Autoblog advies: vlotte leaserakker voor €800 per maand

Auteur: , 83 Reacties

Ruime kilometervreter met maximaal vermogen: we gaan op zoek!

Het is verfrissend. Dankzij de nieuwe fiscale regelingen in Nederland is het overduidelijk dat men anders gaat shoppen. Bijtelling? Binnenkort toch allemaal (bijna) gelijk. Persoonlijke voorkeuren nemen weer de overhand en dat is een prettige bijkomstigheid. Want 3 jaar geleden zou het antwoord standaard zijn: ga voor de Mitsubishi Outlander PHEV. Zo veel auto voor zo weinig geld met zulke fiscale voordelen ga je nooit meer tegen komen.

De Outlander PHEV (rijtest) verkocht in NL beter dan alle andere Mitsubishi’s bij elkaar de afgelopen jaren. Enfin, daar hebben we nu niets meer van doen. Dat bleek ook wel uit de aanvraag van Patrick. Hij vroeg ons om eens een kijkje te nemen naar de fijnste stationwagons van dit moment. Nu rijdt hij een Renault Megane Estate in de smakelijk sportieve GT-Line uitvoering. Hij heeft een budget van zo’n €800 per maand, dus we kunnen lekker shoppen. Het gaat om een termijn van 4 jaar met een jaarkilometrage van 40.000 km.

Patrick heeft verder vrij duidelijke wensen. Volkswagen is een “nono, want dat zijn inspiratieloze modellen.” Helder. Het liefst met zo veel mogelijk vermogen. Check. Auto’s waar hij zelf al aan dacht zijn de 308 SW GT met 200 pk of de Renault Talisman Estate met evenveel vermogen. Een beetje jeu mag het dus wel hebben. De eisen duidelijk in een tabel:

Huidige /vorige auto's:Renault Megane estate GT line
Koop / lease:Lease
Zakelijk / privé:Zakelijk
Budget:800 p/m (lease bedrag) (excl brandstof voorschot)
Jaarkilometrage:40.000 km, looptijd 4 jaar
Brandstofvoorkeur:Benzine
Reden aanschaf andere auto:Contract verloopt
Gezinssamenstelling:Alleenstaand
Voorkeursmerken /modellen:Ruime break met voldoende vermogen en een mooi interieur
No-go modellen / merken:Volkswagen

De redactie ging op zoek naar geschikte aanbevelingen voor Patrick. Zoals jullie weten is de leaseprijs niet altijd in verhouding met de catalogusprijs. Dit kan diverse redenen hebben waarvan afschrijving en verwachte onderhoudskosten veel invloed hebben. Om toch een goed overzicht te houden, hebben we gezocht met de Leaseprijsvergelijker. Hier kun je de zoekgegevens invullen en krijg je de alternatieven op je scherm. Vervolgens kun je dit nog verder filteren. Heb je je auto gevonden? Dan kun je deze aankleden met opties zoals jij wenst. Klaar? Klik dan op ‘leaseprijs berekenen’ en je krijgt de leaseprijzen van verschillende leasemaatschappijen. Zo kun je in één opslag zien waar je de beste deals kunt doen.

Ford Mondeo Titanium 2.0 Ecoboost
Het blijft gewoon een zeer goede aanbieding in zijn segment. De Mondeo (rijtest) is nog altijd één van de best rijdende middenklassers. Daarbij ziet de stationwagon er goed uit. Gek genoeg is de huidige Mondeo ietsjes krapper dan de vorige, maar je hebt nog altijd meer dan voldoende bewegingsvrijheid. De Titanium uitvoering is prima maar het lekkerste is toch de 2.0 Ecoboost motor. 243 pk is lekker overdadig.

Mondeo

Opel Insignia Sports Tourer 2.0 Turbo 4×4 Innovation
Ten opzichte van de Mondeo is de Insignia Sport Tourer (rijtest) flink wat ouder, maar aan het uiterlijk is dat niet te zien. Het design van de Insignia is zeer geslaagd te noemen, ook na de facelift is de Insignia (rijtest) een fraaie verschijning. Qua rijden is de Insignia prima, niet zo goed als de Mondeo, maar nog altijd voldoende. De Insignia is wat zwaarder, wat zijn stempel drukt op het verbruik en de prestaties, maar met de 250 pk sterke 2 liter kom je niets te kort. Het navigatiesysteem is wel wat ouder, maar zit wel standaard op deze uitvoering.

Insignia

Audi A4 Avant 2.0 TFSI S-Tronic
Als je flink wat vermogen wilt is dit een goede optie. De 2 liter motor van de Audi A4 Avant (rijtest) levert namelijk 252 pk. In combinatie met de S-tronic bak is het een vlot accelererende voorwielaandrijver. 0-100 in 6 seconden en een op 250 km/u begrensde topsnelheid is gewoon erg snel. Uiteraard is er een dikke anaconda onder het gras: standaard is de A4 behoorlijk kaal uitgerust en de opties zijn zeer prijzig. In het budget valt alleen het instapmodel, met nauwelijks ruimte voor opties, alhoewel een automaat en Xenon koplampen dan wél weer standaard zijn. Maar als je veel power wilt is dit je keuze. Met een TomTom op de voorruit geplakt.

A4

Skoda Octavia vRS Combi 2.0 TFSI
Ok, het is een Volkswagen, maar wel een sympathieke. In Duitsland is dit type Octavia erg populair. Op zich erg logisch, want de Octavia vRS biedt alles wat je maar wilt. Voldoende power, uitrusting en ruimte tegen een aangename prijs. In de lease doet deze auto het zeer goed. GAls occassion ook, wat gunstig is voor de leaseprijzen. Gewoon een heel dikke auto zonder pretenties. Deze is gekozen in plaats van de Peugeot 308 SW GT. Ze zijn aan elkaar gewaagd. De Peugeot is een stuk fraaier om te zien, alhoewel de Skoda niet echt lelijk te noemen is. @Robbert01 wees op het interieur van de Peugeot: daar moet je namelijk van houden. Het kleine stuurtje op schoot is niet iedereens ding. Ander groot verschil is de motor en diens prestaties. De Skoda is aanmerkelijk sterker, zonder duurder te zijn.

Octavia

Renault Talisman Initiale Paris 1.6 TCE
In het budget kun je ook wegrijden in de meest complete Talisman met de dikste motor. Volgens Casper is dat sowieso de beste keuze die je kunt maken als je voor Renaults D-segmenter gaat. De Talisman (rijtest) is minder Frans dan zijn voorganger. Of dat een voor,- of nadeel is, is aan jezelf. Feit is dat de Initiale Paris helemaal door de assen zakt van de standaarduitrusting. Motor en prestaties zijn ook meer dan prima. De schraapdiesels met 14% bijtelling rijd je er met gemak uit. In stijl, want het is een ‘Taa-lies-máhn’. Check hier nog een aantal zaken die gewoon bij de prijs zijn inbegrepen.

Talisman

Mercedes-Benz C200 Estate Prestige
Mocht je premium willen gaan, biedt Mercedes-Benz met de C-klasse top optie. De C200 is een keurige stationwagon. Het interieur is een groot pluspunt van de C200: zeer fraai vormgegeven en opgetrokken uit uitstekende materialen. Hier zie je dat ‘premium’ geen holle frase is, je krijgt gewoon een fijnere werkplek. In het leasebudget is een C200 Estate mogelijk in de Prestige uitvoering. Dit klinkt luxer dan dat het is, maar zo kaal als de Audi is de Mercedes niet want gescheiden airco, lederen bekleding, fatsoenlijke velgen en navigatiesysteem zitten er hier gewoon op.

C-klasse

Mazda 6 Sportbreak 2.0 SkyACTIV GT-M
Als er een auto vaker geleased moet worden is het de Mazda 6 wel. Eigenlijk heeft deze auto geen nadelen. Ze zien er fraai uit, zowel van buiten als van binnen. In het Soul Red met ivoorwit lederen bekleding is het gewoon een beauty. De ruimte is meer dan voldoende. Het grootste voordeel van de Mazda 6 is de combinatie van alles: nergens laat de auto een steek vallen. Rijden doet de 6 opperbest: sportief met voldoende comfort. Fijne mix. In vergelijking met de andere auto’s in deze lijst is de Mazda beduidend minder sterk. De turboloze motoren lopen mooi, maar missen vermogen en koppel. In het leasebudget kun je ze allemaal kiezen, dus ga voor de GT-M met alle opties.

6

Volvo V70 T4 Polar
Als de naam Polar voor een stationwagon wordt gebruikt bij Volvo weet je één ding zeker: dit is een oudje. Dat klopt, de V70 gaat al weer een tijdje mee. We hebben er zelfs een Autoblog Aankoopadvies van gemaakt. Je kunt er wel een uitstekende deal mee doen, want ze zijn zeer compleet uitgerust en je hebt de 190pk sterke T4 motor. De stoelen zijn erg prettig, evenals de audio installatie. Ruimte is er ook voldoende, alhoewel de auto minder groot is dan je aanvankelijk zou denken. Niet spannend om te rijden, noch om naar te kijken. Gewoon een prima stationwagon.

V70

Yolo: BMW 535d Touring
In plaats van de leaseauto kun je ook kijken naar een jong gebruikte power station en met kilometervergoeding. Kom je minder voordelig uit, vandaar de Yolo. De BMW 535d Touring zou onze keuze zijn, zeker met het M-sportpakket. De motor is echt heel erg sterk. Al vanaf lage toeren sleurt ie er enorm uit. Zelfs sportauto’s als een 911 moeten serieus hun best doen op de tussensprint. De 5-serie is verder helemaal perfect: gewoon een heel erg goede auto. Misschien een beetje saai, je ziet ze werkelijk overal, maar wel goed.

5-serie

Wil jij ook advies over je volgende auto? Mail dan naar tips-apenstaart-autoblog-punt-nl met het onderwerp Autoblog-Advies. Voorzie ons dan van de gegevens in de tabel en beschrijf duidelijk eventuele andere zaken die relevant zijn! Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!