
De instap-EV van het grootste merk ter wereld heeft een Nederlandse prijs!
Het huidige succesvolle Toyota-gamma loopt op zijn laatste benen. De Japanners zijn druk bezig met het vernieuwen van bestaande modellen, zoals bij de Corolla Cross al is gedaan en vermoedelijk binnenkort met de RAV4 gaat gebeuren. Maar er is ook ruimte voor nieuwe modellen. Of nou ja, nieuwe modellen – beter gezegd: comebackmodellen. De Toyota Urban Cruiser is terug en heeft sinds vandaag een Nederlandse prijs.
Net als in 2009 moet de Urban Cruiser in 2025 de instapper. Goed, de Proace City is nog goedkoper, maar da’s een busje. Dat ie de goedkoopste Toyota EV is, wil niet zeggen dat de Urban Cruiser een kleintje is. Met een wielbasis van 2,7 meter is de afstand tussen de assen 14 centimeter groter dan bij de populaire Yaris Cross en 6 centimeter groter dan bij de C-HR. De ruimte achterin kun je optimaal benutten dankzij een verstelbare achterbank.
Specificaties
Toyota brengt voorlopig vier versies van de Urban Cruiser uit met ieder een eigen prijs. De basisuitvoering heet Active en is al best leuk aangekleed. Adaptive cruise control, een warmtepomp, 18-inch lichtmetalen velgen, twee schermen van ruim 10 inch en er zijn USB-C-poorten voor- en achterin. Een 48-kWh accu zorgt voor een range van 344 kilometer en je hebt 144 pk aan vermogen.



Uitvoering nummer twee, de Dynamic, krijgt een sterkere motor (174 pk) en een grotere batterij (60 kWh) voor een actieradius van 426 kilometer. De Executive-uitvoering is aan de binnenkant wat luxer aangekleed, maar krijgt wel dezelfde specs als de Dynamic. Dat, tenzij je vierwielaandrijving wilt. De Executive AWD heeft 184 pk aan vermogen, maar wel een rijbereik van 395 kilometer.
Toyota maakt bij de ontwikkeling van de batterij van de Urban Cruiser gebruik van een stof die lithium-ijzerfosfaatbatterij heet. Dit spul gaat langer mee, is veiliger en goedkoper dan het veelgebruikte lithium-ion. De batterijen DC-opladen van 20 naar 80 procent duurt 38 minuten.
Terug naar de rijschool
Voor we doorgaan met de prijs van de Toyota Urban Cruiser, eerst even dit. De Japanse autofabrikant wil dat je het meeste uit de niet-zo-geweldige actieradius weet te halen. Daarom krijgt elke berijder van een nieuwe Toyota EV (en dus ook bij de Urban Cruiser) de mogelijkheid om een één-op-één EV-coachingsessie te volgen. ”Zo kan de bestuurder alle functies in de praktijk goed inzetten”, zegt Toyota. Ik weet niet goed of ik dit een beetje treurig of juist heel slim vind.

Prijs Toyota Urban Cruiser
Nu wordt het interessant: wat ben je minimaal kwijt bij Toyota voor een EV? De Urban Cruiser Active is te bestellen vanaf 32.995 euro. De Urban Cruiser Dynamic begint bij 35.795 euro, de Urban Cruiser Executive is leverbaar vanaf 38.295 euro en de AWD-versie van de Executive gaat voor tenminste 39.795 euro.
Concurrenten
- Citroën ë-C3 Aircross (306 km actieradius, 113 pk): € 27.400
- Opel Frontera (305 km actieradius, 113 pk): € 30.499
- BYD Atto 2 (312 km actieradius, 177 pk): € 31.690
- Toyota Urban Cruiser (300 km actieradius, 144 pk): € 32.995
- Skoda Elroq (376 km actieradius, 170 pk): € 34.990
- Kia EV3 (436 km actieradius, 204 pk): € 36.995





Dit is toch een rebadge van de Suzuki E-vitara? Gek dat daar (dit keer) niks over wordt gezegd of word benoemd als concurrent
Dacht eerder andersom. Of samen gemaakt, kan ook.
400km uit 60kwh, das wel sneu zeg. Vet handig joh die aerodynamische vorm van een hoge motorkap.
Het is ook 26km meer….426km
Inderdaad, mijn excuses. De ranges staan er nu in zoals ze in de prijslijst staan.
Long range heeft Wltp van 426km en kleinere batterij, 320 km vlgs Toyota op website…..
Waarom zou het treurig zijn om mensen vertrouwd te maken met iets nieuws? Het is eerder arrogant om te denken dat je het zelf allemaal al wel weet.
Wees eerlijk: hoe vaak heb je in een brandnieuwe huurauto al zitten denken of misschien wel verwoed door menu’s zitten scrollen om een of ander piepje of niet-universeel symbooltje te kunnen duiden of uitzetten terwijl je al lang en breed onderweg was? Ik in ieder geval vaker dan me lief is, en al de tijd dat ik dat zit te doen, ben ik vast niet optimaal op het verkeer aan het letten.
Bij vrachtwagens is het ook al jaren eerder regel dan uitzondering dat je er een aflevercursus bij ‘krijgt’ (die dan ook telt voor je Code 95).
Heb je opzich wel een punt. Ik zat in een troc cabrio 1.0, echt bijzonder onprettige combinatie van uiterlijk, gewicht en vermogen overigens, en ik kreeg het niet voor elkaar om een toerenteller op het schermpje te krijgen, terwijl ik aan het rijden was. Uiteindelijk opgegeven, en later gestopt, want merkte dat ik niet meer op de weg lette, maar op knoppen en het scherm.
Bij de e-tron kreeg ik ook een cursus over hoe het regereren werkte. Helemaal geen slecht idee. Bovendien is het ook een vorm van klantenzorg en daarmee klantenbinding.
Kijken wat zijn zus, de Vitara, gaat doen met uitrusting en prijs. Maar dit is marktconform, in ieder geval op papier dan.
Niet vwb garantie…..die zijn bij deze Toyota en ook Suzuki stuk beter dan de concurrentie.