• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Stand na GP Oostenrijk 2023 + 7 dingen die ons opvielen

Auteur: willeme, gepost 3 juli 2023 om 07:00 – 12 Reacties

Stand na GP Oostenrijk 2023

Wat een weekend! We hebben de stand na de GP Oostenrijk 2023 voor je, plus enkele dingen die ons opvielen.

De Grand Prix van Oostenrijk is een bijzondere. Geen een persoon won deze Grand Prix namelijk vaker dan Max Verstappen. Zelfs Michael Schumacher (met hulp van Rubens Barichello) heeft ‘m niet zo vaak gewoon als de Nederlander. Indrukwekkend.

De race an sich was niet bijzonder spannend, maar voor de autosportfan was er alsnog genoeg te genieten, zeker omdat we twee races en kwalificatiesessies hadden.

Opvallende dingen van de GP Oostenrijk 2023

Voordat we alle rangen, standen en overzichten met je doornemen, vielen er ons enkele dingen op aan het afgelopen weekend:

Ferrari: twee stappen vooruit, eentje terug

Als je twee coureurs hebt die dicht bij elkaar rijden, dan kan het een goed idee zijn om een andere strategie te kiezen. Echter, bij de Scuderia Ferrari haalden ze Sainz en Leclerc tegelijkertijd naar binnen. Carlos Sainz was sneller dan Leclerc, maar Charles ligt beter in het team. Dus werd Sainz geslachtofferd. Wel is duidelijk dat Ferrari een hele goede stap voorwaarts heeft gezet. Ze zijn ineens een klap sneller dan Mercedes GP en Aston Martin Racing.

Stand na GP Oostenrijk 2023

Hamilton op de Babyfoon

Lewis Hamilton over de babyfoon is altijd legendarisch. Maar wat is het een ouwe zeur geworden. Het constant erbij naaien van andere collega’s over track limits was echt een beetje sneu voor een zevenvoudig wereldkampioen. Ook het klagen over het gebrek aan snelheid was niet echt passend. Ja, heel erg tof dat je je team bedankt voor een snelle auto, maar het afvallen van je team doe je achter gesloten deuren, niet waar anderen mee kunnen genieten. Gelukkig kwam Toto over de boordradio om Lewis te vertellen dat ‘ie gewoon moet racen. Wordt ‘ie gewoon (vorstelijk) voor betaald.

Lewis

Nico Hülkenberg

Ok. Vorig jaar was het duidelijk dat Kevin Magnussen véél sneller dan Mick Schumacher en Nikita Mazepin was. Maar dit jaar is duidelijk dat Nico Hülkenberg op zijn beurt daar weer een schepje bovenop doet. Nico is aanzienlijk sneller dan K-Mag in de kwalificaties. In de races is er niet heel erg veel mogelijk met de Haas. Hebben ze het verkeerd gezien bij het Renault F1 Team en hadden ze Nico Hülkenberg nooit moeten laten gaan? In de kwalificatie staat Nico er gewoon weer en doet hij dingen met die Haas die echt niet horen te kunnen, eigenlijk.

Stand na GP Oostenrijk 2023

Track Limits!

Vroeger was het zo makkelijk op de GP van Oostenrijk. Als je over de grens ging, lag je in het grind. Dat werkte perfect. Dat betekent wel dat veel auto’s de finish niet halen, maar het zorgt er ook voor dat het duidelijk is. Het afpakken van tijd (in kwalificatie) en tijdstraffen (tijdens de race) wekt alleen maar verwarring op. Nu is het ook niet de eerste keer op deze baan met deze track limits. Het meest ‘kneuzige’ is dat de coureurs nu dus er voordeel bij hebben om hun collega’s te verklikken. Ook onhandig, de stewards moesten nog eventjes 1.200 gevallen bekijken ná de race. Die hadden ze gemist. Daardoor was de top 10 (top 3 uitgezonderd) compleet anders.

Alpine

De Vries weer ongelukkig, sluit goed af

We kunnen zo ongeveer wel tot de conclusie komen dat Nyck de Vries ‘heel erg niet zo goed is’. Zoals Verstappen steevast vooraan rijdt, lijkt De Vries een verslaving te hebben voor de rode lantaarn. En ja, we weten het dat de AlphaTauri AT04 echt een belachelijk slechte skelter is. Maar op het moment dat Yuki Tsunoda bij de start een paar plaatsen pakt, de pits in moet voor een nieuwe vleugel en dan met harde banden voorbij Nyck de Vries gaat binnen twee rondes, dan is dat pijnlijk. Het zit allemaal niet mee, maar er zijn bijzonder weinig lichtpuntjes. De rest van de race (met name de laatste stint) was op zich niet slecht, maar het ontbreekt aan vertrouwen en overtuiging.

Stand na GP Oostenrijk 2023

Verstappen heel erg goed

Oh ja, we zouden het bijna vergeten. Maar er staat gewoon even geen maat op Max Verstappen. We hebben periodes gehad met Hamilton, Vettel, Alonso, Schumacher en ga zo maar door. Maar de overmacht van Verstappen lijkt erg op die van Schumi. Bijzonder koelbloedig en waanzinnig effectief. Hij maakt gewoon géén fouten en haalt constant het maximale eruit. Bijzonder indrukwekkend.

Bullie

Rijderskampioenschap

Max Verstappen staat op 1! Mooi. Lando Norris stijgt een plaatsje en komt de top 10 in, ten koste Pierre Gasly. Beide Ferrari-coureurs klimmen lekker qua punten, maar (nog) niet qua positie. De Vries en Sargeant zijn de enige die nog geen punten hebben.

Let op! De stand na de GP Oostenrijk 2023 werd eventjes flink opgeschud. Dit is de stand mét het in acht nemen van het besluit van de FIA na het geven van diverse tijdstraffen. Mochten er nog straffen of aanpassingen volgen, zullen we dat uiteraard vermelden. Zo zijn we dan ook weer.

Stand na GP Oostenrijk 2023

De stand na de GP Oostenrijk 2023 in het rijderskampioenschap is als volgt:

PositieCoureurTeamPunten
1VerstappenRed Bull229
2PérezRed Bull 148
3AlonsoAston Martin131
4HamiltonMercedes106
5SainzFerrari82
6LeclercFerrari72
7RussellMercedes72
8StrollAston Martin44
9OconAlpine31
10NorrisMcLaren24
11GaslyAlpine12
12HülkenbergHaas9
13AlbonWilliams7
14PiastriMcLaren5
15BottasAlfa Romeo5
16GuanyuAlfa Romeo4
17TsunodaAlphaTauri2
18MagnussenHaas2
19De VriesAlphaTauri0
20SargeantWilliams0

Constructeurskampioenschap

Ja, natuurlijk is ook hier Red Bull Racing zijn voorsprong aan het vergroten. Belangrijker is dat de spanning voor de nummer 2 positie weer helemaal terug is. Ferrari heeft een belangrijke stap gezet terwijl Aston Martin en Mercedes het een beetje lieten afweten. Drie honden gaan dus vechten om één been. Er zijn geen stijgers en dalers qua posities.

Ferrari

De stand na de GP Oostenrijk 2023 in het constructeurskampioenschap is als volgt:

PositieTeamPunten
1Red Bull Honda RBPT377
2Mercedes178
3Aston Martin Mercedes172
4Ferrari158
5Alpine48
6McLaren27
7Alfa Romeo11
8Haas Ferrari9
9Williams7
10AlphaTauri2

Kwalificatieduel

Lance Stroll had een goed weekend. Hij was nu eindelijk sneller dan zijn teamgenoot. Niet verkeerd, want hij begon een beetje momentum te verliezen op Alonso. George Russell heeft eveneens moeite met zijn ervaren teamgenoot, die nu voor staat in het klassement. Alexander Albon heeft geen kind aan Sargeant. Oh, en we moeten erbij vermelden dat Nico Hülkenberg een topprestatie levert in de Haas. Niet alleen is hij geregeld sneller in de kwalificaties, het verschil qua posities met zijn teammaat is enorm.

Stand na GP Oostenrijk 2023

De stand na de GP Oostenrijk 2023 in het kwalificatieduel is als volgt:

CoureurCoureur
Verstappen7Pérez2
Alonso6Stroll3
Russell4Hamilton5
Leclerc5Sainz jr.4
Norris8Piastri1
Ocon6Gasly3
Hülkenberg7Magnussen2
Guanyu3Bottas6
Tsunoda7de Vries2
Albon9Sargeant0

Snelste raceronde

Max Verstappen reed soeverein aan de leiding. Ga je dan naar binnen voor rode banden om zo de snelste ronde te kunnen pakken? Gianpiero Lambiase (de engineer van Verstappen) zei dat het verstandiger was om geen risico te nemen. Verstappen wilde wel heel erg graag. Kennelijk won Verstappen de discussie en reed hij alsnog een tijd van 1:07.012. Ultiem machtsvertoon.

Verstappen

De onderlinge stand na de GP Oostenrijk 2023 qua snelste racerondes is als volgt:

CoureurTeamAantal snelste racerondes
VerstappenRed Bull4
PérezRed Bull2
ZhouAlfa Romeo1
RussellMercedes1
HamiltonMercedes1

Driver of the Day

Lando Norris. De winnaar van een race wordt bijna nooit gekozen, als Driver of the Day. Of het moet een underdog zijn. Uiteindelijk koos het publiek voor Lando Norris en dat is eigenlijk ook wel terecht. Hij reed namelijk een uitstekende race en perste elke laatste tiende uit die McLaren. Zeker als je kijkt waar Oscar Piastri eindigde, kun je niet anders concluderen dat Norris een prestatie van wereldformaat heeft geleverd!

Stand na GP Oostenrijk 2023

De onderlinge stand na de GP Oostenrijk 2023 qua Driver of the Day nominaties is als volgt:

CoureurTeamAantal nominaties
Sergio PérezRed Bull2
Max VerstappenRed Bull2
Fernando AlonsoAston Martin1
Lewis HamiltonMercedes1
Esteban OconAlpine1
Lando NorrisMcLaren1
Alex AlbonWilliams1

Heeft de Autoblog-redactie de race goed voorspeld?

Alle redacteuren wisten dat Verstappen ging winnen en dat was ook het geval. De rest is nog wel eventjes gissen. Wouter en Michael gingen voor het geijkte duo Hamilton-Alonso. Echter, Jaap zag in dat Pérez het podium ging halen en dat is ook precies wat er gebeurde.

Stand na GP Oostenrijk 2023

De stand na de GP Canada 2023 in het redactie-klassement is als volgt:

RedacteurPunten
Jaap (VER, PER, RUS)57
Wouter (VER, ALO, HAM)50
Michael (VER, ALO, HAM)45

Goede coureur = 1 punt, goede coureur op juiste positie: 5 punten.

Deze Grands Prix zijn al verreden:

  • 5 maart | GP van Bahrein
  • 19 maart | GP van Saudi-Arabië
  • 2 april | GP van Australië
  • 30 april | GP van Azerbeidzjan
  • 7 mei | GP van Miami
  • 28 mei | GP van Monaco
  • 4 juni | GP van Spanje
  • 18 juni | GP van Canada
  • 2 juli | GP van Oostenrijk
Fezza

Deze Grands Prix staan nog op de kalender:

DatumRace
07 jul. – 09 jul.GP van Groot-Brittannië
21 jul. – 23 jul.GP van Hongarije
28 jul. – 30 jul.GP van België
25 aug. – 27 aug.GP van Nederland
01 sep. – 03 sep.GP van Italië
15 sep. – 17 sep.GP van Singapore
22 sep. – 24 sep.GP van Japan
06 okt. – 08 okt.GP van Qatar
20 okt. – 22 okt.GP van Verenigde Staten
27 okt. – 29 okt.GP van Mexico
03 nov. – 05 nov.GP van Brazilië
17 nov. – 19 nov.GP van Las Vegas
24 nov. – 26 nov.GP van Abu Dhabi
Stand na GP Oostenrijk 2023

De eerste meters voor de GP van Groot-Brittanië 2023 worden verreden op 7 juli om 14:00.

Ook interessant!

  • stand na GP Australië 2023
    Stand na GP Australië 2023 en 6 dingen die ons opvielen
  • Stand na GP Azerbeidzjan 2023 plus zes dingen die opvielen
  • stand na GP Miami 2023
    Stand na GP Miami 2023 en 7 dingen die opvielen
  • stand na GP Spanje 2023
    Stand na GP Spanje 2023 en 7 dingen die opvielen

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

Formule 1, lijstjes, oostenrijk, Racing, red-bull-ring

Vorig bericht: « Uitslag Formule 1: Grand Prix van Oostenrijk 2023 (op de schop na FIA interventie)
Volgend bericht: Niemand wil een tweedehands elektrische auto »

Lees Interacties

Reacties

  1. KEV9 zegt

    3 juli 2023 om 07:19

    Artsen die mensen behandelen aan slapeloosheid geven deze patiënten als medicijn mee, ‘kijk maar naar de F1’

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      3 juli 2023 om 07:27

      Klopt. In een moment van indommelen had ik het uitvallen van Hulkenberg compleet gemist 😴 Halverwege moest ik m’n dochter, die ook meekeek, ook al wakker schudden.

      Login om te reageren
    • brammetjedeb zegt

      3 juli 2023 om 10:20

      Nou, ik heb toch aardig wat mooie acties op de baan gezien. Sainz perez, perez die een zwik best knap inhaalde, wat groepjes in het middenveld (en das best flink tegenwoordig) die het echt gezellig maakten, Norris die het leuk deed.. Verstappen die die laatste ronde nog even FL pakt, dat maakt het toch leuk? En of het leuk is of niet, die tracklimits maakten het niet saaier, of wel? Ik heb wel eens ergere races gezien…

      Login om te reageren
  2. thearchitect zegt

    3 juli 2023 om 08:07

    Prestaties van Norris en Piastri zijn niet vergelijkbaar.
    Norris reed met een groot upgradepakket, wat een duidelijk sprong voorwaarts is voor de MCL60, waar Piastri nog met de ‘old-spec’ rond reed (en schade aan de voorvleugel gooide hem terug in het begin vd race).
    Piastri heeft in Silverstone ook de upgrades dus een vergelijkend warenonderzoek lukt dan beter..

    Login om te reageren
  3. pomoek zegt

    3 juli 2023 om 08:40

    Mag ik zeggen dat Perez best een goede race gereden heeft? Natuurlijk mag je van hem verwachten dat hij op het podium eindigt zelfs vanaf een 15e startpositie, maar na die lange vormdip en slechte kwalificatie is dit prima.

    Over de track limits: Een van de problemen was dat het lang duurde voordat de coureurs te horen kregen dat ze al over de track limits waren gegaan. Volgens Albon zat er een gat tussen van 15 ronden. In die tussenliggende periode, waarbij de coureur dacht dat alles toppie ging, gingen ze dan nog een paar keer over de track limits. De oplossing zou volgens hem een stukje gras zijn net buiten de track limits.

    Hamilton was zeker niet de enige die andere coureurs “erbij lapte” Driver of the day Norris deed dit bijvoorbeeld ook. Hamilton deed dit toen hij te horen kreeg dat hij een 5 seconden straf had gekregen. Een vrij logische reactie. Voor mij is het geen probleem dat hij zo open over de radio klaagt over de auto. Je kan maar duidelijk zijn toch? Hij is ook altijd degene die zijn team complimenteert en het publiek bedankt voor de aanwezigheid.

    In dat kader een keiharde whataboutism: Verstappen moet natuurlijk helemaal niets. Maar is het nou werkelijk zo moeilijk om even, zonder gesouffleerd te worden het publiek te bedanken? En als hij dan wordt gevraagd door de interviewer om even wat te zeggen tegen de fans, dat hij dit dan in het Nederlands doet? De tribunes zaten vol met Nederlandse fans die zich hadden uitgedost in voor topprijzen verkochte verstappen.nl-merch. Ik krijg zo langzamerhand het idee dat Verstappen al die fans eigenlijk maar een beetje lastig vindt? Irritant zelfs?

    Login om te reageren
    • brammetjedeb zegt

      3 juli 2023 om 10:22

      He? Dat deed hij toch min of meer door te zeggen dat hij in zijn ‘outlap’ na zijn laatste pitstop de oranje tribunes zo gaaf vond?

      Login om te reageren
  4. gregorius zegt

    3 juli 2023 om 10:44

    Die tracklimits, ach.
    Vroeger lagen daar van die grote (betonnen) bananen. Reden verschillende coureurs lek. Kan me niet herinneren of sommige ook schade aan de ophanging hadden. Volgens mij lagen er ook wel eens grotere/hogere curbs, ook niet echt lekker.
    Leg je er gras (en het regent), dan vliegen ze er met 200+ vanaf; ook dat is bagger. En als er gras ligt, en iedereen rijdt er overheen, wordt het gewoon een gat en ligt de hele baan vol met aarde en steentjes etc etc; ook dat vond men niet leuk.
    Beste oplossing is gewoon een technische: paar sensoren/lasers/etc op wat buiten de baan is/komt (auto’s zijn toch allemaal even breed); en dan 1 rondje (of tot na het 3e rechte stuk, want in het bochtige gedeelte is het misschien gevaarlijker) geen electro-power. Verlies je zo 3-4 seconden. Leren ze snel genoeg van. Ook zie je direct wat er gebeurd, zijn er geen verrassingen achteraf meer en is er continue spanning.

    Login om te reageren
  5. jurgen80 zegt

    3 juli 2023 om 11:41

    Waarom is saintz nog steeds tweede coureur bij Ferrari? Laat die twee gewoon racen zonder stal orders

    Login om te reageren
  6. brent zegt

    3 juli 2023 om 12:30

    ook al is de vries niet super goed, hij heeft ook wel enorme pech. als de auto je niet ligt heb je al een probleem, maar de ronde voor een vsc pitten en dus veel tijd verliezen, de ronde voor de penalty pitten en die dus ook niet kunnen nemen tijdens de stop. het zit niet mee. integendeel tot tsunoda die en Oostenrijk en Canada schade heeft tijdens de eerste ronde en dus naar binnen moet, om dan een paar rondes later een sc te hebben en dus een heleboel plekken terug pakt met versere banden

    Login om te reageren
  7. sportevo zegt

    3 juli 2023 om 16:38

    Gelukkig waren er meerdere rijders die elkaar erbij naaiden om de tracklimits. Het begon met Norris. En openlijk commentaar op je team leveren als het even tegenzit? Alonso over de Honda motor (GP2 Engine!), Verstappen die de monteurs afvalt als een pitstop iets minder gaat of als er iets niet helemaal goed loopt zijn zo een 2-tal voorbeelden.

    Login om te reageren
  8. alassad zegt

    3 juli 2023 om 19:43

    Ik snap het bitchen op HAM niet.
    Wordt er eerst bijgenaaid door NOR, maar daar hoor je niks over.
    En is altijd de eerste om het team te bedanken. Dus lijkt me logisch dat hij ze ook mag afzeiken

    Login om te reageren
    • Ditoxx zegt

      5 juli 2023 om 12:54

      Hoort er bij als je een Nederlandse blog bent.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North