Autoblog advies: junior-GTI voor € 13.000

Auteur: , 103 Reacties
Abarth 500

Vlotter dan vlot, maar niet té vlot. Wat zijn de opties?

Maak kennis met Autoblog-lezer Cas. Hij is al een tijdje op zoek naar een vervanging voor zijn eerste auto. Op dit moment rijdt hij een heuse Volkswagen Up!. Dat uitroepteken staat daat niet omdat wij er zo blij van worden (het is immers geen Alfa Romeo Giulia!), maar omdat de marketing-afdeling van Volkswagen het traditiegetrouw beter doet dan de softwaredivisie. Niet dat de Volkswagen Up (zo noemen we hem vanaf nu) een slechte auto is. Als eerste auto, en dat is het voor Cas, is het een uitstekend vervoersmiddel.

Maar er moet/mag dus een nieuwe auto komen. Cas heeft al een beetje rond zitten neuzen en de Abarth 500 lijkt hem wel wat. Nog altijd een compacte auto, maar wel lekker vlot. Net als waarde collega @RubenPriest houdt Cas van een moderne auto. De opvolger van de Volkswagen Up mag niet ouder zijn dan 10 jaar, liefst wat jonger. Belangrijkste is dat de auto meer vermogen heeft dan de Volkswagen Up.

Cas geeft zelf ook al aan dat hij geen McLaren 650S qua prestaties verwacht, maar het mag wel een stukje sneller dan de Up. Nu is dat ten opzichte van een Up niet zo heel erg lastig. Het moet gewoon een leuk totaalplaatje zijn. Een vlotte funmobiel en tevens een praktische hatchback. Kortom, Cas is op zoek naar een leuke junior GTI, een warme hatchback.

Cas zijn wensen en eisen staan weergegeven in onderstaande tabel:

Huidige /vorige auto's:Volkswagen Up
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé
Budget:€13.000
Jaarkilometrage:5.000 km
Brandstofvoorkeur:Benzine
Reden aanschaf andere auto:Tijd voor wat leukers
Gezinssamenstelling:Vriendin
Voorkeursmerken /modellen:Abarth, Ford, MINI, Audi
No-go modellen / merken:Franse auto's

Volkswagen Polo BlueGT 1.4 TSI (Typ 6R)
€ 12.850
2013
74.000 km

De meest logische opstap vanaf een Up is een Polo. De meeste Polo’s van deze generatie die te koop staan, zijn BlueMotions. Ondanks dat ze erg zuinig zijn, ga je er qua snelheid niet op vooruit. De GTI lijkt de meest logische optie: 180 pk, turbo, supercharger en een DSG-automaat. Toch is die auto niet zo goed als de som der delen doet vermoeden. De betrouwbaarheid van deze combinatie laat nogal te wensen over (aankoopadvies). Als je het prestatiepotentieel aanspreekt is bovendien de zuinigheid ver te zoeken. Het is niet voor niets dat Volkswagen zélf deze combinatie heeft gedumpt voor een 1.8 TSI met handbak. Dus vergeet de GTI en ga voor de BlueGT als je een nette, praktische en vlotte hatch zoekt. Het is geen spannende auto, maar dat wordt ook niet beloofd. De motor voelt niet veel langzamer aan dan de GTI, je hebt de beschikking over een handbak en het verbruik is een stuk aangenamer dan bij de GTI. Gewoon een volwassen keuze met een sportief randje.

Volkswagen Polo BlueGT

Suzuki Swift 1.6 Sport 
€ 12.950
2012
37.500 km

Dat is bij de Suzuki precies andersom. De Suzuki Swift Sport is een typische fun-hatch. Zo’n auto waarvan de eigenaren met een grote grimas/grijns de klaverbladen van Nederland onveilig maken. Suzuki heeft met de Swift Sport (eventueel als 5-deurs) een uitstekend compromis weten te vinden tussen praktische bruikbaarheid en een gezonde dosis fun. De basiselementen zijn erg goed. Je hebt een hoogtoerige, atmosferische dubbelnokker in het vooronder. Het blok is goed voor 125 pk, maar onwillekeurig voelt het aan alsof er meer power onder de kap huist. Niet dankzij de prestaties, die zijn niet eens zo bijzonder, maar wel door de sensaties. Insturen, remmen, schakelen, koppelen: aan alles voel je dat deze auto is afgestemd op de enthousiastere bestuurder. In het budget zijn ze prima te vinden. Qua betrouwbaarheid kunnen we kort zijn: het is een Suzuki. Jij zult zelf eerder kuren vertonen.

Suzuki Swift Sport

Opel Corsa (D) 1.6 Turbo Color Edition
€ 11.900
2011
77.000 km

Allereerst: een Opel Corsa OPC is gewoon mogelijk in het budget. Dan heb je 192 pk, een superdik uiterlijk en uitstekende rijkwaliteiten. Maar wellicht dat de verzekering daar niet helemaal blij mee is en dat vertaalt zich in de premie. We geven toe, de Corsa 1.6 Turbo Color Edition is niet zo hardcore als een OPC. Deze 1.6 moet je op zichzelf zien. Je hebt een 1.6 Turbo met 150 pk. Dat zorgt voor behoorlijke prestaties. Ze zijn allemaal lekker luxueus uitgevoerd en de driedeurs variant komt nog altijd fris over. Op zich logisch, want het huidige model ziet er bijna hetzelfde uit. Van de Color Edition zijn er niet veel verkocht, dus je moet ze zoeken met een lampje. De aandachtspunten neemt @Wouter met je door in deze video.

Opel Corsa Color Edition

Ford Fiesta 1.6 Metal
€ 12.950
2012
57.000 km

Qua karakter komt deze Fiesta goed in de buurt van de Suzuki Swift. Het interieur is wat rommelig en het is niet de meest luxe auto in zijn klasse. Maar het is wel een fantastisch leuk scheurijzertje. Je kan in het budget kiezen tussen een de oude 1.6 met 120 pk of een nieuwere 1.0 EcoBoost met 125 pk (de Fiesta ST valt net buiten het budget). De EcoBoost is moderner en in alles beter. Maar dat maakt niet uit. Aangezien je niet zoveel kilometers maakt is de 1.6 verreweg de meeste fun. De Zetec-S motor laat zich met graagte op de staart trappen. Daarbij levert deze alleszins acceptabele prestaties. De Fiesta heeft nog twee troeven: het geweldige onderstel en een rijke standaarduitrusting, zeker als je voor een late ‘Metal’-uitvoering gaat. Aandachtspunten kun je vinden in dit aankoopadvies.

Ford Fiesta Metal

Abarth 500 (312)
€ 11.950
2010
95.000 km

Dit hebben ze goed gedaan bij Fiat. Het Abarth-merk weer tot leven brengen. In het geval van de Abarth 500 al helemaal. Allereerst de looks: dat heeft Fiat, eh, Abarth, uitstekend gedaan. De Abarths zien er serieus stoer uit. Ook in het interieur gaat het er lekker Italiaans aan toe. Dat wil zeggen dat niet alles even logisch is, maar het wel goed smoelt. De stoelen moet je even proberen. Voor sommige (langere) mensen zijn het opgewaardeerde barkrukken, voor anderen zijn ze prima. In het budget kan je er een vinden, zelfs de sterkere esseesse-uitvoering. Aandachtspunten zijn er ook, Hot Hatch-koning @CasperH praat je bij in dit aankoopadvies. Een andere Abarth die overigens de moeite waard is, is de Grande Punto. Die is net even volwassener, maar bijna net zo leuk om te rijden.

Abarth 500

Mini Cooper Chili (R56)
€ 12.950
2011
53.000 km

Het origineel. Als je een kleine, chique en sportieve hatch zoekt is de Mini Cooper (aankoopadvies) gewoon de standaardkeuze. Er valt heel erg veel voor te zeggen. Dit type ziet er nog altijd goed uit. Veel exemplaren zijn behoorlijk luxe uitgerust (maar niet altijd, dus let daarop). In het budget zijn ze goed te vinden. Je kunt zelfs kiezen voor een 175 pk sterke Cooper S. In jouw geval adviseren wij een jongere Cooper, met minder kilometers. De troef van de Mini is nooit de motor geweest, maar het onderstel. Het knappe van de Mini Cooper is dat deze qua fun dicht in de buurt komt van de Fiesta en Swift, maar net zo volwassen kan aanvoelen als de Polo en Corsa.

Mini Cooper (R56)

Hyundai Veloster 1.6 GDI i-Catcher
€ 11.950
2011
75.000 km

De Veloster was een pretletter van Hyundai. Het was hun manier om te laten zien dat ze ook een leuke auto konden bouwen. Daarin zijn ze op zich prima geslaagd. In vergelijking met de concurrentie was de Veloster niet noemenswaardig slechter of beter. De gekke deur-situatie is een leuke gimmick. Benader het als een driedeurs auto met een extra deur en je zult niet teleurgesteld zijn. De 1.6 motor moet 140 pk leveren, maar dat voel je niet direct. De motor heeft er duidelijk minder zin in dan bij de Ford of Suzuki. Maar de prestaties zijn toch wel oké, de betrouwbaarheid is uitstekend en de auto rijdt prima. Tip: ga voor de i-Catcher. Dat is een stomme naam, maar het betekent wel dat de auto door de assen zakt van de uitrusting: climate control, navigatie, panoramadak, 18″ velgen, inklapbare buitenspiegels, lederen bekleding, comfortsleutel, elektrisch bedienbare stoelen, parkeersensoren achter (heb je ook wel nodig), lichtsensor en stoelverwarming zitten er allemaal op.

Hyundai Veloster 1.6 GDI i-Catcher

YOLO: Volvo C30 T5 Summum (met bodykit)
€ 12.500
2007
100.000 km

Dit is een auto die ik zelf wel fascinerend vind. Zwaar ondergewaardeerd ook. De Volvo C30 was een typische auto voor jong publiek. Een auto die aparter wordt naarmate je er langer naar gaat kijken. Zeker in deze specifieke uitvoering. Van binnen heb je typische Volvo-stoelen: dus zo’n beetje de beste die er zijn. Achterin heb je plaats voor twee. Niets geen faux-praktische hatchback, dit is een coupé. De achterklep is geheel van glas. De hoedenplank is een zeiltje. En als de vorige eigenaar smaak had: de bodykit is bruin! Hoe gaaf is dat?

Het onderstel van de C30 komt van de Ford Focus, dus het stuurt uitstekend. De vijfcilinder turbo motor roffelt er heerlijk op los, maar is duidelijk minder hitsig qua karakter dan in de Focus ST (die dezelfde motor heeft). Dat komt mede door de langere overbrengingen van de transmissie in de C30. De auto (aankoopadvies) is wel wat zwaarder dan de rest en lust een slokje meer. Vandaar Yolo. Maar zoek je een stijlvolle, vlotte en aparte auto: kijk niet verder.

Volvo C30 T5

Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



103 reacties

Audi TT 8n (eerste model) ..
Kopen voor weinig ..
In nieuwstaat brengen voor veel ..

Heb je voor 6 rooitjes max een prima snelle auto die je na 2 jaar max spuugzat ben en weer goed van de hand kan doen ..

En je hebt dan wel echt een icoon waar je later spijt van hebt dat je em verkocht ..
@lincoln: Koop dan beter een 350Z. Anders moet je telkens gaan vertellen hoe je vriend heet.
@cloverleaf:

Mooi toch ..
Zolang je zelf maar weet dat de TT by far de minst verwijfde Audi is ..
@lincoln: Dat zegt wel heel veel over Audi ;)
@lincoln: Ja maar kan je die 1.8 turbo met 180k erop nog wel rijden zonder dat je he helemaal scheel betaald aan bijkomende kosten zoals een kapotte turbo enz?
@rolov:

Met een budget van 13 rooitjes ??
Easy ..


En met 5000 km per jaar gaat ie gewoon niet kapot .. gaat gewoon niet gebeuren ..
@rolov: precies. Je bent zomaar een paar rooitjes verder als een gierhoeksensor de geest geeft of als de rest van de elektronica na een jaartje of 15 begint te haperen
@rolov: dat 20vt blok is aardig onverwoestbaar.
@lincoln: precies, blijft waardevast en genoeg fun in zo’n ding. En aangezien Cas niet veel km’s per jaar gaat maken zal het onderhoud ook relatief meevallen denk ik.
@lincoln: Wel een dure auto om rijdend te houden geloof ik.
@simonferrari:

Wat kan er kapot dan met die 5000km per jaar ??

Koop zo een ding voor 3000 ..
Gooi er 3000 aan perfect maken tegen aan .. klaar ..
Abarth Punto Evo. Zelfde blok als de Abarth 500, maar dan net zo ruim als een Polo. Daarnaast een keer wat anders!
@smoked: eens met de tip voor de APE, heb er zelf eentje. Net iets volwassener dan de 500 en je ziet ze nog minder. In tegenstelling tot de 500 heeft de Punto echter de 1.4 Turbo Multi-air en dus geen T-jet.
Waarom is een Volvo yolo en een asymmetrische Hyundai een regulier alternatief? Anyway, doe mij die Veloster maar! YOLO!
@tenaci: omdat de kosten van zo’n Hyundai erg meevallen. De Veloster weegt 1160 kg, dat is niet zo veel. Verbruik blijft ook binnen de perken. Betrouwbaarheid is fantastisch. Omderhoudskosten zijn laag. Kortom, niet echt Yolo maar een goede aanbieding.

Die Volvo zuipt echt als een malle, onderhoud is duurder en het gewicht ligt aanmerkelijk hoger. Vandaar Yolo!
@willeme: point taken, in dit specifieke geval ook met je eens dat dit een Yolo-optie is maar het blijft grappig dat een auto van het merk Volvo (waar de degelijkheid en behoudendheid vanaf druipt) meer yolo is dan een asymmetrisch Aziaat (de auto dan hè).
@tenaci: Viel mij ook op. De C30 was de eerste auto waaraan ik dacht toen ik het eisenpakket las. Eventueel kan je ook voor een T4 gaan ipv de T5.
Mijn tip, ga voor de grap eens kijken naar de Lancia Y.
Oke, geen sportieve wagentjes, maar iedereen is het ding vergeten. Terwijl het mij een mooi deal lijkt: ruimer en praktischer dan een 500, luxe uitgerust voor zijn klasse, zuinig, licht van gewicht en scherp geprijsd. Best een ruime aanbod ook, vol met leuke kleur/wiel/bekleding combinaties.
@Rob: zag er toevallig net een rijden. Zwarte grill en carrosserie, koperkleurige velgen (vrij fors wel) en iets lager op de pootjes. Ben er normaal niet zo van, zeker niet bij een Lancia, maar het zag er erg goed uit.
@rob:

Kan hij niet betalen ..
Zijn budget is gewoon te hoog voor de auto die hij zoekt ..
@lincoln:
Jup, Cas kan prima zijn budget halveren. Want voor 6 a 7 duizend euro heb je een keurige Swift, Fiesta of Corsa in de sport uitvoering. Makkelijk.

En om nu voor 13k te gaan prutsen in die kleine stuiterbakjes als de MINI en Abarth…. Maar goed, iedereen moet het zelf weten natuurlijk ;-)
@rob: Ding ziet eruit als een bejaardenmobiel, de ‘dikste’ versie die ik zo zie heeft 90pk?
Heeft totaal niks met een mini GTI te maken.
@Rob: Hier heb je een punt. Super leuke auto idd! Bedankt voor de tip, dit wordt de hele avond Autoscout af speuren 😉
@simonferrari:

Neem de 1.4 van het voorlaatste model .. en MET schuifdak .. absolute aanrader van iemand die oprecht veel plezier aan die auto had ..
De Mini van mijn vriendin heeft maar 75pk maar ik grijns mijn tanden bloot als ik er weer eens in mag rijden (als zij de luxe lease diesel een keer nodig heeft). Mensen die het een autootje voor vrouwen vinden lach ik altijd uit met hun zure hoofden 😬
Renault RS-en bekijken, een leuke Clio moet haalbaar zijn. Heb je gelijk de meeste lol. De auto’s hierboven hebben het allemaal net niet en dat gaat irriteren als je van lekker planken houdt. Een Volvo als “Joker” is natuurlijk een misser van de bovenste categorie.
@sracert: Clio RS idd . Er stond een hele dikke te koop voor 12 of 13. Eigenlijk Een nobrainer
@rolov: staat volgens mij 1tje te koop die volledig gerestaureerd is en motorisch aangepakt (ph1). Maar of die nog beschikbaar is weet ik niet. Stond ook op de FAD’17.
@sracert: meer san genoeg clio rs en in dit budget.. maar moss iets te gri voor de wens..
@kle500: Nu al kacheltje lam of zijn de knopjes van het toetsenbord lam?
@ablogjunk: waren de knopjes..
@sracert: eens dat een Clio RS (bovenaan) het lijstje hoort.
@sracert: precies, alle keuzes die niet het topmodel zijn gaan het m gewoon niet worden voor zo’n aanvraag denk ik. Ik vraag me af of iemand blij gaat worden van een Corsa 1.6, wetende dat ze ook een OPC hadden kunnen hebben. Zelfde met de Polo en de Mini. Clio RS is een hele goede keuze!
@jobberns: een reden waarom ik uiteindelijk een 206 SW 2.0i 16v GTi aangeschaft heb. k had een Saxo VTS 1.5D (origineel uit de fabriek, geen ombouw) waar de vrouw mee reed, ik wilde iets sneller, zij wilde iets groter. even dachten we qua wegenbelasting om een 1.6i 16v XS of Quicksilver te zoeken, maar uiteindelijk toch voor het dikste blokje in die carrosserievorm gegaan.
@saxoke: Ah tof, zo’n 206 GTI is een leuk ding. En tja, zal toch lekkerder voelen als je eens het gas open trekt dat het ook vooruit wilt en je dan toch lekker in een GTI zit in plaats van het ‘net niet’ modelletje in de vorm van de krachtigste non-GTI. Veel plezier met je 206!
@jobberns: het is hier de SW versie, ni de mooiste versie, wel de meest praktische met t gezin (dat was de eis van de vrouw).
rijden doet ie erg leuk. wel gebruik ik m enkel om hier rond de kerktoren rond te sjezen, ideaal karretje ervoor. Ik ben toch enorm blij da ik toch de 2.0 boven de 1.6 verkozen heb.
Fiesta rijdt erg lekker, zelfs de 1.0 ecoboost kon al meer dan prima meekomen met het verkeer. infotainment is alleen een beetje achterhaald.
Mooie Twingo RS zal toch wel te krijgen zijn voor die centen?
@e34m5touring: zelfs een clio 3 Rs is mogelijk, een van de best sturende op dit gebied maar mr wil niks Frans, juist het land waar dit soort auto’s vandaan komen…
@jpo26: beste keuze. Clio rijdt als een trein.
@jpo26: Oh niet gezien. Dan moet ie maar wat uit Willem’s lijst halen.
Als je overigens geen fuck geeft om praktisch gemak, dan is de Honda CR-Z wellicht wat. Net zo onhandig als een Volvo C30, maar dan compacter, lichter, nieuwer en zuiniger. Verder net als de Lancia luxe uitgerust. Ik heb geen idee hoe het rijdt (was het niet de enige hybride met een handbak..?) en ik snap dat het ding totaal geflopt is, maar tis geen muurbloempje in ieder geval ;-)
@rob: Geen wonder dat de CR-Z geen succes was, als ze hem alleen met pruttelblokje leveren waarmee hij in 10 secs naar de 100 sukkelt.
Geen Frans, dan mis je meteen de leukste mini-GTI van de laatste jaren…

Renault Twingo 1.6 16V 133pk RS | Phase 2! | Clima | Cruise
€ 11.950,00
http://link.marktplaats.nl/m1183164282?utm_source=android_social&utm_medium=social&utm_content=app_android&utm_campaign=socialbuttons
Swift Sport.

Die wagen heeft meer liefde nodig. Mooi dat ie genoemd werd overigens
“De abarths zien er serieus stoer uit”

PROEST
Wat maakt het verbruik uit als je er 5k mee wilt gaan rijden? Je praat over 100€ op jaarbasis…
Mijn voorkeur zou uit gaan naar een C30!
Die Swift sport heeft 136 pk, geen 125..
@oemplus: de Swift die is beschreven in dit artikel heeft wél 136 pk. De generatie daarvoor (ik heb er een) heeft 125 pk.
@krizus: Ja, dat zeg ik toch?
De Swift Sport en Twingo RS bieden beide de meeste lol voor ’t geld. Allebei voorzien van een heerlijk atmosferisch sport motortje, licht en een (zeer) goed onderstel. Een Abarth 500 is ook een leuk ding, en goed te tunen. Maar wel meer aan de prijs, en geen rasecht rij-ijzer.
Waarom geen Frans? Die zijn meester in het maken van dit soort wagentjes. Anyway, uit dit lijstje zou ik gaan voor de Swift of de Fiesta. Kom je niks mee tekort.
@berlinetta: Ik denk omdat hij een mooie en degelijke auto wilt.. Dan zou ik inderdaad voor de Swift Sport kiezen.
Alfa Mito
Saaaai. Gaap.

Jezus. Is er dan niets meer heet te krijgen? Blijkbaar niet.
@postzegel: Dat was de vraag niet. Je kan ook een gare E39 M5 kopen voor dat geld. Beantwoord de vraag niet.
@postzegel: dat is er zeker wel, maar blijkbaar is Cas zo gesteld op Duitse wagens, dat hij vergeet dat juist de Fransen de beste hothatches hebben gebouwd de afgelopen jaren…
Mis toch 2 modellen waarom geen Seat Ibiza FR ziet er leuker uit dan de Polo. En een chique Alfa Romeo Mito met 155 pk is ook binnen budget.
Volvo! Zalige auto…
Mitsubishi Colt Czt 1.5 Turbo anders.

Een van mijn eerste auto’s was een Colt GTI 16v met 140 pk die nog geen ton woog, geen stuurbekrachtiging had en verlaagd was met een set 195/55 banden. Ben nu weer aan het zoeken naar zo’n model omdat de combinatie gewicht, vermogen en het toch al lage zwaartepunt van deze wagen retegoed stuurt, maar helaas zijn ze haast nergens meer te vinden.
Veloster voor mij uit dit rijtje
Cas, voor die prijs kun je heel veel kopen. Voor de helft trouwens ook als je naar 2008/9 kijkt. MiTo 1.4, Clio 2.0, Mini Cooper S. En met 5000km per jaar maakt verbruik ook geen reet uit, dus ga dan gelijk voor een Nissan 350Z. Heb je een hele mooie voor 13K
Psst, Swift Sport van 2012 heeft net even iets meer vermogen op papier dan het model ervoor, 136pk om precies te zijn. Nu is het wel zo dat ze dat allemaal niet halen op de bank, de meesten zo rond de 130pk. Mijne zat op 128pk standaard en 168Nm koppel wat qua pk’s redelijk laag was. Maar idd heel veel fun km’s!

Beperkte vermogen is makkelijk op te lossen trouwens, hij draait nu op 141pk en 188Nm koppel met een standaard auto. Leuk is bij deze dat omdat er 3 kats onder zitten en een erg geknepen uitlaat en inlaatsysteem dat er makkelijk 150pk uit te halen is. Maar ik vond het standaard allround echt dikke prima.
@joopieboy: O en onderhoud is ook een lachertje, 1.6 atmosferisch, ketting, lage onderdeelprijzen maar ook onderhoud via de dealer is belachelijk goedkoop. Je wordt alleen wel vrienden met je bandenboer… Want goeie plakbandjes maakt echt veel verschil!
Ik zou toch blijven zoeken naar een Fiesta ST. Is vast wat te vinden binnen het budget, toch?
Yamaha r6, 3000-4000 heb je al een leuk scheurijzer
@kenner: en een beetje meer voor je rijbewijs en een goed oak. Kom je op de helft van het budget uit..
De Verloster is toch een top aanbieding! Alle luxe, gering verbruik, kek uiterlijk!
Peugeot 308 GTi:
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=319143293

Citroën DS3:
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=304769863

Seat Ibiza Cupra:
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=308624093
@peurst: De THP zou ik links laten liggen… of hij moet op zoek zijn naar serieuze motorproblemen.
@ablogjunk: Jep, hij wil niet voor niks geen Franse meuk.
@oemplus: Kortzichtig om het gelijk Franse meuk te noemen…De THP zit namelijk ook in de cooper s.
@ablogjunk: Klopt, maar het is een Franse motor.
@ablogjunk: goed mee doorrijden om koolaanslag en olieverbruik tegen te gaan.
en de ketting laten vervangen. zelfde problemen als waar de TSI blokken van VAG uit die tijd last van hadden. verder helemaal nix mis mee….
Jammer dat er alleen fwd wagentjes worden getipt, die zou ik juist uitfilteren als je een leuk wagentje zoekt voor bochtenwerk. Nog liever een MX5 dan bovenstaande boodschappenmeuk.
In dit budget zou ik voor een Clio RS gaan. Maar gezien t niet Frans mag zijn, dan is een 986 boxster ook een leuke yolo optie
@ko4n: I like the way you’re thinking.. maar een boxter een lauwe gti noemen vind ik wel heel erg de vraag van Cas oprekken..
Die fiesta 1.6 gaat gewoon 230. Pittig bakkie hoor!
@clarkson: Nou, dat zou ik maar met een flinke korrel zout nemen. Ik heb een Fiesta Sport gehad met 120pk (de Metal heeft er overigens 134), en daarmee was het bij 195km/h (op de teller) wel klaar. Misschien als je heel geduldig bent dat je de 200km/h kunt aantikken, maar 230km/h ga je echt niet halen…
@henrie: klopt idd, ik heb de 1.6 titanium met 120pk gehad en met veel geduld heb ik hem op 200 gekregen.

2e klopt idd: de fiesta metal heeft 135pk en niet zoals het artikel doet vermoeden 120pk
@willeme: De Fiesta Metal met 1.6 heeft volgens mij 134 pk, geen 120pk. De Sport (die ik heb gehad) had wel 120pk, maar de Metal kreeg er een paar meer…
Polo 1.4 gt is wel een leuk en ‘verstandig’ alternatief, maar de veren zijn wat week. De 500 vind ik zelf een waardeloze zitpositie hebben, vermogen is verder prima en stuurt ook als een kart net als een mini.
@allesmetturbo: klopt helemaal, de zitpositie in zo een 500 heb ik nooit begrepen, veel slechter kan ik in een auto niet zitten lijkt me.
Ford Focus ST 2de generatie
Ik zou zelf doorsparen voor een fiesta ST met de 1.6 ecoboost! Heerlijk monstertje met een superwegligging en relatief zuinig ! Spreek uit eigen ervaring!😃
nix Frans willen en dan afkomen met Italiaanse gebakjes (die ook wel leuk zijn), een alles behalve fijne Hyundai (k heb de turbo gereden, viel best tegen), De Opel, de Polo en de Volvo zijn nog auto’s die ik dan wel zou kiezen.
ook naar de Suzuki heb k zelf ooit gekeken, de Fiesta lijkt me ook fijn, maar dan wel als ST.
de Mini zou ik vanwege de problematosche versnellingsbakken in een boog omheen lopen (kameraad reviseert ze, volgens hem kan je als olie er best frituurolie in kappen, kapot gaan ze toch).
moest ik hem zijn, keek ik toch eens naar een Clio of Megane RS, een 207 met leuk blok (ook ni de sportiefste maar da zijn bovengenoemde auto’s ook ni) een DS3 moet voor dat geld ook te vinden zijn, en zo zijn er nog wel enkele auto’s die best de moeite zijn om te kijken….
Ja Cas ..
stop maar met twijfelen ..
En begin maar met zoeken ..

Citroën C4 coupe VTS ..

Betalen en meenemen en niet meer zeuren ..
@lincoln: leuk advies! Altijd een zwak voor dit model gehad!
@lincoln:

Interessante wagen maar als je het onderhoud niet zelf kan/iemand kent is die net op een leeftijd dat de PSA strealert je pluimt.
Yaris T-sport met turbo of compressor kit of Mitsubishi Colt CZT 1.5 Turbo.
Die polo is op technisch vlak rommel neem een Golf MK5 Edition 30 GTI en je hebt een vlotte en technisch goede auto ivm de S3 Motor die beter is dan de normale GTI
@st33fie: De BWA motoren van de latere MKV’s GTI zijn ook prima motoren.
Ik heb zo eens een abarth 595je gehad in Como, leuk ding maar na 2 dagen ben je het wel kotsbeu. Je zit continue kromgebogen over het stuur wegens het gebrek aan ruimte, het stuurt als een go-carten maar is ook knetterhard voor je rug. En de motor klinkt als een bass-vespa niet echt serieus of lekker. Leuk voor maar 5k per jaar, vreselijk als daily (voor grote mensen)

Zou dan toch naar een abarth grande punto kijken.
‘Geen Franse auto’s’, dan mis je meteen de leukste auto’s in het segment waarin je zoekende bent! Kijk inderdaad naar een Twingo RS / GT, of de Clio RS / GT ;). Onderhoudskosten zijn erg laag en voor het geld heb je nergens meer fun in! Dit kan ook nog een optie zijn:

http://link.marktplaats.nl/m1183347350?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios
Zou zelf de c30 t5 nemen. Betrouwbare techniek in een tof design.
Waarom geen Alfa Romeo MiTo QV? Standaard 170 pk, adaptief onderstel en lekker geluid. Met een chip heb je 192 pk, snel zat lijkt me.
Fiesta metal heeft uit m’n hoofd een 1.6 met 130 pk
Hyundai Veloster is top! Ofwel een Mazda 3 MPS van de eerste generatie. Beide geen 13 in een dozijn auto’s zoals een Golf of Polo.
Polo en Corsa rijden verschrikkelijk (gevoelloos, onderstuurd, ongeinteresseerd). Fiesta en Swift een wereld van verschil (agiel, communicatief) en voordelig te krijgen. Kortom verreweg de beste keuze. Veloster moet het ook niet echt van z’n rij-eigenschappen hebben om het zachtjes uit te drukken. Mini rijdt uitstekend maar is toch altijd duur. Volvo inderdaad stiekem ook wel leuk (ook als 180 pk D5). De huidige Mazda 2 is ook een hele leuke auto, maar die zal nog wel boven het budget liggen.
Mazda MPS met 260pk, wellicht?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).