Potjandrie, die is dik!
Er zijn zo van die auto’s waarvan je wéét dat de standaard keuze gaat worden. Vaak is het Duits en Premium. Dan worden termen gebruikt als ‘de maatstaf’, ‘de som der delen’ en ‘de nieuwe norm’. Denk aan de BMW M5 bijvoorbeeld.
Dat is op zich ook goed te verklaren, maar het is niet zozeer leuker. Zo’n M5 is een auto die zichzelf wel héél erg serieus neemt. Gouden remschijven, vier uitlaten en heel boos kijkend front. De Dodge Charger SRT Hellcat is een uitstekend alternatief voor wie juist een beetje humor heeft. Het is eigenlijk een vierdeurs musclecar. En nu zijn er niet één, maar twee blubberdikke varianten bijgekomen.
De Doge Charger SRT Hellcat Widebody is precies wat je denkt dat het is: een Hellcat met een breder koetswerk. De Hellcat Widebody heeft een nieuwe voorbumper, nieuwe velgen met bredere banden en enorm uitgeklopte wielkasten. Samen met nieuwe Brembo’s moet de Charger iets beter kunnen omgaan met het surplus aan vermogen.
De bekende ‘378’ Hemi V8 is 6.2 liter groot en voorzien van een enorme mechanische compressor. Het blok is goed voor 717 pk en 881 Nm. Volgens Dodge zit de auto in 3,6 seconden op de 100 km/u. Belangrijker is de kwartmijl, die in 10,96 seconden gedaan wordt. Jazeker, dit is een een ten-second-car. Qua topsnelheid is de Charger SRT Hellcat Widebody de snelste ‘massa-geproduceerde’ sportsedan: het apparaat loopt namelijk 315 km/u. Dodge gebruikt expres de term massa geproduceerd, want sedans als de Alpina B5 (330 km/u) en Bentley Flying Spur (334 km/u) zijn namelijk sneller.
Mocht je de Hellcat net even te veel van het goede vinden, wat begrijpelijk is, dan is er een alternatief. Dodge trekt namelijk direct het doek van de Charger Scat Pack Widebody. Deze heeft de bodykit en het chassis van de bovenstaande Charger, maar dan zit er een andere motor in. Met 6.4 liter is deze zelfs ietsje groter, maar de V8 is niet voorzien van een compressor. Met 485 pk en 644 Nm kom je overigens niet veel te kort. Van 0-96 km/u duurt 4,3 tellen. De kwartmijl is in 12,4 seconde achter de rug.
Meer lezen? Dit zijn de 15 leukste niet-Duitse sportsedans!
Die is zeker dik ?
Dit zoveel liever dan een M5!
@basr32: liever dit dan alles. Wat een dik ding zeg. Ik hou van bodykits.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Echt supergaaf!! Kanon van een wagen. De wide body staat hem echt heerlijk!
T H I C C <3
Ja ik wil!
114 foto’s…. Wel een dik ding. Mooier dan een bempie aan de buitenkant, maar zo’n dashboard kunnen ze in Amerika tegenwoordig wel beter dan dit…
Oeh ?
Die afgedankte KLM kist ook in de achtergrond ;-)
@sans: Scherp!
Dodge ..
Blijft een cheap-ass USA merk ..
Te bizar dat Dodge in dezelfde stal als Maserati zit eigenlijk !!
@lincoln: Vind ik eigenlijk wel logisch. Maserati Is ook het C segment van zijn klasse.
@donstil:
Bizar dat Maserati nog grotere cheap-ass brol verkocht/verkoopt dan het cheapste Amerikaanse merk ..
@lincoln: wat is er mis met het woord goedkoopste?
@appeltaartislekker: Dat klinkt een beetje cheap-ass…
@Balkenende
Goed hoor jankbekkie ..
Doet me in die blauwe spec wel erg denken aan een M2. Ontzettend dik!
@denniss00: M2 past in zijn kofferbak :)
OT: Blubber dikke bak die te weinig word gewaardeerd 1 om zijn brute powerrrr 2 om zijn goede uiterlijk en die stoelen zijn echt heerlijke zetels btw.
De Red eye versie zal ook niet lang duren voordat die komt 797 PK
Super gaaf. Dit had ie precies nodig
Wauw wat een heerlijke gave foute brute stoere bak.
Scatje ik ga wa rije he!
@tjorque: Ja waarschijnlijk zeg je dat elke dag met zo een auto?
Super gaaf. Vooral die blauwe. Komt er dan ook zo een in de Demon versie?
@lovecars: Er komt een RedEye variant. Zelfde blok als de Demon.
De achterkant ziet er echt goed uit. Mooi dingen.
Alleen al voor de naam ‘Scat Pack’ zou ik hem willen. Supergaaf ding.
En in Amerika kost het relatief weinig, ook wat waard.
Zou hem wel in mijn garage willen hebben. Wat een bruut geweld deze wagens. We zullen ze helaas hier niet veel tegenkomen. Dus het blijven dream-cars!
De 717 pk zoals opgegeven in het artikel voor de Charger Hellcat Widebody klopt niet : dit is het getal voor de Challenger, de Charger heeft 10 pk minder omwille van slechtere luchtstroom langs de motorkap (Bron: engineering explained)