Deze 17 niet-BMW’s hebben een BMW-motor

Auteur: , 58 Reacties

De M van BMW is allemaal waar het om ging, toch?

McLaren F1 '96

BMW staat voor Bayerische Motoren Werke. Ze hebben motoren in hun DNA zitten, zo veel is duidelijk. Het is niet alleen een holle frase, in de loop der jaren heeft BMW een enorm aantal gave motoren gemaakt en dat doen ze nog altijd. Van 1.5 driecilinder tot 6.6 V12: BMW bouwt het allemaal. Sterker nog, omdat BMW zulke goede motoren heeft gebouwd zijn er diverse auto’s die niet het BMW-logo op de neus hebben, maar wel een motor hebben die afkomstig is van BMW. Dit zijn 17 voorbeelden:

Rover 75 CDT ’99
Maximum vermogen: 115 pk
Motorcode: M47R

In de jaren ’90 waren er twee bizar ongelukkige schijnhuwelijken: Michael Jackson en Lease-Marie Presley plus BMW en Rover. BMW is eigenlijk verantwoordelijk geweest voor drie op en top Britse automobiele kunstwerken: de Range Rover (LR322), MINI (R53) en de Rover 75. De Rover 75 opereerde in het segment van de 3 Serie en mocht allesbehalve een concurrent zijn. De 75 had nog klassieke K-Series benzine motoren onder de kap, maar de diesel kwam van BMW. Het was in feite de motor uit de BMW 320d (136 pk), maar in tegenstelling tot de BMW had het blok van de Rover de beschikking over het gloednieuwe Common Rail inspuitsysteem. Daarmee was de Rover beter gemanierd, stiller en soepeler. Normaal gesproken ook krachtiger, maar de Rover mocht niet meer vermogen hebben dan een technisch mindere 3 Serie, waardoor het vermogen geknepen werd naar 115 paarden.

Rover 75 CDT '99

Lincoln Mk VII Diesel ’84
Maximum vermogen: 116 pk
Motorcode: M21D24

Begin jaren ’80 hadden de Amerikaanse autobouwers behoorlijk de schrik in een volgende oliecrisis. Met de gigantisch ouderwetse motoren die nog altijd gebouwd werden (weinig vermogen, veel koppel, exorbitant verbruik) waren de grote drie concerns (GM, Ford en Chrysler) aan het experimenteren met zuinigere auto's. Dat resulteerde in belachelijk ver gecastreerde motoren met een enorm slagvolume. Een 5 liter met slechts 140 pk was eerder regel dan uitzondering. Ook dieselmotoren waren een onderwerp. General Motors wist een bizar slechte V8 diesel te construeren (gewoon een omgebouwde benzine V8). Lincoln was slimmer en kocht dieselmotoren in bij BMW. Het was de motor uit de 524td, een van de eerste fatsoenlijke dieselmotoren. Met 116 pk was die motor niet overbemeten, zeker niet vanwege het feit dat Lincoln het BMW-blok in het vooronder van de loodzware MkVII legde. Daarmee was de opvolger van de Mark IV een absolute drol van een auto, maar een geweldige aanvulling voor de Obscure Auto Top 50, mochten we die bij Autoblog gaan opstellen.

Lincoln MkVII Diesel '84

Bertone Freeclimber ’93
Maximum vermogen: 131 pk
Motorcode: M20B27

Mocht je denken dat sportieve premium SUV’s een nieuw idee zijn: nee, dat is het niet. Ze bestaan al jaren, ze zijn nu alleen populairder dan ooit. In de jaren ’90 was er al zoiets als een Bertone Freeclimber. Het recept is eigenlijk best briljant. Je hebt het ladderchassis en technische basis van een Daihatsu Rocky, een onverwoestbare terreinauto. Daarbovenop heeft Bertone een nieuw, chic koetswerk bedacht met een luxere uitstraling. Qua aandrijving was er een trio aan BMW motoren mogelijk. De M21D24 van hierboven, maar ook twee zescilinder benzinemotoren, waarvan de 2.7 liter de sterkste was. De auto werd geen gigantisch succes, maar de Bertone-Daihatsu-BMW driehoeksverhouding kreeg wel een vervolg in de vorm van de Freeclimber II.

Bertone Freeclimber '89

Land Rover Range Rover DSE (P38A) ’96
Maximum vermogen: 136 pk
Motorcode: M51D25M1

Van de LR322 Range Rover weten we dat de auto zijn carrière begon met louter BMW aggregaten. Zijn voorganger, de tweede generatie Range Rover, had diverse Rover V8 motoren onder de hoog geplaatste motorkap liggen, op de diesel na. De oude viercilinder diesel uit de vorige Range Rover kan écht niet meer. Dat ding had nul vermogen en koppel en maakte een enorme bak herrie. Daarom werd de motor uit de 525tds iets aangepast en in de Range Rover gemonteerd. Daarmee was het voor zijn geld een enorm trage auto, maar de uiterst soepele loop en bescheiden geluidsproductie maakte een hele hoop goed.

Land Rover Range Rover 2.5 DSE (P38A) '96

Opel Omega 2.5 DTi Executive Edition (B2) ’02
Maximum vermogen: 150 pk
Motorcode: M57D25

Misschien wel de fijnste reisauto van het nieuwe millennium en niemand die het doorhad. De Omega was absoluut niet premium en maakte niet de indruk sportieve aspiraties te hebben. Op zich erg verfrissend, daar de auto wel voorzien is van de aandrijving op de goede wielen: namelijk die aan de achterkant. In combinatie met de BMW 525d motor was deze auto zeer comfortabel, ontspannen en uitgebalanceerd. Zeker met een automaat was deze Opel Omega de ideale auto om Europa mee door te cruisen. Omdat er ‘Opel’ op stond vonden de meeste potentiële klanten het maar niets.

Opel Omega Caravan 2.5 DTI (B2) '01

Land Rover Defender 110 ’97
Maximum vermogen: 193 pk
Motorcode: M52B28

Er zijn meerdere Rovers en Land Rovers met een BMW motor. Dat is natuurlijk volkomen logisch, want de twee zijn een tijdje partners van elkaar geweest. In Nederland kon je de Range Rover en Freelander met BMW motor krijgen. Tenzij je in Zuid-Afrika woonde, want daar had Land Rover ook speciale Defenders in de aanbieding. In Nederland moesten we het doen met de TDi en later TD5 motoren. In Zuid-Afrika was er een zes-in-lijn benzinemotor mogelijk. Het was de M52 die we kennen uit BMW’s als de 328i, 528i en 728i, goed voor 193 pk en 280 Nm was de zescilinder Land Rover een stuk sneller dan de exemplaren met de 3.5 liter grote Rover V8.

Land Rover Defender '97

Rayton-Fissore Magnum 3.5i ’89
Maximum vermogen: 211 pk
Motorcode: M30B35

Deze auto was zijn tijd, ver, veel te ver vooruit. Het was een enorm grote SUV, gebouwd op het chassis van een Iveco bedrijfsauto. De auto werd getekend door Tom Tjaarda en was er in diverse smaakjes. Dat is een understatement, want werkelijk alles was mogelijk. De Rayton-Fissore Magnum kon je krijgen met een eenvoudige VM Motori diesel (waar de Italiaanse politie graag gebruik van maakte), maar een Busso V6 of een Amerikaanse V8 waren ook mogelijk. In dat laatste geval werd de auto omgedoopt tot LaForza Magnum. Ook een 3.5 zes-in-lijn van BMW kon besteld worden na de eerste modelupdate.

Rayton-Fissore Magnum 4x4

De La Chapelle Atalante 57S ’02
Maximum vermogen: 231 pk
Motorcode: M54B30

Nog een auto voor de Obscure Auto Top 50 is de De La Chappele Atalante 57S. Het is overduidelijk een replica van de Bugatti Type 57. Erg leuk gedaan. Een soort kitcar, zou je denken. Niets is minder waar, deze auto’s zijn ware kunstwerkjes. Het onderstel is behoorlijk hoogstaand en dat geldt ook voor de motoren. Bij De La Chapelle is er keuze uit een hele serie BMW motoren, waarvan de meeste speciaal voor De La Chapelle onder handen zijn genomen door Alpina en Hartge. Naar het schijnt zijn deze auto’s met name populair bij eigenaren van échte Bugatti’s. Die auto’s zijn immers te kostbaar om nu mee te gaan rijden en deze auto’s zijn een zeer goed alternatief. Goedkoop zijn deze auto’s overigens niet. Als er eentje te koop staat is dat meestal tussen de 200.000 en 300.000 euro.

De La Chapelle 57S '03

300 pk: CMC E7 Police interceptor ’09
Carbon Motors is een relatief onbekend en niet meer bestaand merk. Het merk werd in het leven geroepen vanwege één auto: de Ford Crown Victoria. Die ging uit productie waardoor de Amerikaanse politie moest gaan kijken naar een vervanger. De Crown Victoria was hopeloos ouderwets, maar mede daardoor ook oersterk en zeer betrouwbaar. Carbon Motors ontwierp een sedan die enkel en alleen moest dienen als Interceptor. Er werd gekozen voor de 3.0 diesel met twee turbo’s van BMW vanwege het hoge vermogen, het nog hogere koppel en het relatief aangename verbruik. Helaas ging er nogal wat mis. Niet zozeer met de ontwikkeling van de auto, dan wel de aanbestedingsprocedure en de politieke spelletjes eromheen.

Carbon Motors E7 Police Interceptor '09

Hartge F1 (W124) ’86
Maximum vermogen: 330 pk
Motorcode: M88/3

Een van de meest bijzondere kruisbestuivingen waar elke purist juist blijer van wordt. Het waarom ontgaat ons compleet, maar het resultaat is erg cool. De Hartge F1 is een project van BMW tuner Hartge. Voordat er ook een Carlsson tak kwam (die Mercedessen onder handen neemt), had de club van Erich Hartge al eenmaal een Mercedes onder handen genomen. Qua uiterlijk hebben ze zich heel erg in gehouden. De meeste wijzigingen zijn technisch. De Hartge F1 heeft een 3.5 liter grote zes-in-lijn uit de M1 en M5. Voor de gelegenheid werd het blok van 286 pk gekieteld naar 330 pk. Het blijven immers tuners.

Hartge F1 (W124) '87

MINI ALL4 X-Raid ’11
Maximum vermogen: 340 pk
Motorcode: M57D30TÜ2

Omdat MINI een merk is van BMW, valt deze niet direct op. Zonde, want het ding is op een positieve manier knettergek. Het is de enige MINI ter wereld met een zescilinder biturbo dieselmotor. De auto werd ingezet op rally’s als de Dakar. De auto staat hoog op zijn poten, heeft enorme veerwegen en bizar grote banden. Sterker nog, voor een MINI is het best een groot apparaat. Dat komt doordat het eigenlijk de opvolger is van de X3 Raid, maar dan met een MINI koetswerk erover. Deze auto is gewoon ter herinnering, mocht je secretaresse zeggen dat haar nieuwe MINI een stoere auto is. Nee, dít is een stoere MINI.

MINI All4 Racing (R60) '11

Bentley Arnage Green Label ’99
Maximum vermogen: 354 pk
Motorcode: M62B44 (Cosworth)

Dat Rolls Royces tegenwoordig een BMW-motor hebben, zal niemand verbazen. De Silver Seraph had de 5.4 V12 uit de 750i in het vooronder liggen en de Phantom kreeg een unieke 6.75 V12 en de huidige heeft de 6.6 Biturbo. Terug naar de Silver Seraph: om meer onderscheid te maken tussen de Bentley en Rolls Royce, kreeg de Silver Seraph een V12 en de Bentley Arnage een V8. Het was de bekende 4.4 V8, maar door Cosworth voorzien van twee turbo’s. Het was een vrij moderne motor, met 4 kleppen per cilinder bijvoorbeeld. Ook de automaat was redelijk up to date: een 5-traps automaat van ZF. In principe een betere motor dan die stokoude 6.75 V8 met 2 kleppen per cilinder en een zeldzaam exorbitant verbruik. Toch kwam dat loodzware blok weer terug, met de toevoeging Red Label. De BMW motor bleef nog even in het gamma als ‘Green Label’.

Bentley Arnage Green Label '02


Morgan Aero 8 SuperSports ’10
Maximum vermogen: 367 pk
Motorcode: N62B48

Het begon als een grapje. Tijdens een editie van de 24 Uur van Le Mans raakten Charles Morgan en wat BMW honcho’s met elkaar in gesprek. De Rover V8 motoren (die Morgan voor de Plus 8 modellen gebruikte) werden uitgefaseerd. Als BMW de motoren kon gaan leveren, hoefde Morgan niet verder te zoeken. Zo gezegd, zo gedaan. De Aero 8 kreeg een dikke 4.4 liter V8 uit de 540i onder de kap. Deze auto evolueerde in de loop der jaren en hetzelfde gebeurde met de motoren. Na de strikt gelimiteerde AeroMax (100 exemplaren) was er nog steeds behoefte aan een coupé op basis van de Aero 8, dat werd de SuperSports, met de 367 pk sterke V8 uit de BMW 550i.

Morgan Aero SuperSports '11

Wiesmann MF5 ’11
Maximum vermogen: 555 pk
Motorcode: S63B44O0
Het probleem met power-SUV’s is dat ze gewoon niet zo snel zijn als ze hadden kunnen zijn. De X5 M en X6 M zijn excuses op wielen. Meer dan twee ton aan gewicht en een hele hoop luchtweerstand. Ze zijn wel snel, daar niet van, maar niet 555 pk snel. Wiesmann heeft altijd gewerkt met motoren en dit was hun huzarenstukje. De 4.4 liter V8 met dubbele turbo werd in de vederlichte MF5 gelepeld en het resultaat is gewoon angstaanjagend. Met name het altijd aanwezige koppel (650 Nm) maakt de auto werkelijk bloedsnel. Natuurlijk, de V10 klonk glorieuzer, maar in de MF5 heeft Wiesmann eraan gesleuteld waardoor de motor angstaanjagend klinkt. Geen hoog gejank, maar een indrukwekkend gebulder, geblaas en gesis. Dit is de auto van Darth Vader. Dat kan niet anders.

Wiesmann GT MF5 '11

Ascari A10 ’06
Maximum vermogen: 600 pk
Motorcode: S62B50

Ascari begon aanvankelijk met een raceauto waar een V8 van General Motors en later Ford in lag. Prima blokken. Veel vermogen, veel koppel en lekker voordelig in te kopen. Ascari had echter serieuze plannen en daar hoorde een serieuzere motor bij. De Ecosse was er met bekende V8 motoren van BMW, al dan niet getuned door Hartge. De Ascari KZ-1 kreeg een 4.9 liter V8 uit de E39 M5 mee, voor de gelegenheid gekieteld naar 500 pk. Het absolute hoogtepunt was de A10, het topmodel uit de KZ-1 reeks. Er zijn er 10 van gebouwd en die hadden dezelfde 4.9 V8, maar dan met 600 paarden.

Ascari A10 '08

McLaren F1 ’93
Maximum vermogen: 627 pk
Motorcode: S70/2

De McLaren F1 was de auto die alle andere auto’s in de schaduw zette. Ondanks dat er niet eens zoveel van gebouwd zijn, is de auto bij iedereen bekend. Met name de cijfers: de F1 haalde 386 km/u, wat de auto voor lange tijd de snelste auto ter wereld maakte. Dat was aanvankelijk niet de bedoeling. Gordon Murray wilde de beste sportwagen maken, niet zozeer de snelste. Zijn uitgangspunt was de Honda NSX, een auto waarvan (terecht) zwaar onder de indruk was. Hij vroeg aan BMW Motorsport baas Paul Rosche om een V12 met ongeveer 400 tot 450 pk. Ze deden iets te goed hun best bij BMW, waardoor het 627 paarden werden.

McLaren F1 '95

Vermot Veritas RSIII ’12
Maximum vermogen: 647 pk
Motorcode: S85B50L

Net als Spyker was Veritas een merk dat heel, heel lang geleden een rolletje van betekenis speelde in de autowereld. Net als Spyker werd Veritas nieuw leven ingeblazen. De Veritas RSIII was er met een 4.0 V8 uit de BMW M3 en later ook met de V10 uit de BMW M5. Aan die motor deden ze helemaal niets, maar het gewicht van de RSIII lag veel lager waardoor het een absolute supercar werd. Later kreeg de V10 uit de RSIII assistentie van een elektromotor, waardoor het totaalvermogen uitkwam op 647 pk.

Vermot Veritas RSIII '12



58 reacties

Hoe obscuur de Lincoln mag zijn, al helemaal als diesel, toch vind ik t nog best een knappe wagen. Maar er ‘heurt’ toch een V8 in.
@toyotafortuner: Dat dachten de toenmalige Lincoln kopers ook. Er zijn, afhankelijk van de bron, slechts 1800 tot 2500 exemplaren gemaakt
@edge: ik denk dat dat vast te ‘wijten’ was aan de diesels van GM. Daarnaast waren/zijn de Amerikanen niet gewend aan de diesel.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Iets minder exotisch: De 1.6 D-4D-F van Toyota komt van BMW
@imaginenl: ook een handje vol 2.0 diesels in een aantal Avensis kwamen uit de stallen van BMW, trouwens.
@richh: terwijl in de eerste new Mini Cooper D dan weer een 1.4 D4D uit een Yaris lag…
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@jantje_555: Voor en na 2003 (2001-2006), niet te verwarren met de recentere TD4, dat was een Ford motor.
Eeuwig zonde dat het zelfs de fantastische 75 niet gelukt is om het tij bij Rover te keren. Het leek zo mooi te zijn toen BMW de tent overnam. Al begrijp ik de Duitsers ook wel, beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.
Ik ben meer van de classics…

Veritas-BMW:
https://cdn.bmwblog.com/wp-content/uploads/1949_Veritas_C90SpohnCoup3-750×500.jpg

EMW (doorzetting van de BMW-fabrieken in na-oorlogs Oost-Duitsland):
https://assets.hemmings.com/story_image/[email protected]?rev=2

Frazer-Nash:
https://static1.squarespace.com/static/56e8421ac2ea5108b73fe126/t/578798096a49637b8a1d52e6/1468504076818/

Bristol:
https://i.pinimg.com/originals/0f/a2/b0/0fa2b028a14f862c27d014051f53935b.jpg

En mijn persoonlijke favoriet, de Elva-BMW:
http://www.carsaddiction.com/files/cars/64__BMW_GT_160S.jpg
@dizono: Gave toevoegingen!
@willeme: de mooiste van allemaal: de Aspid GT-21 met BMW V8! http://www.aspidcars.com/eng/
@willeme: leuk. 4 weken geleden was er discussie over bmw motoren elders bij merken. Leuk verhelderend verhaal
Soms vergeet je wat voor brol de Amerikanen soms konden bouwen, maar dan zie je weer zoiets voorbij komen als die Lincoln. Goed, een 79 Olds Cutlass diesel is wellicht nog treuriger, maar my god; wat een meuk….
De Range Rover van 2002 had toch ook de v8 benzine van de 5 serie en 7 serie erin hangen.
@thomasthomas: Klopt de L322 (de generatie na die hier in het artikel is genoemd) is tot 2005 leverbaar geweest met de M62 V8
Deze niet-BMW heeft trouwens ook een BMW-motor naar het schijnt. Een kleintje, maar toch…

https://media.buzz.ie/uploads/2017/10/16154941/bmw-side-1024×539.jpg
@dizono: U heeft het internet gewonnen!
@dizono: waarom heb ik nou weer op “toon afbeelding” geklikt..
Fijn lijstje weer!
Die lincoln is niet het enige amerikaanse voertuig met een BMW M21 geweest…:

https://en.wikipedia.org/wiki/Vixen_(RV)

Deze geniale camper had hem ook
@undifined1: Vixen, wat een heerlijke naam voor een camper
BMW heeft een aantal leuke motoren in Land Rovers gepropt, maar BMW heeft ook een paar (vermoedelijk) leuke motoren van Land Rover zelf tegengehouden. De Td5 was had namelijk nog een 4 en 6 cylinder broertje, door de motoren van BMW waren die alleen overbodig en is alleen de Td5 doorontwikkeld. Zonde in mijn ogen, ik had graag een 6 cylinder Td5 (of eigenlijk Td6 dan) in een Defender gezien.
Je verwacht de usual suspects, een MINI, een Rover, een Rolls, de McLaren F1 (hé allemaal Brits) en die zijn er dan ook. De Omega was bekend. Een obscure Amerikaan verrast niet. Maar die Mercedes…
@mashell: heeft AMG dat niet ook een keer gedaan, een 3,5 liter in een W124, uiteraard voordat ze van Mercedes werden.
De LaRo Freelander TD4 is ook een BMW motor.
Goed, het is geen serieproduct maar hij is natuurlijk te cool om niet nog eens te posten:
https://i.pinimg.com/originals/e1/82/e5/e182e5d73d941bb798e16e1c4f82fa7e.jpg
@vaakbenjetebang: da’s toch een Wolga body, over de gestripte carrosserie van een BMW 6 serie heen geklopt? Technisch gesproken is dit nog steeds een BMW. Er zijn op de diverse autofora wel wat topics over te vinden, wel echt erg gaaf gedaan.
@rrrobert:

Klopt, maar welbeschouwd is het qua recept dus niet zo heel veel anders dan een vroege Wiesmann. Maakt ook niet uit verder, die Volga is gewoon de coolheid zelve.
@vaakbenjetebang:

8-serie, geen 6-serie. Maar met dat onderscheid heeft BMW zelf tegenwoordig ook wat moeite.
@vaakbenjetebang: uit nostalgische overweging ff wat gegoogeld, en wat blijkt, er zijn twéé exemplaren gebouwd. De eerste werd al in 2001 gebouwd, waarvoor een BMW 850 CSI (met V12!) werd geslacht, Uit de archieven van Autoblog:
Volga V12, From Russia with Tuning
En 10 jaar later nog eens, ietwat uitgebreider:
a:level Volga V12: brute Rus met BMW Motorsport-genen

De 6 serie cabrio, uit 2006, met V8: BMW 6-serie Cabriolet wordt Volga Roadster
@rrrobert: Kijk, dat wist ik niet, van die roadster. Kende alleen de coupé.
Bristol heeft in haar prille begin als autobouwer ook veel gebruik gemaakt van BMW motoren. Ze gebruikten de 2 liter straight 6 uit de BMW 328. Bristol bouwde de motoren wel zelf dacht ik. Hebben ze gebruikt tot eind jaren 50 (daarna Chrysler V8). De onder licentie gebouwde motoren vonden ook hun weg naar oa. de Ace Ace.

En die fijne Duitse / Britse combinatie heeft één van de mooiste cabrio’s ooit opgeleverd, Bristol 402:
https://collectorscarworld.com/news/profile-1949-bristol-402/
Mijn pa reed vroeger een Opel Omega 2.5 TD. Was de geknepen versie van de 143pk sterke BMW motor. Reed echt heerlijk met die pruttelende 6-cilinder in t vooronder. Blok moeiteloos naar de 350.000 gereden. Alleen waar BMW een metalen waterpomp had, had Opel een kunststof waaier erin zitten. Enige wat ook kapot gegaan is. Zuinig was hij niet, bij 1:13 hield t wel op, maar roeten kon hij als de beste :)
Kan de Grinnall Scorpion er ook nog bij aub?
Telt de Nazca van Italdesign ook, ook al was het in opdracht van BMW? (als ik mij niet vergis)
De M21 die in de 324TD en de 524TD lag heeft BMW niet zelf ontwikkeld maar die werd geproduceerd door Steyr. Steyr staat bekend om zijn trekkers.
@evdw: Hier op autoblog staat steyr-puch bekend als de bouwer van oa de G-klasse en natuurlijk de haflinger en pinzgauer.
How about: DONKERVOORTS?
@jerry1950: Allemaal blokken uit het VAG concern.. ;)
@wimbraber: de oudere niet natuurlijk, die werden met het blok uit de Ford Sierra geleverd.
Lease-Marie Presley… briljant!
Leuk. Graag meer van dit soort onderwerpen in 2019.
Blijft knap dat het BMW is gelukt om uit een motor zonder turbo of compressor 625 pk te halen. Mercedes Benz had hier 15 jaar later nog steeds meerdere turbo’s voor nodig (SL65)
@loserboi932: mwah, het is net hoe je het bekijkt.

Die McLaren weegt niet zoveel. Die V12 levert voldoende koppel.

De AMG V12 BuTurbo is in eerste instantie een koppelmonster met ‘toevallig’ 612 pk en vooral 1.000 begrensde newtonmeters. Die blokken werden in loodzware Mercedessen gelepeld. Dan is het koppel fantastisch.

Als tegenhanger van het BMW blok heb je bij AMG wel de motor uit de CLK-GTR AMG (6.0 V12 met 600 pk) en de 7.3 V12 uit de Pagani Zonda (ook zo’n 650 paardjes). Het is maar net welke toepassing ze in het achterhoofd hebben.
@willeme: ok. Makes sense. Bedankt voor de uitleg
@loserboi932: Jaha WikipediaWillem geeft les in de ochtend!
M’n opa die ons afgelopen jaar ontvallen is kocht in 1996 een donkergroene Omega sedan 2.5 DTI, en heeft er vijf jaar lang naar volle tevredenheid mee gereden. Van Noorwegen tot Griekenland, m’n grootouders hebben alles gezien, en dat met een gigantische caravan erachter. Onze generatie mag in de handjes knijpen voor zo’n pensioen! Na vijf jaar kwam er overigens een driedeurs Toyota Landcruiser 3.0D. Dat was wel andere koek. Wat een beest was dat.
@Jochempie: Toen was het nog de 2.5 TD met 130pk, super auto was het!
Kijk, dit zijn de leukere artikelen! Chapeau!
En de nieuwe toyota supra…
Glas had ook BMW motoren…
In een Focke wulf zaten er ook bmw motoren.
@boomhauwer:
Hebben die ooit personenauto’s gebouwd dan?
Ligt het aan mij of ligt die band van de McLaren er verkeerd om? (zie rij-/looprichting)
On topic: Leuk artikel!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).