Dit zijn de 10 meest opvallende verkooptrends [2013]

Auteur: , 47 Reacties

Ondanks een run op voordelige bijtellers in december (bedankt Mitsubishi Outlander PHEV), hebben de autodealers dit jaar 17 procent minder auto's kunnen verkopen. Wij zetten op een rijtje welke merken en modellen de zwaarste klap kreeg te verduren.

Toyota GT86

10. Halve maatregelen
Alle modellen van Alfa Romeo zijn in aantal gehalveerd, of zelfs meer. Ook Cadillac, Hyundai, Jeep en Lancia zagen hun nieuwverkoop inkakken tot een nieuw dieptepunt met gemiddeld 50 procent van wat het ooit was. Het kan bijna niet erger, of wel?

09. Chevrolet Spark
En of het erger kan. Chevrolet behaalde nog maar een kwart van de verkopen van vorig jaar. De voornaamste boosdoener is hier is de Spark (van 4.888 naar slechts 337), hoewel de Aveo ook niet echt lekker heeft verkocht met 409 stuks tegenover 2.914 vorig jaar. Wie weet had de elektrische Spark nog het een en ander goed kunnen maken, ware het niet dat Chevrolet zich terugtrekt uit Europa.

08. Ford Ka
Vrouwen van alle rangen en standen rijden in een Ka. Het olijke wagentje doet het goed bij de supermarkt, in de stad en komt ook nog redelijk mee op de snelweg. Die veelzijdigheid maakt hem ideaal voor zowel mama’s thuis als op het werk. Toch viel de keuze dit jaar op een andere auto en daalde de verkoop van de Ka met 75 procent. Wellicht staat er tegenwoordig een Kuga voor de deur: een maatje groter en met een stijging van 400% de nieuwe favoriet van Ford.

07. Renault Twingo
Het boodschappenkarretje bij uitstek, maar zoals er bij de supermarkten wordt bespaard, zo ook op de auto voor het vrouwtje. In plaats van de Albert Heijn kopen we nu allemaal bij de Lidl, en de oude Twingo onder de krassen en deuken kan nog wel even mee. Van 12.169 zakten de nieuwverkopen naar 5.174 stuks.

06. Peugeot 207
December is nooit een goede maand voor de 207. Ze zijn op één hand te tellen, zelfs als je een paar vingers mist. Van 1430 daalde het aantal naar 122.

05. Lexus CT
Lexus ging dit jaar van 3920 naar 1588 stuks. Totaal. De luxe Toyota’s zetten weinig voet in de Nederlandse aarde, en dat is vooral te merken aan de CT. Hoewel er van de ruime hatchback meer exemplaren zijn verkocht in december dan in dezelfde maand vorig jaar (58 vs 29), scoort het totaal flink onder de maat, hybride of niet.

04. Nissan Pixo
Nissan weet zich redelijk staande te houden in de verkoopoorlog, maar de Pixo is een model dat een beetje tussen wal en schip valt. Het aanbod kleine stadsautootjes is overweldigend, en met de Volkswagen Up! is op dat gebied moeilijk te concurreren. Wie compact en Nissan wil rijden, kiest eerder voor de Micra. Daling Pixo: van 1.330 naar 600 stuks.

03. Opel Agila
De Agila lijkt Opel’s achilleshiel te worden, hoewel de verkoopcijfers van de Astra en Insignia ook niet geweldig waren (je zou zeggen dat dit vrij populaire auto’s zijn, gezien er zo veel van rondrijden). In december werden er met 185 stuks wel meer verkocht dan in dezelfde maand vorig jaar à 35 exemplaren, maar deze eindsprint heeft het niet goed kunnen maken. Van 5.677 in 2012 daalde het aantal nieuw afgeleverde Agila’s tot 1.569 stuks.

02. VAG drieling
Waarbij de Up! en de Golf ieders favoriet waren, stort de verkoop van de VAG drieling – Volkswagen Polo, Seat Ibiza en Skoda Fabia – volledig in. Dat is het gevaar van gelijkwaardige auto’s op hetzelfde platform: als de één niet zint, zal de ander het ook moeten ontgelden. De Polo ging van 18.758 naar 9.749, de Ibiza van 7.347 naar 2.106 en de Fabia van 5.409 naar 2.373 stuks.

01. Toyota GT86
De betaalbare sportauto is toch niet zo geliefd als iedereen had gehoopt. De lichtvoetige achterwielaandrijver rolde in 2012 113 keer op Prius-banden bij de dealer vandaan, in 2013 was dit nog maar 14 keer. Daar gaat mijn hoop om over een tijdje een goedkoop tweedehands exemplaar op de kop te tikken. En de Subaru BRZ? Vergeet het maar, van 22 naar 1.



47 reacties

Die ene BRZ die op kenteken is gezet is een… Demo :'(
Ik blijf die BRZ en GT86 toch ook een net-niet auto vinden. 7,3 seconde naar de honderd is gewoon te sloom in mijn ogen (In ieder geval voor een sportauto). Koop dan liever (een bijna nieuwe) audi tt die gewoon in 5,8 seconde naar de 100 sprint.

Echter zijn ze wel leuk om te zien, dat dan weer wel.
@emilio89: Het gaat om de rijeigenschappen, en op die manier rijdt een GT86 of BRZ zo’n TT aan alle kanten om de oren. Maar ik begrijp je punt, meer power is altijd welkom in die tweeling.
@Teerdz: @emilio89: rijbeleving alleen doet het blijkbaar niet.

Begrijp me niet verkeerd, er zijn vrouwen die (veel) beter kunnen rijden dan ik, maar meestal zijn ze niet zo geinteresseerd in driften.
Als je de vrouw of vriendin een sportieve auto zou aanraden, wat lijkt je dan het veiligste, een TT of een BRZ? Overigens is de TT ook al verdrongen door Q3’s en Kuga’s allerhande. Ik bedoel maar, die doelgroep is al gedecimeerd.

De jeugdige rijders kunnen het geld niet ophoesten, dat was met de voorloper van de GT86 overigens wel anders. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1b/New_stock_ae86_coupe.jpg
Komt daar bij dat ik laatst een full-aftermarket exemplaar zag voor 70k Euro. Dus die doelgroep is ook gemist. Dat was wel anders geweest als hij meer basic en 150pk geweest, maar een pak goedkoper, dan was het een aantrekkelijker auto geweest voor de beginnende sportievelingen.

Had hij er wat meer als de prototype uitgezien, of zelfs als de scion proto
http://jdthetoyotaguy.files.wordpress.com/2012/12/2011-scion-fr-s-concept_600x0w.jpg?w=600
en honderd pk meer gehad, had hij kunnen meespelen als een rivaal tussen de Alfa 4C en de Cayman in voor 70k euro.

Blijkbaar is het huidige aanbod, ondanks de hype, niet aantrekkelijk.
Vreemd, temeer daar Japanse merken meestal toch hun marktonderzoek doen.

Of zou er toch meer aan de hand zijn bij de consumentbeleving van oosterse merken?
@emilio89: jij snapt die auto niet en/of minder op autoblog verblijven als oplossing .
@tweede_woning: Waar heb jij het nu weer over -_-
@emilio89: ik begrijp nooit bij wie je binnenstapt voor zulk een auto? Bij toyota of subaru? Je krijgt bijna hetzelfde product!
@nasty: merk beleving.
OT de prijs is ook veel te hoog. In de vs 25.000 dollar en hier 40k euros. Van de zotte. Voor 20.000 euro had ik hem ook wel willen hebben.
@emilio89: Typische weer een Audi reactie…Fuck rijbeleving, ’t zijn 0-100 tijden die van belang zijn !
Volgens mij klopt dat getal bij de Twingo niet helemaal, lijkt me knap als die in zijn eentje in 2012 bijna even veel verkopen haalde als de top 10 van vorig jaar haha
Zeer spijtig dat de GT86/BRZ amper verkocht is. Wel begrijpelijk, aangezien zeer veel mensen een auto gewoon zien als een voertuig om van A naar B te gaan. Dan is zo’n lage sportauto niet praktisch natuurlijk…
@mistertie: praktisch kan sommige Alfa’s ook niet noemen (Mito, GT,…) maar zelfs die verkopen beter
Ik heb nog met Top Gear Live in Amsterdam de Subaru BRZ gezien op 27 April
gt86 : ”Daar gaat mijn hoop om over een tijdje een goedkoop tweedehands exemplaar op de kop te tikken” juist als een nieuw model niet bijster verkoopt zal de 2 de hands prijs navenant zijn .
@tweede_woning: of juist niet, het is best een gewilde auto. Maar de overheid doet hier gewoon zielig met hun belasting zaken.
Hadden ze de GT86 maar 300 pk of meer gegeven, dan zouden ze meer interesse kunnen wekken.
Tsja door het beleid van de overheid zijn gedrochten als een outlander PHEV’s nu eenmaal stukken interessanter (lees: goedkoper) om te rijden dan een GT86. De omgekeerde wereld als je ’t mij vraagt.
@oxje: Amen to that!
@oxje:

Je vergelijking is nogal krom. De Mitsubishi wordt niet aangeschaft als 2e auto, maar als 1e wagen. De GT86 daarentegen wordt niet zo gauw als 1e aangeschaft, maar eerder als 2e wagen.
Hoofdreden hiervan is alleen maar de functie van de auto…
@jack_abarth: Wellicht, maar het is ook krom dat ze praktisch even duur zijn in aanschaf
Wel verrassend van die 207, nu de opvolger al verkocht wordt…
@Jeroen297: De 205 schijnt helemaal dramatisch te verkopen.. maar óók dat zal wel aan de December maand liggen? :-P
Jongens de ford ka is niet meer officieel leverbaar
En de 207?! Wat waren jullie denkende.
Als er een 208 wordt bedoeld komt dat alle voorraad 208’en op waren en geen kenteken ervoor kon worden aangevraagd.
De elektrische Spark gaat hier niet geleverd worden, jammer.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-

Interessant artikel van de schrijver, mogen meer van komen :)
Wel jammer van de GT/BRZ. Vaak krijg ik wat pijn in de ogen of last van slaperigheid bij japans design, maar deze vind ik erg geslaagd.

Zoals hierboven al vermeld is denk ik de nieuwprijs wat hoog voor het vermogen. Vast en zeker een leuke auto om mee te boenderen door de bochten, maar jammer van de slechte sprinttijd. Als ik op dit moment op een leaseauto zou mogen uitzoeken zou ie zeker in aanmerking komen (dan wel een Subaru, vind ik als merk een stuk sympathieker). Hoewel er voor dat geld ook veel alternatieven zijn.
Toch opvallend van de Ford Ka. Heb er zelf ook eentje, prima auto om mee te beginnen. Heb het gevoel dat de markt een beetje verzadigd is. Let maar eens op hoeveel er van het nieuwe type nog rond rijden. Hier in het oosten staan ze overal.
En als het klopt wat hierboven wordt gezegd, dan zou dat maar twee dingen kunnen betekenen: Opvolger of het is gedaan met de Ka.
Alfa Romeo is wat mij betreft eigen schuld dikke bult. 3 modellen (en dan tel ik de 4c gewoon mee), auto’s kwalitatief niet best (dat is, echt waar, ooit wel anders geweest), aftersales niet goed noem maar op. En dat merk wilde een paar jaar geleden nog auto’s gaan verkopen in de VS? Het zal mij niet verbazen als Alfa volledig van de Nederlandse markt verdwijnt. En ondanks mijn kritiek is dat eeuwig zonde….
de GT86 is ook veel te duur in nederland, ze richten zich op jongeren maar die kunnen het gewoon niet ophoesten door die klotige belastingen van ons t*ring land…
@spykerboy: toeringland?
10k goedkoper en 100 pk erbij en ik koop em
(nu nog ff sparen)
Dat van de Twingo is ook maar de helft van het verhaal… Van de Twingo zijn er in 2013 een stuk minder verkocht dan in 2012, maar daar staat tegenover dat Renault veel meer Clio’s is gaan verkopen – sterker nog, ze hebben nog nooit zoveel Clio’s in één jaar verkocht (sinds de eerste Clio in 1990 dus)!
Hier alvast een gelukkige gt86 rijder. Wel niet helemaal nieuw gekocht (=met goede korting), en niet woonachtig in NL waar er niet zoveel leuke bochtige wegen voor zijn…
Ik ben niet verbaasd over de GT86. Het is vlees noch vis. 40 mille is te duur voor Jan met de pet en te goedkoop voor de succesvolle zakenman. Jan met de pet gaat voor een ouder model Honda die vervolgens wordt getuned en mensen met meer geld kopen een Porsche Bxster/Cayman of Audi TT.
@midasracer: heb je deels gelijk in, maar voor mij en de meeste kopers was de achterbank en de bruikbare koffer een reden waarom de door jou genoemde alternatieven niet reeds eerder aangekocht werden.
Dat ding rijd echt fantastisch, maar door alle regeltjes zijn ze hier veel te duur, en je kan ze ook al amper leasen, dus tsja dat verkoopt niet zo vlot. Hadden ze er een hatchback van gemaakt had je m misschien kunnen leasen en dan waren er bakken meer verkocht. (en dan hadden we over 3 jaar betaalbare 2e handsjes.
belgie en nederland willen de auto zoveel mogelijk weren, dat merk je. Dus een auto zoals een BRZ is iets dat je niet kan gebruiken, al zou ik dit persoonlijk ook graag 2e hands gekocht hebben voor 10 a 15000 euro.
Ik ben gelukkig al bijna 1,5 jaar de trotse privé bezitter van een WRX blauwe BRZ. Met toms achterlichten, zwarte BBS CH-R 18 inch velgen en 3,5 cm verlaging.
Deze BRZ was de eerste op Nederlands kenteken .
Het zijn alleen mensen die nog nooit in een BRZ of GT86 hebben gereden/gestuurd die negatief reageren . Ik weet wal beter.

En o ja ik rij altijd maar 3 jaar met een nieuwe auto, dus voor de liefhebber komt hij over 1,5 jaar op de markt. Kijk ook eens op Derijdercentraal.nl
@brzkg: hoi KG, ik heb me inmiddels aangemeld, bedankt voor je uitnodiging! Groet
In amerika schijnt de GT86/BRZ en de FRS toch wel redelijk te verkopen. Stomme BTW/BPM!
Waarom wordt in hemelsnaam de 207 genoemd????

GT86 is super leuk en voor de bochtenridders dé auto. Maar voor NL te prijzig voor wat men hier koopt voor dat geld (meer power / meer luxe)
Die GT86 en BRZ uit 2013 waren vast allemaal demo’s op kenteken in plaats van écht verkochte wagens. Idem dito voor de Kuga alleen dan omgekeerd. Vorig jaar aan het einde van zijn levenscyclus en dit jaar +400%? Ik heb pas 3 stuks gezien. 500% van niet veel is overigens nog steeds niet bijzonder veel.

Maar zoals reeds gevraagd, waarom noemen jullie de 207? Die lage verkopen worden ruimschoots gecompenseerd door het bescheiden succes van de 208.
Klopt helemaal wat je zegt pheaton. Ik heb mijn auto nieuw gekocht na een speciale preview op Zandvoort , dus al voor de introductie . Van de 23 BRZ in Nederland zijn er maar een paar nieuw verkocht aan particulieren . De overige zijn als demo ingezet of staan nog als nieuw bij dealers. Ben overigens blij dat hij hier niet zo gewild is als in de USA. Ander zag je hem op elke straathoek.
@brzkg: je hebt een BRZ? Hoe fking nice! Geniet ervan! Erg jammer dat er haast 0 van wordt verkocht :( De BRZ/GT86 twins zijn toch wel leuke wagens. K zou het in hun klasse wel weten. Alleen of BRZ of GT86 weet k dan weer niet ;)
Het instorten van de ‘VAG drieling – Volkswagen Polo, Seat Ibiza en Skoda Fabia’ heeft waarschijnlijk vooral te maken met de 14% bijtelling die in 2012 nog redelijk exclusief was. In 2013 was er veel meer keuze.
Niet dat er iemand wakker van gaat liggen maar de Nissan Pixo is gewoon uit het assortiment verdwenen; vandaar de terugval.
Ik heb zelf een BRZ als primaire auto en het is geweldig er mee te rijden. Elke dag heen en weer naar t werk, gemiddeld 1 op 12, en gas er op. Maar wel wat gekieteld zodat ie nu 225 PK. levert. En de prijs… voornamelijk BTW en BPM die m zo duur maakt. NL op zn smalst; de minister bepaalt welke auto’s we rijden.
Dat van Hyundai en Chevrolet verrast me. Maar de 207 is een oud model, dus is normaal dat die de duimen moet leggen voor de 208…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).