d dan, nee. Alles is geweldig aan deze auto behalve de jas die eromheen zit. Ik kan de nieuwe 5 niet mooi vinden. De vorige m550d vind ik veel mooier.
Een Alpina uit 2018 met 10 km op de teller is imho niet echt gebruikt.
@robtwo: misschien wel doorligplekken op de achterste zitrij, van de verkopers die ’s avonds stiekem hun dinnetje meenamen naar de showroom 😉
Exht geweldig mooi die RS4 B8 in Arablauw maar laten we eerlijk zijn, zoveel geld voor een RS4 die, als je hem niet verankerd met de stenen in je straat, waarschijnlijk ook wordt gejat voor een ramkraak.
Stations en SUV’s… Wat mij betreft de meest afschuwelijke carrosserievormen binnen de autoindustrie, ook al prop je er 2000pk in. Rijd me maar kwijt, ik ben er niet rouwig om. :-)
Een cla voor een ton en een rs6 voor bijna twee.. man, man, man
Gaat helemaal nergens over met die prijzen nu in Nederland. Met een modaal salaris moet je nu al moeite doen om iets groters dan een Golf te kunnen rijden. Bijna 90K voor een Volvo V60…waar hebben we het over mensen. Nog niet zo lang geleden kocht je daar een S-klasse of 7-serie voor.
@mopar: Met een (enkel) modaal inkomen kan je zelfs geen nieuwe golf kopen, een up! word al lastig.
Voor mij maar Mercedes-AMG C63 S Estate (S205) BMW M550dA xDrive Touring High Executive (G31) Audi A6 Avant 50 TDI quattro S-Line (C8)
Als ik dit geld aan een okkazie moet geven, koop ik voor 150k€ wel een Ferrari FF
De Alpina komt met BPM boven de €200000 raar dat jullie de prijs vergelijken met auto’s incl BPM uit test van gerenommeerde Duitse autobladen scoort de B5 hoger dan de E63AMG S en de RS6 en er rijden er minder van.
Van dit lijstje is de RS6 wel het mooiste samengesteld. Goede kleur, goede velgen en gelukkig gewoon aluminium sierlijsten.
@pordon: eensch. In die zin een beetje verbaasd over hoe weinig bijval deze auto in de reaguurpanelen krijgt. Zal dan wel aan de wat straffe prijs liggen.
De link onder de RS4 is stuk, ff een “<" ervoor
Fijn lijstje! Laatst artikel aan de hand van mijn tip over een RS6, dat is toch wel de topper in dit segment voor mij.
Mag zo een lijstje ook komen voor zulke auto’s die nu gekocht kunnen worden tussen de 20/30K?
Het beste is om in een land als Oezbekistan of midden mongolië te gaan wonen.
Daar kun je nog hard rijden omdat er weinig verkeer is en de lokale Hermandad verplaatst zich in een 1996 Lada Samara of een GAZ 2113
Flitspalen hebben ze niet, van trajectcontroles hebben ze nog nooit gehoord en de langste file daar staat ’s avonds tussen Brkenstkie en Mrneukstan, als de lokale boer Dmitri de koeien uit de weide haalt om op stal te zetten.
@desjonnies: Lekker gasgeven ja, om vervolgens na honderd meter de kiezelstenen uit je krukas te plukken. Die grote kofferbak heb je daar ook nodig. Daar moet de voorbumper in die er na 15 meter af ligt en het carter die er na 75 meter onder vandaan is gevallen. Dan is zo’n lada zo gek nog niet…
Simpel. Alpina gerne
Toevallig, ik heb begin dit jaar een aankoopadvies aangevraagd op autoblog; Het ging hier om de 911 en de 5 serie touring. Nu gaan we morgen kijken voor de nieuwe 5 touring maar dan de benzine variant met de 6 in lijn :)! Ben benieuwd!!
G.dallej.z.s zeg. Die Volvo is prima te pruimen maar wat een übersaaie Duitse Hocken voor de rest.
Dan liever de RS3 met 425pk van laatste week voor 26.000 haha

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).