Autoblog advies: auto voor een reis rond de wereld

Auteur: , 116 Reacties
Volkswagen Touareg R5 TDI 4-Motion '05

Wat is eigenlijk de beste auto als je de wereld rond wil rijden?

Het is een langgekoesterde droom van de meeste autoliefhebbers: een wereldreis maken met je auto en zo veel mogelijk landen doorkruisen in je trouwe vierwieler. Die droom begint voor Anton steeds haalbaarder te worden. Hij bestiert een onderneming die vanaf zijn laptop gerund kan worden en heeft een auto nodig om een dergelijke trip te kunnen maken. De auto zal natuurlijk enigszins gemodificeerd moeten worden om een dergelijke tocht mogelijk te kunnen maken.

Anton heeft gedacht aan een camper, maar dat is voor hem ‘te makkelijk’. Hij is bovendien meer van plan hostels en AirBnB’s te pakken dan daadwerkelijk elke keer te gaan kamperen. Wel is het handig dat Anton als ‘Digital Nomad’ aan boord van de auto kan werken. Er moet dus véél ruimte aan boord zijn. Ook al slaapt hij meestal elders, het is wel handig als de auto enigszins ruimte heeft voor een slaapplaats voor één, of hooguit twee personen. Ook wil Anton graag vierwielaandrijving tot zijn beschikking hebben. De wegen zijn niet overal even goed, dus dan is dat een waardevolle feature.

Anton heeft de grootst mogelijke hekel aan stationwagons. Dat is voor hem een absolute no-go. Dus het moet óf een sedan worden, óf een SUV/terreinauto. Zelf had Anton al gekeken naar auto’s als de Nissan Patrol, Mitsubishi L300 en de Audi A8 Lang. De Patrol is een uitstekende keuze, waarover later meer. De Mitsubishi L300 is ook een optie, maar een SUV heeft in principe de voorkeur boven een pick-up, zeker omdat je veel SUV’s ook met grijs kenteken kan krijgen. Een Audi A8 Lang quattro klinkt eveneens aantrekkelijk. Veel comfort, fijne stoelen, uitstekende prestaties en voldoende ruimte. De banken van de A8 L kunnen echter helaas niet plat, die zul je er echt uit moeten halen. Ondanks de luchtvering en de vierwielaandrijving is de auto off-road uiteraard vrij beperkt.

De eisen van Anton in de inmiddels legendarische tabel:

Huidige /vorige auto's:Motorfiets
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Kan allebei
Budget:€ 5.000 tot € 7.500
Jaarkilometrage:40.000
Brandstofvoorkeur:Beide mag
Reden aanschaf andere auto:Wereldreis als digital nomad
Gezinssamenstelling:Single
Voorkeursmerken /modellen:Nissan patrol, A8, mitsubishi l300 4x4
No-go modellen / merken:Stationwagons

DOE HET NIET: Volkswagen Phaeton 3.0 TDI 4-Motion Highline
€ 7.500
2005
200.000 km

Je zat zelf te denken aan een Audi A8. Prima auto, maar in dit budget is het wellicht beter om te shoppen voor een Volkswagen Phaeton. Aangezien je toch niet jaren met de auto moet gaan doen, maakt het verschil in MRB niet heel veel uit. Voor € 7.500 kun je prima Phaetons op de kop tikken. Let wel goed op, want sommige Phaetons met een V6 hebben voorwielaandrijving. Het zijn geweldige reismachines, maar toch raden we het af. Je komt er niet zo ver mee namelijk. Houd er rekening mee dat ook luchtvering met vierwielaandrijving bij een grote sedan zijn beperkingen kent. Ook is het geen handige auto, zelfs niet met de banken plat. Het kan zoveel makkelijker. Dan is het beter om je óf over het stationwagon-haat-syndroom te zetten, óf het in één keer goed te doen.

Volkswagen Phaeton V6 TDI 4-Motion '05

Want laten we eerlijk zijn, een sedan of stationwagon zijn leuk, maar ze kennen te veel beperkingen voor deze trip. In dit budget is het aan te raden om voor een terreinauto op grijs kenteken te gaan. Die zijn namelijk overal te vinden voor prima prijzen. Voorin heb je het comfort van een gewone personenauto. Vaak zijn ze zelfs behoorlijk luxe uitgerust. Vervolgens heb je een enorme ruimte achter je, die je kan indelen zoals je zelf wil.

Land Rover Discovery 3 TDV6 SE
€ 7.950
2006
220.000 km

Voor de betere wereldreis is een Land Rover altijd een goed alternatief, aldus Land Rover. Kijkend naar de Camel Trophy (later G4 Challenge) kun je alle kanten op met zo’n Discovery. De Discovery heeft in dit geval de voorkeur. De auto is voldoende comfortabel om lange stukken mee af te leggen. In een Defender wil je dat niet doen. Deze generatie Discovery is bizar ruim, iets wat je zeer gaat waarderen na verloopt van tijd. Gek genoeg kan je het beste gaan voor de kaalste Discovery met de laagst mogelijke kilometerstand. Daar gaat in principe het minste aan kapot. Bak, motor en chassis zijn over het algemeen vrij degelijk, de elektronica is dat niet altijd. Check dit Discovery Aankoopadvies om te zien waar je op moet letten. Er zijn voldoende exemplaren te vinden met grijs kenteken. Erg snel is de Discovery niet, dankzij het idioot hoge gewicht. De V6 is echter een fijn blok in de omgang en levert redelijk wat koppel bij lage toeren. Kortom, de fijnste optie voor deze omstandigheden, want over de terreinkwaliteiten hoeven we het niet te hebben. Mits voorzien van goede banden kom je bijna overal door- of overheen.

Land Rover Discovery 3 '05

Nissan Pathfinder 2.5 dCi SE Comfort (R51)
€ 7.950
2005
270.000 km

Je hebt werkpaarden en luxe paarden. De Nissan Pathfinder is overduidelijk een werkpaard. De auto is gebouwd met doorzettingsvermogen in het achterhoofd. De Pathfinder staat evenals de ‘Disco’ op een ladderchassis. De motor is een grote viercilinder dieselmotor met 175 pk, een echte rauwdouwer. Kijk uit als je voor een import-benzine gaat, die hebben namelijk een dikke V6 of V8 in het vooronder liggen. Erg gaaf natuurlijk, maar ze zuipen wel enorm. Met zo’n diesel heb je een veel grotere actieradius, een prettig idee als je nog eindje door de rimboe moet rijden. Deze generatie Pathfinder is veel groter dan de voorgaande edities. Veel exemplaren zijn er niet te vinden. De meeste zijn ook nog eens voorzien van een geel kenteken. Mocht je echt voor een grijs kenteken-auto gaan, neem dan ook eens een kijkje naar een Nissan Patrol, ook zo’n charismatische ongelikte beer. Eentje waar bovendien diverse bekende Nederlandse babes voor vallen.

Nissan Pathfinder 2.5 dCi SE Comfort (R51) '05

Volkswagen Touareg 2.5 TDI 4-Motion (7L)
€ 7.450
2006
140.000 km

Toen Volkswagen (en Porsche) voor het eerst met een SUV kwamen, was het per se noodzakelijk dat de auto zijn mannetje moest staan in het terrein. Dat was met sommige toppers als de Touareg W12 Exclusive en Touareg R50 TDI een beetje lastig, vanwege de enorme brede en platte sloffen. Maar je moet aan het andere eind van het spectrum kijken, naar een standaard Touareg met de roffelende/nagelende vijf-in-lijn uit een Transporter. Zonder opties is het een bijzondere back-to-basics auto, ze zijn zelfs te vinden met een handbak. Wel heb je altijd permanente vierwielaandrijving tot je beschikking. Ook bij de Touareg zijn er voldoende exemplaren te vinden op grijs kenteken. Het prijsverschil tussen een V10 en R5 is niet heel erg groot, maar de V10’s kennen behoorlijk wat issues en zijn ondanks het gebruik van satansap absoluut niet zuinig. Alle punten van aandacht vind je in ons Touareg Aankoopadvies.

Volkswagen Touareg R5 TDI 4-Motion (7L) '05

Jeep Commander 3.0 V6 CRD Limited (XK)
€ 7.000
2006
230.000 km

Een schromelijk onderschatte auto. De auto werd destijds in het gamma geplaatst boven de Grand Cherokee. Logischerwijs namen mensen aan dat het een soort Range Rover alternatief was van Jeep. We helpen je meteen uit de droom: dat is het niet. De Commander is vooral veel stoerder en ruimer dan een Grand Cherokee, niet zo zeer luxer of verfijnder. Het is gewoon een onoverwinnelijke terreinauto. De benzinemotoren zijn hilarisch en klinken erg stoer (Hemi V8!), maar de diesel is een verstandigere optie. De drieliter V6 van Mercedes-Benz is een topper: veel power, veel kracht en behoorlijke manieren. Ze zijn alleen lastig te vinden in het budget, al is het maar omdat er simpelweg weinig zijn verkocht.

Jeep Commander 3.0 CRD Limited (XK) '05

Ssangyong Rexton 270 XDI (Y250)
€ 7.000
2008
160.000 km

De onsterfelijke SsangYong Rexton is stiekem aan het uitgroeien tot een waar icoon. Niet onder de trackday specialisten, de stance-community of het gilde van AutoBlog-reaguurders trouwens. De Rexton wordt vooral gewaardeerd door marktkooplui en strandtenthouders. Mensen die echt daadwerkelijk gebruik maken van de capaciteiten van hun auto dus. De Rexton is een goudeerlijk werkpaard. Vaak wordt in het geval van SsangYoung de link gelegd met Mercedes-Benz motoren. Dat klopt niet helemaal, het zijn motoren die in licentie worden gebouwd door SsangYoung zelf. De Rexton is nog wel een échte SUV, dus met een ladderchassis. De terreincapaciteiten zijn meer dan uitstekend. Op de openbare weg is het niet de meest verfijnde auto, alhoewel het rijgedrag ruim binnen het acceptabele valt. De Rexton werd vrij vaak door eigenaren volgehangen met allerlei accessoires zoals grote banden, een trekhaak, lier et cetera. Die zou je nu goed kunnen gebruiken op zo’n internationale rit! In het budget kun je er een hele hoop vinden, met niet eens zo gek veel kilometers op de klok.

Ssangyong Rexton 270 XDI (Y250) '08

Hyundai Terracan 2.9 CRDi
€ 6.500
2005
90.000 km

Kennen we deze nog? We hebben de auto in de afgelopen 14 jaar slechts één keer in een zin benoemd, te weten (in dit artikel). Hyundai veroverde de wereld met SUV’s. Auto’s als de Santa Fe en Tucson zette het Zuid-Koreaanse merk weer op de kaart. Er was er echter nog eentje; de Terracan. Dit was echter niet een softe crossover met een schattige naam. Neen, de Terracan is een hardcore terreinauto. In technisch opzicht heeft de auto veel gemeen met de Mitsubishi Pajero. Je kan hem zelfs krijgen met de 3.5 V6 uit die auto. In dit geval zagen we enkele exemplaren te koop staan met de 2.9 CRDi motor, een notoire rauwdauwer. Waarom is de Terracan een goede keuze? Is ‘ie beter dan een Land Cruiser? Ehm, neen. Echter, in het budget is het wel mogelijk om te kiezen voor zeer fris ogende exemplaren met vrij weinig kilometers. Gewoon enorm veel waar voor je geld, dus.

Hyundai Terracan 2.9 CRDi '05

YOLO: Porsche Cayenne S (955)
7.500
2003
195.000 km

Als je toch een beetje glamour wil tijdens je rit, kun je ook gaan voor een premium badge. Welke naam is nu meer premium dan Porsche? Precies, Ferrari. In principe is de Cayenne in technisch opzicht voor een groot gedeelte gelijk aan de Volkswagen Touareg. Ook de Cayenne is te vinden op grijs kensteken, maar de zoektocht zal een stuk lastiger blijken. In het budget kun je in principe kiezen voor een V6, V8 of een V8 Biturbo. De V6 is niet echt heel krachtig en de Turbo is pure overkill. Qua performance en geluid zit Cayenne S met natuurlijk ademende V8 dus in de sweet spot. Qua (praktijk)verbruik maakt het allemaal niet zoveel uit, qua betrouwbaarheid wel. Deze uitvoering kent namelijk ook de meeste storingen. Maar hé, het is dan ook een YOLO! Van alle generaties Cayenne is deze in ieder geval de meest terreinwaardige. Er was zelfs een variant voor de Transsyberia Rally.

Porsche Cayenne S (955) '05

Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



116 reacties

Geen Dacia Duster in het lijstje? :-(
@dimglor: Als je dan Roemeens gaat, neem dan de Aro (in Engeland ook als Duster te koop geweest). Deze bakken werden ook geleverd met Peugeot dieselmotoren. Moet je wel de raampjes naar beneden slingeren, airco zit er niet op.
@Dimglor: of lada niva
@Dimglor: of de eerste Panda 4×4 ;)
Ik zou zeggen de Toyota hilux of landcruiser of VW T3 of T4 synchro om dat je bij die wagens zo wat overal in elk continent onderdelen kan vinden. Een Jeep commander of Porsche Cayenne klinkt leuk tot je 500km buiten de dichtste stad in Togo een stuurstang moet vinden.
@shiva:
Te veel of gebruikt.
@shiva:
Note to self: gebruik minder of
@shiva: Ik wilde eigenlijk de Lexus RX nog opperen maar hé, je hebt gewoon gelijk. Je wilt de wereld rond – dus hup naar het oosten tot aan Japan en verder? Koop dan iets waarvan de reserveonderdelen zelfs in Mongolië nog te verkrijgen zijn.

Tenzij je gewoon Route 66 gaat rijden, doe dan de Lexus RX.
@shiva: T3 synchro zou ideaal zijn: ruim, luchtgekoeld, simpele techniek en zo’n beetje elke garage in de hele wereld zou je bij onverhoopte technische malheur nog kunnen helpen. Enige struikelblok: de aanschafprijs. Binnen het gestelde budget van < € 7000 koop je die niet meer, of je moet opteren voor een exemplaar waaraan vervolgens nog een bedrag van vier cijfers vóór de komma aan preventief onderhoud en reparaties moet worden gespendeerd. Maar daarmee kom je ook weer uit op een bedrag wat waarschijnlijk de 10 mille overstijgt.

Sec gezien het rijtje hierboven, zou ik opteren voor de Koreanen (SsangYong Rexton of Hyundai Terracan), of als alternatief eventueel een (ex-defensie) LaRo of Nissan Pathfinder. De door meerderen genoemde Toyota Hilux of Landcruiser zijn uiteraard ook top, maar ook hiervoor geldt hier dat betaalbare exemplaren eigenlijk altijd op export gaan (want te oud of te slechte staat) of buiten het budget vallen (want te goed en dus gezocht).
@rrrobert: Een T3 synchro is zeker niet altijd luchtgekoeld.
@evdw: nee, vanzelfsprekend de diesel niet. Maar de vraag is of je bij dit voertuig een diesel wil hebben. Redelijk wat koppel, maar dramatisch naar hedendaagse maatstaven qua performance. De topsnelheid meet je met een kalender.
@rrrobert: Om nog een beetje redelijk verbruik te hebben zou ik toch voor de diesel gaan. Een KY met turbo of een AAZ zijn motoren om prima mee vooruit te komen in een T3 en daarnaast neem ik aan dat je geen haast hebt als je een wereldreis gaat maken dus het hoeft niet snel te zijn.
@evdw: ja, da’s ook wel weer zo.
@shiva: t3 of t4 syncro… budget maar keer 3 doen…
@freezzr:
Neem dan een T3 diesel en steek een slip differentieel. Opzich zal je ook al een stuk verderkomen dan de gemiddelde moderne SUV zelfs met enkel RWD. Voor 7000 vind je er zelfs al één waar ze een recentere 1.9 ingelepelt hebben ook een motor die overal rond rijd.
@shiva: Een underdog is de Mazda 6/Toyota Corolla/Honda Accord of afgeleide hiervan, krengen zijn in elk continent verkocht en nog redelijk modern. Onderdelen overal verkrijgbaar. Ik ben overigens tot in Rusland gekomen met een Mazda6, zelfs “normaal” onverhard was geen probleem. Rij er nu vrolijk woon-werk mee. De autoblogadvies vind ik niet erg verstandig.
@shiva: helemaal met je eens! VAG onderdelen vind je niet in Afrika, Porsche onderdelen ook niet.
Een Toyota Hi-Lux vind je echt overal!
@shiva: indd heel raar dat er geen Toyota in dit rijtje stond.
Als je echt de rimboe in gaat schijnt diesel geen goede keus te zijn. Ooit een verslag gelezen ergens van n wereldreis en diesel is in veel landen nauwlijks verkrijgbaar. Benzine is overal te krijgen, soms van abomenabele kwaliteit. Dus benzine is buiten europa zeker een beter optie. En vaak ook goedkoper dan hier
@tmon: Exact. Dit is dan ook de reden dat importauto’s in dit segment op benzine rijden. Dat is er lokaal veel beter beschikbaar. Benzine koop je in een jerrycan met cash geld bij de lokale entrepeneur. Geen flauw idee wat voor kwaliteit het is, daar kom je over 50 kilometer pas achter. Neem dan ook wat “octane boosters” mee op reis voor als de auto het niet meer trekt.
@tmon: klopt. Neem een auto op benzine, eentje zonder kat (of sloop die eruit). Benzine is overal.
Ik heb best behoorlijk wat km gemaakt in Afrika en overal is benzine, zelfs een keer per liter in gerecycled glazen vodka flessen.
Neem iets simpels wat men overal kan maken, een land cruiser V8, Mercedes elk type is goed als het maar een bouwjaar is voordat men over ging op computers en Peugeot 504 daar zijn ze gek op in Afrika, en die doen het zeer goed onverhard.
Ook mooi Subaru! Een oudback, maar als het echt geen station mag zijn een forester!
@tmon: Tesla Model X 4wd, stroom hebben ze ook nagenoeg overal.
@evdw: zonnepanelen achterin en gaan
Mn vader is vorig jaar nog naar Mongolië en terug in 5 maanden, met een verbouwde Land Cruiser. Gewoon niet kapot te krijgen. Dit of de Hilux voor mij
@kenner: Ongelofelijk, wat een reis moet dat zijn geweest, hoeveel km had hij er uiteindelijk op zitten?
Beschikbaarheid van reserve onderdelen is ook super belangrijk. Ik vermoed sterk dat Toyota dan absolute nr 1 is, en dan VW. Die zie je ongeveer overal rond rijden
Ik moest nog aan een Hummer denken, maar die valt een paar duizend buiten de range
Geen gezeik.. gewoon een Alfa 159
Subaru Forester XT
@civicfk3: ik snap niet dat die er niet bij staat idd. De beste auto voor het minste geld
Oudere mechanische LaRo 110 of Toyota pick up of Land Cruiser, beter is er gewoonweg niet, de eerste kan een smid repareren de tweede heeft geen smid nodig.
@desjonnies: De Jeep Wagoneer zou mijn keuze zijn, al sinds 1963 terreinwaardig, luxe en simpel.
De eerste personen terreinauto, en gelijk de beste. 28 jaar lang geproduceerd, een absoluut icoon!
https://www.autoblog.nl/nieuws/het-verhaal-van-de-meest-onoverwinnelijke-terreinauto-109659
@desjonnies: ik weet idd van iemand die naar Zuid-Afrika is gereden met een def130, beste man heeft uiteindelijk maar een luchtfilter vervangen omdat er niks stuk ging.
Waarom MRB betalen als je niet in Nederland rijdt?
@flutterby: slim
@flutterby: Goede vraag. Hoe gaat hij het doen als hij zich uitschrijft in Nederland. Dan kan er geen auto meer op je naam… 🤔
Eens met @shiva. Een Toyota of misschien Nissan is de meest verstandige keus.
SsangYong weet ik zo niet hoe ‘internationaal’ ze zijn. Wel een goudeerlijke auto, waar absoluut niks mis mee is.
Een Nissan Navara of een Toyota Hilux. Met de enkele cabine en de lange laadbak. Huif erover en je hebt de meest flexibele wereldreiziger die je voor dat geld kan vinden.
Panda 4×4 :)
@snorrie: ik vond rijden met zon ding al een uitdaging . Ik zat met mijn hoofd klem tegen het dak. Aan slapen in zon ding wil ik dan niet eens denken.
@jarnobakker: Niet zeuren. Ik ben 1,99 m. Daktent erop en gaan.
Ondanks mijn liefde voor JLR, de Ssangyoung, de Hyundai, or de Towwreck (Toureg).

Maar zoals hierboven aangegeven lijkt me benzine potentieel de betere keuze. Welk deel van de wereld gaat hij bezoeken? Afrika of Azië zou ik benzine gaan.

@dunhozzie: Voor zover ik op de hoogte ben is diesel veel beter voor een wereldreis! Kan makkelijker omgaan met mindere kwaliteit. En gewoon prima te krijgen. Maar dan praat ik over Europa, Afrika en ‘Eurazië’
@reactief: dan zou ik ook voor diesel gaan. Ik had alleen de indruk dat benzine beter te krijgen zou zijn
@dunhozzie: vrachtwagens tijden ook overal, meestal ook op diesel. Denk op zich dat de beschikbaarheid van diesel wel meevalt.
Mercedes 190e…..winnaar👌🏻
Wat meer info over de geplande wereldreis is wel handig. Waar heen, hoe ver, hoe lang, door welke landen etc etc.
Want dan kan j specifiek kijken naar auto’s die daar in ieder geval te repareren zijn.
Het budget is trouwens erg laag! Zeker als je kijkt naar wat je maandelijkse kosten worden tijdens zo’n reis. En beter maak je een keus, alleen in nood slapen in auto, dus minimale voorzieningen. Of regelmatiger erin slapen en betere voorzieningen (zonnepaneel, water, gasstel etc.)
Maar goed, de info hier is beperkt, hoop dat jij er meer over nagedacht hebt dan wat hier naar voren komt!
Of gewoon een Peugeot 504 station.
If you wanna get there take any of the above, if you wanna get back take a Toyota Landcruiser. Dingen gaan niet stuk en gaan ze dat wel dan zijn ze zowel qua toegankelijlheid als onderdelen snel en betaalbaar te repareren. Neem een 70 serie om in je budget te passen en een niergordel vanwege het gebrekkige rijcomfort ;).
@geenidee1975: valt alles mee, een mooie 80-serie met veulll werkruimte en met airco. En inderdaad, neem benzine: http://link.marktplaats.nl/m1280804889?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios
@geenidee1975: je doet je naam er bijna eer aan, je mist alleen gek: Geen gek idee. Je hebt een mooie auto gevonden, lijkt me een prima keuze.
Autoblog raad diesel aan. Weet je wat je niet/amper vind in midden/centraal afrika? Juist ja, diesel.
En waarom geen stationwagon? Bedek met je hand eens de wielen op een foto van een suv. Dan zie je gewoon een stationwagon hoor.
Ontopic : wil je het extra spannend maken? Audi allroad uit 2005. Die met de 2.7 twin turbo. Het avontuur begint al zodra je instapt : start ie wel of niet vandaag.
@bartholomeo: Overal waar vrachtwagens kunnen komen, is er ergens diesel te verkrijgen. Ook in Afrika kun je diesel tanken. De infrastructuur is iets minder dan hier, maar zeker mogelijk.

Het verschil tussen een (echte) SUV en een stationwagon staat in de tekst ;-). Dat is meer dan een beetje hoogte :-D
@willeme: plus met 20 extra liters op je dak kun je altijd weer een paar kilometer verder mocht je range anxiety krijgen.
Goed zoeken en niet schrikken van de kmstand en dan gewoon voor een landcruiser gaan. A) in principe gaat hij niet stuk en B) als dat wel zo is dan heb je geluk dat deze over de hele wereld rondrijdt dus kun je vast wel iemand vinden die hem kan fixen.
verder nog wat ideen : bmw 5 serie e34 ( kan je krijgen met 4×4 ) , mercedes 190 ( bestaat ook in 4×4 ), oude X5 binnen het budget, …
@Bartholomeo:
Nog nooit een Mercedes 190 4×4 gezien hoor.
Volgens mij zit je fout.
Een BMW E30 kon indertijd ook met 4-wielaandrijving.
http://www.porsche-928-expedition.com/

Porsche 928, omdat het kan :)
Land Rover Discovery 3/4 of een Toyota Land Cruiser zijn de verstandigste keuzes. Duurder maar zeer waardevast.

Ik heb zelf ervaring met 2 jaar Jeep Grand Cherokee in AU, niet doen. Alleen de Airco repareren kost al bijna de helft van de aanschafprijs. Oh wat was dat een mooie tijd…
@koentag: met de Landrover heb je teveel risico op gezeik met de electronica
Een dikke Tatra truck met luchtgekoelde V8 diesel.
@e28forever: omdat de andere reactie nog bij de redactie staat: dit is ook een mooie als je c1 hebt:

http://www.mortarinvestments.eu/products/jeeps,-trucks-a-bikes-3/gaz-66-335#currency=EUR

Toch is de ZIL-131 mijn keuze daar.
Ik neem aan dat hij de Mitsubishi L300 als busje bedoelt, niet de pickup versie.
Als je Europa uit wil komen kun je de VW’s en de Porsche beter laten staan.
Waarom geen klein busje?
Een X5
Mercedes 250D/300D (W124) of Mercedes 190D (W201) veel comfort en ze gaan nooit stuk!

En natuurlijk de Mercedes G-Klasse, wordt wel wat moeilijk om er een te vinden binnen het budget.
@mercedesw140: inderdaad een w124 4matic. De rest van je leven in stijl de wereld rond en daarna verpatsen je erfgenamen hem aan een andere wereldreiziger.
@mercedesw140: bij G-Zuna heeft er een gestaan uit begin “80 voor 7K!
@2wheeler: ik woon er op loopafstand vanaf. Staan vaak hele leuke auto’s.
Toyota Prius
Hij is al voorbijgekomen, maar er is er maar één die perfect op deze taak toegesneden is, en dat is de Landcruiser. Betrouwbaarder reisgezelschap is er domweg niet.

Die limousines als de A8 en de Pheaton zou ik lekker even laten voor wat het is. Veel te grote kans op storingen die onderweg niet één, twee, drie te repareren zijn. Die zijn leuk voor als je weer terug bent. Ruil je daar je Landcruiser op in, tenminste, als je er dan nog afscheid van kan nemen.
@moveyourmind: vergeet de kans op diefstal niet.
Haha het argument van dat de babes vallen voor de Nissan Pathfinder, en dan doorverwijzen naar een artikel van 13 jaar oud….
@sleepyj: eigenlijk net zo vreemd als dat er nog steeds wordt gelinkt naar spots van 10 jaar en ouder
@toyotafortuner: Gaat puur om gevonden te worden op internet. Linkbuilding
Toyota Prius of Lexus GS
@azuli: kijk, goede keuze!
Subaru Forester, job done
Ik zou zeggen een Subaru Forester. Een 2.0 turbo. Starten en lopen. En schrikt niet van een stevige off road parcours
Even een andere tip. Als ik mij niet vergis kan je in Duitsland een TUV keuring voor 2 jaar krijgen. Bij registratie in Nederland word die keuring dan overgenomen. Je kan dan dus zonder problemen iets langer dan een jaar weg blijven zonder dat je gezeur krijgt met apk ;)
Staan een aantal aparte adviezen tussen.

Die 2.5 TDI is volgens mij berucht vanwege zwakke nokkenassen.

De landrover tdv6 als je daar de turbo van kapot hebt moet geloof ik de carrosserie van het chassis om het te maken.

Je wilt hier iets waar veel en makkelijk onderdelen voor te krijgen zijn die je het liefst niet nodig bent. Een Patrol, hilux of land cruiser is dus het devies.

@frisian: de 2.5 TDI nokkenas-problemen heb je met de vroege 2.5V6Tdi’s

De 2.5 5-inlijn TDI’s zijn oersterk. Zelfs audihater @rufctr01: wil er een gaan kopen
@melkkoe: I stand corrected weer wat geleerd:)
@frisian: kan wel kloppen wat je zegt.
Er stond een half jaar geleden een range rover in de garage waar ik kom en daar hadden ze de carrosserie van het chassis gehaald om de turbo te vervangen.
Een foto hangt nu in de wachtruimte van de garage
Oude TVR Chimaera gaat prima. Dan kan je nog een beetje genieten onderweg ipv in zo`n 4×4 die als een vrachtwagen rijdt ;-). Zonder problemen een kleine 50.000km over soms beroerde wegen: https://pub2pubexpedition.com/ Hier staat ie naast de eerder genoemde 928: https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/20292975_1005515946257911_9125621350543711769_n.jpg?_nc_cat=0&oh=588c58ed26a4e101a3b0007c35c3550f&oe=5C0CF220 . En dat terwijl een vriend vorig jaar vanuit Ecuador naar vuurland wilde rijden met een geprepareerde Nissan Pathfinder, maar die strandde al in Peru.
Die phaeton of a8 slaat natuurlijk nergens op. Als je voorbij oost Europa komt heb je sowieso een 4×4 nodig, dus landcruiser , pajero of zon ouwe patrol op grijs kenteken, kun je prima achterin liggen.
@tmenges: in oost europa kom je al niet verder. Dan staat hij al gestript op blokken voor je er erg in hebt
sprinter 4×4
@bpc: unimog 404
Om even helemaal af te wijken. Een Volvo 240 Polar met een kilometer stand onder de ton want dan is onderhoud op je reis ook niet nodig. Dingen gaan serieus goed offroad en stuk gaan staat niet in de handleiding
Ik wil een keer naar België op vakantie, welke auto adviseren jullie, AB?
@pindakoning: daar is geen enkele auto geschikt voor. Pak het vliegtuig maar.
@pindakoning: ik zou onze jongens in de speeddial zetten. Die genietroepen bouwen in no-time een brug op de plek waar eigenlijk een snelweg had moeten liggen.
Toyota Hiace 4×4! Ruimte zat, en ruimte wil je hebben!
Hiluxje misschien? Of een Ram. Beetje creatief zijn en je komt op vele soorten auto’s
Misschien een MB ML?
Is een oude amerikaanse pick-up niet wat ? Zijn gemaakt om flink wat te verduren en zowel de diesels als benzine hebben flinke tank en simpele techniek. Qua betrouwbaarheid zit het ook wel goed en ze zijn vaak al 4 x4
UAZ 452! Ten oosten van Europa heeft elk land (tot China aan toe) wel een eigen interpretatie van dat ding rondrijden. Repareren gaat nog ouderwets met een schroevendraaier en een panty, en hij rijdt rechtstandig de K2 op en neer als je wil.

http://www.madeinrussia.cz/en/uaz-452-passenger-197/
Grappig ik heb de Disco van me ma aan een vent verkocht die precies hetzelfde wilde gaan doen met een maat van hem, wereldreis. Moet zeggen dat dat ook mijn eerste keus zou zijn voor een wereldreis. 2 zits dus je kan makkelijk met 2 personen achter liggen slapen, de koudste airco dat ik heb meegemaakt, en gewoon oerdegelijk gebouwd met alu body.
Volvo XC70. Betrouwbaar, ruim en comfortabel. Kan geen vw of porsche tegenop.
@pa045: goed keuze. En wow check die kilometerstanden van die Volvo’s rond deze prijsklasse, allemaal 350-400k gelopen. Dit zegt genoeg!
@peurst: Hij wilde geen station.
190d 2.5 5 cilinder die brengt je na mars en terug voor 2 tientjes
Die Nederlanders ook altijd met hun schrale budgetten en torenhoge eisen. Nogal lachwekkend hoor
Een Isuzu trooper?
@aerotic: ik ben naar China gereden in een Trooper (via Iran). Super auto inderdaad. Ging wel een ’s wat stuk (waterpomp en later de koppeling) maar alles was in principe te krijgen. Alleen een radiator in Iran was lastig, maar dat land is voor bijna elke auto een uitdaging qua onderdelen (gelet op het handelsembargo). Een handige Iraniër heeft overigens gewoon een andere radiator even aangepast… :)
BTW, diesel was goed te krijgen overal. Zou absoluut ook mijn keuze zijn.
Ik zou een Volvo proberen. Een reclameslogan van hun eindigt met de zin: “Wij wonen daar, waar anderen komen testen..” Leef je uit zou ik zeggen…
Voor een echte wereld rondreis zou ik toyota landcruiser nemen
goed verhaal, maar kom op jongens, niet alleen twee keer dezelfe term gebruiken voor een andere dieselmotor, maar deze dan ook nog in een andere spelling doen. Is er eigenlijk wel eindredactie daar? (rauwdauwer/rauwdouwer)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).