GIMS redux: wat heeft Genève ons eigenlijk gegeven?

Auteur: , 31 Reacties
Genf

Nu de kaasfondue verteerd is, kijken we terug op dé autobeurs van het jaar.

Want ja, dat is het toch nog steeds wel. Tuurlijk, NAIAS is ook altijd groot in ‘Murica en later dit jaar krijgen we Parijs. Qua locaties zijn de LA Auto Show en Tokyo Motor Show misschien interessanter, maar alles bij elkaar opgeteld is Genève nog steeds de top dog onder de autobeurzen. Dit is waar de merken vaak echt willen shinen. Zelfs autobeurshater Volvo komt er nog naartoe. In de euforie van het autofeestje is het voor de betere autoliefhebber moeilijk om niet overenthousiast te worden. Maar hoe kijken we terug op de beurs nu we de echo chamber weer verlaten hebben?

Exoten stelen de show. Of…was er niet zoveel show om te stelen?
In principe is het natuurlijk logisch dat droomauto’s die tot de verbeelding spreken meer aandacht krijgen dan saaimobielen die we in drommen tegen zullen komen op ’s heeren wegen. Auto’s als de Ferrari 488 Pista, Ruf SCR, Porsche 911 GT3 RS, Bugatti Chiron Sport en Lamborghini Huracan Performante Spyder zijn natuurlijk moeilijk te negeren. Misschien nog wel meer tot de verbeelding sprekend: ‘bereikbare’ exoten als de vierdeurs Mercedes AMG GT en BMW M8 Gran Coupe. Je kijkt er liever naar dan naar de zoveelste Golf. Tenminste, even. Want als het dagdromen voorbij is, wordt het toch tijd om even te kijken wie de beste C- of D-segmenter bouwt. Immers loopt je leasecontract bijna af.

Op naar de stands van Ford, Opel, Volkswagen, Hyundai, Alfa Romeo et cetera dus. Maar helaas, zou je met dit doel naar Genève afgereisd zijn, kom je van een koude kermis thuis. Er was bijzonder weinig heet nieuws op de beurs voor Jan Modaal. Uitzonderingen: de nieuwe Kia Ceed, Toyota Auris, Peugeot 508 en Mercedes A-Klasse. Misschien kunnen de nieuwe Audi A6, BMW X4, Lexus UX en Volvo V60 ook nog onder deze categorie gerekend worden voor Jan Tweekeermodaal. Maar dat was het dan ook wel. Nieuwe A-segmenters of B-segmenters stonden niet of nauwelijks op de kaart. Misschien durven de fabrikanten het niet aan een normale auto neer te zetten zonder een mooie babe erbij?

Herhaling van zetten: alles wordt autonoom en elektrisch…alleen nog niet nú
Bla bla, autonoom, elektrisch, toekomst, Volkswagen I.D. Vizzion, Renault EZ-GO, snurk. Al jaren horen we hetzelfde riedeltje, maar het is inmiddels 2018 en waar blijven die tastbare producten dan?

Oké, de elektrifictie komt langzaam op gang. Honda kondigde aan dat de guitige Urban EV Concept binnen afzienbare tijd op de markt komt en de Hyundai Kona EV staat te trappelen om kopers voor zich te winnen. Daarnaast is de Jaguar I-Pace nu officieel. Vooral die eerste twee zouden best eens goed kunnen verkopen, maar op de échte elektrische verkooptoppers is het nog altijd wachten. Waarom? Misschien omdat auto’s met voldoende accu’s stiekem toch nog steeds best prijzig zijn om te maken?

Voor wat betreft het autonome gebeuren aangaat maken we ons steeds minder zorgen. Het gaat gelukkig nog wel even duren voordat volledig zelfrijdende auto’s echt een ding zijn. De fabrikanten moeten misschien nog wat game-ervaring opdoen, want verder dan level 3 à 4 komen ze voorlopig niet.

Conclusie
We hebben weer kunnen genieten van prachtig metaal in Genève. Er waren meer dan voldoende auto’s te vinden waarvan het bloed van de liefhebber sneller gaat stromen. Een beetje maf is alleen dat deze exoten in de meerderheid waren ten opzichte van de massaproducten waar de industrie uiteindelijk op draait. Opel was er niet eens en de meeste andere volumemerken hadden niet veel nieuws te melden.

Ook wereldschokkende vernieuwingen qua techniek hebben we niet kunnen ontdekken. Misschien is het de stilte voor de storm en gaat het volgend jaar helemaal los. Of is het simpelweg een teken aan de wand dat niet alleen de AutoRAI, maar ook de beurs der beurzen zijn beste tijd gehad heeft? De tijd, zal het leren…

Voor de diehards: check HIER nog een keer de hypercut van al onze video’s uit Genève.



31 reacties

Voor sommigen moet de beurs nog beginnen! Ik ga morgen.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Ok.. interessant.. nu ff een artikel met de 10 lekkerste beursbabes neerplempen!
@cloverleaf: hadden we graag gedaan.. als ze er waren. Skoda-meisje hierboven was één van de weinigen. Je kon ze dit keer op 1 hand tellen. Volgend jaar op 1 duim denk ik.
@RubenPriest: wie zoekt zal vinden. Had die Chineze fabrikant niet wat moois? En wellicht wat van die tuning fabrikanten?
@ikleesookoverautos: Nope & nope. Bij Pirelli zaten wat dames achter de balie, maar geen modellen oid. Kijk bijv Mansory: enkel auto’s op de stands zonder aanwezigheid van een model. https://www.autoblog.nl/nieuws/mansory-maakt-de-720s-kneiterdik-107555 en https://www.autoblog.nl/nieuws/mansory-maakt-rolls-royce-ziek-met-deze-phantom-107589
@RubenPriest: jammer dat Toyo tires er niet was toch wel 1 van mijn favoriete.
@RubenPriest: die van de FCA Groep hadden het prima voor elkaar.
@dirkiii: en W Motors ook
Weinig vrouwen
Als je als Jan Modaal naar een beurs gaat heb je zo en zo geen leven.

Kinderen, een vrouw met een mening over welke auto beter is voor het gezin…

En dan ook nog eens toegeven dat die maxicosie beter past in die groene SUV.
Ik dacht juist dat er heel veel nieuws in Genève te zien was door de enorme stroom artikelen hier op Autoblog over de auto’s op de beurs…

En niet alleen veel, maar ook best uitgebreide artikelen, alsof je er zelf een beetje bij bent.

Knap werk en dank hiervoor!
Ik heb de Hypercut gekeken (heel leuk overigens, doe je goed Wouter!) en ook de beurs via een reeks andere sites gevolgd en ik kan niet anders dan akkoord gaan met de vaststelling dat het allemaal niet veel soeps was. Als ik eerlijk moet zijn dan vond ik de Peugeot 508 nog veruit de meest interessante auto op de beurs. OK die Rentech was ook wel cool, maar verder heb ik niet veel gezien dat me met enige mate van verbazing wist achter te laten. Die AMG GT is zo mogelijk nog lelijker dan de eerste generatie Panamera, de M8 is een afknapper van jewelste, Audi heeft me sowieso nooit een reet gezegd. Wat hadden we nog? Uitmelk-editie nummer zoveel van de Huracan, de 911 en dat afschuwelijke gedrocht genaamd Chiron. Die Polestar One, mja, OK, die mag er wel wezen. Maar ook daar kan ik niet van zeggen dat ik impressed was. Hmm. Zou het misschien ook te maken kunnen hebben met het feit dat we toch echt niet meer dat 7 of 8 jarige pummeltje van weleer zijn en bijgevolg toch wel redelijk afgestompt en ietwat blasé door het leven gaan? Want wees nu eens eerlijk : hoe vaak is ieder van jullie de dag van vandaag nog oprecht verbaasd of onder de indruk van iets? Ik niet veel iig. En da’s heel spijtig. We fucked the magic out of reality. En dan heb ik het niet alleen over auto’s. We zijn omringd door veel te veel van alles, het heeft allemaal geen emotionele waarde of betekenis meer. Tot op het punt dat zelfs soortgenoten en andere levende entiteiten verworden tot wegwerpproducten. Onze ‘samenleving’ zit met een ernstig probleem. Maar om toch positief af te sluiten : ik vond Wouter en die andere in de Hypercut echt super om naar te kijken. Een gigantisch verschil met jullie eerste filmpjes zoveel jaren geleden.
@mwodan: tis dat ik in de trein zit dat ik deze comment heb gelezen: maar voor andere lezers TL;DR; “alles is kudt anno 2018”
@lekkaah: ik was vandaag toch oprecht verbaasd over de mega tieten van mijn buurvrouw
@lekkerlinksrijden: lettertietenkijken
@mwodan: “Wouter en die andere”
@2wheeler: wordt vast de ondertitel bij het volgende filmpje van Casper. “Die andere”
Ow ja, de Lamborghini Urus.. Lang benieuwd naar geweest, maar ook daar : fail. Het druipt er gewoon langs alle kanten vanaf dat ie gemaakt is om niets anders dan commerciële redenen. Ja ja, lang leve het kapitalisme en het volstrekt absurde en belachelijke concept van monetaire waardebepaling. Nee, ik word inderdaad niet zo vrolijk van deze wereld.
@mwodan: hey. Doe eens even niet. Ik lees AB op het toilet en door jouw negativiteit is mijn darmflora van slag. Zo te ruiken.
@2wheeler: Omdat je weet dat het waar is.
Zelden zo teleurgesteld geweest door Genève!
Niet de mustang, is toch wel een beetje interessant
Zoals altijd weer geweldige auto’s. Met als uitschieters voor mij:
1- Rimac Concept_Two: een heel nieuw level hypercar met smullende techniek.
2- Peugeot 508.
Is er een bestaande autobeurs die lekker thuis met de VR-bril op te bekijken valt?
Ik ga dit jaar naar de Beijing car show, zijn jullie daar ook?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).