Dít zijn de 28 snelste voorwielaandrijvers

Auteur: , 87 Reacties
156 GTA

Vermogen en koppel is niet alles...

De voorwielaandrijver. Wie is er niet groot mee geworden? Grote kans dat je er in rijles hebt gehad en dat je eerste auto het ook had. De Citroen Traction Avant en Austin Mini zijn natuurlijk dé pioniers, maar ook de Amerikanen waren er snel bij om hun 8,2 liter grote V8’s de voorwielen aan te laten drijven (Cadillac Eldorado, Oldsmobile Toronado). In de jaren 90 werden voorwielaandrijvers sneller en sneller. De vraag rees natuurlijk: waar ligt de grens met de aandrijving op de voorwielen? 180pk? 200?

Het bleek aanzienlijk meer te zijn, uiteindelijk. In combinatie met slimme ophangingen (RevoKnuckle), transmissies (DCT bakken), verbeterde bandentechniek en slimme differentiëlen is zelfs 300pk te doen. Echter, een voorwielaandrijver snel van zijn plek krijgen is nog best lastig, omdat je precies moet balanceren op het momentum van grip en slip. Heb je dit eenmal goed onder de knie, dan zijn dit de 25 snelste auto’s met voorwielaandrijving:

6,5s: Coupe Fiat 20v Turbo Plus
Dit was eigenlijk totaal niet de bedoeling. In de jaren 90 was er een ware Coupe revival, dus Fiat besloot mee te doen. De naam ‘GTV’ werd afgestoft voor Alfa Romeo. Een waanzinnig futuristisch ogend apparaat op basis van de 145. Fiat besloot nóg een Coupe te lanceren, op basis van de Bravo (dus de 145). Het werd de Coupé Fiat, zo mogelijk nog mooier dan de GTV, ontworpen door niemand minder dan Chris Bangle. De 2.0 vijfcilinder was zeer potent. Een top van 250 was mogelijk, evenals deze snelle 0-100 tijd. Klassieker in de dop. Nu kopen dus!

Coupe

6.4s Mercedes-Benz A250 (2016)
De top van de A-klasse is natuurlijk de A45 AMG met 381 pk, één stapje lager is meteen 170pk minder… Deze auto geeft goed aan hoe ver de techniek is tegenwoordig. Want in combinatie met de automaat weet deze verder vrij normale Benz behoorlijk te sprinten. Een A45 is de versie die je misschien wilt, maar heel veel kom je niet te kort met de gewone A250. Ga je voor de ‘Sport’ uitvoering, is het verschil nauwelijks te zien ook!

Mercedes A250

6,4s: Volkswagen Polo R WRC (2013)
Toen de Polo GTI op de markt kwam, was de kritiek niet van de lucht. Hij zag er goed uit, een mini-Golf GTI. Maar de aandrijflijn was op papier indrukwekkend, maar de uitwerking was minder. De 1.4 met supercharger en turbo, gekoppeld aan een 7-traps DSG moest snel en zuinig zijn, maar was eigenlijk geen van beide. Met de R WRC werd dat recht gezet. De 1.4 werd vervangen voor de EA888 2.0 liter Turbo met 230pk (zwaar teruggetuned, met een chip, uitlaat en inlaat haal je er zo 350pk uit). Ook het uiterlijk was een stuk beter, evenals de sprinttijd.

Polo R WRC

6,4s: Chevrolet Monte Carlo SS (2007)
Die gekke Yanks ook altijd. In plaats van een vierpits turbo met handbak ging men in de VS nog voor old-school. Een 5.3 liter Vortec V8, gekoppeld aan een 4-traps automaat was bijzonder effectief voor het sprinten. Verreweg de ruimste auto in dit lijstje en ergens ook een Guilty Pleasure. Niet te verwarren met de Lancia met dezelfde naam.

Monte Carlo SS

6,3s: Mini Cooper S John Cooper Works (2015)
Hoe Mini is de Mini nog? Met de huidige is het toch een beetje lastig. Was de eerste Mini nog heerlijk compact en kneiterhard, de huidige is een stuk groter en comfortabeler. De 2.0 liter motor uit de BMW 328i zorgt voor veel vermogen en de automaat werkt zowaar mee. Niet heel erg Mini wellicht, wel erg snel.

Cooper S JCW

6,3s: Alfa Romeo 156 GTA (2002)
De ultieme sport sedan met Busso V6. Lang niet zo snel als die er klinkt of er uitziet, maar dat maakt niets uit. Als Ferrari een compacte sedan met voorwielaandrijving moest maken, werd het dít. Niet perfect, maar met bakken karakter. De GTV en 147 met deze motor gaan even snel naar de 100, maar bij de 156 GTA kan het ESP uit. We moeten natuurlijk ergens een grens trekken.

156 GTA

6,3s: MINI Cooper S John Cooper Works GP (2008)
Misschien wel de laatste échte MINI. In het vooronder een hyperactieve 1.6 liter turbo, gekoppeld aan een ouderwetse handbak. Het uiterlijk was net als de eerste GP: lekker heldhaftig. In feite gewoon een MINI CSL, maar dan minder duur.

Cooper S JCW GP

6,3s: Volvo V40 T5 R-Design Geartronic (2016)
Waarschijnlijk weten de Volvo verkopers niet eens dat deze óók in de prijslijst staat, want ze verkopen het meeste D2’s en T3’s. Leaselievelingen. De V40 kan qua prestaties zich met de beste GTI’s van het moment meten, maar niemand weet ervan. Je kunt ook kiezen voor een kalere en eenvoudig uitziende Kinetic. Je hebt er gegarandeerd de grootste lol mee bij de stoplichten.

V40 T5 R-Design

6,3s: Opel Vectra OPC (2009)
De Vectra GTS was eigenlijk beste een mooie auto, maar een snelle versie bleef lang uit. Dat veranderde in 2006, toen Opel besloot dat de Vectra óók de OPC behandeling kreeg. De 2.8 V6 Turbomotor had aanvankelijk 255pk, maar dit werd later verhoogd naar 280. Daarmee kon je een top halen van 260 km/h, waarmee de Vectra OPC een van de snelste sedans was die je kon kopen. Ook bij het verkeerslicht kon je je mannetje staan.

Vectra OPC

6,3s: Audi A4 2.0 TFSI S-Tronic (2016)
Misschien erg afgezaagd: deze auto laat zien dat er wel degelijk Voorsprong Door Techniek is. Het is een verschrikkelijke slogan, maar het feit wil dat een reguliere Audi A4 met 2 liter motor en automaat in dit lijstje staat. De TFSI is goed voor een hoog olieverbruikvermogen en de DSG bak schakelt snel op. Geen spannende auto, wel een zeer vlotte. En niet eens de duurste in dit lijstje.

A4 2.0T

6,1s: Mazda 3 MPS (2006)
De keuze voor de kenner. Voor de Badge-Snobs niet interessant, want een Mazda. De autojournalisten vonden de auto te saai. Maar de echte kenner weet de Mazdaspeed 3 op waarde te schatten. Je hebt het onderstel van een Focus, dus goed. De motor is een zeer potente MZR23 met 260pk, welke via een 6-bak en sper op de weg gebracht worden. Daarbij is de 3 MPS uitermate betrouwbaar. Oh, en erg vlot!

Mazdaspeed 3

6,0s: Opel Astra OPC (2014)
Je kunt zeggen van Opel wat je wilt, maar wat hebben ze een mooi apparaat neer gezet met de Astra OPC. De motor levert 280pk en 400nm: erg veel voor een C-segment hathcback. Qua uiterlijk is het misschien wel de meest geslaagde GTI: gave wielen, dikke bodykit en voldoende spoilers. Helemaal af. Ook in het interieur een zeer geslaagde auto. De prestaties zijn meer dan voldoende: op de sprint kon je goed mee en ook op de Autobahn kun je heerlijk BMW’s pesten.

Astra OPC

Peugeot 308 GTI 270
Peugeot was even de weg kwijt met de vorige 308 GTI. Op zich een prima auto, maar niet echt een sportieve uitvoering. Meer een GT. Met de 308 GTI zijn ze weer helemaal terug. Ondanks dat er maar een 1.6 liter motor in zit, zijn de prestaties uiterst aangenaam te noemen. De gewone uitvoering haalt de 100 al in 6,2 sconden, de 270pk sterke versie in een nette ronde 6 seconden.

Peugeot 308 GTI 270

6,0s: Renault Mégane Renault Sport 230 R26-R (2008)
Een icoon in wording. Het uiterlijk van de reguliere Mégane was al bijzonder, met dank aan Patrick LeQuement. De reguliere Renault Sport Mégane modellen waren meer dan de moeite waard, de R26, Trophy en F1 Team zijn toppers. Het topmodel was de Radicale, in plaats van enorm veel veel vermogen te geven, ging Renault Sport de andere kant op. Het interieur werd ontdaan van airco, radio, achterbank en andere luxe. Een rolkooi, plastic achterruiten en carbon motorkap werden toegevoegd, evenals semi slick banden. Leuk weetje: elke Radicale koper kreeg een jaarkaart voor de Nordschleife. Nice.

R26 Radicale

5,9s: Abarth 695 Biposto (2014)
Toegegeven, de meeste 500’s zijn behoorlijk vrouwelijk. Ook al is het een matgrijze Abarth met zwarte wielen: het blijft een beetje een vrouwenauto. De Biposto is een stuk serieuzer. Dit is een circuitracer met kentekenplaten. Bij Ferrari noemen ze het ‘Speciale’ en vragen ze het driedubbele ervoor.

Biposto

5,9s: Volkswagen Golf GTI Club Sport DSG
Op papier heeft deze über-Golf 265pk, maar tijdelijk kan deze 290 paarden leveren. Daar moet je dan wel wat voor doen, maar het is zeker mogelijk. De overboost is lang genoeg beschikbaar om de 0-100 sprint af te leggen. Maar toch, als Seat de volle 290pk in hun Cupra krijgt, waarom dan niet in de VW?

GTI Clubsport

5,9s: Peugeot RCZ-R (2014)
Eigenlijk schandalig: is er een fabrikant moedig genoeg om een topauto uit te brengen, koopt niemand hem. De RCZ-R is een waar huzarenstukje. Er is niets wat de RCZ-R verkeerd doet. Het uiterlijk is spectaculair te noemen: laag, gedrongen en een double-bubble-roof. Ook het interieur mag er zijn: puik gebouwd en schitterend afgewerkt. De zitpositie is uitmuntend. Om te rijden ook een waar feestje en ook de prestaties zijn prima in orde.

RCZ-R

5,9s: Audi TT Coupe 2.0 TFSI S-Tronic (2014)
Wederom een Audi die toevallig in deze lijst terecht kwam. De 3e generatie TT is een stuk mannelijker dan voorheen, zowel qua uiterlijk als prestaties. De 2.0 motor levert een bescheiden 230pk, maar weet in combinatie met de DSG bak een puike sprinttijd te noteren. Maakt een TT-S eigenlijk overbodig.

TT 2.0T

Volvo S60 T6
Gelukkig is Volvo weer terug geweest als het gaat om het maken van sportieve auto’s met de nieuwe Polestar. Niet dat ze te kort komen aan vermogen, want een standaard S60 T5 is met 245pk al vlot genoeg om het lijstje te halen (6,3s), de S60 T6 heeft in principe dezelfde motor, maar dan naast een turbo ook nog een mechanische compressor, goed voor 306pk. Daarmee is de T6 nog eens vier tiende sneller. Tegenwoordig alleen maar met AWD te krijgen.

Volvo S60 T6

5,8s: Mitsubishi Eclipse GT 3.8 V6
Wie zei daar dat Japanse auto’s saai waren? De Eclipse van de 3e generatie was qua design erg origineel, er is geen enkele auto die er op leek. In 2005 was het vooral een aparte coupe met dikke motor, maar in de loop der jaren werd het chassis telkens verbeterd, evenals de aandrijflijn. Niet alleen de looks mogen er zijn, ook de prestaties waren indrukwekkend. Niets downsizing, gewoon een lekkere 3.8 V6 met bijna 270pk.

Eclipse GT

5,8s: Renault Mégane Renault Sport 275 Trophy-R (2014)
Onbetwitste held op de Nordschleife, je struikelt er zowat over. De ervaren bestuurders ervan weten de Porsches het flink lastig te maken. Qua recept gelijk aan de Radicale, alleen dan iets minder radicaal. Wel sneller, overigens. Een van de weinige auto’s die enkel en alleen voor de échte petrolhead gebouwd leek te zijn. Klassieker in de dop, want de opvolger word een vijfdeurs 1.6 met automaat…

Mégane Renault Sport 275 Trophy-R

5,8s: Chevrolet Cobalt SS/TC (2010)
Sprintwondertje uit de VS. De Cobalt was een compacte coupe op basis van het Astra platform. Het uiterlijk was heerlijk boy-racer: grote velgen, dikke bodykit en flinke spoilers. Precies zoals je het wilt. De eerste serie had een tweeliter met supercharger, maar in 2010 kreeg de Cobalt SS een 2.0 Ecotec turbo. Kijk uit als je er eentje tegenkomt in Amerika, want de meeste zijn nog eens gekieteld ook…

Cobalt SS/TC

5,7s: Seat Leon Cupra 310 (2008)
One-trick Pony. Zelden zo’n saaie auto mee gemaakt. Het geluid is matig, het interieur is teleurstellend en qua wegligging nauwelijks adequaat. Maar de door ABT onder handen genomen motor is het enige wat belangrijk is. Maar liefst 310pk word er los gelaten op de vooras, zonder sper. De 310 blinkt maar in één ding uit: accelereren. Toevallig nét waar het om gaat in dit lijstje.

Leon Cupra 310

5,7s: Honda Civic Type-R (2015)
Waar de vorige Civic Type-R een beetje een teleurstelling was, maakt deze veel goed. Honda heeft altijd ingezet op veel topvermogen uit een atmosferische motor in combinatie met een laag gewicht. Veiligheidseisen en eisen van de consument betekende dat de Civic zwaarder werd, dus ging Honda ein-de-lijk overstag door een VTEC Turbo blok te ontwikkelen voor de huidige Civic. Niet zonder resultaat, want de huidige Civic Type-R is in rechte lijn en op de ‘Ring even snel als de heroische NSX Type-R. Goed genoeg voor Fernando Alonso.

Civic Type-R

5,7s: Seat Leon SC Cupra 290 DSG (2016)
Nog zo’n gevalletje: “is ie zo snel? Oops!” De Leon Cupra is een raar fenomeen. De Golf GTI hoort eigenlijk sneller te zijn, want duurder. Maar dit is niet het geval. Waar de speciale Golf GTI Club Sport heel even 290 paarden op de vooras kan smijten, heeft de Leon deze constant tot zijn beschikking. De Leon Cupra 290 is niet alleen snel in een rechte lijn, maar ook op de ‘Ring een geduchte tegenstander. Ace.

Leon Cupra 290

5,5s: Volkswagen Scirocco R DSG (2014)
“Volkswagens zijn altijd zo saai…” Aldus velen. Deels correct, maar de geschiedenis leert ons dat het kopende publiek, met name in Nederland, de écht leuke VW’s volkomen links laat liggen. En dat is zonde, want de Scirocco is een van de fijnst sturende Volkswagen producten van de afgelopen 15 jaar. In Nederland is de Scirocco al in 2013 uit het gamma gehaald, maar in de rest van de wereld konden ze de opgefriste R verwelkomen. Nu met 280pk op de voorwielen en in combinatie met de snelle DSG bak in staat tot grootse prestaties.

Scirocco R 280

5,4s: Ford Focus RS500 (2010)
Veel fouter wordt een Hot Hatch niet. Veel cooler ook niet, eigenlijk. De gewone Focus RS was al briljant, maar bij de RS500 deden ze er nog een flinke schep bovenop. Standaard werd het Mountune Stage I kit gemonteerd, waardoor de Volvo 5-pitter 350pk leverde, 45 meer dan standaard. De matte lak was eigenlijk een wrap van 3M, daaronder was de RS500 metallic zwart. 500 staat voor het aantal geproduceerde exemplaren.

Focus RS550

5,3s: Dodge Neon SRT-4 (2004)
Net als met het lijstje ‘snelste pick-ups’ een kleine verrassing. En ook dit keer komt de surprise uit het land van Uncle Sam. Het is de combinatie van uitgekiende versnellingsbakverhouding, grip en flink veel vermogen uit de 2.4 liter turbo. Naar het schijnt is de opgave van 235 erg behoudend, 260-270 lijkt realistischer. Daarbij is het een rauw, maar oersterk blok: 400pk is geen enkel probleem met wat aanpassingen. Op trackdays en dragstrips is de SRT-4 een ware plaag. Iedereen onderschat de in basis niet briljante sedan, maar de jongens die ook aan de Viper sleutelden hebben puik werk afgeleverd. Het interieur is nogal basaal, het uiterlijk is minder geslaagd dan de Blobeye Impreza, maar als het op accelereren aan komt, is het de koning. En daar ging het in dit lijstje om.

Dodge SRT-4



87 reacties

Voor mij het liefste de Abarth Bioposto
Zoals je al zegt, zeer verrassende nummer 1. Maar geeft toch wel aan dat voorwielaandrijving blijkbaar een limiet heeft bereikt, als de snelste voorwielaandrijver uit 2004 stamt.
@jipino:
Het is maar net hoe je ’t bekijkt.
Met de huidige technologie en de emissie eisen uit 2004 zou je met gemak zo’n 700 pk uit een 3.0 V6 kunnen persen. Dan is het einde van een voorwielaandrijver nog lang niet in zicht.

Helaas moet men tegenwoordig rekening houden met allerlei emissie-eisen waardoor 250 pk (want meer mag blijkbaar niet) uit een 1.4 liter (want groter mag blijkbaar ook niet) blok persen een soort maximum lijkt. En als iemand met betere prestaties komt dan is de auto ineens niet zuinig genoeg of stoot ‘ie teveel CO2 uit
Leuk stukje weer Willemse , voor mij absoluut de Italianen van dit lijstje en dan vooral de 156 GTA, blijf erbij wat een wagen!! Deze wagen moet je rijden om er over te oordelen, zo ontzettend fijn ding!! trouwens is niet hetzelfde blok als die van de GT/GTV/166, nokkenassen/compressie/vliegwiel zijn duidelijk ander. De GTA in de 156/147 is duidelijk hitsiger ook.
Die Fiat coupe blijft toch echt een gave bak. Zelfs op leeftijd ziet ie er nog cool uit!
@str8six: ik vind m vandaag de dag gek genoeg zelfs mooier dan destijds.
Die Eclipse vind ik toch wel het gaafst. Ziet er serieus cool uit en je rijdt hier in NL iets unieks. Ook nog eens een dikke motor erin.

Ook is het jammer dat de Scirocco hier niet meer leverbaar is. Een van de mooiste VW’s ooit gemaakt.
Saab 900 Turbo (Classic)
Saab 9-3 Viggen…
Saab 9-5 2.3 Aero…
Volvo 850 T5r…

En mijn eigen Jag vol gas in de R van racen. Dat zijn zo’n beetje wel mijn favoriete snelle voorwielaandrijvers.
@moveyourmind: Daarbij ook meest beroerd rijdende FWD die er zijn.
@bofkont: Je hebt gelijk…

Het is nou eenmaal ouwe meuk, uit een tijdperk dat auto’s nog niet zo hard afgeveerd waren als nu. En zowel Saab als Volvo hadden hun vizier op de Amerikaanse markt gericht. Persoonlijk houd ik wel van dat enigszins wollige weggedrag, dat ontzettend blijkt mee te vallen als je een keer vol in de ankers moet of voor een eland moet uitwijken. Maar ik kan me ook voorstellen dat je dat niks vindt.
@moveyourmind: vind het ook wel wat eerlijk gezegd, heerlijk comfortabel 👍
@bofkont: hoe het met de overige drie auto’s zit weet ik niet, maar een 850 T-5R of R stuurt zeker niet beroerd. Het is natuurlijk geen hot hatch, maar gezien het gewicht, de basis en het comfort doen deze auto’s het zeker niet slecht. Met wat aanpassingen (zoals onder andere het KW onderstel onder de mijne) krijgen veel auto’s het al gauw benauwd in de bochten. Met dikkere stabilisatorstangen gaat het ronduit asociaal hard de hoek om.
@ej20g: dat geloof ik graag 👍
@bofkont: alleen zo jammer dat de leeggehaalde Suzuki Swift van een vriend van me (met 1.6 swap) me compleet zoek rijdt in de bochten. Tsjah, dat kreng weegt rijklaar minder dan de helft van de mijne (ongeveer 730 kilo tegen ongeveer 1510 kilo). Gewicht doet een hoop, dat blijkt dan wel weer.
@ej20g: Is idd niet zo vreemd met zo’n kart voor op de openbare weg.
@moveyourmind: ik vind een 9000 Aero (225pk) die standaard 7 sec. doet minstens zo indrukwekkend.
Met een kleine upgrade van enkele tientjes zit de mijne nu op 280pk en past daarmee makkelijk in bovenstaand rijtje.
@coffeecup: De 9000 Aero, die had ik niet mogen vergeten…

Zuinig op zijn, mooie exemplaren beginnen aardig zeldzaam te worden. Lekker veel vermogen met zo’n opvoersetje, en het mooie is dat zowel het blok als de auto dat makkelijk kunnen hebben.
@moveyourmind: ik heb een MY98 handgeschakelde Anni met Aero-motor. Daar zijn er idd maar weinig van gemaakt, en nog minder van overgebleven. Dat begin je langzaam in de prijs terug te zien.
Ik heb ergens meer respect voor de pioniers (900 16V Turbo, 9000 Aero) dan het moderne grut hierboven.
Eigenlijk maar 1 die eruit steekt de megane R26R en volgens chris harris de beste voorwiel aandrijver ooit ….
Zie filmpjes waar hij de porsche het moeilijk maakt op het circuit 👍
@mrwheely: ja. Maar ook plenty met filmjes met andere FWDs die Porsches (en vooral wat ondermaatse chauffeurs) plagen op de bv. de ring. Laatst, XthiloX die met zijn Cupra meerijdt met 991 GT3 RS’en…
@mrwheely: maar 1 die er uit steekt? de srt-4 was ver voordat de megane’s er waren al een zeer hoog aangeprezen fwd, die niet alleen rechtuit snel was, maar door de quaife lsd als acr versie alles zoek rijdt. hier een filmpje van paar jaar terug, srt nog helemaal standaard met 230pk en 4 man erin: https://www.youtube.com/watch?v=rBgv0MuafMo

Deze was ook leuk……Een Megane RS Trophy erachter die ik los reed (spiegeltje). Ik had er net mee staan kletsen, was een race instructeur, dus ik meteen liet gaan na de eerste bocht ;)
(heb zelf nog maar 10 rondjes onder de belt)
https://www.youtube.com/watch?v=rThCydrya5A
Wat is die rs500 toch geil! Wel zonde dat er maar 1 Ford in deze lijst staat. Ford is toch wel de koning wat betreft voorwielaandrijvers die goed te rijden zinn
@mrrallycross: Klopt maar het gaat hier om snelste en niet best sturende! Eigenlijk zegt dit lijstje niet zo heel veel, dragraces is niet waar het om draait bij FWD auto’s.
Mercedes-Benz A250 Sport? 6.5 sec. naar de 100 volgensmij. En voor de uitslovers: Leverbaar met handbak.
Hoop dat @wouterkarssen de V40 T5 (2.0 versie, 245pk of met polestar 254:D) nog een keer test. Mooie aanleiding is de facelift. Het is maar een idee…:D
@volvaudi: je moet voor de lol eens ‘V40’ intikken in de zoekbalk, die auto heeft nooit een gebrek aan aandacht gehad ;)

OT: het lijkt er inderdaad op dat de grens voor voorwielaandrijvers bereikt is. Al heb ik nog nooit een voorwielaandrijver met goede launch control gezien, dus misschien valt daar nog winst te behalen.
@knipperlichtje: Inderdaad maar nog nooit het top model, de T5. Laatst geteste Carbon Edition was met D4 motor en Polestar tuning.
Mn oom zijn cupra met 350 op de voor as 😂
@bmwm3gtr: Kilogram?
@Donstil: jij hebt zeker de lolbroek aan? Nee PK’s
@Donstil: hij is nog pas 2 dagen geleden 16 geworden he, even rekening mee houden wil je 😝

@bmwm3gtr: foei Nick, dit soort foutjes wil ik niet meer zien. Mag je wel 16 zijn maar nu moet je de termen echt wel onder de knie hebben. Gewicht op de vooras, en pk’s op de voorwielen.

Of bedoelde je 350 kg op de vooras als tante Truus op de motorkap poseert?
@bmwm3gtr: malle oom zeg
De koning(en) zijn toch alle de Megan RS-en. De Peugeot RCZ is ook erg gaaf om te zien, superauto lijkt het mij.
Fiat coupe door Chris Bangle?? Ik meen toch te weten door Pininfarina… Staat zelfs op het dashboard!!
@him: nou idd!
@him: interieur is ontworpen door Pininfarina. Exterieur door Chris Bangle. Was in de vroege jaren 90 werkzaam bij Fiat’s Centro Stile.
Je maakt altijd fijne lijstjes Willem!
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Heeft de Mini JCW niet een kompressor ipv. een turbo?
@danielj: Nee, niet deze 2e generatie. De eerste generatie (R53) had deze wel.
@tampie: oké, bedankt!
Niet gedacht dat de Neon SRT4 zó rap was. Gaaf zeg!

En was die V6 Eclipse niet een beetje nogal zwaar?
Hoe sneller de acceleratie en de snelheid…hoe groter het onderstuur.
Mijn Megane RS uit 2011 is gekieteld tot 304 pk. Zeker niet de snelste op de weg maar stuurt echt heerlijk. Beter dan alle andere auto’s die ik heb gehad.
Die Leon 310 levert alleen 310PK in de folder. Aktiemodelletje van PON met brakke software. Beter een gewone Cupra kopen en die naar JD brengen.
@menaz: Idd. Een mooie gele van voor de 2e facelift. Uitlaatje + grotere intercooler van Jelmer. Cold air intake, en een chip op maat van JD. Dan heb je 340 echte Pk’s. Het interieur vind ik opzich prima, als je maar een variant hebt waar je zelf een dubbel din radio in kan zetten. Stoelen zijn inderdaad niet de mooiste maar zitten top. Het interieur haalt het welliswaar niet bij een golf vergeleken, het is absoluut niet zo slecht als de pers wil doen geloven. Met deze vermogens upgrade is een mechanisch sper en een schroefset overigens wel aan te raden.
Ik denk niet dat ik een voorwielaandrijver al ooit als goed heb bestempeld, acceptabel dat wel, maar goed niet…

Er zijn echt wel snellere fransozen met FWD dan die RCZ.
@Hupke: Hangt er maar net van af wat voor jou goed is he.
@Hupke: Focus RS?
@Hupke:
Ligt natuurlijk aan je definitie van ‘goed’. En in den beginjaren was het wel degelijk beter dan achterwielaandrijving. Het was natuurlijk niet voor niks dat de mafia rondreed in TA’s ;-)
@Hupke: Als je ooit de kans krijgt: probeer de Honda Integra Type-R DC2 eens. Dat is voor mij nog steeds de beste voorwielaandrijver, beter dan mijn Fiesta in ieder geval.
Heerlijk artikel om te lezen, chapeau!
-edit! Thanks, staat erin! Het is nu een Top 28 ;-)-
@tampie: de Volvo S60 en V60 T6 zijn AWD.
@ej20g: Ik ben geen Volvo kenner, maar er bestaat toch echt een V60 T6 Geartronic 225KW (306 pk), de zogenaamde Drive-E met 8 versnellingen. Is een 4 cilinder met turbo en supercharger (B4204T9). De AWD is de 224KW (304pk) versie gekoppeld aan een 6-bak automaat. Dit is de 6 cilinder met twin-scroll turbo (B6304T4).
Sterker nog het volgende komt uit een rijtest van Wouter: “De S60 T6 sprint daardoor in 5,9 seconden naar de 100, de V60 T6 doet er 0,1 tel langer over…306 pk op de voorwielen”
Zie http://www.autoblog.nl/nieuws/volvo-v60-d4-en-s60-t6-rijtest-en-video-61748
Zijn echt indrukwekkende cijfers en hoort dus zeker in dit rijtje thuis. Deze staat er nu ook gelukkig bij.
@tampie: klopt! Bedankt dat je me er even op wees. Net als @ej20g was ik in de (verkeerde) onderstelling dat de T6 enkel als AWD leverbaar was. Dit is nu wel het geval, overigens.
ik weet niet of ik 8000 dollar over zou hebben voor zo’n lelijk hok als die dodge neon

https://washingtondc.craigslist.org/nva/ctd/5562294122.html
Wat ziet die Alfa in deze kleur er toch mooi uit he!
Krijg nou wat! Faam voor mijn auto! De Coupé Fiat 2.0 20v turbo. Het allermooiste is dat afgebeelde auto een 1998 Limited Edition is, wat exact dezelfde uitvoering (en zelfde kleur) is als de mijne! Onderschat door heel veel mensen, met een chipje zit je al rond de 6.0 sec op de 100, de boost wordt dan namelijk ontgrensd op de 1e en 2e versnelling. De 2.0 20v turbo Plus is eigenlijk de opvolger van de LE, die is gemaakt vanaf 1999 tot halverwege 2000. De LE van halverwege 1998 tot half 1999; ik heb nummer 365. Er zouden officieel 300 LE’s gemaakt worden, maar er zijn er uiteindelijk rond de 1500 van gemaakt. Ik houd er van, ben aan mijn 3e Coupé bezig, de combinatie van performance, prijs en looks is wat mij betreft ongeëvenaard. (En wie houd er nou niet van een 5 cilinder turbo, gekoppeld aan een lekkere 6 bak, overigens alleen voor de LE en Plus)
@rd1991:
Lieverd, het gaat niet om dat chipje, STIJL daar gaat het om en dat loopt bij deze Fiat Coupé de portieren uit !
Altijd een tijdloze mooie wagen gevonden, hij is zelfs nu nog modern !
Dus houden en koesteren !
@desjonnies: haha dankje man! Dit is voor mij zeker een blijvertje. Vorig jaar december aangeschaft ondanks haar rough condition, nu stuk bij beetje aan het opbouwen/opknappen. Volledige restauratie bij Engelse specialist staat in de planning, al zijn er al meer mannen die hun Coupé laten restaureren. Aankomende week ook in Boxtel te zien trouwens.
@rd1991: Zeer unieke auto heb je daar dan, en vrijwel niet meer te krijgen in nette staat, heb serieus gezocht een jaartje of 7/9 terug, toen al schaars nu bijna onmogelijk te vinden.
Het is toen een S3 quattro geworden, ook leuk speelgoed, maar vind de coupe 20v 20v turbo limited stiekem nog leuker!!
@bofkont: dat is een ding wat zeker is! Nou is de mijne -nog- niet in concoursstaat, maar dat gaat in de loop van tijd wel gebeuren. Ik had zelf ook alle geluk van de wereld, had haar gekocht na zo’n 3 minuten op de Coupé FB pagina gestaan te hebben. Zelden was ik zo gespannen, want er waren meer kapers op de kust. Zelfs mensen die meer wouden betalen dan vraagprijs. Maar vanwege een eerlijke (ex-) eigenaar, die mij hem ook gunde, ben ik er toch eigenaar van geworden! 1 van de 10 – 15 Limited Editions in NL, 1 van de 2 á 3 Steel Grey Metallic LE, waarschijnlijk de enigste LE met af-fabriek schuifdak. Exact hoe ik mijn Coupé wou na al een rode 1.8 16v en een bordeauxrode 2.0 20vt gehad te hebben. Mooie auto voor een 24 jarige snotpin hahaha
@rd1991: heerlijke wagen 😎
En zelfs ook nog een schuifkantel , idd zeer schaars !!!
Nooit meer weg doen.
Hoort de Caliber SRT-4 hier ook niet tussen? Die deed toch 5,9 0-100?
@E34M5Touring: Niet helemaal stock, beide Stage1 computer, maat in zijn caliber, met 330pk tegen mijn srt4 met 280pk:
https://www.youtube.com/watch?v=Wt38c8MHVG4
@dutchneon: Cool! Maatje van me kreeg er een als demo. Maar die werd zo ongelofelijk mishandeld tijdens proefritten dat na een paar maanden die hele motor aan gort was. Jammer. Heb er in het begin wel eens mee mogen rijden. Zodra hij grip heeft spuit ie er vandoor. Snelle jongen!
@dutchneon:

De ultieme wolf in schaapskleren ..
Diepe buiging ..
Supervet die mini JWC, ooit komt ie er:)
Mooi ode aan voorwielaandrijving! Ik wil de ode graag uitbreiden, met een stukje geschiedenis. Allereerst, ere wie ere toekomt: Citroen zette met de TA voorwielaandrijving (en andere zaken!) op de kaart. Met dank aan Andre Citroen die techneuten als Andre Lefebvre de ruimte gaf. Een techneut aan wie we mede de Citroen TA, 2CV, DS en HY te danken hebben.

Maar er is ook een relatief onbekende naam. Een Fransman, hoe kan het ook anders (Frankrijk was waar ‘hét’ gebeurde), die zich toelegde op voorwielaandrijving. Jean-Albert Grégoire is zijn naam. Zijn hele leven is hij een onafhankelijke techneut geweest. Die uiteindelijk zijn vinger in de pap heeft gehad bij merken als Panhard, Renault, Hotchkiss en vele anderen. Maar altijd onafhankelijk geweest. Zo heeft hij midden jaren 30 een vaste aanstelling bij Citroen afgewezen: “I don’t build cars! I research, I assemble, and I develop new prototypes.”

Deze Jean bedacht en patenteerde in 1926 de “Tracta-joint”. Technisch verhaal, google het, maar kortgezegd loste het de problemen van voorwielaandrijving (zoals hevige trillingen in het stuur) op. Bij wijze van demonstratie deed Jean mee aan de 24h van Le Mans in 1927. Uiteindelijk vier keer zelfs, met zijn eigen gebouwde voorwiel aangedreven “Tactra” met maar liefst 45pk (ter indicatie, de machtige Bentleys hadden 4x zoveel vermogen). De handeling van de Tactra was destijds spectaculair beter dan wat gebruikelijk was. Hier een mooie archieffoto van de Tactra en Jean:
http://lemans.sqwib.org/image.php?fichier=%2Fhome%2Fsqwib%2Fsd%2Flemans%2Fvoitures%2F1923-1929%2F1929%2F29+27+Tracta+A28+4.jpg

Uiteindelijk is deze “Tactra-joint” verkocht aan diverse merken, onder andere (jawel!) Citroen. En we weten wat zij ermee gedaan hebben ;-) In WOII is de koppeling ook veelvuldig gebruik in legervoertuigen, waaronder de JEEP.

Dus als we een ode brengen aan voorwielaandrijving, moeten we deze Jean-Albert Grégoire niet vergeten. Heeft zich later niet onverdienstelijk bezig gehouden met aluminium gebruik in auto’s, maar dat is voor een andere keer ;-)

Laten we iig niet vergeten dat we dankzij eigenwijze mannetjes als Jean een hoop nu gebruikelijk techniek te danken hebben. Mensen die buiten bestaande concepten denken, pioniers. Ik hou van ze! Tot zo ver mijn ode aan Jean-Albert Grégoire en eigenlijk aan alle vrij-denkende techneuten in het algemeen! Hoop dat jullie mijn stukje huisvlijt kunnen waarderen. En oja, Viva la France! ;-)
@Rob:
Tactra moet natuurlijk Tracta zijn!
@Rob: mooi verhaal👍🏻
En de ford taurus 3.5 SHO volgens mij zit deze rond de 5.1 seconde
Vanaf de zijkant lijkt het net of de carrosserie bij een hatchback naar voren is geschoven ten op zichte van de wielen. Zo hebben ze een lange voorbumper met een grote overhang en een korte achterbumper. Ik rijd zelf RWD (en zweer daarbij qua rij-eigenschappen) en daar staat de vooras veel verder naar voren en ervaar zelden onderstuur. Bij droog weer altijd grip en zelden een spinnende binnenste wiel en bij nat weer pas je gewoon je rijgedrag aan of je gaat voor de fun.
Nooit geweten dat het een wrap was op de RS500. Valt wel tegen. Dat ziet er na een paar jaar niet meer uit.
Chevy Monte Carlo een FWD !!
Er gaat een wereld voor me open ..

En iid een mooie ode aan de FWD ..
Scirocco want sleeper.
@willeme:

Ik kan uit ervaring praten over de tuning van de polo R WRC, zit zelf rond de 335pk nu en gaat echt als een raket op dat gewicht.
-Edit: Staat er nu in! Dank-
Geen Lancia ..
Geen Brittish Leland ..
Geen Citroën ..
maar 1 alfa ..
En opvallend veel USA meuk ..

Hebben de grondleggers van de FWD toch iets verkeerds gedaan ooit ..

Nogmaals .. Een bijzonder verrassende opsomming van onverwachtzaamheden ..
Ga em morgen nog een keer lezen ..
@lincoln: nouja, in de Coupé ligt een Lancia motor (in ieder geval gedeeld met de Kappa Coupé 20v turbo).. telt dat ook?
Verrassend lijstje inderdaad. Die Neon SRT en de Chevy’s (leuk model, die Cobalt) zijn zelfs helemaal nieuw voor mij. En dat een ogenschijnlijk doodgewone Audi A4 zo’n snelle sprinter is, kwam ook wel als een verrassing. Had overigens nog wel een Lancia verwacht, de Delta. Die had volgens mij aardig wat potente motoren beschikbaar, maar toch iets minder potent dan ik mezelf had bedacht ;-)

Kudos @willeme weer!
Leuk om te lezen dat ik 4 van deze auto’s gehad heb, waarvan 2 nog steeds in bezit. Weliswaar niet met deze motorisatie maar toch met om en bij de 200pk.
-edit: thanks! is aangepast!-
-edit: thanks! is aangepast!-
De Coupé is ook de enige uit het lijstje waar de geboortejaren komen uit de tijd waarin de meeste van ons geboren zijn… te beginnen met een “1”. De rest is allemaal na het millenium spul!
Die 5,3 secondes van de Neon SRT is tot 60 mph, dat is circa 97 km/u. Het blijft een snel ding maar toch.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).