Hoeveel heb jij over voor een Volkswagen met vleugeldeuren?

Auteur: , 58 Reacties

En nee, deze vleugeldeuren komen niet van een knutselaar.

Het coole Volkswagen is een ding van het verleden. VAG is tegenwoordig zo groot dat het merk Volkswagen zelf een soort ‘doe maar normaal, dat is al gek genoeg’-verhaal wordt. Daarmee zijn de enige twee écht coole VW’s van de afgelopen jaren de hete Golfs en de Arteon (rijtest). De rest is een afspiegeling van de gewone man. Die willen tegenwoordig enkel ‘normale’ auto’s. De saaiheid van Volkswagen is aan de doorsnee persoon te wijten.

Het is echter nog niet zo lang geleden dat VW een best interessante auto op de markt zette. Een ecoridder, maar eentje die dat op een bijzondere manier deed. We hebben het over de XL1. Een druppelvormige auto die zo klein is dat je hem bijna in je zak kunt steken. Met de lange Speedtailvormige achterkant, de gesloten wielkasten en de vleugeldeuren (dat is kennelijk heel futuristisch en cool, of zo) is het een auto die lijkt op niks wat VW ooit op de weg heeft gezet.

XL1 occasion

Het kan zijn dat je nog nooit van deze auto hebt gehoord, terwijl het best een cool ding is. Wat zijn de redenen om een XL1 te kopen? Zijn verbruik: het is een plug-in hybride, die samen met het lage gewicht (795 kg) en de aerodynamica (Cw-waarde van 0.19, één van de laagste waardes ooit) een piepkleine motor heeft. Dit alles zorgt voor een theoretisch verbruik van 0.9 liter/100 km. Superzuinig! Oh ja, en deze auto had in 2014 al cameraspiegels. Daarmee zou je zeggen dat Audi noch Lexus dat mag claimen, het werd ook al aangehaald in het Lexus-artikel. Daar werd ook besproken dat de XL1 een flop was.

Er zijn dus voldoende redenen om een XL1 niet te kopen. Allereerst: dat kleine blokje. Dan denk je misschien aan een 1.0 liter driecilinder uit de Up! met zo’n 75 pk. Nee, het is een tweecilinder TDI met 48 pk. Dat gekoppeld aan een plug-in elektromotor met zo’n 27 pk, maar dat maakt het totaal nog minder dan die 75 pk. Goed, het ding heeft geen grote motor nodig, maar dit kleine aggregaat zorgt ervoor dat de XL1 van 0 naar 100 gaat in 12 seconden en doorgaat tot slechts 160 km/u. Niks om over naar huis te schrijven, dus. Het blokje is niet het enige wat klein is: de auto an sich is ook miniscuul. Er kunnen twee mensen naast elkaar in zitten, maar die mensen hebben het zeer knus. Ook je bagage moet daardoor niet veel meer zijn dan één weekendtas. De vleugeldeuren maken het kleine deurgat nóg kleiner waardoor instappen ook enige lenigheid vergt. Vergeleken met de XL1 is een gemiddelde Ferrari een Ford Excursion. De term ‘niet handig voor de boodschappen’ is een understatement: de XL1 is een zeer onpraktische auto.

Het grootste probleem is echter de prijs. Hulde voor het inzien van de humor, de 1 op 111 verbruikende XL1 kostte nieuw 111.000 euro. Dan zet je dus een dieselauto voor de deur die niet te gebruiken is voor dagelijkse taken, tenzij je voor die taken geen bagage nodig hebt.

XL1 occasion

De XL1 is daarom zeldzaam. Bijna niemand was zo gek te krijgen om deze one-trick-pony aan te schaffen. Een Engelsman was dat wel, bij Silverstone Auctions, waar je ook de Jay Kay collectie kunt aanschaffen, staat een linksgestuurde XL1 te koop. Minder dan 100 mijlen (160 km) op de teller en de auto is uiterst zeldzaam: 200 stuks zijn er gebouwd. Je raadt het al: de auto is nog steeds reteduur. 95.000 tot 115.000 pond (107.000 tot 130.000 euro) is de VW naar verwachting nog waard. Hij is dus minimaal 4.000 euro afgeschreven of maximaal 15.000 euro méér waard geworden. Nog steeds eentje waar je goed over moet nadenken.

Het moge duidelijk zijn dat dit superzuinige aero-monstertje geen commercieel succes was. Een investering is het wellicht wel, hij past in ieder geval in elke garage. De XL1 bood overigens een perfecte basis voor de XL-Sport Concept, waar de lichte basis aangedreven werd door een Ducati-blok. Die hadden we liever op de markt zien komen, maar Dieselgate zorgde ervoor dat de zuinige variant een slimmere zet was.

UPDATE: de auto heeft 103.167 pond opgeleverd, omgerekend zo’n 116.500,- euro.



58 reacties

Slimme zet van volkswagen. Leuke techniek maar ik denk niet dat er veel volkswagen faboys zijn die 100k over hebben voor een veredelde conceptcar.
@jorizzss: bmw lukt het toch ook? Een 3 cilinder in de i8 en ze vragen er 144k voor
@fouadski: lol true!!!
@fouadski: ja maar die is wel een stukje sneller hahaha
@3246cm252kw: én praktischer
@fouadski: er staan er genoeg te koop in het buitenland voor minder dan de helft met heel weinig km’s.
En dan te bedenken dat er nieuw maar 480 euro BPM opzit!
@kobus1967: waar? In Duitsland willen ze er nog steeds 90-110k voor…
@jorizzss: eerst een type 166 Schwimmwagen, daarna nog een keertje die XL1.
Als ik een Volkswagen met vleugeldeuren wil, dan koop ik wel een Lambo. Hahahajahahahajahahahahahah!
Die benzineleiding is nog nooit in zijn geheel gebruikt. Verbruik is nu 1
,5liter.
@porsche928: tis een dieseltje
@risl: dan klopt het inderdaad dat de benzineleiding niet gebruikt is.
Één keer tegengekomen in Hamburg op straat. Erg bijzonder ding.
@skinnybmw: gecondoleerd
Ooit een gezien op een trailer, denk niet dat ik ooit een zeldzamere auto heb gezien
@janmetdelangeachternaam: ik bij de VW dealer in Dubai. Daar hadden ze hem in de showroom staan: https://www.autojunk.nl/2016/12/volkswagen-xl1-184702

Kostte toen, 2 jaar geleden, ook €100K daar.
Gaaf ding, mijn vader en mezelf hadden even een discussie of we er dan toch een zouden kopen, was leuk geweest maar beter met technologie die op grote schaal aan de man gebracht kan worden. Ook grote fan van de Lupo 3L en A2 3L, waren ver op hun tijd vooruit, en vooral de A2 is nog steeds modern…
@Onehp: ik weet nog goed dat ik helemaal enthousiast raakte van de Lupo 3L want ik dacht dat een of andere tuner er een 3 liter V6 achterin had gelegd. Tot ik de werkelijke betekenis van de 3L leerde kennen. Mijn nichtje had er ooit een trouwens, niet vooruit te branden! Die auto ook niet overigens.
@Onehp: of “we” er een zouden kopen? 50/50 of gewoon je vader 100% en jij mag ernaast zitten? 😂
@henk_he: had gekund, het is een fantastische vader en als ik 14 jaar oud was ;)
Maar in dit verhaaltje was ik een kleine 20 jaar ouder met een redelijk leuke job in de automotive sector, maar inderdaad hij had voor het merendeel van de kostprijs mogen staan, soms is ie een beetje gek. Maar ie houdt van autos en heeft een gans leven in de energiesector gewerkt, vandaar de aantrekkingskracht van de XL1. Maar uiteindelijk is het maar een gimmick, een gelijktijdige Polo TDI Bluemotion die je op 3l kon rijden is eigenlijk veel relevanter. En ook vandaag is dat nog steeds goed, zelfs vergeleken met een pakweg Model S die meer kost dan een XL1.
Eigenlijk heb ik dan veel meer respect voor een Audi A2 3L of zo’n Lupo 3L. Wegen maar een beetje meer en zijn normale auto’s waar 4 mensen in mee kunnen. Ok, ze verbruiken meer, maar het verschil in prijs kan je nooit goedmaken in brandstof.
Zoiets moet toch te produceren zijn voor zeg een 20/ 25 mille. Ik zie me er dan wel in rijden
Toen ik eens in Dresden was, heb ik het ding zien staan. Bij de glazen Volkswagen fabriek daar.
Pasten perfect bij elkaar; beide veel te duur, maar beide ook erg indrukwekkend.

Snap op zich wel dat er maar weinig mensen waren die dit kochten. Maar die weinigen snap ik dan ook wel weer, super tof ding.
Z’n 3 liter lupo klinkt als een tractor en rijdt nergens na!🤮
@jupke: kheb er 5 gehad, 20 landen mee bezocht, vele honderdduizenden km’s mee gereden. Ik kan het niet met je eens zijn.
@dnadave: masochist…
@dnadave: ik heb er een gehad, gekocht met 80k op de teller… Heb er zelf probleemloos 280k bij gereden. En nu is hij deaud.
@dnadave: hou je van sm of zo?😜
Cool ding om te zien.

In de jaren ’80 had VW ook zo’n bijzonder en gave concept, een driewieler auto met één hele brede band achter. Heb geen flauw idee meer hoe die heette, maar er zijn vast wel liefhebbers die dat weten.
@moveyourmind: vw Elio?
@moveyourmind: Nu je het zegt! De Volkswagen Scooter Concept bedoel je geloof ik? Wat een geinig ding was dat, twee dikke uitlaten en 3 wielen.
@simonferrari: Dat is ‘m inderdaad! Thanks.
@simonferrari: hé, het lijkt er zelfs nog op ook…
Deze auto zou niet slecht zijn met een normale benzine 4-pitter erin. Hij is immers al lekker licht. Dat op zichzelf is al een recept voor een zuinige auto. Dan zou de afzetmarkt wat groter zijn. De vraagprijs van boven de ton is natuurlijk pure kolder, dat komt puur omdat de ontwikkelingskosten (over relatief weinig modellen verdeeld) terugverdiend moeten worden. Een minder exotische versie kan helpen om die prijs omlaag te brengen.
Lijkt me wel wat. Ik daily hem wel. Enige voorwaarde is dat mn volgende auto’s die ik daarnaast ga houden wel wegenbelastingvrij zijn.
Heb niks met eco-auto’s maar voor deze maak ik een uitzondering. Prijs is wel begrijpelijk daar alles nieuw ontwikkeld is met mooie materialen, en het geheel is erg goed afgewerkt. Je waant je in de toekomst in deze auto! Alleen camera’s als buitenspiegels is heel vreemd in praktijk.
Eens zien rijden op de A4 in 2015, bijzondere fetish heb je als je daar tonnetje voor aftikt
Met hetzelfde navigatiescherm als Mercedes gebruikte in de “vorige” modellen
@gilettelubbers: nee, dit was serieus een tablet die erop geplakt is. Garmin verkocht voor deze (en de Up) een los schermpje waarmee softwarematig een infotainmentsysteem mee gemaakt kon worden. Extra betalen dus voor een ingebouwde infotainment die niet ingebouwd is ;)
@720s: haha leuk detail! Maar het oogt hetzelfde vind je niet?;)
@gilettelubbers: Het oogt idd exact hetzelfde, ben nooit fan geweest van hoe Mercedes, Audi en vast nog veel meer merken dat ding gewoon pontivicaal bovenop het dashboard hebben geplakt, alsof ze het vergeten waren. De filosofie daarachter zal zijn dat een ingebouwde unit in een soort kast lijkt te zitten, als een oude tv. Dit ziet er meer uit als een flatscreen, dus modern. Ik zou zeggen: doe maar niet. Of zoals bij de vorige Audi interieurs, een knopje dat je hem kan inklappen. Ik kan me voorstellen dat Audi’s met virtual cockpit zo’n schermpje af en toe helemaal niet nodig hebben.
@720s: de R8 en TT hebben alleen een virtual cockpit en dus is zo’n specifiek navigatie scherm inderdaad helemaal niet nodig.
Er zijn overigens hele goede redenen waarom Mercedes dat scherm daar zo plaatst. Het staat perfect gepositioneerd om als touchscreen te bedienen en staat perfect in het zicht. Daarom plaatsen zowel Audi, BMW als Mercedes het scherm los bovenop het dashboard (Volvo deed dat vroeger ook). Als je het scherm in het dashboard wilt wegwerken staat of het scherm te laag (Golf, Passat) of je hebt een enorm massief en totaal niet ruimtelijk dashboard (Giulia). Zo’n vrijstaand scherm is helemaal zo gek nog niet.
@mashell: denk inderdaad dat de positie ideaal is. Al zien de meest goedkope schermen bij zowel Audi, maar vooral bij Mercedes er echt niet uit. Mijn magnetron thuis heeft smallere schermranden
@gilettelubbers: bij BMW is het gewone navigatie systemen ook van die enorme goedkope randen. Doen de fabrikanten bewust. Het moet er goedkoop uitzien om je te stimuleren een upgrade naar een duurder systeem te doen. Bij mij werkte dat ook…
@mashell: true, maar bij zowel Mercedes, Audi als BMW was het systeem wat zo bekritiseerd wordt (A en C Klasse, 3 Serie F30 pre-facelift en A4/A6) géén touchscreen. Het was meer de leesbaarheid icm het niet je ogen vaak naar beneden te hebben die de positie bepaalde.
Bij PON in Leusden staan er ook twee in de demo kelder of het museum. Altijd leuk om een rondje langs te lopen
@fyr0: Was ook altijd leuk als je een demo op moest halen, dan kon je gelijk een rondje maken door de kelder. Stond altijd mooi spul, o.a. een Beetle RSI en nog een hagelnieuwe Golf 4 GTI Edition. In de showroom stond ook altijd mooi spul, jammer dat deze dicht is gegaan.
Ik zou ‘m wel willen hebben hoor. Dan begin ik gelijk een taxi-bedrijf.
@JaxDryke: en toen was je eerste klant een obese zwetende visboer met een grote koffer. Succes met je taxi.
@henk_he: Hahaha
Gewoon een kopie van de Honda Insight die ergens in de jaren negentig soortgelijke auto al in de markt zetten en precies dezelfde looks had.

Tegenwoordig voor een paar duizend euro te koop…. als je er een kan vinden….
@joseppe_greuters: je klinkt als men moeder, als een auto één gelijkaardig kenmerk heeft is het direct dezelfde auto. Overdekte achterwielen, of een laag dak, of dezelfde kleur. Wel beter dan een kleuter, daar is het vaak goed genoeg met vier wielen… Excuus voor mijn sarcasme, beetje zuur deze morgen.
@joseppe_greuters: Ik begin de looks van “ancient cars of the future” steeds meer te waarderen. Het is leuk om concepts van de jaren 90 of ouder te vergelijken met auto’s die we nu zien. En de Honda Insight CVT en deze Volkswagen XL1 horen daar toch ook eigenlijk bij.

Dat ter zijde, eigenlijk zijn deze auto’s ook gewoon concepts en met name op de markt gebracht om de marketing- en de CO2-reductie-afdeling tevreden te houden.
Er was sprake van dat de aandrijflijn van de XL1 ook in de up! Zou komen… Ik zie dat niet meer gebeuren eerlijk gezegd
Jammer dat juist Volkswagen de Diesel heeft vermoord door hun gesjoemel.
Moest gisteren eventjes op en neer naar Rouen, 988 kilometer vv, in een Golfje Bluemotion.
Gewoon 1:20 bij 140 km per uur en met nog 15 kilometer actiradius gewoon thuisgekomen, zonder te tanken. Je moet wel schakelen want het koppel valt tegen maar man, man laten we elkaar niets wijs maken, er is gewoon (nog) geen alternatief voor de Dieselmotor!
@desjonnies: mijn bmw 116d (de 2.0 liter nog) doet hetzelfde.. 4.8L/100km.
Volkswagen een afspiegeling van de gewone man? Een wagen voor het volk dus, zeg maar een Volkswagen. De cirkel is rond zeker?
“Bijna niemand was zo gek te krijgen om deze one-trick-pony aan te schaffen”. Dat is niet waar. De productie voor consumenten bleef gelimiteerd tot 200 stuks. Er was een korte periode waarop kon worden ingeschreven op deze auto. Er was flinke belangstelling voor wat wel blijkt uit het feit dat VW overgegaan is op een verloting van de auto’s. Deze verkocht beter als de Veyron. Ik weet niet of er nog meer te koop staan maar deze gaat zeer waarschijnlijk meer opbrengen dan de originele prijs.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).